Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Submitter: Nickeyboy

In december moet er een virtual reality-bril op de markt komen van lenzenmaker Zeiss. Het apparaat werkt alleen als er wordt gebruikgemaakt van een smartphone, die in de bril geschoven moet worden. De zogenaamde VR One gaat 99 euro kosten.

Zeiss heeft een blog online gezet met informatie over zijn vr-bril. Voor compatibiliteit met smartphones werkt het bedrijf aan verschillende inzetstukken, waarmee het scherm op de juiste manier voor het zicht van de gebruiker wordt geplaatst. Bij de release komen alleen inzetstukken voor de iPhone 6 en Samsung Galaxy S5 uit, maar Zeiss stelt op basis van gebruikersfeedback ook andere smartphonemodellen compatibel te maken. Overigens moet het beelddiagonaal van de smartphone tussen de 4,7" en 5,2" liggen om goed in de VR One te kunnen passen.

Voor applicaties komt Zeiss met een opensource-sdk, die ontwikkelaars kunnen gebruiken om voor de VR One te ontwikkelen. De bril werkt zowel met Android als iOS. Zeiss heeft zelf al twee apps ontwikkeld, die beschikbaar zijn gemaakt via de App Store en Play Store; een van de apps laat de gebruiker YouTube-video's te streamen, terwijl de andere bedoeld is voor augmented reality.

Inmiddels is Zeiss al begonnen met het aannemen van preorders via zijn website. Voorbestelde vr-brillen worden nog voor kerst verscheept, zo belooft de lenzenmaker. Op de website is het overigens ook mogelijk voor gebruikers die geen iPhone 6 of Galaxy S5 hebben om een poll in te vullen. Op basis daarvan beslist het bedrijf welke smartphone als eerste compatibel wordt gemaakt met de VR One. Samsung kondigde vorige maand al een vergelijkbare vr-bril aan; de Gear VR. Deze is echter alleen compatibel met de Galaxy Note 4 en kost het dubbele van de VR One.

Carl Zeiss VR One

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Ligt het aan mij of is het onduidelijk wat je dan met zon bril kan?
Ik heb een Google cardboard en dit concept is erg krachtig. Ben alleen bang dat je deze bril weer net zo snel weglegt als de cardboard. Zelfs met 440 dpi zie ik de pixels duidelijk en de beweging eilt na op mn S4. Maar goed de cardboard koste 8 euro. Deze iets meer. De Gear VR heeft eigen sensoren en de Note 4 een hoge resolutie, maar dan nog. Ik verwacht zelf het meest van de Sony VR bril voor de PS4. Want de cardboard geeft wel indruk van wat voor prachtigs.er allemaal mogelijk is.
Maar goed de cardboard koste 8 euro. Deze iets meer.
Waar kun je deze momenteel bestellen voor ¤8,- ? Want ik wil het wel eens proberen :)
Let er wel op dat niet alle aangeboden cardboards goed werken. Ik heb er een besteld via DX, wel goedkoop alleen wazig beeld door verkeerde lenzen.
Ik heb de mijne ook via DX. Bij mij zat er een soort vaseline achtig laagje op de lens. Ik heb de lenzen eruit gehaald en schoongemaakt. Dat scheelde een stuk.

Ik heb wel het probleem dat de bijgeleverde magneet te zwak is voor m'n s4.
Het ligt aan jou. Er word vaak duidelijk gezegt dat dit een 'Virtual Reality' bril is. Het is hetzelfde idee als bijvoorbeeld de Oculus Rift. Je zet zo'n bril op je hoofd, sluit hem aan je computer en ga een game spelen die Virtual Reality support. Het is een soort simulator waardoor het lijkt alsof je echt in de game bent. Het virtuele word realiteit.
Volgens mij begrijp je het concept van deze bril niet. Je klikt er je smartphone in en dat is het. Het is dus niet hetzelfde idee als een Oculus Rift. Je kan dus bijvoorbeeld niet racen via een stuurtje of schieten met een revolver. Je kan qua besturing enkel rekenen op wat voor sensors er in je smartphone zitten.
Op de meeste Android devices kan je tegenwoordig gewoon een controller aansluiten hoor, gewoon kwestie van verloopstekkertje microusb naar usb. Echter, ik betwijfel of dat gaat lukken met deze bril, omdat de telefoon zit verwerkt in een soort case, waardoor een verloopstekkertje mogelijk niet goed past.
Leuk dat dat eventueel kan, maar een kabeltje dat naar beneden hangt aan zo'n bril lijkt mij rete irritant. Doe maar verbinding via bluetooth dan ;)
Klopt, waarschijnlijk gaat een controller via een snoer niet lukken. Bluetooth moet geen probleem zijn.
Ik denk dat de uitgang van de telefoon die jij wilt gebruiken, al gebruikt wordt door de bril, die immers ook hardware bevat.
Of je sluit een Bluetooth controller aan, geen draden en alle bewegingsvrijheid.

