Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Submitter: stimmits

Google heeft een sdk gepresenteerd voor de Cardboard, zijn kartonnen virtual-reality-headset voor de Nexus 5. Met de sdk kunnen ontwikkelaars apps en games maken die door gebruikers op hun Nexus kunnen worden geïnstalleerd om met een Cardboard te worden afgespeeld.

De sdk heeft onder meer ondersteuning voor Unity en moet de ontwikkeling van apps voor virtual reality eenvoudiger maken, stelt Google. De maker van de virtual-reality-headset hoopt dat ontwikkelaars dankzij de sdk bij het maken van apps en games minder tijd kwijt zijn aan het corrigeren van lensafwijkingen en het bijhouden van de positie van het hoofd. De zoekgigant heeft ook een etalage in de Play Store ingeruimd voor apps die op de Cardboard werken.

Inmiddels zijn er een half miljoen gebruikers van de Cardboard, een kartonnen virtual-reality-headset die door Google werd aangekondigd op zijn ontwikkelaarsconferentie I/O. De Nexus 5 van Google zelf past in die Cardboard, waarbij het scherm van de smartphone het beeld vormt voor de headset.

Cardboard

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Toch leuk, misschien dat er hierdoor meer toffe ontwikkelingen zullen plaatsvinden voor dit kleine dingetje.
voor de mensen welke hem graag thuis willen hebben;
voor ¤2,08 kan je hem hier bestellen
Wellicht dat ik deze eens ga proberen. Benieuwd of dit ook goed te gebruiken is met de iPhone 6.
De Iphone 6 gaat het mee lukken, de 6+ is te groot.

Bron: 50+ devices bij de QA afdeling op werk ;-)
Thanks :-)
Ga ik 'm zeker eens bestellen om mee te proberen of het überhaupt wat voor me weggelegd is qua gebruik. Kan natuurlijk niet op tegen de Morpheus of de Rift, maar geeft je wel een idee wat je ervan kan verwachten.
Kan natuurlijk niet op tegen de Morpheus of de Rift, maar geeft je wel een idee wat je ervan kan verwachten.
Tja.

Normaal gesproken vind ik dit wel een ludiek idee hoor... Maar VR is op het moment in een kritieke fase. Men heeft het twintig jaar geleden tijdens de eerste hype geprobeerd aan de man te brengen maar dat is hopeloos gefaald. Logisch, want de techniek was er nog lang niet klaar voor. Nu is dat anders. De techniek is er in principe. Dus een tweede kans voor VR...

Maar waar ik bang voor ben met dingen als Cardboard is dat mensen denken dat het model staat voor VR en dat die tweede kans ook verkeerd loopt.

Ik ben zelf een bezitter van de Oculus Rift DK2 en ik kan je zeggen dat het allemaal nog niet is waar het wezen moet. Een kennis van me werd echt onwel toen hij de Oculus probeerde. Toen hij het later nog eens probeerde werd hij zo onwel dat hij van zijn stokje ging (!). Niet echt iets wat de gemiddelde huisvrouw gaat waarderen.

Het komt echt hééél nauw met VR. Als je kijkt wat John Carmack met Oculus nu allemaal aan het doen is om de tracking latency te verlagen... dat is echt niet normaal meer. Die zijn gewoon elke milliseconde op een gouden weegschaaltje aan het wegen.

