Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties
Submitter: Whisperar

Oculus heeft de drm die controleert of er wel een Rift is aangesloten uit zijn software verwijderd. Het bedrijf voegde die beveiliging voor het eerst in mei toe, waardoor de Revive-software die het spelen van Rift-exclusives op de HTC Vive mogelijk maakt, niet meer werkte.

De ontwikkelaar van Revive meldde aan Motherboard dat de Oculus Rift-software na de nieuwste update niet meer controleert of er wel een Rift-headset is aangesloten. De maker van de vr-bril heeft tegenover de website bevestigd dat het bedrijf niet langer zal controleren welke hardware is aangesloten: "We zullen geen hardwarechecks meer gebruiken als onderdeel van drm op de pc in de toekomst", benadrukt een woordvoerder van Oculus.

Het programma Revive maakt het mogelijk om games die enkel beschikbaar zijn via het Oculus Rift-platform te spelen op de HTC Vive. In mei verscheen er een update voor de Oculus-software, waarna gecontroleerd werd of er wel een Rift was aangesloten. Als dat niet het geval was, konden de games niet opgestart worden.

De Revive-ontwikkelaar vond echter snel een manier om dat te kunnen omzeilen. Bovendien werd via die weg de volledige drm van Oculus omzeild, wat ook piraterij van de games mogelijk maakte. Nu Oculus de hardwarecheck uit zijn software heeft verwijderd, heeft de Revive-ontwikkelaar zijn software weer zo aangepast dat het wel mogelijk is om Rift-games te spelen met een Vive, maar niet om de drm volledig te omzeilen. De ontwikkelaar zegt tegen Motherboard dat hij nooit de bedoeling heeft gehad om piraterij te faciliteren.

HTC Vive

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

De DRM die de headset controleert is niet verwijderd, maar de functie de checkt of de Rift aangesloten is, is uit de DRM gehaald. Misschien een klein semantisch verschil maar toch wel wezenlijk anders in mijn optiek.
Het komt er gewoon op neer dat Oculus games weer op andere headsets gespeeld kunnen worden. Niks mis mee dus.
Hm, volgens mij ligt het zo: Oculus SDK is geen DRM, het is voornamelijk de interface met de headset, maar kan wel checken wat voor type HMD is aangesloten. De Platform SDK is de interface met de Oculus Store, en heeft zoals veel digital stores checks (DRM) ingebouwd zitten om te zien of je de game ook daadwerkelijk van de store hebt gekocht.

Het probleem was dat ze een check hadden toegevoegd waarbij de Oculus SDK ook aan de Platform SDK ging rapporteren of de Rift HMD was aangesloten. Deze is nu weer verwijderd.
Ik vind het maar eng; een mega corporatie (eigendom van Facebook) die DRM wil gebruiken om te controleren wat jij met je PC doet en welke hardware er aan hangt.
Uhm.. Steam doet ook niets anders hoor.. Ook steam controleert wat er op je PC draait en stuurt daar informatie over naar hun servers, en dan zullen we het maar niet hebben over de malware die de steamclient was in de beginjaren.. Dus geef Oculus (en andere digital distribution platforms) even de tijd om hun clients/software op orde te krijgen..
Je hebt helemaal gelijk. Toch vind ik het van steam minder erg (nog steeds kwalijk though) omdat hun core business is: geld verdienen met het verkopen van games; terwijl die van facebook is: geld verdienen met het verkopen van persoonsgegevens.
Uit game accounts kan je anders ook behoorlijk wat metadata halen, wat weer betekend dat je er geld aan kan verdienen.
oh ongetwijfeld :) maar ik gok dat ze er niet bijster veel aan verdienen in vergelijking met facebook
Alleen is Oculus NIET Facebook... Oculus is nog steeds een op zichzelf staand onderdeel van facebook.. En bij Oculus is het dus ook geld verdienen via de verkoop van games en hun headset..
hmmmm is dat wel zo? zou een 'part of the deal' niet zijn dat die gebruikersgegevens naar facebook stromen zodat die het kunnen monetizen?
Jaja en nu ineens terugkrabbelen. Laten we zorgen dat de pc een exlusive-loos platform blijft!

