Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC's maandomzet daalt met 68 procent

HTC's omzet voor de maand juni viel 68 procent lager uit dan dezelfde maand vorig jaar. Het is daarmee de scherpste daling van de omzet in twee jaar tijd. De cijfers zijn een teken dat de komst van de U12+-smartphone de financiŽle positie nog niet verbetert.

HTC zette in juni 2,2 miljard Taiwanese dollar om, omgerekend 60 miljoen euro. Dat was in mei nog 2,4 miljard en in juni vorig jaar nog 6,9 miljard Taiwanese dollar. HTC geeft geen toelichting bij zijn maandcijfers, dus niet bekend is hoe de verschillende onderdelen van het bedrijf presteren.

De cijfers tonen wel aan dat HTC het blijvend moeilijk heeft op de smartphonemarkt en de U12+ het tij nog niet keert. De verkoop van de U12+ begon halverwege juni. Juli zal de eerste volledige maand zijn waarin het toestel verkocht werd. HTC heeft al jaren te maken met dalende inkomsten en tegenvallende smartphoneverkopen. De omzet over geheel 2018 blijft tot nu toe 50 procent achter bij die van 2017. Begin juli maakte HTC bekend 1500 van zijn ongeveer 6500 medewerkers te moeten ontslaan.

Tweakers publiceerde maandag een review van de U12+.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

06-07-2018 • 13:40

131 Linkedin Google+

Reacties (131)

Wijzig sortering
Het gerucht gaat dat HTC zich mogelijk uit de smartphone markt gaat trekken en zich meer zal focussen op de VR markt. HTC is een relatief kleinere speler geworden op de smartphone markt en het schijnt dat dit als gevolg heeft dat ze niet zo snel meer A klasse componenten kunnen krijgen.

Kort gezegd; HTC maakte een aantal jaar geleden de smartphone vlaggenschepen die tegenwoordig door merken zoals Samsung worden gemaakt. Omdat ze marktaandeel hebben verloren op grote mate kunnen ze nu geen vlaggenschepen meer produceren in grote getalen. Dat reduceert ze tot een middenmoot en een deel van hun winst heeft doen verdampen (mede door de grotere concurrentie op de smartphone markt).

Hun Revitalise project wat ze zijn opgestart een paar jaar geleden is waar ze zich aan vastklampen om te overleven. De ViVe dankt zijn naam aan dit project en is het kindje ervan (spreekwoordelijk gezegd). Dit betekend effectief ook dat HTC hun eieren in het VR mandje heeft gelegd en voorlopig geen grote zetten meer zal maken in de smartphone markt.

HTC maakte vroeger best goede smartphones en ik herinner mij het tijdperk dat iedereen een HTC 'moest' hebben want dat waren de high end smartphones van dat moment. Het voortbestaan van HTC hangt dan in mijn ogen volledig af van het succes van de VR markt.
Er werd veel verwacht van virtual reality, maar de verkoopcijfers van alle headsets zijn teleurstellend te noemen. Als dat hun redding moet zijn, dan zie ik het zwaar voor ze in.
Maar ze zouden als speler in een niche markt succesvoller kunnen worden dan als 1 van de velen in een mass market. Wel in afgeslankte vorm natuurlijk.
keek zelf ook uit naar VR maar zijn veel redenen waarom deze op launch toch net niet een instabuy waren.
-hoge prijs
-screendoor effect ondanks hoge prijs
-3k resolutie op 90fps moeten kunnen draaien of ziek worden (of medium/low wat het imo toch net een beetje verpest of dikkere pc bouwen wat het nog opt moment flink duurder maakt)
-issue's met de lensen (geloof voor occulas lichtringen en voor de vive "flares" bijde issue's van licht van de schermen dat van de lensen af reflecteert.)

en terwijl er op games gebied zeker vooruitgang is blijven het veelal toch games voor korte tijd, van de langere tijd games is er maar 1 super interessant voor me en 2 beetje interessant.

skyrim in VR lijkt me super gaaf maar daarna ist assetto corsa en pcars en dan was dat het wel zo'n beetje. als forza 7 nou vr support had wast al heel interessant omdatk dat veel speel maar assetto is gewoon een fijne racing sim, en pcars is...een racegame met vr (als fan van assetto hebk toch wel een conflict met pcars omdat assetto van de school een auto rijden is niet lastig is...benk het nogal mee eens, waar pcars meer van de school driving a car is sooooo hard is. maak in bijde games fouten waardoor ik verongeluk maar in assetto begrijp ik volledig waarom ik verongelukt ben waar ik dat in pcars toch nog vaak een raadsel of mystery vind.

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 6 juli 2018 22:39]

Ik kan me heugen dat ik bij een van de eerste HTC VR geruchten al dacht “laat ze eerst de phones fixen”.

Ik heb helemaal nils verwacht van HTC en VR. Ik zou het zelfs gek vinden dat analysten dat wel verwacht hadden.

HTC maakt constant zijsprongen naar nieuwe markten maar maken nooit iets af. Enkel de gsms is een langdurig product geworden maar al die cameras, 360 spul en waarschijnlijk ook VR is nooit echt van de grond gekomen.

Met alle respect... HTC levert een mediocre kwaliteit af, en is en mijn ogen een grappig bedrijf.
Heb zelf ook zeer slechte ervaringen gehad in het verleden met HTC telefoons (bootloops etc), mijn HTCs begonnen na een jaar gewoon op meerdere gebieden kapot te gaan.

Natuurlijk wel een nieuwe gehaald want garantie maar toch een reden om geen telefoon meer te kopen want uiteindelijk moest ik na 2 jaar de telefoon recyclen
Onzin, de verkopen van alle VR headsets is precies wat verwacht werd van deze nieuwe technologie. Even die verwachtingen bijstellen.
HTC had al zijn telefoon-tak verkocht aan Google voor 1,1 miljard dollar.

Hey was dus toen al duidelijk dat HTC de smartphone markt ging verlaten.

