Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Microsoft toont op zijn Russische site een 'VR Kit': een houder voor een smartphone die over lenzen beschikt zodat de kijker virtualrealitycontent kan bekijken. Microsoft wil het maken van vr-games promoten met de 'VR Kit'.

Microsoft heeft de afbeelding van de 'VR Kit' op een Russische TechDays-site staan. Te zien is dat de viewer een smartphone bevat en door de gebruiker vastgehouden dient te worden, maar veel meer details zijn niet op te maken uit de foto. De VR Kit lijkt in ieder geval een alternatief voor Googles Cardboard: een viewer van karton waar een smartphone in past en waarvan Google het ontwerp heeft vrijgegeven.

De VR Kit van Microsoft lijkt in eerste instantie bedoeld voor ontwikkelaars om vr-games te ervaren. Het bedrijf stimuleert ontwikkelaars dat soort games te maken tijdens een hackathon op 17 oktober, zo staat er op de Russische pagina. Tijdens dat evenement zal niet alleen de beste vr-app op gebied van gaming, maar ook op terrein van educatie en zakelijk gebruik gekozen worden. Microsoft zegt verder ready-made tools voor de ontwikkeling beschikbaar te stellen.

Microsoft  VR-Kit

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Ik denk dat als mensen dit als eerste VR 'apparaat' halen dat ze dan zullen afhaken op bijvoorbeeld de Oculus. Echt weer de tech industrie om apparaten te maken die zo goedkoop mogelijk zijn, en met niks anders rekening houden.

Ik heb zo'n cardboard gekocht, zou het niet aanraden.
Echt weer de tech industrie om apparaten te maken die zo goedkoop mogelijk zijn, en met niks anders rekening houden.
Er is toch hopelijk niemand die een passief stuk karton van ¤10 haalt en denkt dat ze hiermee een Oculus Rift alternatief in handen hebben. Dit is toch niet een dergelijke VR-bril waar gewoon stevig op bezuinigd is; dit is een totaal ander concept, vanaf het begin bedoeld als een speeltje voor je smartphone. Als je glowsticks koopt weet je toch ook dat het geen Philips Hue is.

Ik heb overigens ook een Cardboard van Google, en ik ben zeer tevreden. Dat is dan ook omdat het maar een paar euro kostte, en de Microsoft uitvoering van het idee zal niet veel duurder zijn. Er zijn luxe plastic varianten die richting de ¤100 gaan; als je er zo een haalt, kan ik me voorstellen dat je met de kop op de tafel slaat.

De 'Cosmic Rollercoaster' in de Play store vind ik wel leuk om af en toe eens te bekijken met de Cardboard, en dan heb ik nog maar een 720p scherm in mijn telefoon. Er zijn ook genoeg YouTube producers die steeds meer met VR video's produceren. Als je van ASMR houdt is het nog best tof om voor het slapen gaan even in een ruimteschip een ontspannings programma te volgen.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 28 september 2015 15:32]

Er is toch hopelijk niemand die een passief stuk karton van ¤10 haalt en denkt dat ze hiermee een Oculus Rift alternatief in handen hebben.
Ja en nee. Ik heb een budget Android tablet gekocht om mee te testen. Het ding was zo dramatisch slecht dat ik vervolgens nooit meer een Android tablet zou overwegen.
Het ding was zo dramatisch slecht dat ik vervolgens nooit meer een Android tablet zou overwegen.
Dat zegt toch niet zoveel over de Cardboard lijkt me? De ervaring is voor mij ook wat minder met het 720p schermpje in mijn telefoon, maar dat heb ik voor aankoop geanticipeerd.

Je zegt zelf een budget tablet te hebben gekocht; had je met hetzelfde budget voor een nieuwe iPad of Surface kunnen kiezen? Iedere fabrikant kan Android op een apparaat pleuren en zodoende liggen ze ook voor minder dan ¤100 bij de Aldi. Er zijn genoeg apparaten waarmee je Android gewoon niet kunt gebruiken zoals het bedoeld is.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 28 september 2015 16:32]

