Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 124 reacties

Oculus heeft bekendgemaakt dat alle pre-orders van de Rift zijn geleverd. Vanaf nu worden bestellingen van de vr-bril binnen twee tot vier werkdagen verstuurd. Begin oktober maakt Oculus meer bekend over de Touch-controllers.

Klanten kunnen nog altijd maximaal één exemplaar van de Rift per persoon bestellen, maar wachtlijsten moeten verleden tijd zijn. Oculus biedt zijn verontschuldigingen aan voor de vertraging die is ontstaan bij het leveren van alle bestellingen. Sinds januari konden consumenten de Oculus Rift bestellen. Destijds beloofde Oculus om vanaf 28 maart te leveren, maar veel mensen kregen hun vr-bril pas maanden later.

Verder zegt Oculus op schema te liggen voor de introductie van de Touch-controllers. Een exacte datum waarop deze beschikbaar komen, heeft het bedrijf nog niet gegeven, maar nu zegt Oculus dat er meer bekend wordt gemaakt op de derde editie van het Oculus Connect-evenement. Dat vindt plaats van 5 tot 7 oktober, dus is het aannemelijk dat de Touch-controllers pas daarna verkrijgbaar zijn. Vermoedelijk zijn de bewegingscontrollers vanaf november te koop.

Nu alle pre-orders zijn voldaan, zegt de fabrikant bezig te zijn met het vergroten van de voorraad voor fysieke winkels. Ook komen er meer locaties waar de vr-bril geprobeerd kan worden. Tussen nu en de herfst komt de Rift naar vijfhonderd Best Buy-winkels en een aantal Microsoft Stores. Momenteel gaat het enkel om winkels in de VS; de Oculus Rift is in de Benelux niet in winkels te koop of te proberen.

Een maand geleden liet concurrent HTC weten dat de Vive direct besteld kan worden.

Oculus Rift

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (124)

Waarschijnlijk kan dit omdat iedereen naar htc stapt omdat die wel een compleet product leveren. Het ontbreken van controllers is gewoon onverkoopbaar gezien de conncurrentie.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 12 juli 2016 17:27]

Wat een onzin, ja die controllers zijn leuk, maar genoeg games waar je geen reet aan die controllers hebt zoals racing/flying..
Tja, hoe moet je anders een drive-by shooting uitvoeren in GTA V? :P
http://rly.sexy/gta-vive-alpha-0-1-release/
En genoeg games en steeds meer games waarbij die controllers wel een must zijn.
Broertje heeft een Vive en ik moet zeggen dat die controllers wel degelijk iets toevoegen.
En ja, hij heeft ook een racestuurtje en een HOTAS flightstick staan. Die worden gebruikt op het moment dat het toepasselijk is.

Lang verhaal kort, de Rift heeft op dit moment echt wel een achterstand wat betreft besturingopties en beleving.
Maar dan ga je jezelf alleen maar beperken, ik heb liever een complete set dan dat ik mij moet beperken voor enkel racing/flying games/sims.

Sommige spelen inderdaad alleen racing/flying sims, maar ook die mensen willen af en toe wel eens een ander spelletje spelen. En als je dan alleen maar beperkt ben met een bril + controller is dat toch wel jammer als je zo veel geld besteed.

Daarbij zie ik nog wel toekomst in stuurtjes/pedalen die zichtbaar zijn in je VR, met de roomscale functie erbij kan je dus al je apparatuur in de VR zien. Omdat Oculus dit nog niet heeft loopt die al achter. Neemt niet weg dat Oculus dat later kan inbouwen, maar als ik nu de keuze heb ga ik liever voor een completer systeem dan alleen de bril.
Maarja, nu 300 euro extra uitgeven voor iets dat je misschien in de toekomst gaat gebruiken, ik leg liever dat geld dan wel neer wanneer ik het werkelijk wil gebruiken..
Geen idee hoe het zit met mensen die daadwerkelijk een VR-systeem kopen, maar de mensen die ik tegenkom en gehoord hebben van VR, hebben het direct over "de oculus". Mijn vermoeden is dat de Rift nog zeker gekocht wordt omdat het veel meer naamsbekendheid heeft.

Nee, ik snap ook niet hoe mensen het in hun hoofd halen een VR-bril zonder positiecontrollers te kopen, maar het blijkt voor velen wel goed genoeg. 8)7
Als je een VR headset koopt voor bijvoorbeeld simulatie/race games, dan mis je niets aan de controllers. De gebruiker heeft dan waarschijnlijk al een stuur waar hij/zij genoeg aan heeft.
Goed dat je het zegt; ik had niet stilgestaan bij de groep mensen die fan is van racespellen.