#FreeVR! :)
Maak je geen illusies: de enige reden waarom bepaalde keuzes gemaakt worden in het bedrijfsleven is geld.

Hele strategieŽn worden er maanden van tevoren al opgezet voor dit soort spelletjes (het spelen met de markt, niet de games in kwestie ;) ), ieder scenario, inclusief pros en cons is al doorgelopen. Dit is geen terugkrabbelen, dit is allemaal berekend schaakwerk.
Berekend schaakwerk waardoor ze meer potentiele klanten hebben weggejaagd naar de concurrent?
Ik denk dat er wereldwijd minder dan 100 mensen zijn geweest die echt hun preorder, waar ze al sinds januari op wachten, hebben gecancelled vanwege dit akkefietje. Een post maken op reddit / fb / twitter is zo gebeurd, er echt actie op ondernemen doet bijna niemand.
Maar de huidige orders zijn sowieso peanuts, we zitten nog steeds heel erg in de opstartfase van VR. Wat je niet wil is dat jouw merk nu gigantisch verguisd wordt en iedereen een enorme hekel aan je krijgt waardoor in de volgende golf als het wat betaalbaarder wordt en er veel meer devices verkocht gaan worden er een grotere groep mensen gaat kiezen voor de concurrentie omdat ze een nare smaak in hun mond gekregen hebben van Oculus.
Dit is feitelijk al gebeurd, kijk een beetje op youtube en de meeste mensen die vr games streamen enzo hebben tegenwoordig een vive, en wie een oculus heeft heeft het over zn binnenkort geleverd wordende vive.

Er zijn zeker ook goede punten voor Oculus (feit is dat ze blijkbaar wat minder screendoor effect hebben, best een ding bij VR) maar ze maken echt geen vrienden de laatste tijd.

Er zijn bijvoorbeeld ook games die via Kickstarter gefund zijn die bedoeld waren als Vive game die nu eerst exclusief voor Oculus uitkomen (minus room scale en motion controllers...) Oculus speelt gewoon een naar spelletje, niet beseffend dat met alle social media en miljarden nieuws sites etc ook het relatief kleine groepje VR consumenten echt wel met elkaar praat en elkaar wijst op dat soort zaken.

Oculus verdient lof voor het aanjagen van de huidige VR hype, maar ze verdienen weer minpunten door hoe ze met Valve zijn omgegaan (imo) en hoe ze zich nu in de markt neerzetten
De recente exclusives die Oculus gekocht heeft komen dus juist wel uit met motion controllers. Daarom zit Oculus ze nu te reserveren, voor de aanstaande Touch release.

Room scale zijn ze zich nog op aan het beraden qua officieel standpunt. Ik verwacht niet dat ze afwijken van front-facing VR voor de release van Touch (teveel in geinvesteerd), maar wel dat ze het als een officiele setup gaan ondersteunen daarna.
Allemaal leuk en aardig, maar toch is dat een behoorlijk nare tactiek, de 'Vive exclusives' die al klaar zijn voor een release aankopen en in limbo houden totdat ze een release titel voor de Oculus+Touch zijn
ach, dan doet de concurrent iets anders om een nare smaak te creeren, en dan zijn ze weer terug.
Heb ik nu bij zoveel dingen gezien, als je alles wat onwenselijk is wil boycotten hou je alleen een baar obscure merkjes over.
Waar ik voorheen nog een lichte twijfel had ben ik inmiddels zeker dat ik geen rift wil. En ik denk dat er zeker wel anderen met mij zijn.
Dan ken ik er reeds 4 van die 100 (ben er zelf ťťn van) ... denk dat het er echt wel meer zijn. Ik kan me echt niet voorstellen hoe het berekend zou zijn om het te introduceren en terug te draaien. Toegegeven, ben geen commerciŽle man.
Ik denk dat je je daar echt in vergist. In mijn omgeving heeft iedereen zijn Rift preorder omgezet naar een HTC Vive order.
Ik had oorspronkelijk een Oculus Rift in gedachte maar de gang van zaken sinds de release van de Rift zorgt er nu voor dat mij ogen op een OSVR HDK2 gericht zijn.
Eerst proberen, kijken of je ermee wegkomt, lukt dat niet dan de soepele jongen gaan uithangen met een sigaar uit eigen doos. Leer mij marketing- en salesafdelingen kennen.
Lijkt mij logisch:

- ůf ze staan het toe dat mensen met een vive de rift 'exclusive' spellen spelen (met revive)
- ůf ze staan het toe dat mensen met een vive de rift 'exclusive' spellen illegaal spelen (met revive).

