Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Google deelt tijdens zijn ontwikkelaarsconferentie I/O een stuk karton uit aan alle aanwezigen, waarvan een simpele vr-bril gemaakt kan worden. Daartoe moet een smartphone in het omhulsel gestoken worden en op de telefoon dient de 'Cardboard'-app te draaien.

Google Cardboard is ontstaan als hobbyproject van twee Google-medewerkers uit Frankrijk. Zij werkten eraan in de zogenoemde 20 procent-tijd, de tijd die Googlers tijdens hun werkweek krijgen om aan persoonlijke projecten te werken. Cardboard bestaat uit een grote lap karton voorzien van twee lensjes, wat klitteband, een elastiek en magneten. Het geheel kan in een paar stappen in elkaar gevouwen worden en vormt dan de basis voor een vr-bril. Als scherm wordt gebruikgemaakt van een telefoon die aan de voorzijde in de constructie vastgeklemd wordt met een elastiekje. Op dat scherm wordt hetzelfde beeld in splitscreen weergegeven met een klein verschil in perspectief, waardoor een 3d-effect ontstaat.

Zodra de telefoon geplaatst is wordt via nfc de Cardboard-app gestart waarmee gebruikers onder andere kunnen vliegen met Google Earth. Ook kunnen ze meekijken met een rijdende Street View-auto, YouTube-filmpjes kijken en ook is het mogelijk om een tour door Versailles te krijgen. Door het hoofd te bewegen kan binnen die demo's rondgekeken worden, net als bij echte vr-brillen. Een magneet aan de zijkant, die van boven naar beneden bewogen kan worden, stelt gebruikers in staat om een 'klik' uit te voeren. De beweging van de magneet wordt opgepikt door een sensor in de telefoon en de app kan hier vervolgens naar handelen.

Google CardboardGoogle CardboardGoogle CardboardGoogle Cardboard

Op de website van Cardboard biedt Google de bouwtekening voor de 'bril' aan alsmede tips over waar de verschillende onderdelen het beste aangeschaft kunnen worden. Het bedrijf hoopt dat mensen via Cardboard gaan experimenteren met het schrijven van vr-software en biedt daarom tevens een experimentele sdk aan.

Uit een test van Tweakers op de Google I/O-conferentie blijkt dat de simpele kartonnen constructie eenvoudig in elkaar is te zetten en verbazingwekkend goed werkt voor iets dat overkomt als niet veel meer dan een geintje. Zolang de telefoon goed gepositioneerd is valt een duidelijk 3d-effect waar te nemen en ook de beeldkwaliteit is lang niet slecht, al is de resolutie aan de lage kant en werkt het geheel weinig comfortabel omdat je het als gebruiker constant tegen je hoofd aangedrukt moet houden. Een alternatief voor Project Morpheus van Sony of Oculus Rift is het zeker niet, maar we kunnen ons voorstellen dat het voor wat minder kapitaalkrachtige ontwikkelaars wel nét goed genoeg werkt om te kunnen experimenteren met vr.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Wow.. ik vraag me af hoeveel dit eigenlijk kost om zelf te maken, maar wat een idee zeg! _/-\o_
Minder dan 35 euro volgens verschillende online bronnen. Een volledige kit is hier te krijgen voor ong. 40 dollar (incl verzending naar NL).

[Reactie gewijzigd door ThomasBerends op 26 juni 2014 10:50]

BXDD7282
10% korting
DODOTHX
20% korting tot 30/06
Die had ik ook gezien, maar die werkte niet bij mij.
http://www.dodocase.com/cart?utm_content=20-percent-off-cart

Geeft FHWOND20 als kortingscode :)

$19.95
- $ 3.99 discount
+ $ 4.79 sales tax
+ $ 20.00 shipping
= $ 40.75 = ¤ 29,90

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 27 juni 2014 19:01]

