Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Panasonic heeft in Japan prototypes gedemonstreerd van een vr-bril en een omnidirectionele camera. De vr-bril bevat een oled-scherm en kan aan de oren bevestigd worden, waardoor deze makkelijker te dragen is dan een Oculus Rift, volgens de makers.

De virtual reality-bril van Panasonic bevat een oled-scherm met kijkhoeken van 90 graden, maar veel meer specificaties maakte het bedrijf nog niet bekend tegenover de Japanse krant Nikkei. De bril kan om de oren geschoven worden en heeft geen band over het hoofd nodig. Dit zou het dragen volgens het concern makkelijker moeten maken. Verder is de bril van rode leds aan de zijkant en van rode, groene, blauwe en gele elementen voorzien, die mogelijk knoppen zouden kunnen zijn.

Het Japanse bedrijf werkt ook aan een omnidirectionele camera met zeven lenzen, verdeeld over de zijkanten en bovenkant. De camera zou in 2020 gebruikt moeten kunnen worden voor opnames van de Olympische Spelen in Tokio. In de huidige vorm kan de camera geen stereoscopische beelden schieten aangezien het om enkelvoudige lenzen aan weerszijden gaat. Panasonic zei niets over een mogelijke commerciële introductie.

Panasonic vr-brilPanasonic vr-bril

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Of het ding na 5 minuten pijn doet aan de oren vermelden ze er dan weer niet bij, maar ik heb zo mijn vermoedens bij dit ontwerp....Er is een reden waarom de rest het met straps over het hoofd doet ;)
En een reden dat brillen van lichte metalen worden gemaakt.
Mijn gedachte was gelijk dat je gebruikers van deze bril straks kunt herkennen aan de steeds verder van het hoofd gedraaide flaporen ;)
Wow... het ontwerp ziet er zelfs extra pijnlijk uit t.o.v. normale brilpootjes...
nooit gehoord van de term prototype zeker?
Ik ben heel huiverig om in zee te gaan met een ander bedrijf dan Oculus m.b.t. VR.

Oculus heeft een heel goed team, doet bizar veel research en development en focust zich echt op het beste voor de consument. Dit is niet iets dat je zomaar even evenaart. John Carmack alleen al is echt onvervangbaar. Laatst nog een developer-conference 'speech' bekeken van de beste man. Als je ziet hoeveel kennis hij heeft en wat hij voor Oculus allemaal doet, betwijfel ik of een concurrent momenteel een soortgelijke ervaring kan bieden als de Cresent Bay prototype van Oculus momenteel te bieden heeft.

Een consumerversie zie ik niet snel gebeuren dit jaar. Ik denk wel dat er een development-kit 3 uitkomt, maar dat deze wordt gepresenteerd als een Consumer Preview.
Ik ben heel erg huiverig om in zee te gaan met het bedrijf Oculus...
Niet dat de technologie niet goed ontwikkeld wordt, wel omdat ik bang ben voor commercialisering van het product en het gebruik voor doeleinden die ik helemaal niet wil hebben op mijn virtual reality apparaat.
Sterker nog, ik ben bang dat Oculus door hun voorsprong een soort 'voorbeeld' kan gaan vormen voor de andere te ontwikkelen VR brillen, waardoor het 'normaal' gaat worden reclames te zien tussen je films door en facebook berichten als popup herinnering..
Nee, ik ben heel blij met de ontwikkeling van alternatieven voor Oculus VR, hoe meer keuze hoe beter de apparaten zullen worden: en dan bedoel ik niet qua technologie.
Ongefundeerd en totaal niet hetgeen Oculus voor ogen heeft. Ik volg alle interviews en informatie die er is en er is niets waaruit blijkt dat Oculus een soort Facebook-ad bril wil gaan uitbrengen, integendeel. Men streeft naar openheid, transparantie en wil echt een nieuw platform lanceren met een grote impact. Het commercieel aantrekkelijk maken van content is momenteel niet aan de orde, het gaat ze in eerste instantie om VR toegankelijk te maken voor iedereen.

