Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 170 reacties

De ontwikkelaars van Revive hebben een nieuwe versie van hun mod voor de Oculus Rift-software vrijgegeven. Daarmee moet het nu weer mogelijk zijn om alle Rift-games te spelen op de HTC Vive, iets dat met een recente update van Oculus onmogelijk werd gemaakt.

Het gaat om versie 0.6 van de Revive-mod, en de benodigde programmatuur is online gezet op GitHub. Daarmee wordt de 1.4-update van Oculus omzeild; met deze software werd drm geïntroduceerd die voorkomt dat eigenaren van een HTC Vive de voor de Oculus Rift uitgebrachte games kunnen spelen.

De eerste versie van de mod kwam enige tijd geleden al uit. Oculus liet toen weten de software als een hack te zien, en dit niet te zullen tolereren. Toch sprak het bedrijf zich ook al eens uit tegen lock-in van zijn software. Daardoor leek het er enige tijd op dat de Revive-mod kon blijven bestaan.

Versie 1.4 van de Oculus-software met de drm kwam vorige week uit. Revive kwam toen al snel met een nieuwe versie van zijn mod om compatibiliteit met de Vive terug te brengen. Nog niet alle games werden echter ondersteund, wat met deze nieuwe versie wel weer het geval moet zijn, zo stellen de makers. Onduidelijk is of Oculus op zijn beurt ook weer een update zal uitbrengen om de werking van de mod te verstoren.

HTC Vive

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (170)

Het is toch te zot dat je alleen games van het betreffende merk VR bril kunt/mag spelen.
Mooi dat mensen nog de moeite nemen om hiervoor een mod te maken.

Als VR wil slagen, zullen ze alles wel compatible moeten maken, anders zie ik het donker in voor VR. Niemand die 2-3 VR brillen gaat kopen voor bepaalde spellen!
De gaming markt is allang niet meer service gericht maar gaat steeds meer de kant van de muziek/film industrie op. Elke uitgever wil zijn eigen platform en het liefst nog exclusief hun games op dat platform.

Met VR zie je nu hetzelfde gebeuren. Is puur en alleen om monopolies in de hand te werken met een alles of niets strategie. Word hun platform succesvol dan hebben ze ook gelijk alles in handen. Als je wel meerdere technologieŽn toestaat dan kan iedereen een stukje van de taart krijgen en dat willen ze natuurlijk niet.
Zou wel beter zijn voor de markt, iedereen die er wat aan verdient. Zo verdient de software industrie meer, de Vive en de Oculus hebben zo meer bestaanskans en mensen kunnen dan vrijer een keuze maken tussen een bepaalde VR bril.
De uitgevers willen inderdaad vaak hun eigen platformen, maar het verschil is daar wel dat hun spellen op alle systemen/beeldschermen/etc werken. Dat is dus heel iets anders dan wat Occulus doet.
Wat Occulus doet komt meer overeen met dat spellen die geoptimaliseerd zijn voor Nvidia kaarten niet meer op AMD kaarten kunnen draaien, of dat Steam besluit dat hun spellen alleen nog maar op Steam OS kunnen draaien.

Op dit gebied komt de Oculus ook meer overeen met een console, waarbij spellen voor de Oculus hetzelfde zijn als console exclusives. Maar het grote verschil is hier dat een VR headset niet een systeem op zich is maar een accessoires voor een PC. Dus eigenlijk niets anders dan een beeldscherm.

De laatste paar jaren is ook een verandering bij de consoles te zien, er zijn steeds minder console exclusives, steeds meer spellen die voorheen exclusive zouden zijn geweest komen nu ook tegelijkertijd op de PC uit. Wat Oculus hier doet is dus precies het omgekeerde van wat de rest van de markt op het moment doet. De markt gaat steeds minder richting exclusiviteit. Ik vind dat Oculus wat dat betreft echt de plank misslaat.
Klopt, blijft alleen wel raar, ik kan toch ook niet alleen WoW spelen op een sony scherm etc.
tja, vindt je het gek? Ik zou ook niet graag mijn geld moeten delen met een concurrent.. Vergis je niet hoor, Steam is ondertussen een behoorlijke monopolie aan het opbouwen, maar tuurlijk vindt je dat niet erg, dat is toch al jouw voorkeur platform waarschijnlijk..

Je moet je ook eens proberen in te denken hoe het is aan de kant van de makers, waarom zou je 30% van je inkomsten moeten afstaan aan valve, puur omdat ze een populair platform hebben, terwijl jij ook misschien eenzelfde platform kunt maken waarbij je op langere termijn veel goedkoper uit bent dan een tax te moeten afstaan aan een concurrent..

Alles wat Valve aan technologie bedenkt en zogenaamd 'weggeeft' is puur om te zorgen dat er meer mensen gebruik gaan maken van hun steam platform, er zit daar helemaal niets anders achter (en ook dat begrijp ik goed, het is geen filantropische instelling)..

HTC kan rustig ook officieel de OculusSDK ondersteunen (welke nodig is voor toegang tot de Oculus Store), maar HTC zal dat niet zo snel doen vanwege hun partner Valve met hun concurrerende Steam platform..
Oculus heeft zichzelf in de problemen gewerkt; Voor Rift gebruikers zijn een aantal games gratis beschikbaar als onderdeel van de headset, de kosten hiervoor zullen ergens in verwerkt zitten.

Je kon er vanuit gaan dat er iemand aan zou gaan knutselen om dit voor andere headsets ook beschikbaar te maken.

Het is een slechte start voor VR, Oculus wil natuurlijk graag omzet draaien uit hun eigen store (begrijpelijk), maar dan krijg je rare constructies om dit af te dwingen.
't is wel jammer dat de CEO dan ronduit heeft zitten liegen, niet al te lang geleden. Met deze DRM voorkomen ze expliciet dat enkel hun eigen producten werken.

DRM in 1.4 gaat iets verder dan het niet supporten van andere headsets :)

Thread op Reddit, 10 maanden geleden
Expliciet "nee", 2 maanden geleden

Dat het "maar" reddit is, okť, maar als CEO hoor je je toch een bťťtje aan je woord te houden imho.

[Reactie gewijzigd door ikt op 29 mei 2016 10:59]

Ik denk dat Palmer op dit moment niet meer dan een puppet in het geheel is. Hij houd zich ook opvallend stil.
Palmer slaat voor zijn hoofd omdat hij zijn product aan een duivel heeft verkocht. Alleen Palmer zal een NDA hebben getekend waarin staat dat hij de komende 100 jaar niet een soort gelijkwaardige product mag lanceren. Of ging het alleen om het geld, dat zo jammer zijn. De componenten die je tegenwoordig op de markt kunt kopen maakt het mogelijk om een bril flink onder de 100USD te fabriceren.
Je vergeet de r&d die je eerst moet terug moet verdienen
Welke R&D?

Dat argument komt zo vaak terug,
alleen hebben ze de grootste tekortkoming niet kunnen oplossen, en dat is een chip maken dat genoeg teraflops heeft om de beelden te berekenen.

