Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Oculus zou van plan zijn om bewegingscontrollers te maken die bedoeld zijn als aanvulling op de Rift, de virtual reality-bril van het bedrijf. Met een dergelijke controller in de hand kunnen gebruikers bijvoorbeeld virtuele objecten manipuleren via handbewegingen.

Dat meldt Cnet op basis van bronnen binnen de industrie. Oculus zou al een tijdje stilletjes bezig zijn met de ontwikkeling van bewegingscontroller voor de Rift-headset. Een woordvoerder van het door Facebook overgenomen bedrijf wilde de berichtgeving van Cnet niet bevestigen. Het is daardoor nog niet duidelijk wat Oculus precies van plan is.

Met apparaatjes die de beweging van de gebruiker registreren wil Oculus waarschijnlijk de virtual reality-ervaring verbeteren. Door arm- en handbewegingen te maken zou de gebruiker in de virtuele wereld objecten kunnen manipuleren, iets dat bijvoorbeeld voor games ingezet zou kunnen worden. Cnet merkt op dat er al verscheidene bedrijven bezig zijn om third party-bewegingscontrollers te ontwikkelen voor de Rift-headset.

Oculus heeft zijn vr-bril nog niet uitgebracht voor de consumentenmarkt. Wel is er al een tweede testversie verschenen voor ontwikkelaars. Daarnaast zoekt het bedrijf partners om vr-brillen uit te brengen; onlangs kwamen details naar buiten van een vermoedelijke headset die door Oculus en Samsung wordt ontwikkeld.

Oculus Rift

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Voor wie een protype van de controller wil zien:

http://oi58.tinypic.com/73c7ra.jpg

De foto is gemaakt bij Carbon, het bedrijf dat ook de xbox 360 controller ontworpen heeft en pas is overgenomen door Oculus.

Stiekem hoop ik dat dit de echte reden is waarom DK2 een week is uitgesteld zodat ze hem erbij kunnen doen, maar vrees dat de controllers nog niet ver genoeg af zijn voor de DK2 en dat we ze pas zien bij OculusConnect in september.

http://www.oculusvr.com/b...ource-and-e3-2014-awards/
Ga er maar niet van uit dat die zomaar bij de DK2 meegeleverd zal worden..
Persoonlijk vind ik dat de ontwikkeling van de oculus al aardig op vaporware begint te lijken. het product is nog niet in de winkels en er moet al iets aan toegevoegd worden (ik begrijp de noodzaak voor een controller).

Oculus is maandelijks in het nieuws. Best bijzonder voor een product waarvoor nog niet eens 1 volledig op toegespitst programma/game voor is. (daarvoor zijn de dev-kits natuurlijk)

misschien eerst lanceren, voordat het momentum uit dit product is, en dan leuke zaken toevoegen aan het product het momentum vast te houden ?
Ik heb twee weken terug een Oculus Rift opgehad, en ondanks dat ik er zeer enthousiast over ben, ben ik van mening dat heel het momentum ineens weg was geweest als ze DK1 als consumentenversie in de markt hadden gezet.
Het product hoe het er als DK1 bijstond was gewoon nog niet klaar voor de consumentenmarkt.
Ze kunnen naar mijn inzien beter gewoon doorgaan zoals ze nu bezig zijn, en dan een fatsoenlijk uitgewerkt product op de markt zetten.
Voor de korte tijd dat ze nu werkelijk in development zijn hebben ze al erg veel tastbaars laten zien. De tijd die ik met de DK1 kit heb mogen doorbrengen was al erg veelbelovend, en ik kijk reikhalzend naar de DK2 uit.

Als ze op dit tempo doorgaan komt er volgend jaar gewoon een consumentenversie uit.
Een van de voordelen van het feit dat ze facebook nu achter zich hebben staan is dat ze meer dan genoeg resources hebben om dit soort dingen te onderzoeken zonder dat dit vertraging betekent voor de rift zelf. Dan zou het dus juist een heel erg slecht idee zijn om te gaan zitten wachten tot het ding werkelijk op de markt komt om dan pas (veel te laat) te bedenken van oh shit we hadden er eigenlijk een controller bij willen verzinnen.
De Rift is pas twee jaar geleden min of meer uitgevonden. In slechts twee jaar tijd heeft Oculus VR:

* Een prototype, dev-kit 1 en dev-kit 2 uitgebracht
* Het niet misselijke bedrag van 91 miljoen dollar opgehaald in hun periode als zelfstandig bedrijf
* De kits op tig verschillende locaties aan het grote publiek getoond, mensen zoals jij en ik hebben er dus al mee kunnen spelen
* Verschillende bedrijven aangespoord om software, danwel extra hardware voor de Rift te ontwikkelen
* Zichzelf laten overnemen door het machtigste social media bedrijf op deze blauwe bol
* VR weer op de kaart gezet.

