Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC lijdt verlies door onder meer concurrentie op smartphonemarkt

HTC heeft in de laatste maanden van 2017 een verlies geleden van omgerekend momenteel ongeveer 266 miljoen euro. Daarmee bedraagt het verlies zestig procent van de totale omzet over dezelfde periode.

HTC wijt het grote verlies onder meer aan de hevige concurrentie op de smartphonemarkt, de mix van producten die het aanbiedt en de prijs van die producten. In de genoemde periode bracht de fabrikant de vr-headset Vive Focus uit in China. In de Benelux kwamen onder meer de smartphones U11+ en U11 Life van de fabrikant uit.

Hoeveel smartphones HTC heeft geleverd, is onduidelijk. De fabrikant maakt al jaren geen exacte cijfers meer bekend over leveringen van zijn smartphones. Met een omzet van 15,7 miljard Taiwanese dollar, omgerekend momenteel ongeveer 436 miljoen euro, is te berekenen dat het hooguit om enkele miljoenen exemplaren gaat. Omdat HTC ook geld verdient met de verkoop van vr-headsets, gaat het vermoedelijk om rond een miljoen exemplaren.

De cijfers zullen er dit kwartaal wel een stuk beter uitzien. In januari kwam de deal rond waarbij Google de helft van HTC's r&d-personeel overneemt en 1,1 miljard dollar betaalt. Aan de ene kant krijgt HTC dus geld, aan de andere kant zullen de personeelskosten vanaf januari fors lager liggen.

HTC U11+

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

26-03-2018 • 13:55

165 Linkedin Google+

Reacties (165)

Wijzig sortering
Ik vermoed dat HTC geen betere cijfers zou krijgen en mensen zou teruglokken al zouden ze dé ubertelefoon maken.
Stel ze zouden álle succesfactoren van "vroeger" nemen en daar nu een telefoon van maken:
- M7/8 body
- U11 camera
- HTC10 frontcam
- Google pixel skin
- Front facing stereo speakers van de M9
- Bezels zoals de U11+
- Schermformaat van de U11
- Schermkwaliteit van de One X
- 3,5" headphone plug
- Prijs van 600-650 euro

Ook dán zou er commentaar op zijn als "niet vernieuwend genoeg" (waar een apple of samsung wél mee weg zouden komen), of "goede standaard telefoon met weinig bijzonderheden", of "draadloos laden niet mogelijk door metalen achterkant" of zoiets dergelijks.

Ik denk dat het gewoon te maken heeft met dat ze inderdaad erg weinig publiek bereiken; ik denk dat de enige manier om het publiek te bereiken is om een tijdje weg te blijven en dán ineens terug te komen, zoals Nokia dat ook deed met de Nokia 8.
Het is echt zonde, want mijns inziens hebben ze gewoon vaak goeie telefoons afgeleverd, zoals de M7/M8/HTC10 en U11.
Wat ook jammer is, dat wanneer ze wél meegaan met de rest, dat er altijd 1 extreem groot minpunt is buiten de hoge prijs om waardoor mensen ze niet willen. Bij de U11+ is dat het zeer zwakke scherm, bij de HTC M9 was dat wederom de camera en de hitte die dat ding produceerde, bij de M8 was het de camera en bij de HTC10 was het de mindere cd/m2 (waarbij ik die laatste nog steeds een theoretisch geneuzel vind, want hij is prima in de zon af te lezen).

De U Ultra/Play en de U11+ zijn gewoon flops als je het mij vraagt.

Aan de andere kant hoor ik mensen die hun volgende samsung/pixel/iphone in overweging nemen nooit wat voor flops ook deze fabrikanten maken met hun toestellen van 850 euro+. De Pixel 2, note, iphone 8(+), S8 en S9 zijn toch ook herhaaldelijk in het nieuws gekomen met slecht presterende accu's, touchscreen issues, problemen met het scherm e.d. maar dát wordt ze allemaal vergeven in een volgende generatie, waar dit bij HTC langer nagedragen lijkt te worden. Dan zie je toch dat grootheid, merk en status wel degelijk een (grotere?) rol spelen bij de aankoop dan het product an sich.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 26 maart 2018 16:40]

Ik weet het niet hoor. Maar die u11+ is absoluut geen flop. Dat ding is echt goed. Zeker na de laatste software update. Je zou hem eens moeten proberen. Ik denk dat htc hun producten met goed afgeteste software in de markt moet zetten. Vaak is de hardware absolute top maar is de software nog niet goed genoeg doorontwikkeld. Er zitten dan nog verschillende kinderziektes in. En raad eens welke software versies de reviewers onder ogen krijgen.

[Reactie gewijzigd door TinusD82 op 26 maart 2018 18:03]

Het is een cognitive bias. De meeste mensen zitten inmiddels al een jaartje of 10 aan de smartphone. Slechts zeer weinigen kijken iedere keer weer welk merk/OS ze dit keer weer gaan pakken.

Meestal heeft men al een optie waar men tevreden mee is, al een paar generaties lang. Een overstap wordt pas overwogen indien de huidige optie erg slecht begint te worden of de "andere kant" heeft een fenomenale innovatie die de rest niet heeft.

Meestal gebeurd dat niet, waardoor je eigen hersenen voortdurend je eigen keuze zullen goedpraten en nadelen van de andere keuze uitvergroten. Het is namelijk menselijk om verandering te saboteren, een geheel onbewust gedrag.

Zo wordt mijn volgende smartphone gewoon weer een iPhone. Niet omdat ik het perfect vind, maar Android wordt het zeker nooit, en ik heb al mijn "shit" in dit eco systeem zitten. De enige vraag is welke iPhone en wanneer het wordt. Voor de rest staat de keuze al vast, ongeacht wat er dan ook gebeurd bij de concurrent.
Een jaar geleden heb ik een HTC U Play aangeschaft, nadat ik veel negatieve reviews had gelezen. Ondanks de onrealistisch hoge adviesprijs en het feit dat ik niet de illusie heb dat hier nog lang support voor zal zijn vanuit HTC en Google, heb ik hier geen moment spijt van gehad en ben er nog steeds erg tevreden over. Ik vind het namelijk gewoon een mooi en functioneel toestel, met leuke features en een goede camera. Wel vind ik het jammer dat de headphone jack is opgeofferd om plaats te maken voor USB-C. De meegeleverde USB-C headphones voldoen echter prima. Ik hoop er nog een jaartje gebruik van te kunnen maken. 😊
Al dat HTC bashen...
Bouwkwaliteit ruk, ondersteuning niet goed, producten 'niet af' als ze uitkomen.
Ik heb ondertussen meer dan drie jaar een HTC One M8 en heb deze tig keren laten vallen: nooit een krasje of schade, totdat ie met het scherm op een scherpe punt viel, maar welk apparaat is daar tegen bestand? Verschillende vrienden hebben ook de M8(s), en hebben allemaal dezelfde ervaring: onverwoestbaar toestel.
Ja, Touchwiz is vooruit gegaan de laatste jaren, maar het blijft toch een draak van een skin.
Ja, HTC heeft mindere producten uitgebracht en fouten gemaakt die écht niet zouden moeten kunnen in dit segment, en vanuit dat opzicht is het wel te begrijpen dat het zo slecht met ze gaat.
Maar vergeet niet dat de laatste échte innovatie op smartphone gebied toch het knijpen in telefoons is, wat van HTC komt. (Nee, het weglaten van poorten is geen nieuwe feature. Dubbele camera ook niet, kijk maar naar de HTC One M8). En blijkbaar heeft die feature toch toegevoegde waarde, anders had Google 'm niet toegevoegd aan hun flagship?
Het is zo jammer dat iets tegenwoordig pas als succes en innovatie gezien wordt, als het door Samsung of Apple op de markt wordt gebracht, terwijl zij in feite al jaren alleen maar ideeën van anderen 'lenen'.
En ja, marketing. For some reason is HTC toch een beetje ondergesneeuwd in het smartphone landschap, ondanks hun superieure Android skin. Laatst zowel bij de Coolblue als Mediamarkt expliciet gevraagd naar de HTC U11 en alternatieven. En ondanks haast identieke specs werd toch alleen de S8 aangeraden. Waarom? 'Nou ja ik heb 'm zelf ook en hij is erg fijn'. En daar gaat het mis bij HTC zo lijkt het. Wat was het laatste wat je van hen gezien hebt qua marketing? Juist ja, hun verbondenheid aan de Champions League in de seizoenen 2013-2016. En hoeveel was er toen van zichtbaar?
Eeuwig zonde dat het zo slecht gaat met dit merk, en het is te hopen dat de deal met Google ze wat lucht geeft en dat de U12(+?) de Galaxy 9-series kan wegblazen. Of tenminste bijbenen.
Ik denk dat HTC vol gaat inzetten in VR. De U12 die er nu aan gaat komen zal nog wel in de koker hebben gezeten voordat begin dit jaar 2000 R&D medewerkers de overstap hebben gemaakt naar Google. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze dit probleemloos opvangen en de volgende jaren met een U13, U14 etc, met technologische vernieuwingen zullen komen.