Tweede issues waren de schermpjes maar daar had geen extra euro-cent naar toe gemogen. Oculis maakt geen schermen en hebben ze ook nooit gedaan. Je kijkt wat er op de markt is en kijkt of het mogelijk is. Als het niet wordt geproduceerd vraag je aan een partij als Samsung of LG wat wel kan maar daar ga je geen 100den miljoenen tegenaan gooien.

De optische onderdelen zijn niets nieuws, kastje stelt niets voor en de hardware die er wel op zit stelt ook weinig voor.


De bril is een product dat zijn tijd vooruit leek maar waarbij de gpu de grootste drempel bleek te zijn.
Nu de nieuwe GPU geleverd worden en de oude goedkoper zie je links en rechts allerlei partijen brillen op de markt zetten.

Met brillen als die van Samsung en concept van Google krijgt het hele 3D weer een extra dimensie. Simpeler en je hebt minder zware hardware nodig. De middenmoot zal waarschijnlijk daar voor gaan en alleen de hardcore gamer zal voor de duurdere brillen gaan als het concept van Sony geen succes wordt. Dat is ook nog een concept dat kan aanslaan met een flinke groep gebruikers en een scala aan games bij release.


Oculus zal snel een herinnering worden als ze te krampachtig vasthouden aan hun gesloten systeem. Is een luxe die ze nog bij lange na niet kunnen veroorloven.
Tja het klopt gewoon niet wat je zegt. De *latency* en de tracking zijn het lastigst, icm het schermpje. Er is een mooie demo voor de Rift die dat goed laat zien; daarin wordt je in een wereld gezet die feitelijk gewoon een grote kubus is, waarin je dan een free fall maakt van zo'n 50 meter hoog. Meteen vlinders in je buik zoals in de achtbaan. De tracking, schermpjes en latency zijn dan ook de eerste zaken waar je op inlevert als je een goedkopere headset kiest.

Het enige probleem is dat devs uit een situatie komen waarin ze renderen op 30hz @ 720p met alle registers open qua polycount en effecten, terwijl dit voor VR precies andersom moet. .. gewoon even wennen voor de devs dus.
mijn god, je hebt echt geen idee waar je over praat.
Voor het geval je het niet weet, de gebruikte schermen (die ook door de vive gebruikt worden) zijn dus in samenwerking met Oculus ontworpen..

Wat een gelul van 'zie je links en rechts allerlei partijen brillen op de markt zetten'.. Alleen Oculus en HTC hebben op dit moment redelijke brillen op de markt, er zijn verder geen andere, de OSVR is niet vergelijkbaar met de rift of de vive (meer vergelijkbaar met de DK2), de PSVR is er nog niet, en verder zijn er eigenlijk geen andere headsets te krijgen..
Klopt wat je zegt... R&D zat hem alleen in de kleine hoge resolutie OLED schermpjes en de HDMI naar MIPI, de oplossing TC358870XBG. Maar verder is het samenvoegen van bestaande technieken. De latency was niet het grote valkuil was, maar de verversings-snelheid! 60Hz is blijkbaar te weinig en 120hz is kennelijk wat je minstens wilt hebben. Stevige grafische kaart is het bottleneck.

Over 1 Š 2 jaar koop je brillen met een hogere resolutie voor 150 euro!
Ik denk dat je een contract met non-compete clause bedoeld. Een NDA betekent alleen dat je bepaalde informatie die je krijgt niet mag openbaar maken buiten de in de NDA genoemde kringen.

Palmer mag zowiezo geen gebruik maken van de IP die Oculus in zijn portfolio heeft op het gebied van VR, dat is een standaard onderdeel van het contract wat hij getekend heeft bij de verkoop van Oculus aan Facebook. En je kunt er gif opnemen dat er een non-compete clause in dat contract zat.

Palmer kan zich dus alleen met iets anders dan VR bezig gaan houden mocht hij bij Oculus vertrekken.
Ja inderdaad... kwam niet zo snel op dat naam. Bedankt. Afijn.., hij zit er aan vast.
Mocht hij het willen zou hij niet eens bij valve of sony mogen werken als werknemer vermoed ik zo.
Een Visionair wekt niet graag als een werknemer. Ik vermoed dat over 6 maanden Palmer iets anders gaat doen. Hij zit nu alleen nog bij het project als het gezicht van Oculus.
Hangt van de persoon en bedrijf af. De Vive en steam controller zijn bij valve ontstaanin de knutseluurtjes van de werknemers
Dat was Palmer Luckey. Hij is de oprichter, maar geen CEO van Oculus, die zijn grootste aandeel in het bedrijf al in een vroeg stadium aan investeerders heeft verkocht. Met de verkoop aan Facebook heeft hij geen uiteindelijk zeggenschap meer. Zijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.

De CEO is Brendan Iribe (ook een van de oprichters) dus het bedrijf liegt hier niet, maar Palmer heeft ofwel een fout gemaakt ofwel hij spreekt de waarheid, maar begrijpen we nog steeds niet waarom DRM gebruikt wordt.

Een fout zie ik veel mensen wel maken. Oculus heeft hun business model zo opgesteld dat de store (Oculus Home) hun grootste vorm van inkomsten moet worden. De hardware (Oculus Rift) ontwikkelen ze om mensen naar de store te krijgen. Ze zijn er dus bij gebaat om meerdere hardware te ondersteunen, maar krijgen waarschijnlijk geen goede deal van HTC om ondersteuning in te bouwen voor de Vive. Waarom zouden die betalen? Revive doet het voor hun, maarja, daarbij krijg je geen officiele ondersteuning van Oculus. Dus eigenlijk houdt deze software, de officiele ondersteuning tegen. Als Revive er niet zou zijn, dan zou HTC waarschijnlijk meer geld overhebben om de Vive ondersteuning te laten krijgen in Oculus Home (zodat ze meer hardware kunnen verkopen)

Valve heeft het grootste marktaandeel voor verkoop van online PC games en krijgt dat nu wellicht ook voor VR games. Oculus wil concurreren met games die exclusief te krijgen zijn in hun store, maar doordat er minder Rifts verkocht worden en geen officiele ondersteuning voor de HTC Vive bijkomt, lukt dat minder goed dan gehoopt. Intussen loopt Valve lekker binnen en houdt zijn monopolie.

[Reactie gewijzigd door rickiii op 30 mei 2016 00:45]

Oculus had hun eigen store ook voor de vive beschikbaar moeten maken dmv openVR. Dan hadden Vivers hun games ook daar kunnen kopen en komen Rifters hun games bij gelijke prijs nu niet altijd bij steam. Stel dat je ooit overstapt naar een andere headset zit je bij steam altijd goed.

Ze hadden een store met exclusives moeten maken die wel voor alle headsets bruikbaar waren. Enkel exclusive voor de store zelf.

Ze spelen Valve alleen maar in de kaart.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 31 mei 2016 09:14]

Nee, HTC kan ook hun Vive beschikbaar maken voor het Oculus platform, door officieel de OculusSDK te ondersteunen..

tja, als jij keuze hebt om een spel te kopen op de oculus store of op steam, dan kies je toch sowieso voor steam, alleen al omdat daar waarschijnlijk je grootste deel van je library toch al op hebt..

