Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Een aantal bedrijven, waaronder Razer, heeft onder de naam OSVR een open platform voor virtual reality gaming aangekondigd. Het open platform moet onder andere zorgen voor opensource-api's en -software, maar er wordt ook gesproken over opensourcehardware.

Het Open Source Virtual Reality-platform moet volgens de initiatiefnemers uitgroeien tot een open standaard op het gebied van software en hardware voor virtual reality-toepassingen. Vooral games staan daarbij centraal. Momenteel ontwikkelen bedrijven veelal eigen software en hardware. Het kost daardoor vaak extra moeite om alle vr-apparaten voor nieuwe content te ondersteunen. Het OSVR-platform ondersteunt volgens de ontwikkelaars Android, Linux en Windows, en verschillende populaire game-engines, zoals Unity 3D en Unreal Engine 4.

De initiatiefnemers, waaronder de firma Razer, hebben ook een hacker developer kit ontwikkeld. Met een 3d-printer zou een eigen vr-bril gemaakt kunnen worden. De benodigde 3d-bestanden zouden te downloaden zijn. Wie niet over de benodigde hardware beschikt, kan vanaf juni 2015 de developmentkit kopen voor 199,99 dollar. Omgerekend gaat het om 168 euro. Het pakket bestaat uit een virtual-realitybril en de opensource-vr-software.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Razer is geen fabrikant waar ik met argusogen naar kijk. Maar hier mikken ze wel goed. Als dit erdoor komt zie ik wel enige markt. Ik wil zelf al een hele eind een VR bril op m'n PC.
De Development Kit vind ik wel iets overdreven in prijs.

[Reactie gewijzigd door jerrixbe op 6 januari 2015 17:02]

Ik zou persoonlijk ook een VR-bril willen aanschaffen, maar als brildrager zou ik ook graag wilen weten hoe en of deze VR-brillen (nu of in de toekomst) scherpgesteld zouden kunnen worden voor brildragers.
Heb je een bril nodig voor ver of dichtbij? Ik Ben zelf een brildrager en ik heb er een voor ver. Ik kan gewoon heerlijk zonder bril genieten en even scherp zien. Al's je vragen hebt hoor ik ze graag, Ben een dk2 bezitter.

Sorry voor typo,s zit op een engelse tablet met spellchecker snel even in de bus te schrijven
Psst, zie mijn reactie hieronder, deze kan dus scherpgesteld worden.
Je kunt bij de oculus SOMMIGE bril monturen wel tegelijkertijd dragen, maar ik vraag me af of dat lekker gaat
De prijs valt wel mee hoor, een Oculus dev kit kost je vandaag de dag $350, das $151 duurder dus.

Wat in het artikel ontbreekt is dat ze door middel van meerdere (achter elkaar staande) lensen een beter beeld hebben gecreŽerd, VR headsets (van het type 1 scherm met lensen erop) hebben tot nu toe allemaal het 'probleem' dat richting de randen van het schermoppervlak de boel wazig word (door de curve van de lensen) dat hebben ze in hun eigen headset op weten te lossen, ook betekend dit automatisch dat je dus een VR bril op sterkte kunt krijgen (ze kunnen immers de bolling van de lens aanpassen voor het scherpstellen, en dat met een andere lens weer teniet doen voor het beeld)

Hier wat meer info:
http://www.roadtovr.com/razer-hacker-dev-kit-osvr-sensics/
Eerst maar eens zien dan geloven... Ik heb al wel vaker van dit soort marketing verhaaltjes gehoord, en uiteindelijk is het nog zo wazig..

Maar het is wel ontwikkeled in samenwerking (of door) Sensics, wat een bedrijf is dat al heel veel ervaring heeft op professionele VR..
Voor die 200dollar krijg je niet alleen het omhulsel die je met je 3D printer kan maken, je krijgt er hardware bij. Toegegeven, je weet niet de specs van de hardware (omdat Tweakers en het filmpje helaas er niks over zeggen, staat wel op de site van OSVR) maar als je puur kijkt naar wat Occulus moet gaan kosten valt het weer mee. De specs is wat het verschil gaat maken.

btw: "Razer is geen fabrikant waar ik met argusogen naar kijk. Maar hier mikken ze wel goed."
Iets met Argus ogen bekijken is dat je het (waakzaam/wantrouwend) in de gaten houd. Je 2e zin spreekt je 1e zin tegen.
Ik bedoelde eerder iets van ' Ooit 1 product van gekocht, geen 2de keer"
als ik het dus goed begrijp, komt er een heel nieuw platform voor de vr games. (zoals steam).

