Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

HTC ziet vr-bril Vive als belangrijker dan smartphones. De directeur van het bedrijf zegt in een interview dat de vr-bril de redding moet vormen voor de noodlijdende smartphonemaker, die de afgelopen jaren te maken kreeg met dalende verkopen en omzetten.

HTC ziet virtual reality als een grote groeimarkt in de komende jaren en directeur Cher Wang zegt in een interview met de Britse krant The Telegraph dat het chirurgie, onderwijs, wetenschap en winkelen kan veranderen. Daarom zal de vr-bril belangrijker worden dan smartphones. "Ja, smartphones zijn belangrijk, maar het is belangrijker om een natuurlijke uitbreiding te maken naar andere verbonden apparaten als wearables en virtual reality."

Dat HTC de vr-headset belangrijk vindt, bleek uit de naamgeving bij de aankondiging. De fabrikant noemde de bril toen naast Vive ook Re Vive. Het Engelse werkwoord 'revive' betekent 'doen herleven'. HTC kampt sinds enige jaren met dalende verkopen en omzetten, hoewel het over leveringen al jaren geen exacte cijfers meer bekendmaakt.

De smartphonemaker brengt in samenwerking met gamebedrijf Valve de Vive in april uit, terwijl het deze maand de eerste wearables op de markt brengt in samenwerking met sportmerk Under Armour. HTC bracht vorig jaar een uitgebreide serie high-end smartphones uit, waaronder de M9, M9+, E9, E9+, M9+ Supreme Camera, Butterfly 3 en A9.

Wang maakt ook bekend dat HTC vanaf 29 februari pre-orders aanneemt voor de Vive. Dat is een week na telecombeurs Mobile World Congress, de beurs waarop de fabrikant afgelopen jaar de Vive voor het eerst toonde. De prijs van de Vive is nog niet bekend. Tweakers plaatste dit weekeinde een vergelijking van de Vive en de Oculus Rift die op elektronicabeurs CES stonden. De Rift ging vorige week in de voorverkoop en kost in de Benelux 699 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Heerlijk al die 'visionairs' in die topic die twijfelen of VR wel nuttig is..

Doet met denken aan de 90's, toen mensen mobiele telefoons nog onzin vonden.
Idd - een hoog 'wat de boer niet kent...' gehalte...

Mensen moeten VR niet zien als een dure gaming accesoire of gimmick die vast gestrapped om je hoofd zit, maar als een nieuw communicatieplatform. Hoe eerder je dat begrijpt, des te eerder je de meerwaarde er van in gaat zien (het is niet voor niks dat het al tig jaar in de ' industrie' wordt gebruikt om zaken inzichtelijker te maken...).

Ja (goede) VR is momenteel duur - het was echter nog veel duurder - vergeet de prijs: het wordt t.z.t goedkoper; zoals met alle nieuwe ontwikkelingen.

Ja (goede) VR is momenteel omslachtig (opstelling met sensoren, kabels die overal lopen, zware computers) - vergeet de kabelbende en bakken met apparatuur - dit is maar tijdelijk - er onstaat nu pas de drive naar innovatie, of eigenlijk gezegd de noodzaak op dat soort gebieden.

Het wordt allemaal kleiner beter, sneller en uiteindelijk ook randapparatuurloos. Gun het alleen even tijd. Vergelijk niet alleen de eerste mobiele telefoon, maar bv ook de eerste PC waarmee je op internet ging (als je al een tijdje meeloopt BBS en inbelverbinding) met bv een hedendaagse smartphone. Om maar niet te spreken over de eerste PC die ik vol op enthousiast gebruikte.

Ik heb me vermaakt met de, in retrospect, meest banale PC hardware om te zien dat ik bovenstaande zelfs ook nog allemaal mee ga maken... nu we dat beeld van VR even kunnen laten, wat hou je dan over? Juist: een nieuw (digitaal) communicatie platfrom op een schaal zoals we nog nooit digitaal hebben gecommuniceerd.

Even een voor de hand liggend idee uit de vinger van m'n duim gezogen die zich in een florerende VR community niet zo heeeel ver weg zou kunnen gaan afspelen (lees: misschien in 5, 10 hell misschien 15 jaar: ik ga het ga het met iedereen hier iig nog meemaken!):

VR Forum: niet alleen in een soort van virtuele wereld een post-it achter laten met een bericht (zoals je nu hier of op GoT doet), maar bv de mogelijkheid om echt met anderen te kunnen discussiëren: lijkt mij geweldig. En dit is slechts 1 simpel voorbeeld - denk aan digitaal overleggen, niet nutteloos de halve dag in de auto zitten voor slechts een handje schudden terwijl het eigenlijk om de verbale en non-verbale communicatie gaat die er op volgt... tuurlijk wil je niet alles in je leven virtueel gaan doen - maar ik hou juist meer ' echte' tijd over door niet een halve week in een auto te leven....

Iedereen die de Toybox demo van Oculus heeft kunnen proberen op een van de beurzen waar ze hebben gestaan weet hoe KRACHTIG communiceren in VR is met een ander - zelfs als je (zoals nu het geval is) alleen een hoofd zonder emotie ziet en een paar zwevende handen: je ervaart zoveel meer van de persoon door de body language die nu plots over komt, dat het zo persoonlijk wordt dan dat je ooit met een Skype-call, whats-app bericht, face-time gesprek hebt gehad.

Nu al... en terwijl de techniek als maar kleiner beter sneller wordt, groeit de functionaliteit ook nog eens mee, want bij iteratie 3/4/5/ of 6 (wat ik zeg - gaan jij en ik allemaal nog mee maken) - is het niet alleen meer een hoofd zonder emotie, maar een die zelfs de spiertjes onder je gezicht simuleert (bij Oculus doen ze er nu al research naar - Michael Abrash vertelde tijdens Oculus Connect 2 dat hij een LEVEN LANG onderzoek voor zich heeft bij Oculus - het wordt alleen nog meer beter en ja ja socialer).

Nu post je iets en je weet niet wie er achter zit - als iemand zijn mening verkondigt in een soort van Toybox omgeving wordt het al heel anders: ja het is deels anoniem, maar ook weer niet - was een hele aparte gewaarwording om te doen - een hele leuke eigenlijk: heel natuurlijk.

Alhoewel het natuurlijk (kan iemand betwisten) niet "normaal" is om je hele leven in VR door te gaan brengen, wil dat niet zeggen dat een dergelijk communicatie platform geen hele nuttige/sociale plek kan zijn om een 'deel' van je leven in door te brengen. 'Te' veel is meestal niet goed, maar dit geldt natuurlijk niet alleen voor VR in general.

