Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

OSVR, het open platform voor virtual reality dat is opgezet door Razer en Sensics, komt met een tweede devkit van zijn vr-bril. De 'Hacker Development Kit 2', oftewel HDK2, is voorzien van twee schermen en kost 399 dollar. De bril is vanaf juli beschikbaar.

De voorgaande variant van de bril maakte gebruik van een enkel scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels. De tweede versie van de devkit is voorzien van twee oled-schermen, die goed zijn voor een resolutie van 2160x1200 pixels en een refresh rate van 90Hz. Dit komt overeen met de specificaties van de Oculus Rift en de HTC Vive, die respectievelijk 599 en 799 dollar kosten. Daarnaast heeft de bril een fov van 110 graden.

Een andere verbetering tegenover de eerdere versie is de integratie van een 100Hz-infraroodcamera voor het volgen van bewegingen. Er wordt geen standaardcontroller met de bril meegeleverd, gebruikers kunnen zelf kiezen voor een gamepad of voor een andere besturingsmethode. De bril is niet voorzien van een geïntegreerd audiosysteem, zoals dat van de Rift.

OSVR heeft ook een developer fund van vijf miljoen dollar aangekondigd, waarmee het ontwikkelaars wil ondersteunen. Als software ondersteuning voor OSVR biedt, dan kan de betreffende ontwikkelaar geld uit dat fonds ontvangen doordat OSVR een grote hoeveelheden keys aanschaft van de software.

OSVR zegt door te gaan met de verkoop van zijn eerste devkit, die op dit moment een prijs van 349,99 euro heeft. Het is niet bekend welke europrijs de nieuwe devkit zal hebben. Het is het doel van OSVR om een 'open source ecosysteem' te creëren, dat de vrijheid biedt om vr-technieken in combinatie met verschillende merken en producten te gebruiken.

OSVR Hdk2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Mooie ontwikkelingen, zo wordt VR steeds betaalbaarder. :)
Eerst AMD die voor 199 dollar een videokaart (de rx 480, link hieronder) ontwikkelt die voldoet aan de minimum eisen, dan deze bril voor 399 dollar, terwijl je het eerst moest doen met een gtx 970 (350,-) en een bril van rond de 700,- (dit gaat natuurlijk om VR gamen ;) ).
Die developer fund vind ik ook een mooie actie, komen er straks ook nog wat meer (goede) games voor uit.

nieuws: Uitgelekte slide toont mogelijk specificaties van AMD Radeon RX 480

De aangeraden specs:
Video Card: NVIDIA: GTX 1070 / GTX 970 / GTX TITAN or greater | AMD: RX 480 / R9 390 / R9 290 or greater en nu dus ook de rx 480
CPU: Intel i5-6400 / i5-4590 equivalent or greater
Memory: 8GB+ RAM
Video Output: free HDMI 1.3 output
USB Ports: 3x USB 3.0 ports plus 1x USB 2.0 port
OS: Windows 10 64 bit (recommended), Windows 8.1 64 bit, or Windows 7 64 bit
De absolute minimale specs:
Video Card: GTX 650 / AMD 7750 desktop GPU or better and newer
USB Ports: 1x USB 3.0 port + 1x USB 2.0 port
Video Output: free HDMI 1.3 output
OS: Windows 7 SP1 64 bit or newer
Wat me op deze site wel opviel, was dat je sowieso een i5 nodig hebt omdat er geen AMD consumenten CPU's zijn die krachtig genoeg zijn ( Zen misschien wel als je kijkt naar deze: http://cdn.wccftech.com/w...6/01/AMD-Zen-Core-IPC.jpg grafiek, gezien de sterk toegenomen instructies per clock (correct me if I'm wrong ;) )):
If you have an Intel overclockable (with a K suffix, eg. i5-2500k) CPU just below the performance of the i5-6400, simply overclock it and you will be fine. If it is not overclockable, then you will have to upgrade.

Note that unfortunately there are no consumer AMD CPUs that meet the recommended spec, due to the weak per-thread performance. If you have an AMD CPU, you will need to upgrade your motherboard and CPU to an Intel i5-6400 or above.
Bron: https://www.reddit.com/r/oculus/wiki/requirements

[Reactie gewijzigd door Jeroen Koopman op 13 juni 2016 17:40]

Het enige probleem is ondersteuning.
Waarschijnlijk maakt de VR industrie alles net zo stuk als de console industrie gedaan heeft met zijn exclusives.

En gezien iedereen een oculus of vive heeft, gaan developers alleen daar moeite in steken.

[Reactie gewijzigd door kingofkamikaze op 14 juni 2016 10:35]

De SDK van Valve (OpenVR) is geschikt voor zowel de Vive, Oculus, OSVR plus elke andere HMD waarvan de makers een driver implementatie van de API hebben gemaakt.
Valve heeft er (als verkoop kanaal) ook geen enkele baat bij om mogelijke markten uit te sluiten. Oculus is op dit moment een ander verhaal, zij zijn actief VR spellen aan het 'opkopen' om ze achter DRM te kunnen zetten.
https://www.reddit.com/r/..._oculus/d480x6v?context=3
Dus jij zegt dat oculus spellen ook op openVR draaien?
Lijkt me erg sterk..