Er zijn gewoon teveel smartphone merken om nog het verschil te maken. Lage marges en relatief lage omzetten maken het moeilijk voor kleinere spelers. Om te innoveren heb je een legertje R&D en support mensen nodig en dat is onbetaalbaat als je er alleen voorstaat.
Het voortbestaan van HTC hangt dan in mijn ogen volledig af van het succes van de VR markt.
Wat jammer dan dat ze dit compleet hebben verkloot. Amerikanen zijn afhankelijk van de fabrikant voor afwikkeling van garantieclaims en als je de verhalen hierover leest dan is het duidelijk dat HTC zich totaal niet bekommert om hun imago in deze markt. Tel daar de extreem negatieve ontvangst van de Vive Pro bij op en de consensus over Viveport (virus/bloatware/onbruikbare bagger/etc) en het plaatje is compleet.
Ik heb in 2013 inderdaad ook de eerste HTC One gekocht zo'n beetje op de release datum. Want iedereen zei inderdaad dat je deze "moest" hebben. En door vele websites uitgeroepen tot beste smartphone van het jaar 2013. Telefoon zag er mooi uit en werkte goed tot ongeveer 7/8 maanden. Toen ontstonden er zoveel hardware problemen(crashen bij HTC logo, batterij kapot, scherm reageerde niet etc.) dat ik na ťťn jaar eigenlijk noodgedwongen de Samsung S5 heb gekocht

Door deze HTC One kijk ik nu heel anders naar de mobiele markt en koop nooit meer iets vrijwel na release. Ook zal ik niet meer zo snel van de traditionele merken afstappen. En gebruik telefoons ook nu totdat deze gewoon simpelweg niet meer goed functioneren. En hoef niet meer elk jaar het nieuwste toestel te hebben.
als ze in hun vr spullen weer zo veel troep gaan mee-installeren vergaat het ze niet beter dan nu..
htc, prachtige toestellen maar wat een bloadware zeg..
Los van de technische uitdaging vraag ik me af hoe moeilijk het kan zijn om een goede smartphone te maken. Het is toch duidelijk wat de consument van een high-end smartphone verwacht:
* snelle processor (Snapdragon 845 of gelijkwaardig dus)
* kwalitatief scherm (OLED)
* veel scherm, weinig rand
* goede camera (Sony beeldchip)
* goede batterijduur
* uitbreidbaar geheugen of groot genoeg ingebouwd
* fingerprint sensor (en face unlock)
* geen bloatware
* lang software/security updates (dank @jongetje hieronder)
* stof-/waterdicht
* een 3.5mm jack (gezien HTC in het verleden focuste op geluidskwaliteit)

En verder is het kwestie van er een HTC-eigen innovatie aan toe te voegen. Een vingerafdrukscanner in het scherm bijvoorbeeld, om Samsung de loef af te steken. Ok, eenvoudig is dat niet, maar focus je op iťts dat er kan uit springen.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 6 juli 2018 14:56]

HTC is tegenwoordig nog een kleine speler op de markt, waardoor het moeilijk wordt om kwalitatief goede schermen binnen te halen. Dat is al jaren een probleem voor ze. Ze betalen daardoor meer voor schermen die kwalitatief minder zijn en daardoor wordt het weer lastiger om hun toestellen scherp te prijzen. Het is een sneeuwbaleffect en voor een relatief klein bedrijf als HTC zie ik geen enkele manier om uit deze situatie te komen. Zelfs al maken ze de beste smartphone, dan worden ze nog weggeblazen door de marketingbudgetten van Apple en Samsung.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 6 juli 2018 15:07]

Een kleine speler kan het toch best maken op de smartphone markt? los van het feit dat het moeilijk of duurder is om kwalitatief goede schermen in huis te halen.
Zonder de support van een groot bedrijf het redden op een markt die volwassen is geworden? Ik zal niet weten hoe je dat wil doen. Kijk naar de Google Pixel, die toestellen worden in vergelijking met de Galaxy-telefoons en iPhones amper verkocht.
Het is helemaal niet de bedoeling van Google om veel Pixels te verkopen.
Je snapt toch wel dat ze anders teveel tegen de schenen van hun partners zouden schoppen?
De Google smartphones proberen de partners scherp te houden en tonen wat mogelijk is met Android.
Is niet zo far fetched hoor.

Da's een beetje hetzelfde als een importeur met een dealernetwerk besluit zelf een webwinkel te beginnen om vervolgens het product voor een prijs te verkopen waar de dealers het niet voor kunnen inkopen.

Just doesn't happen, bij de importeur/producent kan je soms direct kopen als er geen dealernetwerk is of tegen een hogere adviesprijs.

Of dat bij de pixel daadwerkelijk het geval is weet ik niet. Maar om het als onzin af te schepen in een nietszeggende onliner is simpelweg dom. Je zou zelfs het vermoeden kunnen wekken dat je nickname de conclusie van je psychiater was. :P
Je denkt dat Google enorme budgetten beschikbaar stelt om fabrikanten het goede voorbeeld te geven? De hele Nexus-lijn is juist geschrapt omdat Google een concurrent wil worden van Apple op de markt van smartphones. Google heeft voor meer dan 1 miljard euro een deel van HTC's telefoondivisie overgenomen. Het gaat om tweeduizend mensen die voornamelijk aan de hardware werken. Dus ja, het is inderdaad dom te noemen en nergens op gebaseerd.

https://www.theverge.com/...hone-soc-engineers-hiring
Dat is de nieuwe situatie waar ze in zijn beland, maar zo was het niet altijd.

Het probleem van HTC is dat ze de laatste jaren keer op keer verkeerde keuzes hebben gemaakt en daardoor omzet verloren.

En dan wordt het steeds moeilijker om te overleven.
Moest even aan Nokia / HMD denken.

In 2016 vanaf ... 0.5? gestart. Niet 0, want ze hebben al een merk en ervaring, maar in het MS tijdperk toch wel redelijk gemarginaliseerd.

