HTC plaatst 3,5mm-jack terug in opvolger U11 Life-smartphone

HTC heeft de U12 Life-smartphone gepresenteerd. Het gaat om een midrange-smartphone met 6"-lcd en dubbele camera aan de achterkant. In tegenstelling tot zijn voorganger heeft de U12 Life wél een 3,5mm-jack voor headsets.

De U12 Life is de tweede smartphone in de U12-serie, na de U12+ die enkele maanden geleden uitkwam. Het toestel heeft een 6"-lcd met een resolutie van 2160x1080 pixels. De telefoon van 158x75x8,3mm heeft een glazen achterkant met een patroontje op een deel van de behuizing. Ondanks de aanwezigheid van glas zegt HTC niets over de aanwezigheid van draadloos laden. De accu heeft een capaciteit van 3600mAh.

Het toestel draait op een Qualcomm Snapdragon 636-soc, met acht Kryo-processorkernen op maximaal 1,8GHz en een Adreno 509-gpu. HTC stopt daar 4GB aan lpddr3-geheugen bij, terwijl de ufs-opslag 64GB is. Gebruikers kunnen dat uitbreiden met een sd-kaartje. De telefoon heeft een usb-c-poort voor opladen. Het toestel draait op Android 8.1 Oreo, maar dat is in tegenstelling tot zijn voorganger geen Android One.

Waar de U11 Life en vrijwel alle andere midrange- of high-end HTC-smartphones van afgelopen jaren geen 3,5mm-jack hebben, beschikt de U12 Life wel over de analoge audiopoort. Het is voor het eerst dat een fabrikant in de afgelopen jaren een directe opvolger van een telefoon zonder 3,5mm-aansluiting wél van de aansluiting voorziet. De fabrikant vermeldt verder niets over of komende telefoons ook weer de aansluiting zullen hebben.

De primare camera heeft een 1/2,8"-sensor met een maximale resolutie van zestien megapixels en een lens met f/2.0-diafragma. De secundaire sensor is er alleen voor het inschatten van diepte en is een kleine 1/5"-sensor met een resolutie van vijf megapixels. HTC brengt de telefoon in oktober uit voor een adviesprijs van 349 euro.

HTC U12 Life

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

30-08-2018 • 10:35

98

Reacties (98)

98
98
55
4
0
24
Wijzig sortering
Waar de U11 Life en vrijwel alle andere HTC-smartphones van afgelopen jaren geen 3,5mm-jack hebben, beschikt de U12 Life wel over de analoge audiopoort.
Heb zelf een HTC 10 sinds mei 2016 (release date) waar deze wel in zit, ik tel 3 telefoons die geen 3,5 mm jack hebben, namelijk de HTC U11(+), HTC U Ultra en HTC U12+, dus om te zeggen dat het iets van de afgelopen jaren is vind ik ook weer overdreven, tenzij ik iets gemist hebt.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Slavy30 augustus 2018 10:54
Heb zelf een HTC 10 sinds mei 2016 (release date) waar deze wel in zit, ik tel 3 telefoons die geen 3,5 mm jack hebben, namelijk de HTC U11(+), HTC U Ultra en HTC U12+, dus om te zeggen dat het iets van de afgelopen jaren is vind ik ook weer overdreven, tenzij ik iets gemist hebt.
Je hebt iets gemist - maar je hebt ook deels gelijk. Telefoons van HTC sinds 1 januari 2016 in de Pricewatch:
Wel 3,5mm-jack:
One A9s (micr-usb)
10 (usb-c)
Desire 10 Lifestyle
Desire 12 (micro-usb)
Desire 12+ (micro-usb)

Geen 3,5mm-jack
10 Evo
U Ultra
U Play
U11
U11+
U11 Life
U12+

Zoals je ziet: het zijn sinds 2016 vooral de budgetmodellen geweest die geen 3,5mm-aansluiting hadden. Het laatste duurdere model met 3,5mm-jack is jouw telefoons, de 10. Zelfs de 10 Evo, een aangepaste versie van de 10, heeft hem niet.
'Het toestel draait op Android 8.1 Oreo, maar dat is in tegenstelling tot zijn voorganger geen Android One.'