Zelfde verhaal kan je ook voor AR ophouden - maar dat bespaar ik jullie - alhoewel ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voor die twee naar elkaar groeien (wanneer je alle externe sensoren die een VR bril nodig heeft - voor bv positional tracking - in de bril kan integreren (bv zoals bij de Hololens), ze klein en zuinig maakt, net als de benodigde rekenkracht (voor goede VR), ben je nog alleen maar goede see-through optics verwijderd... het wordt straks hetzelfde beestje en ja ik geloof zelfs dat ik dat nog ga meemaken: het lijkt misschien allemaal wat sloom op gang te komen - maar wat ik heb gezien in 2012 (duct-tape prototype Rift) en mijn laatste CV1 ervaring in 2015 (Oculus Connect 2) is al zo'n wereld van verschil!!!! in slechts 3 jaar (!!!1!!!one).

Ja; er breken mooie tijden aan - en niks is mooier dat ik dit alles in eerste instantie direct kan combineren met m'n hobby: gamen 8-)

edit - on topic:
Het getuigt van visie om een dergelijke uitspraak te maken (als directeur van een groot bedrijf) en ik denk dat de beste man groot gelijk heeft :) Een telefoon bleek meer dan om alleen mee te bellen, net zoals een VR bril meer is dan alleen gamen/filmpjes kijken. Dat het daar mee begint: waarmee anders?

[Reactie gewijzigd door BaT op 12 januari 2016 19:52]

Vind ik toch apart. Het lijkt me dat de markt voor een VR bril verschillende factoren kleiner is dan die van Smartphones.
Ik voel er zelf ondanks de ontwikkelingen nog weinig voor om er geld aan uit te geven.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 11 januari 2016 13:06]

Het besluit van de directie van HTC draait dan ook om de potentiële, en niet de huidige markt.

De mogelijkheden die VR-brillen bieden raken momenteel voornamelijk de entertainment industry. Onderwijs, defensie, wetenschap en wellicht andere branches blijven relatief onverkend. Met de juiste visie valt hier nog veel winst uit te halen.

Wat betreft de beslissing om VR te prioriteren over smartphones...
Is het gewaagd? Mijn mening is van wel.
Is het strategisch een goede beslissing? Dat zal moeten blijken.
Is het apart? Mijn mening is van niet :)

Waar er voor smartphones behoorlijk wat concurrentie is, heeft HTC nu de kans om hand in hand met Valve de eerste stappen te zetten richting consumenten, om daarmee de (nu nog) kleine markt te veroveren. (zie punt 4 op http://www.trustedreviews...n-the-virtual-reality-war). De echte concurrenten voor VR zijn op je handen te tellen. Voor smartphones daarentegen...

Mocht VR meer zijn dan de hype die velen claimen dat het is, dan voel je (en waarschijnlijk vele anderen) er wellicht over een jaar meer voor om er geld aan uit te geven. Ikzelf wacht nog even op het prijskaartje van de vive voor ik een beslissing maak.
Nog wel, dat kon wel eens exploderen...
De markt voor VR is gaming ( publieke sector) en de professionele sector. Voor de rest is er voorlopig nog geen markt-interesse / nut.

Het is een beetje zo'n hype met de smartwatch... Ze denken dat het de redding is of een explosie van verkopen zal veroorzaken, maar uiteindelijk heb je een smartwatch niet "verplicht" nodig. Een gsm wel ( bellen / smsen) = bereikbaar zijn. Hetzelfde met een VR-headset.

Kijk ff doorheen de bomen ;), tablets zijn ook niet meer het kip met de gouden eieren ( pc's en laptops trekken weer meer aan nu de hype wat voorbij is en in elk huishouden ( niet per persoon) er al 1 aanwezig is.

Apple's goudhaantje is nog altijd de iPhone en niet de iPad: http://www.apple.com/ipad/compare/ ( de iPad Pro is wel in de duurdere categorie, maar dat merk je echt wel in de verkoop. Terwijl de 2e duurste iPad nog altijd veel goedkoper is dan de goedkoopste iPhone. Ongeacht dat het verschil minimaal is)
Mijn voorspelling is toch echt anders. De 1e generatie VR zal wellicht niet meteen zo groot zijn, maar dat was de 1e generatie mobiele telefoons ook niet. Doordat HTC nu al inzet op deze markt nemen ze een voorsprong op andere partijen. Ik durf zelfs te voorspellen dat de VR uiteindelijk de doodsteek zal zijn voor de traditionele TV aan de muur.
Op het moment dat VR inderdaad de TV verdringd en we met zijn allen in de huiskamer zitten met VR brillen op zodat je elkaar niet eens meer kunt zien zal het laatste restje vertrouwen wat ik heb in de mensheid helemaal verdwijnen..
Niet met de VR brillen zoals ze nu bestaan. Maar zodra deze brillen net zo klein en zwaar als een normale bril worden. In combinatie met (semi)transparant glas, kan dat toch best eens gevolgen hebben. Waarbij mensen helemaal geen losse schermen meer kopen.

De techniek is nog niet op dat punt, maar de eerste tekenen in die richting zijn nu gezet. Over een jaar of 10 nog eens kijken. :)

----

Dan de huidige doelgroep: gamers, om daar een flink marktaandeel te kunnen bereiken, zal de prijs toch nog flink omlaag moeten. Persoonlijk denk ik dat het pas veel gekocht gaat worden als de prijs 375,- of lager is. Dezelfde prijs waarop game consoles ook opeens als warme broodjes over de toonbank gaan.

Het lastige is dat dit allemaal kip/ei is. De prijs kan pas omlaag bij hogere afzet. Hogere afzet komt pas op gang bij volop stoere content en die stoere content komt pas op gang als er een flinke installed base is. Maw: ergens moet men flink onder de prijs gaan duiken. (Content makers die een risico nemen, een grote fabrikant die flink gaat produceren). En waarschijnlijk lukt het pas als meerdere partijen flink hun nek uitsteken.

Met de recente recessie nog vers in het geheugen en de huidige problematiek op de Aziatische beurs, zie ik dat op de korte / middellange termijn nog niet gebeuren, helaas.