HMD heeft een omzet van 1.8 miljard euro en een operationeel verlies van 65 miljoen gedraaid in 2017 (persbericht), en volgens wikipedia 1.5 miljoen devices in 1e helft 2017 van ongeveer 0 het jaar ervoor (oprichting).

HTC heeft over 2017 3.7 miljard euro omgezet (omgerekend) en daarover een winst gemaakt van +/- 430K euro (bron wikipedia).

Nokia 8 lijkt (ben niet super thuis in die dingen) redelijk up to date hardware te hebben, en de verkoop gaat lekker sinds de oprichting. Mijn mini-onderzoekje net geeft mij wel de indruk dat ze bijzonder goede vriendjes zijn met Foxconn, in de zin dat het een grote investeerder in HMD is, dat helpt misschien ook wel met onderdelen.
Verschillende HTC modellen lijken mij hier gemiddeld inderdaad wel in achter te blijven tov Nokia.

Qua persoonlijk, ik vind de vormgeving tegenwoordig niet meer echt 'modern' tov het strakkere Apple/Nokia/Sony en heb 2 keer een slechte ervaring gehad in het verleden met HTC, waarvan 1 waarbij de telefoon stuk ging toen ik dacht dat ik met mijn 2 weken oude telefoon wel door kon bellen terwijl het begon te miezeren, 'waterschade', doei geld.
Vergeet niet imago, promotie, distributie, uiterlijk, prijs, duurzaamheid, grip, connectors, beeldkwaliteit, geluid, enz. Het gaat er om de verschillende aspecten te combineren tot iets dat bepaalde groepen aanspreekt die groot genoeg zijn.

HTC heeft heel lang geprobeerd in de kopgroep mee te draaien omdat daar de hoogste marges te verdienen zijn, maar kwam steeds net een beetje tekort ten opzichte van de competitie, waardoor ze niets verdienden. Dan ben je heel veel geld kwijt aan R&D die niet terug komt. Dit zelfde probleem heeft Sony dat uitstekende spullen maakt maar vaak net tekort komt om een echte klapper te maken.

Waar het op neer komt is dat bedrijven als Samsung en Apple meer geld hebben om er tegen aan te gooien en het tempo zo hoog houden dat ze voorsprong blijven houden. De Chinese fabrikanten hebben hier ook mee te maken, maar hebben het voordeel van een grote thuismarkt. Een ander probleem is dat het voor een bedrijf veel moeilijker is om om te gaan met krimp dan met groei. Krimp geeft je voortdurend te hoge kosten, verkeerde kostenverdeling en veel stress op de organizatie.

Het is erg jammer van HTC. Voor mijn gevoel zijn ze een beetje de draad kwijt geraakt toen ze afgestapt zijn van hun eigenzinnige maar herkenbare looks. Ze hebben daarna wel gedurfde dingen gedaan maar die werden niet breed gewaardeerd. Ze wisten de consument er niet mee te raken. Samsung slaat de plank ook wel regelmatig mis maar stopt zoveel nieuwe dingen in zijn smartphones dat het de klant niet deert, dat sommige een mis zijn.

Wat ik opmerkelijk vind is dat Google een deel van de HTC smartphone divisie heeft gekocht. Niet omdat die niet goed is, maar omdat Google daarvoor zijn Amerikaanse hardware divisie juist had afgestoten. Ik vraag me af of ze voorkennis hadden van wat Trump aan het doen is. Als die het Chinese smartphones moeilijk gaat maken liggen er kansen voor niet-chinese fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 6 juli 2018 15:23]

Trump is van het 'made in the US', en 'Jobs' ik denk niet dat die het goed genoeg vind als een Amerikaans bedrijf een Chinees bedrijf overneemt.
Het gaat er dus om waar het word gemaakt, niet wie de eigenaar is, zie bijvoorbeeld nu ook zijn rage over Harley Davidson.
Je hebt Chinees en Chinees. HTC is Taiwanees, daar heeft de VS juist hele nauwe betrekkingen mee en Trump is die juist aan het aanhalen om de China verder onder druk te zetten. Als er een land in de wereld is die niet niets van Trump te vrezen heeft dan is het Taiwan. Staan ze te juichen in Taiwan? Nee, ook Taiwan heeft geen zin inzet te worden van een conflict tussen de VS en China.
Je vergeet een belangrijke. Ik wil ook graag regelmatig patches en updates ontvangen, dat is 1 van grootste de reden waarom ik voor Samsung heb gekozen ipc HTC. Als ik zie hoe slecht ze hiermee omgaan maar wel kwa prijs e.d. high end willen zijn...
idd, support van HTC was zo bagger dat ze een hoop klanten (waaronder mij) hebben weggejaagd.

daarbij opgeteld de hoge prijzen en vage productlijnen waar geen touw aan vast te knopen te is.

zo zonde, want de eerste HTC Androids liepen met Sense echt voor kwa gebruikersgemak op de concurrentie, helemaal in de Android 2.x tijd. Smaken verschillen uiteraard maar voor mij zag Sense zag er ook zo veel gelikter uit dan stock Froyo of Gingerbread, niet voor niks dat een hoop widgets in de store goed naar het design van Sense hebben gekeken.
Totdat ook Sense steeds meer bloated en buggy werd vanaf ICS en hoger :-(
De snelheid van de processor is steeds minder relevant. Ik typ dit op een ruim 2 jaar oude Galaxy S7 met een 'verouderde Soc' waar ik in de praktijk helemaal niets van merk.
zul je gok ik de komende tijd ook niet veel van merken tenzij ze echt gek gaan doen met het ram gebruik zit zelf met een nexus 5 die inmiddels toch wel al snell irritant traag is, naast datk android 8 nie echt kan gebruiken.

de roms bestaan maar bv de app van me uitzend bureau die ik toch wel nodig heb werkt nie, gok omdat android 8 native 64bit is dus zullen de app's verwacht ik ook als 64bit gepublished worden, en omdat de soc in de nexus 5 geen 64bit ondersteund alleen 32bit denk ik datk s.o.l. ben.... of de rom was nog een beetje te beta da kan ook nog eens.

beetje teveel werk voor om de zoveel tijd te proberen, huidige rom/kernel halen makelijk 1 dag soms 2 maar hij word zo nu en dan wel om onbekende redenen heeeel traag.
Als HTC nu nog in met een in-scherm vingerscanner wil komen, staan er al 5 anderen klaar dit ook te doen. Zie nu recent de hype van minimale rand en popup front camera, de eerste jongens zijn er al. Dat zijn bv jouw 'eisen', mijn geval kan ik er zo al 3 wegstrepen, zeker als dit invloed heeft op de prijs (stof/waterdicht zal geen goedkope optie zijn).