Ik dacht dat ze een slimme keuze hadden gemaakt om de headphone jack weer toe te voegen, halen ze Android One weer weg. Erg jammer, want voor de rest leek het op een aardig prijs / performance ratio voor HTC's doen (Verre van de beste maar voor Nederland wel aardig, laten we geen chinese telefoons erbij halen). Het lijkt wel of ze een afvinklijstje zijn afgegaan ...

✓ Oké accu
✓ Oké SoC
✓ Oké hoeveelheid aan ROM en RAM
✓ Oké cameras
✓ Oké scherm
✓ Oké prijs

Dit is weer voor het eerst in een lange tijd dat ik een redelijk positief gevoel heb bij een HTC toestel (En dat bedoel ik niet lullig), echter moet de realiteit zich natuurlijk nog uiten in de vorm van een review.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 23 juli 2024 05:29]

Ook netjes dat ze voor ufs 2.1 gaan en niet beknibbelen door emmc te gebruiken wat doorgaans de norm is bij dit budget.
Op specs en prijs niveau is het meteen weg geblazen door de pocofone f1
Dat niet alleen. Voor mij zou alleen al de plastic achterkant van de Pocophone een reden zijn om daarvoor te kiezen. Nooit meer een toestel voor mij met een glazen achterkant. Heb je barsten aan twee kanten van je toestel na een jaartje. Denk ook niet dat het patroontje op de achterkant het stroef genoeg maakt.

Hopen dat ze een trend starten. Glas is echt een van de slechtste materialen voor praktisch alle apparaten. Zou je een glazen laptop kopen?
Ik heb een One X gehad en moet zeggen dat dit wat betreft behuizing misschien wel de fijnste telefoon is geweest die ik heb gehad :) Kom maar met het kunststof, kan ook heel mooi zijn en is tig keer praktischer/handiger dan glas en metaal.
Helemaal mee eens!
Van dat materiaal zou ik graag weer een telefoon hebben. Vond het ook een premium uitstraling hebben, zeker met die zijkantjes met een soort van pianoglans.
De Note 3 vond ik met die nepleren achterkant ook erg mooi. Kunststof maar met een fijne, leerachtige textuur.
iedereen probeert apple achterna te gaan.
Gsm met glasafwerking, vaste batterij, notch bovenaan, geen 3,5mm jack etc...in plaats van zelf innovatief te zijn.

Mensen moeten gewoon stilaan begrijpen dat dit allemaal verkooptechnieken zijn en het niet zien als opties van je toestel.

Glas kapot, moet je vervangen voor dat je jezelf eraan begint te snijden.
Batterij dood of slecht, meeste mensen gaan gewoon voor nieuwe gsm zonder bij stil te staan dat batterij simpel vervangen kan worden.
geen 3,5mm jack, iedereen heeft tegenwoordig headsets, dus aangezien er geen jack aanwezig is moet je ofwel een draadloos/bluetooth headset kopen van je eigen gsm merk of een andere. In dit geval beter van je eigen gsm merk kopen voor full support, andere merk heb je nog de risico dat het niet optimaal zal werken.

Glas is en blijft altijd een probleem voor mobiele devices aangezien ze snel kunnen barsten bij minste druk, of harde slag.
Zo kun je het bekijken. Maar vaak is het ook gewoon een doordachte keuze in de bouw.
Een vaste batterij spaart ruimte waardoor je dus in de combi van veel power in zo dunnen telefoon ook ene logische keuze maakt.
Geen 3,5mm is mijn insziens helemaal geen innovatie. Dus waarom een fabrikant trots zou moeten zijn hierop is me een raadsel. Het is wel makkelijker voor hun (ruimte besparing) als klanten dit lijken te slikken.
Een glazen en kunsstof behuizing hebben als voordeel dat ze bruikbaar zijn voor draadloos opladen en ook makkelijker toelaten antennes te plaatsen. Ik vond zelf een metalen behuizing juist meer premium, maar daar loop je tegen praktische beperkingen op.

