Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Parrot werkt aan de nieuwe BeBop-drone, een quadricopter met onder andere een sterk verbeterde camera en meer opslaggeheugen. Met een controller is het vliegbereik flink verhoogd en de camera's van de drone kunnen via een Oculus Rift-helm aangestuurd worden.

De BeBop is aan de voorzijde voorzien van een 14-megapixelcamera met een fisheye-lens die een beeldhoek heeft van 180 graden. Naast het maken van hogeresolutiefoto's kan de camera ook 1080p-beelden doorsturen naar een smartphone. Door verbeterde software kan de nieuwe quadricopter van Parrot zich beter stabiliseren, met name buiten bij winderig weer. Dit moet ook stabielere videobeelden opleveren. De accuduur is met een vliegtijd van 12 minuten echter nog steeds beperkt.

BeBop-drone van Parrot

Naast een nieuwe drone heeft Parrot ook een speciale controller ontworpen waarin een iPhone of iPad geschoven kan worden. De SkyController biedt dankzij zijn wifi-booster de mogelijkheid om het wifi-bereik van enkele honderden meters via een smartphone op te rekken tot circa 2 kilometer. Zo neemt het vliegbereik van de drone, die zowel op 2,4GHz als 5GHz is aan te sturen, ten opzichte van eerdere Parrot-drones flink toe. Op de controller kan via hdmi ook een Oculus Rift worden aangesloten. Zo kan de 'piloot' via de vr-helm de camera besturen. Er is intern 8GB flashgeheugen voor het opslaan van beelden en foto's.

BeBop SkyController

De ontwikkeling van de BeBop, die dankzij gps- en glonass-ondersteuning ook autonoom kan vliegen, is nog niet afgerond, maar de nieuwe drone zou volgens Parrot eind dit jaar in de winkels moeten liggen. Hoeveel de drone en de optionele controller precies gaan kosten, is nog niet duidelijk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Grappig dat ze er nu mee komen.. Destijds zelf al zo een mod gemaakt. (zonder vr)
http://gathering.tweakers...message/40671445#40671445

Enige nadeel is dat ik niet snap waarom ze wifi als communicatie middel gebruiken met de drones..
Het is ontiegelijk storings gevoelig en het blijft een line of sight systeem.
2KM haal je alleen in een open veld.. niet als er gebouwen tussen staan. (stedelijk situatie mag je blij zijn met 200/300 meter)
Ook kun je wel alleen de zender boosten maar de drone zelf zal een goede antenne moeten hebben. (zijn ook booster mods voor op de huidige v1 en v2 drones)
Ook zul je de 2KM nooit halen binnen 12 min accu tijd.. Dan zul je er achteraan moeten gaan lopen c.q. one way trip..

Ik heb de accu's op een v2 drone moeten vervangen naar custom 2400MAH om verder te komen en terug..
Ten kosten dat er meer gewicht in komt en ook weer meer stroom kost om te vliegen..

Daarnaast vraag ik mij af of ze alleen de afstand vergroten met een hoger dbi richt antenne of daadwerkelijk een 500 of 1000mw wifi booster. (Ook mee getest met mijn "dronestation" maar blijft een line of sight issue wat de afstand beperkt ongeacht hoeveel je "boost".)
Die boosters zijn namelijk in nederland niet legaal..

Volgens specs: Equipped with an amplified Wi-Fi radio. vraag ik mij af hoe ze het doen :)
Mag hopen dat er niet weer een wifi router in de controller behuizing zit, dat je je iphone daarop verbind en die het signaal door "boost" naar de drone.
Zou in houden dat dan de skycontroller ook weer een accu heeft.

Als ze echt wifi boosted zijn ben ik bang dat je dit ding nooit in nederland zult kunnen kopen of legaal gebruiken :)

[Reactie gewijzigd door Qualixo op 12 mei 2014 17:41]

Wifi stoort op het 2.4Ghz kanaal waar meestal op gevlogen word. Stel je gaat naar 35mhz (wat veeeel verder kan), dan zou je besturing al niet meer sneuvelen onder de Wifi verbinding.

Waarom ze überhaupt wifi gebruiken snap ik ook niet. Elke 1.2, 1.3, 2.4, 5.4 Ghz set zou het al beter doen, laat staan UHF.
Enigste reden is natuurlijk dat een iPhone of dergelijke al een Wifi Radio aan boord heeft en geen X.XGhz ontvanger... Je zou die dan weer los aan moeten sluiten.
Had vanochtend net even het CNET filmpje bekeken. Parrot spreekt van VR apparatuur in het algemeen maar hij werkt in ieder geval met de Rift. In combinatie met de fisheye lens lijkt dit heel redelijk te werken.

https://www.youtube.com/watch?v=ayqUjVgZWuI
Het begint met (en er zijn fotos van) 1 camera, maar in de intro, bij de vermelding van Oculus rift staat dat de drone camera's heeft? meerdere dus? ik kan ze niet vinden.