Ik vind het een behoorlijke prestatie. Er zijn zat voorbeelden van echte vaporware dat langer in ontwikkeling was en vrijwel niets had om te tonen. De weg van idee naar product is doorgaans lang, en natuurlijk zullen er nog hordes overwonnen moeten worden voordat de Rift klaar is voor een consumenten-release. Maar vooralsnog ligt de planning op eind 2014 / begin 2015.

[Reactie gewijzigd door Forsakeneyes op 19 juli 2014 04:19]

Ondanks dit natuurlijk wel een coole extra is, uiteindelijk zie ik mezelf toch liever gamen met een gewone controller, of muis/tobo icm een rift. Of ben ik dan de enige?
Je toetsenbord zie je niet dus dat moet je op gevoel doen en dat werkt belabberd. Je muis werkt wel redelijk mits je er alleen wapen of handbeweging mee bediend. Gebruik je de muis ook om bijvoorbeeld om je as te draaien dan wordt je kots en kots misselijk.

De beste optie is op dit moment nog een standaard game controller te samen met een beweging controller zoals de hierboven genoemde of bijvoorbeeld de kinect. Waarbij je de bewegingscontroller gebruikt om met je controller in de handen te mikken. En de knoppen en sticks op de controller om te bewegen en acties uit te voeren. Dat is echter wel vermoeiend voor je armen.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 18 juli 2014 17:31]

Jij zit naar je toetsenbord te kijken tijdens het gamen??? Bungel je ook altijd onderaan de scorelijst toevallig? :+
Maar serieus, ik zie werkelijk niet het probleem waarom je je toetsenbord zou moeten kunnen zien om WASD te kunnen besturen en op spatie te rammen om te springen of zo...
Daarnaast vraag ik me af of je een onderbouwing hebt voor het kotsmisselijk worden van je Z as besturen met de muis? Ik denk dat het wel belangrijk is dat games afgestemd worden op VR en dat je bv je hoofd vrij rond kunt draaien (waarmee het beeld dus mee gaat) terwijl je met je muis je lichaam (en crosshair) blijft besturen.
Werkelijk!!.. ..VR met Muis en Toetsenbord...het moet niet gekker worden!! 8)7 8)7

Volgens mij gaat dat tegen ieder principe in van VR.
Principe? Volgens mij gaat het als je zo'n ding koopt om te gamen om je eigen lol, niet om principes :)
Als mensen het leuk vinden om gewoon met muis en keyboard te blijven spelen maar daarnaast wel met zo'n bril een geweldig immersive 3d beeld te krijgen waarbij ze ook nog snel achterom kunnen kijken terwijl ze hun gun naar voren gericht houden, waarom mag dat dan precies niet volgens jou? Mag je een VR bril alleen maar gebruiken als je zo'n maf wandelsysteem in je woonkamer zet? Misschien moeten we maar gewoon wachten op holodeck technologie of een stekker in je neck a la matrix? Zonder dat blijf je immers altijd een discrepantie houden tussen wat je voelt en wat je ziet, dus niet ideaal, dus mag niet van jou? Of voer ik het nu te ver door? :)
Immersie en muis en toetsenbord .....ik blijf dat een vreemde combinatie vinden....

Ieder zijn ding natuurlijk..
Je bent duidelijk geen muis en toetsenbord gamer, als je dat genoeg gedaan hebt dan hoef je daar helemaal niet over na te denken, sta je er dus niet bij stil en breekt het ook de immersie niet.
Maar wat vindt jij dan wel goed? Een controller? Dat lijkt toch ook in de verste verte niet op werkelijk zelf rond rennen en over dingen heen springen?
Nee dat ben ik ook niet. Bij muis en toetsenbord denk ik aan werk en niet aan gamen. Maar het hele VR moet naar mijn mening met iets gespeeld worden als een Wii-mote, Powerglove of Move achtige controller en zeker niet met muis en toetsenbord.