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 11 januari 2016 13:48]

Ik keek regelmatig films in mijn virtuele bios met mijn DK1.. er is dus genoeg content. Daarbij zal de adult industrie ook een enorme boost geven, want ja.. adult content in VR is echt een hele andere ervaring dan een filmpje op een scherm. Natuurlijk zal niemand het zeggen, maar geloof me dat genoeg mensen (lees: voornamelijk mannen) een VR toestel zullen aanschaffen mede vanwege adult content. VHS is destijds niet voor niets de winnaar geworden tov de betere Video 2000.
Dat VHS van betamax gewonnen zou hebben vanwege porno is een urban myth. Het had veel meer te maken met het feit dat VHS veel eerder lange opnames mogelijk maakte. Betamax kon in eerste instantie maar 1 uur per tape opnemen. Tegen de tijd dat ze 2 uur konden, kon VHS 4 uur.
Video 2000 kwam veel te laat nadat VHS en Betamax al een grote installed base hadden, dus Philips was gewoon te laat. Daarnaast is Video 2000 volgens mij nooit wereldwijd verkocht geweest waardoor de concurentie ook een schaalvoordeel had.
De tijd dat vr even groot is als een normale bril is nog ver weg.
Ik vind het een gewaagde uitspraak en geloof er ook niet in.
Je zou het verschil tussen de eerst pc en en Pi van nu moeten zien.

Het kost nog jaren maar er zijn genoeg dingen die me doen geloven dat het haalbaar is.
AR ipv VR dus. Zoals de Hololens bijvoorbeeld.
Hier is een mooi stuk over de angsten die je hebt over technologie en mensen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Luddisme
Ben er niet bang voor, alleen de menselijke interactie is al aan het verdwijnen. Met zijn allen VR kijken met dichte brillen vind ik net zoiets als met je vrouw communiceren via whatsapp terwijl ze naast je op de bank zit...
Dat doe je uiteindelijk zelf, nietwaar? Ik verwacht namelijk dat op de bank TV kijken voorlopig niet zal verdwijnen. Ik zie VR meer iets wat je alleen doet en niet samen (naast elkaar). Tenzij je natuurlijk samen aan het gamen bent.
Helemaal mee eens!
De meeste gamers spelen multiplayer games over het internet dus zitten ze ook niet bij elkaar op de bank voor de tv.
Wat is het verschil hier?
We hadden het over tv kijken toch? Dus gezellig en filmpje op, vrouw en kind erbij, chips enz. Dat is heel wat anders als een multiplayer op de pc.
Lekker gezellig met zijn 2e op de bank met zon bril op je hoofd, je kan je vriendin niet zien, je graait altijd mis in de bak chips, je stoot je drinken om en je struikelt over de hond of over het snoer als je even snel iets moet pakken.

Of je zit met 4 vrienden te mariokarten terwijl je elkaar niet ziet, lekker gezellig.
Een potje gamen op de bank draait juist om de gezelligheid met de groep ( bij mijn vrienden tenminste ) en ook met je vrienden staat er meestal wat te eten en drinken op tafel wat je zo omgooit, net als dat je in deze situatie een duw geeft omdat hij alweer eerste staat en je niet eerlijk kan winnen:P

Nog een nadeel is dat je extra hardware moet kopen om hetzelfde te kunnen doen.
De gemiddelde TV in nederland zal waarschijnlijk iets van 8 a 900 euro zijn ( Tweakers zullen waarschijnlijk gemiddeld wat meer uitgeven ) maar daar kan je met het hele gezin naar kijken. Met vr brillen heb je er ineens 5 nodig, dan wordt het toch best een dure grap.

Bij het WK van 2014 zat er een man of 20 bij mij thuis, heel gezellig, maar vrijwel onmogelijk met VR brillen.

De brillen hebben zeker potentie, maar er is nog een heeeeele lange weg te gaan.

[Reactie gewijzigd door Mschrijver88 op 11 januari 2016 14:38]

Er zullen vast mogelijkheden komen om toch je omgeving te zien, via een soort HUD bijvoorbeeld.,

Ik geloof dat er ook een camera voorin de vive zat, waarmee je zonder de bril af te zetten kunt zien waar alles staat.

Verder vind ik telefoons een duurdere grap, high-ends van 500 euro waar jan en alleman mee rondloopt, ik kan zelf goed mee met een telefoon van 200 euro.

En ik verwacht ook dat 2e / 3e generatie VR een stuk betaalbaarder wordt. Met het potje mariokart neemt in de toekomst iedereen gewoon zijn eigen bril mee :)
Klopt. met de vive kan je alles in een soort ''tron'' stijl zien om niet uit de ervaring gezogen te worden, in een game werkt dat, maar als je lord of the rings zit te kijken zal het extreem averechts werken ( je word juist uit de ervaring gehaald )
Laten we hopen dat het een stuk betaalbaarder word, want dit is weer een extra uitgave voor een nieuwe productgroep wat mensen voorheen niet hadden.
Ik zou net denken dat the whole point van VR is dat je niet meer naar elkaar hoeft te komen , je spreekt af in de VR game lobby, stapt VR gewijs in je mariokart en achteraf een VR discussie over hoe smerig je elkaar de pas hebt afgesneden, misschien nog een VR vechtpartij en dan samen eentje gaan drinken in het VR caffee...
Ik heb een stille hoop dat VR brillen een kleine revival van de arcadehal zullen geven. Een mooie grote hal, speciaal ingericht voor VR gaming met high end hardware voor de VR brillen.
Ik zie mezelf, als casual gamer, voorlopig nog geen duizenden euros uitgeven aan deze mooie speeltjes.
In een arcadehal zal het product denk ik heel goed tot zijn recht gaan komen. Met een apparaat als http://tangledtech.com/ga...ltidirectional-treadmill/ erbij.
Ik denk dat je infinadeck bedoelt ;)
Bij zo'n Omni zit die ring om je middle en dat zit je controllers in de weg.
Ik zei ook niet dat het een wenselijke ontwikkeling zal zijn. Maar ik geloof wel dat de TV, zoals we die nu kennen, snel aan populariteit aan het verliezen is vooral onder de jeugd. En natuurlijk ziet de 1e versie van de VR brillen er lomp uit, maar dat was met mobieltjes niet anders. Bij een 3e generatie VR bril, die ik zeker al binnen 3 jaar verwacht, zal het al heel anders zijn en minder "afstandelijk".
De tv is al behoorlijk aan populariteit aan het verliezen, ik wil iets kijken wanneer het mij uitkomt en niet wanneer meneer RTL het verteld en het liefst ook nog zonder reclame, en daar ben ik denk ik niet de enige in. Dat is 1 van de redenen dat de tv aan populariteit verliest.

