Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties
Submitter: Icingdeath

Oculus, maker van de populaire virtual reality-bril Oculus Rift, heeft te kennen gegeven dat het op termijn samenwerkingsverbanden wil aangaan. Daarmee wil het bedrijf de verkoop van virtual reality-brillen stuwen.

Volgens Oculus-ceo Brendan Iribe moeten er op termijn een miljard gebruikers virtual reality gaan gebruiken, zo zei hij in een gesprek met Bloomberg. Omdat Oculus niet verwacht op eigen houtje een miljard vr-brillen te kunnen verkopen is samenwerking met fabrikanten noodzakelijk. Momenteel is de markt voor virtual reality nog klein, maar Oculus hoopt hier verandering in te kunnen brengen.

Hoe die samenwerking er precies uit komt te zien is niet duidelijk, maar tegenover Bloomberg zei Iribe dat het eenzelfde strategie wil hanteren als Google met zijn Android-besturingssysteem. Daarmee verwijst de topman waarschijnlijk naar het feit dat Google de software beschikbaar stelt en hardwarefabrikanten dit vervolgens gebruiken voor hun apparaten.

Eerder kwamen er al geruchten naar buiten dat Oculus samenwerkt met Samsung bij het maken van een vr-bril. Daarbij zou Oculus de software leveren, terwijl Samsung oled-panelen met hoge resolutie beschikbaar stelt, die gebruikt kunnen worden om een vr-bril mee te maken. Iribe bevestigde deze geruchten niet, maar gaf wel aan dat er gesprekken zijn gevoerd met Sony, die onder de naam Project Morpheus al aan een vr-bril werkt. Er zijn echter nog geen concrete afspraken gemaakt met fabrikanten.

Facebook nam onlangs Oculus over voor een bedrag van 1,45 miljard euro. Vooralsnog heeft het bedrijf achter de sociale-netwerksite weinig aan de bedrijfsvoering veranderd.

Oculus Rift

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

1 miljard gebruikers...

sorry maar in welke waan bevinden die mensen zich? De meeste experts op VR gebied zijn niet overtuigd over de toepasbaarheid van headmounted devices. Heel lang was er twijfel over hoe goed de OR zou worden. de eerste versie was niet bepaald overtuigend. Maar omdat ze bij OR er zo in geloofden en omdat ze facebook er opeens achter ging staan zijn veel experts gaan twijfelen of OR misschien iets gevonden had waarmee het allemaal wel zou werken, en dat ze niet absurd positief waren ingesteld over hun eigen project.

1 miljard gebruikers... hoe absurd! verwachten dat een product van meer dan 200 dollar 1 miljard keer gaat verkopen is al belachelijk. Er zijn niet eens 1 miljard mensen die dat geld te besteden hebben aan een luxe product. Daarnaast zou een markt van potentieel 1 miljard mensen veel meer aanbieders van VR brillen aantrekken. Want geloof het of niet, OR is niet de eerste, en waarschijnlijk niet eens de beste. Het enige wat ze voor hebben is 1 voet in de game wereld. Maar er zijn ook niet 1 miljard gamers; tel het nintendo, sony, microsoft en PC publiek bij elkaar op, filter alle dubbele eruit, en je komt niet eens op 1/5 van 1 miljard. En de meeste van die mensen zitten niet te wachten op een headmounted device.

Nee, ik ben er nu wel van overtuigd dat die mensen een beetje out of touch met reality zijn. Hoewel dat wel een (zeer tijdelijk) bijverschijnsel is van veel tijd in een echte VR ruimte doorbrengen is, weet ik als VR engineer dat menig keuringsdiensten daar nou ook niet echt op zitten te wachten.
Ik heb wel het idee dat VR deze keer zal doorbreken
Het is betaalbaar geworden en er is overweldigende support door devs, verder hebben inmiddels alle grote engines support ingebakken voor de rift.

In het afgelopen jaar is er meer VR content uitgekomen dan in de 20 daarvoor, blijkbaar zien een hoop mensen wel de potentie.
De laatste maanden kondigden veel vendors producten aan voor VR, het ecosystem groeit hard.
Ook zijn veel instanties aan het testen met de rift (BBC, spacex, nasa, disney, autofabrikanten om zo wat op te noemen)

Oculus heeft regelmatig laten weten dat er nog een hoop moet gebeuren voordat ze een HMD hebben die geschikt is voor de consumenten markt.
Slechte ervaringen zouden een hoop mensen kunnen afschrikken en kan VR aan slecht naam geven, dat realiseerd men zich goed.