Hoe dan ook gaan mensen de beveiliging omzeilen, op deze manier faciliteren ze niet (indirect) ook dat mensen niet betalen voor de spellen zelf.
Natuurlijk zullen andere mensen wel zorgen dat je alsnog die spellen illegaal kunt spelen maar dan is dat in ieders geval niet meer vanuit revive, een programma wat elke vive bezitter sowieso zal gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 24 juni 2016 22:57]

tot ze het weer aanzetten.
Je gaat niet zomaar eventjes naar de concurrentie gezien de prijzen. Het gaat waarschijnlijk nu om de "Kijk ons eens goed bezig zijn" emotie die nu getriggered wordt. Immers als je nu games koopt voor de rift maar die niet hebt (maar riftcat o.i.d ) dan heeft Rift toch geld binnen gekregen van de game en weer iemand die misschien in de toekomst naar de 'echte' VR ervaring over gaat.
Ze hebben zich waarschijnlijk alleen maar gerealiseerd dat de prijs van de oculus en de nodige hardware hiervoor geen groot publiek gaat aantrekken, zeker als de PSVR en OSVR nog komen en de Vive door een groot deel als een beter alternatief wordt gezien.

Ze kunnen dus zichzelf helemaal uit de markt dwingen, of ze doen gewoon met de open standaarden mee zodat ze niet door de concurrentie weggedrongen worden.
Net zoiets als de op afstand bestuurbare lampen van Philips die ineens niet meer door een ander systeem konden worden bediend. |:(
Maar ze hebben nou hun vertrouwen bij klanten beschadigd lijkt me.
Ik snap niet wat het toevoegen van DRM om het vervolgens weer weg te halen voor voordeel op levert voor Oculus.
Inderdaad. Dit lijkt me eerder een miscommunicatie tussen strategie en operationele afdelingen, iets wat nůg meer voorkomt in het bedrijfsleven :+
Ik ga er vanuit dat het gedaan is om zo eerst een paar grote game titels binnen te slepen, en dus op die manier mensen een Rift te laten kopen in plaats van een HTC Vive

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 24 juni 2016 19:56]

Dat zal het voor een deel kunnen verklaren maar Oculus heeft ook bergen met kritiek (terecht in mijn ogen) gehad met deze en andere acties.
Reddit staat er vol mee.

[Reactie gewijzigd door Toet3r op 24 juni 2016 19:18]

De gedachte is dat Oculus hierdoor zo'n slechte naam krijgt dat ze maar beter compatibel kunnen zijn. Egoisme ed. werkt alleen op de korte termijn. Het is voor sommigen wel een kunst om die termijn zo ver mogelijk te rekken.
Lijkt anders verdacht veel op Damage Control. :)
Goed berekent dan ik heb mijn keuze dankzij dat gemaakt het word een Vive... dus kost ze toch skankhard geld.. en niet alleen mijn cash iedereen die ik er over spreekt heeft nu ook zoiets opzouten met die gigantische oplichters dus... echt heel gecalculeerd was dat niet.. in de woorden van een worm in worms 1 als je een granaat opjezelf gooide: Stuuupiiiiiddd!
Ik denk dat jij een te hoge dunk hebt van marketing, genoeg bedrijven waar gewoon niet wordt nagedacht....
#OpenVR

Het is nodig dat ze het e.e.a. standaardiseren, om VR uberhaupt een kans op succes te geven.

Niemand zit te wachten op 5 verschillende platformen met allemaal exclusieve toepassingen en titels.
Ja en mocht Oculus ooit de grootste worden alsnog weer de hardware check invoeren.