Ook gaat het erover dat je met de Oculus Rift (of andere VR headset) de camera kan besturen, maar dat is een statisch ding, en die zit vast in dat piepschuim van de 'body', dus je stuurt dan met je hoofd ook de pitch/yaw/roll van de 'drone', de camera beweegt verder niet.

Of, wat ook kan (maar niet is vermeld) is dat de 'extra' 70' FOV (even uitgaand van een development Oculus Rift) word gebruikt om softwarematig het effect van een pan/tilt camera te genereren. (wat dan trouwens betekend dat je nog steeds maar een heel klein beetje 'om je heen kan kijken' voordat de 'drone' zelf moet gaan draaien.

Oh, en leuk detail, als je de rotatie van de Oculus Rift wilt gebruiken, zal je toch echt de USB aan moeten sluiten, niet alleen maar HDMI zoals Parrot doet vermoeden.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 12 mei 2014 15:41]

Het begint met (en er zijn fotos van) 1 camera, maar in de intro, bij de vermelding van Oculus rift staat dat de drone camera's heeft? meerdere dus? ik kan ze niet vinden.
Ik kan het ook niet vinden, maar meestal gebruikt men een losse camera voor video streaming en een losse camera voor de fatsoenlijke beelden die je naderhand gebruikt. Of dat hier is weet ik niet, en ik kan aan de voorkant inderdaad ook geen 2e camera zien.
Ook gaat het erover dat je met de Oculus Rift (of andere VR headset) de camera kan besturen, maar dat is een statisch ding, en die zit vast in dat piepschuim van de 'body', dus je stuurt dan met je hoofd ook de pitch/yaw/roll van de 'drone', de camera beweegt verder niet.
Dit noemen ze Headtracking, en kan ook me de wel bekende Fattshark brillen (waarom maakt T.net daar niet eens een item van .. die zijn goed en veel goedkoper )
Of, wat ook kan (maar niet is vermeld) is dat de 'extra' 70' FOV (even uitgaand van een development Oculus Rift) word gebruikt om softwarematig het effect van een pan/tilt camera te genereren. (wat dan trouwens betekend dat je nog steeds maar een heel klein beetje 'om je heen kan kijken' voordat de 'drone' zelf moet gaan draaien.
Dit sluit een beetje aan op de Headtracking. Normaliter heb je dan een Camera Gimbal. Dit zijn 2 motortjes in een frame die de camera kunnen laten draaien en hellen. Je bediend dan met je hoofd die Gimbal (ervaring is echter dat je binnen 5 min de grond in boord omdat je geen flauw idee meer hebt hoe je Multicopter in de lucht hangt en wat de voorkant is, mits je met een bril vliegt.
2 Km bereik; 12 minuten max batterijduur. Er vanuitgaande dat je hem ook nog terug wil hebben op de plek waar je hem opgelaten hebt moet dat ding dus 20km/uur kunnen vliegen. Lijkt mij niet? Waarom het bereik zo ver vergroten en de batterijduur zo ver achterlaten?
Voor situatie's waarin de drone niet terug hoeft te vliegen naar het punt van opstijgen?
Ik kan mij een aantal scenario's bedanken waarbij je de drone op punt A wilt laten opstijgen en wilt laten landen op punt B.
De DJI phantom2 vision+ heeft een topsnelheid van 50km/h (idealiter natuurlijk, bij tegenwind zal dit wel verminderen) en een accuduur van 25 minuten. De prijs zal dan ook wel wat hoger zijn maar man, dan heb je me ook wel een mooi ding!
25 minuten ga je niet halen als je max snelheid gaat vliegen. 25 minuten haal je als je een beetje rondzweeft rond 1 plek. Anders word het ook al snel een fors stuk minder. Overigens is de Phantom wel een prachtig apparaat en menig modelbouwers komen niet aan de vliegtijden..

Snelheid valt overigens wel mee ;)
Tsja, als iedereen hier nou even een studie accu technieken zou willen gaan doen. Dan zijn we er zo doorheen en hebben we betere accu's :) .

Helaas zitten we met de huidige Lipo accu's die voor dit soort doeleinden te zwaar zijn. T.net heeft onlangs een verslag over accu vooruitgang gemaakt, en de conclusie is eigenlijk dat we het hier voorlopig mee moeten doen.