En tja, genoeg games op steam die nu nog niet op de Rift gespeeld kunnen worden, puur omdat ze alleen de vivecontrollers ondersteunen, das ook een vorm van 'DRM'..
Tja, ik ga juist hierom een Vive kopen en geen Rift, die ik eerst wou kopen.

Dit is bijna net zo zot als G-Sync, gesloten standaarden zijn het laatste wat consumenten willen, en zouden moeten accepteren.

Het is alleen jammer dat de grote grijze massa dat niet weet, of niet door heeft, of gewoon er ongeÔnteresseerd in is.

En ik heb weer een extra reden om FaceBook extra te haten.
Te zot voor woorden je kan op de PS4 toch ook geen Mario Kart van nintendo spelen ?, en wie zegt dat je ze alle 3 moet kopen.
Dit is meer dat je met computerscherm van merk x opeens geen games meer kan afspelen. Een spelcomputer is een heel ecosysteem, een vr bril is slechts een uitvoerapparaat.
Inderdaad. Een vr bril is een vr bril. Software is software. Wil het slagen zul je toch echt wel zoveel mogelijk content beschikbaar moeten hebben. DRM op je eigen vr bril zal dit proces echt niet helpen.
Pc gamen staat altijd voor openheid kwa platform, verschillende clients en verschillende hardware. De oculus gaat hier rechtsstreeks tegen in met hun pc vr exclusives, vind het niet gek dat mensen er niet blij van worden.
En laten we daarbij niet vergeten dat een console zo'n 300 euro kost, deze brillen kosten bijna het driedubbele!
Goh, dat je opeens met bepaalde games met een controler/joystick/keyboard+muis kan spelen. Dit gebeurd al super lang op de PC, tegenwoordig wordt er iets meer rekening mee gehouden. Maar ik heb zat games gehad die geen controller/joystick ondersteunden. of vice versa. Is dat een halszaak? Annoying as hell en zeker een negatief puntje. Dat betekende dat ik sommige games niet speelde en dus niet kocht (of niet meer kocht van een bepaalde leverancier). Soms betekende dat ik er mee leerde leven.

Zelfde geld voor VR, dit vervaagt vanzelf wanneer de spel ontwikkelaars/uitgevers er niet meer aan mee werken. Als dit zo een halszaak is voor jou zou dat betekenen dat je geen games meer koopt van de ontwikkelaar/uitgever die zijn games niet voor alle platvormen beschikbaar stelt. Dit is een issue dat ligt bij de spellen uitgevers, niet de hardware ontwikkelaars. Of geef je de duivel de schuld dan mensen hun ziel verkopen? ;-)
Alleen heb je niet vaak dat bepaalde games alleen werken met controllers/joysticks van Logitech en dat weer andere games exclusief voor Saitek hardware is. Ze kunnen wel geoptimaliseerd zijn voor ondersteuning van een van de merken, net zoals veel games voor nVidia ůf AMD GPU's geoptimaliseerd zijn, maar toch draaien die games wel met de hardware van andere merken. Bij VR is dat blijkbaar toch heel anders.
We hebben het over verschillende merken het zijn alle 2 VR headsets, het zou toch lekker wezen als ik een AMD GPU heb dat ik de helft van de spellen niet kan spelen, omdat die andere helft van de spellen alleen werken op Nvidia GPU's.

Nee dit is gewoon achterlijk, zo als Thierry88 ook al zegt, en dit gaat om 2 verschillende merken die bijna het zelfde doen, net als toetsenborden en muizen en gamepads en ga maar zo door.
Well... Als je ziet wat voor FPS AMD kaarten halen met bepaalde games ivm. Nvidia dan had je net zo goed de game geheel niet kunnen laten werken op de kaart ;-)

Er zitten instructie sets in bepaalde GPUs/CPUs die er voor zorgen dat bepaalde games niet kunnen werken of zo een groot nadeel hebben dat ze effectief er niet op kunnen werken. Er gaan al geruchten over DirectX12 exclusive titles er zijn of komen Windows 10 exclusive titles.

Hell die VR headsets zijn duurder dan de instap modellen tablets en je kan daar ook nog steeds geen iOS op Android draaien en vice versa. Als daar een titel uitkomt op beide platvormen dan is dat ook de keuze van de developer/uitgever.
En nog steeds kan je de spellen spelen, maar dat kan niet op die VR bril zonder die crack, en een OS is ook heel wat anders, snap niet dat je dat als voorbeeld noemt.
Omdat software software is en de eigenaar er mee mag doen wat hij wil. Iemand kan en mag er toch ook voor kiezen zijn boek niet te vertalen naar xx taal. Ze hebben het volle recht. Alleen mensen denken dat zij als consument al het recht van de wereld hebben omdat ze het gekocht hebben.
Te zot voor woorden je kan op de PS4 toch ook geen Mario Kart van nintendo spelen ?, en wie zegt dat je ze alle 3 moet kopen.
Wat is er mis moest ik mijn PS4 modden zodat ik ook halo erop kan spelen? Niks toch?

Ik denk idd ook dat als er meer content is voor VR meer mensen op het platform zullen komen en dat is uiteindelijk beter voor iedereen.
saillant verschil. Er moet actief moeite worden gedaan om mario kart speelbaar te maken op een andere console terwijl het hier gaat om Facebook (laten we het beestje bij de naam noemen) die juist moeite doet om een game die al werkt met de Vive, onspeelbaar te maken met een blokkade.
Ja het is gewoon achterlijk voor woorden, als je een beeldscherm koop van zeg maar Acer kan je ook gewoon daar alle spellen die er voor de PC zijn op spelen, en daarom is dit gewoon achterlijk.

Maar zolang dit door gaat zal dit nooit een suk6 woorden, ik zie al dat je straks (als er straks echte spellen voor de VR uit komt, zo als Doom en zo) 2 of 3 verschillende VR brillen moet kopen om al je spellen te kunnen spelen met VR.
Het is inderdaad te zot, maar als ik een van beide partijen was zou ik ook zoveel mogelijk proberen om een monopoly in handen te krijgen. Om vervolgens met een brede glimlach de consumenten te naaien. Het gaat nu eenmaal om geld bij (bijna) alle bedrijven als oogpunt nummer uno.
Ondertussen heeft Android wel een open VR platform en werkt met hardware die mensen ook daadwerkelijk in huis hebben. De toekomst van VR ligt niet bij PC, zeker niet met twee aanbieders die allebei hun eigen exclusives hebben.
Een Console slaagt toch ook? heb je ook console exclusiefs.
Een console is een vervanger voor een pc, een vr bril is slechts een uitbreiding op een pc of console. Duidelijk verschil! ;)
Maar je kan er beide op gamen. En draaien hun eigen stukje software. Dus toch ook normaal dat ze mogen bepalen wat er wel of niet op draait,
Natuurlijk mag je dat..
Maar als ik jou laat kiezen uit de volgende 2 brillen:
- Oculus (facebook) met veel beperkingen, reclame waarschijnlijk op komst, en veel trace zoals facebook doet.
- HTC Vive zonder beperkingen (althans niet in de mate van de Oculus) met betere bedoelingen.