http://www.cnet.com/pictu...-with-iphone-ipad-photos/
Deze sluit je voor zo ver ik weet niet aan op een computer. Maar de betreffende virtual reality software moet op je smartphone draaien.
Ik zie het niet helemaal voor me. Sturen door je hoofd te kantelen en schieten door met je tong te klikken of zoiets? :?
VR heeft meer toepassingen dan gaming.
Het gaat in de comment dan ook niet om "gamen", maar om de user interface van zo'n apparaat. Hoe ga je dit bedienen?
Er is al voldoende gemaakt voor VR UIs. Tappen tegen de zijkant van het HMD voor een 'klik', UI elementen die na X seconden kijken geactiveerd worden, externe controllers, etc etc.

De bediening is echt niet de grootste uitdaging.

[Reactie gewijzigd door -GSF-JohnDoe op 11 oktober 2014 17:20]

Wat moet je bedienen dan? Het lijkt me dat je het apparaat eerst koppelt met de computer en dan alles in kan stellen op de computer.
VR heeft meer toepassingen dan gaming.
Ja, zoals Youtube video's streamen.. :z

Sorry maar gaming is dé toepassing voor VR. De zogenaamde 'killer app'. Het lijkt me dus wel belangrijk dat dat goed werkt.
de killer app voor vr is dezelfde als voor vhs en internet: 5 letters en begint met p
Vergeet speciaal gemaakte films voor VR niet! Laatst iets over gelezen. (Volgend mij zelfs hier)
[...]


Ja, zoals Youtube video's streamen.. :z

Sorry maar gaming is dé toepassing voor VR. De zogenaamde 'killer app'. Het lijkt me dus wel belangrijk dat dat goed werkt.
Ik verwacht dat VR video veel groter wordt dan de games. Voetbal wedstrijden kijken alsof je naast de coach zit. Optredens van je favoriete artiest alsof je op het podium staat (of op de eerste rij). Talkshows waarbij je aan de tafel zit met de gasten. Film kijken alsof het op een bioscoopscherm getoond wordt (leuk voor in de trein/het vliegtuig). Et cetera, et cetera.

[Reactie gewijzigd door -GSF-JohnDoe op 13 oktober 2014 22:00]

Nou, de game industrie is nu al groter dan de film industrie, dus ik verwacht dat eigenlijk niet...
En bovendien kan je nog steeds een controller in je hand houden. Het liefst in de vorm van een geweer voor een shooter bijvoorbeeld, voor net wat meer realisme.
Bijna goed, je moet om met je pistool te schieten "pauw pauw" roepen, en je mitrailleur door middel van "RATATATATATATATATA" te roepen. heel eenvoudig allemaal. :+
Of je koppelt gewoon even een controller via bluetooth... als je dan toch wil gaan gamen op je smartphone/phablet/tablet is dat sowieso geen overbodige luxe...
Eigenlijk is dit gewoon een hele luxe versie van google cardboard VR.
In een echte auto stuur je ook met je hoofd en geef je ook gas met je tong? :+
Misschien werkt het door middel van het streamen van live (3d) beeld vanaf je pc, via bijvoorbeeld wifi, en gebruik je ook gewoon bijvoorbeeld je muis en toetsenbord voor het besturen. En je hoofdbeweging laat je op zijn beurt registreren door de gyroscoop in je mobieltje die dit ook realtime naar je pc stuurd.
Ik heb ergens gelezen dat de motion tracking enorm belangrijk is, omdat je anders snel misselijk kan worden bij het spelen van spellen. (Dus een beweging van je hoofd of je lichaam moet realtime vertaald worden naar een beweging van het beeld, en geen milliseconde vertraagd) Ik ben benieuwd hoe goed dat gaat werken met een telefoon.
Je moet eigenlijk de keynote van Oculus Connect van John Carmack bekijken. Hij gaat daar in op de Samsung Gear VR, een device wat veel weg heeft van deze Zeiss VR kit.

Verassend genoeg was latency niet het probleem. Dit heeft het team terug weten te brengen tot 20ms. Vooral dat de Gear VR op 60hz draait en het gebrek aan positional tracking levert problemen op.
The current killer limitations on Gear VR are the fact that it’s a 60Hz Low Persistence display which has flicker problems for a lot of people, and it has no positional tracking which is one of the critical aspects for DK2 and future products.
Wel denk ik dat Oculus en Samsung betere kaarten hebben wat betreft die problemen.

