Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Chinezen kunnen sinds donderdag voor onbekende tijd niet meer de DK2 van de Oculus Rift-bril bestellen. Ook is een onbekend aantal pre-orders van mensen uit China geannuleerd. Oculus geeft als reden dat de kits in China massaal worden doorverkocht voor meer geld.

Oculus VR logoVia Reddit laat een medewerker van Oculus weten dat het bedrijf wil dat exemplaren van zijn tweede Developers Kit, daadwerkelijk terecht komen bij ontwikkelaars. Het doorverkopen zou dusdanige proporties aannemen dat Oculus zou zijn gedwongen om de verkoop naar China te staken. De medewerker laat echter wel weten dat niet alle pre-orders van Chinese mensen worden geannuleerd.

Het bedrijf zoekt momenteel naar een 'alternatief verkoopproces' voor de DK2. Wat hier precies mee wordt bedoeld, is niet duidelijk. Ook is het onbekend of en wanneer de kit weer beschikbaar zal zijn voor Chinese ontwikkelaars. Oculus begon eerder deze week met het verzenden van de eerste 10.000 exemplaren van zijn DK2. Het bedrijf erkent achter te lopen met de productie ervan; in totaal heeft het naar eigen zeggen meer dan 45.000 bestellingen voor de DK2 ontvangen.

Google kondigde eerder deze week aan ondersteuning te gaan bieden voor virtualreality-brillen in zijn Chrome-browser, nadat Mozilla dat eerder al aankondigde . Brandon Jones, ontwikkelaar van WebGL bij Google, verwacht dat vr in de Chrome-browser gebruikt kan gaan worden om bijvoorbeeld producten in 3d weer te geven en speciale vr-webapplicaties te draaien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Mochten het de echte zijn dan worden ze op TaoBao voor tussen de 2000 en 4000 RMB (250 - 500 Euro) doorverkocht.

http://s.taobao.com/searc....7106357.5803581.d4908513
Dus, wat de gek ervoor geeft toch?
Dit is gewoon discriminatie, doorverkopen is niet strafbaar.
Anders moeten ze de prijs maar verhogen als ze meer willen verdienen.
Het gaat absoluut niet om meer geld verdienen, maar om ervoor te zorgen dat de development kits daadwerkelijk ook bij developers terecht komen en niet bij handelaren voor hun eigen gewin. OculusVR is er alleen gebaat bij als er meer en meer ondersteuning komt voor de rift. In principe zal het aantal uiteindelijk verkochte dev kits ze minder uit maken maar vooral nu in het begin hebben ze liever de kits bij mensen die ook daadwerkelijk content voor de rift gaan genereren.
Discriminatie ? Op welk vlak dan?
Dit is geen discriminatie - zelfs niet voor discrminatie.nl ;-)
Discriminatie is het ongelijk behandelen en achterstellen van mensen op basis van kenmerken die er niet toe doen in een situatie.
In deze situatie is et toch heel logisch dat Oculus die brillen aan ontwikkelaars wenst te leveren - geen content is eind van de rit product ten dode opgeschreven.
Als dit al discriminatie is....
Discriminatie is gewoon oneerlijk onderscheid maken. Dus, ja. Precies hetzelfde als de Oculus alleen aan blanken of alleen aan negers leveren (want Chinezen zijn ook een ras).

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 4 juli 2014 16:23]

Ze leveren wel gewoon aan mensen met het Chinese ras. Bewoners van het land China kunnen echter geen Oculus meer verwachten.
|:( Een Chinees is geen ras maar een nationaliteit. Als ik morgen naar China emigreer ben ik ook een Chinees als blanke man. Snap niet dat dit zovaak door elkaar wordt gehaald. |:(

[Reactie gewijzigd door PC Mustard Race op 4 juli 2014 17:34]

Nee, je kan niet Chinees worden. China heeft geen immigratie. Je kan een visa krijgen, een residence permit maar zal nooit de Chinese nationaliteit krijgen (tenzij 1 van je ouders er geboren is).

Verder snap ik wel wat je bedoeld ;)
Ja, maar China is geen ras maar een land. En dan heet het opeens 'target market' in plaats van discriminatie.