Welke zou jij dan kiezen? Ik zou niet weten waarom je een Oculus zou pakken hoor..Qua hardware zijn ze zeer aan elkaar gewaagd en volgens mij heb ik nog niks negatiefs over de HTC Vive gehoord? Echter toen ik het facebook verhaal (lees: overname) hoorde waren mijn interesses al volledig verdwenen. En daar is het helaas ook niet bij gebleven, het was niet puur een overname, maar de bril wordt volledig ingesteld op de lust en behoeftes van Facebook.. Net dat ene bedrijf waar je zover mogelijk bij uit de buurt wilt blijven.

Dusja de Oculus een stille dood laten gaan zou niemand slechter van worden, laat de concurrentie het maar lekker overnemen. De concurrentie die leuke en goede bedoelingen voor oa de gamers heeft. Facebook heeft voorlopig nog genoeg geld om de Oculus levend te houden en zo de concurrentie te laten zien hoe het niet moet :D Perfect eigenlijk.. Maar ik geef wel het advies om het facebook apparaat gewoon lekker niet te kopen.

HTC zit in een diep dal waar het uit probeert te klimmen, mede met deze bril.. Die gaan (hopelijk) geen praktijken uitvoeren waar ze nog dieper door zinken. Hun zijn keihard bezig om te laten zien hoe het ook kan en moet. Indien HTC slim is blijven ze naar Facebook kijken om zo te leren hoe het niet moet.
Facebook.. Tsja laten we over hun maar ophouden :D

Maar goed voor mij wordt het helaas voorlopig helemaal geen bril totdat de nieuwe xbox uitkomt. Dus ik ben wel benieuwd welke brillen er voor de nieuwe xbox beschikbaar zullen zijn. Met alle wijzigingen en beloftes van alle kanten kan ik niks anders doen dan nog een anderhalf jaar te wachten. Maar indien de HTC Vive (2) beschikbaar wordt voor de nieuwe xbox dan is dat uiteraard een bril om in de gaten te houden.. En wie weet wat er over 1,5 - 2 jaar allemaal beschikbaar is.. In van alles en nog wat interesses, maar niet in de facebook bril, gewoon niet :D

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 29 mei 2016 12:13]

Tuurlijk is er geen reden om voor een oculus te gaan. Maar dat betekent niet dat

A: VR nu niet zal slagen en B: Niet het recht hebben om het gesloten te houden.

En dat is het hele probleem met de opmerking van Tourmaline .

Het is niet het einde van de VR in het algemeen. Hooguit van de Oculus rift.
Het recht om het gesloten te houden hebben ze - maar het is zo'n prille niche dat ik me afvraag of het een goed idee is. Natuurlijk is het belangrijk voor ze dat je hun apparaat gebruikt, en niet de competitie. Maar PC gamers hebben sowieso al een hekel aan exclusives (omdat die meestal voor de consoles zijn), en Oculus houden op deze manier steeds minder goodwill over.

Persoonlijk kijk ik toch de kat al uit de boom, en met dit soort praktijken heb ik steeds minder interesse in de Rift. De laatste keer dat ik een console kocht voor een spel is zo'n 10-15 jaar geleden, en er zijn best een aantal spellen voor de PS3 die ik zou willen spelen - geen toegang tot de Oculus exclusives overleef ik echt wel. De Revive mod is dan mooi meegenomen, uiteraard.
helemaal eens met je.

ik heb de htc vive nu net 1.5 week in huis.
bij bestellen zijden ze dat ik hem in juni zou krijgen dit was dus dikke 2.5 week eerder dan geplant is in mijn boek een pre.
ik heb ook oculus gevraagd wat de wacht tijd was.
was met een vaag antwoord augustus.
maar wel naar andere winkels sturen dat ding.

een punt zorg dat je je spiegels en reflecterende dingen af dekt scheelt een hoop irietatsie.

buiten dat ben ik zeer blij met de vive een toppertje
U heeft helemaal gelijk zo min mogenlijk facebook.
Vind ik niet. Een muis of een toetsenbord bepaald toch ook niet voor jou wat je mag spelen? Het is een accessoire, meer niet. Niet een compleet ecosysteem als een pc of een console. Als je een console hebt, bepaald die al voor jou welke VR games je kunt en mag spelen. Er komen immers ook VR brillen voor de desbetreffende consoles. Bij de pc is alles open.

Bij een monitor heb je tegenwoordig ook software voor bepaalde functies. Die bepaald toch ook niet voor jou wat je mag spelen.

Een VR bril is niets meer dan een draagbare monitor. ;)

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 29 mei 2016 11:04]

Maar zonder software werkt je muis/toetsenbord niet. Dus bepaalt tot op zeker hoogte de fabrikanten samen of je toetsenbord/muis wel of niet werken. Net zoals AMD videokaarten niet echt lekker werken onder Linux.

Ja VR is niet een compleet ecosysteem. Maar alles gaat uit van de Software. Steam kan ook bepaalt wat je wel of niet kan draaien van hun Software. Alleen doen hun daar niet heel moeilijk ook. Ik kan toch ook geen rockstar games draaien vanuit origin of Uplay?
De muis werkt via het OS. Geen software nodig verder om het te laten werken. Je ecosysteem zorgt daar al voor. Alleen voor eventuele extra functies zou je extra software nodig kunnen hebben.

Ik kan zonder VR prima op mijn pc ecosysteem gamen. Er zijn ook 3D monitoren te koop. Die bepalen ook niet voor jou wat je mag spelen.

Ik denk dat op lange termijn Oculus hier wel eens last van zou kunnen krijgen en dat opener systemen meer marktaandeel gaan pakken.
Immers, qua hardware zijn ze aan elkaar gewaagd. De software bepaald dan de doorslag en die is bij de Vive niet beperkt, bij de Oculus wel.

Waarom denk je dat steam zo populair is? Je kunt van elke uitgever games spelen. Ook games van ubisoft. Zo heb ik Ubisoft games via een steam key gewoon via steam kunnen spelen.
De muis werkt via drivers op het mobo. Anders werkt je muis ook niet in je uefi. Dus is geregeld via software(Drivers is immers ook software).

Tuurlijk kan Oculus hier last van hebben. Maar dat wil niet zeggen dat het einde is van VR. Of dat ze niet in hun recht staan.

En ja steam is populair om die reden. Maar dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen maken.
Als steam dat zou doen graven ze hun eigen graf. ;)
Dat weten ze zelf maar al te goed.

Je OS is je ecosysteem samen met je hardware. Als je een pc koopt zit Windows er toch al vaak standaard op? VR zit er niet standaard op en is slechts een accessoire. Niet perse nodig om je pc te kunnen gebruiken.