Samsungs schermpjes behoren tot de beste in de markt en hun topschermen zitten in de Galaxy Note lijn... De Gear VR werkt exclusief samen met de Samsung Galaxy Note 4. Omdat ze zowel de telefoon als de HMD bouwen en omdat ze maar één toestel ondersteunen geef ik dit team veel meer kans om het uiterste uit de hardware te halen (en de laagste latency en hoogste refresh rates) dan Zeiss die niet zelf de hardware maakt en meerdere verschillende toestellen, zelfs meerdere platforms moet ondersteunen. Verder is Zeiss toch niet echt de fabrikant waar ik aan denk voor zo'n VR headset... Ok ze maken goede lenzen maar voor het geheel denk ik toch eerder aan Samsung.
Leuk voor in het openbaar vervoer (en lachen voor je medereizigers...)
totdat je plots ontdekt dat je backcamera ook infrarood kan filmen 8-)
"inzetstukken" gemist? Je kan deze bril niet op je computer aansluiten, maar plaatst je Smartphone in de houder.
niet veel meer of minder dan met een stukje karton zo lijkt :+
Hmm probeert iedereen nu een graantje mee te pikken van de (tweede) VR hype? :/

Het ziet eruit alsof er veel te veel gewicht komt op de voorkant, bij gebrek aan ondersteuning boven het hoofd.. Alsof je een veel te zware skibril op hebt... Bij een beetje plotselinge beweging zal dit ding wss naar beneden zakken..

Heel fijn dat een topmerk als Zeiss zich ermee bezig houdt hoor, maar ik had liever gezien dat al deze fabrikanten de handen ineen zouden slaan om 1 perfecte te maken en dat gelijk de standaard te maken.. Dat zou enorm schelen voor developers.. :)

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 11 oktober 2014 11:23]

Een leuke droom, maar natuurlijk niet erg realistisch dat al die bedrijven samen gaan werken als ze denken er alleen meer winst uit te halen. Het voordeel van deze ten opzichte van de oculus rift lijkt me duidelijk de prijs. Als er voor veel telefoons met de goede maat een opzet stuk uitkomt heb je een vr bril voor ¤99,- (waarschijnlijk iets meer want de opzetstukken zullen wel wat kosten). Dat geldt voor de bril van samsung ook, maar dan ben je beperkt met welke telefoon het werkt. Ik ben benieuwd of dit wat wordt, want het ligt nu zeker in de prijscatogory van een leuke gadget.
Tsja zo werkt t helaas niet hè :+
Valt allemaal wel mee. Ik heb zelf Google Cardboard Vr en dat gaat prima.
Zeiss houdt zich al lang bezig met VR hoor... Dat jij dat niet weet is een ander verhaal... Dat ze met deze 'nutteloze' bril nu komen is ook weer een ander verhaal..
Eindelijk echt nut voor de hoge resoluties van de laatste high-end smartphones, als de LG G3.
Precies! Van alle opmerkingen die je hoort over VR is een gebrekkige resolutie een van de belangrijkste voor een geloofwaardige ervaring. Maar om hier nu een telefoon speciaal voor te nemen. Een telefoon heeft als deel van het gewicht zijn accu. Bij een dedicated VR bril kan de accu achterop zitten voor balans. Maar in combinatie, als je al een hoge resolutie telefoon hebt. Dan is 99 euro/dollar voor VR een koopje.
Zou op zich geen kwaad kunnen. Die lensje die ik bij Google Cardboard Vr kreeg zijn vrij erg matige kwaliteit.. Maar 99 is wel weer wat duur voor een veredelde Cardboard
Juich niet te vroeg want de VR bril van Samsung is getest door Wout Funnekotter en hij was ondanks de hoge resolutie van de Note 4 toch niet echt te spreken over het resultaat. Benieuwd?

Kijk hier:
reviews: Samsung Gear VR: Oculus en Samsung maken VR mobiel
De spreekwoordelijke plaat voor je kop... ik dacht aan iets lichts, iets luchtigs, dat bij wijze van spreken als 'glass' gedragen zou kunnen worden, zeker als ik de naam Carl Zeiss - bekend van uitstekende optica - lees.

Dit verbaast mij dan ook echt. :)
Serieus? Van een bedrijf dat zijn naam ten grabbel gooide met Carl Zeiss goedgekeurde lezen in Nokia's en Sony's? Voor mij heeft dat echt afbreuk gedaan aan de waardering voor het merk Carl Zeiss.
Want het glaswerk in de betreffende telefoons is zo veel slechter dan? Natuurlijk is het niet dezelfde kwaliteit als je vindt in hun SLR, danwel M-mount glaswerk, maar ik moet zeggen dat ik de lens/sensorcombinatie in mijn N8 prima vindt. Volgens mij is de lens in een 808 ook van meer dan prima kwaliteit, verder leveren de Sony smartphones met Zeiss glas ook prima resultaten.

