Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Google heeft een nieuwe versie van zijn kartonnen vr-bril Cardboard aangekondigd. Het nieuwe ontwerp kan voortaan smartphones met schermen tot 6" huisvesten. Daarnaast komt de Cardboard-app ook beschikbaar voor iOS.

Het kartonnen ontwerp van de goedkope vr-bril is volgens Google eenvoudiger in elkaar te zetten dan het design dat tijdens de vorige I/O-bijeenkomst werd geïntroduceerd: in plaats van twaalf stappen zijn er nog slechts drie. Ook de knop van Cardboard is gewijzigd waarbij het magnetisch ontwerp is losgelaten. Google liet tevens weten dat er een Cardboard-app voor iOS beschikbaar zal komen en dat er inmiddels een miljoen stuks verkocht zijn.

Ook nieuw is Expeditions. Daarbij kunnen bijvoorbeeld vr-beelden van meerdere Cardboard-dragers gesynchroniseerd worden. Tijdens Google I/O werd een demonstratie getoond waarin een leraar al zijn leerlingen naar dezelfde vr-beelden laat kijken. Verder toonde Google samen met GoPro een opstelling die het heeft ontwikkeld om relatief goedkoop vr-beelden te schieten. Het apparaat bestaat uit zestien GoPro-camera's in een cirkelvormige opstelling. Met nieuwe software van Google, die onder codenaam Jump is ontwikkeld, kunnen de gemaakte beelden geconstrueerd en op YouTube gezet worden.GoPro-vr

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Ach ach, ik had gehoopt dat Google Cardboard een officieel hardware en software platform zou worden zodat iedereen high quality viewers kon maken zoals die van Samsung. Want oprecht, Google Cardboard is gewoon crappy, IMU's in smartphones zijn niet goed genoeg, te erge screendoors, input is nu beter, maar nog steeds alleen één knop. Kijk, in theorie zou een smartphone maker nu ook al een goeie viewer kunnen maken op basis van de Cardboard spec en de IMU gewoon veel beter te maken, maar bij goeie viewers maken komt gewoon veel meer kijken en is nu gewoon onmogelijk voor third parties (zowel hardware technisch als software technisch (denk bijvoorbeeld aan de low latency mode van Oculus)) en Google was groot genoeg om daar een goeie spec en SDK voor te schrijven.

Waar ik wel echt ongelovelijk over te spreken ben is de Google Jump stitching. Ik heb veel zitten te kijken naar het in elkaar knutselen van een VR opname setup, maar steeds lopen uit te stellen omdat stereoscopische opnames gewoon niet en niet goed te doen waren. Naja, en nu maakt Google dat zomaar even vrij beschikbaar :Y) . Ze generen dus een volledige depth map van het beeld zodat ze waarschijnlijk zelfs om zullen weten te gaan met kleine hoofdbewegingen naar (iets wat geweldig is voor mensen die snel misselijk worden). Op z'n minst hadden ze een spec kunnen toevoegen waardoor je een externe IMU aan je smartphone kon koppelen en dat als optioneel deel van de Cardboard spec hadden toegevoegd.

Enige waar ik een beetje over loop te twijfelen is of Jump gewoon ook lokaal kan draaien of dat het per se bij Google moet, want ze geven aan dat ze 1000'en computers nodig hebben om de stitching te doen. En ten tweede natuurlijk of je het resultaat dan gewoon kan downloaden/buiten Youtube om kan kijken (nuttig als je bijvoorbeeld VR films wilt maken), of alleen via Youtube kan delen...

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 29 mei 2015 00:17]

Google Cardboard is gewoon fun en bedoeld als grap/gadget. Je moet daar niet serieus meer willen VRen. En daar is het ook helemaal niet voor bedoelt. Ik heb zo'n kit uit China laten komen voor ¤6 en dan is het gewoon fun.
Orgineel was het inderdaad bedoeld meer als grap/gadget/proof of concept, maar ondertussen claimt Google dat hun doel vanaf day 1 was om 'VR in de handen van iedereen te krijgen' (dat claimden ze net op de keynote) en als ik kijk naar hun investeringen in Google Jump (echt, dat is niet te overschatten hoe complex dat is, zelfs als je bedenkt dat Google op dat vlak al veel kennis bezit) dan nemen ze het zelf ook redelijk serieus. Maar goed, Cardboard zelf zie ik inderdaad ook gewoon als een proof of concept en niet veel meer, tot de dag dat ze er een full-power hardware platform onder zetten.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 28 mei 2015 22:27]

Meer om je lekker te maken zodat je een Occulus Rift gaat kopen :)
Die carrdboard komt qua ervaring niet in de buurt van de Oculus en kan er juist voor zorgen dat mensen denken "is dit nou alles?" waardoor ze VR links laten liggen.
Ze kunnen ook denken: "dit smaakt naar meer". Juist omdat het zo laagdrempelig is, helpt de cardboard om VR populair te maken.
Dat is van Facebook en heeft Google dus niet mee te maken toch?
Nee, maar Google is vast een groot voorstander van het project, kan ik me indenken.
Tof, maareh, hoe ziet dat ding er uit en wat gaat ie kosten (als ie voor iedereen verkrijgbaar is)?
Heb een chinese variant van de eerste Cardboard maar dat werkt net niet lekker met m'n Huawei Ascend P7, magneet werkt bijvoorbeeld niet, hopelijk werkt de nieuwe versie wel goed want het is zeker een tof concept.
Er zit geen magneet meer in de nieuwe versie maar een andere button van papier die op alle toestellen moet werken.
De magneet werkte ook niet voor mijn Samsung Galaxy S3, gezien de sensor aan de verkeerde kant zat. Even de magneet losgepeuterd, en aan de andere kant vastgelijmd. Werkt prima!