Nee bedankt ik heb genoeg gezien van ome Marc zuckenberg. Ik heb lekker een htc vive gehaald en hoop dat velen andere dat ook zullen doen.
De Vive blijft toch een devkit waar de Rift een consumentenprodukt is. De Rift heeft: Audio, betere mic, beter comfort, ATW, betere controllers, betere sweetspot en minder SDE.
Heb je wel een vive in handen gehad?

Leuke puntjes die je opnoemt maar de plus punten van de vive zijn groter,l. De vive heeft roomscale nu al, motion controls nu al, webcam op de bril voor augmented reality, bluetooth voor telefoon notificaties in je scherm en meer, een drm vrije store (steam), usb poort voor uitbreidingen. En een veel langere kabel! En niet onbelangrijk geen evil facebook die alleen maar je privacy wil erachter.

De vive is hardstikke degelijk en echt wel een consumenten product. Die plus puntjes die jij noemt is de rift maar echt heel minimaal bijna onmerkbaar beter in. Je doet nu net alsof de rift daar zoveel beter in is dat de vive helemaal weg gevagen wordt, das echt onzin.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 24 juni 2016 20:43]

Ten eerste: laat duidelijk zijn dat ik aan iedereen de Vive over de Rift aanraad.

Maar: de webcam op de Vive is niet voor augmented reality. Mogelijk dat iemand een tech demo heeft gemaakt met de webcam, maar uiteindelijk is augmented reality nu op z'n best ergens waar Virtual Reality 20 jaar geleden was. Bluetooth op de Vive word door de meeste gezien als redelijk nutteloos in reviews (zelf die functies nooit gebruikt, dus zal er de reviews op vertrouwen). De USB poort is handig voor een enkeling, maar het aantal mensen wat hand trackers op de Vive wil mounten op dit moment is op een paar handen te tellen. En als laatste weet ik niet hoe je op het idee bent gekomen dat Steam een DRM vrije store is (als je bedoeld dat je op Steam ook spellen kunt kopen als je een Rift hebt dan heb je natuurlijk gelijk).

En voor de rest, wat FaceDown zegt is echt niet onzinnig (behalve de controllers, want het is onzin om prototypes met consumenten producten te vergelijken, op het moment staat de Vive voor, straks zal mogelijk Oculus met hun controllers voor staan, maar wie weet wat HTC tegen die tijd released). De polish van de Oculus Rift is volgens praktisch iedereen significant beter dan de Vive. De Rift is lekkerder om te gebruiken, kabels zijn netter afgewerkt, ingebouwde goeie audio is daadwerkelijk nuttig, de beeldkwaliteit is marginaal beter en de software is extreem gepolished van A tot Z (vergeleken met bijv. de Vive waar je 3 verschillende settings panels hebt).

Zou het HTC zijn die de Rift verkocht en de Oculus de Vive (met onveranderde bedrijfsethiek van beide) dan zou ik waarschijnlijk de 'HTC Rift' aanraden. De producten zijn momenteel close enough dat ik denk dat het prima verantwoord is om te kijken naar de lange termijn bij het kiezen van een platform. Oculus is bezig geweest met exclusives op te kopen, tegenover HTC die gewoon aandeel kocht met hun fonds, en dat is een extreem belangrijk verschil voor de gezondheid van de markt op lange termijn. Maar laten we daarbij wel de hardware an sich ook eerlijk beoordelen, zelfs in de volle erkenning dat de hardware niet alles is.
Dino app van de Albert heijn is augmented reality . Hoezo zou dit zo'n probleem moeten zijn volgens jou..
AR op dit moment is praktisch niks meer dan het herkennen van geprepareerde 2D markers en dan een geroteerd 3D model over de video input te leggen. En zelfs daar hebben we op sommige vlakken moeite mee. Voor 'echte' AR moeten we een videobeeld van een stoel als input hebben en die 100% van de tijd als een stoel herkennen. En dan niet zoals de computer vision van Google in bijv. Photos die zegt 'er is een 85% kans dat er een stoel is in deze afbeelding/video', maar 'dit hier is de vloer, en dit is hoe er op de vloer een stoel staat en als je iets wilt renderen onder de stoel dan is dit de poot die ervoor moet komen'. Het gaat natuurlijk nog een stuk stuk verder, maar dat is denk ik de simpelste manier om uit te leggen hoe lang de weg is die we nog te gaan hebben. Voor AR hebben we computer vision systemen nodig die de ruimte om hun heen actief begrijpen.
Room scale word een niche in VR. Ik zou mn geld er niet op inzetten.
Toch raar dat de top 10 van best gereviewde spellen en de top 10 van meest verkochte spellen op Steam voor een groot deel Roomscale games zijn. Ook raar dat zo'n 90% van alle Vive bezitters zijn kamer verbouwd, speciaal voor roomscale.
Omdat je het daarvoor koopt, duh.

