Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

LG en Google hebben een variant op Google Cardboard gepresenteerd voor de LG G3-smartphone. Met de vr-bril kunnen gebruikers games en apps gebruiken in virtual reality. Het scherm van de smartphone dient daarbij als display voor de vr-bril.

LG stopt de vr-bril en een gratis download voor de game Robobliteration in sommige landen komende tijd in de doos bij de G3-smartphone. In welke landen dat is, zegt LG niet. Daardoor is het onbekend of het product in Nederland en België zal verschijnen.

In tegenstelling tot de originele Cardboard hoeven gebruikers hem niet zelf in elkaar te vouwen. LG noemt het product VR for G3 en op de afbeeldingen lijkt hij gemaakt van kunststof. Hij is compatibel met de software van de Cardboard en apps voor Googles vr-bril die draaien op de Cardboard, draaien ook op deze VR for G3.

De vr-bril maakt gebruik van de knoppen aan de achterkant van de G3 voor de besturing, al is er net als bij de originele Cardboard een magnetisch schuifje aanwezig om te scrollen door het menu. Het is onbekend of huidige gebruikers van de G3 de vr-bril ook kunnen kopen.

Google kondigde de Cardboard in juni vorig jaar aan. De originele Cardboard is gemaakt voor de eveneens door LG geproduceerde Google-smartphone Nexus 5, hoewel hij met meer toestellen van ongeveer dezelfde grootte overweg kan. Het is voor het eerst dat Google meewerkt aan een variant voor een ander toestel. De G3 heeft een hogere schermresolutie en pixeldichtheid dan de Nexus 5, wat in theorie scherpere beelden zou moeten opleveren.

LG VR for G3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

correctie- Google cardboard werkt met allerlei toestellen, inclusief de iphone 6, zolang het toestel neit te groot of te klein is. (ik heb het zelf getest).

ja hij is ontworpen voor de Nexus 5 maar hij doet het prima met andere toestellen.
Goede toevoeging, dank je wel, ik heb het erbij gezet in het artikel :)
Ik heb die cardboard geprobeerd met de g3, werkte prima maar het toestel werd na een tijdje zeer heet, en het toestel schakelde ook uit..
Wel leuke ontwikkelingen, want je smartphone heeft eigenlijk alles om dit werkend te krijgen, Gyro-sensoren, goed FHD scherm en apps.

Nu nog een mogelijkheid om PC of consolegames die VR ondersteunen te casten op je smartphone!
Wel leuke ontwikkelingen, want je smartphone heeft eigenlijk alles om dit werkend te krijgen, Gyro-sensoren, goed FHD scherm en apps.
FHD is echt veel te laag voor VR, maar de G3 heeft gelukkig ook 2K 2.5K (ook niet perfect, maar al een stuk beter).
Nu nog een mogelijkheid om PC of consolegames die VR ondersteunen te casten op je smartphone!
Vanaf de PC kan al met verschillende apps :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 februari 2015 20:43]

Ik wist al dat je kan casten vanaf pc, maar word dat ook ondersteund door VR? Voor zover ik weet is dit nog erg in ontwikkeling en kan je niet simpel een VR game opzeggen op je pc en dit casten naar je smartphone
Correct, je kunt op dit moment zonder veel moeite beeld (van een game bijv) op een telefoon tonen, maar er is nog geen software waarmee je de sensor output van de telefoon weer op de computer kan gebruiken voor VR.

Dit zal echter vast al ergens in ontwikkeling zijn (mogelijk bij Google zelf, waarom zouden ze anders zo zitten te pushen op VR? ze weten zelf ook wel dat het beter kan met dedicated hardware)
Je kan anders met Trinus Gyre heel veel spellen op de pc spelen. Deze software installeer je zowel op de PC als op de telefoon. Dan koppel je de telefoon met de pc via ofwel WIFI of USB tether. En dan emuleert de telefoon bijvoorbeeld de muis of een vr-achtige input.
Dit werkt prima zonder latency (via de USB tether), het enige probleem wat ik heb is dat de software niet helemaal de juiste manier van splitting toepast (het scherm in tweeŽn delen voor beide ogen). Hierdoor overlappen in mijn zicht de twee schermen in het midden waardoor schietspellen niet meer te spelen zijn.
Het is nog heel erg experimenteel maar het werkt soepel en het is zeker de toekomst van gaming!

Ik heb zelf een Samsung Galaxy S5 en daar zie je op het scherm heel makkelijk de pixels. Een hoge resolutie (4K+) is dus zeker een must voor een immersieve ervaring! Deze G3 heeft gelukkig een 2K resolutie scherm wat al beter is dan het FHD paneel van mijn S5.

Fingers crossed voor een 4K CV1 van Oculus^^

Linkje voor de software: http://oddsheepgames.com/trinus/?download
Ah, die kende ik niet, goed om te horen dat het al bestaat :) dank voor de info!
Ik heb er een tijdje geleden zelfs nog een blog over geschreven, in combinatie met een google cardboard. De officiŽle blog van Frozen: Virtual reality bij een pakje boter Inclusief een video waarin je ziet hoe ik een vliegsimulator speel met de cardboard en trinus gyre.