Als jouw naam dan geen onderdeel meer is van de gevestigde orde (waar Samsung zeer goed draait), ben je alsnog niets verder dan wat de rest doet. Dan heb je enkel nog de optie goedkoop hoog te zitten (zoals HDM, Huawei, al worden die ook steeds duurder), of een gok te nemen en wat nieuws te doen wat hopelijk aanslaat.

En iets 'bijzonders' nog toevoegen, denk niet dat dit vandaag nog echt kan. Notch komt, 3 weken later heeft de rest em al, als iets populair wordt, schakelt de rest gewoon nog even wat sneller.
Ik zit zelf aardig wel in een wereldje waarin ik bij blijf met de huidige processors etc wat er in een telefoon gaat. En ik snap dat als er 100.000 mensen op tweakers kijken en zich inlezen in een telefoon allemaal een processor als reden kunnen geven voor een telefoon om hem wel of niet te kopen.

Behalve deze groep mensen ken ik ook maar letterlijk niemand die uberhaupt iets weet wat er voor processor in een telefoon gaat en hoe deze series uberhaupt heten of werken.
Als ik aan mijn vriendin vraag wat ze voor processor heeft dan kijkt ze me raar aan en roept ik heb een iphone 8 en een samsung en ze zijn snel zat nu.

Letterlijk niemand weet of snapdragon 845 uberhaupt wel bestaat.

In een snelle poll bij mij in vriendenkring van een mannetje of 10-12 met vriendin ( dus 24 personen ) hebben er ongeveer 50% een iphone en 50% een Samsung.
Ik ken zelf ook maar heel weinig mensen in mijn hele kring van collega's, vrienden, familie etc die uberhaupt iets anders hebben.

vind zelf de huawei de laatste tijd enorm goed, mijn schoonzus heeft toevallig een pro 20 vanwege haar werk als interieur designer en deze van haar baas gekregen. Anders had ze rond gelopen met een Iphone. Hij maakt geweldige foto's.

Bedrijven zoals HTC/Huawei kunnen zichzelf maar met een aantal zaken onwijs groot maken en dat is of enorm onder prijzen zitten ( wat ook de laatste tijd alleen maar omhoog gaat) of inderdaad uiten in bepaalde zaken en die enorm goed doen. Foto's maken is natuurlijk pakweg geweldig. Alleen maakt mijn Iphone 8 plus ook mooie foto's :) en vind dat weer iets gebruiksvriendelijker dus kies ik lekker voor de makkelijke oplossing. Zo denken er denk veel meer.
Het is meer de naam die ze hebben, los van het lof dat ze op Tweakers altijd krijgen zijn de meeste mensen in mijn omgeving totaal afgeknapt op de bouwkwaliteit van htc.
Als je het hebt over innovatie, vind ik dat HTC het best leuk heeft gedaan met de knijp functionaliteit aan de zijkant.. Je zou dus zeggen dat het daar niet perse aan hoeft te liggen.

Ik vind wel dat ze verder vrij weinig innovatie in hun design stoppen, en helaas hebben ze niet meer het budget om goede research te doen naar bijvoorbeeld een vingerafdrukscanner in het scherm.

Daarbij komt dat hun toestellen te hoog geprijst zijn, en dat de software (ondersteuning) tegenwoordig te wensen over laat.
Het is inderdaad niet moeilijk om een goede smartphone te maken maar wel om er tussen uit te springen. Als elke smartphone maker aan je lijstje voldoet zal iedereen zo'n beetje een Samsung of een iPhone halen.
Los van de technische uitdaging vraag ik me af hoe moeilijk het kan zijn om een goede smartphone te maken. Het is toch duidelijk wat de consument van een high-end smartphone verwacht:
Gevolgd door een lijstje waar werkelijk geen enkele telefoon bouwer helemaal aan kan voldoen, lol.
Dus om je vraag te beantwoorden, heel erg moeilijk.
Exact. Bovendien is het ook gewoon allemaal niet zo plat. Neem uitbreidbaar geheugen van je lijstje, daar zit de gemiddelde consument juist helemaal niet op te wachten. De Tweaker wel.

Er zijn ZOVEEL variaties, erg lastig waar je op beknibbeld en waar je hoofdpunten van maakt. Bovendien is het ook nog eens zo dat de meest succesvolle features van mobieltjes vaak helemaal niet voortkomen uit voortschreidend klantinzicht, maar gewoon innovatie bij de fabrikant of een iets aangepaste kopie van een concurrent.
Ik vind het knap dat we hier weten wat de gemiddelde gebruiker wil.
Ik geef 1 voorbeeld waarvan iedereen zich wel kan indenken dat dat nogal een stretch is, een simkaart wisselen is 1 van de grootste issues bij een Telco (kan je uit meerdere bronnen halen) dus dit is niet zon gek verhaal. Volgens mij mij impliceer ik verder helemaal niets.
Je bent anders vrij duidelijk in je bewering:
Neem uitbreidbaar geheugen van je lijstje, daar zit de gemiddelde consument juist helemaal niet op te wachten.
Als je er nou bij had gezet dat het jou persoonlijke mening is, dan had ik daar begrip voor op kunnen brengen.
Samsung komt op de software na nog het meest dichtbij denk ik. Jammer van de glazen achterkant en het feit dat ze geen Android one toestellen hebben.
Ik heb de indruk dat je niet beseft hoe moeilijk het is een goede smartphone te maken of weet wat de consument wil. Waarom zou de consument OLED willen? Waarom zou de consument uitbreidbaar geheugen willen, waarom zou de consument een jack willen? Niets van dat alles zit in de best verkochte smartphone ter wereld, het lijkt me dus dat de consument niet zit te wachten op jouw telefoon.

