Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Google zorgt samen met andere bedrijven voor een investering van mogelijk een half miljard dollar in het bedrijf Magic Leap, beweert Re/code. De Amerikaanse onderneming houdt zich bezig met 'cinematic reality': de weergave van 3d-objecten in combinatie met de echte wereld.

Magic Leap ontwikkelt een wearable en de bijbehorende software voor de augmented reality-toepassing met driedimensionale weergave. Doel van het bedrijf is om de 3d-weergave van objecten zo goed mogelijk te combineren met de werkelijkheid, maar hoe Magic Leap dat wil bereiken is nog onbekend.

Wel sprak de ceo, Rony Abovitz, er volgens Re/code eerder over dat het bedrijf denkt "de meest natuurlijke en gebruiksvriendelijke interface voor wearable computing ontwikkeld te hebben". Tegenover de Florida Business Journal sprak hij uit dat virtual reality en augmented reality wat hem betreft verouderde termen zijn die hun belofte niet hebben waargemaakt, en dat daarom voor de aanduiding 'cinematic reality' is gekozen: "Zodra je dit ziet weet je dat dit computing voor de komende dertig of veertig jaar is."

Volgens Re/code gaat het bij de projectiebeelden die in hoge resolutie op het netvlies van de gebruiker geprojecteerd worden op een vergelijkbare wijze als bij Google Glass. Als gebruikers hun focus aanpassen, zou ook de scherptediepte van hetgeen weergegeven wordt zich aanpassen. Dit zou zorgen voor een realistischer effect. Magic Leap spreekt van een '3d-lichtsculptuur'.

Magic Leap

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Als ik het goed begrijp kun je hiermee straks ook 3D berichten versturen en dan bekijken met een soort Google glass bril op. Ligt je vriendin naakt op je hand te vertellen dat je snel naar huis moet komen..... ;-)
En dan word je Snapchat versie 5 gehacked :p
Ik vraag me af hoe ze de scherpte willen laten afhangen van de focus van de gebruiker. Zouden ze hierbij met een camera het oog van de gebruiker in de gaten houden? Het lijkt me tamelijk lastig om dat betrouwbaar te doen en al helemaal om dat soepel genoeg te laten lopen zodat de gebruiker hier geen hinder van ondervindt (enige lag kan hier volgens mij namelijk al snel zaken als hoofdpijn en misselijkheid veroorzaken).
Dit kan d.m.v. eye tracking, dan weet je waar het gebruiker zich op focust als je de richting betekend. Dat geeft het een extra soort diepte erin, wat ook erg mooi en rustgevend voor je ogen is.

Je zou ook bijvoorbeeld statistieke of menu's bijvoorbeeld in de rechte hoek doen, wanneer je daarnaartoe kijkt, komt er een pop-up, best geweldig hoe ver technologie aan het veranderen is :)
Dit kan d.m.v. eye tracking, dan weet je waar het gebruiker zich op focust als je de richting betekend. Dat geeft het een extra soort diepte erin, wat ook erg mooi en rustgevend voor je ogen is.
Dan kun je alleen berekenen welke richting de gebruiker uit kijkt, niet op welke afstand er wordt gefocust.

Wat je wel kan doen is een camera gebruiken die scherpstelt op het netvlies, net zoals opticiens gebruiken. Daaruit kun je afleiden op welke afstand de lens van het oog is scherpgesteld.
Als je van beide ogen weet hoe ze gericht zijn kun je wel degelijk bepalen op welke afstand iemand focust vanwege convergentie. Je draait je ogen zodanig dat elk oog het subject in het midden van het beeld heeft. Als dat subject dichterbij komt moet je daar dus een beetje scheel voor gaan kijken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vergence#Convergence
Er zit een camera op de voorkant, dat betekend dat hij weet op welke plaats gekeken wordt, en kan daaruit berekenen hoe groot ongeveer dat afstand is.

Zoals je zegt, je kan de de pupillen gebruiken om te kijken hoe ver de afstand(geschat is), maar dit is niet precies, maar wel een goede mogelijkheid om te doen. Als je eye tracking hebt, vind ik het niet raar dat je ook bijvoorbeeld uit kan rekenen hoe groot het pupillen zijn.
Het gaat niet om de grootte van de pupillen, maar om de brandpuntsafstand van de lens in je oog, die kan namelijk variëren (accomoderen).