Ding zelf kost nu 20 dollar op de site. Waar vind jij hoeveel verzendkosten er berekend worden?
Verzendkosten zijn 20 dollar. Ik ging gewoon naar check-out zonder echt te bestellen.
Dan komt het totaal nu op 40 dollar, ofwel 29euro33
Bij mij op 43,43 dollar met die kortingscode. Hoe kom je op 40 dollar?

including shipping for $20.00.
.. including $5.39 taxes.
.. including $2.00 in discounts
Ja ik heb niet verder gekeken hoor. Ging er wel vanuit dat het 20 + 20 was. Maar 43 scheel niet veel met 40 gelukkig.
Klopt. Gevoelsmatig wordt het dan wel een duur stukje karton met lensjes en magneetjes (32 euro). Wil het eigenlijk wel hebben. Leuke el cheapo gadget dan. Als het niks is val je je er ook geen buil aan.
Update: en nét besteld! haha

[Reactie gewijzigd door destroyer6670 op 27 juni 2014 15:33]

true. maak maar een foto als je 'm op hebt
Lijkt meer op een site die even ingesprongen is op het concept.
Het bedrijf zit in San Francisco, dus in de buurt bij de Googleplex. Ze hebben al precies de juiste componenten en de layout van het karton. Ik denk dus dat dit bedrijf de 6000 'brillen' voor de aanwezigen bij Google's presentatie heeft gemaakt.
Mooi. Ik zit binnenkort in San Francisco tijdens mijn vakantie. Mocht ik hem tegenkomen, neem ik hem mee :)
Klopt. Maar het is makkelijk voor mensen die geen zin hebben alles los te bestellen.
Vergeet douanekosten niet, al gauw 15-20 euro extra.
Dit bedrag is hiervoor te laag, en daardoor zijn er geen extra douanekosten.
Dus geen douanekosten, maar wel omzet belasting betalen van waarschijnlijk 21%. (totaal bedrag inclusief verzending is meer dan 22 euro) Plus dat je ook nog inklaringskosten krijgt dus dan zit je al snel aan de 15-20 euro van timd93.

http://www.belastingdiens..._zo_ja_hoe_bereken_ik_dat

edit: Ik kan niet lezen, thomas heeft gelijk

[Reactie gewijzigd door Flaggie op 26 juni 2014 14:23]

Die 22 euro is zonder verzendkosten. Hierdoor hoef je over dit artikel geen extra belasting of inklaringskosten te betalen. Dit staat ook in je link:
Waarde van de zending (exclusief verzekerings- en vervoerskosten)
Je kunt het ook makkelijk berekenen met de Invoercalculator
De link op de Google pagina met waar de lensen te koop zijn in de EU geeft al aan dat ze momenteel niet meer op voorraad zijn. Je moet dus snel je spullen bestellen denk ik.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 26 juni 2014 13:17]

US link heeft ze nog wel
Bovendien hoef je niet speciaal deze te bestellen
focal distance is het belangrijkste
Ik vraag me af of dat niet erg zwaar wordt op je neus. Leuk idee maar of het echt praktisch is ?
en werkt het geheel weinig comfortabel omdat je het als gebruiker constant tegen je hoofd aangedrukt moet houden
Misschien eens lezen........ ofwel je houdt em dus zelf vast...
Elastiekje achter je oren/hoofd?
Als je de harde randjes afwerkt met wat stof, kun je hier best nog wel wat van maken hoor. Zeker ideaal als developer; één keer wat moeite erin steken en je hebt er lange tijd plezier van.
Paar stukken spons, wat oud doek/t-shirt en naald en draad en je kan het ook mooi lichtdicht en comfortabel afwerken.
Paar stukken spons, wat oud doek/t-shirt en naald en draad en je kan het ook mooi lichtdicht en comfortabel afwerken.
Of je knutselt hem aan een (bouw of motor) helm vast.
Een motorhelm doet denk ik toch wat van de experience af en is vrij duur. Tenzij je een afgekeurde koopt voor een paar euro.