Of ze in hun recht staan? Ligt eraan of ze die VR games zelf ontwikkeld hebben, een exclusief contract hebben met de betreffende ontwikkelaar.
Ja als je een pre-build systeem koopt wel ja. Maar Zelf build mag je het toch echt zelf regelen. En pre-build systemen hebben ook vaak genoeg een gesloten bios. En dan kan upgraden ineens knap lastig zijn.

En ik ga er wel van uit dat ze het zelf hebben ontwikkeld of exclusief contracten hebben. Anders is de ontwikkelaar zelf stom om het alleen op de Oculus uit te brengen.
Jij reageert helemaal niet op de gegeven stelling. Sterker nog, zonder dat je het doorhebt spreek jij jezelf tegen...

Steam zou idd enkel Valve games kunnen verspreiden. Echter als ze dat zouden doen zou Steam helemaal niet so populair geweest zijn. JUIST vanwege die flexibiliteit en tegelijkertijd de hoge kwaliteit hebben ze een groot marktaandeel kunnen pakken.

De stelling hier is: Oculus geeft aan een gesloten environment te willen ontwikkelen met exclusieve games en software. Dit zou onhandig kunnen zijn omdat 1. VR duur is, 2. VR een (onnodige) accessoire is, 3. VR in de kinderschoenen staat en dus nog niet established is.

Men heeft geen zin meerdere keren honderden euros uit te geven voor een paar verschillende spellen.

Dus ik weet niet waar jouw argumenten vandaan komen (software bepaalt of je je muis kan gebruiken dus oculus mag bepalen wat jij speelt?) en die zijn dus niet van toepassing. Nogmaals; het gaat er niet om of Oculus het mag bepalen of niet, het gaat erom of het een handige stap is of niet.
Ik zeg ook nergens dat het een handige stap is. Maar je koopt de apparatuur. En gebruikt de software. En volgens de TOA. Mag je de software niet veranderen . Alleen voor dit volledig offtopic is gegaan. Zal deze stap niet het eind van VR zijn. Het einde van Oculus zou best kunnen.
Douwe Egberts heeft ook geprobeerd zijn koffiepads te beschermen maar anderen partijen mochten ook gewoon die dingen namaken..

Dit komt een beetje op hetzelfde neer, consumenten dwingen je eigen producten/games af te nemen.
Met andere woorden ze kunnen het wel leuk in hun TOA zetten, ze kopen er niks voor bij de NL-se rechter.
Het valt gewoon onder normaal gebruik, als we het algemeen acceptabel vinden dat je een monitor aan kunt sluiten en gebruiken op elke pc en met elk spel (mits minimum specificaties overeenkomen) dan moet dat ook gewoon gelden voor de monitor 2.0 ofwel de VR-bril.

Kijk maar naar de appstores daar moeten apple en google ook elkaars apps aanbieden ze mogen het niet weigeren omdat ze een concurrent zijn.
Dat is hetzelfde wat nu speelt met Oculus die zijn online platform dichtgooit voor andere VR-brillen.

[Reactie gewijzigd door tunnelforce1 op 30 mei 2016 05:18]

Douwe Egberts heeft ook geprobeerd zijn koffiepads te beschermen maar anderen partijen mochten ook gewoon die dingen namaken..

Dit komt een beetje op hetzelfde neer, consumenten dwingen je eigen producten/games af te nemen.
Met andere woorden ze kunnen het wel leuk in hun TOA zetten, ze kopen er niks voor bij de NL-se rechter.
Het valt gewoon onder normaal gebruik, als we het algemeen acceptabel vinden dat je een monitor aan kunt sluiten en gebruiken op elke pc en met elk spel (mits minimum specificaties overeenkomen) dan moet dat ook gewoon gelden voor de monitor 2.0 ofwel de VR-bril.

Kijk maar naar de appstores daar moeten apple en google ook elkaars apps aanbieden ze mogen het niet weigeren omdat ze een concurrent zijn.
Dat is hetzelfde wat nu speelt met Oculus die zijn online platform dichtgooit voor andere VR-brillen.
Maar je applestore app werkt niet op je android. En Google kan/mag hun eigen regels aan hun appstore stellen. En als er een "hack" komt die er voor zorgt dat Applestore apps kan kopen en draaien op Android apparaten zal het snel afgelopen zijn met hack.
Geldt toch ook voor de Oculus? Je kunt zelf bepalen of je hem wel of niet op je Ecosysteem(Windows + hardware) wilt gebruiken/draaien.

Zelfde als keuze tussen PC gaming en console. Bij de console weet je van te voren welke games je wel en niet kunt spelen. Dat hoeft Oculus nog niet voor ons PC gamers te bepalen. ;)
Dus bepaalt tot op zeker hoogte de fabrikanten samen of je toetsenbord/muis wel of niet werken. Net zoals AMD videokaarten niet echt lekker werken onder Linux.
Maar het is niet verboden om zelf software te schrijven voor deze apparaten. En dat is waar het hier om draait.

[Reactie gewijzigd door Arrogant op 29 mei 2016 11:46]

Dat ligt aan de fabrikant. Ik kan gebruiken dat MSI je verbied om eigen software te schrijven voor hun MOBO Die dingen doen wat eigenlijk op durdere mobo thuis hoort. En dan voornamelijk het uitbrengen is een probleem.
Buiten dat je zeer onduidelijke zinnen weet te maken (waardoor het bijna code taal is wat je neerzet) klopt het ook nog eens niet wat je zegt.. Of ik moet je natuurlijk al verkeert begrijpen, die kans is ook heel groot..

Maar facebook wilt gewoon niet dat er eigen software gemaakt wordt. Facebook wilt het gewoon voor het zeggen hebben en veel beperkingen opleggen die in het voordeel van Facebook zijn.

AMD zegt niet: wij willen niet dat onze videokaarten draaien op Linux.
Facebook zegt wel: wij willen niet dat onze bril samenwerkt met andere.

Het is uiteraard de keuze van Facebook, dat mogen ze allemaal lekker zelf weten.. Maar goed je bent niet al te slim bezig om dan terwijl je dit allemaal weet een Facebook bril te kopen.

Linux is dan ook een totaal ander verhaal want dat is gewoon een systeem wat weinig in gebruik is (als thuis systeem) en waar weinig interesses naartoe gaan. Dus het draait puur om vraag-aanbod bij Linux. Maar dat is een geheel andere discussie.
Maar je mag prima je eigen software schrijven. Daar gaat Facebook weinig aan veranderen. Ze kunnen hooguit iets doen tegen het uitbrengen. Maar Je mag ook niet de nieuwste z170 bios herschrijven en het stukje van niet meer OC er uit halen en dan uitbrengen. Daar zal Intel echt wel wat tegen doen. Anders hadden ze het er eerst niet tussen gedaan.
Ja dus jij kan bijv forza op de playstation doen?
Datzelfde is nu ook aan de orde bij Oculus, alleen wilt facebook het nog dramatischer maken.
Als jij een manier zou vinden om xbox1 software op je PS4 te draaien en het niet publiceert zal er weinig aan de hand zijn. En kan je het nog heel lang gebruiken. Net zoals de revive schrijvers het geheim hadden gehouden was er niets aan de hand geweest.