Al zou ik waarschijnlijk ook dan voor de Vive zijn gegaan in de hoop dat er accessoires komen voor bijvoorbeeld de positiebepaling van je stuur. (want die hoef je niet te verwachten van faceboculus; al vraag ik me af waar die van HTC/Valve/derde partij blijven)
En het navigeren in je library/menu's met een zichtbare controller i.p.v. je hoofd is ook een leuke bijkomstigheid (maar op zichzelf niet die 200 euro waard).
De kans dat deze generatie op een goede manier in race simulaties controllers in het beeld kan renderen op de juiste plek, acht ik vrij klein. Bedenk dat mensen die serieus daarmee bezig zijn doorgaans een stuur, pedalen, button boxes en allerlei andere metertjes "in hun cockpit" hebben zitten dus je moet dan al bijna "augmented reality" gaan gebruiken waarbij alles wat je buiten de auto ziet uit de virtuele wereld komt en alles in je auto uit de fysieke. Hololens gaat een stapje die kant op. Misschien dat de Vive 't in theorie zou moeten kunnen. Ik heb 't in elk geval nog nergens gezien... maar de ontwikkelingen gaan snel, dus geef 't nog 1 of 2 generaties en 't is waarschijnlijk wel voor elkaar.
Ik denk dat jij nog nooit een vive op je postzegel hebt gehad, want het werkt nu al extreem goed, en met wat software implementatie kan een stuur ook zo in de virtuele wereld gerenderd worden.
Mensen hebben het idee dat het gebruik van VR systemen van vandaag vol met concessies en onhandigheden zit, maar dat is niet zo. Ik kan in ieder geval voor de Vive spreken dat het een volwassen systeem is, met een potentieel lange toekomst (ik zeg potentieel, omdat het aanbod van games erg versnipperd is, en dit nog wel eens de doodsteek van vr zou kunnen worden)
Natuurlijk kun je een stuur wel renderen in de virtuele wereld, maar het punt wat ik probeer te maken is dat je dat niet wilt tenzij echt alles in de virtuele wereld op exact dezelfde plek zit als in de echte. Simracers hebben vaak al een cockpit en willen die gewoon kunnen blijven gebruiken zonder dat de game daar een virtuele laag overheen rendert die 't alleen maar lastiger maakt.
Dat is natuurlijk hartstikke leuk gezegd maar waarom een HMD kopen die je echt alleen maar met dat racestuurtje kunt gebruiken?

Voor 200 euro extra ben je wel volledig klaar met de Vive... De Vive doet het immers net zo goed zittend én je kunt rondlopen én je hebt direct de controllers.

Je bent toch al een klap geld aan het uitgeven en je weet dat je waarschijnlijk straks net zoveel geld kwijt bent als je de Touch controllers erbij wilt hebben.
Omdat sommigen misschien het algehele roomscale verhaal niet boeiend is?

Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp dat het zeer leuk en geweldig is, heb het een keer meegemaakt bij een kennis, maar als ik zelf een HMD zou halen, dan hoeft dat hele gebeuren van mij niet.

Geef mij maar de HOTAS of de stuur, en een goeie stoel naast mijn VR set.
Nou... Als ik puur kijk naar gedrag van het bedrijf dan zou ik de Rift laten liggen, maar het apparaat heeft toch ook wel een paar voordelen. Zo schijnt hij lekkerder te zitten en is de geïntegreerde koptelefoon schijnbaar erg goed en handig. Ook lijken de controllers me handiger, al zijn die nog niet uit dus een definitief oordeel is daar nog niet over te geven. Uiteraard heeft de Vive ook weer voordelen (nú positiecontrollers en roomscale, camera, geen kotsneigingen als je aan het bedrijf er achter denkt), maar ik kan me best voorstellen dat er genoeg mensen zijn die de Rift de aantrekkelijkere vinden van de twee en dan maar even wachten op de touch controllers.
toch ook een kwestie van smaak/vorm van je hoofd; ik krijg juist altijd last van mn neus bij de rift; vive zit bij mij juist heerlijk. :)
Die koptelefoon vind ik geen item. Bij mijn Vive gebruik ik gewoon m'n oordopjes van de iPhone, lekker licht en de rest van je orden vrij. Perfect geluid. Dat extra kabeltje merk je verder niks van. De dopjes die Vive meelevert hebben overigens een veel te kort snoertje
Ik gaf puur mogelijke redenen op waarom iemand de Rift zou kunnen prefereren, het blijft natuurlijk ook nog een kwestie van wat je fijn vindt. Ik moet er zelf niet aan denken om met in ear dopjes te gamen, dan zet ik veel liever een dikke overear Sennheiser of zo op mijn hoofd. Maar met een VR bril is dat wel weer een extra stap bij het op- en afzetten van de bril, dus dan zou het toch handig kunnen zijn als het in de bril geïntegreerd zit. Maar persoonlijk zou ik het dan eerst ergens willen proberen (als ik al zou overwegen er een te kopen, op dit moment voor mij nog niet aan de orde).

Overigens is dit volgens mij de eerste keer dat ik iemand zie zeggen dat de oordopjes van de iphone 'perfect geluid' zouden leveren... Geen ervaring mee verder (ben geen iphone fan), maar meestal wordt er gezeurd dat de kwaliteit van die dingen juist niet zo geweldig zou zijn (net als praktisch alle standaard meegeleverde dopjes).
Te kort snoertje? Wat doe jij ermee dan? Ik vind die lengte echt ideaal, helaas zitten de oortjes bij mij verder niet zo lekker.
Blijkbaar heb ik een groot hoofd. Er hoeft maar iets te gebeuren of ze schieten los.Dat type oortjes krijg ik overigens sowieso lastig in
Bij mij schieten ze er ook snel uit hoor. Maar had niet het idee dat het door de kabel kwam.
VR beschouw ik reeds 3 jaar als mijn hobby en heb DK1, DK2 en de Vive in bezit.