Als die apparaten draadloos zijn en een stuk kleiner en lichter en ook de prijs nog eens daalt, dan zal het vast en zeker het grote publiek aan gaan spreken.
Nu ken ik je vriendin niet, maar niet zien zou een verbetering kunnen zijn ;-) Je zou er ook wat heen kunnen projecteren, iedere vriendin een filmster...

Dat misgrijpen bij die bak chips is alleen maar voordelig, minder dikke Nederlanders... En minder drinken op tafel zorgt ervoor dat we in een veiliger Nederland bewegen, want wanneer die vrienden naar huis gaan met een slok op...

Nee, een display/TV blijft altijd handig.

Het is trouwens niet alleen de headsets, maar ook de hardware die het aanstuurt...
Beetje onzinnig om een beeld van haarzelf over haar heen te projecteren ;)
Je gaat juist met je 4 vrienden op de vituele bank zitten om met hen te mario karten. als je naar om je hen kijkt zie je je vrienden, die in r.l gewoon ergens anders zitten.

het volgende stadium is dat door augmented reality te combineren jij jouw bak met chips ziet staan en kan je een echt chippie pakken.
Een smartphone is toch wel heel iets anders dan een vr-bril. Ik gebruik mijn smartphone bijna de gehele dag, een vr-bril zou ik misschien een paar uurtjes per week gebruiken. Daarnaast blaas je wel erg hoog van de toren met opmerkingen als de doodsteek voor de traditionele TV. Dat horen we al vele jaren, net zoals Google Glass de smartphone binnen enkele jaren zou vervangen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 11 januari 2016 13:33]

Mijn TV staat bijna niet meer aan.. kinderen kijken uitzending gemist en youtube video's via de PC. De enige reden waarom mijn TV nog aangaat is wanneer ik een film of serie wil kijken. En juist met films en series wil ik immersiveness.. Vraag maar aan andere ouders, veel kinderen zitten niet meer voor de TV maar achter hun PC/Laptop of spelen met de tablet!

Dus als ik moet kiezen tussen een ¤1000 TV aan de muur en ditto prijzen voor fatsoenlijk geluid of een VR toestel voor mijn films en series is de keuze snel gemaakt!

[Reactie gewijzigd door maniak op 11 januari 2016 13:38]

Ik ben 28 en ik zat vroeger ook altijd achter de pc en keek ook nooit tv, dus zo bijzonder is dat niet. Daarnaast zeg ik niet dat het tv kijken niet gaat veranderen, maar om nou het journaal te moeten kijken met een bril op, jij misschien, ik liever niet. Persoonlijk geloof ik toch al niet zo in producten die gedragen moeten worden op het hood, maar ik snap HTC wel, die grijpen momenteel alles aan om het hoofd boven water te houden.
Ik kijk slechts enkele uren per week naar TV, en dan vooral films en series. Dus toen ik enkele maanden geleden een nieuw toestel moest kopen, heb ik mijn geld in een beamer gestoken ipv een TV-toestel. Voor films is dat toch een veel aangenamer ervaring. Natuurlijk heb je gelijk - om naar het journaal te kijken zou een gewoon TV-toestel handiger zijn, maar het filmgenot weegt zwaarder door. Tegen de tijd dat die beamer afgedankt wordt, zullen VR-brillen een stuk betaalbaarder geworden zijn, en is er grote kans dat ik daarop overschakel.
We zitten nog aan het begin van de ontwikkeling van VR. Wat je denk ik zal gaan zien is een kastje (pc) die naar meerder lichtgewicht brillen kan streamen en misschien wel verschillende soorten content tegelijk aankan, zodat meerdere mensen een VR/Augemented reality ervaring kunnen hebben van 1 kastje.

Ik vind het een slimme zet dat HTC ziet dat het aan het verliezen is op de telefoon markt en met een van de grootste (game)software bedrijven van de wereld in zee gaat, om aan de toekomst te werken.

Er zullen altijd mensen sceptisch zijn op deze ontwikkelingen. En het is ook lekker makkelijk sceptisch te zijn, want mislukt het dan kun je zeggen zie je wel ik had gelijk. Helaas zien we hier op Tweakers veel mensen sceptisch zijn.
Toevoegend hierop, HTC maakt een duidelijk goede stap met de Vive. Ook de review van Tweakers verklaart een klein verschil tussen de Oculus Rift en de Vive. Waar de Vive beschikt over de mogelijkheid van bewegen, heeft de Rift een iets beter ergonomie (hij zit wat beter volgens Wout).

Ik verwacht dat meerdere bedrijven de stap naar VR gaan proberen te maken, maar of deze zo goed worden als dat de Rift en Vive op dit moment zijn, weet ik nog niet.

Of VR daadwerkelijk de doodsteek voor het traditionele TV wordt, verwacht ik juist niet. Het wordt een nieuwe manier van content bekijken en het kan zeker een nieuw platform worden voor een nieuwe soort films.
Ben het hier ook mee eens. Snap de keuze van HTC wel, want de verkoopaantallen van hun telefoons vallen gewoon ontzettend tegen. Ik ben zelf al sinds jaar en dag HTC gebruiker en ik denk dat de tegenvallende verkopen niet eens komen doordat hun telefoons zo slecht zijn (al zitten er rotte appels in de lineup door de jaren heen), maar eerder omdat er veel minder geld in hun marketing wordt gepompt dan bijvoorbeeld Samsung doet.

Goed, ik denk dat ze met de Vive een heel mooie kans in handen hebben, zeker i.c.m. Valve. Steam is ten slotte het grootste platform voor PC gamers, als HTC en Valve dat product goed in de markt zetten, aanbieden en promoten op Steam en constant blijven doorontwikkelen/updaten, kan deze bril wel eens de standaard worden in VR. Zoals je al zegt, de eerste generatie zal vast niet als een trein verkopen, maar als het meer gemeengoed begint te worden en ze zich ook op entertainment (video) zullen richten, dan heeft de bril absoluut de potentie om HTC er weer bovenop te krijgen.
Denk ik ook. Zodra mijn iPad3 defect is schakel ik over op een grote telefoon, die dan ook mijn tablet vervangt.
En toch zie ik VR wel als potentieel 'next big thing', in tegenstelling tot smarwatches en drones. Van beiden zie ik de grote must-have functies voor de massa's niet. Voor VR-brillen wel.

Nu is de focus nog heel erg gaming, maar ik zie heel erg veel nu voor presentatie doeleinden, zoals architectuur, makelarij, digitale maquettes, design, etc.
En met een telefoon hoef je alleen te bellen/sms-en.