Maar nogmaals ieder zijn ding..maar ik denk niet dat de Oculus RIft ontwerpers muis en toetsenbord in hun achterhoofd hadden als input...
Mijn ervaring is toch ook echt dat muis en toetsenbord niet lekker werkt icm een fps via de oculus. Een controller (ik gebruik m'n wireless x360) is daarentegen wel erg plezant.
Maar het is momenteel wat je zelf wenst te gebruiken. Ik juig het iig toe als oculus zelf met een controler komt! Ik denk nl dat, met een (gestandaardiseerde) motion-controller, de mate van immersie omhoog zal gaan :9
Ik game al mijn hele leven bijna alleen op de pc. Toch is het lastig om de oculus bril te combineren met je toetsenbord.

Dat zit heb bij vooral in het vinden van de juiste hand positie en niet het niet weten waar een toets zit. Je kan het vergelijken met het maken van typefouten, maar dan net wat vervelender.

Wanneer je alleen wasd nodig hebt is het nog wel prima te doen, maar als je veel meer toetsen nodig hebt wordt het voor mij toch knap lastig.

Daarom vind ik een controller in het algemeen beter. Vergeet niet dat je extra input hebt dankzij de rift :)
Ik heb nog nooit een VR bril op mijn hoofd gehad, dus laat ik vooraf stellen dat ik vooral redeneer uit hoe ik me het voorstel... Mij lijkt het echter helemaal niks om te moeten mikken in een shooter door je hoofd te draaien. Met een controller mikken is echter ook niks. Misschien dat een combinatie zou kunnen werken, de analoge stick voor het groffe werk en je hoofd voor het preciese richten, maar ik verwacht dat dat toch vooral minder snel werkt (ben vooral ook benieuwd of de gyroscopische input dan snel genoeg is) dan een muis waardoor je toch in het nadeel bent.
Verder heb je bij een shooter over het algemeen ook weinig meer nodig dan wasd en de omliggende knoppen. Die knoppen kan ik ook feilloos blind vinden en ik ben niet eens zo'n grote shooter speler, ik leg zelf mijn pink gewoon tegen de buitenste toetsen en dan valt mijn hand vanzelf op de juiste knoppen. je kunt echter ook uitgaan van het riggeltje op de f en dan een rijtje opschuiven. En als je werkelijk meer knoppen nodig hebt dan je vanuit die positie zonder over te pakken kunt bereiken dan gaat een controller ook niet genoeg zijn.
Maar goed, ik ben vooral heel erg benieuwd om het allemaal uit te gaan proberen, maar dat zal voor mij pas zijn als de consumer versie in de winkel ligt :)
Mijn linker hand ligt op werk ook standaard op de wasd game positie. Met dat als uitgangspositie zou ik de meeste knoppen vrij makkelijk moeten vinden. Als er echter een keer in-game gevote word of zo, kijk ik toch echt even naar mijn toetsenboard om de juiste F-toets te vinden.

Verder lijkt rondkijken met de VR-bril en mikken met een wii mote mij het makkelijkst. Rondlopen zal voorlopig nog met een controler in hand moeten. Denk dat het jaren gaat duren voordat omnithreadmills ingeburgerd en betaalbaar zijn.
Zo te zien ben je geen pc gamer, want ik kan alle toetsen die ik nodig heb indrukken zonder ernaar te kijken of actief bij na te denken. En dan game ik nog eens weinig, en ik ben pas van toetsenbord gewisseld.

Uiteraard is text schrijven wat anders, maar ook dat moet geen probleem zijn met wat oefening. Sterker nog, ik typ met twee vingers en als ik maar mijn handen op de goede beginstand heb kan ik zonder te kijken moeiteloos typen.
Wat tot nu toe toch nog steeds het beste werkt is:
Razer Hydra of Xbox controller

Maar er komt steeds meer moois uit, en als ze er nu zelf ook al mee bezig zijn wordt het alleen maar beter.
Kijk eens naar ControlVR. Dat ziet er ook veelbelovend uit.