Veel mensen die niet echt thuis zijn in VR en er geen bezitten, kennen inderdaad vooral de Oculus. De mensen in mijn omgeving die wel actief met VR bezig zijn en er eentje hebben gekocht, zijn bijna allemaal Vive eigenaren. Bedrijven waar ik contact mee heb die veel demo's geven, zeggen ook vooral geïnteresseerden te hebben voor de Vive.

Zelf had ik beide, maar besloot de Vive te houden. Vooral vanwege de controllers inderdaad, maar ook omdat ik reeds de DK2 heb die al een aardige Oculus ervaring biedt.

De Oculus is een wat verfijnder, maar incompleter product. Na de komst van de Touch controllers zal de afweging lastiger worden.
66% van de VR steam gebruikers zijn het met je eens en kiezen blijkbaar voor de Vive: http://store.steampowered.com/hwsurvey

Al moet wel worden gezegd dat Oculus eind juli nog achterliep met backorders.

[Reactie gewijzigd door dycell op 13 juli 2016 00:11]

Ik verwacht dat de link Valve - HTC deze resultaten wel kleurt...
Uiteraard met een korrel zout nemen :)
Maar goed, het zijn de enige stats die er momenteel zijn. De meeste Rift gebruikers zullen waarschijnlijk ook een steam account hebben en valve zou zijn steam statistieken op het spel zetten wanneer ze zouden liegen...
Bedankt voor je inzicht in deze..

Wat merk je in de praktijk van de verschillen in de software en compatibiliteit tussen de Rift en de Vive ? Is dat nu of in de toekomst een issue dat je er een tweedeling in krijgt wat aanbod betreft ?

Heb zelf de GearVR geprobeerd om mijn telefoon en de beleving die trok wel. Alleen door het verschil in Driver/OS/API tussen de vive en de Rift nooit de sprong durven wagen om er 1 aan te schaffen.. daar is de investering net iets te hoog voor.
Mag hopen als je een VR systeem koopt van rond de 2500 euro dat je toch wel even verder kijkt dan wat je "gehoort" hebt.
als je alleen simraced bijvoorbeeld. dan boeiend die controllers totaal niet. of je doet flight sims of weet ik het wat ;)
"Mijn vermoeden is dat de Rift nog zeker gekocht wordt omdat het veel meer naamsbekendheid heeft."
Wellicht, maar ik merk nu al heel erg op mijn werkomgeving dat de Vive veel vaker wordt genoemd.

(Nu werk ik tussen de gamedevelopers, maar toch :P geeft wel aan waar het momentum ligt)
Hier ook gewoon de Vive gekocht en nog twee vrienden ook de Vive. Heb je toch een beter product met wel juiste marketing.

[Reactie gewijzigd door Shifra op 12 juli 2016 19:30]

Slim, ga ik ook doen.. Ga mijn geld echt niet in een bedrijf stoppen dat dat soort vieze praktijken doet zoals de Rift dudes
Veel plezier met je Hive! Je bent nu Queen B? :+
Tot twee/drie weken geleden was de verwachte levertijd augustus, dus lijkt er inderdaad op dat er aardig wat annuleringen zijn geweest. Of de productie is opgevoerd?

Controller ontbreekt overigens niet, alleen motion controller. Ik vond het een lastige keuze, want de Oculus is wel lichter/comfortabeler, heeft een grotere 'sweet spot', minder 'flare' in het beeld, dankzij de fijner geslepen fresnel lenzen.

Missen van de motion controllers en het gedrag omtrent privacy en DRM is doorslaggevend geweest om voor Vive te gaan en de Oculus CV1 te verkopen.
Onverkoopbaar? Waarom verkopen ze er dan zoveel? En ga asjeblieft niet beginnen over het feit dat verkoopcijfers niet bekend zijn want je kan wel raden dat er behoorlijk wat Rifts verkocht zijn.
Het spijt me maar die controllers interesseren mij echt niks. Ik heb een weloverwogen keuze voor Oculus gemaakt en de Vive was toen net zo goed te pre-orderen. Jij vindt het misschien onverkoopbaar omdat je een behoefte hebt aan die controllers.
Anderen hebben het weer over room-scale. Heb ik ook niet nodig maar ik zal niet zeggen dat de Oculus het net zo goed kan, maar met de Oculus kun je gewoon rondlopen hoor. Kon met de DK2 eigenlijk al een beetje.
Wat voor mij veel belangrijker was, was game-support. Ik had een DK2 en heb dus genoeg fora afgestruind om VR titels te vinden en het overgrote deel was kort voor de release vd Vive/Rift bezig met het voor elkaar krijgen van Rift CV1 support. Misschien hier en daar ook wel Vive support maar ik denk dat iedereen die veel met VR bezig is gewoon toe kan geven dat de Oculus destijds meer ondersteund werd en nog steeds wordt. Nu begint daar langzaam verandering in te komen maar Rift/Vive kopers zijn early adopters en dus voor het overgrote deel: ongeduldig. Leuk dat titel x over 3 maanden Vive support krijgt, als hij op dat moment al Rift support heeft dan is mijn keuze al gemaakt. Mocht de situatie binnenkort veranderen dan verander ik ook van HMD.
Bottomline:
Als je mensen op GoT hoort die zowel een Vive als een Rift hebben dan is er niemand die roept: headset X is veel beter!!! Wat je eigenlijk altijd hoort is dat het afhangt van je speelgedrag en persoonlijke voorkeuren.
het hangt af van je manier van spelen, maar voor een slordige 1000 euro verwacht ik wel dat ik de keuze heb.
En beide hebbende hier voor me kan ik ook vertellen dat de lenzen vergeleken met de htc en zelfs de oude dk2 bagger zijn (veel vervorming en ringen door je beeld) en de ghosting is ook slechter.