Ze hebben niet voor niets een paar maanden geleden veel medewerkers in de VS ontslagen en de getroffen smartphone gerichte afdelingen samengevoegd met die van VR. Tevens stond Cher Wangs keynote op MWC2018 (https://www.youtube.com/watch?v=mpxZmBw4FWc) alleen maar in het teken van Vive, VR, AR, 5G en wat 5G kan betekenen voor VR/AR.

Ik hoop voor ze dat ze daarmee uit de rode cijfers kunnen komen en nog smartphones blijven maken, maar wat betreft dat laatste zie ik het somber in voor de toekomst.
Ben er ook bang voor. Zou het wel zonde vinden. Heb toch al de indruk dat de verschillende merken steeds meer hetzelfde doen en minder concurrentie maakt de toestellen hooguit nog duurder dan ze al zijn.
Ik zie tegenwoordig ook -in mijn kringen- niemand meer met iets anders dan een iPhone of een Galaxy.

Als je wordt doodgegooid met marketing voor Apple en Samsung dan wordt het door de zee aan alternatieven al een flinke headache om daarin nog een toestel uit te gaan zoeken, voor de meesten.

Velen kiezen immers liever voor een entry level iPhone of Samsung, ook al bestaan er -op papier- betere toestellen in dezelfde prijscategorie van andere merken.

Sinds vrijwel elk device wat de laatste paar jaar op de markt verschijnt alle apps prima kan trekken wordt het al meer een verhaal van marketing en software (iOS, Touchwiz Android)
Doodgegooid met marketing voor Samsung, akkoord. Maar iPhone?
Laatste reclame was geloof ik voor de iPhone 7 vorig jaar een keer. Maar ook product placement valt onder marketing en in elke film en/of serie zie je wel een Apple product. Daarbij worden ze ook nog eens op het nieuws gemeld (bv Apple Watch de 1e kwam gewoon bij het NOS Journaal).
Doorsnee reclames doen ze dus (in Nederland) niet echt aan, maar marketing wel degelijk
Voor de iPhone X werd ook wel actief geadverteerd (TV, bushokjes etc.) Niet zoals Samsung, maar toch
Die werd geadverteerd door de providers, ik weet niet of Apple (mee)betaalt aan dit.
uiteraard, de naam hiervan ben ik even kwijt, maar dat is vaak een joint effort tussen meerdere partijen met het zelfde doel.
Partnership. In onze tent doen we dat ook.
Voor de bushokjes inderdaad van de providers, maar op TV regelmatig dit filmpje voorbij zien komen

[Reactie gewijzigd door rubenkemp op 26 maart 2018 17:59]

En natuurlijk de gerucht: category bij Tweakers en andere published services.
Helemaal waar.
Aanvullend: Apple is een vrij grote sponsor van retailers en resellers (zoals Telco's). Via die weg worden miljoenen geïnvesteerd in sales campagnes. Branding campagnes kent Apple idd veel minder, dat compenseert men door een uitgekiende PR strategie. Overigens is het tij wel aan het keren. In bijvoorbeeld Duitsland en de VS zie je al uitgebreide branding campagnes langskomen.
Marketing is ook hoe het wordt aangeboden in fysieke winkels... Denk bijvoorbeeld aan een MediaMarkt. De Apple hoek daar is GIGANTISCH, daar loop je niet omheen. Mocht je er in de buurt komen? Dan spreekt ongetwijfeld iemand je aan of je misschien hulp of informatie kan gebruiken. Ik zie het zelf heel goed met mijn 2-in-1... Ik ben fan van de formfactor en wat ik er allemaal mee kan als het om de Surface Pro gaat, maar de iPad Pro staat een stuk meer in de spotlights als ik vergelijk met het kleine tafeltje waar de Surface Studio, Surface Book (en Book 2), Surface Laptop en Surface Pro te vinden zijn. Prachtige producten, maar weinig fabrikanten zijn zo goed met marketing als Apple en Samsung. Waar Samsung vooral de media gebruikt (maar ook een enorme plaats heeft in winkels als de Mediamarkt)

En ja, als men een telefoon gaat kopen, dan ga je al snel naar de Mediamarkt, zo geef ik vaak adviezen over smartphones aan familie en vrienden, waar ik zelf toch ook snel voor de MM of Coolblue kies.

(sidenote: ik heb zelf een tweedehands smartphone die enkele maanden oud was bij aankoop, fors goedkoper... 600 euro of meer ga ik niet meer aan een smartphone uitgeven na mijn vingers gebrand te hebben aan een Lumia 950, die desalniettemin een GEWELDIGE camera had, met nog steeds ongeslagen microfoons. Bedankt Nokia, met HAAC-technologie)
Meestal zijn de logo’s afgeplakt omdat ze dat niet zomaar mogen laten zien.
Dat geldt voor Nederlandse producties maar de internationale markt is andere koek. En dan hebben we het nog niet eens gehad over celebrities en influencers (bv youtubers) die gratis spullen krijgen (niet alleen Apple).
Dat komt omdat ze dan niet gesponsord worden door dat merk. Als ze wel gesponsord worden dan wordt het niet meer afgeplakt natuurlijk.
Ik zie alle (gerucht) nieuwsposts op deze site en de vele anderen ook als marketing,
Komt ook bij dat mensen vaak bij een merk blijven als ze tevreden zijn, en zelfs als ze er niet helemaal tevreden mee zijn. Iedereen heeft het dus dan moet het wel goed zijn toch? Ik heb meermaals meegemaakt dat iemand op zoek was naar een nieuwe telefoon. Dus ik wat toestellen aangedragen van verschillende merken, maar uiteindelijk kwamen ze altijd uit bij Samsung of iPhone, ook al waren er qua prijs/kwaliteit veel betere opties.

Veel mensen kopen ook een 'Samsung' en geen 'Android'. Het is echt schrikbarend hoeveel mensen niet eens weten dat hun Samsung op Android draait. Een Sony, HTC of LG is ook Android, maar het lijkt niet op Samsung, dat kennen ze niet, dus daar blijven ze van weg.

