Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Samsung komt begin september met zijn eigen virtual reality-bril, zo stelt The Verge. De bril, waarvan nu ook een afbeelding voorhanden is, zou vergelijkbaar zijn met Cardboard, een kartonnen bril van Google waarin een telefoon moet worden geschoven.

In tegenstelling tot de op Google I/O-aangekondigde Cardboard-bril zou Samsungs virtual reality-bril niet van karton maar van plastic zijn, maar het principe lijkt hetzelfde: er moet een telefoon in worden geschoven, waarbij het scherm van de telefoon wordt gebruikt om beelden op de bril te toveren. Lenzen in de bril moeten er daarbij voor zorgen dat er een 3d-effect ontstaat.

Er wordt al langer gespeculeerd over een virtual reality-bril van Samsung, maar het is voor het eerst dat er een gerucht naar buiten komt over een concrete aankondiging. Samsung zou de bril willen tonen op een evenement waar waarschijnlijk ook de Galaxy Note 4 wordt aangekondigd, meldt The Verge.

Het is onbekend of voor de bril wordt samengewerkt met Oculus, waarmee Samsung een samenwerkingsverband heeft. Onlangs dook een afbeelding op van een bril die door beide bedrijven samen zou worden gemaakt, maar die heeft een ander ontwerp.

Samsung project moonshotAfbeelding: The Verge

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Oculus gebruikt voor hun DK2 versie een note 3 scherm. Dus qua beeld kwaliteit zou het niet veel hoeven te verschillen. Alleen denk ik dat de rift met ingebouwde positional tracking en natuurlijk dat je er echte PC games daardoor de betere headset gaat worden. Het grootste probleem van deze VR headsets is dat als het niet perfect is je al snel misselijk ervan wordt. Positional tracking zodat je natuurlijk mee beweegt helpt daar erg bij. Ik vraag me af hoe groot de markt is voor "mobiele" VR headsets.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 13 augustus 2014 08:59]

Een kleine misconceptie; beeldkwaliteit != schermkwaliteit.

In VR kan je ziek worden door motion blur en persistence.

Als je echt leuke graphics wilt zien dan zit je met een zeer stevige pc waarbij de snelste videokaarten (780ti/290x) nog moeite hebben om de boel te kunnen renderen - 75fps vsync-ed dan is de boel vloeiend en word je veel minder snel ziek.

Overigens, positional tracking zonder drift zal op mobieltjes een moeilijk verhaal blijken.

Desalniettemin is er wel een aardige markt voor; streetview is best leuk in VR. Maar een 3D SBS filmpje kijken word al lastig qua performance.

Het is goed dat Samsung er in stapt want mensen die de huidige techniek van VR nog niet hebben gezien kunnen dan ook inzien dat dit de next big thing is.

Het is simpelweg geweldig.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 13 augustus 2014 09:19]

Aangezien we het hier over het concept van de Oculus hebben zal het gewoon net zo speelbaar zijn als op een gemiddeld scherm (wat 1080p is) en zelfs net iets beter aangezien lang niet alle pixels gebruikt worden vanwege de warping die nodig is voor de lenzen.

Nieuwe DK(3) versie zal ongetijfweld 2560x144/1600 panel hebben en CV1 misschien wel een 4K panel.

Tegen de tijd dat de CV1 gereleased wordt is de gemiddelde GPU kracht alweer bijna verdubbeld (de CV1 is nog minimaal 1,5 jaar verwijderd van release) en nu is gaming op 3x1080p al iets wat de meeste (semi) high-end kaarten prima ondersteunen.
4K moet je vaak nog een tandje terug zetten op alles behalve de snelste kaarten op dit moment.
Belangrijk verschil is dat ze dat note-scherm 2x zo snel refreshen als normaal.
Een standaard telefoon (met standaard refreshrate) in zo'n headset stoppen zal dus ook niet zo goed zijn.

Iemand verder een idee of die telefoon bij Samsungs variatie enkel als scherm wordt gebruikt of ook meteen alles doet (zoals game runnen, renderen, ....)?
Iemand verder een idee of die telefoon bij Samsungs variatie enkel als scherm wordt gebruikt of ook meteen alles doet (zoals game runnen, renderen, ....)?
Denk dat 2de en met optie om het beeld te streamen/laden vanaf je PC...

Oftewel zowel een stand alone device en 1 die je op je PC aan kan sluiten voor mooiere beelden/andere games (of toepassingen)...

Daarbij kan het best zijn dat Samsung de refreshrate verdubbelt bij VR toepassingen in hun telefoons (die dat ondersteunen dan), het is volgens mij niks meer dan een softwarelimiet als Oculus namelijk een identiek scherm gebruikt die gewoon 120Hz aan kan...

edit: daarbij kan je je telefoon prima gebruiken om er 3D films en statische 3D content op te toveren.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 augustus 2014 09:36]

Het gaat uiteindelijk niet om de refreshrate maar om de framerate, die hoog moet zijn om niet ziek te worden.