12 minuten is niet slecht. Zeker niet zelfs. Ik ken menig hobbyisten die de helft al goed vinden. Je kunt wel meer uit dit formaat Quadcopter krijgen, maar dan ga je waarschijnlijk ook meer voor de onderdelen betalen. Als je het zelf wilt bouwen met 18 a 20 minuten vliegen en geschikt voor een GoPro, dan ben je zonder zender en accu's en camera rond de 175 euro kwijt. Dan heb je wel het beste en heb je meer als genoeg vermogen over om ook nog eens met een kleine 100km/h over een veldje te scheuren :)
Die accuduur van 12 minuten is wel erg krap zeg. Dat zal toch wel beter kunnen?
Valt wel mee toch? Zie weleens shots op YouTube die met drones gemaakt zijn maar dat is nooit een shot van 10 min, het zijn meestal ondersteunende shots die iets extra's toevoegen zoals een overview. Hoe dan ook, de accu kun je (neem ik aan) snel verwisselen.
Ik stel het me zodanig voor dat wanneer je een shot wil maken dit niet altijd in 1 keer lukt. Als je dit een paar keer over moet doen dan zul je voortdurend erbij stil moeten staan wanneer je de accu moet gaan vervangen.

Gezien de kostprijs van een drone zou ik me er wel druk over maken dat de accu niet leeg gaat wanneer het apparaat nog in de lucht is.
Ik snap best dat je zoveel mogelijk accuduur wilt hebben maar volgens mij is 12 minuten niet bizar weinig in deze wereld. Bovendien zal je de drone vaak op de grond willen hebben om het beeldmateriaal echt grondig te checken (dus geheugenkaart uitlezen). Dan kun je net zo goed de accu vervangen.
het plaatje lijkt een tablet (ipad) geen telefoon(iphone).

ik ben wel benieuwd naar de prijs.
Is het ook. Gaat om een iPad Mini. Zal waarschijnlijk dus veel minder goed werken met een iPhone. (puur vanwege de beeldgrootte)
Maar welk nu heeft de ocolus zonder 2 camera's je mist toch echt de diepte. Praktisch voor het 'uitzonderen' van overig beeld maar extra informatie die je op afstand kan zien (omgeving er om heen) mis je dan weer.

Daarnaast wel een heel eigenaardige iPhone in de controlller
Ik was er vanuit gegaan dat je door middel van het bewegen van je hoofd dan de camera kon laten bewegen. Dus kijk je naar links, gaat de camera ook naar links..
Dat was ook een gedacht maar de foto's spreken dit aardig tegen: http://blog.parrot.com/20...ncing-parrot-bebop-drone/
De fisheye heeft een groter beeldvlak dan dat je kan zien met de Oculus. Ik denk dat ze dus een uitsnede van het fisheyebeeld geven.
Dit doen ze door middel van de fisheye lens en onboard processing van het beeld. In de video kun je hier zien hoe dat met de fisheye werkt en hier een beetje met de VR set. De camera draait niet en de drone zelf ook niet voor zover ik kan opmaken uit de beelden.
Ik kan me goed voorstellen dat die WiFi booster hier in NL illegaal is en gebruik ervan verboden. De max voor WiFi zenden is 100mWatt.

https://www.agentschaptel...are-wifi-routers-illegaal
Ik heb anders nog nooit de wifi politie aan de deur gehad. Ken zat mensen die 300+mW routers hebben.
Dat er niet gecontroleerd wordt wil niet zeggend dat er geen overtreders zijn. Stuur het adres maar door, wedden dat je binnen een week bezoek hebt gehad.
Heh, ik ken zelfs een overheid hier in de buurt met een publiek wifi netwerk waarvan ten minste 1 acces point al jaren op 1W staat zonder licentie. Voor de gebruikers niet erg nuttig aangezien niemand ook met 1W terug zend...
Naast een nieuwe drone heeft Parrot ook een speciale controller ontworpen waarin een iPhone geschoven kan worden.
Ik mag me vergissen, maar is dat op het plaatje geen iPad Mini?
De camera kunnen tilten zou ook handig zijn, jammer dat dit er nog steeds niet op zit.
Software matig hebben ze dit opgelost. De weergegeven resolutie op je iPhone/iPad is lager dan dat de camera filmt. Er word dus eigenlijk meer door de camera gefilmd. Dat extra randje kun je dan tilten en kantelen. Anders moet je naar een Camera Gimbal.
Overigens is dat geen probleem. Ik bouw Mini Quadcopters van dit formaat die een kleine 20 minuten vliegen. En ook ruwweg 12 a 15 minuten met een DIY mini Gimbal. Dit kan elke tweaker zelf ook :) ...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True