Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Razer werkt mogelijk ook aan virtual reality-technologie. Dat valt af te leiden uit een reactie van de topman van het bedrijf op het schrappen van een versie van Minecraft voor de Oculus Rift. Razer wil Mojang helpen op dit gebied.

Markus 'Notch' Persson, de man achter Minecraft, deed met tienduizend dollar een van de grootste financiële bijdragen aan de Kickstarter-campagne van de Oculus Rift, maar plannen om het spel naar de vr-bril te brengen zijn geschrapt na de Facebook-overname, meldde de Zweed eerder. Op die aankondiging van Markus Persson, reageerde de directeur van Razer op Twitter met "misschien kunnen wij helpen. We nemen contact met je op."

Razer logoDe reactie van Razer-directeur Min-Liang Tan lijkt er op te duiden dat het bedrijf aan zijn eigen vr-technologie werkt. Razer profileert zich de laatste jaren graag als innovatief bedrijf en produceert nu al een breed aanbod van op gaming gerichte hardware als notebooks, tablets, muizen & keyboards, headsets, controllers en sinds kort ook wearables.

Ondanks de populariteit van virtual reality, is er nog geen vr-hardware daadwerkelijk op de markt verschenen. Sony heeft zijn Morpheus-headset aangekondigd en er zijn producten van Valve en Oculus op komst, terwijl ook Microsoft liet doorschemeren aan de technologie te werken. Daarnaast werken ex-Valve werknemers aan een augmented reality-systeem genaamd CastAR.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Blijf het jammer vinden dat Tweakers toch blijft herhalen (dit is niet de eerste keer) dat Valve een product gaat uitbrengen, terwijl Valve zelf zegt geen interesse te hebben een product te lanceren en puur research te doen ter ondersteuning van de industrie, waaronder met name Oculus.
Inderdaad.
Link naar een nieuwsartiekel:
http://www.rockpapershotg...re-giving-tech-to-oculus/

Ik dacht dat ik het ook ergens hier op Tweakers had zien staan, maar ik vind het niet direct.

Ik kan me wel voorstellen dat Valve na dit nieuws hun standpunt herziet.
Het staat hier: nieuws: Hoofd van Valves vr-team stapt over naar Oculus VR
Uit nieuws over de Steam Dev Days in januari van dit jaar blijkt dat Steam en Oculus nauw samenwerken om vr tot wasdom te brengen, en dat Valve "geen plannen" heeft om zijn eigen vr-headset uit te brengen
En NOG een VR item op de markt.

Niet dat concurrentie slecht is, maar vaak gaat het met dit soort zaken er meer om het eerste op de markt te zijn (om de early-adopters te strikken en zo veel geld te verdienen), dan om een perfect werkend systeem op de markt te zetten.

Gevolg: meerdere 90% werkende systemen in plaats van enkele 99% werkende.
Bewust geen 100%, want bugjes hou je altijd wel.
Eerste op de markt kan natuurlijk al heel lang niet meer. Early adopters hebben al jaren een VR bril.
In tegenstelling tot wat in het artikel staat, zijn er al lang VR brillen die in games te gebruiken zijn.
Het gaat er bij de Oculus Rift om, een goede VR bril voor games te maken, die goedkoop genoeg is voor een grote markt. Want daar scheelt het nog wel aan met het huidige aanbod.

We kunnen alleen maar hopen dat het bij Razer en Sony ook om gaat om goed en goedkoop te zijn. Slecht en duur hebben we wel genoeg.

[Reactie gewijzigd door Crazy Harry op 26 maart 2014 15:33]

"Niet dat concurrentie slecht is, maar vaak gaat het met dit soort zaken er meer om het eerste op de markt te zijn (om de early-adopters te strikken en zo veel geld te verdienen), dan om een perfect werkend systeem op de markt te zetten."

Helemaal niet mee eens.
Een HMD is gewoon een scherm met bepaalde eigenschappen en een tracking gebeuren eromheen. Dat kan prima geabstraheerd worden en dezelfde code aan de game kant kan meerdere soorten vr brillen bedienen (en andersom).
Het is dus eigenlijk heel logisch dat een peripheralbedrijf zich hierop richt. En een vr bril is geen platform (zoals facebook beweert) maar slechts een peripheral.

De deal tussen oculus en facebook is eigenlijk raar omdat ze denken die markt op te kunnen sluiten. In een open markt heeft het voor facebook geen zin om in zoiets als oclus te investeren.
Maar ik kan mij ook niet voorstellen dat facebook die hardwaremarkt gesloten krijgt. Ik sap dus niet zo goed wat facebook nu wil met oculus.

Maar een peripheralfirma, ik denk dat dat een juiste insteek is.
De eerste was er al in 1995. En ik twijfel of dat ook wel echt de eerste was. Het was er in ieder geval eentje die ook echt voor consumenten te koop was en in games te gebruiken was..
Waarom hoor je daar dan niets meer over? Waarom ligt dat ding niet bij iedereen op de plank?

De echte VR markt is pas sinds de aankondiging van de Oculus Rift open. En nu komen Sony, Microsoft (misschien) en Razer ook ineens op de markt met VR spul.
Je hoorde daar niks meer over omdat de technologie nog niet voldoende ontwikkeld was, games niet immersive genoeg (doom met pixelated sprites etc op een lcd van 320x240 pixels zonder lens technologie om extra het koppijn effect te geven).