Je eerste statement lokt alleen maar apple vs de rest bashing uit. Iedereen kijkt bij elkaar af of wacht tot iemand een eerste stap zet (bv weglaten 3,5mm jack). Samsung was bv ook de eerste met oled schermen, om maar iets te noemen. Ik weet niet wie als eerste duo cam had, maar had het in mijn HTC al voordat apple en samsung er mee kwamen. etc
Nee hoor, nooit een barst gehad in welke phone dan ook...
HTC wil graag nog wat verdienen. XIaomi lijkt ze gewoon weg te geven om maar mensen te binden. Voor beide valt wat te zeggen natuurlijk.
Ik mis vooral de fm radio op (bijna) alle telefoons tegenwoordig. Qua hardware zit het er in en met de jack weer terug als antenne zou het makkelijk moeten kunnen.. Ik heb maar een kleine bundel en juist waar ik radio wil (hardlopen in het bos) is bijna nooit goed 3/4G bereik. Ik heb nog een m8 puur voor de fm. En al zou het DAB+ zijn zou ik zo'n telefoon zo kopen.

Ik snap oprecht niet waarom ze het (actief zelfs) uitschakelen...
Zijn genoeg radio appjes. Wat is daar mis mee?
Zoals ik al aangaf:
- Kleine databundel (tel via mijn werk)
- Vaak geen 3/4G bereik
Ik zag t te laat :) dan snap ik t inderdaad.
Je kunt toch een losse radio/muziekspeler kopen? Gaat jaren mee en is veel lichter dan een telefoon.
Tuurlijk kan dat. Maar je telefoon heb je altijd bij. (de meeste mensen toch)
Een aparte radio moet je dan meenemen samen met je telefoon.
Wat houd je tegen om de muziek te downloaden naar je telefoon? Desnoods maak je een paar verschillende en/of grote playlists aan. Desnoods een of meer met "alles" erin. Zoveel data ruimte neemt dat niet in beslag. App om ze af te spelen ook niet.
Het gaat me vaak om het nieuws en juist andere muziek dan dat ik zou opzetten. Maar wat ik me vooral ook afvraag waarom ze het juist actief uitschakelen. Standaard zit het erin...
Wat een klucht....

NIEUW... NIEUW.... NIEUW.... Koop ons nieuwe product want het heeft - heel innovatief - geen headphone-jack meer!!!!

Een jaar later:
NIEUW... NIEUW.... NIEUW.... Koop ons nieuwe product want het heeft - heel innovatief - weer een headphone-jack!!!!

Lijkt erop dat de fabrikanten van gekkigheid niet meer weten wat ze moeten verzinnen om hun 'nieuwe' product toch innovatiefs mee te geven.
Een 3,5mm jack is verre van innovatief. Het weglaten is ook verre van innovatief. De réden om het weg te halen wellicht wel.
Iets weglaten om kosten te besparen, ruimte vrij te maken of omdat het jou niet lukt om het waterdicht te maken maar anderen wel, is toch niet innovatief te noemen.
Of bedoel je een andere reden?
Het enige wat je enigszins innovatief kunt noemen zijn de draadloze oortjes wat ze aandragen als vervanger. Maar dat maakt de "réden" nog steeds niet innovatief.
Ruimte vrijmaken of een dunnere behuizing vind ik wél een goeie reden juist. En esthetisch gezieners het ook mooier dan een gapend gat.
hoe dunner hoe meer het kan buigen dus uiteindelijk is de rek ook daar uit.
Goede reden, ok. Maar innovatie is het toch niet. Innovatie is het toestel dunner maker zonder ergens op in te boeten.
Ja maar fysiek houdt dat op een gegeven moment op. 3,5mm blijft 3,5mm ...
HTC durft er tenminste weer terug van te komen :)
Voor HTC heeft het uithalen van een jacket geen zin omdat Android gebruikers naar concurrenten kunnen en men gebruikers niet kan pushen naar een eigen product.
Precies! En net zoals Samsung dat heeft geleerd bij de S6 met de SD kaart, mensen gaan gewoon weg. En in de S7 kon weer een SD kaart. Dat laat ook heel mooi zien dat Apple met veel meer wegkomt door het ecosysteem.
Misschien laat het ook wel zien dat Apple minstens een onderzoek verdiend naar machtsmisbruik. Immers verdienen ze dubbel aan allerlei verloopjes.
Machtsmisbruik? Er is meer dan genoeg concurrentie op de smartphonemarkt. Dat mensen zichzelf een iphone goedpraten is iets heel anders.
Dat verschilt per individu.