En een vingerafdruk scanner zet je niet zomaar snel onder het scherm. Men probeert dit al jaren te doen en het is nog steeds niet in massa productie.
HTC moet even een pauze inlassen, goed naar Nokia kijken en het roer rigoureus omgooien. Een paar jaar terug was het een top merk dat zich goed kon differentiŽren met de concurrentie maar nu lijken ze vooral achter de grote jongens aan te huppelen. Dat kun je bijna niet winnen en dat zie je terug in de cijfers.
Helemaal mee eens de HTC one m7 was geweldig.
Ze kunnen het echt wel. ;)
De One m7? Dat had toch die gekke news-bulletin skin?

De HTC Touch Diamond2, HTC G1, Hero & Desire hebben echt bijgedragen aan de opkomst van Android. Daarna werd het voor mij een beetje 13-in-een-dozijn werk voor een premium prijs.
De M7 kreeg "blinkfeed" pas in een van de laatste updates. Deze was gewoon uit te zetten, maar persoonlijk vond ik deze wel handig.
Blinkfeed ontving ook goede feedback van HTC gebruikers, zeker in de M8. Ik vond het ding ook vooral vervelend, maar blijkbaar de meerderheid niet.
Ik kwam van een Lumia 800 af, die had ook zoiets als live tiles, iets of wat vergelijkbaar misschien.
Facebook, twitter en de t.net feed, wat is daar mis mee?
Ik vond blinkfeed verschrikkelijk (news republic reclames) zelfs op lockscreen. Ben toen van toestel veranderd
En de HD2 - de mod telefoon
Dat was toch officiŽle wel een Windows Mobile?
ik zou niet weten waarom er anders een windows logo op de voorkant prijkt.
Maar het is toch ook niet android dat puur de telefoon geweldig maakte :D
Htc hero, was geniaal met een kleine trackball. Daarna de htc chacha met toetsenbord.
Toen was htc nog echt innovatief bezig.
En de Desire Z met uitklapbaar toetsenbord. Prima apparaat ook.
Zo ja inderdaad, ik zou ook graag deze form factor terug willen zien.
Ja ze kunnen wel gave dingen maken, maar hebben het wel lastig. Zoals ook in de Tweakers Podcast gezegd werd, staat HTC wel een beetje alleen als merk. Een nokia bijvoorbeeld laat de telefoons produceren door Foxconn, HTC lijkt dat zelf te doen.
Mogelijk heeft HTC ook niet helemaal een visie die past bij de huidige smartphone markt. Ze maken wel telefoons met nieuwe dingen maar zijn vaak gewoon te duur voor wat het levert misschien een beetje te vergelijken met Sony
HTC was oorspronkelijk volgens mij ook een soort Foxconn... In zoverre, dat HTC telefoons produceerde die vervolgens onder andere merknamen verkocht werden (zoals Qtek, maar ook T-mobile, de hele MDA lijn kwam van HTC af). Alleen volgens mij ontwierp HTC de telefoons toen ook al geloof ik.
Ze zijn vanuit die positie gegroeid en zijn met de enorme populariteit van hun toestellen met andere merkjes er op geplakt begonnen ze onder hun eigen merk te verkopen. Ondertussen echter komen ze niet meer goed mee in de smartphone markt en is het maar zeer de vraag of het wel zo verstandig is om alles zelf te blijven produceren... Aan de andere kant, je volledige fabricage tak op straat gooien en het ook bij Foxconn laten produceren is waarschijnlijk ook niet iets wat erg makkelijk zal gaan. En het is maar de vraag wat voor gevolgen dat voor de Vive zou hebben.
Je moet je natuurlijk wel realiseren dat Foxconn vele malen groter is dan HTC. HTC heeft volgens wikipedia minder dan 5000 werknemers, Foxconn daarentegen 1.3 miljoen. HTC heeft nog nooit een aantal werknemers gehad wat daarbij in de buurt komt. Foxconn heeft gewoon het voordeel van schaal.
Misschien is HTC wel gewoon beter af al zouden ze weer een soort Foxconn worden: de klant vraagt een model met bepaalde specs en design en HTC maakt dat. Ze laten zien dat ze dat ook nog steeds goed kunnen met de Pixels van Google (al zal dat nu mogelijk ophouden omdat Google 2000 werknemers van HTC's telefoontak heeft overgenomen)

Hopelijk overleeft HTC het wel met de Vive wat wel echt een gaaf product is en laat zien dat ze echt wel innovatie kunnen doen.

https://en.wikipedia.org/wiki/HTC
https://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn
Eens. HTC liep ooit (nog vůůr Android) heel ver voor op de concurrentie. Ze zijn vervolgens alleen te lang stil blijven staan waar de concurrentie bleef vernieuwen. Zonde!

Ik geloof dat HTC zich nog kan herpakken, maar dan moet inderdaad het roer geheel om! Er moet een duidelijke visie komen met een focus op vernieuwing (in beginsel misschien gericht op een bepaalde doelgroep, zeg de zakelijke gebruiker? - anders gaan ze het lastig krijgen om vanuit deze achterstand een inhaalslag te maken op het vlak van vernieuwing terwijl de concurrenten ook vol door blijven blazen met innovatie).