Dus je kan je hier heel druk over maken... semantics.
Ik zie op youtube genoeg mensen. (duidelijk geen devs) die zon bril hebben en uit alle delen van de wereld... breng dat ding gewoon uit.
Blijkbaar kan je er ook al genoeg spellen mee spelen. En als ik dan weer aan al die videos denk begin ik te denken dat ik de enige ben zonder zon bril.
Waarom zou je er een willen?
Er is nog practisch geen support voor,. en het is nog geen release versie - dus veel bugs, slechte kwaliteit, etc etc.
Live For Speed.
"Available today and well tested by forum visitors, this new update supports 3D devices including TVs, projectors, headsets and the Oculus Rift. "

Asseto Corsa

"This week our development team had the pleasure to meet Aaron Davies, Head of Developer Relations at Oculus VR, working closely with him and his staff at our R&D office to improve compatibility and performance of Assetto Corsa with the Oculus Rift technology, in order to provide the best support to Oculus VR for future updates"

En Euro Truck Simulator 2. (en het werkt prima met deze games)
En dan ook de bioscoop film kijk functie lijkt me geweldig.
Tja ik ben gewoon lekker gemaakt door de vele filmpjes op youtube en nu wil ik er een!
(om me heen kunnen kijken in een race/driving game helpt echt een boel!)

[Reactie gewijzigd door h4ze op 5 juli 2014 01:03]

Er zijn op steam alleen al 190(!) games die occulus support bieden....
Wat is de achterliggende gedachte van de doorverkoop? Ik neem aan dat de consument het product nog niet wil hebben. Nog niet gebruiksklaar en nauwelijks content of ondersteuning voor. Misschien kleine Chinezen bedrijven die er goedkope klonen van wil maken?
Weet je nog dat soort van drukknopje dat je in de hoofdtelefoonaansluiting van een smartphone moet steken? Het origineel stond op Kickstarter en voordat de ontwikkelaars het op de markt konden brengen suddenly Xiaomi voor een kwart van de prijs.

Misschien zag Oculus de bui hangen of vonden ze een exemplaar bij een of andere fabrikant terug en dachten ze: met alle Chinezen maar niet met den dezen.
Dat ligt meer aan Pressy. Het is nog steeds niet te koop, hoe lang zijn ze al bezig met het ontwikkelen?
Overigens was er op een Chinese kickstarter een soortgelijk idee omtrent dezelfde tijd als Pressy.

En google glass clones zijn er al :)
Als je gaat kijken op ebay of weet ik waar was de dev kit 2 goedkoper voor mij om te kopen :/
De reden is natuurlijk een drogreden. Waarschijnlijker is het dat ze het moeilijker willen maken voor de wijzigingen en iteraties van het product te achterhalen. Er zijn momenteel al een hoop potentiele concurrenten op de mark, meestal grote bedrijven zoals Sony. Facebook zit er niet op te wachten dat Chinezen hun product reverse engineeren en vervolgens massaal met goedkope ripoffs komen en zo de markt wegkapen voordat commerciele verkoop begint.

Ze kunnen dit niet flat-out zeggen en ze mkunnen het ook niet stoppen dat het gebeurd maar ze kunnen het wel moeilijker maken. Nu zullen de Chinezen het via routes uit het buitenland moeten spelen en zodoende zal de aanvoerlijn langer worden wat dus (potentieel) meer tijd en vertraging opleverd.

That said hower denk ik sowieso dat VR-brillen waarschijnlijk een explosie van verschillende merken met verschillende prijzen en kwaliteiten gaan opleveren. Oculus kwam als een verassing voor velen (niet iedereen) maar de aanloop is momenteel te lang aan het worden. Er zijn veel dev-kits en de markt is op de hoogte van de opkomst en poulariteit. Dit houd in dat tegen de tijd dat Facebook Oculus Rift gaat uitkomen met een daadwerkelijke consumentenversie de kans op compatibele producten voor concurrerende prijzen ook groot is.

Mensen zullen zich wel gaan afvragen of ze met Oculus Rift willen werken als ze compatibele producten van vergelijkbare kwaliteit voor mindere prijs kunnen gaan werken. Dan gaat naamsbekendheid en betrouwbaarheid spelen en die heeft Facebook niet met zich mee momenteel.
Helemaal mee eens. Met deze actie voorkomen ze niet dat devkits niet meer via ebay oid verkocht worden, het zal alleen maar meer voorkomen omdat de mensen die de devkits perse nu willen hebben ze uit een andere land gaan importeren waardoor de prijzen nog hoger zullen liggen.