De app had op dat moment helaas nog wel een aantal foutjes, waaronder:
Scherm bewoog langzaam naar 1 kant en moest dus vaak "gekalibreerd" worden.
30 fps i.p.v. 60 fps

Ik ga ervan uit dat het bovenstaande inmiddels is opgelost. Voor het geval dat je ook graag zoiets wilt proberen, op Ebay kan je voor 2 dollar al een cardboard naar je huis toe laten vliegen vanuit china. Voor 10 dollar krijg je er ťťn die gemaakt is van hard plastic en schuim (zacht tegen het gezicht). Voor 15 dollar krijg je er ťťn gemaakt van plastic, schuim en je kan de afstand tussen de ogen, lensen en de telefoon aanpassen. Ook kan je bij die laatste de breedte aanpassen.
overdrijven is ook een kunst, FHD is helemaal niet te laag voor VR.
Ik vind 2560*1440 voor VR nog (veel) te laag, dus ik overdrijf niet, ik geef gewoon mijn mening ;)

Maargoed als jij met plezier naar een 100inch scherm kijkt van 1 meter met een resolutie van 640*480 is dat voor jou alleen maar fijn :)
Nu overdrijf ik wel lichtelijk, want het scheelt weinig...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 februari 2015 20:42]

FHD is echt veel te laag voor VR, maar de G3 heeft gelukkig ook 2K 2.5K (ook niet perfect, maar al een stuk beter).
Je vind 2.5K al een stuk beter maar nog steeds veel te laag, dus jij bent pas tevreden bij een resolutie van 20K?
overdrijven is een kunst.
Tot je dat scherm zo dicht bij je gezicht zet dat je een lens moet toevoegen om er Łberhaupt nog op te kunnen focussen. Dan zie je dus heel duidelijk de individuele pixels. Dit noemen ze het screen door effect.

Bij Oculus Rift denken ze dat je idealiter richting de 8K tot zelfs 12K gaat.
Wie ben jij om te vertellen dat ik overdrijf? Ik kan van mezelf toch wel bepalen of ik overdrijf of niet?

Ik heb FHD en 2.5K VR gezien (beide in bezit) en 2.5K is uiteraard een verbetering op FHD, maar het is gewoon nog lang niet wat het moet zijn. Er valt echt nog veel te verbeteren! En nee 20K hoeft niet (mag wel hoor), denk dat 4K of misschien 8K al voldoet...

We hebben het nu over:
2560*1440 = 3.686.400 pixels (2.5K, ongeveer 1.5xFHD in de breedte)
3840*2160 = 8.294.400 pixels (net geen 4K maar 4xFHD in de breedte)
7680*4320 = 33.177.600 pixels (net geen 8K maar 8xFHD in de breedte)
38400*21600 = 829.440.000 (net geen 20K maar 20xFHD in de breedte)

Gezien dit waarschijnlijk de standaard resolutie worden op de PC voor 4K en 8K (ookal zijn ze dat officieel niet), gebruik ik die gegevens even...

Zoals je kan zien geeft 4K al meer dan 2x zo veel details als 2.5K en 8K geeft bijna 10x zo veel details als 2.5K. 20K zou dus helemaal nergens op slaan want dat geeft 225x meer details :P Nergens komt in mijn post naar voren dat het maar liefst 225x beter moet, met 10x beter zitten we er denk ik wel :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 februari 2015 09:38]

Ik heb een Zeiss VR One voor een Galaxy S5 (full HD) en een Gear VR voor mijn Note4 (qHD) en ik kan je vertellen dat ik de resolutie van de S5 wel degelijk te laag vind voor VR. De 2560x1440 van de Note4 is kantjeboord.

Maar veel storender is het feit dat de ingebouwde sensoren van de S5 gebruikt worden, en dat hierdoor de beleving echt stukken beroerder is dan met de Gear VR.

Cardboard-grade VR is leuk voor een experimentje, maar je zult de extra sensoren en de low-latency van de Gear VR nodig hebben voor een fatsoenlijke beleving.
Ik heb de Cybermaxx2, forte VFX-1, vuzix VR920 en de Oculus Rift DK2, en weet je met welke ik geen last van motion sickness heb? alle behalve de Oculus Rift DK2, juist, degene die de minste latency en de hoogste resolutie heeft heb ik de meeste last van motion sickness...
Heb nog niet een Carboardclone geprobeerd met mijn Nexus 5, maar misschien die ook maar eens 1tje bestellen..