De oculus Rift DK2 draait (als je alles goed krijgt) op 75Hz en dat is echt maar net genoeg. Soms staat er iets niet goed ingesteld en slaat hij terug naar 60hz en dat merk je echt. Interessant hierbij is het om te weten dat ze daarvoor het schermpje van de Galaxy Note gebruiken, maar dan 'opgevoerd' naar 75 Hz. Normaal gesproken doet dat schermpje maar 60 Hz. Voor de consumer version gaan ze (volgens de geruchten) proberen het op 90 Hz te krijgen. Ze zijn in gesprek met Nvidia en AMD om te proberen de grafische drivers en mogelijk zelfs de video hardware zelf zo aangepast te krijgen dat ze de latency verder kunnen verlagen. Zelfs met 90 Hz heb je nog bijna 12 ms. tussen de positiebepaling van de headset en het daadwerkelijk getekende frame. Dat is helaas nog steeds te veel. Ze gebruiken een software trucje genaamd Time Warping (door John Carmack ontwikkeld op basis van ouder onderzoek) om de positie te kunnen bepalen *nadat* het frame gerendered is en hem dan nog eenmaal te transformeren zodat ze de motion to photons latency omlaag kunnen krijgen richting de 3 ms... Lang verhaal maar het komt er op neer dat ze echt hemel en aarde moeten bewegen om een VR ervaring neer te zetten waarbij niet de halve bevolking na 5 minuten dragen al kotsend hem snel weer af zet.

En met alle respect naar Google geloof ik nooit dat achter Cardboard dezelfde pressie voor minder latency zit. Sowieso het gebruikte scherm (uitgaande van de Nexus) gaat dat nooit halen. Maar ook de hele software stack houdt er vooralsnog weinig rekening mee. Tel daarbij op dat je geen positional tracking hebt (alleen draaiing van het hoofd, niet verplaatsing) en alle ingredienten voor motion sickness zijn aanwezig... En het lijkt me zo zonde als de eerste ervaring van veel consumenten met VR er een wordt van desorientatie, wagenziekte en zelfs kotsen en flauwvallen...

* OddesE wacht al 20 jaar op VR en kan best nog 2 jaar wachten als dat moet.
Mijn iPhone 6 past er anders net in. Hij steekt wel iets uit, maar het is op zich nog prima te gebruiken.

Verder fijn dat ze er een sdk voor hebben gemaakt, zat er al op te wachten :)
Google heeft op een of andere manier een lichte voorkeur voor het Android platform.... :+
Zowel de ontwikkelkit als de huidige apps zijn alleen maar in de Android store verkrijgbaar.
Het hele software gebeuren is niet zo spannend, voor alle devices heb je wel test VR materiaal. Ging me eigelijk meer om pasvorm e.d. + knop posities.
Maar qua alles is deze vooral gebouwd voor de Nexus 5 maar worden andere devices enkel 'gedoogd'. :+
Het is maar een lichte voorkeur, Apple heeft een enorme voorkeur voor ENKEL maar Apple en Windows komt van die mening terug.

Kortom, voorlopig is Google nog de beste van de 3 ;)
Naar jou mening is google de beste van de drie,

Maar op andere gebieden zijn windows en apple weer beter, ergo ze hebben allemaal iets wat ze goed doen en wat ze slecht doen
Ik heb het over apps beschikbaar stellen voor andere platformen, echt subjectief is dat niet hoor: Kan je volgens mij duidelijk afleiden uit de context...

Google released al lang voor andere platformen, Apple doet niets daarvoor en Microsoft is net het tij aan het keren...

Had overlaatst een artikel gezien waarbij die alle 3 de platformen vergeleek, maar ik kan die nu niet terugvinden :s (en ja, Google kwam er het beste uit)
In principe werkt cardboard ook met iphones.
Wat betreft de tools dat is een kwestie van tijd
Je knoppen gebruik je niet, heb zelf zo'n ding maar qa ontwikkeling is er nog niet zoveel te vinden buiten de bekende achtbaan, loop door (vulzelf iets in) demo's.

[Reactie gewijzigd door MuttsNL op 11 december 2014 17:00]

Let op: deze is wel nét iets anders.
De ruimte tussen de twee gaten zit nét een stukje te ver uit elkaar waardoor je met één oog niet helemaal scherp ziet (de bijgeleverde lenzen zijn aan de zijkanten onscherp). Je zou dit van te voren kunnen oplossen door het linker-(op rechter, hoe je m vouwt)gat wat naar binnen te vergroten en de lens vast te zetten.
Je hebt ook nog dikke dubbelzijdig plakband nodig.
Voor die ¤ 2,08 wil ik dit weleens proberen. Thx Geckoo!
Ik ga er maar 1 bestellen voor mijn iPhone 6 haha. Jammer dat de Nexus 7 tab 2013 net iets te groot is, anders had ik een Android device kunnen testen, met de bijbehorende apps.