Dat zegt toch niet zoveel over de Cardboard lijkt me? De ervaring is voor mij ook wat minder met het 720p schermpje in mijn telefoon, maar dat heb ik voor aankoop geanticipeerd.
Nee, maar ik reageer ook op ThePendulum die aangeeft dat gebruikers toch geen passief stuk karton gaan vergelijken met een Oculus Rift. Dat doen ze dus wel, hoe onredelijk dat ook is. Net zoals het onredelijk is om van een instap tablet dezelfde verwachtingen te hebben als van een iPad, maar onbewust hebben mensen dat dus wel.
Ik snap alleen niet helemaal waarom ze een eigen variant uitbrengen. De Google Cardboard versie (wel die van ZAAK) werkt prima met m'n Lumia. Enige is dat alle spellen die ontwikkeld zijn met Unity niet goed werken. De camera heeft constant de neiging om een bepaalde kant op te draaien waardoor ik in de tegengestelde richting moet blijven bewegen om het beeld stil te houden wat natuurlijk op een gegeven moment ondoenbaar is als je om je eigen as moet gaan draaien alsof je salto's maakt...... Andere spellen en VR-simulaties werken dan wel weer prima.
Heb trouwens ook de Oculus Rift mogen proberen eens en ondanks dat die véél beter werkt natuurlijk vind ik voor het prijsverschil de mogelijkheden nog best oké en goed te doen!

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 28 september 2015 14:22]

Dit 'driften' kan je op een simpele manier oplossen door de sensor te resetten/calibreren. Dit kan door de smartphone een seconde of 20 plat op tafel test leggen.
Vorige week voor het eerst een DK2 uitgeprobeerd, en had letterlijk uren lang koppijn en was misselijk. Ben benieuwd in hoeverre het verbeterd is met CV.

Al heb ik ook al heel snel motion-sickness bij normale first person games, dus eigenlijk viel het ook wel te verwachten.
Dan kan je beter beginnen met "cockpit" games; waar je in de virtuele wereld zelf ook stil zit. Ik heb zelf een DK2 en kan bijvoorbeeld uren virtueel autorijden (project cars en euro truck simulator) maar rondlopen (zoals alien: isolation) is altijd lastiger om in te komen. Wat ik zelf ook prettig / rustiger vind gamen in de DK2 zijn "tabletop" achtige games zoals BlazeRush.
Dat is inderdaad precies wat ik ook doe. Samen met Kart Racing Pro, Live for Speed en uiteraard Elite:Dangerous.
Een goed ingestelde IPD kan ook koppijn en misselijkheid voorkomen.

En als laatste, een bepaalde mate van gewenning komt er ook wel bij kijken. Ik merk dat ik er nu beter tegen kan om bv even Alien:Isolation te spelen tov de eerste keren dat ik de Oculus op had. Maar ik doe het eigenlijk nooit omdat ik het onnatuurlijk vind spelen.
Ik merkte ook al dat ik voornamelijk van het ronddraaien met de muis misselijk werdt eigenlijk. Alleen hoofd bewegen ging prima opzich.
Iig goed om te horen dat dergelijke games minder problemen opleveren, dan hoef ik de hele VR revolutie iig niet te missen :D
DK2 gaf mij het idee dat VR nog niet ver genoeg was en dat ik zou wachten tot de 2e generatie consumenten VR. De CV1 heeft mij helemaal overgehaald! Het is nog lang niet perfect, maar het is al op een niveau waar het een mooie ervaring is, wat ik met de DK2 echt niet vond. De verbetering is erg groot. Nu alleen de vraag of ik Oculus of de Vive koop.

Over motion-sickness kan ik helaas weinig vertellen, heb ik zelf niet snel last van namelijk. Maar ik denk vooral dat dat meer aan de game zelf zal liggen dan de kwaliteit van de headset. De demo die ik deed was een 3rd person game, toch voelde het na extreem korte tijd natuurlijk aan. Had niet het gevoel dat ik een zwevend, lichaamloos, automatisch volgend hoofd was, ondanks dat ik dat wel was. De game hield volgens mij perfect rekening mee met welke volg bewegingen natuurlijk aan voelen en wat motion sickness zou geven.

https://www.youtube.com/watch?v=t2jVBC5idRI
Je kan ook het artikel lezen. Het is voor de techdays bedacht om VR-gaming te stimuleren.
Wat ik bedoel is dat dit juist helemaal niet stimuleert, maar juist afschrikt omdat het zo slecht is. Dan gaan mensen het proberen en denken ze 'is dit VR? Nou, ik vind het maar niks hoor'. Je krijgt namelijk helemaal niet het idee dat je ergens anders bent (zoals met bijvoorbeeld de Oculus), het is meer een goedkope kijkdoos die de hele tijd uit elkaar valt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 28 september 2015 09:44]