Zou persoonlijk voor duikbril idee gaan.
Het is waarschijnlijk ook niet bedoeld om praktisch te zijn, maar eerder als eenvoudig (en goedkoop) testmateriaal voor ontwikkelaars.
Ik houd van pizza's dus dit kan ik zo doen als ik wil :)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door thehidde op 26 juni 2014 15:59]

Dus jij gaat voor de 'extra large' vanavond?
Lees de FAQ en alles wordt je duidelijk :P
Ook die magneet is geniaal. Eens kijken of ik hem ergens kan vinden tussen die gesloopte HDDs van me. Zodra ik die lensjes ergens vandaan kan slepen ga ik hem bouwen.
Nee, de lenskit die je nodig hebt kost namelijk al $28. Je hebt ook wat magneten nodig (die ook nog eens rond de $5 dollar liggen. Karton en andere zaken als velcrotape zijn dan weer goedkoop en heb je waarschijnlijk thuis wel ergens liggen.
Dit is nou een leuk tweakers artikel, dat 1 van ''onze'' jongens dit nog niet voor elkaar gekregen heeft?
''simpel'' met een doos een vr bril ontwikkelen icm een smartphone. Ook tof om te lezen dat google medewerkers 20% van hun tijd mogen besteden aan dit soort eigen/persoonlijke projecten ( kunnen veel directeuren van leren ).

Laatste zin is uiteraard ook belangrijk, en ik zal het herhalen want mijn voorgevoel zegt dat veel mensen dit zelf gaan aankaarten:
Een alternatief voor Project Morpheus van Sony of Oculus Rift is het zeker niet, maar we kunnen ons voorstellen dat het voor wat minder kapitaalkrachtige ontwikkelaars wel nét goed genoeg werkt om te kunnen experimenteren met vr.
Zelfs al te koop op amazon:
http://www.amazon.de/Stoo...fRID=182VV0TEX0KTR8EARZNS

(gevonden via de link van Google om lensjes te kopen voor je DIY-bril)
En die lensjes zijn weer voor een vergelijkbaar opensource 3D VR ding:
https://www.durovis.com/opendive-howto.html
Die heb ik, werkt prima alleen ik mis bij de cardboard app wel de magneet "button" aan de zijkant. Toch even kijken of de oplossing met kopertape werkt.
Het idee om 20% van je tijd aan eigen projecten te mogen besteden is maar voor een beperkt aantal bedrijven haalbaar. Als je bij een bedrijf werkt waar committed roadmaps met klanten zijn afgesproken zit je in een hele andere situatie als bij een bedrijf als Google die in feite 1 kernproduct heeft (advertenties verkopen) waaromheen je het eco-systeem op allerlei manieren, redelijk vrijblijvend, kunt uitbouwen.

Simpel voorbeeld: Google kan redelijk makkelijk een beta oplossing in de markt zetten die het gevolg is van die 20% eigen projecten, maar Philips Medical Systems kan niet even een experimenteel medisch apparaat (half, of nog minder) ontwikkelen en uitproberen.
ben ik het niet mee eens. Het uitproberen kan prima. weliswaar niet binnen de markt waar het voor bedoeld, maar hoe denk je anders dat ze met nieuwe producten en innovatie komen? Dit is de R&D van Google als het ware gewoon iedereen die daar zin in heeft.
ben ik het niet mee eens. Het uitproberen kan prima. weliswaar niet binnen de markt waar het voor bedoeld, maar hoe denk je anders dat ze met nieuwe producten en innovatie komen? Dit is de R&D van Google als het ware gewoon iedereen die daar zin in heeft.
Bekijk het anders: Omdat je alle programmeurs de kans geeft om 20% van hun tijd te besteden aan "Skunk Works" projecten, hoef je geen dure R&D afdeling op te zetten en te onderhouden met een legertje academici.
Eens. Plus dat innovatie daardoor niet geforceerd wordt. Als een programmeur denkt goh dat is misschien wat dan heeft hij zelf de mogelijkheid om het op zijn manier uit te werken. Niet overdragen aan een afdeling die er niet hetzelfde enthousiasme voor draagt.
Je kunt werken bij Google of andere toonaangevende (vaak Amerikaanse) bedrijven niet altijd evengoed vergelijken met "veel" (bijvoorbeeld Nederlandse) bedrijven. Niet iedereen kan met die 20% vrijheid uit de voeten. Veel mensen bouwen dan maar een feestje en veel andere mensen hebben het toch al zo druk dat ze hun overige werk niet in vier dagen kunnen passen. En natuurlijk gaat hier nu iedereen roepen dat het hun wel toevertrouwd is, en soms zal dat ook wel zo zijn, maar het is net zoiets als die negentig procent van alle programmeurs die zichzelf een bovengemiddelde programmeur vindt ;-)
Ook tof om te lezen dat google medewerkers 20% van hun tijd mogen besteden aan dit soort eigen/persoonlijke projecten ( kunnen veel directeuren van leren ).
Ruim 60 jaar geleden had het lab van Philips al zo'n regeling.
Mede daardoor hebben we nu CDtjes en andere coole uitvindingen.