Om het apparaat als extern beeldscherm aan te sluiten zou een goede optie zijn (hdmi-in) maar er zijn nog genoeg hordes die dan genomen moeten worden om de boel allemaal goed aan te sturen.
Het gaat uiteindelijk niet om de refreshrate maar om de framerate, die hoog moet zijn om niet ziek te worden.
Om beide lijkt me. Een FPS van 120 op een 60Hz scherm gaat je net zo 'ziek' maken als 60FPS op een 60Hz scherm. Ik ging er ook vanuit dat de FPS gelijk moet zijn aan de Hz in mijn verhaal.
Om het apparaat als extern beeldscherm aan te sluiten zou een goede optie zijn (hdmi-in) maar er zijn nog genoeg hordes die dan genomen moeten worden om de boel allemaal goed aan te sturen.
En wat weten we over de Note 4 want daar lijkt het me om te gaan als de bril daar tegelijk mee gelanceerd wordt, en mogelijk met de Note 3 als mid-end VR device die dan inderdaad een lagere framerate/refreshrate hanteert bijv. omdat daar bij het ontwerp nog niet met die mogelijkheid rekening is gehouden.

Anyway, ik hou het in de gaten, heb nu een Note3 en zit al te kijken voor dat kartonnen ding, als is het maar om films op te kijken en voor de fun, gewoon omdat het kan :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 augustus 2014 09:43]

fps is niet gerelateerd aan de refresh rate (in dit geval).
fps wel constant zijn anders word je ziek.
Belangrijk verschil is dat ze dat note-scherm 2x zo snel refreshen als normaal.
Een standaard telefoon (met standaard refreshrate) in zo'n headset stoppen zal dus ook niet zo goed zijn.
Waarom? De refresh rate van een LCD/AMOLED scherm geeft geen flikkeringen van het scherm zoals vroeger bij de CRTs en heeft bijgevolg ook geen negatieve kijkervaring.
Samsung springt op alles wat hot is of lijkt te worden maar levert zelden toegevoegde waarde. Ik ben dan ook benieuwd of dit iets wordt.
Een quote uit een eerder artikel (Samsung is working with Oculus on a media-focused VR headset):
The deal is a swap: Oculus gives Samsung early access to its mobile software development kit and helps develop user interface software, while Samsung gives Oculus early access to its next-gen OLED screens.
Samsung is dus wel degelijk betrokken bij de ontwikkeling. Het is dan ook niet vreemd dat ze proberen om daar de vruchten van te plukken.

Ook heeft Samsung belang bij een goede ontwikkeling van de bril van Oculus zelf, want, zoals de auteur al aangeeft:
And yes, Oculus is still making its own, gaming-focused, PC-based virtual reality headset; that's why it needs next-gen, high-pixel-density OLED screens from Samsung.
Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat in de DK2 een Samsung-scherm wordt gebruikt uit de Note 3. Hier kun je zien hoe die bril er uit ziet en welke onderdelen er gebruikt worden:

Oculus Rift Development Kit 2 Teardown.

Samsung's OLED-scherm is te vinden onder "Step 17" in bovenstaand artikel.

Facebook heeft al eerder laten weten dat ze meer zien in de Oculus Rift dan alleen speltoepassingen. Wat dat betreft levert Samsung met de "mobiele VR-bril" een product dat voldoet aan Facebook's wens.
“Oculus has the chance to create the most social platform ever, and change the way we work, play and communicate,” Mark Zuckerberg said in a statement.
Bron: Facebook acquires Oculus VR for $2 Billion: Gaming Headset platform.

Meer over de samenwerking: Facebook's Oculus teaming with Samsung for mobile virtual reality push.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 13 augustus 2014 16:56]