Als je de vooruitgang ziet tussen de prototypes die oculus in de afgelopen 2 jaar getoont heeft (DK1 -> DK1+HD panel, -> Crystal Cove -> DK2) , dan zit het qua progressie wel goed.

Met de DK1 had oculus aangetoond dat met off the shelf componenten een betaalbaar en relatief goede HMD te maken is.
Hierbij werd ook duidelijk dat een hoge FOV + lage latency erg belangrijk zijn voor het gevoel van "presence".

Met de DK2, qua hardware lijkt simulation sickness grotendeels opgelost te zijn, en het ligt nu vooral aan de dev zelf om een goede ervaring te maken (in realife zou 40km/h achterlopen en strafen waarschijnlijk ook niet goed aanvoelen).
VR is nu mischien nog niet weggelegd voor een hoop mensen, maar dat komt vanzelf wel, er is enorm veel potentie en de ontwikkelingen gaan heel rap.

[Reactie gewijzigd door Icingdeath op 29 juni 2014 12:51]

Ik zou graag Samsung of LG OLED schermen in de Oculus zien. Ja, ik weet het, Samsung is gestopt met OLED tv's maar niet met kleinere schermen voor telefoons e.d. of tablets. perfecte weergave van kleur en contrast + goede VR kan een mooie ervaring opleveren.
Dat gaat ook gebeuren gezien de deal die oculus met samsung heeft:
The deal is a swap: Oculus gives Samsung early access to its mobile software development kit and helps develop user interface software, while Samsung gives Oculus early access to its next-gen OLED screens.
http://www.engadget.com/2...msung-oculus-partnership/
Ach, Oculus Rift gelooft letterlijk en figuurlijk in hun eigen Virtual Reality! :+ 8)7 8-)

Overigens, als ik eerlijk moet zijn is een headmounted device juist wel handig, zodat je zelf kunt kiezen of je 3D/VR of 2d wilt gebruiken. Ik zou dan liever iets zien zoals de 3D brillen voor de 3D tv's. Of ze moeten het net zo bij de nieuwe tv's gaan doen dat je via het scherm kunt kiezen tussen 2D en 3D. Maareh, hoeveel 3D pc schermen zijn er verkocht?! Kun je op een paar handen tellen ben ik bang. Daarnaast, als ik de geluiden zo hoor over 3d films, vinden veel mensen het toch maar een gimmick! Leuk voor af en toe maar niet continue!

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 29 juni 2014 12:01]

Ze zeggen toch dat op termijn 1 miljard mensen gebruik maken van Virtual Reality niet specifiek Oculus. Het idee achter android is de software op veel devices van andere leveranciers en deze leverancier kunnen hierop eigen smaken maken en verschillende toepassingen voor verzinnen. Als Oculus vervolgens een x- bedrag ontvangt voor de rechten op de onderliggende vr techniek heb je een leuk verdien model met 1 miljard vr apparaten.
Ach, er zijn ook meer dan 1 miljard smartphones verkocht voor een stuk meer dan die 200 dollar. Nou valt een smartphone qua functionaliteit niet te vergelijken met een VR bril, maar als de hype groot genoeg is, gaat het wel lukken.

Ook veel bedrijven zullen die dingen in bulk aanschaffen zoals bioscopen, etc. Het is niet zo dat 1 miljard consumenten zo'n ding persoonlijk moeten aanschaffen om er 1 miljard te verkopen.
Een bioscoop die een VR bril aanschaft? Zodat je in de bioscoop kan gaan zitten met een VR bril die je een virtuele bioscoop toont?

Dat moet je mij toch eens uitleggen :).
Volledige emersie in de film is toch wel anders, ook handig als je achter die kerel met dat enorm grote hoofd zit :P. Maar het was misschien niet het beste voorbeeld.
In 2012 hadden we net iets meer dan een miljard smartphone gebruikers op de wereld (volgend jaar zullen dat er meer dan 2 miljard zijn). Die miljard zijn in ongeveer 5 jaar opgebouwd (eigenlijk sinds de introductie van de 1e iPhone), daarvoor waren er zeker ook smartphones, maar bitter weinig mensen hadden er een. In het begin hadden vele critici en experts ook twijfels over de adoptie van smartphones en later tablets. Als de productie versie van de Oculus Rift net zo een revolutie voor de VR markt is als de iPhone/iPad voor de smartphone/tablet markt waren dan zie ik een grote kans dat die droom van een miljard VR gebruikers best wel eens kan gebeuren in 5-10 jaar. Hou er rekening mee dat hij het specifiek heeft over VR gebruikers en niet over Oculus Rift sales.