De 20% van Google is nog karig vergeleken met het feit dat je de andere dagen bijna verplicht bent om over te werken en je mag enkel goedgekeurde projecten uitvoeren.
Eerst had je nog de volledige vrijheid om te doen wat je wilde....
Eerst had je nog de volledige vrijheid om te doen wat je wilde....
...en toen werkte je voor een baas, een afdeling met een missie, een bedrijf met een visie.
Begin toch lekker voor jezelf!
Zo bijzonder is het niet hoor, ik heb thuis nog een boek liggen uit begin 90 jaren waarin staat hoe je dit zelf kunt maken met van die kleine draagbare lcd tvtjes..
lijkt me niet zo goed voor ogen op een of andere manier.. lekker zo'n wifi hotspot voor je oogballen. daar zal nog wel eens iemand over kunnen struikelen.
Sinds wanneer kunnen ogen radiostraling opvangen?
waarom krijgt hij een -1? zover ik weet reageert hij redelijk normal op dwarfangel. en heeft nog gelijk ook. dus zie de nodige -1 niet helemaal...
denk dat het wel mee zal vallen http://mens-en-gezondheid...-straling-gevaarlijk.html

anders zouden wij er nu ook al last van moeten hebben. wifi signaal hebben we overal.
Als ik aan het bellen ben, zit-ie net zo dichtbij mijn oogballen
Toch nog 1 ding waar de onnodig hoge resolutie van enkele nieuwe smartphones als de g3 bij van pas kan komen. Verder eigenlijk best een leuk project, ik kan me voorstellen dat er nu mensen zijn die dit uit gaan proberen om eens te kijken of VR nou echt zo geweldig is als sommigen beweren.
Wat ook kan zijn (en dat geloof ik eerder) is dat de resolutie van de App gewoon laag is, je kunt dan wel 1920x1080 hebben maar als je videobeeld krijgt van 640x480 dan is dat nog steeds bagger.. De Oculus rift DK2 heeft dus 1920x1080 en daar heb ik nog niemand echt over horen klagen dat de resolutie te laag zou zijn, maarja daar is wel echt dedicated software voor die de complete resolutie gebruikt, bij deze carbon-vr zal er voornamelijk lagere resolutie van toepassing zijn (behalve bij de nieuwere smartphones)..
Maar je hebt wel gelijk, de G3 heeft weer hiervoor een iets betere resolutie, mits de hardware zelf ook snel genoeg is om het fatsoenlijk aan te sturen..