Volgens mij kan HTC vooral winst pakken door functie boven vorm te zetten waar de meeste merken nu toch een neiging hebben voor vorm boven functie... Het oude HTC won het vooral van concurrentie doordat ze steeds met verschrikkelijk praktische oplossingen kwamen! (bv. de muis-like button onder het scherm, toestel op stil door deze ondersteboven te leggen, beeldvullend relevante informatie (weersvoorspelling)... Allemaal in die tijd geniaal bedacht! maar inmiddels natuurlijk volstrekt achterhaald).
Raad eens waar misschien wel het grote geld ligt?
Ik zou niet weten waarom je als fabrikant niet een budget / midrange telefoon zou willen maken. Er is wel veel concurrentie op die markt maar Nokia bijvoorbeeld laat zien dat je er toch eigenlijk best makkelijk in kan stappen
nou ligt niet bij de mid-range, maar is uiterste belangrijk voor de range er boven, er onder. Omdat op deze wijze onderscheid word gemaakt, kiezen mensen. Als je alleen duur of goedkoop heb, is er geen alternatief. dat moet je al intrinsiek overtuigd zijn, anders kiest men niet. (ff stukje tekstboek marketing).
Kijk naar marges die Apple maakt en heroverweeg je mening.
Dat kan Apple, maar de rest krijgt dat niet voor elkaar. Apple is zo onderhand geen hardwarefabrikant meer, maar bijna een religie aan het worden. Eťn die gebouwd is op het imago dat hun hardware "premium" is en dus inherent meer waard is dan de "goedkopere" merken. Een budget-toestel is dan inderdaad funest voor je imago, dus Apple gaat dat niet doen.

Instappen op dat niveau kun je echter vergeten, tenzij je hťle diepe zakken hebt.

Nokia krijgt een leuke voet aan de grond, maar denk je serieus dat die toestellen maar half zo goed hadden verkocht als het de HMD 7+ of de HMD 8 Scirocco was geworden? Die gebruiken dus de oude naam van Nokia als springschans om met enig momentum op de markt te kunnen komen, want anders hadden ze nu bij lange na niet het marktaandeel gehad dat ze hebben.
Verstandig. Precies wat ik al aangaf
Welke Nokia heb je het over?

Het bedrijf dat Microsoft heeft gekocht en gesloopt.

Of dat bedrijf dat nu handelsnaam/merk Nokia exploiteert en niets met het bedrijf Nokia uit het verleden te maken heeft?
Die laatste gok ik. Tis van HMD nu toch?

Heb net een Nokia 7plus. Prima toestel zonder gekke fratsen. En voor een schappelijke prijs. Of mag ik het gewoon goedkoop noemen als ik de wanstaltige bedragen zie die ze vragen voor zo'n samsung of een iphone?
Ik heb een Nokia 8 voor §399 op gekke vrijdag gekocht.
Het is een heerlijk no-nonsense werkpaardje. Hij is sneller dan een Galaxy, alleen valt de camera wat tegen.
ik kom van een samsung die me 180 euro heeft gekost. Dan ga je op alle punten vooruit. ;)
HMD Global is een Fins bedrijf met oud-medewerkers van Nokia. De reÔncarnatie van Nokia...
Ja klopt dat bedrijf waar bijna allemaal oud Nokia werknemers werken en dat tegenover Nokia’s hq staat.
Da's niet helemaal waar, Microsoft heeft enkel de smartphones gestopt, de Nokia featurephone business (die nog verbazend goed loopt) is aan HMD en Foxconn verkocht.
Nokia was een aantal jaar geleden ook een top merk die zich goed kon differentiŽren met de concurentie.

Het probleem is alleen. Nokia en HTC hebben niet het marketing budget van een Apple of Samsung.

Het maakt echt bar weinig uit hoe mooi toestel een fabrikant in elkaar flatst, als je eruit gemarkteerd wordt door Samsung met een hoger marketing budget dan jou omzet... Verkoop je ook niets.

Men koopt wat men verteld wordt te kopen.
Nokia doet het momenteel stukken beter dan HTC. Eigenlijk was Nokia zo goed als verdwenen, maar het komt sterk terug. Het budget zegt dus niet alles.

https://www.phonearena.co...oneplus-htc-sony_id102466
Nokia sold 4.4 million smartphones in Q4 2017, more than OnePlus, Google, HTC, Sony, and Lenovo
Ik mijd Samsung vanwege hun skin.
Laat ze ook eens kijken naar het oude HTC en bijvoorbeeld naar wat Blackberry tegenwoordig doet.

Ik was ten tijde van Windows Mobile liefhebber van HTC juist doordat ze niet hetzelfde deden als de andere grote merken. Het waren quirky innovatieve toestellen voor techfanaten. Ook de eerste Android toestellen als de Dream hadden zaken als uitschuifbare toetsenborden en een trackball.

Ze zijn mij kwijtgeraakt doordat ze achter Samsung gingen aanrennen. Ik geef niet veel om zo'n superspeciale glossy achterkant of andere gimmicks.
"De cijfers zijn een teken dat de komst van de U12+-smartphone de financiŽle positie nog niet verbetert."

Wel echt een ONTZETTEND klein, smal, licht teken dan.

HTC's strategie is gewoon niet meer van deze tijd. Zij geloven werkelijk nog dat een gemiddelde koper tegenwoordig extra betaald voor design en bouwkwaliteit, maar vergeten sinds de M7/M8 al om uberhaupt iets speciaals te doen in die gebieden (expres geen M9 gelist, wat een onding). Dan ga je natuurlijk niet meer groeien, en raak je ook je tot-dan-toe redelijk hardcore fanbase mondjesmaat kwijt.

Ze zijn nog redelijk succesvol geweest met de Desire serie, maar ook die raakte uiteindelijk in de squeeze tussen het vlaggenschip en het moeten 'matchen' op de onderkant van de markt. Ontzettend zonde, want sinds Samsung stopte met de onderkant van de markt (nu weer een beetje begonnen) lag daar juist een prachtige rol voor die serie. Beetje redelijk geprijsd vlaggenschip er boven en ze hadden helemaal geen slecht verhaal.

Ze hebben ook nooit de connectie goed gemaakt tussen vooruitstrevende technologieen (VR) of echt verder gegaan met geluid (een van de eerste telefoons met Stereo en allemaal geoptimaliseerde bende). Jammer.