http://controlvr.com/


De opvolger van de Hydra is de draadloze STEM, van de ontwerpers/ontwikkelaars van de Hydra, Sixense:

http://sixense.com/wireless
Hier is iemand bezig met een playstation move plugin voor de nieuwe unreal engine: https://developer.oculusv...0504628c7ad97381&start=20

Het probleem is alleen dat de driver niet met 64bit werkt, ik hoop wel dat hij het nog voor elkaar krijgt, zou een zeer goedkoop alternatief zijn. Maar native controllers van Oculus is natuurlijk het beste, dan heeft iedereen het wat zorgt voor de beste ondersteuning.
Nee. Ik denk ook dat het lastig word om het toetsenbord en muis te vervangen. Ik heb nog niets gezien wat dat kan.
well, razer heeft het geprobeerd met de Hydra, soort Wii-systeem, alleen dan met twee van die wii nunchucks (komt het dichst in de buurt). Grootste minpunt was compatabiliteitsproblemen, alleen met speciale ondersteuning, zoals physX en de Rift zelf, werkt het.
Ik had het gezien inderdaad, maar een keyboard heeft gewoon 104 toetsen waar de Hydra dat niet heeft, dat compenseer je niet zo maar.
Dat word dus een brein implantaat die gekoppeld is aan de Oculus Rift :+
Dat zeg je nu wel met een clownface, maar ik denk dat dat best wel eens snel realiteit kan worden ;)
Ik denk het juist niet, lijkt mij meer iets dat de golven kan onderscheppen en veranderen. Zodat eigenlijk de wereld om je geen in de game bijvoorbeeld realiteit wordt.
zijn maar knoppen die een input geven aan een device. Hoeveel gebruik je er nou voor bv een shooter. games als wow kunnen voice worden; https://www.youtube.com/watch?v=8oWAb5NVALwhttp:// Magic missle

[Reactie gewijzigd door caanova1984 op 18 juli 2014 17:49]

Dat is leuk, maar ik zou in een spel dat zo snel gaat als PvP in WoW niet de vertraging willen hebben van mijn stem. Dan is op een knopje drukken nou eenmaal veel sneller.
Wat nou als iedereen op die manier moest spelen? en wat nou als je skills kan activeren door een bepaald gedeelte van je hersenen te stimuleren? zodat je uiteindelijk een toetsenbord in je brain hebt om skills te doen.

Dus zoals je geleerd hebt om je vingers te bewegen kan je ook magie leren. Uitbreiden, enzovoort.

Dus je moet letterlijk trainen worden om beter in de spel te worden, Lijkt mij wel interessant.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 19 juli 2014 02:18]

En jij weet 104 toetsen met de Occulus Rift op je hoofd te raken met het bedienen van een muis in een fractie van een seconde! Yeah Right!
En jij weet 104 toetsen met de Occulus Rift op je hoofd te raken met het bedienen van een muis in een fractie van een seconde! Yeah Right!
Daar gaat het toch niet om? Op zo'n dedicated controller zitten een X-aantal toetsen en dat kunnen er zomaar te weinig zijn. Denk alleen al eens aan een snelle toegang tot 10 wapens door de cijfers 1-10 te gebruiken. Je kunt wel scrollen, maar van 3 naar 8 is dan lastiger dan gewoon "8" in te toetsen. En dat kan ik prima blind, ik typ al twee decennia blind ;)

Kijk, dat je liever een tobo wil met 104 toetsen wil niet zeggen dat je ze alle 104 nodig hebt. Een soortgelijke discussie heb ik ooit eens gehad bij een computerwinkel toen ik een van de allereerste USB 2.0-geheugenkaartlezers kocht. Hij beweerde dat geheugenkaarten (van toen) nooit de theoretische limiet van 480Mbit zouden halen, ik legde hem uit dat ik dat ook wel snapte, maar dat 12Mbit (USB 1.1) wel degelijk beperkend was. Na een paar seconden glazig staren snapte hij dat je niet de limiet hoeft aan te tikken om voordeel te hebben van een snellere verbinding.

