Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Er zijn foto's online verschenen van een midrange-smartphone van HTC met de naam Desire 616. Deze telefoon zou draaien op een octacore-processor van MediaTek en beschikken over een 5"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels.

De details en foto's zijn gepubliceerd door het Chinese keuringsinstituut Tenaa en tonen in tegenstelling tot veel andere HTC's geen stereoluidsprekers aan de voorkant; in plaats daarvan lijkt er een luidspreker aan de achterkant te zitten. De telefoon lijkt gemaakt van rode kunststof.

Tenaa vermeldt ook veel details van het toestel. Het zou draaien op een octacore-processor met een maximale kloksnelheid van 1,7GHz. Daarbij gaat het waarschijnlijk om de MTK6592, een soc van MediaTek met acht Cortex A7-processorkernen en een Mali 450-gpu van ARM. HTC presenteerde eerder al een toestel met een MediaTek-soc.

De telefoon heeft een 5"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels. Het scherm is daarmee even groot als dat van de dinsdag gepresenteerde One (M8), maar heeft een veel lagere resolutie. Het aantal pixels per inch komt uit op 293, tegenover 441 bij de nieuwe One. De bezels zijn ongeveer even groot; de Desire 616 is iets minder lang, maar breder.

De camera van de komende Desire 616 heeft een resolutie van acht megapixel, de frontcamera kan selfies maken met een maximale resolutie van twee megapixel. HTC heeft de telefoon zelf nog niet aangekondigd. Dat een Chinees instituut hem keurt, betekent vermoedelijk dat hij in de komende maanden in China uitkomt. Of hij ook naar Nederland komt, is onbekend, maar andere Desire-modellen als de van een MediaTek-soc voorziene Desire 310 en de duurdere Desire 816 komen wel in Nederland uit. Hoeveel de Desire 616 zou moeten kosten is onduidelijk, maar de vergelijkbare Desire 610 kost rond 300 euro. Ook dat toestel moet nog uitkomen.

HTC Desire 616

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Zit er eigenlijk logica achter die namen of nummers? 616 in dit geval.
Jazeker. Volgens sommigen is niet 666, maar 616 het getal van de duivel. Deze telefoon is rood, de kleur van de duivel. Desire, oftewel hebzucht, is een van de zeven hoofdzonden. Alles komt er dus op neer dat het een goddeloos, kwaadaardig toestel is.

[Reactie gewijzigd door Chotto Toire op 26 maart 2014 15:23]

cool! dan moet ik hem zeker hebben!
Desire, oftewel hebzucht, is een van de zeven hoofdzonden.
Desire = verlangen , greed = hebzucht

En verlangen is niet een van de 7 doodzonden

[Reactie gewijzigd door -ION- op 27 maart 2014 10:09]

"desire" valt bij mijn weten wel onder avaritia, wat volgens de katholieke leer een hoofdzonde is, maar geen doodzonde.
Je ziet dat de premium merken ook langzaam Mediatek beginnen te gebruiken. Zoals bijvoorbeeld ook het topmodel van LG de G3. Terecht natuurlijk aangezien Mediatek ook de nieuwste technieken gebruikt, Zoals de Cortex A17, Cortex A53 architectuur. Laat de snelle goedkope zuinige telefoons maar komen :)
De LG G3 zou uitgerust worden met een quadcore (Odin) van LG zelf, niet met een mediatek volgens de geruchten. En de chips van MTK worden dan wel steeds beter, de singlecore performance van de mtk6592 (hun huidige topmodel) is toch niet al te best. Dat er 8 cores zijn, maakt wel wat goed, maar zeker niet alles. Die chip is gebaseerd op de cortex A7.

[Reactie gewijzigd door Teun_2 op 26 maart 2014 15:02]

Momenteel is een 8-core chipset inderdaad er wat over, maar ik denk dat de trend meer cores sowieso er aankomt. In dat geval is MediaTek een stapje voor.
Die trend gaat er uiteindelijk wel komen, maar nu de vooruitgang op de mobiele markt steeds meer lijkt op die van desktops/laptops, kun je je afvragen hoe lang het duurt voor meerdere cores eindelijk goed ondersteund gaan worden. Een hexacore x86 desktopprocessor presteert in zo goed als alle desktop benchmarks marginaal beter dan een quadcore en in realworld toepassingen zijn de verschillen al helemaal klein. Als het op de desktopmarkt zo lang duurt om multithreaden goed te ondersteunen, hoe lang gaat het dan op de mobiele markt nog duren.