En ja forze is officieel voor de xbox. Is ook klote als je andere Console moet kopen voor die ene game. Maar Die exclusiefs zal je altijd houden.
Man man man ben je nou serieus goed aan het praten dat Facebook een gesloten eco systeem probeert te creŽren? En dus de markt te verzieken?
Als jij dat zo ziet prima. Alleen spring ik niet als een kip zonder kop op de doomwagon en te roepen dat VR nu niet gaat slagen en het einde is van VR. Wat gewoon niet waar is omdat er genoeg dingen gesloten zijn en prima functioneren.
Noem eens een voorbeeld op de pc? En dan met name voor iets dat net op de markt komt.
G-sync op een monitor? Kost je +- 200 euro en doet geen drol als je geen nvidia GPU gebruikt. En genoeg mensen die het gebruiken.

En buiten de pc(waar ik als eerste op doelde). Zijn er genoeg voorbeelden. En juist in een nieuwe markt kan gesloten werken. na 5 jaar bv is het lastiger.
Die mensen hebben dat hoogstwaarschijnlijk aangeschaft voordat freesync introduceert werd. Dan heb je niets te kiezen.
En worden nog steeds veelvuldig gekocht en gevraagd.
Nee, Loki merkt alleen op dat het niet zo absoluut is als het nu gesteld wordt (dat het dus niet gesloten per definitie slecht is en dat het de ondergang VR is). Althans zo zie ik de reacties.

[Reactie gewijzigd door T!mothy op 29 mei 2016 12:24]

Klopt. Dit zal niet het einde zijn van VR. Het einde van oculus misschien.
Serieus... nu je Samsung TV nog, straks alleen HBO zenders die worden toegelaten. Zelfde logica. Oculus is niet meer dan een twee monitoren op je neus....
Met een stukje eigen software... En daar willen ze alle controle op houden. Samsung heeft toch ook controle over hun eigen OS en wat er wil of niet op draait. Net zoals apple controle heeft over hun app store. Je koopt ook een stukje software licentie er bij.
Je moet niet een geheel OS vergelijken met een accessoire. De bril is randapparatuur.. dat is hetzelfde als HP printer zegt: alleen ons papier is toegestaan. Papier van andere gaat niet werken.
Oculus alijd vastgehouden dat er geen enkele beperking op het gebruik zou worden gelegd... Dat doen ze nu wel!
Dit is natuurlijk ook leuke PR voor VR.
klinkt een beetje als de tijd van de cardridges, toen hadden ze meestal diezelfde pinouts. maar dan net een iets andere maat. zodat het niet werkt met andere systemen. (wat een convertor weer handig maakte)
Is gelukt voor consoles. Waarom niet voor VR?
Het stomme is dat met die update van Oculus, die mod in veel landen (vooral VS) opeens illegaal is geworden... Net als dat je je PlayStation niet mag ombouwen, terwijl het jouw apparaat en eigendom is.
Maar de software die je er op draait is niet van jou. Daar krijg je een gebruikers licentie. Dus je mag best je eigen software er op draaien als het je lukt. Maar de bestaande software wijzigen mag weer niet.
Ook dat slaat nergens op. Als ik een apparaat koop met bepaalde software, en ik wil daar een deel van uitschakelen of de werking aanpassen op mijn apparaat: dan moet ik dat lekker zelf weten, heeft dat bedrijf helemaal niets mee te maken. Belachelijk dat ze met zulke onzin wegkomen eigenlijk.
Waarom slaat dat nergens op? Als jij iets maakt en een licentie aan hun verschaft mogen ze het veranderen wat ze willen? In mijn ogen slaat dat nergens op. En als je het met hun licentie voorwaarde niet eens bent koop/gebruik je het toch niet? Lijkt mij nog al logisch.
Waarom niet? Je gebruikt hun software, maar als jij wilt dat je apparaat net iets anders werkt dan moet je dat lekker zelf weten. Net als dat je dat zelf mag bepalen op je computer of telefoon.

Je bent verplicht de soft- en firmware erbij te nemen, dan moet je niet raar opkijken als mensen de werking naar wens willen inrichten. Dat dat niet mag op je eigen spullen is gewoon belachelijk en juist heel onlogisch.
En dat is anders in bv de telefoon wereld? Of console of apple tv. Om zo maar even een paar dingen te noemen.
In de EU kunnen ze er gelukkig niets tegen beginnen. Zelfs na het rooten van je Android toestel moet de fabrikant je garantie geven op de hardware. (Uiteraard niet op de software!) Dat is helemaal legaal.
(Het is natuurlijk illegaal om er vervolgens illegale software voor te downloaden; maar dat is het downloaden dat illegaal is, het installeren op het toestel nog niet eens perse.)

In de VS: http://www.makeuseof.com/...android-jailbreak-iphone/
Het rooten en jailbreaken is dus nog altijd legaal als je de restricties van het apparaat wil omzeilen. Iets wat met consoles niet mag, zo blijkt.
Dus: ja, dat is anders.
Wel vreemd dat je op console het niet mag maar telefoon wel 8)7 .
rooten van je android kan ik nog begrijpen. 8)7

Maar goed daar heb je een punt.
Helemaal gelijk, het zou wel anders worden als je geld zou verdienen aan het verkopen van jouw aangepaste versie.
Dit is toch al jaren aan de gang. Toch ook met spellen die je koopt. Is jouw bezit maar als Sony besluit de server uit de lucht te halen heb je niets meer.
Volgens mij was ombouwen toch ook niet illegaal? Vind het zelf niet gek dat sony je psn blokkeerd als je gecrackte games zit te spelen en je cheats zit te gebruiken. Volgens mij kan je wel gewoon nog sp games spelen.
Fantastisch om te zien dat ze nu opnieuw met een patch moeten komen, die wederom aandacht gaat trekken, echt heerlijk.

Dat de Vive al op veel plekken als superieur (bijv: http://arstechnica.co.uk/...arly-vr-race-in-my-house/ of 5 minuten op de Oculus subreddit) wordt gezien is extra lekker.

HTC en Valve zijn op hun dooie gemakje hun platform aan het verbeteren, maar Oculus staat liever zijn eigen graf te graven. Ik kan me niets beters voorstellen als een open platform om de VR race te winnen, de rest van de toekomstige hardware zal hier in mee gaan, of afsterven, en dat is voor de consument niets behalve de perfecte uitkomst.
In dat Ars artikel lees ik dat niet eerlijk gezegd.
tl;dr: De Rift qua headset is aanzienlijk beter, maar je mist de controllers.
I like the Rift. I prefer its ergonomics. I mostly prefer its screen (but not its field of view), and I prefer its integrated headphones.
Dat zijn geen onbelangrijke zaken voor VR.
Zo jammer dit, ik heb beide apparaten geprobeerd en ik vind de Oculus Rift comfortabeler zitten en beter beeld geven maar door deze praktijken wil ik ze niet steunen door eentje te kopen...
Maar hoezo dan? je moet dan toch wel heel erg dom zijn, als Oculus gebruiker heb je een ruimere keuze wat betreft games, aangezien je nog de extra exclusives uit de oculusstore ook kunt kopen..