konden ze niet gewoon beter met een icoontje aanduiden dat de game vr ready is?
om daar een heel nieuw platform te downloaden lijkt me gewoon weg overbodig?

we hebben er al genoeg...
Zie het meer als een openstandaard waar straks alle fabrikanten en ontwikkelaars mee gaan werken. De directx van VR. Zodat hun eigen producten vrij te gebruiken zijn in alle VR games, op alle platformen. Hun core business is immers randapparatuur. Het zou voor hun een klap in het gezicht zijn wanneer ze niet vrij randapparatuur kunnen ontwikkelen voor dit toekomstige medium.
Er is een standaard nodig die definieert hoe een game ge-renderd moet worden, om maar wat te noemen, kijk maar eens naar een willekeurige Oculus demo, zie je vaak ergens een view voorbij komen waar de 2 beelden zichtbaar zijn, maar met vervorming (zodat het met de lens eroverheen weer klopt) die vervorming moet gemaakt worden.

Maar dat is slechts 1 van de dingen, denk bijvoorbeeld ook aan een standaard om hoofdbewegingen te detecteren, een standaard voor (speciale vr-)controller input, etc etc.
Wacht al 25 jaar op het moment dat VR doorbreekt. Heb de boeken van die tijd nog liggen en kan mij de hype van toen nog erg goed herinneren. VFX3D bijv. speciaal naar Rotterdam gereden om het te testen. SDK etc zijn nog steeds beschikbaar http://www.mindflux.com.au/products/iis/vfx3d.html :P

Het enige verschil met toen is dat er nu snellere hardware is en dat de displays meer pixeldichtheid hebben maar verder is er volgens mij niet echt veel schokkends gebeurt.

Maar met een 3d printer zou je nu bijv wel zelf de VR Sphere kunnen printen :o
https://www.youtube.com/w...M&feature=player_embedded
En wat ik ook mis, is juist die geweldige comfort van die VFX-1/3D, makkelijk te positioneren, hele goede koptelefoon, en heel fijn die flip-up vizor...
Low persistence displays? IMU's? Betaalbaarheid? Fanbase en beginnend ecosystem? Er is behoorlijk wat meer gebeurd dan hetgeen jij noemt.
Low persistence displays? IMU's? Betaalbaarheid? Fanbase en beginnend ecosystem? Er is behoorlijk wat meer gebeurd dan hetgeen jij noemt.
Fanbase\ecosysteem was destijds ook al enorm, stapels boeken heb ik liggen over hoe/wat/waarom. Onderzoeken voor bijna elk aspect werden er gedaan. Alle oog problemen die optreden bij dit soort (oculus rift) HMD. Conclusie toen was dat volledige onderdompeling in de VR wereld de oplossing was om een goede VR beleving te krijgen vandaar onderzoeken zoals VR Sphere.

Bijna elke website van die tijd is echter verdwenen waardoor het lijkt of er niets was.

IMU style movement tracking was er ook al.

Betaalbaarheid was een issue maar niet voldoende om de adepten af te schrikken

Van je lijstje blijft niets schokkends over zoals ik al eerder aangaf.....De problemen zijn gebleven en de hype is weer terug.
Je herkent een revolutie nog niet als ie in je reet bijt.
En luchtte het op om dat te schijven?
Verder ga je nauwelijks in op mijn argumenten.
Nauwelijks in gaan? Ik heb op 1 punt na alle argumenten beantwoord.
En de displays zijn oneindig veel beter. Dus ja er is veel veranderd.
Je argumenten herhalen maken ze niet beter of spontaan overtuigender.
De initiatiefnemers, waaronder de firma Razer, hebben ook een hacker developer kit ontwikkeld. Met een 3d-printer zou een eigen vr-bril gemaakt kunnen worden. De benodigde 3d-bestanden zouden te downloaden zijn. Wie niet over de benodigde hardware beschikt, kan vanaf juni 2015 de development kit kopen voor 199,99 dollar. Omgerekend gaat het om 168 euro. Het pakket bestaat uit een virtual reality-bril en de opensource vr-software.
Maar mis de persoon met een 3D printer niet de complete hardware? 2 lensen, FHD scherm en de controller, lijkt me niet bepaald duur voor ~170 euro (tov bv de Rift). Al zie ik niet of dit ding dan ook nog 3D weergave heeft, enkel panoramisch.

Maar dit is dus weer een VR jongen op de markt, hele VR moet uberhaubt nog van de grond komen en links en rechts komen er steeds meer die een stukje van die markt (naja.. kleine club) willen hebben. Goed zo'n opensource platform ben ik iets blijer mee dan het Facebook/Rift principe, maar komt dit ooit nog groot van de grond?