Ontopic: misschien moet HTC eens, zoals ze al meermaals hebben gezegd door de jaren heen, hun lineup versimpelen. U11+, U11 Life, U11, U Ultra, U Play, U11 Eyes en zinloze cijfertjes en benamingen bij andere modellen. Kijk naar je voornaamste concurrentie. Samsung bijvoorbeeld. Meerdere modellen maar je hebt weinig research nodig om te weten hoe hun benamingen werken. Dus hou het lekker simpel. 1 budgettoestel, 1 midrange toestel en 2 high-end toestellen. Duidelijk voor iedereen en minder risico voor jezelf als bedrijf (minder onderzoek- en productiekosten). En niet regelmatig je manier van marketing veranderen want dan ben je mensen soms best snel kwijt.
Ze moeten ook echt met lagere prijzen komen voor een goede midranger, en ook niet beginnen met een te hoge adviesprijs. Dan verkopen ze er veel meer, wat de lagere prijs ruimschoots kan compenseren.
Ze maken al jaren verlies (netto verlies), en dan stel jij voor om de prijzen verder te verlagen zodat ze nog meer verkopen, en daarmee het verlies alleen maar toe neemt. Lagere prijs, meer marketing, betere componenten/betere specs om te concurreren in de competitieve Android markt....kost allemaal geld. Dat blijken ze nu niet te hebben, en moeten daarom hun tafelzilver verkopen, om de rest van het bedrijf te laten overleven. Maar ja, wat blijft er nu nog over ?
Nee, dat klopt niet: net als de andere fabrikanten maken ze prima marginale winst per telefoon. Ze snappen alleen misschien prijselasticiteit niet helemaal, net zoals wel meer grote bedrijven.
Ik heb vorige week na 5 jaar mijn Samsung S4 (!) vervangen door een Moto 5Gs Plus. Meer is niet nodig.
Daarnaast abbo van 13 euro per maand. Heb ik nog geld over voor wat anders. Die dure iPhones en Galaxy's zijn het me niet (meer) waard.

HTC gaat sowieso investeren in AR en VR: https://www.techzine.nl/n...6-vr-en-ar-bedrijven.html
Daarnaast heeft Google erg geïnvesteerd in HTC (VR): https://www.rtlz.nl/beurs...tc-voor-11-miljard-dollar
Bovendien was al bekend dat HTC de aantallen mobiele telefoons zou afbouwen (2017): https://www.androidplanet.nl/nieuws/minder-htc-smartphones

Dus het lijkt allemaal volgens plan te gaan.
Ik zie wel steeds vaker als Huawei, en heb er sinds kort zelf ook één. Op zich een goede concurrent voor met name Samsung, alleen jammer dat privacy nog wel een dingetje bij Huawei is...
Dat terwijl iPhone en Galaxy toch echt veel verbeterpunten hebben. Het is duidelijk dat HTC niet goed inhaakt op deze tekortkomingen.

Het is toch echt simpel: lever een betere telefoon af. Dat begint met het stoppen van adviezen op te volgen die van marketing afdeling komen. Kijk naar het succes van OnePlus, zo moeilijk is het echt niet.

Consumenten willen een flagship killer van rond de 400-500 euro, simple.
ik heb 6 kids en 5 hebben er een HTC one M7 of M8 . ik hoor een hoop mensen zeuren maar bij mij gaan ze gewoon erg lang lang mee. zijn allemaal geroot en zit een OS op van cynamod of linage . laats was er 1 stuk nieuwe batterij geplaatst en gaan , mag ook wel na 5 jaar al weer? ik ken ook nooit iemand met een nieuwe htc terwijl de oude modellen in mijn ogen steen goede telefoontjes zijn , super degelijk.
Alle telefoons zijn wel degelijk als je er normaal mee omgaat, zijn ook nog ''genoeg'' mensen met de Samsung Galaxy S2, S3 of S4 en nog altijd tevreden.
Er zijn ook helaas mensen die de nieuwste HTC kopen, die op de grond gooien en boos zijn op HTC dat hun toestel stuk is. Die kopen nooit meer een HTC (terecht? nee dat niet).

Oftewel, vrijwel alle telefoons zijn super degelijk daar is HTC niet anders in (ook niet met de M7, dat ding is in elkaar geprutst net als de opvolgers in de M reeks daar wordt je echt niet vrolijk van). Wel hun HTC Desire was een degelijk toestel die (te)veel kon verdragen, daarna viel het allemaal wel mee en was het net als het gros van de concurrentie (glas beschadigingen daargelaten, glas = glas over het algemeen).

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 26 maart 2018 18:16]

zijn er genoeg geweest met een Samsung top model die een rekening kregen voor een nieuw scherm...
die zouden wensen dat het een HTC was met een veel goedkoper LCD paneel . S4 S5 waren duur maar daar na werd het verschrikkelijk duur S6 S7 S8 S9.
mensen houden totaal geen rekening mee tijdens de aan koop. nog een voorbeeld de iphone x is ook een verschrikkelijk model met super hoge reparatie kosten.
HTC was in de tijd van de S4/S5 (of de One X, One S, M7) ook gewoon duur.

Vroegah, was het anders inderdaad, maar dan gaan we verder terug dan de HTC One X, dit vergeet ik absoluut niet, ik heb een langere tijd voor HTC gewerkt. Top en gedreven personeel dat absoluut.

Samsung is inderdaad vanaf de S6 (vooral de Edge!) een stuk duurder geworden, zo is ook de beeldkwaliteit (in mijn ogen) fors verbeterd.

Ik wil ook wel een OLED 4K 65inch voor 500 euro, gaat me niet lukken helaas :D
Nou zulke grote super verbeteringen op het gebied van beeld in een smartphone is er echt niet hoor.
het scherm doet immers nog steeds het zelfde ik heb op het moment een iphone SE een telefoon met lcd en is al weer 4 jaar oud model misschien is het nog het zelfde paneel wat ook in de Iphone 5 werd gebruikt? dat voldoet prima . en 4 k in een smartphone is onzin. vaak hebben telefoons juist te veel pixels
Volgens mij heeft mijn S8 geen 4k maar het beeld vind ik echt zeer strak, mede voor de GearVR(2?) zou het nog wel wat meer pixels mogen hebben. Maar bijv het beeldkwaliteit van de S7 (Edge) zou ik ook al goed gevonden hebben voor het normale gebruik :)

iPhone SE/5 scherm zou ik dan weer nooit willen dat is echt een flinke stap terug.
Je mag er nog zoveel marketinggeld tegenaan gooien als je bouwkwaliteit niet goed is ga je er geen telefoon meer door verkopen.
Htc is te duur voor wat zij leveren (jaren zo )

Enige wat ze kunne doen is top toestel en beloven met 3j updates voor weinig....slaan zij een gat in de markt

[Reactie gewijzigd door noway op 26 maart 2018 14:08]

Een geripte stock android met root is al een hele sprong.
Er zit veel te veel bagger in android tegenwoordig en iedere versie word er meer bagger ingepropt die ik nooit gebruik.
32 gig telefoon en er is maar 22 gb voor mij beschikbaar.
Ik zou bijna hopen dat de eu een wet maakt dan bij een 32 gb telefoon 32 gb voor jou beschikbaar moet zijn.
Verplicht ze maar lekker er 10 gb meer in te stoppen of laat ze zuiniger met die ruimte omspringen zodat ze er maar 4 gb extra in hoeven te proppen.

Zelfde met ram.
Android 6 op een 1 gb telefoon gebruikt 512 op een 2 gb bijna een gig op 3 gb 1,3 gig op 4 gb 2 gig.
Laat al die bagger gewoon lekker uit het geheugen tot dat ik het zelf laad en laat dat wat ik laad in het geheugen maar hou je bagger eruit.