Je pupillen hebben daarin de functie van een diafragma.
Altijd boeiend zulke zaken ! Je zou maar eens 200 jaar moeten kunnen kijken in de toekomst en dan terugkijken op deze tijd kwa ict dingen in het dagelijks straatbeeld.
200 jaar? 30 jaar is al veel zat.. kijk maar wat er alleen al in de afgelopen 30 jaar is veranderd. Daarnaast, in de komende 30 jaar zal er een stuk meer veranderen dan in de afgrlopen 30 jaar. Virtual reality, zelfrijdende autos, smartglass, noem maar op.

Alhoewel, ik vraag me af of er ooit iets meer ingrijpenders en fantastisch als het internet zal gebeuren. :+
Brainnet icm BrainBook waarbij je zelf je herinneringen deelt zonder dat er nog een externe computer aan te pas komt ;-)
Ben ik inderdaad ook benieuwd naar, ik krijg al hoofdpijn van 3d films in de bioscoop vanwege de geforceerde focus, en moet altijd goed opletten dat ik zelf focus op hetgeen wat in focus ligt in de film. Als je, zoals het voorbeeld plaatje hier, focussed op het gras achter de handen, maar het olifantje blijft scherp dan is het effect ook helemaal weg, denk ik.
Kan ook afhangen van het voorwerp waarop het voorwerp wordt geprojecteerd.

Zijn je handen op 1 meter afstand, dan kan de projectie ongeveer ook op die afstand worden gefocust, zodat het "klopt". Kijk je dan verder weg dan je handen, dan wordt het object op een natuurlijke manier vager omdat het nog steeds wordt geprojecteerd op die ene meter afstand.

In theorie kun je met een complexe lens of met meerdere lenzen zelfs één voorwerp focus-diepte geven zodat je ogen zelf moeten focussen op een deel dat dichtbij of ver weg is op hetzelfde voorwerp. Jij moet dan focussen, niet de techniek.

Eigenlijk een soort omgekeerde Lytro-camera (light field-techniek) :P
Ik vind het sowieso een verwarrende zin... als ze bedoelen dat wat geprojecteerd wordt altijd scherp is, ongeacht van op welke diepte je focust, dan is dat toch juist niet realistisch? Realistisch zou zijn als het geprojecteerde een vaste focusafstand heeft en je dus ook werkelijk op het geprojecteerde object moet focussen... Maar dat lijkt me dan weer niet zo bijzonder.
Dat lijkt me wel iets voor de adult industrie. En op school leer je dat wanneer het daarvoor interessant is, dat de kans op slagen groter zal zijn.
haha ja de adult industrie zou hier zeker leuke dingen mee kunnen
Tegenover de Florida Business Journal sprak hij uit dat virtual reality en augmented reality wat hem betreft verouderde termen zijn die hun belofte niet hebben waargemaakt,
Duidelijke taal... Rony Abovitz gaat dit dus sowieso waarmaken?
Het zal mij benieuwen, hulde als je bovenstaande kan realiseren maar ik denk dat we hier niet vreselijk snel ontwikkelingen in gaan zien, de hele VR Scéne wacht al jaaaren op een totale immersie maar we staan nog in de kinderschoentjes.
Ik ben benieuwd hoe ze omgaan met een asymmetrische lichte oogafwijking. Bij een 3D film ziet de film er altijd minder scherp uit dan dezelfde film op 2D. Ik denk dat het komt omdat ik aan 1 oog een lichte - (min) heb, dus niet met beide ogen even scherp kijk.
Tja, wie heeft dat niet? Er zijn zoveel mensen met een bril en die hebben bijna nooit dezelfde sterkte voor beide ogen.
Het gaat erom of het innovatief en vernieuwend is. Of zelfs totaal een nieuwe interpretatie. Zoveel dingen bestaan al jaren (Touchscreens, 3D, etc etc)
Kijk eens naar de Oculus Rift. VR bestond ook al jaren, maar toch hebben ze iets innovatiefs op de markt gezet.

[Reactie gewijzigd door DNA_Saint op 14 oktober 2014 12:39]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True