Hier hebben we 1 Iphone SE.
Rede was dat Android fabrikanten bijna geen mooie compacte smartphones meer maken. En al helemaal niet voor de prijs van de Iphone SE. (huidige Sony's zijn een stuk duurder).

Dacht dat ik het nooit zou zeggen maar deze telefoon van Apple was en is gewoon heel concurrerend op prijs.

Ja het gesloten eco systeem is soms ronduit irritant. Maar de interface laat zich heerlijk met 1 hand bedienen. Een beetje haat liefde verhouding.
Persoonlijk mag je de interface niet als argument gebruiken om te zeggen dat apple beter is dan android phones...
Vandaag nog een nieuwe iphone 7 moeten installeren. En als dagelijkse android gebruiker was dit een echte hel om zo'n gsm in te stellen. Opties die je op onlogische plaatsten moet gaan zoeken en zo...

Interface is puur wat je gewoon bent. Maar dat maakt de ene niet beter dan de andere vind ik.
Tja, met Android kun je meer. En dat heeft als gevolg dat het inherent iets complexer is. Ik kies voor meer opties, de ander kiest voor simpeler. Kwestie van smaak inderdaad.
Maar die opties staan tenminste wel altijd op dezelfde plek. De reden dat een iPhone gebruiker zonder nadenken een nieuwe kan kopen. Hij vult zijn Apple ID in, en telefoon is als vanouds.

Bij Android zie je toch regelmatig dat fabrikanten hun eigen draai aan de interface geven, of ervoor kiezen om bepaalde opties eruit te laten.
Ja, klopt. Maar dat is de fout van de fabrikanten niet van het android OS.
Ik probeer vandaar altijd een te krijgen met zoveel mogelijk stock android.

Mijn punt was meer dat een iPhone als je het niet gewend bent niet zo eenvoudig is als de meeste proberen te doen geloven. Elke keer ik een iphone in mijn handen krijg zie ik niks simpeler of gebruiksvriendelijk.
Dat je de volledige settings kan overpakken is wel een mooie feature. (Misschien een geluk dat Apple dit doet anders zou het een ramp zijn ;) )
Je hebt gelijk dat een interface persoonlijk is. Maar de SE kan je geheel in 1 hand bedienen. Je kan overal makkelijk bij met je duim. Uiteraard maakt dat het lezen van pagina's weer wat lastiger. Ook is het on screen toetsenbord te smal voor mijn worsten vingers. Maarja hij is ook van m'n vriendin die dat probleem niet heeft.

Voor mij is het installeren van de SE ook iets lastiger. Ik wist bijvoorbeeld niet waar ik het mac adres kon vinden.

Maar dat geld dan weer niet voor dagelijkse Iphone gebruikers.

Verder heeft de Iphone camera standaard een vrij mooie Jpeg engine. Witbalans kleuren is vaak on point. In tegenstelling tot m'n ervaring met Sony,

Moet ik er ook bij zeggen dat de Sony er rondjes omheen loopt als je kijkt naar scherpte en ruis.
Al ben ik van mening dat met een smartphone de snelheid en goede witbalans zwaarder wegen dan de mogelijke beeldkwaliteit als je er wat mee doet.