De tijd was er gewoon nog niet naar, nu wel. Iedereen is impressed die de laatste VR headsets op heeft gehad en worden soms zelfs misselijk omdat hun hersenen een storing te verwerken krijgen dat hun handen niet in game precies dezelfde beweging maken als in het echt waardoor dit heel raar kan aanvoelen. Zo immersive is het nu geworden.
Nu is de techniek blijkbaar wel goed genoeg dus. Maar nu zie je dus ook allerlei bedrijven hier ineens op inspringen en de grootste aankondigingen doen.

Je merkt nu ook dat heel veel gamers erom staan te springen en dat de bedrijven geld ruiken.

Gevolg straks:
Ze brengen te snel iets op de markt om de eerste "new generation VR headset" te hebben die niet 100% werkt.

Kijk maar naar de game ontwikkelaars. Te snel games op de markt brengen, omdat de grote publishers (uche-EA prutsers-kuch!) willen dat er meer geld verdient moet worden, waardoor de games nog maar 80% af zijn.
Ik denk dat fre0n doelde op de Virtual Boy van Nintendo.
Deze veroorzaakte wat medische klachten na langdurig gebruik dus was niet echt een succes. Andere bedrijven wilden zich er ook niet aan branden dus heeft niemand zich er ook meer aan gewaagd...tot de aankondiging van de Oculus Rift zoals je zelf al aangaf :)

//EDIT: Oops, zie net dat fre0n de Forte VFX1 bedoelde. Desalniettemin, het sloeg waarschijnlijk nooit echt aan. Denk ook dat de prijs van invloed was. Die technologie was voor die tijd nogal duur lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Odie20XX op 26 maart 2014 15:47]

een combinatie vande prijs en het ontbreken van 3D games. Die waren er immers maar in beperkte mate en ondersteunden ook niet allemaal de VR helm.

De markt was toen gewoon nog niet klaar voor VR. Inmiddels is die markt er wel maar klopt de marketingstrategie niet waardoor game devs hun support intrekken en ook consumenten minder in de occulus vr-bril gaan zien.

Dat betekent niet dat de markt er niet is, die is er immers wel degelijk. Dat blijkt wel uit de support voor het kickstarter project toen de occulus nog voor gamers ontwikkeld zou worden.
Ik mag toch hopen dat er gewoon een library ala DirectVR of OpenVR komt en dat we niet iedere VR bril apart moeten gaan ondersteunen.
Weinig kans.
Als je kijkt naar die hele strijd die blu-ray en HD-DVD hebben gestreden voordat HD uiteindelijk de handdoek in de ring gooide, kunnen we hier ook ons borst weer nat maken.
Juist een grote kans, omdat er al een VR alliance is die dit wil nastreven, en daar zitten al behoorlijke grote bedrijven bij..
Er zal een strijd komen tussen fabrikanten en degene die wint dat zal denk ik dan de standaard worden.
Het zal er denk ik uiteindelijk gaan om een combinatie van factoren. Je moet zoveel mogelijk studios achter je krijgen en ook hun grote games moeten het ondersteunen en je moet zoveel mogelijk tech bedrijven achter je krijgen.
Ik kijk echt uit naar virtual reality. Ik hoop dat er zo snel mogelijk meerdere bedrijven hierop inspelen zodat deze technologie sneller vaart maakt. Ook lijft het mij gaaf als ze er accessoires bij maken, bijvoorbeeld een vest waarbij je een schokje in je buik krijgt als je daar geraakt wordt.
Die zijn er al, nouja niet met stroom maar met drukpunten. Lijkt me ook een toffe combo.

http://tngames.com/products

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 26 maart 2014 15:05]

Sorry, even off topic, maar ben echt zwaar benieuwd of iemand dit toevallig weet.
Werkt dit vest ook met Battlefield 4?
Mooi initiatief, en mooi dat Persson de ballen had om nee te zeggen tegen Facebook. Denk dat dat een goede zet was.
Zou me niks verbazen aangezien virtual reality perfect zou aansluiten op hun producten. Als ze het komende weken aankondigen hebben ze wel het juiste moment gekozen met facebook die oculus overneemt.
Lijkt me supertof als Razer ermee aan de slag gaat, de meeste gamers zouden het dan ook bij Razer het liefst vandaan halen lijkt mij. Ze zijn bekend onder de meesten en heel veel mensen hebben ook al een product van Razer thuis.

Hopelijk zijn ze bezig met zo'n VR-bril

Zon bril doet me steeds denken aan Sword Art Online, hopelijk gebeurt dat niet.
Ik vind het vaak jammer dat Razer zo'n ongelofelijk over-the-top gaming-design gebruikt. Felle kleuren, tribal-achtige logo's... Ze vragen ook de hoofdprijs voor overbodige features die zogenaamd de snelheid ten goede komen.

Ik vraag me trouwens ook af hoe het zit met Valve, die waren toch ook behoorlijk aan het samenwerken met Occulus. Wat vinden die die overgestapte medewerkers van de overname? nieuws: Hoofd van Valves vr-team stapt over naar Oculus VR

[Reactie gewijzigd door Revolvist op 26 maart 2014 15:17]

Er zijn toch al jaren dit soort brillen in alle mogelijke formaten etc. Alleen zijn er nog geen kwalitatieve, betaalbare VR brillen
De VR techniek was al in 1995 ontwikkeld en voor de consument te koop, oa voor gebruik in de game descent . Toen kwam het al niet echt van de grond. Nu proberen ze het steeds weer opnieuw. Als Razer ook ATI en Nvidia achter zich weet te krijgen zou het wel kans van slagen hebben.

edit: Plaatjes en meer info gevonden van de vfx1 virtual reality bril/headset:
http://vrtifacts.com/hmds...1-virtual-reality-system/

[Reactie gewijzigd door fre0n op 26 maart 2014 15:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True