Tevens is de htc een heel stuk vriendelijker voor brildragers en de temperatuur, met beslagen lenzen ten gevolge, is bij de htc geheel geen probleem, terwijl bij de rift het vrij snel gaat.
Ze hadden het voordeel van naamsbekendheid, maar als je met slechte keuzes je naam vervuild dan heb je daar ook niet zoveel meer aan.
Ze hadden eerst Valve als partner en Valve was toen al een stapje verder dan Oculus door het experimenteren met positionele tracking. Sinds ze opgekocht zijn door Facebook hebben ze hun samenwerking met Valve laten vallen, logisch dat Valve dat niet pikt en een nieuwe partner zocht. Met Steam als store en Valve als partner hadden ze ook nooit naar exclusives gegaan. Dus alles is bergafwaarts gegaan sinds de overname door Facebook.
Persoonlijk had ik dol graag gezien wat voor eindproduct er uit had gekomen als Oculus en Valve samen hadden blijven werken.

Oculus heeft een kwalitatief goed product op de markt gebracht, alleen is het een incompleet product. Demos op de DK2 was voor mij een blik naar de toekomst. De CV1 gaf mij het gevoel dat we er bijna waren, maar de Vive heeft mij bewezen dat we er al zijn. Roomscale+tracked controllers is een grote revolutie in VR. Oculus weet dat zelf ook maar hoopt dat niemand het realiseert tot ze eindelijk hun eigen oplossing op de markt hebben. En dan nog is de tracking niet op Vive niveau.
Ik zit juist te wachten op een VR-ervaring waarin je niet rondloopt met controllers in je hand, maar waarin je gewoon achter je bureau zit met muis en toetsenbord, maar nu met de toevoeging dat je daadwerkelijk rond kan kijken in een shooter. Daar is het mij om te doen, niet een soort next gen Wii ervaring waarin je loopt te zwaaien met controllers in een virtuele wereld. Als ik een workout wil, ga ik wel kickboksen.

Edit: Bij de Vive zou ik dus meer betalen voor iets wat ik toch niet ga gebruiken. Daarmee is overigens niet gezegd dat ik per definitie geen Vive zou overwegen. Wanneer de kwaliteit van het gedeelte dat je wel gebruikt (display, sensoren, software) simpelweg superieur aan de Rift is komt er wel degelijk een Vive, want kwaliteit komt op de eerste plaats.

[Reactie gewijzigd door Roy81NL op 13 juli 2016 13:02]

Wat een zwaktebod. De controllers van HTC zijn gaaf, maar eerder een toevoeging op je arsenaal controllers dan dat die bestaande meuk compleet gaan vervangen.

Zelf gebruik ik waar van toepassing HOTAS/ stuurtje/ XBox controller/ Leap motion en straks wellicht ook de Oculus Touch controllers.
Helaas voor Oculus, maar zoals ik het begrijp willen mensen liever een HTC Vive voor hun geld.

https://www.youtube.com/watch?v=55q9W6stwP0
Ik denk dat de keuze persoonlijk is.
In mijn geval heb ik goed gekeken naar wat ik in VR wil gaan doen (veelal zittend racen en vliegen) en naar het draagcomfort.
Mijn conclusie was dat de Rift beter zou zijn voor mij dan de Vive.

Ga je met controllers staan springen in de kamer (die kamer heb ik helaas niet beschikbaar) dan kan ik me voorstellen dat je voor de Vive kiest.

Veel negatieve reacties komen van mensen die nog nooit met een Rift of Vive hebben mogen spelen en die mensen zouden echt een keer moeten proberen of ze er ergens een kunnen testen voordat ze hun oordeel vellen.
Ok dus de Vive is voor mensen die willen springen en de rift voor de mensen die willen zitten?

Rare conclusie,eerste keer dat ik dit lees: logisch dat je voor de Vive kiest als je wilt springen in de kamer, anders de rift

Dus als je zittend wilt gamen met VR dan moet je de Vive laten liggen want die is dus meer bedoeld om te springen in de kamer?
Daar hebben de meeste een trampoline voor toch?

Nee volgens mij is de HTC Vive toch wel het meest gewilde product indien je die vergelijkt met de Rift. Niet alleen het facebook ''schandaal'' en etc, maar het complete pakketje die HTC mee heeft dit keer (gelukkig).
Gewoon zeer weinig concurrentie op dit gebied, dus het is sowieso redelijk moeilijk (of juist makkelijk?) om te oordelen.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 12 juli 2016 19:13]

Je leest het niet goed. Hij zegt dat het draagcomfort voor hem belangrijk is. Daarom kiest hij de Rift voor een zittende VR ervaring.