In tegenstelling tot een dedicated camera uiteraard.
idem; na 10jr android (g1) nu iphone, rete hypocriet, maar dat eindeloos updaten/rommetjes/patchen en bleeding edge - nu gewoon terug, naar simple "werkt altijd" systeem. Precies zoals jij schetst; haat liefde verhouding. Inmiddels 3 maanden verder... en denk niet dat nog snel terug ga naar android. Hoe erg ik apple soms vervloek :X
Tien jaar lang jezelf in de weg gezeten :P
Ik was iets later. De HTC Magic. wat zal het zijn een jaar later?
Uiteraard ook custom roms want standaard ging HTC maar tot Android 1.5 of 1.6
En ik had in het 2de jaar 2.2/2.3 nodig voor de nieuwere apps. (ok corrigeer me maar m'n geheugen van 8 jaar geleden is niet perfect)

De reden voor Android was vooral toestelkeuze en mogelijkheden. Toestelkeuze is nog steeds reuze. Maar alle merken maken groot, groter en grootst.

Niet een trend waar ik zelf noch m'n vriendin blij mee zijn

Apple bleef lang kleine mobieltjes maken en toen ook zij meegingen maakte ze de SE in een Apple 5s behuizing. (met de Iphone 6s processor en camera). Ze was gelijk verkocht.

Ik zei niet "werkt altijd" systeem. Android out of the box is in mijn ervaring niet minder stabiel noch minder betrouwbaar. Betrouwbaarheid tussen mobiele telefoons varieert ook teveel om hier als consument een goede inschatting van te maken.

De Telefoon waar ik het langst mee heb gedaan recent is de Xperia Z3 compact. Andere tweakers hadden hier veel problemen mee. Ik heb er echt een fantastische telefoon aan gehad.

Spelen met software die niet 100% klaar zijn voor release leidt uiteraard tot een lagere betrouwbaarheid. Daar moeten immers nog wat dingen uitgestreken worden.
Qua OS vind ik de concurrentie qua aanbieders niet zo hoog.
Zeker waar, maar dat is niet iets waar Apple en Google iets aan kunnen doen. Het maken van een OS kost veel tijd/geld en op het moment is alleen Samsung serieus bezig met een eigen OS (Tizen), en Google met Fuchsia.

Machtsmisbruik op OS gebied is op het moment niet op zijn plaats denk ik. Android is immers gratis te gebruiken, en Apple levert zijn software niet aan andere fabrikanten.

Daarnaast zijn er wel wat andere OS'en (geweest) zoals Ubuntu Touch, Firefox OS, Sailfish, maar niets slaat echt aan omdat functies ontbreken of omdat fabrikanten liever op safe spelen met Android.
En niet te vergeten Windows. Ondanks dat het fijn is (wat mij betreft en ook van vele anderen) is het geen succes geworden. Vooral omdat MS het zelf heeft verkloot door steeds versies uit te brengen die weer inspanningen vroegen van de app-ontwikkelaars. En ze hadden zich meer op Europa moeten richten wat mij betreft, daar verkochten ze beter dan in hun thuisland.
Ik zou het geen machtsmisbruik willen noemen eigenlijk. Je hebt gewoon de keus het niet te kopen.
Bwah dit klopt ook niet echt... Als je IOS wil gebruiken heb je namelijk geen keuze.
Enkel Android gebruikers hebben die keuze (wat hardware betreft)
En dat is dus de keuze die je maakt. Wel of geen iOS. Je wordt niet gedwongen iOS te kiezen en hebt dus vrije keuze en er is daarom geen sprake van machtsmisbruik. Je moet zelf de voordelen van iOS afwegen tegen een aantal nadelen die het heeft (weinig keuze qua hardware en voor mij erg belangrijk: de prijs is erg hoog).
Inderdaad,

iOS biedt vaak een goede out of the box ervaring met weinig tot geen bloatware.
Veiligheid en privacy zit vaak beter dicht dan bij Android.
Google services zijn minder goed geintegreerd.
Meer Apps kosten geld omdat er minder mogelijkheden zijn in App te adverteren.