Edit:
Dit is exact wat men zij over tablets. En alleen films kijken in 3D is gewoon bijzonder kortzichtig, denk aan games, denk aan gebruik in applicaties, je heb nu effectief een oneindig grote monitor voor je kantoor werkzaamheden...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 29 juni 2014 13:57]

" Hou er rekening mee dat hij het specifiek heeft over VR gebruikers en niet over Oculus Rift sales."

Dat is inderdaad ook een essentieel verschil. Dan nog, de komende paar jaar is een miljard nog erg veel. Juist nu veel mensen zeggen dat 3D meer een gimmick is dan een must! Ik heb ook vele malen meer 2D blu-ray's dan 3D blu-ray's. Ook het 3D effect is bij elke film niet gelijk.
Dat komt omdat 3D meestal gewoon bagger is. Ik denk dat als VR echt goed uitgewerkt wordt, dit niet te vergelijken is met 3D. Je wordt immers in een andere wereld getransporteerd, terwijl het bij 3D op je televisie gewoon een effectje is. Het echte succes zal natuurlijk afhangen van de software, zoveel is duidelijk.

Als ze er in slagen denk ik dat VR op termijn makkelijk 1 miljard gebruikers haalt (zal wel wat langer duren dan een paar jaar).
Klein beetje grootheidswaanzin Oculus?,

nog geen 1 consumenten unit is van de band af en de release word steeds verder naar achteren gezet onder het motto "er komen nieuwe ontwikkelingen aan" (zo kan je eeuwig door gaan).

en dan een uitspraak doen als "op termijn moeten er een miljard verkocht worden" ...
wie weet is de adoptie wel een stuk lager dan ze verwachten voor een eerste model.
ik denk dat de grote hoeveelheid geld ze naar hun hoofd gestegen is.

[Reactie gewijzigd door Invoke op 29 juni 2014 11:23]

Een miljard is inderdaad wel erg veel. Mochten zij de eersten zijn met een VR bril dan hebben ze natuurlijk nog geen concurrentie en kun je de markt lekker afromen. Aan de andere kant zal een VR bril toch iets zijn voor een die-hard gamer en die zijn een stuk minder in aantal dan de casual gamer. Ook denk ik dat veel mensen afwachten wat de Oculus Rift gaat doen, dus eerst reviews e.d. willen lezen om te kijken of het inderdaad wat is. Ik zie nog niet een miljard mensen allemaal blind een nieuw product kopen, ook al vindt Oculus Rift zelf dat hun product goed is. Zoals gezegd, Sony heeft ook al een VR bril variant en zij genieten al naamsbekendheid, wat oculus Rift parten kan gaan spelen in de long run. Sony heeft inmiddels al een trouwe fan base voor de playstation, Oculus moet uit het niets mensen proberen over te halen om hun product te kopen. Wat misschien wel in hun voordeel kan gaan werken is de prijs. Als die gewoon erg goed is, dus voor iedereen redelijk betaalbaar dan kunnen ze het misschien redden. Zou mooi zijn als Microsoft zich hiermee ging bemoeien. Ze willen toch meer de hardware kant op, dus.....

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 29 juni 2014 11:42]

De eerste zullen ze in ieder geval niet zijn, VR brillen zijn al veel langer commercieel verkrijgbaar. Zoals ook al gezegd, Sony maakt al heel wat jaartjes VR brillen, die zijn echter nooit echt populair geweest. De eerste met iets zijn zegt niets, de beste zijn ook niet zo heel veel (zie bv. VHS vs. Betamax), nee het belangrijkste is het populairste. Dit bepaald hoeveel units je verkoopt, hoeveel winst je maakt en je op het zelfde verhaal kan voortborduren met elk jaar een nieuwe generatie die het net wat beter doet...
VR valt en staat met de kwaliteit en de beschikbaarheid van tripple A titels. VR zou een vogelvlucht kunnen maken als bijv. Battlefield 5 of Battlefront in 3d zouden worden aangeboden. Of elke andere tripple A titel zoals GTA 6.
Als je zo'n grote titel achter je hebt, kan het een vogelvlucht nemen. Als alleen maar obscure gametitels worden ondersteunt die niemand speelt kun je het echt wel vergeten, hoe goed je hardware ook is!

Ik denk dat de Sony VR niet zo interessant is omdat de content ontbreekt. Ik denk niet dat de hardware opzich zo slecht is. Maar wat heb je aan 3D als er geen content is!

