Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties
Submitter: dycell

Valve Software heeft interviews gegeven over het ontwikkelproces dat voorafging aan het afronden van het uiteindelijke ontwerp van de Vive-vr-headset. Dit biedt een exclusieve kijk achter de schermen en onthult meerdere vr- en ar-prototypes van het bedrijf.

Valve Software besloot de verslaggevers van Make Magazine toegang te geven tot de werkplaats van het Amerikaanse bedrijf. Het resultaat hiervan is onder andere een interview met Valve-ingenieurs Alan Yates en Monty Goodson, die samen door de ontwikkelgeschiedenis van de Vive-headset heen lopen. In het filmpje passeert onder andere een groffe headset die met de mond beetgepakt moet worden de revue. De twee spreken over het verkennen van het verband tussen het zicht en het evenwicht, bewegingsziekte, positie- en bewegingsregistratie met lighthouse-constructies en meer.

In de loop van de video is te zien dat de mannen onderdelen uit oude Xbox-controllers, harde schijven, monitoren, Steam Controllers en meer hebben gebruikt om hun eigen werkende vr-headset-ontwerp uiteindelijk bij elkaar te hacken. Volgens hen is het 'niets dat de gewone gebruiker niet zou kunnen in zijn eigen garage'.

Aan het eind van de video benadrukken de twee nog de openheid van het Vive-platform. Ze demonstreren hoe makkelijk het is om verschillende onderdelen van de Vive-headset te verwijderen om de gebruikservaring aan te passen. Ook onthullen ze dat er een usb-poort aan de voorkant verborgen zit, die gebruikers kunnen inzetten om aanvullende sensoren of andere hardware toe tevoegen. Ook vallen de lighthouse-stations uit elkaar te halen en kan de firmware vrijuit aangepast worden.

Het volledige verhaal verschijnt in de volgende editie van Make Magazine, eind juli. Daarvoor is wel een abonnement vereist, maar dat is ook te krijgen in de vorm van een goedkopere, digitale variant. In het artikel op de website van Make is ook een uitgebreide fotoserie te zien.

Prototypes HTC VivePrototypes HTC VivePrototypes HTC VivePrototypes HTC Vive

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

Wist je dat Valve heel veel kennis die ze zelf hebben opgedaan gratis hebben gedeeld met Oculus? En dat Oculus na de FB overname dat heeft terugbetaald door werknemers weg te kapen en vervolgens met hun eigen gesloten store op de proppen te komen?
Het is dus bijna precies andersom gebeurd.

Valve was al jaren voor Oculus DK1 hiermee bezig en steunde in eerste instantie Oculus vanwege kickstarter en pretentie dat Oculus het allemaal open zou houden. Op dat moment gingen verschillende medewerkers van Valve plus kennis naar Oculus. Onder andere Chief Scientist Michael Abrash.

Doordat Oculus daarna zijn ziel aan de duivel verkocht, is Valve verder gegaan met het eigen ontwerp. Oculus heeft niet alles kunnen jatten, dus moet het nu doen met minder originele positionele tracking dan de Vive.
Stap 1: Start een kickstarter om een betaalbare VR-bril te ontwikkelen
Stap 2: Zie dat het concept erg populair is en verkoop de zaak voor veel geld aan Facebook
Stap 3: Breng een VR-bril uit voor veel meer geld dan je had aangekondigd en probeer vendor-lockin te creŽren door exclusives uit te brengen
Vind het vooral opvallend de ze ruimte hebben gelaten om gebruikers het te laten tweaken, voor het zelfde geld was dat ding compleet dicht getimmerd.
Dat komt de toekomst van vr alleen maar ten goede.
Valve's doel is juist om VR/AR/MR wijdverspreid te krijgen: Alan Yates over Valve's aandeel in VR.

Modbaarheid is daar een belangrijk deel van.

[Reactie gewijzigd door Dykam op 23 juni 2016 21:38]

Tof! (en natuurlijk niet helemaal exclusief, ze hebben wel vaker een beetje inkijk gegeven, en veel van die 'secret prototypes' zijn zelfs op de eerste Vive beurs stand getoond)
Mooi dat nu echt vast staat dat Valve wel degelijk mee heeft gewerkt aan de hardware van de Vive.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 23 juni 2016 17:16]

Ja klopt ook helemaal, maar bij het vorige artikel op Tweakers over de Vive was er een beetje een discussie in de comments over of het nou de Vive van HTC is, of de Vive van HTC & Valve (oftewel, in hoeverre heeft Valve nog meegewerkt aan het uiteindelijke product, of hebben ze alleen hun bevindingen doorgespeeld en toen HTC hun gang laten gaan) blijkt dus nu dat ze ook op hardware gebied echt met HTC samen hebben gewerkt aan het uitendelijke product, en het dus (zoals de meeste al vermoedden) de HTC+Valve Vive is

[Reactie gewijzigd door olivierh op 23 juni 2016 17:38]

Half-life 3 confirmed
Yep, denk ik ook. Jarenlang mee uitgelachen, complete strakke pokerface gehouden elke keer als die irritante journalisten het WEER eens aanhaalden, en stiekem in de skunkworks een gamechanger aan het bouwen. Go valve!
Hehe, ik kan om zulke opmerkingen altijd wel om lachen, jammer van die -1 'scores'

In ieder geval, er is wel al gezegd door meerdere Valve medewerkers dat HL3 geen VR titel word, ze willen niet dat je een rete-dure assecoires nodig hebt om de game te spelen, logich ook. Echter is ook recentelijk 'gelekt' dat ze wel degelijk aan een VR titel in het Half Life universum werken.

Sowieso zijn er de laatste tijd erg veel 'lekken' bij Valve (waarvan bekend is dat ze dit ~8/10x bewust doen), en het kan geen Valve fan ontgaan zijn dat Source2 nu gebruikt word (en ook zijn er allerlei 'lekken' over CS:GO L4D2 L4D3 en TF2 in Source2) dus maak je geen zorgen, binnenkort horen we zeer waarschijnlijk eindelijk meer. Valve is ook niet gek en het fabeltje dat ze er niet aan zouden werken is al te vaak ontkracht.

En er ging er ook een golf van updates door de bestaande Valve titels net voordat ze HL2 aankondigden, en iedere mayor source engine update tot nu toe betekende een nieuwe HL2 episode of nieuw IP (let op: dota2 is niet het nieuwe ip waar Source2 voor is gemaakt, het begon immers als Source'1')

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True