De voordelen die iOS heeft komen juist vanuit dat een meer gesloten systeem is.
Prijs is inderdaad van veel modellen erg hoog. Al kan ik dat gewoon niet zeggen van de Iphone SE
product: Apple iPhone SE

Ik dank dat we pas van machtsmisbruik kunnen spreken als iOS een monopolie zou hebben zoals bijv. Microsoft Windows. Maar dat is gewoon niet het geval. Android is eigenlijk de dominante mobiele OS geworden. Met iOS als enige echt reële alternatief.
Ja, maar is dat machtsmisbruik of "as designed"? Ik denk as designed eerlijk gezegd. Ik heb toch ook niet het recht om iOS als koelkast firmware te "eisen" zeg maar. Ik denk dat je die zaak verliest, maar ik zou graag zien dat iemand het eens voor de rechter brengt.
Ik ben voorstander van gelijke regels. En dat is nu niet.

Je mag als kleinere speler (en ja als je iOS vs android ziet is dat zo) bepaalde dingen doen die als grote speler je een boete opleveren.

Wanneer je naar de telefonmarkt kijkt dan zijn er mogelijk wel aanweizingen dat Apple dingen deed/doet welke eigenlijk niet kunnen.

(volgens mij bv bij de eerste abbo's een onbeperkt internet abbo afdwingen anders mocht je de telfoons niet verkopen). Als ze zoiets nu zouden doen zou dat een flinke boete opleveren.
De verloopjes zitten gewoon keurig bij het toestel geleverd.
Apple kan zich Europees gezien niet schuldig maken aan machtsmisbruik, omdat zij geen machtspositie bezit op de smartphonemarkt. Dat is een harde voorwaarde voor een overtreding.
Die 3,5mm verloop krijg je gewoon bij je toestel.....
Hoe komt het eigenlijk dat de 3.5mm jack zo populair is? Waarom stappen ze voor smartphones niet over op 2.5mm jack? Dat vraag ik mij al een tijdje af.
En ja, ik snap dat 3.5mm jack populair is omdat die nu eenmaal op een hoop koptelefoons, speakers etc.. zit.
Tja de standaard is toch echt 3,5mm jack. En een 2,5mm jack geeft geen kwalitatieve verbeteringen ten opzichte van de 3,5mm standaard. Het enige verschil is de diameter.
2.5mm neemt iets minder ruimte in beslag en dat is toch punt waarom men die aansluiting weg hebben? Of zie ik verkeerd?
Klopt, maar voornaamste rede dat het vervelend is dat hij weggaat is dat er een enorm ecosysteem is waarbij 3,5mm jack gebruikt wordt. De 2,5mm wordt bijna niet gebruikt, dus als ze daarheen gaan ben je alsnog niet compatible met het bestaande ecosysteem.
Kwestie van een simpel verloopplug van 2,5 naar 3,5 mm. Zo spannend is dat compatible maken in dit geval niet. Tenminste, zo deed ik het op mijn Nokia E71.
Zit je dus alsnog met een verloop, wat is dan het verschil met een USB-c dac?
Opladen en headset tegelijkertijd kunnen gebruiken.
Oh ja, daar heb je zeker een goed punt! Ikzelf vind compatible zijn met het ecosysteem een veel grotere voorwaarde, vandaar dat ik hier niet aan gedacht had, ik kan me best voorstellen dat dit voor sommigen aantrekkelijk zou kunnen zijn.
TOO LATE HTC :O dikke middel vinger aan hen toen ze als een van de eerste na apple die audio jack eruit hebben gehaald.

ik ben dan met mijn dure headphone naar Xiaomi overgestapt en nu moet ik daar ook weg om misschien bij OnePlus muziek te kunnen beluisteren zonder eerst aan een oplader te hangen
De OnePlus 6 in m'n broekzak heeft oortjes klaar liggen in de kontzak. Met kabel! :-)

Volgens HTC is dat hypermodern! :-)
:*) i see what you did there, en volledig met je eens _/-\o_
Wat ik vooral bijzonder vind is wat de "woordvoerder" als verklaring gaf (bron: artikel Nu.nl):

"Dat is omdat kopers van een goedkopere telefoon meestal geen bluetoothkoptelefoons hebben"
Of mensen kopen sneller een goedkope telefoon omdat ze niet willen weten van bluetooth headphones. Of niet. Het is maar hoe je de nummers bekijkt.