Ja, hogere resoluties maken het nog interessanter, maar om te zeggen dat de ervaring met een 'lage' resolutie niet goed is, is echt f-ing bullshit...
Belangrijker dan resolutie is content en goede VR-specifieke games/applicaties..
Omdat op mobiele VR geen horsepower aanwezig is om een fatsoenlijke mate van anti-aliassing toe te passen op de FullHD resolutie is naar mijn mening de VR beleving voor die toestellen ondermaats.
Lol met de DK2 hoor je juist geen sickness te hebben.
Mogelijk staat je scherm niet op 75Hz.
tja, maar al die andere vizors die ik heb halen bij lange na nog geen 75hz.. Enuh, ik gebruik gewoon direct to rift mode, dus dan moet de software zorgen dat de DK2 netjes op 75hz draait, en dat is dus 1 van de grotere problemen die ik vind dat er aan de hand is met de OR, fatsoenlijke calibratie etc is er gewoon niet (bv een simpele wizard waarmee je voor een nieuwe gebruiker de instellingen correct zou kunnen zetten).. Gelukkig is de laatste SDK al een stuk beter op het gebied met aansturen van de schermen (veel minder gekloot met wel/niet direct to rift en second screen moeten instellen etc)..
Persoonlijk heb ik hier nooit problemen mee gehad.
Kwestie van handig zijn en YouTube video's volgen :p
Veel belangrijker, de gyroscoop van een doorsnee telefoon is bij lange na niet precies genoeg voor VR
De LG G3 heeft een WQHD scherm, niet een 2K scherm. 2= 2048x1080.

Maar buiten dat heb je wel gelijk. Een vriend van me heeft een gearVR (de mazzelaar) en hij zegt dat je nog steeds pixels kan zien.
Slecht render werkt laat ook pixels zien, dus de vraag is ligt het aan de resolutie of zijn de bronnen nog niet goed genoeg..
Te hoge latency == misselijk, desorientatie en geen goede VR ervaring.
Dat wetende:
Gyrosensoren die in telefoons zijn ingebouwd zijn te onnauwkeurig en te traag geimplementeerd. Het besturingssysteem is ook niet aangepast om een soort directmode te kunnen bewerkstelligen met de sensoren. Kortom alle problemen waar ze bij de samsung galaxy note icm gear vr tegen aan liepen in het begin en zijn opgelost door dedicated hardware in te bouwen en het operating system aan te passen, heeft LG ook mee te maken. Echter kiest LG er niet voor dit op te lossen, maar in de google cardboard trent te blijven. Dus grappige gimmick zo'n interactieve viewmaster-on-steroids, maar niet meer dan dat.
Te hoge latency is niet gelijk aan misselijkheid, ik heb hier nog een oude VFX-1, en daar heb ik totaal geen last van motion sickness, maar bij de DK2 heb ik dat wel, en dat terwijl de DK2 een veel lagere latency heeft.....
Goed dat je hem al uitgeprobeerd hebt voordat hij op de markt komt!
Zeker uitstekende connecties met Google en LG?

Zo.n objectieve bijdrage is altijd welkom. 8)7
Cyble heeft gewoon een punt, als ik deze review mag geloven: https://www.youtube.com/watch?v=Yo4rz2KOju0

Het is sowieso vast niet voor niks dat Samsung voor haar Gear VR losse gyrosensoren heeft geÔmplementeerd, ondanks dat deze ook al in de Note 4 zitten.

Overigens snap ik LG best hoor, je moet ook aan de kosten denken.
....

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 10 februari 2015 10:25]

Vorig weekend de dev kit 2 geprobeerd bij paradigit. Het is een techniek waar ik al sinds mijn kindertijd (vituaboy) naar uitkijk. Mijn verwachtingen werden kwa immersion, ondanks de nog te lage resolutie, waargemaakt. Maar zolang de misselijkheid niet opgelost word voorzie ik nog geen rooskleurig toekomst. Je kunt dit niet als consumenten product verkopen en over de misselijkheid zeggen 'daar moet u wennen'. Hopelijk vinden oculus, sony etc daar spoedig een oplossing voor.
Ik denk dat dat misselijkheids probleem toch wel persoonsgebonden is. Daar ik er geen last van heb gehad met de DK1, DK2, of mijn huidige Samsung Gear VR. Echter als ik in de bios een 3D film kijk, word ik weer wel misselijk, en krijg ik ontzettende hoofdpijn.
Waarschijnlijk is het beeld hierbij een stuk minder korreliger doordat de resolutie een stuk hoger is.
Mooie ontwikkeling! VR lijkt echt definitief door te breken. Kan persoonlijk niet wachten op CV1 van Oculus!
Damn hopen dat er een optie komt voor mensen die al een G3 hebben. Ben toch wel nieuweschierig.
Ok leuk.

Wanneer komt de Oculus
Ik heb net de Samsung Gear VR gekocht en een review erover geschreven. Ik denk dat de Samsung moeilijk te toppen is. Maar ik ben zeker benieuwd.
Ik vind deze opsplitsing maar niets om eerlijk te zijn. Ik heb liever een dedicated headset waarvan die gewoon goed werkt, dan voor elke telefoon een aparte versie. Zeker omdat voor goede VR meer sensoren nodig zijn dan die in een telefoon. Ik zie liever de Oculus eens uitkomen....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True