Dit was de mindset van bijna de gehele wereld bevolking totdat de smartphone in opmars kwam.

En niet geschoten is altijd mis..toch!?

Zodra scherm techniek zo danig is en een helm daardoor niet noodzakelijk dan heb je echt iets wat er toe doet en tot die tijd..is dit t :)

Met in het achterhoofd dat de focus en vernieuwing zal liggen op interfacing..net als bij de zak computer (aka smartphone)

[Reactie gewijzigd door biebelebons op 11 januari 2016 14:11]

Het probleem met de Smartphone markt is de hoeveelheid concurentie, zeker op het Android vlak. Iedereen heeft er onderhand wel eentje en het is steeds minder noodzakelijk om ze elk jaar (elke twee jaar) te vervangen. Mijn iPhone 6 moet 4+ jaar mee. Zo zijn er nu heel veel mensen.

Het aantal aanbieders voor VR is momenteel concreet drie (waarvan de Gear VR redelijk ruk is) en mogelijk eerdaags een vierde (Sony PS4). Natuurlijk zijn er oudere en meer opties, maar die zijn niet bepaald geschikt voor waar men nu mee bezig is.

Ik zie je vergelijking met de smartwatch als scheef. Een smartwatch is een gebruiksvoorwerp dat een heel klein aantal opties geeft dat je leven makkelijker maakt. Een VR headset is een entertainment voorwerp (met een mogelijkheid voor wat zakelijke toepassingen), dan kan je het imho beter vergelijken met 3D TVs.

Het grootste probleem van VR headsets is niet zo zeer de prijs, die gaat uiteindelijk wel naar beneden. Maar mensen blijven toch huiverig voor de kots en duizelig verhalen, zeker als ze daar in het verleden al eens last van hebben gehad. Daar komt bij dat het toch op je pan moet, zeker bij vrouwen wat lastiger en ongewenst. Namelijk Makeup smeert uit en haar wordt geplet.
Ik denk niet dat dit een hype zal zijn zoals Google glas of smartwatches die weinig nut hebben.
Smartwatches en andere wearables zijn m.i. geen hype maar iets blijvends.
Iets op je hoofd zetten (zie de 3d bril) flopt gegarandeerd. Voor het grote publiek dan. Er zijn zeker toepassingsgebieden maar het is denk ik (nog lang) niet de money making machine waarvan HTC hoopt dat het zal zijn.
Gaming? Beste functie van mijn google cardboard is de VR bioscoop zaal!
Ik denk niet dat VR zoals HTC en Oculus dat aanbieden over 10 jaar in elke huiskamer kan worden gevonden. De prijs van de bril ligt (nog) erg hoog en daarnaast is er een flinke PC voor nodig die ook niet iedereen in huis heeft.
Dingen als de Samsung Gear VR hebben iets meer mainstream appeal, maar kunnen niet dezelfde ervaring geven.
Led tv's waren in het begin ook duur:)
Klopt. De hardware zal wel goedkoper worden. Als het aanslaat, natuurlijk. Maar de aanschaf van een krachtige pc zal duur blijven. Niet iedereen wil oude games spelen. Zeker als de nieuwste games de beste VR ervaring kunnen geven.

[Reactie gewijzigd door Hugo_ijslijk op 11 januari 2016 21:05]

Inderdaad. Voor mij gaat het pas wat worden als het compleet draadloos wordt en stand-alone (zonder computer) gaat werken. En de prijs moet nog flink zakken, tot ruim onder de 400 Euro...

Maar dat gaat allemaal vast nog wel gebeuren in de komende jaren, als dit echt doorzet. De eerste laptops zijn ook niet te vergelijken met wat we nu hebben.
De markt zal ongetwijfeld groeien, maar iedereen heeft een smartphone en niet iedereen zal een vr-bril gebruiken. Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat de concurrentie vele malen kleiner is ten opzichte van de smartphone markt. Het is sowieso al een stuk lastiger om consumenten de portemonnee te laten trekken voor producten die ze af en toe gebruiken.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 11 januari 2016 13:25]

Dit.

Ik ben nu bijna 40 jaar gamer. Ben er gek op. Ik kies er voor om lekker een uurtje of paar uur te gamen ipv standaard 4-5 uur te gaan zitten zappen voor de buis als er niets leuks op tv komt maar 'omdat het zo hoort'.

Ik heb een MK2 kit te leen gehad, ik ben gek op de Alien lore.
Heb na het uitspelen van Alien Isolation dit geprobeerd met de Oculus MK2, een hele wereld ging voor me open!
Alsof ik echt zelf in die wereld zat.

En omdat ik tevens een grote fan ben van sci-fi, kan ik niet wachten op echt goede games waarbij je via VR in een cockpit zit.

Maar zoals gezegd: dit zal wel even duren eer het allemaal betaalbaar is en de games erop geoptimaliseerd zijn.

In het geval van verdringen van de standaard tv door VR. Ik zie amper ppl met 3d tv's, ik zie er nog genoeg met analoge tv's thuis of 'gewoon' standaard full HD.
Dit zal echt nog JAREN gaan duren eer zoiets ter sprake zal komen en er een product in de winkel ligt.
Mijn voorspelling is dat zodra de VR-bril net zo groot is als een normale bril is, deze nog wel eens heel groot kan worden en zelfs de telefoon vervangen.

Toepassingen als e-mail/messengers/navigatie/internettten/bellen ik zie ze allemaal door een (semi) transparante bril voor ons verschijnen. Telefoon/laptop wordt overbodig, hoe we de input gaan leveren aan zo'n apparaat lijkt me nog wel een puntje.
Dat was met het begin van de smartphone net zo. Je werd een beetje meewarig aangekeken met een HP Ipaq. Nu kan bijna niemand zonder. HTC was 1 van de bedrijven die het heeft aangezwengeld.