En inderdaad heb ik het voornamelijk over oculus, en ik vind het een slechte zaak.
Ik wacht deze ronde zowiezo nog even met vr, de 2e generatie heeft waarschijnlijk een groot deel van de "kinderziektes" opgelost. En oculus en vive tonen aan dat de recente hardware hier nog net niet klaar voor is. (Omdat je er zo dicht op zit wil je ideaal gezien minstens 4k beeld met 90fps).
Ik heb beide headsets eens mogen proberen, en hoewel ik de vive in alle opzichten beter vind (behalve marketing) haalt die ook nog net niet het niveau dat je wilt (je kunt pixels tellen als je wilt en dat leid mij erg af)
Inderdaad, Oculus draait ook op OpenVR. Zie de spellen die via OpenVR zijn gemaakt en in de Steam store staan. Deze kunnen gewoon draaien op de Oculus.
(Al sinds 2015, vanaf SDK 0.8: http://www.roadtovr.com/v...lus-rift-sdk-runtime-0-8/ )

De API van Valve is niet geschreven tegen specifieke sensoren maar werkt op basis van generieke events en metrieken. Het is aan de ontwikkelaars van de HMD om de implementatie van de API te schrijven (driver), maar de SDK is voor elke HMD hetzelfde.

Zie: https://github.com/ValveSoftware/openvr
Did not know that. Tnx weer iets geleerd 😁
All hail GaBeN👌
Ziet er goed uit!

Ben erg benieuwd hoe dit product zich in de markt gaat vestigen en of het stand kan houden tegen de andere grote spelers op dit moment.

Ik ben iig blij dat er weer wat meer concurrentie is voor de Vive / oculus want dat drijft tot eht verbeteren v/d techniek en drijft de prijs voor consumenten omlaag :)
Zal er ook grotendeels aan liggen of de games die gemaakt worden niet "opgekocht" worden door Oculus of Valve. Anders blijft er een kleine markt over met maar weinig games. Ik denk dat daar het grootste probleem gaat liggen
HTC heeft al aangegeven dat ze geen intentie hebben developers te vragen exclusives te maken voor Vive in een Chinees interview.

Rift heeft een aantal exclusives, maar daarmee schieten ze zichzelf momenteel alleen maar in de voet, gezien dit vrij makkelijk te omzeilen is, maar Vive gebruikers gaan dit soort "exclusives" natuurlijk niet legaal kopen
Valve werkt met SteamVR. Iedere headset die dat ondersteunt kan alle games voor de vive spelen.
het grote vraagstuk is leverbaarheid....daar laten die andere 2 het compleet afweten...ik wil graag IRL het een en ander testen alvorens tot aanschaf over te gaan.....dat kan nu alleen op afspraak bij een enkele specialist....waarom niet gewoon bij de mediamarkt op de hoek!??!?!?!?
Inmiddels is de HTC Vive binnen 3 werkdagen thuisbezorgd, dat is al geen probleem meer :)

Het grote vraagstuk voor mij is of ik straks met OSVR net zoveel games kan spelen als met de Rift en de Vive.
Als je de berichten leest over Rift die Vive blokkeert bij games, als games zich gewoon aan een open standaard houden, zal deze ook wel gewoon werken.
Kan ik deze devkit dan ook gebruiken als goedkope CV1 / Vive? :P
Met alleen deze bril waarschijnlijk niet de Vive, niet de roomscale spellen in ieder geval. De Vive heeft namelijk ook twee 'lighthouse' kastjes om je te kunnen tracken tijdens het rondlopen door je kamer (play area).

Voor OSVR zijn ze er mee bezig dit te implementeren via een Kinect, maar ik weet niet of dat al echt goed werkt...
zoals ik toelichtte..ik wil ze graag proberen VOORdat ik ze aanschaf liefst alle leverbare modellen! (dus Rift Vive en deze.....)
Denk dat hij meer doelt op als het je niet bevalt dat je hem terugstuurt en refund.
PreOrder van mijn Vive kwam gewoon op tijd hoor. Oculus heeft problemen qua leveren. Vive had t beter op orde.
Hoewel dit een mooi alternatief is voor de Oculus Rift, denk ik niet dat het op dezelfde manier aan zal slaan. Ze lopen al flink achter als ze nu nog developer kits releasen, en deze is nu nog wel goedkoper dan de Rift, maar de consumenten versie zou weer een hele andere prijs kunnen hebben. Persoonlijk zou ik liever wat meer betalen voor een breder ondersteund en meer gebruikt platform, zoals de HTC Vive en de Oculus Rift.
Zodra ze Unity en Unreal ondersteunen komt het wel goed denk ik. Relatief makkelijk om van daaruit een release voor een specifiek platform uit te brengen. Geen controller maakt het wel weer wat lastiger. Moet je toch en apart interactiemodel gaan bouwen
Ik ben geen fan van VR waarbij je zelf veel moet bewegen, maar zie het eerder als een makkelijkere manier om tripple screens te hebben bij bv. race games. Dat je niet direct moet mee betalen voor controllers en audio is de kers op de taart.
Precies!!
Voor racing wil ik graag een vr bril maar een oculus of vive is me te duur voor alleen racen. Indien de ondersteuning goed is dan kan dit wel eens een mooi ding zijn i.c.m. project cars.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True