Saillant detail, de lijntjes achterop de Apple telefoons (X niet meer) waren bijvoorbeeld eerst bij HTC. Qua design hebben ze tijdenlang echt een goed product gehad.

[Reactie gewijzigd door UTADDICT op 6 juli 2018 13:49]

Samsung en apple laten anders prima zien dat een gemiddelde koper zeker nog wel veel geld over heeft voor een telefoon.
Volgens mij heb je de zin niet afgelezen, gaat nog verder na de komma ;-)
Je kan Samsung en Apple niet vergelijken met HTC

De eerste 2 hebben een imago opgebouwd dat ze inderdaad veel geld kunnen vragen, HTC heeft dat totaal niet en zal eerst het vertrouwen van de consument moeten winnen, en dat gaat moeilijk als je slechtere telefoons als de concurrentie levert voor hetzelfde of meer geld
Je bedoelt JIJ vindt dat ze tijdenlang een goed product hebben gehad..
Nou ja, ze waren een stuk groter dan nu dus ergens vond de markt dat ook ;-)
De review ziet er anders uit als een serieuze schaduw. Ik denk niet dat ze nog lang telefoons blijven maken.
Klopt, denk ik ook. Ik doelde overigen op de vergelijking juni dit jaar en juni vorig jaar, en dan de relatie met het net nieuwe toestel. Die is dun.
Huh, de mobiele tak van HTC is toch door Google gekocht?
Nee, Google heeft een groot aantal engineers over gekocht die aan de Pixel 2 heeft gewerkt (die is toentertijd door HTC geproduceerd).
Dat was ook een gek verhaal, de Pixel 2 laten maken door HTC en de Pixel 2 XL door LG.
Dat is helemaal niet raar - single source is altijd gevaarlijk - en doet Google al jaren met haar Nexus/Pixel lijn.
Qua algemeen principe zeker met je eens. Echter kwam de diversiteit o.a. na een doorslaand succes met LG en de Nexus 5X. LG dan de 'grote' versie laten maken die een kleinere doelgroep bedient en de main-phone door een anders vind ik nogal een commercieel risico. De 5x was echt een doorslaand succes. (6P door Huawei deed niets).

Uberhaupt kan je je afvragen of een gewoon en + model die niet op elkaar lijken qua techniek nu echt een goed idee is. Samsung/Apple hebben juist veel succes omdat de kleine en grotere modellen goed in elkaar doorlopen.
Niet de gehele mobiele tak was overgenomen, enkel een gedeelte. Zie: https://tweakers.net/nieu...ver-te-nemen-is-rond.html
Nee, ze hebben de R&D afdeling overgenomen.
Ik dacht dit ook.

Allesinds, HTC doet het niet slecht met hun HTC Vive.
Klopt, maar is geen telefoon ;-)
Idd, maar HTC zou de focus kunnen verleggen van smartphones naar andere zaken, zoals VR. Ze hebben wel degelijk de know-how. De HTC VIve bewijst dat. Samsung maakt niet enkel smartphones. Ze weten wel waarom.
Heb 3 verschillende HTC's gehad; HTC Titan, HTC Rader, HTC One Mini2
Titan had een scherm probleem na ~6maand, Radar een jack probleem na enkele maanden en de HTC One's trilfuncties was al stuk na enkele weken, en ik denk dat een jaar na release er al geen android updates meer kwamen (?). Sindsdien heb ik het merk op de zwarte lijst gezet.

Jammer, want ik werd het merk wel vaak aangeraden voordien.

[Reactie gewijzigd door shadowfox op 6 juli 2018 13:51]

ik ook, de HD2 was een mooi toestel maar ging kapot. De volgende twee van HTC idem. Ik ben er toen mee gestopt. Slechte hardware dus.
Was toen wel fan van hun sense software. maar inmiddels is stock android en zelf samsung beter dan de software van HTC. Scherm is inmiddels gewoon ondermaats van de 12 plus.
Deze toko gaat failliet inderdaad als ze niet heel snel het roer omgooien
Samsung software beter dan HTC? Nou, ik respecteer je mening hoor, maar de Samsung software is en blijf een rotzooi als je het mij vraagt...

Zonde om HTC zo te zien gaan, maar goed eigen schuld. Geniet nog met volle teugen van m'n HTC 10, maar de volgende zal geen HTC meer (kunnen) worden denk.
"Software" is een groot woord, het is gewoon Android met een skin eroverheen, zowel bij HTC als Samsung.
ja maar sense was teminste wel toegevoegde waarde ipv pure slechtwerkende bloatware (in de tijd van de DHD / HOX dan). gebruiks vriendelijk, mooi, toegevoegde software was zuinig opt geheugen. wat toen niet echt over touchwhiz gezegt kon worden :P

en met de software voor je pc van samsung hadk toen ook altijd ruzie (al hadk ook altijd ruzie met de basis android drivers voor windows >.<)

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 6 juli 2018 23:01]

Waarom is het slechte hardware als het bij jou elke keer kapot is gegaan. HD2 en Desire zijn nooit kapot gegaan hier. Misschien een kwestie van goed omgaan met je telefoon?
lol... ik heb de HTC Touch, HTC Touch Pro2, HTC HD2 en HTC One M7 (weg moeten doen omdat ik hem hard liet vallen en ik de schermreparatie verklootte) gehad.

Huidige telefoon is een M10 (en als backup/tweede telefoon een M7 die ik van mijn broer over heb genomen). Ik heb die HD2 nog steeds overigens, en die werkt ook nog prima.

Het enige probleem wat ik ooit met deze telefoons heb gehad, was met de M7. Lang verhaal kort: doordat de telefoon bij een motorongeluk ietwat verbogen was, kon er stof onder de bovenste luidspeker grill komen, wat uiteindelijk bij de camera kwam en die slecht begon te functioneren.