Daarnaast heeft de Rift Asynchronous Timewarp (itt de Vive) waardoor simulatie games, die vaak lage frames/sec hebben, veel comfortabeler zijn.
De Oculus Rift heeft nu niet de functie om "rond te kunnen springen", dus dan heb je op dit moment geen andere keuze.
Natuurlijk is draagcomfort ook (en wellicht zelfs meer) belangrijk bij een staande en zittende ervaring.

Ik heb eerst gekeken naar wat ik wil met VR en daarna ook nog naar draagcomfort.
Die factoren samen bepaalden mijn keuze voor de Rift.

Heb met een DK2 mogen proberen en weet daardoor dus hoe belangrijk draagcomfort is.
Gelukkig kan je voor zittend VR kiezen uit beide opties.

En welk bedrijf er achter de bril zit heb ik buiten beschouwing gelaten .
Dit is een duur stuk hardware dus om dan de aankoop te laten beïnvloeden door niet relevante sentimenten lijkt mij niet slim.
Ik hoop wel dat je beide brillen hebt getest. Draagcomfort is namelijk heel persoonlijk, ik vond de Vive lekkerder zitten.

Heb net een nieuwe GPU gekocht, dus moet nog even geduld hebben met een VR bril te bestellen.
Als het om comfort gaat is de Oculus in de huidige incarnatie nog steeds zeker de winnaar, als het om roomscale gaat dan is de vive op dit moment nog de grote winnaar..
Vergeet niet dat de vive in aanschaf zo'n 300 euro duurder is dan de Oculus, dat kan voor veel mensen een te hoge drempel zijn..
Daarom ben ik erg benieuwd naar de prijzen van de Oculus Touch controllers. Er moet natuurlijk ook nog een extra camera bij...

Ik dacht trouwens dat het prijsverschil 250 euro was?
Inderdaad, ongeveer 250,- zoals eerder gepost:
Rift ¤699+40,- (?) verzendkosten --> ong ¤740,-
Vive ¤899+verzendkosten -->972,81
Je hoeft trouwens niet per see Oculus controllers te nemen : http://sixense.com/wireless
Dat is zeer persoonlijk, ik heb nu beide VR sets getest en vond de Vive wat beter zitten (beide zitten gewoon goed). Maar ik heb een wat groot hoofd en de Vive ging daar wat beter mee om.
Hangt ervanaf naar hoe je googled denk ik, er zullen ook meer oculus "boo" roepers zijn aangezien er alleen maar mensen konden overstappen naar HTC vive, andersom was niet het geval (aangezien vive later pas om de hoek kwam kijken).

Over het algemeen zijn beide headsets goed, met enkele kleine verschillen her en der, met als grootste verschil het nog ontbreken van de oculus controllers.

Zowel Oculus als HTC rma schijnt een drama te zijn, dus daar is niet veel verschil.

Oculus is wel enige keren negatief in het nieuws geweest m.b.t.. hun bedrijfsvoeren met de jacht naar exclusives (wat jammer genoeg wel geld in het laatje brengt). En het leveren van Rifts aan Bestbuy voordat pre-orders allemaal geleverd waren.

Oja en Facebook is natuurlijk slecht :).

Toch heb ik zelf een Oculus Rift liggen, aangezien het comfort en de ingebouwde audio mij wel fijn leken, Roomscale heb ik tot oktober toch nog geen plek voor, dus ik wacht wel even op de Touch.
drama, tja, als je teveel verwacht misschien.. maar ik heb zelf de DK2 en dat vind ik geen drama, en de CV1/Vive zijn een stuk beter..
ik doelde op de rma, de retour policy's / reparaties indien er iets mis is :)

Ben zelf ook tevreden over de CV1, heb de DK2 heel even op gehad bij een paradigit demo en de CV1 is indd een stuk beter.

gelukkig is mijn rift gewoon heel aangekomen / bevalt goed, maar ik was wel even bang over de horrorverhalen, zoals het hebben van een rode tint of hele erge god-rays, of laat staan dode pixels! (dat lijkt me nog het ergste).

Als je m in een winkel koopt in NL kan je m natuurlijk makkelijk terugbrengen, maar via oculus pre-order is het natuurlijk allemaal wat omslachtiger.

[Reactie gewijzigd door Bastynasterd op 12 juli 2016 23:55]

Kortom als je puur voor VR porn wilt gebruiken dan is de oculus beter ;)
Mooi hoe het woord "fuckers" wordt gecensureerd maar die gozer vervolgens wel, met nadruk, die gast quote die zegt dat oculus de kanker van VR is. Dat is raar he. Aparte standaarden. :')

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 12 juli 2016 20:49]

best wel gemeen om wel te zeggen dat de touchcontrollers op schema liggen maar geen datum te noemen, dat zegt al heel wat over het bedrijf zelf imo(helemaal icm met exclusive titles en bescherming tegen vive gebruikers.)