Er zijn zoveel dingen waarom je met een standaard telefoontje softwarematig enorme sprongen kan maken.

heck ze kunnen zelfs een rebranded redmi ofzo gaan verkopen en zich puur op software richten.
Zelfde met ram.
Android 6 op een 1 gb telefoon gebruikt 512 op een 2 gb bijna een gig op 3 gb 1,3 gig op 4 gb 2 gig.
Laat al die bagger gewoon lekker uit het geheugen tot dat ik het zelf laad en laat dat wat ik laad in het geheugen maar hou je bagger eruit.
En dan zeiken dat je apps zo traag opstarten zeker? Waarom zou het geheugengebruik mee groeien met het geheugen wat beschikbaar is denk jij? :)
Aan de andere kant wordt alles super traag wanneer het werkgeheugen te vol zit, heb dat tot nu toe bij al mijn telefoons gemerkt. Apps starten traag op, knoppen rageren traag, enz. Dan moet je widgets gaan uitzetten e.d. om maar minder geheugen in beslag te nemen. Ook apps afsluiten helpt dan om geheugen tijdelijk vrij te maken; ook al beweert Google dat dit niet nodig zou zijn, toch merk je super duidelijk dat de telefoon weer wat minder traag reageert als je da gedaan hebt. Toch vreemd dat ik nooit meer dan 500 MB vrij heb van mijn 2 GB. Het permanente geheugengebruik van Android lijkt met elke nieuwe telefoon net zo hard toe te nemen als hoeveel geheugen er in de telefoon zit.
Cache, cache en nog eens cache. Ik heb 4GB en kom nooit onder de 2,7GB beschikbaar. Windows doet overigens precies hetzelfde.
Daar wordt alles dus wel heel langzaam van, als b.v. het bureaublad steeds uit de opslag geladen moet worden.
Ehm nee, juist niet. Want juist het bureaublad zit in je RAM, omdat het een essentieel onderdeel is van je Windows OS. Dat wordt er gewoon ingeladen bij het opstarten. Hyper-V zit er bijvoorbeeld niet in, omdat laten we zeggen 95% van de gebruikers het niet gebruikt.
Ik heb het over Android. Wanneer het werkgeheugen krap zit, zie je dat het bureaublad eruit gegooid wordt en opnieuw geladen wordt. Dat vertraagt de boel enorm. Idem voor andere apps en services.
Owja, daar ging het ook over, stom van mij. :P

Ik heb dit nog niet meegemaakt, maar ik kan mij voorstellen dat dit problematisch kan zijn op de low-end Android toestellen. Ik ben alleen van het high-end segment. :P
Jij zegt dat je dit bij al je toestellen hebt gemerkt, welke hebben we het dan over?
Bij mijn Galaxy Nexus van 2012, en bij mijn LG G2 van 2014 (die ik nu nog gebruik). De G2 was toen wel een redelijk toptoestel met zijn 2GB geheugen, maar met een aantal apps op de achtergrond draaien (Tasker etc. etc.) en wat widgets heeft hij toch altijd maar < 500 MB geheugen vrij en wordt hij traag bij 400 MB vrij. Is in mijn herinnering altijd al zo geweest.
Werd er toen ook al aan reservering gedaan? Ik zie bij mij bijvoorbeeld dat ik 1,3GB vrij heb, waarvan ongeveer 600MB alvast gereserveerd. Misschien dat dat eerder niet zo ging?
Dat weet ik niet; hoe zou ik dat kunnen zien? Hier zie je mijn 'running apps'. Merk ook op dat er bij diverse apps 'restarting' staat, wat geen goed teken is.
https://i.imgur.com/cBZ1VTM.png
Goede vraag. Bij Samsung staat het bij "Apparaatonderhoud" en dan "RAM".

Hier is een screenshot: https://imgur.com/17iv9gu
Hmm misschien is dat alleen bij Samsung zichtbaar? Goed dat je ook Telegram gebruikt. Wel lastig dat je geen nummertjes bij de notificatie-iconen hebt: is dat nog steeds niet mogelijk in standaard-Android? Ik gebruik daarvoor een Xposed-module.
Niet bovenin nee, maar wel op de iconen in je menu zeg maar. Kan dat ook bovenin de balk met Xposed?
Ik heb het allebei. Bovenin de balk inderdaad met Xposed, zie screenshot.
Dat was mij inderdaad niet opgevallen haha. Wel handig!
Zucht... steeds dezelfde reacties op een comment over android en ram...


Nee onnodige bagger in je ram die je nooit gebruikt dat maakt alles traag en vreet je accu leeg


Android preload zooi die je niet gebruikt.
Vervolgens moet het uit het geheugen gegooid worden als je zelf voor jou apps geheugen nodig heb dit cost cpu tijd en dus accuduur
Vervolgens sluit jij je app en forceerd android leuk weer de ge preloade bagger en beging het circus weer van voor af aan.
Preloads zijn slecht en android zou simpelweg niets moeten preloaden en vervolgens jou meest gebruikte apps over 7 dagen als priority in het geheugen moeten laten staan.

Wat heb ik aan gepreloade bleutooth die ik nooit gebruik of nfc of weer app of de radio app of de video editor.
Allemaal verloren ram maar die apps krijgen vorrrang op je eigen keuze apps.

Dus rippen die bagger niet meer preloaden en je android werkt juist sneller dan ooit en je accu gaat ook langer mee!


Ongelovelijk dat je 17x informatief krijgt zonder iets toe te voegen en blijkbaar niet te beseffen wat voor een onzin er grpreload wodd.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 27 maart 2018 00:09]

Nee onnodige bagger in je ram die je nooit gebruikt dat maakt alles traag en vreet je accu leeg
Hoezo dan? Ook als RAM leeg is vreet verbruikt het stroom, dus dit is gewoon een dom argument, maar leuk gedaan. :O
Preloads zijn slecht en android zou simpelweg niets moeten preloaden en vervolgens jou meest gebruikte apps over 7 dagen als priority in het geheugen moeten laten staan.
Hier werkt het anders perfect? Ik heb helemaal geen trage apps. Noem eens wat apps anders?
Wat heb ik aan gepreloade bleutooth die ik nooit gebruik of nfc of weer app of de radio app of de video editor.
Kan je allemaal uitzetten, geen probleem. Een hoeveel RAM denk jij dat NFC of Bluetooth gebruikt?
Ongelovelijk dat je 17x informatief krijgt zonder iets toe te voegen en blijkbaar niet te beseffen wat voor een onzin er grpreload wodd.
En jij een off-topic. Misschien moet je eens bij je zelf te raden gaan of de onzin die je uitkraamt wel goed onderbouwd is. Ik denk namelijk van niet. Daar is het moderatiesysteem voor. Kom anders maar met bronnen, daar heb ik meer aan.

En lees alsjeblieft je berichten na voordat je ze post of ga een spellingchecker gebruiken.
Ook als je ram leeg is. Man als je ff gelezen had weet je dat het de extra benodigde cpu tijd is die dxtra ram kost niet het ram zelf...

En nee het werkt niet perfect. Je heb de ilusie dat het perfect werkt maar op de achtergrond word er steeds zooi uit je ram gegooid en weer ingeladen wat nogmaals cpu tijd cost en dat cost je accuduur en levert dus ook een vertraging op. Dus ondanks dat je denkt dat het perfect werkt het kan beter werken...

En nee veel gepreloade zooi kan je dus niet uitzetten. Vaak zelfs niet met root.


Misschien eens grondig gaan monitoren hoe android werkt en wat het allemaal doet waat jij geen erg in heb. Dan is het een stuk duidelijke.
Je kan het onzin noemen maar het zijn gewoon feiten voor iedere android tablet of telefoon die ik gehad heb. Zo heeft de tablet waar dit vanaf getypt word nog altijd de dailer en simkaart software in het geheugen geladen en dat terwijl die ondersteuning er niet eens hardwarematig is.
Om het nog maar niet te hebben over de 13 google play services die ik nooit nodig heb maar zichzelf voorrang geven over mijn keuze apps.


Je ben nogak vol overtuigd dat je gelijk heb maar je heb werkelijk geen idee wat je telefoon allemaal doet op de achtergrond dat veel efficienter kan.
Btw na veel tweaken haald deze tablet 22 + uur screen on tijd over 8 dagen. Denk je echt dat sat stock mogelijk is met die inefficiente samsung bagger.
Moet je nagaan hoeveel meer er nog te halen is als ik de rest allemaal weg kan knikkeren zonder bootloop te veroorzaken.

Andoid geheugen management is gewoon belabberd hoe je het ook went of keert en dat komt puur doordat er dingen geladen worden die wij niet gebruiken maar de laatste jaren android is ingestampt.