Zelfde verhaal als de 4K tv's, leuk, maar wat heb je er aan als de eerstkomende jaren geen 4k content wordt aangeboden?! Daarnaast zijn ze ook relatief duur.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 29 juni 2014 12:30]

Ben ik gedeeltelijk met je eens, ik denk dat een goede titel die 3D VR goed implementeert veel belangrijker is dan een AAA titel die de boel belazerd implementeert. Als we kijken naar de issues met Battlefield 4 en de slechte poort van GTA IV dan heb ik een hard hoofd in de implementatie van VR in die PC games.

Dan zie ik liever EVE: Valkyrie of Star Citizen goed ge´mplementeerd en dat het populair wordt onder een kleinere groep mensen dan dat de hele technologie wordt afgedaan op een slechte implementatie van een aantal AAA titels.

Edit:
EA en Rockstar hebben hun naam al te grabbelen gegooid met buggy en slechte PC poorts van hun flagship titles.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 29 juni 2014 14:13]

Ik denk niet dat een EA of Rockstar hun naam te grabbel zouden willen gooien door slechte 3D in hun tripple a titels te gaan stoppen. Alhoewel EA de laatste tijd inderdaad wel meer rare dingen heeft gedaan.

Laten we zeggen WOW 3D of GTA 6 3D, die kunnen het zich niet permitteren om slechte 3D op de markt te brengen.

Dus, ik denk toch dat een goede 3d/VR implementatie en een bekende en populaire tripple A titel 3D/VR een boost kan geven. Als je van die obscure games hebt blijft het een beetje in het verdomhoekje hangen.

Wat maakte 3d op de tv populair? Juist, de grote titel Avatar. Zoiets hebben ze voor 3D/VR gaming ook nodig! Een game die VR in de juiste richting kan pushen en dat grote ontwikkelaars ook mee gaan in 3D/VR game ontwikkeling. Dat doen ze alleen als ze zien dat het populair wordt. Dat zag je na Avatar ook, toen kwamen er plots veel meer 3D films uit. Tot op heden worden de meeste grote titels ook in 3D uitgebracht. Indien goed gedaan, voegt 3D ook wat toe aan een film.
Helemaal mee eens op 1 ding na,
Microsoft wil meer de software / software-as-a-service kant op volgens de ideologie van de nieuwe CEO Satya Nadella.
Ik dacht juist dat ze a la Apple meer kant en klare oplossingen wilden gaan verkopen, dus software en hardware. Kan inderdaad recent wel veranderd zijn. ;)
Ze hebben juist zeer lage verwachtingen voor de eerste consumenten versie. Ze denken op zijn best een paar miljoen te verkopen. Maar streven er inderdaad naar om VR zoveel mogelijk te laten doorbreken.

Uit de eerste devkits is ook gebleken dat VR er nog net niet is. Dan heb ik veel liever dat ze met het motto "its done when its done" verder werken dan een half gebakken product te leveren waar iedereen al van het begin van weet dat het niet genoeg zal zijn om VR tot een succes te maken.
ik heb niet zozeer iets tegen "it's done when it's done" ik heb iets tegen het hebben van te hoge verwachtingen.

ze hebben de goal om een miljard units te verkopen volgens de CEO.
terwijl er nog niets (devkits tel ik niet mee) verkocht is. En nu zoeken ze dus naar een samenwerkingsverband om dit mogelijk te maken terwijl er geen bewijs is dat de vraag er is voor zoveel units.
hoogmoed komt voor de val.

het lijkt me logischer om wat kleinere goals te hebben met een lagere investering terwijl het publiek gewend raakt aan VR.

[Reactie gewijzigd door Invoke op 29 juni 2014 11:55]

Er zijn veel barrierres die eerst genomen moeten worden. Ook veel op software gebied en langdurige lowlag accurate headtracking. En de software kant om het optimaal in de games te intergreren.

Dit houd in dat dev kits meer van kots brillen zijn met grote kans op duizeligheid en een door ontwikkelde product dat effect steeds minder krijgt. En dan kan het ook goed bij de massa aanslaan.