De technologie is momenteel de grootste bottleneck. Pas wanneer deze staat als een huis zullen contentontwikkelaars echt aan het werk kunnen. Wat de verdienmodellen gaan worden weet niemand, dat is uiteindelijk aan de contentontwikkelaars en de consumentenmarkt.
Ik probeer inderdaad een bepaalde richting aan te geven, ik ben namelijk niet blind voor termen als 'transparantie' en 'openheid', zeker niet als Facebook erachter zit..
Tuurlijk heb je gelijk dat ze qua technologie zeer vooruitstrevend zijn, en het dichtstbij een product zijn dat wel eens een aardverschuiving kan gaan veroorzaken op de consumentenmarkt. Maar wees niet blind voor de potentiële dreiging van commercialisme, zeker een partij als Oculus die haar product heeft verkocht aan het toonbeeld van commercialisme....
De oculus is een display, niets meer, niets minder. De pc levert de content.
Ik ben, buiten dat ik Oculus de enige realistische propositie van het moment vind, juist huiverig om met Oculus in zee te gaan. Want Facebook.
De enige reden dat Facebook veel geld verdient met advertenties en privacyschendende onzin is doordat Facebook nu eenmaal geen ander verdienmodel kan hanteren, aangezien het een gratis stukje software is.

De Oculus Rift is een hardwareproduct dat met winst verkocht kan worden en zou daarnaast heel goed kunnen werken met een licentiemodel voor developers waar Facebook veel geld aan verdient. Al die reclamemeuk is dan overbodig en ze zullen daar echt niet snel op terug vallen omdat men ook wel weet dat de consument er niet op zit te wachten.
Die camera lijkt me in tegenstelling tot die bril wel weer interessant, dat er programma's en documentaires worden gemaakt met zo'n camera en je met elke VR bril gewoon kan kijken.

Dat je op normale TV gewoon kan switchen tussen 7 camera's en VR free look :)
Mee eens, hoewel ik het dan wel weer enigszins jammer vind dat ze het dan geen stereoscopische camera's meegeven. Zo surround filmen lijkt me toch veel mooier als dit dan ook 3D heeft, in plaats van dat je in een 2D bol van beeld zit. Het is natuurlijk nog steeds meer immersive dan een plat scherm, maar toch denk ik dat het veel had kunnen winnen door ook meteen in 3D te zijn.
dat is dan waarschijnlijk alleen mogelijk dmv een sw truukje, of je hebt veel meer camera's nodig dan dat deze heeft.
Zomaar stereoscopisch cameras pakken gaat niet zomaar werken anders omdat de lenzen statisch staan en je overgaat van lens naar lens wanneer je je hoofd beweegt (en dus het perspectief elke keer verspringt).
Het beeld van de lenzen moet elkaar overlappen, of je moet twee van die camera staafjes naast elkaar zetten, dan kan je stereoscopisch beeld uitrekenen.
Bij de tweede optie zie je de camera in het beeld van de andere dus dat is geen goed idee, dus ze moeten gewoon een bolletje met meer lenzen maken. (zoals andere fabrikanten ook al gedaan hebben - dit is niets nieuws)
nog een vr bril ,nou nog hopen dat ze betaalbaar en voor particulieren maken ;P
Rond de 300 euro is eigenlijk al betaalbaar hoor.. Vergelijkbaar in prijs met 2 monitoren.
Echt heel erg leuk al die vr ontwikkelingen, maar als er niet een standaard(of msg 2 max, net als hd dvd em blu ray) voor content gaat komen wordt dit natuurlijk een groot drama voor de consument...
Geweldig, weer een producent die mee doet met de VR ontwikkeling. Ik hoop echt dat er dit jaar eindelijk volwaardige VR brillen op de markt komen.
Natuurlijk! In plaats van het gewicht over je hele hoofd te verdelen zorgen we dat je oren al het gewicht in hun eentje moeten dragen. Véél comfortabeler natuurlijk.
die oorklemmen lijken me wel wat, al zie ik me niet elke keer men oren tussen die dingen proberen te steken
Ik vind op dit moment de hololens van Microsoft de meest interessante ontwikkeling, omdat deze potentieel 1 probleem van de oculus weet te omzeilen en dat is volledig afgesloten zijn van buiten, waarbij je met de hololens nog een "gaatje" kunt prikken om normaal te zien.

Dat idee heb ik er nu ieder geval van.

Financieel, denk ik dat de Oculus het meest interessant wordt, met aals puur VR een van de betere ervaringen.
En toch gaat het hele vr headset gebeuren niet aanslaan. Ja er zullen wat hardcore gamers zo'n ding aanschaffen en misschien genoeg dat er een markt is voor enkele spelers, maar ik denk het niet.

Heb zelf zitten overwegen om de dk2 aan te schaffen, maar eens goed nagedacht wanneer ik hem zou gebruiken na de eerste week. En das vrijwel nooit, ik ga niet in de huiskamer met zo'n ding opzitten en ik zie mijzelf ook niet op een zolderkamertje met mijn vrbril op gaan zitten spelen. En gezien de systeemeisen voor zo'n bril heb je mensen nodig die tegen de 2000 euro willen uitgeven om.. ja waarom eigenlijk, het nieuwtje is er na een week of 2 wel af.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True