Er is gewoon nog wat te winnen qua accuduur vooral in idle verbruik.
Ga nou eens met bronnen werken. En heb je de spellingschecker ook uit gezet om RAM te besparen? _O-

Er is helemaal niks mis mee, ik spreek ook uit ervaring. Als jij nou even een bron bij je beweringen zoekt, kunnen we daarna weer even verder discussiëren.
Je kan zelf alles bevestigen als je even de moeite neemt. Het is immers gewoon logica en op je eigen telefoon terug te zien.

En ja die staat uit omdat ik gek werd van de samsung controle. Ik moet de oude google board nog extracten van mijn oude tablet gezien de nieuwe me niet aanstaat.

Als je zo graag een bron wil ga dan even kijken bij je actieve services en vervolgens bij je niet gebruikte apps kijlen die staan gewoon doodleuk in je geheugen geladen en worden gedumpt als je je geheugen nodig heb en vervolgens weer keihard ingeladen.
Dit kan je bevestigen door zware games te laden en vervolgens te sluiten. Dan kan ik je verzekeren dat dezelfde rotzooi weer geladen staat.
Ik heb voor opschonen 2,7GB in gebruik en na opschonen ook 2,7GB. Waar maak je je nou zo druk over? Zit je de hele dag autistisch naar je RAM te kijken ofzo? Waar maak je je in godsnaam druk over, ongekend. 7(8)7
Opschonen doet geen hol als je apps en functies die je niet gebruikt uit kon zetten van in je geheugen laden had je maar 500 MB in gebruik.
Dit betekend dat je 2200mb meer vrij heb voor aps die jij wel gebruikt.
Daarnaast kost het je geen cputijd=accu om apps uit het geheugen te dumpen en nieuwe apps in te laden iedere keer dat je alle resterende ram opgebruikt en er dus onnodige zooi uitgegooid moet worden.
Dit levert ook nog eens een vertraging op die er anders helemaal niet zou zijn.

Het gaat dan ook niet om druk maken het gaat om het feit dat heb niet perfect werkt.
Maar helaas is imperfecties accepteren een alledaags ding geworden voor de westerse bevolking en dat terwijl de oplossing heel erg simpel is.
Iets dat ik weiger te doen. ik werk niet mee aan een hersenloze vegwerp maatschappij en verwacht kwaliteit voor mijn geld en anders krijg je mijn geld niet of vind ik een goedkoper alternatief elders.

Feit blijft dat je
A. minder vertragingen tegen komt bij het laden van apps
B. je accuduur er iets op vooruit zal gaan
C. je algehele gebruikservaring zal verbeteren.

En dat alleen maar door een kleine tweak in geheugen management.
Opschonen doet geen hol als je apps en functies die je niet gebruikt uit kon zetten van in je geheugen laden had je maar 500 MB in gebruik.
Dit betekend dat je 2200mb meer vrij heb voor aps die jij wel gebruikt.
Daarnaast kost het je geen cputijd=accu om apps uit het geheugen te dumpen en nieuwe apps in te laden iedere keer dat je alle resterende ram opgebruikt en er dus onnodige zooi uitgegooid moet worden.
Dit levert ook nog eens een vertraging op die er anders helemaal niet zou zijn.
LEZEN!!!! Ik heb nog 1,3GB vrij, meer dan voldoende, voor welke app dan ook!!!!
Maar helaas is imperfecties accepteren een alledaags ding geworden voor de westerse bevolking en dat terwijl de oplossing heel erg simpel is.
Net zoals het een alledaags ding is geworden om eindeloos door te zeiken over onzin.
Maar ik weet nou nog steeds niet over welke imperfecties jij het hebt, ik heb namelijk een perfecte telefoon in mijn bezit. En die verbruikt batterij ja. Het kan vast wel minder, maar het is een gebruiksvoorwerp voor mij. Hij gaat meer dan een dag mee, who the fuck cares? Weet je hoe je echt kunt besparen: Haal je simkaart er lekker uit, gaat hij gelijk een week mee. Je hebt er alleen geen moer meer aan, maar he, je bespaart batterij he?
Meer dan voldoende voor 1 app (tenzij het een game is) maar gebruik jij maar 1 app?
Ik gebruik er wel 20 en dus moet je geheugen steeds wisselen omdat er niet genoeg is voor alle apps terwijl er wel genoeg geheugen in de telefoon aanwezig is maar daar staat dus onzin in die ik nooit gebruik.

het is niet doorzeiken ik probeer je in te laten zien wat er verbeterd kan worden en dat het dus niet goed werkt waar jij nog altijd heilig van overtuigd lijkt te zijn. maarja sommige mensen willen dingen niet in zien omdat ze zo vol van zichzelf zijn dat ze achtel altijd gelijk te hebben zonder naar de feiten te kijken.
Dat je nog steeds niet weet waar ik het overt heb geeft wel aan hoe weinig je van ram management af weet en hoe het daadwerkelijk werkt dus tada ik ben klaar met je.
Je wil het gewoon niet begrijpen/inzien.
Ik plaats je hierbij in het groepje gelovigen en platte wereld figuren.


De groeten.
Ik plaats je hierbij in het groepje gelovigen en platte wereld figuren
Je hebt hier precies het tegenovergestelde ontmoet. ;)
Maar goed. Ik vind het helemaal fantastisch. :D
Ik heb met windows hetzelfde hoor.. ben van 4 gigh eens naar 8 gegaan.. bij 4 was mijn constante gebruik zonder apps te openen ongeveer 800 mb.. bij 8 is dit ongeveer 3 gigh..
Precies en ook daar wordt er meer in het RAM gecached als er de ruimte voor is. Ik snap het probleem nooit zo. Heb je 8GB en dan is het niet goed dat er 3GB gebruikt wordt? Ik zou juist boos zijn als ik dan nog steeds maar 800MB gebruik van de 8GB, terwijl ik snelle cache voor handen heb...
Ik heb ook geen probleem ermee hoor.. enkel als ik zoveel nodig zou hebben naast de beschikbare vrije ruimte.. als je bv echt 4 gigh meer nodig zou hebben voor een applicatie en het komt er op neer dat je windows ineens 2.5 gigh meer gebruikt dan ben je uiteindelijk maar 1.5 gigh er op vooruit gegaan, te besteden aan applicaties door van 4 naar 8 gigh te gaan..(dan kan je natuurlijk ook beter meteen naar 16-32 gigh verhuizen maar dit is niet altijd mogelijk geweest). Verder prima vooruitgang.. ik zie niet wat ze nog moeten doen aan hardware om een simpele windows ervaring te verbeteren.. met huidige hardware zit je voor een paar knaken al op de eerste rij.
dat is ook zo ....zoveel onzin erop
Indirect hebben ze dat gedaan. De Google Pixel 2 is een HTC toestel met 3 jaar garantie op updates, alleen onder de naam Google uitgebracht.
Ik heb hem sinds vorige week ook gekocht (de xl) in ruil voor mijn HTC 10 en is de eerste telefoon waar geen HTC meer op staat sinds jaren.
Heb zelf nog de HTC 10, vond je de sprong het waard? Of merk je niet echt verschil
Ik ben er erg tevreden over.
Zeer soepele ervaring en tot nu zeker niet teleurgesteld.
Gewoon heel fijn geen bloatware meer erop te hebben (kon zelf eindelijk facebook client deinstalleren).

Mijn HTC 10 had een slechte batterij omdat ik hem afgelopen zomer te heet had laten worden. Eigen schuld maar daarom nu na 1 dag 75% batterij over is voor mij een grote stap voorwaards.