Aan de andere kant is het wel een bijzonder eenvoudige, goedkope en vooral toegankelijk manier om hiermee kennis te maken. Het publiek dat op dit moment in het echt kennis heeft gemaakt met Oculus is niet zo heel groot, vooral omdat de aanschaf nogal een kostbare onderneming is. Als je voor een paar euro zo iets kunt krijgen en je hebt een beetje een knappe telefoon (ik kan me namelijk niet helemaal vinden in jouw statement, maar je moet wel een beetje een hoge resolutie scherm in je toestel hebben zitten), bereik je er mee dat een grotere groep mensen een eerste ervaring met VR kan opdoen. Vergeet niet dat voor heel veel mensen dit (of een cardboard) sowieso de eerste kennismaking is, die hebben echt nog niet allemaal al een Oculus uitgeprobeerd.
Dat is inderdaad de reden waarom ik een hele tijd geleden er één besteld heb op een Chinese website. Kostte echt helemaal niks en was gewoon benieuwd, het beviel best en kocht op dezelfde website een ietwat luxere uitvoering.
Helaas is deze niet heel aangekomen maar kon er nog wel mee spelen. Ik zag dat Samsung een vernieuwde en een goedkopere versie gaat uitbrengen van hun VR bril, van ¤ 199,- naar ¤ 99,- en ik was toch al van plan om een Galaxy S6 aan te schaffen dus dat komt mooi uit. Kijk er erg naar uit!
Misschien dat Wolfos bedoeld wat er in het begin een beetje met tablets gebeurde. Samsung, Apple, Sony, etc hadden allemaal dure maar relatief goede modellen. Er komen van die "intertoys" merkjes op de markt voor een veel lagere prijs wat mensen dan graag kopen.....die werk(t)en absoluut niet goed en mensen hadden een slechte smaak van een tablet terwijl het allemaal best goed werken was. Momenteel bijna niet meer aan de orde maar voor een snelle acceptatie kan het ook een "backfire" geven.
Toen ik een aantal jaar geleden voor het eerst de Oculus DK1 op m'n hoofd had dacht ik ook: "Is dit het nou?". Ik was echt zwaar teleurgesteld in dit concept. Totdat ik vorig jaar eens voor de grap de Google Cardboard en een duurdere kunststof variant ervan heb gekocht. Cardboard was niet echt iets om naar huis voor te schrijven, maar het idee is leuk. Dit is natuurlijk wel een instap voor de wat duurdere varianten.

De kunststof VR mount die ik heb is wel van goede kwaliteit en ideaal voor feestje om te laten zien hoe gemakkelijk/goedkoop het is om een 360 video te bekijken of een 3D film. En veel mensen zijn hier heel enthousiast om. Ook als ik ze de Cardboard versie laat zien.

Dus ik zeg, goed om het te introduceren vooral als er bij verteld wordt dat wanneer je 3 tientjes meer uitgeeft het een 3D wereld van verschil is(pun intended).
Microsoft Techdays is dan ook helemaal niet bedoeld voor de consument, maar voor developers. Zie het als een snelle manier om concepten te testen voor ze helemaal worden uitgewerkt.
Ja, een cardboard is geen afgewerkt product. Maar hololens apps mogen anders nu toch wel al ontwikkeld worden.
Ik ben het helemaal met je eens. Dit is gewoon van de zotte. Welke marketeer komt er nou een met een kartonnen doos voor zn telefoon?

Dat je als 'een' Google een filmpje maakt, voor de fun, hoe jij thuis met een stuk karton je eigen VR-huls kan bouwen, snap ik helemaal.

Maar als ik dit zo lees, dan zou ik de volgende vergelijking willen trekken:

Denk je dat Apple succesvol was geweest als Steve Jobs op het podium had gestaan met een plat stuk karton een zwart viltstift, en was begonnen: "Meet the iPad!" Hilarisch zou dat zijn geweest..
Mogelijk… Maar ik denk dat De meeste met deze goedkope cardboard dingen ook wel realiseren dat een paar euro stukje karton en een telefoon niet het zelfde is als een moderne gamePC met een paar honderd euro VR headset.

Op Gamescom had ik even een simpele VR demo gedaan met de DK2, toen dacht ik ook al dat ik voorlopig nog geen VR zou kopen en een generatie later pas VR zelf zou kopen. Vervolgens had ik later op de dag een demo van Oculus zelf met de consumenten versie en was ik verkocht. Maar zelfs al was de DK2 het huidige VR niveau had ik me om de toekomst niet zo druk gemaakt.

Uiteindelijk valt de ontwikkeling van VR niet te stoppen, dat zal op hoog of laag tempo altijd door gaan, zelfs al valt de verkoop extreem zwaar tegen. Er zijn te veel belangen voor de door ontwikkeling namelijk. Daar zijn deze cardboard dingen goed voor.