Goed, zo'n brilletje is in de basis al erg leuk om een FIFA of Forza op (voor je gevoel) 60+ inch scherm te spelen, daar hoef je dan geen extra VR voor te hebben om het naar je zin te hebben.. en dat voor 170 euro, stuk goedkoper dan een TV in vergelijkbaar formaat :P
Maar dit is dus weer een VR jongen op de markt, hele VR moet uberhaubt nog van de grond komen en links en rechts komen er steeds meer die een stukje van die markt (naja.. kleine club) willen hebben.
Dit is volgens Razer precies waarom ze een VR headset hebben gemaakt, omdat het tot nu toe nog niet echt van de grond komt, ze hopen hiermee in juni al op de markt te gaan, en dan dus gewoon als final product, niet zon halfbakken dev versie als Oculus steeds doet (waardoor je niet zeker bent van het relevant blijven van je aankoop, want het is een niet-definietieve-versie, consumenten versie kan anders werken, en dan heb je niet zoveel meer aan je dev versie)

Ze zeggen zelf ook dat het niet persee beter of mooier is dan een Oculus, het doel is vooral om VR toegankelijker te maken, en een open standaard te creeeren.

Wat natuurlijk niet betekend dat Razer dit niet doet om gewoon geld te verdienen, maar hun beweegredenen zijn dus wel goed, en al word het niet de beste VR headset, vind ik het toch een heel goeie zaak dat ze dit zo doen, een echte push voor VR is als er gewoon een voor consumenten bedoelde & werkende VR headset te koop is, dat is waar ze naartoe werken.
Daarom bedoel ik ook, van mij hoeft heel dat motion control en gyroscope gebeuren niet, als het gewoon een headset is met een degelijk FHD scherm en goed zicht welke (niet onbelangrijk) redelijk lagfree HDMI beeld kan weergeven op ~60+ inch zicht, vind ik het al best. Als zij daar als open platform ook gewoon aan werken, koop ik dat ding meteen, zoiets is 10x meer toegankelijker dan wachten tot games het volledig gaan ondersteunen (handje vol) of tot elk kinkje uit de gyro/accelo volledig zijn weggewerkt.
Motion detection zal je wel altijd nodig hebben wil je het een VR headset noemen, anders heb je gewoon een videobril, die dingen bestaan al jaaaaren op de consumenten markt (ondertussen ook op veel plaatsen goedkoop te krijgen)
Natuurlijk, maar je moet ergens de markt proberen toegankelijker te maken. Er een complete of/of/of situatie van maken en dit wordt flop 2014/2015.

En als je die brilletjes bedoelt met losse displays per oog, mag je al blij zijn als dat SD resolutie is, al dan niet lager. Daar moet ik nog een redelijke variant van tegenkomen (zeker met afzonderlijke LCD's ga je je ogen met de tijd behoorlijk voelen), of je komt in de zone van de iTV en Sony VR.. met een flink prijskaartje.
Ik heb zelf een tijdje een 'Vuzix Wrap 1200' gehad, in essentie een videobril (met optie voor een VR module) deze had een nette resolutie, was (relatief) betaalbaar en had opties tot scherpstellen (voor brildragers) en schermpjes met gesyncde hertz ofzo, waardoor ik er nooit last van me ogen van heb gekregen, zelfs niet na uren achtereen gebruik (wat ze trouwens in de boekjes wel afraden, maar doen ze ook bij tvs en monitors enzo)
Uiteindelijk verkocht omdat het project waar ik hem voor gekocht had nooit af heb gemaakt, maar nu VR een beetje in de lift zit heb ik er ergens wel spijt van, maar wat doe je eraan.

In ieder geval, je hebt wel een goed punt, ze kunnen best een videobril in de markt zetten, al is het maar om animo voor zulke hardware te krijgen (waarna de stap naar VR natuurlijk een stuk kleiner is)
Beetje misleidende titel.

Razer introduceert ..


Volgens mij is Razer gewoon een van de supporters, net als bijvoorbeeld Gearbox. Nu klinkt het net alsof Razer het zelf bedacht heeft en nu open source maakt.
Beetje misleidende text in het artikel, het is ook echt van Razer (die hulp hebben gehad van Sensics, en bedrijf wat al jaren VR doet, maar niet voor de doorsnee consument) de rest (gearbox intel etc etc) zijn partners.