Een grote studio zet in op de grootste markt, niet op iets wat zo leuk is.

En die top 10 "spellen" zijn niet meer dan wat techdemo's. Elke room scale demo die uitkomt zal worden geprobeerd door de meeste van die gebruikers, want: voel je hem, er is te weinig "echte" content.
Ik denk dat het heel groot gaat worden, helemaal als Oculus zijn Touch controllers lanceert. Dan heb je een staande ervaring met de Rift en een Room scale ervaring met de Vive.
En dat zijn 2 heel verschillende markten, daarom zeg ik: room scale word een niche. Mark my words.
En daar heb je het dus mis. De grens tussen roomscale en de staande ervaring is flinterdun en soms zelfs niet aanwezig.

Veel staande games worden uiteindelijk toch roomscale games omdat je onbewust tijdens het gamen kleine stapjes zet. Jezelf centreren op de je start punt doet niemand (tenzij je tegen muren aan gaat lopen) en uiteindelijk heb je meer ruimte nodig dan dat de staande ervaring je voorschrijft.

Dat zie je oa gebeuren met Holopoint, Audioshield en The Brookhaven project. De games zijn zogenaamd standing games, maar aan het eind van elk potje heb je vaak toch een ruimte van 2 bij 2 gebruikt.

De term 'roomscale' zegt gewoon niet veel. Vertel mij maar eens waar standing eindigt en roomscale begint.
Waarom? Voor de Wii heb je meer ruimte in je kamer nodig en die verkocht toch ook aardig..
Uhh, voor de Wii heb je beduidend minder ruimte nodig...
Dat hangt toch echt van de game af die je speelt. Had je ook geweten, als je ooit ervaring had opgedaan met de Vive.
Maar nee, blind haten en Reddit naroepen, das veel makkelijker...
En omdat het gelijk is aan Steam geef ik het geen kans van slagen. Alle grote uitgever hebben een eigen platform (Uplay, Origin etc) en de rest zit bij Steam of GOG (drm vrij).
De meeste Oculus bezitters zullen aan het einde van het jaar twee handcontrollers kopen (en misschien een extra camera voor roomscale) en zijn dan net zoveel kwijt. De Oculus is niet echt goedkoper.

[Reactie gewijzigd door edwinjm op 25 juni 2016 10:17]

De meeste Oculus bezitters zullen aan het einde van het jaar twee handcontrollers kopen
....En zullen hem ergens volgend jaar ontvangen.

Lekker idee...Facebook camera's in je woonkamer. nee bedankt.
Rift §699+40,- (?) verzendkosten --> ong §740,-
Vive §899+verzendkosten -->972,81

Je mag van mij best een beetje afronden, maar om dit nou 'bijna 2x zoveel' te noemen...
Zal ik beginnen?
Wow
Lol
Lineage
Gw2
99%van steam is pc exclusive. Laten we dat zo houden? Grotendeel van games is pc exclusive. Nu snap ik dat wow op de console moeilijk is(lees:niet te doen) maar dat dan zijn er nog wel 1000e games exclusief voor pc terwijl ze makkelijk op console kunnen.
De reden waarom deze exclusief zijn is omdat ze geen licentie moeten betalen, gemakkelijker is om op PC te developen, keyboard en muis de meest geschikte controls zijn, ze zware hardware nodig hebben, ...