In eerste instantie dacht ik mijn S3 gewoon opsekop te kunnen gebruiken, maar de sensor zat linksonder, en de magneet rechtsonder. Als ik mijn telefoon omdraai, dan zit de sensor rechtsboven, nog steeds buiten bereik. Als ik hem dan nog een slag draai, dan zit het scherm aan de achterkant...

Ik weet niet of dat voor de P7 een oplossing is, of dat deze überhaupt de sensor niet heeft.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 29 mei 2015 02:13]

Ik heb sinds gister avond een echte cardboard. Persoonlijk vind ik de echte beter het is gewoon ook wat steviger dan een chineese die ik heb liggen. Verder kan niet elke telefoon volgens mij een verandering in een magnetish veld oppakken, zelf gebruik ik een one plus one en dat gaat heerlijk.
Ben benieuwd wat er voor de magnetische knop in de plaats komt, want dat was wel geniaal bedacht.
Bij de iOS versie moet je op het scherm tikken om verder te gaan.
Ik weet niet of dat kan bij die kartonnen versies, bij deze is dat in elk geval geen probleem.
Is gewijzigd naar een knopje dat op je scherm tikt. The Verge heeft een preview online.
Google Cardboard is erg goed en indrukwekkend. Veel mensen hebben een high res mobiel. Ik denk dat Google Cardboard potentie heeft om groter te worden dan oculus rift (ik heb ze allebei geprobeerd) door het openstellen van de SDK en lage instap kosten.
Ik heb ze ook beide geprobeerd, ik had een Rift geprobeerd voor ik een cardboard gebruikte, maar in vergelijking vind ik de cardboard toch een flinke stap terug t.o.v. de Rift. De Rift voelt een stuk beter aan en je waant je eerder in een virtuele wereld, waar ik bij de cardboard meer een 'kijkdoos' idee had.

Om mensen kennis te laten maken met VR is cardboard geweldig, maar de Rift ligt qua beleving mijlenver voor.

Maar om even op je punt te reageren: wat bedoel je met groter? Meer gebruikt? In dat geval zal de cardboard wel winnen denk ik.

En volgens mij is de SDK van de Rift ook gewoon te verkrijgen, maar correct me if I'm wrong :)
De SDK van zowel cardboard en van Oculus zijn inderdaad gewoon te downloaden. Als openstellen van de SDK draait om vrij toegankelijke broncode, dan is de broncode van Oculus wel vrij beschikbaar, maar niet vrij aanpasbaar. Aan de andere kant is de broncode van Google Cardboard volgens mij niet beschikbaar.
Heb zo'n ding opgehad met een note 4 erin, werkte leuk, voor de paar minuten dat ik het gezien heb.
Vraag me af hoe je het op de schermpjes van de iphones, met een stuk lager ppi, zult beleven. Juist voor dit soort doeleinden is 1440p wel mooi, in het dagelijks gebruik is 1080p voldoende.
muah, ik heb met de oculus DK2 gespeelt voor een week en vind 1080p dus toch niet voldoende, ik stoorde me echt aan de pixels...
Inderdaad lijkt mij 1440p een leuke verbetering maar voor mij mag het nog een enkele stapje hoger....
Ik heb recent ook een cardboard gekocht, en ik vond het leuk genoeg om een wat duurdere plastic uitvoering te halen met verstelbare lenzen en een hoofdband.

Nou vroeg ik mij laatst af of er al projecten bestaat om een android telefoons op de PC aan te sluiten. Met onder andere steam, en technologie van nvidia is het mogelijk om games te draaien op een vlotte pc, en het complete spel naar een simpele windows tablet met atom te streamen.

Aangezien veel spellen op de pc 3d ondersteunen (veelal vanuit bijvoorbeeld nvidia) zou het erg gaaf zijn als dit beeld naar een android telefoon gestreamt zou kunnen worden.

De volgende stap zou dan zijn om de sensoren van de telefoon als input voor de game te laten dienen, net zoals dit bij cardboard aps werkt.

Op deze manier zou je voor een paar euro een draadloze VR bril hebben. Uiteraard zal dit niet zo goed werken als een octulus rift, maar het zou in principe best moeten werken.
Ik kreeg pas geleden nog de volgende tip.. zelf nog niet geprobeerd overigens..
Heel gaaf, ga ik zeker eens proberen!
Ook heel mooi dat Google hun Cardboard SDK beschikbaar gaat maken voor iOS, zodat alle Android VR apps makkelijk naar iOS overgezet kunnen worden.

En die Google Cardboard App is nu al in de USA Appstore te downloaden!

[Reactie gewijzigd door migimigi op 28 mei 2015 21:43]

ik heb helaas een te kleine cardboard voor mijn mobiel, dus gemod, en nu dan de settings voor de 6" cardboard verkrijgen
Vooral de mogelijkheid om je telefoon zonder magneet te bedienen lijkt me handig, nu moet ik telkens mijn P7, uit het karton halen om op het scherm te tikken, natuurlijk kan je ook een bluetooth controller kopen, of andere accesoires: http://vrlabs.nl/ maar dan wacht ik toch liever op de volgende VR bril voor PC, (Oculus resolutie vind ik nu nog te laag, teveel pixels zichtbaar.)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True