[Reactie gewijzigd door COW_Koetje op 26 maart 2018 23:36]

ja ok maar het is nog steeds peper duur....en niet voor iedereen weg gelegt toch?

laten we eerlijk .......zijn welk merk ook !!!nieuw prijs ( 800/1000 euro } en maar 2 j ondersteuning is toch schande?
HTC kan zich beter richten op producten waar echt winst te pakken is ipv vast blijven houden aan een blijvende neergang op de smartphonemarkt. Ze zijn een marginale speler geworden en daar horen harde keuzes bij om op de lange termijn te kunnen blijven overleven.
Marginale speler, misschien, maar dat doen ze in mijn opinie toch echt zelf. Elke keer weer als HTC een nieuwe phone uitbrengt en die hier op Tweakers een toelichting krijgt heb ik zoiets van "ja, prima ding weer." totdat ik de prijs zie.
En dan nog maken ze zo veel verlies op die toestellen. Prijs verlagen lijkt ook niet echt een optie dan. Ze zijn blijkbaar niet efficiënt genoeg in hun operationele taken.
Je maakt zelden verlies op de aanschaf. Ze maken waarschijnlijk verlies door de garantie, telefoons die niet verkocht worden & R&D.

De prijs is te hoog voor het product dat ze leveren. Ze zijn niet meer net zo goed als Samsung, ze zijn ongeveer zo goed als Motorola. In hun glory dagen hadden ze 1 toptoestel met luxe producten en een opvallend design. Nu hebben ze plastic, standaard schermen, normale camera's, voor 800 euro.

Ze hebben geen groei strategie. Ze lijken helemaal geen strategie meer te hebben. One Plus zit ongeveer in het gat dat HTC achterlaat. Ik verwacht dat HTC stopt met hun smartphone lijn binnen een paar jaar (of zich gaat richten op mid-low segment).

[Reactie gewijzigd door sjoerdadlp op 26 maart 2018 14:35]

Maar in midden/low segment zitten ze ook niet echt. Alleen de U11 life komt in die richting...
Daarnaast moet je in dat segment veel meer concurreren, met kleinere marges. Ook daar komt HTC weer Samsung tegen als voornaamste concurrent.
Eens, en doordat Samsung veel zelf produceert kunnen ze het goedkoper bouwen dan HTC. Eigenlijk heeft HTC helemaal geen bestaansrecht meer als je het zo zegt. Ik denk dat er nog een groep mensen is die positieve ervaringen heeft gehad met HTC en toch een merk-meerwaarde in de toestellen zit in het middensegment, maar dat is meer op gevoel dan dat ik dat zeker weet.
De prijs is te hoog voor het product dat ze leveren. Ze zijn niet meer net zo goed als Samsung, ze zijn ongeveer zo goed als Motorola. In hun glory dagen hadden ze 1 toptoestel met luxe producten en een opvallend design. Nu hebben ze plastic, standaard schermen, normale camera's, voor 800 euro.
HTC heeft hoge R&D kosten en dat halen ze er niet uit omdat hun toestellen slecht verkopen, daardoor is de introductieprijs vrij hoog. HTC toestellen schrijven over het algemeen vrij snel af na introductie en dat zorgt ervoor dat de prijs snel lager ligt dan de concurrentie. Waar het wel mis gaat is onderscheidende features. In het verleden had je bijvoorbeeld qua design, software en BoomSound speakers unieke features.
Dat is de laatste jaren toch stukken minder. Vergeet daarnaast het gebrek aan marketing niet. Samsung is ooit groot geworden door marketing, niet omdat het nu zulke geweldige toestellen zijn bijvoorbeeld.
In België verkopen ook niet alle winkelketens HTC. Dat zegt ook genoeg denk ik wat betreft betrouwbaarheid van HTC telefoons. Zoals je zegt komt het verlies waarschijnlijk door niet verkochte telefoons, garantie, inefficient bestuur.
Een veel hoge prijs blijven vragen voor iets waar je bij een concurrent (bijvoorbeeld One+) minder betaald zal hem uiteindelijk niet worden.

Nu weet ik niet wat de precieze status bij HTC is qua ondersteuning van toestellen dmv updates maar ergens staat mij bij dat ze daar ook niet zo'n beste naam hebben.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 26 maart 2018 14:24]

Sorry, maar dit is echt niet waar. Als er 1 brand is waar meestal wel stevige toestellen uitkomen dan is het HTC. Kijk de M7, M8, M9, de HTC10...stuk voor stuk zeer degelijke, stevige toestellen. De rest vraagt ook de hoofdprijs, maar HTC wordt het altijd aangerekend. Soms terecht (omdat ze later dan de rest op de markt komen), soms niet (je krijgt gewoon echt een highend toestel, maar omdat het niet samsung/google pixel/iPhone is, worden zij erop afgerekend).
Misschien zijn ze nu beter maar ik heb er een paar gehad en dat was enkel maar ellende. Maar dan zal het nu vooral aan de prijs liggen. Als ik zo een paar Tweakers reviews open:

HTC 10: solide allrounder blinkt nergens in uit. 8.0, minpunt: Hoge prijs bij release
HTC U11 - De fijne kneepjes van het smartphonevak minpunt: Hoge adviesprijs
HTC U Ultra: glazen gigant met dubbele display. minpunt: Veel, veel te duur

Verder laten ze her en der nog wat steken vallen, zoals scherm matig af te lezen in zonlicht, slechte accuduur etc.

Misschien zijn het wel goede telefoons alleen het probleem is dat er betere zijn voor een lagere prijs.
Ik ben benieuwd welke telefoons dat je hebt gehad dan; naar mijn weten zijn veel HTC's qua bouwkwaliteit en ook de afwerking daarvan best goed (ook door reviewsites wordt dat vaak gezegd).

De hoge prijs, absoluut mee eens. Ze komen vaak net een paar maanden later uit en zitten dan 50 euro hoger. Daar is idd wat van te zeggen.
De U Ultra/Play waren gewoon echt flops, maar de hoge adviesprijs van de HTC10 en U11 maakt het geen slechte bouwkwaliteit telefoons, want dáár reageerde ik op in jouw post ;)

"Verder laten ze her en der nog wat steken vallen, zoals scherm matig af te lezen in zonlicht, slechte accuduur etc."
Over welke telefoon heb je het dan, de HTC10? Ik heb de HTC10 en die is, ondanks wat alle theoretische metingen in reviews zeggen, perfect in de zon af te lezen. De HTC U11+ schijnt daarentegen wél een drama te zijn idd.

Heb je de accuduur gezien van de S9? Best matig, en toch koopt iedereen em ;)
Ja de S9 koop ik dus niet idd ;)
HTC 10: solide allrounder blinkt nergens in uit. 8.0, minpunt: Hoge prijs bij release
HTC U11 - De fijne kneepjes van het smartphonevak minpunt: Hoge adviesprijs
HTC U Ultra: glazen gigant met dubbele display. minpunt: Veel, veel te duur


Het probleem is niet zozeer dat ze te duur zijn, maar dat mensen enkel deze prijzen willen betalen voor een iPhone of Galaxy. Maar wil je een rendabele marge hebben op deze product-categorie zul je dit echt moeten vragen vrees ik. Je ziet Huawei en OnePlus ook langzaam duurder woorden nu ze een naam gekregen hebben.
Oneplus zeker, maar die verkocht de One aan kostprijs zo'n beetje dat is niet vol te houden. En de OPO kwam uit in 2014, inmiddels zijn we weer 4 jaar verder vergeet dat niet, 4 jaar lang inflatie moet je ook meetellen en ik heb het idee dat vooral de laatste jaren alles weer heel veel duurder wordt, dus dan valt de prijsstijging van OP relatief gezien nog wel mee, zeker als je even wacht op een goede aanbieding.
Je krijgt -1 maar je hebt wel gelijk, de bouwkwaliteit van HTC is niet super. Met mijn One S heb ik ook veel problemen gehad. Hun design vind ik wel nog altijd mooi maar de prijs idd vaak te duur.
...maar zeker niet qua repareerbaarheid, mocht je ooit een kapot toestel hebben, dan mag je je halve telefoon verbouwen om bijvoorbeeld het scherm te vervangen! Dit was bij de M7 zo, maar bij de 10 zeker niet anders, dat is voor iemand als ik toch ook zeker wel een afknapper (Tweaker)

Tel daarbij op dat de nieuwe HTCs geen headphone jack meer hebben (Samsung wel) en de ultieme no-go in Android land is wel gegeven voor iemand met enige kennis... (Dat wordt op vergelijkingssites en reviews toch al snel aangegeven in de minpunten ;))
Je hebt het over repareerbaarheid bij defect. Dan ga je ervanuit dat je telefoon kapot gaat :) Maar een solide stevige telefoon gaat minder snel kapot dan al dat glazen geweld. Dus je benadert 't van 2 kanten: of je stelt een eis aan de bouwkwaliteit zodat je telefoon koopt die minder snel kapot gaat, of je stelt een eis aan de repareerbaarheid zodát je met gerust hart een mindere bouwkwaliteit-telefoon hoeft te kopen ;)

Samsung is zowat de enige die de jack nog heeft, samen met OnePlus (alhoewel zij daar nu ook vanaf lijken te stappen met de OP6 volgens de geruchten). Een ultieme no-go in Android land voor iemand met enige kennis? Wat zegt dat dan precies? Sorry, maar als reviewsites dát zeggen, dan vind ik dat maar wat naar-de-mond-pratend gewauwel eerlijk gezegd ;)

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 26 maart 2018 18:01]

"de ultieme no-go in Android land is wel gegeven voor iemand met enige kennis.."