Ik wil de slechte ervaringen van andere mensen niet "negeren" (kan even niet op het woord komen), maar ik persoonlijk heb niets dan goede ervaringen met HTC en kijk zeker niet uit naar de dag dat ik op zoek moet naar een ander merk....
Geloven jullie nu eindelijk mijn voorspelling dat HTC zich nog eind dit jaar zal terugtrekken uit de smartphone-markt?
Binnen nu en 5 maanden? Nee.
Nog eind dit jaar? Nee.

Ooit? Ja.
Heel gek is dat niet, dat nieuwe vlaggenschip is in verhouding tot de concurrentie een veel te duur mid-range toestel met een hoop gebreken en geen enkele innovatie.
Dat "veel te duur" vind ik tegenwoordig op de meeste smartphones slaan, en met name de voor ons bekende merken. Ik, maar ook mijn vrienden- en kennissenkring, gaan steeds vaker overstappen naar merken die in AziŽ veel gangbaarder zijn dan hier in West-Europa. En daar komen prima toestellen vandaan. Persoonlijk vind ik het prijsverschil in verhouding voor wat je ervoor krijgt hier bij ons tť ver uit elkaar lopen. En dat geldt dus ook voor HTC toestellen.

Offtopic:
Mijn toestel is twee weken geleden stuk gevallen op de grond. Niet echt stuk, maar diverse barsten in het glas. Nu had ik dat toestel al 4 jaar, dus een upgrade zou er binnen afzienbare tijd toch wel komen. Omdat ik van plan ben om de Librem 5 aan te schaffen en ik tot die tijd nog even de periode moet overbruggen, heb ik pas geleden een Ulefone Mix 2 besteld via AliExpress. Hij is binnen, enne... prima ding, voelt niet heel erg cheap aan voor het geld, is verrassend responsief in het gebruik en is goed genoeg voor hetgeen ik ermee doe. Ik gebruik geen Facebook, WhatsApp en al die populaire bende die een zware wissel trekken op je toestel en batterij, maar gewoon de basisfunctionaliteit, aangevuld met wat enkele handige apps. Voor 100 euro was ik klaar. Ik had al een Simpel abbootje voor een tientje per maand, en ik lach iedereen uit (bij wijze van spreken!).
De keerzijde van de cheapies merk je dan ook wel weer, of je zit met halfbakken rom en moeilijke vertalingen, of de telefoon werkt wel aardig, maar is bv de camera 10x niets. Zet ik em dan weg tegen bv een Nokia 3 (~100 voor betaald) zou ik toch iets eerder Nokia kiezen voor support/updates, andere kant is die camera daarvan ook helemaal niets. (benchmark: 950XL).

Maar je hebt een punt, mensen kopen telefoons van 600-900 euro alsof dit 'normaal' is, waar ik makkelijk durf te zeggen dat ze krap 30% van de kracht van zo'n telefoon maar gebruiken.

Zou ik zomaar een chinees model nemen? Nee, de gok voor 'problemen' is mij nog te groot.
Ach ja, daar betaal je ook voor. Gaat 'ie kapot? Jammer, maar dan is het voor mij ook echt een wegwerpding geweest. Al ben ik standaard erg zuinig op mijn spullen. Het systeem is, van wat ik tot nu toe tegengekomen ben, bijna volledig in het Nederlands, dus dat is verder prima.

Ik vind het schandelijk dat zo'n telefoon zů duur moet zijn, om binnen 2 ŗ 3 jaar met een volledig obsolete ding opgescheept te zitten. Het spijt me, maar ik vind de prijzen totaal niet in verhouding. Voor een hi-end telefoon koop je een dikke laptop waar je nog jaren mee toe kan. 't Is appels met peren vergelijken, maar toch.....

Mijn Huawei Ascend P7 uit 2014 zag er nog uit als nieuw, maar kreeg al jaren geen update meer. Android 5.1.1, en dat was het. En steeds vaker gebeurde het, door het steeds zwaarder worden van de apps, dat een app eruit vloog omdat de wissel op de hardware te hoog was. YouTube kijken was in 2014 een eitje voor het toestel, nu was dat een zware aangelegenheid geworden. De telefoon werd er lekker warm van, en vervolgens klapte af en toe de app eruit omdat het geheugen niet meer toereikend was. Doodzonde dat je dan een klap geld betaald hebt. Nee, ik vind het prima zo met die Chinese hakkitakki toestel. De camera is misschien niet zo goed (vind het wel meevallen eigenlijk), maar ik heb een camera nooit belangrijk gevonden op een telefoon. Ik neem bijna nooit foto's, dus dat speelt voor mij geen rol. Ik heb liever een toestel die het goed doet, waar ik jaren mee voort kan en met een gammele camera, dan een veel te dure toestel die binnen no-time geen drol meer waard is, maar die gynaecologisch scherpe foto's neemt.

Oh, heb vanmorgen de Nova Launcher erop gezet met Numix iconen. Net nog even een eigen wallpaper gemaakt die aansluit met de achtergrond van mijn laptops. Het ziet er meteen een stuk gelikter uit. :)

[Reactie gewijzigd door Qalo op 6 juli 2018 16:47]

Gooi de Vive Pro maar fors in de aanbieding, ik koop wel.
Ik weet niet of de Vive Pro goed verkoopt maar ik heb het idee dat het zijn doel mist. Erg duur, van wat ik hoor minder comfortabel als de gewone Vive en ik zie veel vergelijkingen met de Samsung Odyssee waar die laatste het wint.

Ik denk juist dat ze met een Vive 2 moeten komen die beter is dan de eerste (of op zijn minst vergelijkbaar) maar dan goedkoper. Het loopt niet zo erg hard met VR, en de duurdere Pro optie is niet waar veel mensen op zaten te wachten is mijn idee. Maar misschien verkoopt het wel aan bedrijven.
Volgens mij lopen de miljoenen en miljarden een beetje door erkaar in dit artikel of ontgaat me iets?
De valuta ontgaat je? De miljarden zijn Taiwanese dollars en de miljoenen zijn Euro's ;)
Nee, het is inmiddels aangepast.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True