Edit: bestelling geplaatst met paypal, thnx voor de link!

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 11 december 2014 16:21]

Op mijn Nexus 7 2012, kan ik de app overigens niet installleren.. (niet via de play store iig..)
Ik heb zelf ook zo'n Cardboard maar had ik me even lelijk vergist in de bruikbaarheid. Ik heb de versie met het magneetje aan de zijkant. Maar ik had verzuimd om te controleren of mijn telefoon er wel mee kon omgaan. Nee dus.

Ik heb hier een lijstje gevonden met foons die kunnen werken met de magneet versie (v1), er is al blijkbaar een v2 versie die niet gebruik maakt van de magneet.
Vandaag binnen gekregen, grappig ding om even kennis te maken met VR.

Thanks voor de suggestie!
Ik heb hem gisteren ontvangen en je krijgt een aardig beeld van hoe het eruit gaat zien en zoveel plezier voor ¤ 2,08!
Hoe moet het dan wel niet zijn met een Oculus Rift of die van Samsung met een Note 4. Vind het nu wel heel interessant en ben november abonnement vrij en tegen die tijd zijn de prijzen misschien ietwat gedaald :+

Thanks for the tip Geckoo & ook van mijn kids!
Werkt die sdk alleen voor apps voor de Nexus, want ik gebruik die Cardboard-app ook gewoon met m'n Galaxy S4 Active...
De SDK van Google (en die van Durovis Dive bijv.) werken met alle smartphones mits ze de sensoren bevatten welke nodig zijn voor acceleratie etc. Het enige wat nog wel eens compatibility issues oplevert is de magneetknop, als er al een sensor voor aanwezig is, zit die vaak op een andere plek dan bij de Nexus.
Iemand enig idee of dit werkt met de Z3 Compact? Of zijn de afmetingen en resolutie hiervan te laag?
Ja de Z3 Compact werkt, ik heb de Z1 compact en werkt goed.
gebruik hem met deze:
http://www.dx.com/p/neje-...black-334756#.VImmf3uynXo
Je hebt ze ook van rond de 20 euro op die site, en die kartonnen versies van 5 euro.
Het gaat voornamelijk om de lenzen die erin zitten, en die kartonnen versies hebben natuurlijk niet echt fijne lenzen vergeleken met de duurdere.
Je moet alleen letten op de maat. de versie hierboven is voor smartphones tussen de 4 en 6 inch. zowel iOS als Android hebben een hoop apps.
de nederlandse webwinkel 4Launch heeft sinds een paar dagen dit model:
https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-358276
Het werkt in elk geval geweldig!
Lijkt mij dat dit wel moet voldoen.
Zolang het maar niet zo'n budget toestel is.
Leuk voor de mensen die al een Nexus 5 Bezitten, maar voor 300+ euro voor de telefoon, koop je toch veel liever gewoon een oculus rift? Lijkt me toch net even iets professioneler. Ik denk niet dat dit echt doorslaat. Het is leuk dat t kan, maar verder zie ik het nut er niet echt van in.

Edit: Zinsfoutje
U heeft verder helemaal geen moderne smartphone waardoor deze dan aangekocht moet worden van te voren?
Want dit werkt ook gewoon met andere moderne smartphones, echter wordt de Nexus 5 aangehaald als Google’s eigen toestel.
Ik heb zelf wat research gedaan en het blijkt te kloppen wat je zegt. Het zou wel wat meer duidelijkheid in het artikel scheppen als dit ook wordt aangegeven. Want nu ik dit weet, vind ik het een geniaal idee! :D
Snap de verwarring wel, maar goed dat is gewoon hun reclame met hun producten, terwijl het hoofd subject eigelijk universeel is.