De woordvoerder moet leren dat Correlation =/= Causation.
hehe eindelijk, ze snappen het. Wanneer je een marktpostie hebt als HTC dan kun je alleen volgen, dus juist heel lang wel 3.5mm jack in apparaten blijven stoppen.
De reden voor mij nooit een HTC te kopen is hun update beleid. De 3,5mm-jack is in mijn ogen niet meer echt een sellingpoint, met bluetooth headsets is dit probleem al opgelost, zeker met de nieuwe versie waarbij energieverbuik weer is teruggebracht.

HTC blinkt voor mij echt uit in onduidelijkheid en het snel niet meer ondersteunen van telefoons naar wel een heel korte release periode. Opzicht jammer, want hun telefoons zien er wel altijd goed uit en deze prijs voor een midrange is opzicht ook prima.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 23 juli 2024 05:29]

Ik hecht toch ook nog veel waarde aan de 3,5mm jack en dat bluetooth ook perfect mogelijk is en/of goed genoeg speelt daarbij geen enkele rol. Ik wil ZELF de mogelijkheid hebben te beslissen wat ik wanneer gebruik. Vaak vind ik het handiger om gewoon even snel die bedrade set erin te steken ipv lossen doppen uit te halen en verbinding te maken. Bovendien is het hele eco systeem van 3,5mm jack nog veel te groot.
Het weglaten van de 3,5mm jack is tot nu toe voor mij nog niet gerechtvaardigd. Ook al gebruik je hem weinig het is wel zo handig als hij er is wanneer je hem nodig hebt. Dat het ok via USB-C kan vind ik ook geen argument. Ten eerste moet je altijd zorgen dat je je adapter erbij hebt. Er zijn er die zeggen laat die dan aan de headset zitten maar dat betekend dat je bij meerdere headsets ook meerdere adapters nodig hebt. Tenslotte wil ik kunnen opladen en muziek luisteren tegelijkertijd.
Voor mij is het weglaten van de 3,5mm jack enkel en alleen maar in het voordeel van de fabrikant, minder hardware, eenvoudiger waterdicht te maken terwijl het geen enkel voordeel heeft voor de consument.
En ik betaal niet om minder functionalteit te krijgen!
Exact, want wat foxgamer zei
met bluetooth headsets is dit probleem al opgelost
Ben ik het dus absoluut en totaal niet mee eens. Bluetooth is een aardige aanvulling, als vervanging schiet het aan allerlei kanten flink tekort (zoals jij ook aangeeft). Het lost amper problemen op (draad in de knoop is er een .... wat nog meer?), het introduceert juist een lading problemen die er met 3.5mm gewoon niet zijn.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 23 juli 2024 05:29]

Klopt ik heb een HTC en baal ervan dat er geen upates komen, ja na meer dan een jaar niets (Nov 17) hopelijk Android Pie voor die van mij. Volgende telefoon wordt denk ik een OnePlus. Echter kan goed begrijpen dat ook een 3.5 mm jack niet helpt bij d everkopen, gewone gebruikers letten wat minder op de updates dan tweakers tenslotte.
Ik heb als voormalig HTC fan, geen HTC meer gekocht sinds mijn HTX One X+ (hun flagship telefoon op dat moment) 5 maanden na introductie officieel geen software support meer kreeg.

Dus hun top model kon na 5 maanden al niet meer rekenen op security fixes en evt. nieuwe featues.

Dat vertelde mij genoeg over het bedrijf om er (voorlopig) nooit meer een product te willen halen.
Beetje voorbarige conclusie over OnePlus. Ook ik had altijd HTC maar ben overgestapt toen OnePlus met de One uitkwam. Prima toestel voor een scherpe prijs. Heb nu een toch al weer behoorlijk op leeftijd gekomen OnePlus 3 (zonder T) en kreeg vorige week al weer een update dus ach... hun updatebeleid is nu echt wel beter dan wat ik van HTC gewend was ;)
Beetje voorbarige conclusie over OnePlus.
Preaper zegt toch niks over OnePlus?

[Reactie gewijzigd door Rabbithole op 23 juli 2024 05:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.