Ik vind hetzelf heel interessant maar in mijn ogen is de rift geen heel product zonder de controllers en de vive is mij net iets te veel een beta product als ik naar het spelaanbod kijk. ik denk dat ik maar de v2 afwacht.
En nu nog een betaalbare én leverbare videokaart die dit ding goed aan kan sturen.
De RX480 4GB is redelijk goed leverbaar, als je kijkt naar de hoge vraag naar die kaart. De 4GB versie is het meest aantrekkelijk.
Hm is 4GB niet een beetje krap voor VR?
Als je al soms geluiden hoort dat 4GB niet voldoende is om normaal te gamen, laat staan met VR? Zou ik toch de 8GB variant adviseren ipv de 4GB..
8gb is nodig voor heel veel texures. Laat nu alle populaire VR games op steam juist plain simple zijn met texures :) VR fun is meer wat er met je gebeurd dan hoe het eruit ziet. Als de Dota Shop van The Lab goed loopt met 4gb zie ik weinig meerwaarde in 8gb.
Als early adopteren betaal je altijd te veel. Over twee jaar kost dit je nog maar de helft.
AMD RX 480, zeker als VR games DX12 of Vulkan supporten.

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 12 juli 2016 18:16]

Ben je beter af om dadelijk de 1060 te kopen, die heeft net als zijn duurdere broertjes speciale functies aan boord die VR behoorlijk moeten versnellen (mits de games het supporten, maar veel games zijn in UE4 en Unity3D inmiddels geschreven, en beide engines ondersteunen het sinds pas geleden)..
Heb een poosje geleden een VR-set met bluetooth controller gekocht via Dealdumpert. De meeste gangbare telefoons passen er in. De afstand van de lenzen kan zowel horizontaal als in de diepte worden aangepast om scherp beeld te krijgen. Ik was er destijds ¤ 40 voor kwijt. In combinatie met de Galaxy Note 4 is daar een prima VR beleving mee te realiseren. Ik raad dan ook aan om eerst eens met zo'n simpel setje te experimenteren alvorens zo'n peperdure Rift aan te schaffen.

http://www.dealdumpert.nl...n-vr-bril-met-remote.html
Zo'n setje is niet te vergelijken met de Rift of Vive...
Dat is toch ook zijn punt: eerst betaalbaar experimenteren met een goedkopere oplossing. VR is nieuw voor de meeste mensen en zowel de Rift als de Vive zijn buiten bereik van de massa. De massa geeft geen duizenden euros voor een game PC of heeft een kamer vrij.
Klopt, maar in dit geval is de test met een goedkope setup niet representatief voor het product...

Kortom, ik vrees dat je na de test denkt dat VR niks is terwijl je dat na het testen van de (met de huidige standaard) real thing wellicht anders zou ervaren.
Ik ga geen ¤ 800 betalen voor een VR-set en nog eens (minstens) dat bedrag voor een game-PC, enkel om te experimenteren of VR wel iets voor mij is.
Dat kan.

Maar stel je vergelijkt een cardboard met een fiets en een Rift met een raket...

"Als je overweegt astronaut te worden kun je beter eerst even oefenen op een fiets om te kijken of het echt wat voor je is."

Dat slaat nergens op natuurlijk. Maar wat als een Rift echt mijlenver van een Cardboard af zit? Dan kun je dus niet concluderen of het wat voor jou is op basis van een ervaring met een cardboard.

Lata ik het zo zeggen. Stel je zet een cardboard op en je vindt het fantastisch; dan kun je met een gerust hart sparen voor een Vive of Rift. Maar stel je vind het niks, dan moet je eigenlijk toch eerst eens 'the real thing' proberen en niet te snel concluderen dat het ook echt niks is.
Sorry, maar die vergelijking van jou gaat nogal mank. Met een smartphone i.c.m. een VR-headset kun je een prima VR-ervaring krijgen, net als met de Oculus Ruft. Met de fiets uit jouw vergelijking zul je echter nooit naar de maan kunnen reizen, ongeacht hoe snel je trapt. Dit, in tegenstelling tot een raket.
Ik heb de originele durovis dive (waar de cardboard van afgeleid was), toen heb ik de DK2 gekocht, en daarna de Gear VR voor mijn note 4.
Het is inderdaad onzin dat een dure headset een betere test is dan de goedkopere.
De best werkend is de Gear VR. De DK2 was een groot drama onder windows, *en* een groot drama onder linux omdat ze onder linux wanhopig probeerden windows problemen op te lossen door ze eerst te creeren. De durovis dive heeft nooit echt beter kunnen werken dan als een slideshow. Mijn telefoons waren te groot of te traag. In alle gevallen geldt dat pixels te zien zijn. Pas vanaf de Gear VR zijn die weg.
Wat wel slecht is aan de Gear VR is Oculus. Oculus is keihard bezig om een zo gesloten mogelijke omgeving te creeren. Ze willen niet de Oculus rift verkopen, ze willen een nieuwe console wars maken, door zo incompatible mogelijk en zo afgesloten mogelijk te blijven.
Dus nee, behalve de Gear VR komt hier geen Oculus meer in huis.
Dat zal per persoon verschillen, maar ik zie het positief in. Ikzelf had zelfs met een goedkope card board en domme demo app een ware openbaring. De meeste mensen hebben nog nooit meegemaakt dat ze echt in een game/ervaring zitten, zelfs een gebrekkige ervaring is indrukwekkend.
Proberen kan altijd natuurlijk!

En die torenhoge prijzen moeten nu toch wel gaan zakken nu de beschikbaarheid beter wordt.