Datzelfde geldt hier: 104 toetsen is overkill, maar pakweg 20-30 gebruik je er toch snel :)
Dat lukt me tijdens het gamen zonder naar het toetsenbord te kijken ook, dus waarom niet?
Ja, je gebruikt ook echt alle 104 toetsen ;( Ik heb het uiteraard over wasd enzo. Ik ging ervan uit dat je dat snapte...
Vervanging kan bijvoorbeeld een microfoon zijn met spraakherkenning. Net als op mijn android telefoon werkt dat uitstekend. Zit je in een MMO en wil je wat zeggen dan zeg je als commando bijvoorbeeld "say hello everyone" waarna je in de /say chat hello everyone ziet staan.
http://controlvr.com

Als ik dit zo zie wordt ik toch wel redelijk hoopvol voor de toekomst.
Misschien is het nu nog niet perfect, maar over een jaar of 3/4.
Nou ik Ben geen gamer, maar de combi Oculus + toetsenbord en muis zie ik persoonlijk niet zitten: loop je door een virtuele wereld, moet je terug naar je toetsenbord... echt?
Dus als je in die virtuele wereld dingen moet doen, dan moeten zowel ogen als handen aanwezig zijn...
de playstation 4 heeft dit dus al. Oculus zag waarschijnlijk de voorsprong van Sony wat interactiviteit/ gameplay betreft.

Edit: de move controller of zelfs de dualshock 4 bedoel ik dus

[Reactie gewijzigd door BrbZrk op 18 juli 2014 18:25]

Tja, ik begrijp eigenlijk nog steeds niet echt waarom Sony niet gewoon fatsoenlijke drivers uitleverd zodat de Move ook op de PC gebruikt kan worden. Ze maken toch al winst op die move controllers, dus elke extra verkochte controller is mooi weer money in the pocket...

Maar ik was ook van plan om de move (met sharpshooter) te gaan gebruiken icm de OR.
Het zou de immersion alleen maar ten goede komen. Je wilt met VR zoveel mogelijk proberen een andere realiteit te creeŽren en een controller doet daar behoorlijk veel afbreuk aan.

Het probleem met VR is dat de oude conventies qua besturing van spellen e.d. niet meer toereikend zijn. Ze zullen nieuwe manieren van interactie moeten gaan bedenken.
Ik heb al verschillende projecten gezien van Virtual Reality brillen en hands-on, zoals wapens, handschoenen waarmee je een uitbreiding hebt op wat je al met Oculus kan doen. Ik voorspel dat we allemaal ergens in 2020 Oculus hebben met alle tools en dat we allen lekker aan het gamen zijn uit de 1.000den games die Oculus tools ondersteunen.

Ook zou het aangenaam zijn doormiddel van QR Code, zaken in te scannen via QR Code naar de Oculus om apps te laden, landschappen te bekijken en er doorheen te lopen, etc..
Ziet er een mooie toekomst uit :)
Ben zelf ook bezig geweest met de durovis dive(dure versie van de google cardboard, maar stuk goedkoper dan de oculus rift) en de kinect om de mogelijkheid te creerden voor een virueel lichaam om objecten te kunnen manipuleren;
Hier een demo filmpje;
https://www.youtube.com/watch?v=pk3sKi_lZTA

Ir beakons voor meer preciese hand manipulatie is een aardige toevoeging hierop.
Steeds dichter bij de nervegear :-)
Do not try to bend the spoon... ;)
Het gaat mij benieuwen of en hoe Oculus de echte massa gaat bereiken als je kijkt wat er nog allemaal bij komt kijken: een camera, een controller en / of bewegingscontroller, de headset zelf en dan ook nog een PC die het kan draaien, waarbij je als je gebruik wil maken van de bewegingscontroller en camera ook nog voldoende ruimte moet hebben om je heen, wat in mijn geval bij mijn PC niet echt het geval is.

Kunnen ze echt de massa bereiken zonder een soort van all in one Oculus / Steam PC box? Een mid range pc voor in de woonkamer?

Natuurlijk is een groot deel van de enthousiast PC gamers al verkocht, althans degenen die hem geprobeerd hebben, maar de massa zal nog wel een uitdaging worden. Niet omdat de ervaring niet goed genoeg is, maar omdat je er best wat voor nodig hebt.

Misschien dat het gemak bij de PS4 (waar de bewegingscontroller al bestaat, de camera al en de console en normale controller bij elke gebruiker aanwezig is en meestal in de woonkamer zal staan) die slag wel wint. Je verliest daarbij natuurlijk de nodige rekenkracht. Ach ja, misschien wel de standaard PC vs console situatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True