Uiteraard niet kijkend naar het verleden. Oculus is al jaren bezig en Samsung kan dit nooit in enkele maanden voor elkaar krijgen. Dit hebben ze ook geprobeerd met de smarthwatch die uiteindelijk hopeloos is gefaald. Ik wacht even op oculus een bedrijf wat in detail uitzoekt wat viritual reality nou eigenlijk is en hoe dit het beste kan worden ingezet.. Denk dat Samsung met een bril komt die we de afgelopen jaren al hebben gezien.
Ik heb de Oculus opgehad en een paar demo's mee gehad. De techniek is wel echt tof. Ik hoop dat er meerdere grote partijen zich gaan verdiepen hierin, want de ontwikkeling mag van mij zo snel mogelijk commercieel gaan!
Van mij mag het, maar hou wel dezelfde soort techniek aan uiteindelijk, anders krijg je zo'n versplintering van de markt.
Als de aansturing, brondata hetzelfde is, hoeft dat niet erg te zijn.
In theorie zou de beste techniek dan moeten winnen. Helaas blijkt marketing en content een grotere impact te hebben.
Ik ben het met je eens dat de beste techniek zou moeten winnen. Maar verwacht eerder dat de techniek welke als eerst gaat samenwerken met de adult industrie wint. Laten we hopen dat dit ook de beste is! :+
De adult entertainememt zal er ondertussen wel al goed weten wat en wat niet. Die mensen daar zitten altijd op de cutting edge qua tech. Een hoop techbedrijven die daar - stilletjes - hun spullen laten testen. Pure win-win.
Facebook's preutsheid en 'adult industry' lijken me niet echt goed samen te gaan.
DK1 of DK2 want ook dat maakt nogal een verschil. Het is een questie van tijd, als ik nu hoor wat wat de DK2 nog beter zou maken, namelijk hogere resolutie en de plannen voor een hogere resolutie in de consumer versie, dan komt dat wel goed denk ik.

Ben blij dat het al redelijk speelbaar is, zodat er genoeg animo is en blijft om er content voor te ontwikkelen want als dat niet gebeurd komt VR gameing niet van de grond. Dat lijkt dus gelukkig niet het geval.

Verder lijkt het me niet optimaal omdat ik denk dat de telefoon het beeldscherm aanstuurt, dat is al een verlies op vermogen om de beelden op te bouwen en zal een behoorlijke warmte ontwikkeling hebben wat niet fijn zal zijn voor de componenten.

[Reactie gewijzigd door randomnumber op 13 augustus 2014 09:06]

. Lenzen in de bril moeten er daarbij voor zorgen dat er een 3d-effect ontstaat.
De lenzen zorgen er voor dat beide ogen normaal kunnen focussen op hun eigen deel van het scherm, ondanks de korte afstand van het oog tot het scherm.
(bijna) Offtopic: Het werkt trouwens ook als je je telefoon op zo'n 30-35 cm voor je houdt.
Je moet dan wel net zo focussen/scheel kijken als op die oude '3d-composities' waar je als je normaal kijkt niets op ziet. Je ktijgt dan 3 kleine beelden in je zichtsveld met als middelste de juiste 3d weergave. Verre van ideaal maar bij gebrek aan lenzen/ cardboard kun je er een 'idee' van krijgen. Het hele concept werkt pas echter als je het immersive beleeft.
Cardboard is wel een leuke manier om een indruk te krijgen van wat kunt verwachten. Oculus Rift wordt wat mij betreft een echte topper maar daar moeten we de prijs nog maar van afwachten.
Note 4 + deze bril lijkt me een leuke combo..
Ik heb een DK2 en moet zeggen dat het scherm van de Note 3 wat daar in is verwerkt echt heel goed werkt. Ik ben echter wel benieuwd of een telefoon in staat is 1440p stereografisch 3D rendered beeld te produceren. Ik heb een 4770k met een 780Ti er in en zelfs met deze setup moet ik hier en daar wat grafische settings terug schroeven om een acceptabele framerate te krijgen. Ik denk ook dat de toepassing voor de mobiele markt in heel simpele oplossingen te vinden is. 3D gamen is er sowieso niet bij, misschien een soort 3D youtube wel en een fotobrowser waar je je in VR doorheen beweegt ook, maar dat was het dan.

Ik hoop dat Samsung niet met de Vaporware insteek de markt op wil met dit ding omdat een device als deze goed de naam van VR kan vergallen. Geen enkele mobiele VR experience kan op tegen een experience gerenderd op een heel dikke PC.
Ik zie dat de behuizing ook een opening heeft voor de camera van de telefoon. Misschien biedt dat toch de optie om een vorm van optische (positie)tracking te voorzien op het toestel, naast de gyroscopen in de smartphone. Of misschien een mogelijkheid om alsnog je omgeving te zien (bijvoorbeeld met een druk op de knop).

Het lijkt me dat er al verschillende segmenten van de VR-markt zijn ingenomen ondertussen; PC: Oculus, console: Sony, mobiel: Samsung (misschien ook Google)
Als het niet al te duur is, er een Note 3 in past en ik het kan gebruiken om mee te gamen, dan zou ik zeker in de verleiding zijn om er zo een te kopen. Zou een leuke manier zijn om goedkoop met VR te experimenteren.
Leuk als je ge-video-beld wordt :) Kun je meteen VR bij iemand op locatie kijken.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 13 augustus 2014 16:44]

Ik hoop inderdaad dat die net als de Rift op een PC is te gebruiken.
Verder hoop ik dat die ook compatable is met de S5 (maar volgens de geruchten ih die dat ook).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True