Het zou mooi zijn als VR brillen gewoon in retail te koop zijn.
Dan kan je twee weken testen en als het niks is gast ie weer retour naar de shop.
Ik kan mij niet indenken dat het retourrecht zo werkt, volgens mij mag dat alleen als je het product niet hebt gebruikt... volgens deze website (consumentenbond) mag je het product open maken om te bekijken en daarna retourneren mits je het netjes open hebt gemaakt.

Mocht je dat niet hebben gedaan mogen ze zelfs een vergoeding van je vragen..

[Reactie gewijzigd door Argonar op 12 juli 2016 22:14]

Hier lees ik toch dat je een product mag proberen (mits binnen bepaalde grenzen).

http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/

www.thuiswinkel.org/bedri...wetgeving-koop-op-afstand

Maar ik ben het deels wel met je eens dat het een grijs gebied is.

In het geval van VR weet je gauw genoeg of je er misselijk van wordt of niet.
Maar ff testen bij bijvoorbeeld de Mediamarkt zou beter zijn ;-)

[Reactie gewijzigd door Leader98 op 12 juli 2016 22:26]

Ik kan mij niet indenken dat het retourrecht zo werkt, volgens mij mag dat alleen als je het product niet hebt gebruikt...
Je mag zelfs een wasmachine uitproberen voor je hem terugstuurt.
Ze mogen je alleen kosten voor beschadigingen (vb verpakking) in rekening brengen.
Er zijn denk ik wel meer drempels dan alleen de prijs. De kabels en naast een PC gaan zitten is niet iets wat de meeste mensen zullen willen.
Kon je er ook mee racen in Project Cars of Arcetto Corsa?
Kon je er mee vliegen in War Thunder?
Had je positional tracking/Head tracking en Motion controlls?
VR via smartphones is grappig maar verre van vergelijkbaar met een headset van 800 euro aangestuurd door een highend game pc.
Ik denk dat ik weet wat hij bedoelt.

Dat je eerst moet zien of het je bevalt en dat kan je met die goedkopere setjes.
Precies. Er zijn mensen (waaronder ik) die na verloop van tijd zeeziek worden bij het gebruik van een VR-set. Ik weet niet of ik daar nog aan wen, maar ben hoe dan ook blij dat ik hier m.b.v. een goedkoop setje achter ben gekomen en niet eerst vele honderden euro's voor een Oculus Rift heb neergeteld.
Tja het probleem is dus dat je juist van dat goedkope setje snel zeeziek wordt.

Sterker nog, dat tegengaan van zeeziekte is een van de grootste uitdagingen van VR. Oculus heeft er veel onderzoek naar gedaan. Hadden ze die zeeziekte niet belangrijk gevonden, dan hadden ze de DK1 (!!) gewoon uit kunnen leveren want die is vele malen beter dan dat setje dat jij getest hebt. Maar bij Oculus zeiden ze toen: niemand wil zeeziek worden, dus dit is nog niet goed genoeg.

De techniek die nodig is om VR helemaal goed te laten werken is cutting edge nieuw. sub-millimeter precision heb je nodig, en een super lage latency. Heb je dat niet, dan gaan de VR wereld en de echte wereld out of synch en daar word je misselijk van.

De fabrikant van jouw setje heeft lak aan zeeziekte. Die wil gewoon meeliften en dumpt een brak product op de markt, met al even brakke software. En dat koop jij dan en concludeert dat VR niks voor je is. En dat vind ik heel jammer.

Ik zou zeggen probeer eens te testen met een CV1 of Vive. Dat werkt ZO VEEL BETER! Nog steeds kan het voorkomen dat je misselijk wordt maar niks vergeleken met die prul setjes.
Sorry, maar dat is Lariekoek. De fabrikant van mijn headset levert helemaal geen software mee. Het is enkel de headset waar je je telefoon in klikt. De fabrikant van mijn hardware (in dit geval Samsung) levert ook geen brak product. De Note4 is een prima toestel. Samsung claimt ook nergens dat dit toestel net zo'n goede ervaring biedt als Oculus.

Het hangt ook heel erg van de app af. Van die achtbaan simulators word ik duizelig, maar bij de rustigere games heb ik er beduidend minder last van.
Natuurlijk werd je motionsick zonder lage latency en head tracking. Het proberen van die cheap VR heeft je dus juist het verkeerde beeld gegeven.
Volgens mij zegt Titan_Fox nergens dat hij met zijn setje van ¤40 een vergelijkbare ervaring als met een Rift/Vive bereikt. Alleen dat het prima is om het een keer te proberen voor er overgestapt wordt op een veel duurdere variant.
Het is als of je een botsauto probeert om te kijken of je die ferari wel wilt kopen.
Alhoewel het het lang niet haalt bij het echte werk uiteraard kan je met de Google Cardboard headsets zeker ook PC VR games spelen. Google maar eens VRidge. Werkt het beste als je je via USB tethering verbindt naar wat ik gehoord heb.
En hebben de Kickstarter backers inmiddels al hun Rift gekregen? of hebben die nog steeds het excuus gekregen "koop maar in de winkel, je krijgt het geld terug"

Ik denk dat het te laat is na het succes van de HTC Vive die gewoon een stuk betere ervaring lijkt te geven.
De backers hebben hun levering al eerste gekregen als ik mij niet vergis!
Dat zou mooi zijn, de eerste opmerkingen waren zoals aangegeven "Koop hem maar in de winkel".