Met VR zal het ook van de prijs gaan afhangen. Heb speculaties gezien van 1000 euro voor de Vive. Mensen struikelen al over 750 voor de Rift.
Dat zou de adoptie van VR wel eens behoorlijk kunnen vertragen.
Fundamenteel verschil is natuurlijk wel dat een smartphone in principe voor iedereen nuttig is. Een VR bril, not so much.
Smartphones werden pas populair toen ze gebruiksvriendelijk werden, zo'n VR bril moet eerst nog heel wat goedkoper worden en zelfs al zakken ze naar zegge 300~400 euro moet je er nog wel een vrij serieus doel voor hebben.
Ik zie mezelf pas zo'n ding kopen als het samen gaat met een platform waar je ook op kan lopen e.d. en dan alleen maar om dat ik daar kansen zie als gamer. Als ik ooit stop met gamen zou ik niet weten wat ik met zo'n VR bril moet.
We gaan het zien. :)

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 11 januari 2016 21:54]

Maar de VR-markt is nog jong. Amper concurrentie. Als VR aanslaat, kan HTC hoge marges pakken.
Ik denk zeker dat ze "hoge" marges gaan pakken.
Dit vooral omdat er in de telefoonbranche weinig ruimte is voor marge, dan kunnen ze hier misschien wel een beetje extra winst maken.
Dat zal erg meevallen hoor. Op de Oculus Rift zit ook nog een lage marge. Zal met de hoge ontwikkelkosten te maken hebben.
Nu is het vooral klantbinding. Als jij (één van de) eersten bent met een apparaat en je doet dit goed dan is de kans groot dat deze klanten de volgende versie weer van hetzelfde merk nemen.

Dit is hét jaar van VR, en er zullen meerdere fabrikanten gaan volgen. De ontwikkelingen zullen elkaar weer in een rap tempo opvolgen...
ja, maar er is ook minder concurrentie, en HTC ziet blijkbaar meer mogelijkheden om zich te onderscheiden.

het is al jaren moeilijk voor alle fabrikanten die niet samsung of apple heten om winst te maken in de smartphone markt. VR biedt nieuwe mogelijkheden om dat wel weer te doen.
In deze markt moet je gewoon meegaan. HTC heeft die goed bekeken. Niet enkel "wij" gaan dit kopen, maar zeker ook de film-industrie, auto-industrie, architecten, immo-bedrijven... Die dan voor ons content gaan maken, waardoor we er toch ook ééntje gaan kopen...

En voor de moment zijn er maar 2 aanbieders. Denk maar aan Blackberry die te laat zijn beginnen innoveren. HTC is er nu als de kippen bij en ik zie VR zeker niet verdwijnen. Het lijkt een logische (en grote) stap in ook de game-industrie.
Als je al jaren met teruglopende verkopen te maken hebt, is het natuurlijk niet raar om in een andere markt te stappen, waarvan de verwachtingen erg hoog zijn.
Daarnaast vergissen veel mensen zich in hoe groot de markt voor VR is, er wordt meestal enkel naar gaming gekeken, maar het is zoveel groter. Alleen de toepassingen voor bijvoorbeeld defensie of de medische wereld gaan een stuk groter worden als het hele gaming gebeuren.
Maar de groei op de markt is wél veel groter. Iedereen heeft al een mobiel. Men kan alleen nog onderling concurreren op 'nieuwe' gebruikers, maar nu zelfs 6jarigen al volop met mobiel rondlopen, wordt het 'nieuwe klanten' segment natuurlijk veel kleiner. Daarnaast zijn de gebruikers vaak merk-vast.

Een markt voor VR is er simpelweg nog niet, dus elke bestaande gamer, is een potentiële nieuwe klant. Daarmee is het groeipotentieel op de markt vele malen groter dan die van mobiele telefonie. Stel dat de Rift ten opzichte van de Vive (hypothetisch) achter blijft, mede door de prijs, mogelijk door de kwaliteit, dan heeft HTC/Valve de hele markt in haar greep en het bereik van Valve, via Steam, is natuurlijk allesomvattend.
Het is een gok voor HTC. Toch denk ik dat ze best kans kunnen gaan maken in deze markt, juist omdat die nog zo jong/klein is. Als ze daar nu op inspelen kunnen ze best een grote speler worden in dit segment.
Ja, op dit moment is de markt voor VR brillen klein, is de prijs hoog en heeft het behoorlijk krachtige hardware nodig. Over een aantal jaar zal dit ongetwijfeld anders zijn.

Als game developer heb ik de vive kunnen testen, en het is fantastisch in games. Maar de allerbeste ervaring die ik met de Vive heb gehad is een soort van 3D-paint. Dingen in de ruimte kunnen tekenen, er omheen kunnen lopen, en het van elke hoek bekijken. Dat is absoluut uniek.

Met VR kan iedereen straks alvast een wandeling door hun nog te bouwen huis kan maken. Even kunenn kijken hoe de nieuwe IKEA meubels in je kamer kunnen passen. En wat dacht je van remote-control toepassingen? 3D modeling? AR toepassingen?

Na zelf een beetje met VR hebben kunnen spelen ben ik er van overtuigd dat we nog meer van VR gaan zien in de toekomst.
de VR/AR markt moet nog opkomen waardoor er nu nog minder dan 6 makers van VR apparatuur zijn (chinese merken/no-brand inbegrepen)
Dat dachten ze in 1999 ook over een mobiele telefoon: "Ik heb een antwoord apparaat" Diezelfde telefoon is, tegenwoordig, bijna onmisbaar. Natuurlijk, in 1999 dachten ze dat het alleen voor bellen was. Het toestel is gegroeid en kan veel meer dan alleen sms'en en bellen. Datzelfde zou ook voor VR kunnen gaan gelden.

Punt blijft dat HTC het lang niet meer zo goed doet, op de mobiele markt, als dat ze eerst deden. Apple en Samsung houden het grootste aandeel vast in de mobiele sector: IDC

Ik denk niet zo zeer dat HTC insinueert dat een VR headset belangrijker is dan een telefoon, maar dat hun nadruk en focus op dit moment belangrijker is op VR dan op telefoon gebied. HTC maakt, in mijn ogen, altijd mooie producten en ging altijd haar eigen kant op.

Het is dus helemaal niet raar dat HTC als 'noodroep' probeert zich te nestelen in een nieuwe technologie die nog wel eens héél populair kan worden, zowel voor de consument als voor zakelijk. Het zou me niet verbazen als een rijschool wil gaan investeren in een digitale rijschool. Niet dat 'alles' digitaal wordt, natuurlijk, maar dat bepaalde situatie - die anders gevaarlijk zouden zijn - te kunnen testen in een omgeving die realistisch is.

Hoewel gaming nu de meest besproken categorie is, kan het zomaar zijn dat we VR over een paar jaar voor hele andere dingen gaan gebruiken. Dan had je als fabrikant graag aan het begin willen staan. HTC en Oculus hebben nu een 'motherlode' aan informatie en research.
*Bonkt hoofd tegen muur*
Dat jij het niets vindt, betekent niet dat het een slechte investering is. Bij iedere nieuwe ontwikkeling zijn er mensen die verbaasd reageren en zich afvragen 'wat hier nou praktisch nut van is?'.