Hier kan je em voor +/- ¤2,08 bestellen.
Bizar eigenlijk dat het zo goedkoop kan. Want zelfs de magneten en lenzen zitten erbij!
Het karton zelf is al duurder qua materiaal ..
Daarom maar snel bestellen als je toch al twijfelt, nu het nog leverbaar is, aangezien die webshop vrij vlot bekendheid krijgt zo.
Ik heb geen telefoon die erop gaat werken helaas. Alle android Kitkats die wij hebben zijn Samsung Notes. Gaat niet passen ben ik bang. O-) .

Misschien als ik later volgend jaar de HTC M9 ga halen, dat ik er toch eentje ga bestellen. Of het nou 2,50 of 7 euro is maakt mij dan weer niet zo heel veel uit.
er zijn genoeg goedkope vr brillen te koop die je een indruk kunnen geven van vr. vergeet niet dat je naast de oculus rift ook een stevige pc nodig hebt. voor wie vr wil ontdekken(el cheapo way) is zo'n universeel apparaat zoals de dive of cardboard een prima oplossing lijkt mij.
Ik ben benieuwd. Zou mooi zijn als er onder andere in Play Movies ook films worden aangeboden die hier gebruik van maken. Tot nu toe ben ik redelijk onder de indruk van wat er mogelijk is met een eenvoudig stukje karton en twee lenzen.
daar zit de moeilijkheid van de gehele technologie ook niet in :D
Bijvoorbeeld wat jij aankaart (Play movies) dan zou je een film in 360 graden moeten draaien, wat natuurlijk nog niet gebeurt... Dan zou je pas echt het gehele immersion-gevoel krijgen...
Ik bedoel niet zozeer de vrijheid om 360 graden rond te kunnen kijken, maar meer de mogelijkheid om 3D films te kijken door voor beide ogen een ander beeld te laten zien. Nu zijn er al apps als VR Cinema die films in 2 beelden splitsen, en het mogelijk maken om films met een Cardboard te kijken. Het zou mooi zijn als ook 3D films op deze manier gaan werken. Het zou bijvoorbeeld tof zijn als een app als die van Netflix de optie krijgt om 3D-films stereoscopisch uit te zenden.
Het Amerikaanse Jaunt maakt 360 graden films.

Ze hebben een app van het nummer Live and Let Die van Paul McCartney in 360 graden opgenomen en ze hebben een trailer van een oorlogsfilm gemaakt waarin je vrij kan rondkijken, een mooi kijkje van wat er allemaal mogelijk is. Een aanrader!
https://play.google.com/s...m.jauntvr.preview.mission
Je kunt even bij Jaunt kijken.
die zijn met een camera bezig waarmee je zeg maar VR-films kunt opnemen.
er zijn al een paar leuke stukjes van o.a. Jack White met behulp van de cardboard te bekijken.
Erg vet inderdaad, maar nog weinig content. Het gaat mij er op dit moment vooral om dat er een app komt die reeds bestaande 3D-films geschikt maakt voor Cardboard.
Waarom wordt in dit artikel steeds expliciet de Nexus 5 aangehaald? Je kan bijna elke moderne smartphone in de cardboard proppen, het is maar karton ;)
Zolang je telefoon een gyroscoop aan boord heeft, ongeveer 5" scherm met leuke resolutie (1080p) is het enorm leuk en goedkoop speelgoed!
Het knopje aan de zijkant werkt bij veel andere toestellen niet (bron: eigen ervaring) en bij de nexus werkt deze wel ;)
Klopt. de magneet beinvloed het kompas van de smartphone, en in veel gevallen zit dat kompas aan de andere kant.
Gewoon even testen met je telefoon wanneer deze op input reageert.
Voor mijn Xperia Z was het een kwestie van twee stukjes karton lossnijden en die aan de andere kant plakken, zodat ik de daar de magneetjes kon gebruiken
uw telefoon omdraaien was geen optie?
op zich wel, maar:
-dan zit de camera achter het karton (en heb je niets aan sommige apps)
-zeker niet alle apps ondersteunen een andere schermpositie, en om daar achter te komen terwijl je telefoon al in de Cardboard zit is heel lastig
-het gaat om een stukje karton he? een stanley-mesje en wat lijm en je bent volledig compatible. We zitten hier op Tweakers toch?
Veel telefoons kan je simpelweg ook gewoon andersom in de houder stoppen, mits de app dat ook ondersteunt natuurlijk.
DoDoCase heeft ook een fysiek knopje ontwikkeld die werkt met de rest van de telefoons. Is ook het proberen waard!
nexus is de google telefoon, nietwaar? dat juist die genoemd wordt in hun press-release lijkt me dan logisch. meteen beetje reclame voor ze. en als websites het dan integraal overnemen/vertalen, dan blijft die schuilreclame er mooi in staan :)