Wat natuurlijk nogal lullig overkwam richting de backers.
Ik was een van de vroege backers. Heb mijne al sinds de eerste weken dat ze begonnen met leveren (eind maart).
Nee hoor :P Veel backers werden schijnbaar min of meer vergeten, er diende reclame gemaakt te worden. Dus ipv dat de rift naar backers ging, gingen ze gewoon naar de winkels toe.
Die backers wachten toch wel en die weten er toch al van, voor Facebook was het dus interessanter om de backers even te vergeten en de rift wel in winkels te leggen, in de winkel wordt het product door veel meer mensen gezien..
Tsja wat verwacht je als je met Facebook in zee gaat :P
De eerste prijsverlaging zal binnenkort ook wel komen. De hype begint nu al af te nemen, het blijkt toch minder geweldig dan gedacht en de ultieme gamersdroom; shooters in VR blijkt lichamelijk niet helemaal goed te gaan.
Hoe bedoel je minder geweldig dan gedacht? Ik was voorzichtig enthousiast over VR maar na het geprobeerd te hebben, vooral in roomscale games, ben ik echt helemaal om. Het hangt er wel van af wat voor soort gamer je bent natuurlijk: een rondren knalspel werkt misschien iets minder doordat rennen e.d. nog niet handig gaat maar voor adventure achtige puzzelgames en actiegames waarbij de actie zich in 4 m2 af kan spelen is dit toch echt de ultieme gamersdroom.

Ik gok dat Oculus voor de feestdagen eind dit jaar zowel de touchcontrollers als de roomscale mogelijkheden op orde wil hebben, dan zijn beide systemen on par. Als een van de videokaartmakers dan volgend jaar met een betaalbare 1080 concurrent komt komt het voor de meer gemiddelde gamecommunity pas echt binnen bereik.
Zo ver ik uit de gelekte informatie (Youtube etc.) kan halen zal de Oculus Touch controllers geen roomscale ervaring brengen. De touch controllers zijn voor een staande ervaring maar niet voor een roomscale ervaring.
Dat doen de controllers ook niet, inderdaad, maar de rift werkt net als de vive met zenders die een signaal sturen wat de bril opvangt, waarna het systeem weet waar de bril is. Zover ik weet wordt de rift met één zo'n ding geleverd, in theorie kunnen ze hetzelfde als een vive als er twee van die dingen zo worden neergezet dat de bril ze altijd kan zien.

Ik verwacht dat oculus erg zijn best aan het doen is om voor de kerst een pakket te hebben dat een bril en twee van die zenders en controllers combineert. En dan zijn de mogelijkheden van de twee systemen in principe identiek.
Als Oculus er voor kiest om een 2e er bij te leveren en roomscale (of een eigen naam/merk er voor) er bij levert wel ja. Maar als ik de presentaties tot nu mag geloven is Oculus niet bezig met een roomscale ervaring maar met een staande ervaring.
Tof dat het zo werkt, die had ik nog niet eerder gezien. Maar het feit blijft wel als Oculus hier geen brood in ziet zal het toch niet de volle aandacht krijgen die het verdient.
Het gros van de ontwikkelaars ziet daar ook geen brood in, want dat is een te kleine markt. Het gros van de games zal in de ~180 graden zitten.

Men gebruikt een Vive om demo's te geven voor de indruk en de Rift om daadwerkelijk te gamen. Scaling, ATW, sweetspot, comfort, geluid zijn allemaal in het voordeel van de Rift.
Wat een onzin... JIJ vindt het misschien minder geweldig als je dacht.
gaat Nvidia ook niet een beetje deze kant op de laatste tijd met pascal gpu's? in juni uitbrengen en misschien pas volgende maand of later (goed) leverbaar..

(ontopic)

leuk dat dit nu leverbaar is.. maar het zal de prijs niet doen dalen vrees ik.. zal (nogsteeds) wel een duur hobby speeltje zijn voor 'a select few' of echte DIE-hard VR fans...
om over het aanbod nog maar even niets te zeggen. want dat is ronduit mager (op het moment)
maargoed we gaan het zien.. ik heb er iig geen 600 euro of meer voor over persoonlijk.
Aah ik verbaasde me al dat hij zo snel werd geleverd. Toevalig laatst een besteld op het werk om Robot simulaties in 3d te kunnen testen.
Hebben hem even getest maar valt me niks tegen. Nu nog wachten op de gtx1080 die besteld is...
Ik ging al om toen ik die roomscale hands on video's zag. Alleen de prijs, over beter gezegd, de huidige prijs gelet op de stand van zaken, weerhoudt me van het kopen van een VR momenteel. Je betaald namelijk nu een premium voor de bril en de videokaart, terwijl als je even geduld hebt waarschijnlijk de bril goedkoper is, de videokaarten krachtiger en goedkoper en de games voorhanden zijn.

Kijk, zou alles bij elkaar nu zo'n ¤700,- zijn geweest kun je het gokje nog nemen, maar +/- ¤900,- + ¤450 (1070) en demo's die hetzelfde kosten als full fledged games, nee, niet handig dat snelle instappen. 8-)
maak daar maar 950 euro van, want je moet de vive ook nog thuis krijgen, hier is die ook nog nergens in de winkel te koop, en via htc zelf betaal je zo'n 50 euro verzendkosten (is al lager dan in het begin)..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True