Die zitten niet te wachten op duizelig makende Vbrill.
Heeft Facebook niet genoeg geld om ze te produceren??
Natuurlijk heeft FB genoeg geld daarvoor, daarvoor willen ze ook helemaal geen partners, het issue is niet geld voor productie en ontwikkeling. Het issue is aanknopingspunten voor 'adoptie' door de consument, je kan nog een zo mooi stukje hardware hebben (en drivers), maar als er geen andere producenten gebruik van maken heeft nog niemand er wat aan.
Facebook is in eerste instantie geen hardware producent en leverancier.
Correct me if i'm wrong:
* Prototype, oa via kickstarter was rudimentair en gebruikte plakband
* Kickstarter 100x bouwpakket van prototype bij donatie van $275
* Rift Devkit 1 (DK1), werd verscheept tot maart dit jaar (meen va $300)
* Rift Devkit 2 (DK2), sindskort beschikbaar

waarschijnlijk zal de volgende build van de Oculus Rift de consumenten/retail versie zijn

vergeet niet dat er meerdere spelers zijn, zo lijkt die VR bril van Sony mij interresanter vanwege usability en comfort, zie ook: nieuws: Sony introduceert opvolger van head mounted display-bril

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 29 juni 2014 20:12]

Deze hebben al erg lang geleden hun dev-kits gekregen. Het gaat nu om het verder ontwikkelen van de techniek. Ze hebben onderhand al een nieuwe generatie dev-kits gemaakt die te bestellen zijn op hun website, de consumenten versie laat alleen nog op zich wachten (maar zo te zien niet al te lang meer).
Maar alle kickstarter-supporters zijn al lang en breed geholpen.

[Reactie gewijzigd door Skohsl op 29 juni 2014 10:27]

Ahh duidelijk, Hopen dat die consumenten versie snel komt. Lijkt mij dat virtual reality een grotere comeback heeft.
Misschien is VR gewoon een paar jaar te vroeg gekomen? De consoles ondersteunen nog niet eens 1080p 60fps (lijkt me een minimale vereiste voor VR) en massageproduceerde 6" 4k schermen zijn nog een aantal jaar weg. Laat staan Ą200 videokaarten die 1440p/4k op 120hz kunnen draaien.

[Reactie gewijzigd door PC Mustard Race op 29 juni 2014 13:15]

Sony is al bijna klaar met z'n VR bril voor PS4, en die schijnt erg goed te zijn.
Hadden ze hier direct een PC versie bij gemaakt, hadden ze en directe concurrent voor Oculus. Ik heb geen PS4, noch Xbox1. Ik heb alleen een giga PC, en ik ben van mening dat de ontwikkeling van deze bril al veel, en veel te lang geduurd heeft. Met de steun van Facebook had het al af kunnen zijn. De Devkits zijn goed ontvangen door de gebruikers.

Tevens gaan er geruchten dat Razer met zijn eigen VR bril bezig is. Ongetwijfeld gaat deze iets duurder zijn, maar zoals met alle razer producten, spectaculair qua uiterlijk.

Als ik kan kiezen tussen de 3 zou het zijn;

1. Razer
2. Sony
3. Oculus.
Zoals eerder gezegd is 1 miljard sold units wel erg enthausiast, wellicht bedoelen ze dit over meerdere versies verspreid. De eerste 50 miljoen keer verkopen om vervolgens de 2e verbeterde versie 80 miljoen keer te verkopen. Dan zit je al op 130 miljoen sold units.

Technisch gezien niet hetzelfde product maar dat terzijde.

Virtual Reality breekt eindelijk door, ben blij dat ik dat nog mag meemaken.
Wordt de Oculus Rfit Consumer Product het final product waar men over 20 jaar op speelt?
Waarschijnlijk niet, ik denk dat het net als de telefoonmarkt over-saturated raakt en Oculus uiteindelijk verdringt.
Sinds het over is genomen door Facebook ben ik totaal niet meer ge´nteresseerd.
Jammer dat je op die manier een geweldige apparaat links laat liggen.

Whats app is toch ook niets mee gedaan?
Want?
Ben je bang dat facebook het straks alleen maar wil gaan uitmelken? Het kan ook zijn dat er nu meerdere fabrikanten komen met hun eigen VR varianten. Concurrentie is goed voor ontwikkeling en prijs.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 29 juni 2014 12:54]

waarom kan ik BlackBerry niet taggen in dit bericht?
Microsoft kan wel een interessante partner in dit geheel zijn. Dan kan het zowel uitgebracht worden voor de PC alsook voor de X1 (als tegenhanger voor het ding wat Sony ontwikkeld).
Hahaha, een miljard gebruikers. Vr is een nicheproduckt, geen mainstream. En al helemaal niet met dit soort eyephones. Het is net als bij 3d tv, het kan pas wat worden als het brilletje verdwijnt.