Ik zou mijn keuze eerder baseren op comfort en de tracking dan op zo'n puntje..

Als je nou beperkt werd tot alleen games kunnen kopen/spelen uit de oculusstore, tja DAN zou ik ook niet kiezen voor de rift.
Ik steun bedrijven met dit soort anti-consument tactieken liever niet dus koop ik hun producten niet.
Dus dan steun je ook geen valve vanwege de DRM die zij op hun steamplatform hebben? want tja, ook zij beperken je om jouw gekochte spel (bij een hoop) te kunnen spelen waar jij maar wilt (zonder steamclient dus)..
Steam zorgt er niet voor dat spellen die ik op Steam koop alleen op bepaalde hardware werken... Ik kan de Steam Games op mijn account op elke pc spelen die ik wil.

Games verkocht op het Oculus platform worden bewust onklaar gemaakt voor andere VR apparaten. Deze vorm van hardware DRM is door en door slecht.

Dat ik de enige ben die de door mij gekochte Steam Games kan spelen is een aanvaardbare en logische vorm van DRM en daar heb ik geen problemen mee. Als Steam Games alleen te spelen waren door mensen met een Nvidia GPU zou dat vergelijkbaar zijn met wat Oculus doet en zou ik daar ook geen Games kopen.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 31 mei 2016 15:25]

Net zoals je de Vive niet kunt gebruiken zonder steam bedoel je? Aha.... Je mag al je games aan mij giften, bedankt!
Je kunt de Vive gebruiken zonder Steam, je hebt alleen Steam nodig om de Steam VR runtime te downloaden maar je hoeft Steam niet draaiende te hebben om de Vive te gebruiken.

Voor de rest gebruikt het gewoon OpenVR, wat voor iedereen toegankelijk is. Spellen die gebruik maken van OpenVR zijn voor alle VR kits te gebruiken. Geen hardware DRM dus, in tegenstelling tot Oculus.
Dit is weer belachelijke reactie van Oculus. Als ze willen dat ze groeien en als de meest verkochte VR brillen worden , dan moeten ze het doen door hun ondersteuning voor games perfectioneren en hun product door kwaliteit aantrekkelijk maken. Door DRM gaan ze gewoon in hun eigen vel snijden.

Uiteindelijk gaat het bij veel mensen om prijs/kwaliteit. Als je kwaliteit heel hoog is, dan mag je zelfs je prijs hoog zetten, veel mensen zullen het toch kopen omdat ze iets willen hebben die gewoon goed is en niet omdat je sommige games maar kan spelen met juist die bril.

Ik vermoed dat er zowiezo wel reclame voor Oculus zal geprogrammeerd zitten in de games die ze maken. Als die games ook nog eens goed zijn vind ik dat ze een win/win situatie hebben want mensen zullen deze ook aanschaffen zelfs al hebben ze een andere VR bril.

Goeie kwaliteit in games en hardware, dat is wat hun klanten zullen brengen, niet DRM om mensen te verplichten hun VR bril te kopen.

Zelf heb ik nog geen VR bril, voor mij moet er nog een nieuwe generatie komen die scherper beeld geeft , maar ik ben wel van plan deze ooit aan te schaffen, en ik zal gaan voor een goeie bril die je overal kan gebruiken en niet voor een gesloten systeem.

Just my 2 cents ;)
Allemachtig, wat een haat naar Oculus! Er wordt hier intens gesproken over een gesloten systeem, terwijl ik, bezitter van een DK2 en een CV1, al mijn games OP DE RIFT gewoon via STEAM speel. Ik laat de Oculus store volledig links liggen. Je zet een vinkje aan dat externe games kunnen draaien en het werkt. Zelfs steam VR werkt. Ik snap echt niet wat daar gesloten aan is; je kunt de SDK gewoon downloaden en implementeren en het werkt. Geen DRM of dat soort zaken, niets. Er zijn genoeg games die je via Steam kunt krijgen voor de Rift en niet via de Oculus store.

Het zijn de beslissingen van de game makers om hun games gesloten of exclusive te maken voor de Oculus store, niet andersom! En dat Oculus een eigen store heeft is toch ok? Dat ze daar vervolgens drm in gebruiken net zo goed, want dat doet steam ook om te voorkomen dat je games gratis kunt spelen. In een thread in reddit las ik dat Revive de hele DRM uitschakelt, waardoor je games gratis kunt spelen. Leg maar eens uit hoe dat goed is voor de markt. Probeer steam maar eens te omzeilen zodat je Portal ook in Uplay of Origin kunt draaien; fixen ze binnen een week!

Het kan zijn dat ik het niet begrijp, maar ik heb nog niets gesloten gevonden in dit hele verhaal... En dat ontwikkelaars ervoor kiezen om een exclusive uit te brengen... Via steam is het net zo exclusive, want dat is ook een dikke bal DRM, alleen eentje die we al geaccepteerd hebben (omdat ie goed werkt).
hehe, eindelijk iemand die het begrijpt.
Oculus Rift is een gesloten platform welke haar best doet om gesloten te blijven. Dit is echt van de zotte. Het is immers niet veel meer dan een monitor die je op je hoofd draagt. Een gesloten systeem als deze is voor niemand goed behalve voor Facebook.

Hoog tijd dus om de Oculus Rift te laten vallen als een baksteen. Met de HTC Vive zit je aan niets of niemand vast. Of je games koopt in de Steam store of ergens anders je kunt ze spelen op je HTC Vive.
Een open systeem zal de omarming van VR alleen maar goed doen. Mensen willen nu eenmaal niet gelimiteerd worden in game keuze.

Hoeveel platformen hebben we al niet voor de pc? Origin, Windows store, Uplay, noem ze maar op. Gelukkig kun je via steam alle spellen gewoon spelen zoals jij dat wilt.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 29 mei 2016 10:53]

Op steam zijn nog niet alle spellen beschikbaar
Mee eens. Dus koop de Rift dan niet. Men kan klagen op internet tot men een onz weegt maar dit soort ongein kan men het beste met de portemonnee afstraffen.
Een gesloten systeem als deze is voor niemand goed behalve voor Facebook.
Zelfs dat is de vraag, want met deze onzin zetten ze het breed omarmd worden van VR op het spel. Straks hebben ze de Vive succesvol kapot gemaakt maar vertrouwt ook niemand het concept meer en zitten ze met een erg dure flop. Stelletje idioten zijn het...
Hoezo gesloten? je kunt de Oculus gewoon gebruiken met OpenVR/SteamVR (en dus ook je games kopen via de steamstore of ergens anders), ja de Oculus Store is een gesloten platform dat alleen beschikbaar is voor Oculus-platform gecertificeerde headsets (en laat dat op dit moment alleen de Rift zijn).. Het is niet alsof het Steamplatform zo open is, probeer maar eens een spel te spelen zonder het steamplatform, dat gaat je ook alleen lukken door een gehackte steamdll (niet alle games hebben overigens de steamDRM)..