VR gaat een heel nieuwe wereld voor ons openen. De mogelijkheden zijn legio. Snel er bij zijn betekent ook een grotere marktaandeel / meer kennis / betere concurrentiepositie. De komende jaren zullen voor HTC ongetwijfeld in het teken staan van vooral veel geld pompen in het research en ontwikkeling. Maar uiteindelijk gaat dat zich terugbetalen.
Ik zeg nergens dat ik het niets vind. Ik zeg alleen dat het wel heel erg niche is om op in te gaan zetten als gevestigde speler in een bewezen markt. Je hebt er nogal wat mee te verliezen als dat je bedrijf gaat nekken.
Het is even zoeken maar ik gebruik daar ergens het woordje "nog" waarmee ik volgens mij juist aangeef dat ik onder de juiste omstandigheden best wel in staat ben zo'n apparaat te kopen.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 11 januari 2016 21:58]

Vind ik toch apart. Het lijkt me dat de markt voor een VR bril verschillende factoren kleiner is dan die van Smartphones.
Ik voel er zelf ondanks de ontwikkelingen nog weinig voor om er geld aan uit te geven.
Niet alleen dat, je hebt dure hardware nodig om alles soepel op 90fps te laten draaien, ook aangezien alles maar 1 a 2 cm van je ogen af zit, en je snel ziet of je de spel op low of med speel, en dus niet mooi is.
zonde van je geld anyway en het zit nog in de kinderschoenen fase lijkt mij niet verstandig om er nu één aan de schaffen.
Als het een succes word met de volgende generaties kunnen ze de prijs omlaag drukken.
voorlopige zou ik maar afwachten als het wil proberen ik heb er zelf geen interesse
Het lijkt nu wel onrealistisch ik zit mee te wachten op iets van sword of art online VR bril.
Echt kinderschoenen is het niet, ja in het lage segment/consumenten segment is het nu weer in de kinderschoenen, maar VR wordt al lang en breed gebruikt in de commerciele sector, maar dan praten we dus over brillen van $10K+, dus ook voor die sector zijn deze nieuwe brillen heel erg interessant (nu 10 brillen kunnen kopen ipv 1)..
Het zit nog in de kinder schoenen buiten wat porno, cybersex en wat hentai en wat redelijk spellen verder is er niet echt veel interessants omdat het vrij nieuw is ontwikkelaar zijn aan het ontwikkelen of wachten hoe de reactie van de markt.
Niet kopen als je het zelf graag één wilt
Ik heb anders mijn centjes al klaar staan voor de VR bril :)
Het is een groeimarkt, vandaar de bovenstaande uitspraken, "men verwacht" dat binnen ~2 jaar (als alles goed uitpakt natuurlijk) VR het nieuwe ding is wat iedereen moet hebben
Fijn als je een telefoon van hun hebt gekocht. HTC doet het al de laatste jaren niet goed en als ze zo doorgaan denk ik dat ze helemaal gaan stoppen met telefoons. Veel te duur en staan stil qua techniek de laatste jaren.
Dat laatse valt dan ook wel weer mee, HTC heeft op het gebied van design en robuustheid met de HTC one M7 de basis gelegd voor vele smartphones van o.a. de concurrentie met hun aluminium design(!). Daarnaast heeft HTC ook frontspeakers/boomspeakers geïntroduceerd als (imho superieure) audio uitvoerbron :)

Ze zullen vast meer betekend hebben maar die springen er voor mij persoonlijk het meeste uit ;)
Echter hebben ze na het introduceren van die punten, er zelf nog weinig aan gedaan om zichzelf te weten onderscheiden van de rest. De introductie is - tot op heden - dus ook waar het wat eindigde voor HTC.
Ik ben het deels met je eens: met de M7 hadden ze een toptoestel. De bouwkwaliteit, design, en audiokwaliteit waren geweldig. De minpunten echter: camera, en dikke schemrranden.

Waar HTC de bal mis slaat, nu al 2 jaar lang, is dat ze heir helemaal neits aan hebben gedaan: nog steeds leveren ze een toestel met, in vergelijking met de concurentie, enorm dikke randen om het scherm heen (waardoor het toestel bijna even groot is als een phablet terwijl het scherm niet groter is dan dat van de nexus 5), en een zeer brakke camera, als je kijkt naar de high-end concurentie: de LG G4 kost een pak minder en heeft een camera die de One M9 de grond doet inzakken. Die schermranden zijn trouwens extra idioot, omdat ze behouden zijn vanuit de M7, maar intussen is HTC wel overgestapt naar onscreen buttons. De kin, met HTC logo, is echte gebleven. WAAROM??? Je hebt een even log toestel, maar minder bruikbare schermruimte...

Daar komt dit jaar ook nog eens bij dat de snapdragon 810 in hun toestel problemen vertoonde, terwijl de OnePlus2, niet veel later uitgebracht, geen echte problemen vertoonde. Inmiddels is dat begrijp ik opgelost, maar de PR schade is er.

Als ik HTC met de M8 en M9 bezig zag, vroeg ik me echt af of ze wel weten waar ze mee bezig zijn. Ze verspilden miljoenen aan idiote spotjes met RDJr, maar hun telefoon had een slechtere camera dan veel goedkopere mid-end toestellen. Bij de M8 verspillen ze plaats en budget aan een idiote gimmic, de dieptesensor, maar de basiscamera bleef shit.

Hun ondergang hebben ze echt, echt enkel aan zichzelf te danken. Het is waar: de beste stuurlui staan aan wal, en hindsight is 20/20, maar bij HTC lijkt het me toch echt dat eender wie met een beetje gezond verstand had kunnen voorzien dat ze helemaal ten onder zouden gaan met de beslissingen die ze namen.
Ik weet niet of je met zulke prijzen alle focus op VR brilletjes wil zetten, het wordt kwestie van tijd tot er andere jongens met misschien lagere resolutie een bizar stuk lager in de markt komen, niet elk hoog geprijsd apparaat wordt de nieuwe iphone van zijn genre. Natuurlijk kunnen ze de standaard neerzetten, voor zover er een standaard is, maar slaat het eventjes aan, zullen er genoeg die markt induiken. Lang niet iedereen wil top of the line spul, zeker niet voor zo'n prijs en de game-wereld zelf moet nog de volledige ondersteuning geven, ze pochen wel met giga veel games, maar kijk je vervolgens naar de AAA games, valt het zwaar tegen of enkel via omwegen.