Die 'ultieme no-go zou jij hier dan ook nog wel even kunnen geven lijkt mij...
HTC staat juist bekend om de goede bouwkwaliteit, dus je opmerking is wat vreemd.
Nee geen vreemde opmerking, hij heeft gelijk. Ik heb ook veel problemen met mijn One S gehad.
Één zwaluw maakt nog geen zomer hè. Bekijk eens wat reviews en doe eens een googletje op 'bouwkwaliteit HTC' of zo - da's iets objectiever dan 'ik heb ooit problemen gehad dus het merk is slecht'.
Als we gaan redeneren zoals jij blijft er geen merk overeind.

Dat gezegd hebbende: als ik problemen zou hebben met een bepaald merk, zou ik ook niet meer voor het merk kiezen - maar dat staat los van jouw reactie.
Dan kan ik de redenering ook omdraaien. Omdat jij goede ervaringen hebt met HTC(ik weet niet of je er ooit een gehad hebt en indien niet dan kan/mag je er geen uitspraken over doen vind ik) wil niet zeggen dat iedereen er goede ervaringen mee heeft en dat HTC dus een goede bouwkwaliteit heeft. Een zwaluw maakt de lente niet, een persoon zegt gewoon niets. Maar ik was trouwens niet de enige met de desbetreffende problemen na een zoektocht op het internet dus er waren meerdere zwaluwen. ;)

Met de One X waren er trouwens ook problemen door de soc van Nvidia(Tegra) die te warm werd. Die soc was eigenlijk bedoeld voor tablets die beter gekoeld kunnen worden.
HTC doet veel fout de laatste jaren, maar android updates zijn ze dan meestal weer vrij rap mee. Maar na 2 jaar kun je zoals bij zowat elke aanbieder fluiten naar grote updates. Dit blijft toch een issue bij alle android toestellen helaas.
Als ik me niet vergis las ik recent nog op Androidwereld dat de One M9 (2015) nog een update naar Android 8.0 gaat krijgen binnenkort. Dan krijgt een telefoon die uitkwam met Lollipop (5.0) nu een update naar Oreo (8.0).
Volgens mij mag je HTC dan dubbel complimenten geven: het is zowel een telefoon uit 2015 die nog een flinke update krijgt, en daarnaast zijn ze hiermee toch ongeveer net zo snel als Samsung met bijvoorbeeld een S8...
(edit: bron: https://www.androidplanet.nl/nieuws/htc-one-m9-android-oreo-update/)

[Reactie gewijzigd door B_Swinkels op 26 maart 2018 21:43]

Het zou helpen als ze niet 20 verschillende soorten bijna dezelfde toestellen maken.
Ook dat, ik zou echt niet weten wat nu het toptoestel is van HTC. Hetzelfde heb je eigenlijk bij Sony.
DIT! Telkens weer het problem, ze kunnen geen Samsung prijzen vragen maar snappen ze niet.
tja, denk dat het ook een beetje ligt aan de contracten met de providers.
T-Mobile bijvoorbeeld levert geen HTC meer,
Terwijl ik wel een wauw toen der tijd. (1 jaar geleden)
je kan een htc ook loskopen en een sim only abo afsluiten ;)
Ik denk dat het aantal mensen dat los een telefoon aftikt in de (web)winkel substantieel lager ligt dan de "Ik mag weer een nieuwe telefoon!" club
Toch moet ik zeggen dat ik in mijn directe omgeving toch wel steeds meer een verschuiving zie van mensen die net als ik over zijn gestapt op het direct aftikken van een telefoon
Ik denk ook wel dat die tendens er is, mede door het feit dat alle toestelkredieten boven de 250 euro nu echt als krediet worden behandeld (BKR toetsing en alles), maar dan nog..

En juist op het moment dat je zelf het hele bedrag aftikt wordt je (denk ik) wat kritische op bang/buck, iets waar HTC ook niet in uitblinkt.
En juist op het moment dat je zelf het hele bedrag aftikt wordt je (denk ik) wat kritische op bang/buck, iets waar HTC ook niet in uitblinkt.
Ja daar heb je zeker gelijk in ja.
dat weet ik wel zeker ;) ik mag namelijk volgend jaar april ook wil een nieuw abonnement uitkiezen.

maar als mijn tel dan nog goed werkt, is dat zonder telefoon ^^
Bij bijvoorbeeld het voormalige studentmobiel kan je zelf combinaties maken, ik heb een U11 icm T-Mobile (met minimale lening, want dan was hij ¤100 goedkoper :?)
weet ik ;) zo heb ik ook mijn galaxy s5 en galaxy s7 edge gehaald ;)
HTC was gewoon te duur tov samsung en vaak ook nog is mindere specs. Er viel ook geen goede commerciële afspraken meer mee te maken omdat ze te weinig geld hadden, dit zorgde er al voor dat providers minder zaken met HTC wou doen.
Serieuze vraag. Waarom kan Nokia het wel en HTC niet?
Beide een goede naam, althans.. jaren terug. En Nokia heeft met de 7+ in mijn ogen echt wel een telefoon die in het middensegment zeer veel te bieden heeft, en de vloer aanveegt met de concurrentie.

Of ik moet het mis hebben.
Prijs (in elk segment), Updates (die komen ze na dus ik stuur ze naar Nokia, krijg je waar voor geld), fanbase vergeet niet jaren terug. Nokia 3310 een tank van een telefoon 100x laten vallen werkt nog en niks te zien dat hij is gevallen (de vernieuwde versie is ook weer te koop). N72 (dacht ik..) later de 1040 (of 1020) een dijk van een camera voor die tijd. Jammer dat de xenon flits echt weg is en blijft helaas dan had je echt een mooie flitser op je tel.

Heb even de Nokia 8 gehad beviel niet. Kon niet wennen aan vingerafdrukscanner voorop. Nu preorder gedaan Nokia 7+ (op papier de telefoon van 2018, prijs goed, dikke accu, camera goed, jack 3.5mm, enige nadeel miss iets te groot...). Hier zit de scanner achter zoals de Nexus 5x die ik nu heb.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 26 maart 2018 15:52]

Volledig mee eens :)
Met de opkomst van mobiele telefoons verschillende Nokia's gehad, tot alle tevredenheid.
Met de opkomst van de smartphone, verschillende HTC-toestellen gebruikt, ook na alle tevredenheid.

Later begon de HTC behoorlijke stuiptrekkingen te krijgen kijkend na de prijs/kwaliteit en kreeg je weinig telefoon voor je geld. Dit deden andere merken stukken beer.
Bij mij persoonlijk is HTC langzaam afgegleden tot een telefoon welke mij niet meer kon interesseren. Ook nieuwere modellen niet. Te duur, simpel.