Dat, en het feit dat het karton dan precies past waarschijnlijk :p
Heb het geprobeerd met een Chinese plastic cardboard-variant. Ik was echter niet te spreken over de ervaring. Je merkte te duidelijk dat je door een soort kijkdoos keek, verder merkte ik dat je er behoorlijk misselijk van werd en was de algehele ervaring niet heel positief. Ik miste ook het diepte gevoel dat veel mensen die een Oculus Rift hebben geprobeerd benoemden.
Ik heb een tijdje met een Oculus Rift gespeelt hier op werk, en ik werd er ook wel misselijk van. Ik moet het echt zitten doen anders val ik om :)
Ik heb ook zo'n plastic ding besteld. Maar ik vond voor die 15 dollar icm met mijn S4 dan, dat het nog best geinig is. Deze app bijvoorbeeld Rollercoaster VR is echt best wel geinig.

Tuurlijk is het niet hetzelfde als de Oculus, die heb ik ook opgehad, maar mijn S4 is echt wel scherper dan die Oculus. Enige voordeel van de Oculus is de response op de gestures.
met scherper denk ik dat je de DK1 bedoelt, want de DK2 is net zoals je S4 fullhd..
Ik heb met beide al gewerkt en kan enkel zeggen: die cardboard werkt even goed (zelfs beter) dan de Oculus (eerste versie). Refresh rate en resolutie zijn veel hoger. Draagcomfort iets minder. En het aanbod aan toepassingen voor de cardboard was nogal beperkt...
Toevallig liggen er hier net twee Cardboards onder de kerstboom, weliswaar china import. Ben dus heel benieuwd wat ik er van mag vinden.
Als je hem eenmaal in elkaar hebt zitten, de lenzen hebt vastgelijmd en de magneet aan de binnenkant hebt vastgemaakt met plakband, zal het prima werken. Dat is althans mijn ervaring met mijn china import waarvan de lenzen er steeds uitvielen en de magneet aan de binnenkant niet helemaal lekker paste. Werkt nu als een zonnetje.
Was verrast hoe goed het nog werkte maar snap de verbeterpunten van Oculus nog wel voordat ze een consumentenversie willen uitbrengen.
sorry, maar de cardboard versie is nog echt niet eens te vergelijken met bv de DK2.. Dus om nou op basis van de cardboard versie te gaan zeggen dat Oculus nog werk heeft voor de consumentenversie is natuurlijk onzin..
Kan je vinden maar dingen als persistance,belang van hoge framerate,screendoor effect kan je met Cardboard ook prima ervaren natuurlijk zal Oculus op al die punten al wel nog beter zijn. Maar snap nu goed waarom ze perse naar 4K willen e.d.
karton is wel een goedkoper materiaal om nieuwe modellen/prototypes van virtual reality headsets uit te testen, en het materiaal is milieu vriendelijker. en het bespaart materiaal kosten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True