Niet omdat er een groot bedrijf de developers betaald om exclusives te maken.
Maar ik snap je punt.
Bestond playstation live uberhaupt wel in 2004 toen WOW op de markt kwam ?
precies, PC exclusive - het gaat toch niet over consoles?
Ach het is ook nooit goed....
HERE HERE!!
Damage control? DRM in een verse opkomende markt meteen activeren is natuurlijk niet slim geweest, zeker niet als de anderen juist met open elementen gingen werken.
niet raar gezien ze qua verkoopaantallen hard verliezen van HTC.
Nu, ik ga even een klein beetje devil's advocate spelen en even wat context geven die mensen vaak vergeten. Wat mensen al doorhebben is dat Oculus dus heeft lopen betalen voor exclusiviteit, en die checks waren er natuurlijk gedeeltelijk om dat te verdedigen. Nu, ondanks dat betalen voor exclusiviteit van mij bij wet verboden mag worden, is er sowieso wel iets voor te zeggen dat als je er eenmaal voor betaald hebt dat je een zeker recht hebt om het te verdedigen. Nu ze dat er dus uithalen kun je dat prima zien als een manier van Oculus dat ze boete doen voor het verpesten van de markt (het geld wat ze voor exclusiviteit hebben betaald is nu grotendeels weggegooid geld). Dan nog blijft er nu dus een situatie dat je plotseling dingen zoals Lucky's Tale kunt spelen zonder er voor te betalen, terwijl het idee was dat je die hebt als gratis content bij de Rift. Content die volledig door Oculus Studios zelf is ontwikkeld zou prima enkel gratis moeten mogen zijn voor de Rift.

Hoe dan ook, het is gewoon een erg goeie zaak dat Oculus deze stap heeft gezet. Niet alleen voor de huidige gebruikers van de Vive, maar ook omdat het betekend dat in de toekomst Oculus veel minder snel voor exclusiviteit zal betalen. Blijft dan nog wel de vraag hoe goed de Oculus Touch controllers te emuleren zullen zijn met de Vive controllers, want daar komt nog een redelijk grote lading van reeds gekochte (timed) exclusives. Probleem is alleen dat de Touch controllers simpelweg meer gedetailleerd zijn dan de Vive controllers en een andere aanpak hebben (de Vive controller ziet zichzelf primair als een gereedschap in je hand, de Touch wilt gewoon je handen zelf in VR brengen), dus geen flauw idee of daar een beetje een goeie oplossing gevonden zal worden.
Fool me once, shame on you.
Fool me twice, shame on ME.
Fool me once, i bought a vive... done
"wat ook piraterij van de games mogelijk maakte"
Dit zie ik zo snel niet voor me. Games worden toch op file niveau 'gehacked' . Wat heeft de DRM in the Oculus dan hier mee te maken?
Omdat, denk ik, met de nieuwe ReVive software de file zodanig werd gepatch'd dat de hele DRM gewoon werd gepypassed.
CrossVR/LibreVR == Eindbaas
Zo veel respect voor deze handelswijze _/-\o_ Ik heb niet eens VR maar dit zijn mijn modern-day heroes.

Ik kan geen donate knop vinden, enkel dit op github
Play Oculus exclusive games on the HTC Vive, scroll down for downloads and installation instructions. Please forward all donations to the EFF. https://supporters.eff.org/donate
Weet iemand toch een directe manier om te doneren? (aangezien ik de EFF al sponsor)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 24 juni 2016 19:21]

Aye heel eindbaas!
Ben ik de enige die zich afvraagt hoe het nu precies te werk gaat hoe het tracken van de beweging etc. Werkt met oculus Games op de htc vice?
Want de htc gebruikt dacht ik een andere techniek etc.
Ik heb vrij weinig verstand van hoe de daadwerkelijke werking is, maar ik ga er vanuit dat beide systemen simpelweg coŲrdinaten en vector informatie geven in plaats van ruwe trackingdata. Het zou extreem inefficiŽnt zijn als iedere gamedeveloper zijn eigen software moet creŽren om de trackingdata te vertalen naar bruikbare info. Eenmaal bij de game software beland is er vrij weinig verschil tussen de tracking data. Een kleine vertaling van de data zal dan al genoeg zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True