Als je ziet hoe snel de ontwikkeling van mobiele chips van single naar dual, quad en nu octa is gegaan, kun je je afvragen hoe weinig technische inspanningen daar eigenlijk voor nodig waren. Momenteel ben je beter af met betere singlethreaded prestaties en dat zal de komende 2 jaar (of meer) nog wel zo blijven, dus ben je als consument eigenlijk niets met die 8 cores, vooral als dat dan 8 keer de traagste cores zijn die je kunt krijgen. En het is net die singlethreaded prestaties verbeteren die moeilijker zijn (en dan nog kiest MTK wel heel hard voor de gemakkelijkheidsoplossing met een standaard Cortex A7).

De huidige trend waar veel te winnen valt is de overstap naar 64 bit, daar verbleekt die Cortex A7 bij. De Apple A7 bewijst toch ook dat een relatief laag geklokte 64 bit dualcore mee kan met bijna dubbel zo hoog geklokte quadcores (niet als pro-Apple comment bedoeld, maar voor mij is die chip technisch toch een stuk interessanter dan een trage octacore).
Dit kan natuurlijk ook gewoon met meer cache en snellere geheugenbus te maken hebben, naast het cpu core design. Voor een groot deel is het gewoon transistor count, die Mediatek chips waar het hier om gaat zijn maar half zo groot als die state-of-the-art Apple A7 of Snapdragon 805 en kosten een habbekrats, er gelden nou eenmaal andere eisen op de budget markt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 maart 2014 18:13]

Ik gebruikt zelf nu chinese kopie van de note 3 met deze soc. Alle acht cores worden met regelmaat gebruikt. Met name bij het aanzetten/opstarten/wissellen van apps.Dit meet ik aan de hand van een icoontje met getal van aantal cores dat gebruikt word in de bovenbalk. En als je het balkja naar beneden haalt zie je ook een grafiekje met gebruik over tijd. (app: Android tuner)

Ja de singlecore alleen is niet al te best, maar wil wel verdedigen dat alle 8 cores toch echt wel degelijk gebruikt worden. En ook de accuduur is gewoon heerlijk.

deze mtk6592 is dan ook slechts een tussenstap voor de mtk6595 chip, die ook a17 cores heeft.

Van mediatek wikipedia over mtk6595:
2.2–2.5 GHz quad-core ARM Cortex-A17 and 1.7 GHz quad-core ARM Cortex-A7 (ARM big.LITTLE with GTS)

[Reactie gewijzigd door Floriss op 26 maart 2014 20:28]

Het punt dat ik wilde maken is dat Mediatek ervoor kiest om meer cores toe te voegen, in plaats van de performance per core omhoog te krikken. Ik vraag me af in welke mate dat nuttig is. Zolang de chips gebruit worden in smartphones lijkt het met dat er niet veel apps die extra cores kunnen of gaan gebruiken. Ontwikkelen om 8 cores effectief te gebruiken is niet simpel en vereist heel wat extra ontwikkeling voor een tot nu toe beperkte groep van telefoons.
De snapdragon 800 met vier cores is een stuk krachtiger dan de octacore van Mediatek, zelfs als je de octacores optimaal zou benutten. Kwa performance zit de mtk6592 in synthetische benchmarks dan tussen de 600 en 800 in, beiden quadcorechips. Verder is Qualcomm ook een stuk beter in het verzinnen van leuke namen voor het chips. Scorpion, snapdragon etc klinken toch best beter dan mtk6592.
Het punt dat ik wilde maken is dat Mediatek ervoor kiest om meer cores toe te voegen, in plaats van de performance per core omhoog te krikken. Ik vraag me af in welke mate dat nuttig is.
Het heeft weinig te maken met nuttig, er is gewoon geen en snelle, en zuinige ARM core beschikbaar voor Mediatek (Cortex A9 is groter en nauwelijks sneller, A15 is veel groter en ontzettend onzuinig, en de nieuwe 64-bit cores zijn nog niet productierijp), dus stapelen ze die kleine Cortex A7 cores maar op elkaar. Het kost nauwelijks extra tov een quad (een Cortex A7 core is ergens rond de 0.7 mm2, wat op een ~60mm2 SoC een schijntje is), en alle beetjes helpen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 maart 2014 18:07]