VR is nog maar net op een prettig niveau beland, alles daar onder kan voor velen een slechte ervaring geven.
Maar zonder de eerste stappen hebben de ontwikkelaars niks om mee te experimenteren, wil je de toekomstige markt goed kunnen benutten moet je er vroeg bij zijn om in ieder geval ervaring op te doen.
En bedenk dat gamen slechts één optie is waar VR ingezet kan worden. Er zijn zo ongelofelijk veel andere serieuze en minder serieuze toepassingen te bedenken voor VR dat het inderdaad een blijvertje zal blijken te zijn.
VR is al twintig jaar een blijvertje :)
Helaas blijft het al die tijd bij -al dan niet- spectaculaire demo's en onderzoeksprojecten.
De mensen die ik met mn clone cardboard laat kennis maken willen er ook graag één..... :)
Lol. Ik heb zowel de oculus als een cardboard uitgeprobeerd en mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar de cardboard. Reageert beter op bewegingen etc.

Nee, is natuurlijk geen serieuze vervanger voor langere sessies (zo'n cardboard moet je meer zien als proof of concept) maar het laat wel zien dat er nog voldoende te verbeteren valt aan o.a. de oculus.
Of juist niet, hangt helemaal af van hoe je het brengt, als je het brengt als voorproefje voor een echte VR bril dan zal dat juist andersom werken. Je moet duidelijk laten weten dat dit dus niet is wat je echt wilt maar je wel kan ervaren hoe het ongeveer werkt.
grappig, want een hoop mensen die ik ken die juist een cardboard hebben vinden het juist wel interessant en grappig, en beseffen ook dat het een zeer low-end VR alternatief is.
Wellicht is dit een eenvoudige instapmanier om aan de slag te gaan met de HoloLens-technologie. De cam kijkt namelijk nog rechtdoor, dus opzich kun je AR-achtige dingen uithalen.
Leuk ook dat dit in Rusland wordt geintroduceerd. Volgens mij heeft WP daar een redelijk marktaandeel.

Tot nu toe waren WP altijd wat underpowered, daar moeten ze met VR wel wat aan doen, want dat is behoorlijk zwaar voor de grafische chip.

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 28 september 2015 09:26]

zou je niet doormiddel van een PC dit kunnen simuleren en dan dat de telefoon als Client dient? of iets met azure (dat is toch dat cloud computing?) dan zou je toch gewoon hoogwaardig kunnen streamen mits de wireless in de winphone dit snel genoeg slikt.
Lang leve google translate!

Het is helaas 2448km rijden vanaf mijn huis. Jammer dat een dergelijke hackathon niet ook in nederland is. Ik heb ook een 930 en zou graag een "hello world" VR app willen maken.
Link naar een plaatje?
Link naar de website, vertaald

Er staat op de website: 'Weekend rijden'. Het hele weekend rijden :)

Je kunt natuurlijk zelf proberen hier in Nederland iets te organiseren: vrhack@microsoft.com

[Reactie gewijzigd door geertdo op 28 september 2015 10:25]

Google Cardboard vind ik opzich al best een leuke gadget, toevallig ééntje gratis gekregen via HAN.
Het is goedkoop en vooral makkelijk in gebruik, gewoon je telefoon erin sliden en klaar.

Wat ik mij wel afvraag is: wanneer wordt de VR of AR techniek geimplementeerd in bijv. onderwijs of een operatie. Het is nog wel een dure feature maar ik vind het wel een handige feature, niet alleen voor games maar ook voor ander gebruik.

Daarnaast ben ik wel benieuwd over hoe het over 5 jaar het zou zijn.
Hebben we dan een opvolger voor VR of AR of blijven wij nog steeds het ontwikkelen?
Ik kreeg een VR cardbox van Audi voor de nieuwe A4 app die gewoon te downloaden is in de app/play store. Je kunt virtueel rondkijken in en buiten de auto, en er staan een aantal leuke filmpjes in de app (o.a. Bos, rollercoaster). De app heet 'Audi A4 experience' en werkt volgens mij ook met de verschillende cardboxen.

Grappig dat auto fabrikanten ook al gebruik maken van de nieuwe technologie.

Het is absoluut geen hoogstaande technologie op dit moment, zeker niet met de huidige specs vind ik een telefoon niet echt geschikt, maar voor een eerste (of tweede ;)) kennismaking is het wel grappig gemaakt.
Dus zodra een xbox beeld kan streamen naar je telefoon en de bewegingssensor in je telefoon verbonden is met de xbox controller kan oculus inpakken?
Er lijkt een Lumia 930 in te zitten op de foto. Als dit ding op de Europese markt beschikbaar komt ga ik hem zeker bekijken als Lumia 930 eigenaar.
allé, ze komen weer 2 jaar achter het 'innovatieve' microsoft... Ze beginnen nu pas reclame te maken voor hun surface 3 in de media die al anderhalf jaar op de markt is. Vreemd bedrijf
Wat is me dat nu toch weer een rare opmerking :S

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True