Het lijkt erop dat er een hoop mensen hier denken dat je alleen games kunt kopen via de OculusStore en ook alleen die games op de Rift kunt spelen.. Nee de Oculus store is gewoon een extra store waar je je games kunt kopen..
Hoezo gesloten?
...
ja de Oculus Store is een gesloten platform
Je legt het zelf al heel goed uit. Je lijkt alleen nog niet te beseffen dat dit een slecht iets is.

Als je een game koopt op Steam dan mag je deze spelen (mits technisch mogelijk) op je Windows PC, HTPC, laptop, Linux machine of Apple computer. Met een monitor, een TV, een VR headset, een koelkast of iets anders dat VGA/DVI/HDMI/DP input accepteert.

Als je een game koopt in de Oculus store dan mag je deze alleen op de Oculus rift spelen. Dat terwijl de Oculus niet meer is dan een veredelde monitor die je op je hoofd draagt. Dat is een zeer slechte zaak.

Oculus is net als een music store die voorschrijft dat hun MP3's alleen maar op hun software/hardware mag afspelen. Dat is gewoon niet meer van deze tijd. Klanten die netjes hun spulletjes kopen hebben er last van en de piraterij lacht zich rot want die kunnen de games wel gewoon overal spelen zonder kunstmatige beperkingen.
Steam is ook alleen beperkt tot de platformen waar de Steam client op uitgebracht is, alleen zij ondersteunen veel meer devices dan dat op dit moment het Oculus platform doet.
https://www.reddit.com/r/...h_vive_but_without_steam/

En dit dan? Je moet steam installeren en updaten om de OpenVR libraries te kunnen laden, inclusief alle services die op de achtergrond altijd draaien. Lekker open! Exact hetzelfde als de Oculus Store.
https://www.reddit.com/r/...h_vive_but_without_steam/

En dit dan? Je moet steam installeren en updaten om de OpenVR libraries te kunnen laden, inclusief alle services die op de achtergrond altijd draaien. Lekker open! Exact hetzelfde als de Oculus Store.
Oculus: games die je daar koopt mogen alleen op Oculus hardware draaien.

Steam: games die je daar koopt mogen op alle hardware draaien.

Dat is een bijzonder groot verschil.
Gesloten omdat? De SDK vrij te downloaden en te implementeren is? Games op Steam gepubliceerd kunnen worden zonder de Oculus Store te gebruiken? Alle games op de Vive ook buiten steam speelbaar zijn (hint: niet dus)? Gesloten omdat DEVELOPERS ervoor kiezen hun games tot een platform te beperken?

En Steam is open omdat je games op steam ook op Origin en Uplay kunt spelen? (hint: niet dus) OpenVR is open omdat...... het Open in de naam heeft? De Oculus SDK is ook gratis en vrij te gebruiken voor wie dat maar wil. Als jij OpenVR gebruikt en vervolgens je games in steam lockt, ben je nog veel slechter bezig wat mij betreft.

Check je feiten eerst maar eens voordat je gesloten kraait.
Check je feiten eerst maar eens voordat je gesloten kraait.
Troll?

Oculus heeft een gesloten platform. Je kunt de games die je daar koopt alleen op de Oculus Rift spelen. Dat is althans wat ze willen bereiken.

HTC Vive is niet gesloten. Deze VR bril gedraagt zich als een gewone monitor. Je mag games uit alle bronnen hier op spelen.

Steam heeft niets met het wel of niet gesloten zijn van de HTC Vive te maken. Daarnaast beperkt Steam je niet in de hardware waar je Steam op draait, wat Oculus dus nadrukkelijk wel doet. Games die je op Steam koopt mag je op alle platformen draaien, er is daar geen politieke of commerciŽle beperking hooguit een technische. Maar met ondersteuning voor Windows, Apple en Linux hebben ze bijna alle computers wel bereikt.

Het klopt dat je Steam nodig hebt om spellen die je op Steam gekocht hebt te kunnen spelen. Het is wat dat betreft zeker geen GOG. Echter kun je spellen die je op GOG zonder DRM koopt wel gewoon op de HTC vive spelen. Steam en HTC leggen je wat dat betreft geen strobreed in de weg.

Oculus is een gesloten platform. Laten we hopen dat ze snel tot inkeer komen.
Ik denk dat dit eerder komt omdat ze een verdienmodel moeten hebben. Valve heeft Steam al, het grootste en succesvolste game-distributieplatform ter wereld. Zij kunnen het zich veroorloven om daar niets mee te doen voor de Vive, want ze kunnen dat op een presenteerblaadje aanleveren aan investeerders.

Oculus heeft dit niet. Ik denk dat het zeker in het begin goed is om te experimenteren met een ecosysteem zoals ze dat doen, omdat ze nou eenmaal zelf niets in huis hebben. Anders ben je niets anders dan een hardwareboer, en dat past niet in die visie die ze voor VR hebben. En uiteindelijk blijft het een keuze van ontwikkelaars om hun game alleen in de store uit te brengen; de SDK is vrij beschikbaar en vrij implementeerbaar, en je kunt je game vervolgens overal uitbrengen. Waardoor je game dus eigenlijk niet aan de hardware gelockt is, afhankelijk van waar je hem koopt. Dat is met Steam precies hetzelfde, dat barst ook van de exclusives. Dus als je Eve Valkyrie op je Vive wil spelen, richt je je pijlen beter op CCP dan op Oculus, bijvoorbeeld.

Al die haat naar Oculus helpt niet. Het gaat niet om het 'locken' van de hardware, het gaat om hoe de markt ermee omgaat. Investeringsmodellen zijn nou eenmaal nodig, of je nou van Facebook bent of niet. Zolang game ontwikkelaars besluiten om hun games exclusief op Origin, Steam, Oculus Store, Uplay en de rest van die ellende onder te brengen blijven we dit houden. Dat er hier en daar hardware mee gemoeid is, veranderd voor mij helemaal niets. Steam Controller anyone?
Maar als ik het goed begrijp kan je alleen de games downloaden via de oculus-store, en die bereik je door je oculus-rift op te zetten en in de 3d omgeving de game te kopen? Als dat zo zou zijn heb je toch sowieso al een rift nodig om de games te kopen en wordt de revive hack overbodig?
Er staat: "Mod maakt..." dus waarschijnlijk kan je de gewenste files gewoon downloaden via je PC. (Gokje)
De oculus store is ook gewoon een 2D omgeving op je monitor, ziet eruit als Uplay, Origin, e.d.
Als tweakers hier palmer bashing censureerd snap ik dat best, het is namelijk totaal niet ontopic, en iedereen begrijpt het nu wel hij heeft gelogen...we weten het, en het heeft niks met dit nieuws te maken meer.

Voor dit nieuws dan, dadelijk gaan ze mensen bannen, want ik kan me voorstellen dat de software een mac adres checked ofzo en dat ze kunnen zien welke gebruikers illegaal bezig zijn.
Dan schaf ik een popcorn machine aan, want dan kan de show pas echt beginnen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True