Nu met Nokia, welke zich in mijn ogen echt hard terug aan het vechten is, ben ik aan het twijfelen terug te gaan naar Android. Vanaf het begin af aan heeft de Nokia 7+ mij zeer positief verrast :)
Nokia weet behoorlijk wat telefoon tegen een scherpe prijs neer te zetten.

HTC probeerde weg te komen met Apple prijzen op telefoons die aardig onder deden voor concurrentie.
Meer concurrentie is geen probleem, het probleem van HTC is dat het producten in de markt zet met een fors minder goede prijs/prestatie verhouding dan de concurrent.
Een toestel met een relatief oude SoC en matige prestaties (scherm, camera, accuduur) verkopen voor een flagship prijs, daar win je het niet mee.
Klinkt populair, maar toch had je toppers als de HTC One M7, die ondanks hun specs, kwaliteit en geroemde stevigheid het niet op konden nemen tegen marketingmachine Samsung, die tot voor kort nog steevast een groot marktaandeel wist te scoren met enorm plastic uitziende telefoons in de vorm van een Galaxy S-lijn die toch een stevige prijs droegen. Wat dat betreft is het ook altijd maar gissen wat de afnemers wel en niet waarderen in een toestel. Er zijn nog maar weinig fabrikanten die financieel succesvol telefoons produceren.

[Reactie gewijzigd door MsG op 26 maart 2018 14:12]

De M7 was erg goed, voor een goede prijs. En ondertussen al 5 jaar oud. De M8 was ook prima maar niet speciaal. Daarna is er niks meer op de markt gekomen. 4 jaar aan slecht verkopende telefoons hakt er behoorlijk in.
Ook toen waren ze niet het financiële succes die HTC nodig had. En dat keer op keer. Dit terwijl Samsung al sinds 2010 faam maakte met hooggeprijsde plastic telefoons, die sinds enkele jaren wat meer een premium uitstraling hebben. Volgens mij is het merendeel van de kopers helemaal niet zo bezig met prijs/prestatie als we hier in discussies veronderstellen. Wat doet Samsung zoveel beter? Het is enkel bekender, dit terwijl ironisch genoeg HTC, toen nog Qtek al smartphones had toen Samsung nog jarenlang dumbphones zou verkopen.
De M7 had natuurlijk in zijn camera wel een groot zwak punt (lage pixel count en last van chromatische aboraties, zonder dat daar een beter resultaat bij weinig licht tegenover stond). En de directe concurrent had dat niet. Dus verloor de M7 het van de directe concurrenten, ondanks een strak uiterlijk en goede skin.

En ook bleek HTC de prijs niet snel genoeg te kunnen verlagen. Dus toen het toestel uitkwam was het concurrernd geprijst. Maar na 6 maanden was het verreweg de duurste in z'n segment.
Vergeet ook niet de lange tijd tussen launch en de release, doordat de lijm overal losliet bij dat toestel. Daardoor was iedereen die een topmodel wou dat voorjaar, al voorzien van de nieuwste Samsung Sx... Overigens waren die ook een stuk betaalbaarder en met betere acties verkrijgbaar dan nu.

[Reactie gewijzigd door Señor Sjon op 26 maart 2018 14:51]

Denk eigenlijk dat het in Nederland vooral komt doordat HTC na een misser uit de winkels is verdwenen, verkopers er niet op wijzen, negatief over zijn en je steevast naar dezelfde toestellen brengen en er geen reclame zichtbaar is. Ben erg enthousiast over de HTC u11 plus maar ook bang dat het toestel wat te lang zal zijn voor me. Ik wil hem dus graag ergens kunnen proberen, kijken hoe het toestel aanvoelt. In de buurt echter geen winkel kunnen vinden die hem heeft liggen. Zelfs Vodafone die hem bij een abonnement verkoopt, had hem niet in de winkel liggen. Wel de HTC u11 maar een niet werkend model. Een verkoper deed meteen moeite om me aan een ander model te krijgen en stelde 'die HTC is niks joh'. Kreeg overigens de indruk dat verkopers provisie krijgen op Huawei.

Van de kritiek begrijp ik vrij weinig. De HTC u11 en u11 plus lijken erg goede toestellen te zijn. Goede camera's, mooi geluid ook over de speakers, prima beeldscherm en niet onbelangrijk een prima accu. De Samsung s9 is een schitterend toestel maar met waardeloze accuduur heb je er mijns inziens vrij weinig aan.
Klopt, met merken zoals samsung, huawei, en apple heb je dat altijd dat ze providers en telecom winkels betalen om ze je er eentje aan te smeren. En dat terwijl merken zoals sony, lg, en ja ook htc ook gewoon goeie smartphones verkopen die niks minder zijn.

Bij mij kwam t-mobile ook van 'waarom geen galaxy s8?' toen ik zei dat ik voor de htc u11 ging. Ik had op dat moment een galaxy s6 in mijn broekzak zitten. Dus ik zeggen dat mijn vader jaren lang al htc gebruikt en dat hij bij elk toestel bij elkaar minder problemen heeft dan ik met een galaxy. Ik weet dat de galaxy s8 wat meer mogelijkheden heeft, maar juist die mogelijkheden niet belangrijk zijn, ik ga eerder voor de voordelen die de htc u11 biedt:
- Betere camera
- Betere speakers
- Sneller (door de software)
- Betere batterij (ook door de software en Boost+ app)
- Snellere updates
- Edge sense (vindt ik wel handig voor screenshots en zaklamp)
- Vingerafdrukscanner dat op de beste plek zit, aan de voorkant i.p.v een plek waar je hem vergeet
- Geen gebogen scherm wat ik zelf gewoon niet wil hebben en daarom een normale galaxy s6 had genomen vroeger

En die vent nogsteeds volhouden om die galaxy s8 in mijn broekzak te duwen.
Ik heb nu nog de LG G5. Dat zou de grootste flop zijn. Het is zeker jammer dat de ze meteen al gestopt zijn met de modules maar het toestel heb ik zoveel plezier van gehad. Wat je zegt, het is erg individueel wat je in een toestel zoekt.

Bevalt de HTC u11 goed?
Jahoor, de htc u11 is eigenlijk de beste telefoon die ik ooit heb gehad zonder te overdrijven. Alleen heeft hij een nadeel waar ik wel een kleinbeetje mee zit, en dat is de headphonejack die mist, daar moet je wel rekening mee houden. Maar ze hebben dat wel goedgemaakt opzich aangezien de bijgeleverde oortjes echt top kwaliteit leveren en beter klinken dan mijn Sennheiser oortjes van 100 euro die ik eerst had, dus hoef je daarmee niet te klooien met een adapter die ik dan standaard aan mijn aux-kabel heb hangen in mijn auto, dus dat is dan weer schade dat beperkt kan worden, verders echt een top toestel! :P
Ja het ontbreken van de headphonejack vind ik niet zo erg. Ik gebruik juist gewoon de speakers, vandaar mijn voorkeur voor het toestel.
En ik vindt het ontbreken van de headphonejack wel erg, moet je nagaan hoe graag ik deze telefoon wilde hebben :P
als er meer winstmarge op de samsung toestellen zitten. is het logisch dat de verkoper die probeerd aan te raden ;)
Er is echter wel een verschil tussen iemand richting een duurder toestel proberen te krijgen of gewoon een heleboel toestellen niet eens in de winkel hebben liggen. Tel daarbij op dat verkopers tegenwoordig neigen gewoon ronduit onbeschoft opdringerig te zijn en ze lopen eerder risico klanten kwijt te raken dan wat anders.

Overigens kwam vandaag de nieuwe Huawei uit, weten we meteen waarom de verkopers en mass probeerden het nu een na laatste model nog even snel aan te smeren. Ik kan dat als klant niet waarderen dat een telecom provider/winkel me probeert pootje te lichten en ik denk velen met mij?
Kan ik ook niet tegen daarom moet je kennis hebben van wat je koopt. je bent daar zelf verantwoordelijk voor en ja als mensen de huawei dingen niet uit zichzelf kopen in de shops is het logisch dat ze hem uit het assortiment halen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True