Wat mij betreft mogen, zeker in de EU, alle apparaten met een MediaTek chipset voorlopig in de ban, net zo lang Mediatek zich eindelijk aan de GPLv2 licentievoorwaarden conformeert en de broncodes vrij geeft zoals voorgeschreven.
Een ban lijkt me iets te streng, maar invloedrijke bedrijven zoals HTC mogen wel eens de druk verhogen op MediaTek om hun broncode vrije te geven.
HTC heeft zelf de broncode, en moet die vrijgeven. De GPL legt de eis neer bij de fabrikant van het apparaat, niet bij de fabrikant van de onderdelen. Zodra deze telefoons op de markt verschijnen kan HTC worden aangeklaagd, niet Mediatek.

Nu zit Mediatek wel fout met hun NDA op hun sourcecode, maar dat is nou eenmaal lastig af te dwingen bij een Chinese rechter.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 maart 2014 18:58]

Het lastige is dat formeel gezien niet Mediatek de sources vrij moet geven, maar de fabrikant van jouw device (met MTK chip). Die fabrikanten weigeren het weer vanwege hun NDA met Mediatek (en uit angst om na openbaring geen chips meer te krijgen), maar feitelijk heb je als eindgebruiker niets met Mediatek te maken.

Het blijft lastig met producenten uit landen waar de GPL niet geldig is.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 maart 2014 15:15]

Het uiterlijk doet mij een klein beetje denken aan mijn ouwe, trouwe HTC Desire HD.

Die lagere resolutie vind ik nog niet eens zo slecht, komt batterijduur alleen maar ten goede! Toch denk ik dat een high-end smartphone meer voor mij is, dan kan je er tenminste 3-4 jaar mee af! (Mijn trouwe Desire HD heeft nog steeds de geest niet gegeven! :) )
In dat opzicht veel credits voor HTC. Mijn Desire HD houdt het ook nog vol!
Ik werk nog met een HD2, begint al weer een oudje te worden maar werkt nog perfect
Mocht mijn One X het begeven, dan wordt dit mijn opvolger :)
Moest ie naar onze streken komen, ik zou zeker niet aanraden om een telefoon met MediaTek SoC te nemen. Behalve dat 8 A7 kernen redelijk zinloos zijn, lapt MediaTek ook de GPLv2 licentievoorwaarden van de Linux-kernel volledig aan hun laars: http://www.xda-developers...ernel-source-license-fee/ én heeft hun firmware een aantal lekken die maar niet opgelost worden.
hiervan is tenminste openlijk bekend dat het lek is. bij de andere producenten weten we het eigenlijk ook maar is het achter gesloten deuren. ik zie het probleem dus niet. prima toestel, maar wel te duur tenopzichte van een snelle quadcore met beter GPS ontvangst. Ik zelf zoek ook een toestel met deze SOC. het wordt voormij vermoedelijk de xioami redmi, zodra de versie met 3g uitkomt. die zal voor ongeveer 180 te importeren zijn en heb je de fantastische miui roms standaard.
Die redenering is wel heel krom, bij andere producenten weten we het toch ook. Die lekken bij MediaTek zijn we te weten gekomen op dezelfde manier als andere chips getest worden. Bij andere fabrikanten kun je er nog iets aan doen, bij MediaTek niet. De gesloten deuren zijn er net bij MTK, niet bij Qualcomm en dergelijke.

MTK is gewoon een ramp voor wie bezig is met custom ROMs, je zult wel MIUI kunnen gebruiken op je Xiaomi, maar dat is het dan ook.
Nou ja, je bent als normale gebruiker gewoon afhankelijk van je fabrikant, als die beveiligingsupdates niet naar hun Qualcomm-telefoons pushen ben je net zo hard onveilig. Je kan als huis-tuin-en-keuken gebruiker niet zelf Android patches installeren.
voor dat zelfde geld heb je een M8 nock off
die heeft wel 3G ondersteuning en de zelfde specs
Hmmm. Betekent dit dat de geruchten van de M8 Mini nog relevant zijn? Want volgens geruchten zou dat ook een midranger moeten zijn.

nieuws: Gerucht: HTC M8 Mini krijgt 4,5"-scherm en Snapdragon 400-soc

Persoonlijk zou ik liever een nieuwe Mini in HTC's etalage willen zien staan. Front facing stereospeakers zou (in mijn ogen) de enige reden zijn om ~100¤ meer te betalen dan voor de Moto G 16GB variant.