Alle "oude" grote glasmakers leveren hun naam aan telefoons en/of compactcamera's. Denk hierbij aan Schneider(Samsung), Leica(Panasonic). Enkel Rodenstock heb ik hier nog niet op kunnen betrappen, dit maakt hun glaswerk echter niet beter dan dat van andere producenten.

Carl Zeiss maakt veel meer optische producten dan alleen glaswerk voor je camera. Ik ben niet van mening dat je een producent moet afrekenen op het in licentie geven van hun naam, zeker niet als je kijkt naar bijvoorbeeld hun nieuwe Otus lenzen.
Ik zeg niet dat het vergeleken met andere merken een slechte lens was, voor een smartphone. Ik walg er echter van dat Zeiss zelf niets te maken had met die lenzen. Ze verleenden er enkel hun naam aan. Een soort van goedkeuring door Zeiss.
Een desillusie van jewelste als je het mij vraagt. Een smartphone kon en kan nog steeds niet tippen aan de meest basic point-and-shoot camera. Laat staan aan de kwaliteit waar Zeiss voor schijnt te staan.
Waarom dan toch je naam verlenen aan een product dat geen goede foto's maakt? Dat is een degradatie van je merk omwille van extra inkomsten. Wellicht op dat moment lucratief voor ze, maar heeft voor mij de naam Carl Zeiss gekleurd tot een bedrijf dat niet achter zijn kernwaarden staat. Je kunt hoog en laag springen, wat in de smartphones zat heeft niets met Carl Zeiss te maken. Waarom verleen je er dan je naam aan? Carl Zeiss is voor mij een hol begrip geworden.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 11 oktober 2014 15:22]

Je bent niet echt goed geïnformeerd: http://conversations.noki...-making-the-perfect-lens/

Zeiss lenzen voor mobieltjes e.d. zijn zo goed als ze kunnen zijn, alleen kom je niet om de beperkingen van de superkleine sensors heen.
Bij de vorige VR hype was ook teveel goedkope zooi op de markt die de user experience verpest.
Ik ben bang dat dit product dat ook gaat doen.

[Reactie gewijzigd door Haas_nl op 11 oktober 2014 20:26]

Dat heb je bij smartphones momenteel ook, het is een kwestie van die 'goedkope zooi' links te laten liggen.
Opmerkelijk en interessant dat ze iOS ook ondersteunen.

Vraag me wel af wat voor toepassingen ze precies in gedachten hebben. John Carmack heeft hard gewerkt aan de (Android) software van de Note 4 voor Samsung's Gear VR. Om de vertraging tussen hoofdbeweging en beeldverversing te minimaliseren zijn er heel wat low-level softwareaanpassingen nodig. Omdat iOS een meer gesloten systeem is, zijn dit soort low-level aanpassingen niet zomaar mogelijk.

Kortom, als fabrikanten de gebruiker willen laten "rondkijken" in de virtuele omgeving, moeten ze echt samenwerken met Apple voor iOS ondersteuning lijkt me.
Ja ik hoop maar dat dit VR geen slechte naam gaat geven, mensen zijn nou eenmaal geneigd om hun conclussies te trekken op basis van hun 1e ervaring.

Zonder aanpassingen in de firmware van telefoons gaan ze nooit zo'n lage latency halen als op de note4 (die is zelfs lager dan de dk2 onder windows).

[Reactie gewijzigd door Icingdeath op 11 oktober 2014 13:13]

Maar het is dus gewoon een stukje plastik wat je smartphone tegen je ogen drukt?...
Er zitten ook wat lenzen tussen, maar die kunnen ook van plastic zijn :)
De prijs is prima maar wel jammer dat het aantal toestellen beperkt is waarmee het gebruikt kan worden.
Ik neem even aan dat dit komt door de gebruikte optiek die het mogelijk moet maken om te focussen op het telefoonscherm en de Interpupiliary distance (IPD)van deze ogen.

Overigens knap ontwerp dat de IPD niet ingesteld hoeft te worden maar wel jammer wanneer je tot de 10% van de bevolking behoort waarbij de IPD groter of kleiner is.

http://zeissvrone.tumblr.com/products

Ben ook erg benieuwd wat voor applicaties er ontwikkeld gaan worden, kan er zo al legio bedenken 8-)

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 11 oktober 2014 12:06]

Vergis ik me nu of is dit 'gewoon' een Durovis door Zeiss gemaakt?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True