Geef mij gewoon een leuk 3D brilletje, geen headtracking of dergelijke, gewoon alleen 3D beeld, maar dan super-cinema formaat beeld voor je neus, precies wat die huidige 'VR glasses for phones' eigenlijk al doen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 11 januari 2016 13:15]

headtracking maakt het echt VEEL beter, en wat jij verder wil is er toch al? Google Cardboard, of als je dus iets fatsoenlijks wil een Oculus DK2.
Lekker logica in keuzes, 20 euro of voor iets fatsoenlijks 699? :?

Cardboard is helemaal niet wat ik bedoel, ik praat over dedicated schermpjes.

(en mijn ervaring met de DK2 op iracing... zo'n 360 fixed-point is verre van ideaal).
een dk2 is geen 699 euro, die heb je tussen de 250 en 300..
Dus vandaar dat ik ook zei: Google Cardboard (goedkoop), DK2 (VR instap) of de CV1 (VR premium)

ik heb weinig ervaring met de oculus in iracing want ik speel nu net alle andere race sims maar waar doel je op met 360 fixed point?? Je hebt toch gewoon 6DOF met een DK2? Ook in iRacing voor zover mij bekend.
Ik moet het zelf eerst maar eens zien.

Denk dat dit meer Marketing gepraat is op dit moment, zo was vroeger 3D in je huiskamer ook alles.
Ik denk dat VR de komende jaren een nichemarkt blijft:

- Veel mensen moeten eerst nog een PC in huis hebben, dat dit kan draaien.
- De prijs voor de VR bril is gewoon te duur op dit moment, voor de meeste mensen.

[Reactie gewijzigd door bons op 11 januari 2016 13:13]

Ik denk juist van niet. Het is dat de prijzen nog hoog zijn anders had ik zeker wel een overweging gemaakt. En als ik zo rondkijk in mijn omgeving denken meerdere er zo over.
Was het niet zo dat cameras "de redding moet vormen voor de noodlijdende smartphonemaker", Of hebben ze dat idee al weer in de koelkast gezet?
Dat hebben ze zelf nooit gezegd volgens mij, dat maakte andere mensen ervan; terwijl HTC gewoon een gadget uitbracht.

Blijft zonde, HTC had de beste Android smartphones op de markt. Ongeëvenaard in kwaliteit, en de beste software.
Jammer!
Ik hoop dat ze erin slagen. Ik heb lang plezier gehad van mijn HTC Desire HD (5 jaar en werkt nog steeds maar werd helaas te traag). Ben nu wel afgestapt van HTC voor m'n smartphone omdat ik hun prijzen te hoog vind.

Volg de ontwikkeling van de Vive echter al een tijdje en ik kan echt niet wachten om hem te testen. Jammer genoeg zal ik niet bij de eerste zijn om hem in huis te halen omdat de prijs sowieso te hoog zal liggen voor mij. Aangezien mijn game pc 7 jaar oud is (op de videokaart na) zal ik al snel op 1500¤ uitkomen om te kunnen starten en mijn geld heeft helaas andere prioriteiten (verbouwingen). Ik verwacht ook dat de prijs van de Vive hoger zal liggen dan de Rift omdat er meer hardware is inbegrepen (2 motion controllers + 2 trackers).

Ben al een tijdje aan het prutsen met Google Cardboard maar dat komt volgens mij niet in de buurt van de beleving van echte VR. Heb wel een VR Shinecon besteld voor een iets betere ervaring in afwachting van de 'echte' VR maar dat zal helaas wachten worden tot de prijzen wat zakken en er wat meer content op de markt is. Ben er wel van overtuigd dat VR 'the next big thing' wordt in de gamewereld. Misschien nog niet de eerste versies die op de markt komen, maar in de toekomst sowieso.
Als je nog een goede GPU hebt zit je met zo'n ¤600 goed, BBG mainstream is ¤971 al haal je daar de ¤344 kostende GPU uit zit je op ¤627. Misschien kan je nog iets mee nemen of je oude systeem verkopen gaat er nog wat af.
Maar verbouwingen hakken er ook vaak in dus misschien te overwegen wanneer je klaar bent. :)

Over HTC ik denk wanneer zij hun telefoons iets minder lang maken zouden ze er misschien meer verkopen, ik ken niemand die het mooi vindt. Ze zijn langer maar ze ogen nog veel langer door die zwarte balk.
Mensen die een dergelijk VR apparaat bij anderen hebben uitgeprobeerd zullen toch wel verbaast staan van de ervaring denk ik. Als je kijkt naar mensen die voor het eerst met de DK2 gespeeld hebben, dan lijkt het wel alsof bijna iedereen het heel erg leuk vindt. Nu deze technologie daadwerkelijk op de markt gezet gaat worden met de Rift CK1 en HTC Vive Pre zal dit langzamerhand toch uitbreiden.
Bij 740 euro wordt het niet iets wat het grote publiek gaat kopen, zeker niet als je een videokaart nodig hebt van 600+ euro om fatsoenlijk moderne games te spelen. En als het grote publiek niet massaal die dingen gaat kopen, gaan ontwikkelaars ook minder hard lopen om software te ontwikkelen. Misschien over een jaar of 5, als een videokaart die een gta game op 2x 1080x1200 bij 90fps kan weergeven 150 euro kost, en een bril 200 dat het Door kan breken.

Nu lijkt hè mij meer net als Google glass, ook veelbelovend, maar niet voor het grote publiek. (Al hoop ik persoonlijk dat het wel snel gaat)
Ik heb sinds 2 weken een android telefoon die 3d compatible is en ik vind het geweldig.
Ik snap de meneer van HTC helemaal, 3d is zoveel indrukwekkender dan een beetje doorsnee apps runnen. Helaas geloven sommige mensen niet dat iets cool kan zijn voordat apple ook een variant uitbrengt.

Het is wel ontzettend wennen.
Een zelfde soort gevoelens als dat ik kreeg toen ik in 1993 voor het eerst het computerspel Doom zag.
Hoe doom op het scherm bewoog konden mijn hersens niet aan.
meer dan 20 jaar later heb ik heel veel gegamed en zijn 3d games een tweede natuur voor mij geworden.

Er zijn ook nog genoeg mensen die prima zonder 3d games overleven. Deze mensen zullen nu waarschijnlijk ook roepen dat het niets zal worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True