Hier een stuk meer info over de bril (o.a. wat het nou uberhaupt anders maakt dan een oculus, behalve het open source stukje dan)
http://www.roadtovr.com/razer-hacker-dev-kit-osvr-sensics/
Er lijkt een behoorlijke wildgroei te zijn aan partijen die VR headsets aanbieden in verschillende vormen. Ik zou best graag een overzichtje zien van de redactie met de opties, en welke headset je nu of straks moet kopen. Ik vraag me vooral af hoe het zit met de ondersteuning/compatibility voor verschillende games en andere media.

Ook vraag ik me af waarom een Oculus bv. nog steeds in beta is. Als je het mij vraagt was zelfs de eerste SDK al rijp voor early-adopter consumenten. Certificering ofzo?
Oculus is een bedrijf van mensen die al tijden bezig zijn in games, media, UX en natuurlijk geÔntegreerde technologie. Die hebben allemaal 2 decennia gewacht tot de tijd en technologie eindelijk rijp was om een goed werkende en betaalbare VR bril te maken.

De reden dat ze nog geen consumenten versie uit hebben gebracht is omdat ze hem "perfect" willen maken. Een jaartje extra op 2 decennia is dan niet zo veel meer, hoe moeilijk draaglijk ook. Hij moet nog beter worden omdat enthousiastelingen al meer dan genoegen kunnen nemen met door misselijkheid heen bijten en zichtbare pixels, maar als normale consumenten de bril voor het eerst opzetten en niet verkocht zijn als vervanger voor hun game-ervaring, het altijd een gimmick zal blijven, is hun angst.

Ik heb zelf de DK2 en hoewel de ervaring al erg goed is, zijn er duidelijk nog spreekwoordelijke scherpe randjes. Denk aan slecht leesbare tekst door een lage resolutie (1080p is laag als je er 3cm vanaf zit) en het blijvende gevoel dat je door een tunnel(tje) naar de wereld kijkt door een lage FOV.

Een hoger resolutie scherm en een hogere FOV gaan het ook niet zonder meer oplossen; zelfs met een GTX970 hapert het nog weleens (75FPS is een absolute must, anders word je zeker in het begin binnen de kortste keren misselijk) en dat zal alleen maar erger worden als je nÚg meer moet renderen. De hoop van Oculus is dan ook dat over een jaar de grafische kaarten, beeldschermtech, DirectX en hun eigen SDK dusdanig presteren dat 75 of zelfs 90 FPS op 1440p wŤl kan, zonder dat je een PC van §2k+ nodig hebt.
Oculus is een bedrijf van mensen die al tijden bezig zijn in games, media, UX en natuurlijk geÔntegreerde technologie. Die hebben allemaal 2 decennia gewacht tot de tijd en technologie eindelijk rijp was om een goed werkende en betaalbare VR bril te maken.
Sterk verhaal als je nagaat dat oprichte Palmer Lucky 2 decennia geleden nog met zijn vingers in zijn eigen poep zat te graaien. En die andere medewerkers zullen ook echt niet 20 jaar met de armen over elkaar hebben zitten wachten: "Zo jongens, wat dachten jullie ervan? De techniek is er. Laten we nu eens zo'n bril in elkaar knutselen."

Als ze echt op de perfecte techniek wachten, hebben ze hem te vroeg aangekondigd. Het momentum zijn ze inmiddels kwijt wat mij betreft. En als ze de Rift dan uiteindelijk op de markt brengen als hij 'perfect' is, zal hij al verouderd zijn op het moment dat hij in de schappen ligt. Zoals dat altijd gaat bij computerapparatuur.

Ze hadden de Rift mijns inziens al lang moeten uitbrengen. Perfect zal hij nooit worden. Wel vermoed ik dat het prijskaartje steeds hoger wordt, terwijl eerder gouden bergen werden beloofd. Prijzen van 100 dollar of zelfs een gratis Rift bij een bepaalde game? We hebben verschillende hersenspinsels van Luckey en co. voorbij zien komen.

Nu Facebook zich erin gemengd heeft, vrees ik het ergste. En als dan opeens Razer als een duveltje uit een doosje op de markt komt met een open platform zonder Facebookbelangen, kan ik mij voorstellen dat Oculus de hete adem in de nek begint te voelen.

Het wordt tijd om de ontwikkeling af te ronden en eens met een richtprijs en -datum te komen.
Leuk allemaal, maar ik wordt nog steeds kots misselijk van mijn DK2 waardoor het voor mij in ieder geval allemaal nog steeds onbruikbaar is. Als ze dat kunnen oplossen wordt het voor mij pas interessant. Tot die tijd zie ik het hele VR gebeuren nog steeds maar als een gimmick wat leuk is om mensen te laten proberen die bij mij langs komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True