Tja, als je dit gaat gebruiken om te kijken of VR geweldig is, dan zul je behoorlijk bedrogen uitkomen aangezien bv headtracking gewoon bagger zal zijn met de huidige mobieltjes, en goede headtracking is juist heel belangrijk voor een goede VR belevenis (eigenlijk nog belangrijker dan resolutie).. Zelfs mn Forte VFX-1 heeft betere headtracking dan met een gemiddeld mobieltje van dit moment mogelijk is...
Samsung had volgensmij ook een VR bril ontwerp waarbij je 2 Samsung smartphones gebruikt als schermen.
Hoe moet ik me dat voorstellen dan? Je hebt toch altijd 2 vierkanten nodig, en met 2 smartphones heb je 4 vierkanten }:O
Ah stom, ik heb het niet helemaal goed (gelukkig zei ik volgensmij in mijn bericht ;)). Bij een bron/linkje zoeken voor je:
nieuws: 'Samsung werkt samen met Oculus aan virtual-reality-bril'

Samsung werkt samen blijkbaar met Oculus en het gaat idd om 1 telefoon op zijn kant. Waarbij het idee dan kan zijn om je telefoon te gebruiken met een oculus setup en je alleen de headset hoeft te kopen zonder scherm. Bijkomend voordeel is dat je dan je scherm (telefoon) kan upgraden met een andere telefoon met hogere resolutie/beter beeld (oled?).

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 26 juni 2014 11:53]

Comfortabel is anders. Als je dit een uur op je hoofd hebt dan zitten de sneeën in je voorhoofd.

*Het is inderdaad een mooi en goedkoop idee!*

[Reactie gewijzigd door janwillem_v op 26 juni 2014 08:02]

Precies, daarom gaat het hier om het idee ( je zult wel een grapje maken daar niet van ), maar goed het is uiteraard ook aan deze of andere personen om er een mooi draagcomfort iets van te maken :D
Je mag zelf ook wel wat ducktape gebruiken om de scherpe randjes weg te werken. Je bent toch een tweaker!
Duidelijk voor de Nexus 5 gemaakt gezien de afmetingen. Er zou ook nog een uitsparing moeten zijn voor een hoofdband in te steken.

Maar ik ben benieuwd naar de ontwikkeling hiervan.
Hobby mesje, sneetje maken, klaar...
Niet alleen voor de Nexus 5 volgens het lijstje van Google:

Fully compatible:
• Google Nexus 4 and 5
• Motorola Moto X
• Samsung Galaxy S4 and S5
• Samsung Galaxy Nexus

Partially compatible:
• HTC One
• Motorola Moto G
• Samsung Galaxy S3
Even met 3d-printertje het karton-model vervangen en daarna rubber aanbrengen voor comfort.. en je hebt best een leuk VR-Bril! :)
Had juist hetzelfde gedacht.

Maar in plaats van rubber gewoon even een oude skibril demonteren, de band en eventuele foam- onderdelen recupereren en aan de plastic onderdelen plaatsen.
Heb je die dan?
Is de resoluttie met resolutie groter dan FullHD, zoals bij bv de LG G3, dan ook beter?
Dan is er tenminste één echte toepassing voor dergelijke hoge resolutie schermen.
lijkt mij wel. als ik mijn hd2 voor mijn neus hou en de one s dan zie ik duidelijk verschil. en als ik andere linkjes moet geloven krijg je van een 5 inc scherm ong het idee dat je naar een 200 inc zit te kijken. hopen dat ze dan snel komen:P
Ik heb dit geprobeerd met mijn Samsung Galaxy S4. Het idee is grappig en het werkt best goed. Moet wel zeggen dat ik al snel last van mijn ogen krijg. Waarschijnlijk omdat het scherm toch wel heel dichtbij is.
Wel de lensjes gebruiken!
Facebook: Koop Oculus VR voor $1.000.000.000,-
Google: Gebruikt stukje karton en een smartphone :+
Wel gaaf dat intussen Sony en Facebook er al volop mee bezig zijn, en Valve/Google/MS er ook al mondjesmaat mee bezig zijn.

http://www.mcvuk.com/news...n-virtual-reality/0131845

Volgens mij was virtual reality in 2012 weinig meer dan een Kickstarter projectje, echt gaaf dat het al zo snel is gegaan in 2 jaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True