Als het probleem doorverkopen is dan moeten ze hun aanbod uitbreiden of de prijzen verhogen.
Echter kun je er dan de donder op zeggen dat een concurrent gewoon op Ebay de westerse markten gaat afschuimen, en zo'n ding met spoed laat invliegen. Ze zijn er hooguit een week later mee, en ondertussen heeft Oculus/Facebook wel een hoop klanten verloren. Dit soort promoties zijn uitstekend om een hype te creeren, en een achterstallige levering en weigeren aan bepaalde mensen te leveren (gaan ze dat met het eindproduct ook doen? Dat zou pas echt flauw zijn) doen hun reputatie geen goed.
De reden is natuurlijk een drogreden.
Waarom? Ze kappen gewoon de orders af van bekende resellers. Waarvan niet geheel verrassend een hoop zich in China bevinden. Het is niet alsof ze alle Chinese orders hebben gecancelled. Het kan hun niet bommen als er namaak op de markt komt, want voor een echt goed VR product heb je goeie software en cutting-edge hardware nodig.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 4 juli 2014 16:29]

Ik snap sowieso niet waarom je dit in China uit zou willen brengen. Ze maken alles wat los en vast zit na, ze hebben geen echte game ontwikkel cultuur (op crappy arcade clones na) mede omdat consoles pas sinds 2013 legaal zijn, en wat er kwa games uitkomt word massaal gepirate. Kijk maar naar naar het verhaal van Microsoft dat er in China met een bevolking van meer dan een miljard minder windows licenties verkocht worden dan in Nederland met ongveer 16 miljoen inwoners. Als ik Oculus was had ik dat ding daar nooit uitgegeven, net zoals in landen als Maleisië.

[Reactie gewijzigd door PricewatchJunk op 4 juli 2014 14:09]

Geen game ontwikkel cultuur? Geen idee onder welke steen jij gezeten hebt maar gaming in China is huge. Zeker de MOBA / MMORPG scene is gigantisch.

Bedrijven zoals Tencent zijn enorm daar mee bezig. Misschien ook de reden dan Tencent bijv veel geld in League of Legends pompt, of World of Tanks.
Gewoon omdat ze anders voor 150$ een ocilus ruft bouwen
Met ps3,ps4,xb1,360,ipad,ds verlengkabels
En 100% oculus compatible
Het gaat erom dat er productie problemen zijn. Dus beperkte aantallen.
Wat oculus wilt is dat ieder bril die ze NU produceren bij developers terecht komen zodat die snel aan de slag kunnen om van daaruit de consumenten versie te maken.

Ieder bedrijf wilt natuurlijk dat er veel bij hun gekocht wordt. Maar testen en developing is ook een belangrijk onderdeel van een product.

Het kan zijn dat bepaalde onderdelen herzien moeten worden. Dan hebben heel veel mensen zo'n ding waar bijv. geen drivers of correcte voor geschreven zijn.

Mogelijk omdat ze het toch niet kunnen controleren hebben ze duidelijk omschreven dat het een DEV kit is en dus in de verkoop hebben gezet.

Als je nou een whizzkid bent die ermee gaat stunten en je geeft feedback aan oculus zouden ze er op DIT MOMENT geen problemen mee hebben.

Ze willen graag verkopen maar nu eerst goed developing.
Denk dat dat het is.
Sowieso opmerkelijk om dit soort dingen aan Chinezen te verkopen. Het is nu niet direct een volk dat bekend staat om hun strenge regels omtrent copyrights e.d.
De ervaringen die ik tot nu toe hoor met rechtzaken in China zijn niet erg succesvol, ondanks dat aantoonbaar is dat er simpelweg een kopie is gemaakt. Soms compleet met (onofficieel) logo van het origineel.

Dus, het is wachten tot er een Chinees is, die het sneller en goedkoper dan opzetten. Die hoeft zich alleen op China te richten en Oculus heeft geen schijn van kans marktleider te worden.
Er is al een chinees bedrijf wat ook met een VR bril komt:
https://www.kickstarter.c...ersal-virtual-reality-kit

Geen directe ripoff van de Rift, maar natuurlijk wel een soortgelijk concept.
(overigens zijn er ook niet-chinese concurrenten bezig hoor)
'een volk' ??

Overigens is er wel degelijk een systeem omtrent copyright in China. BMW heeft daar redelijk succes gehad met Mini clones bijv bestrijden.

Maar Japanners mogen het wel van jou? Sony bijv met hun project? Of andere USA ontwikkelaars, zolang het maar niet Chinezen zijn?

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 4 juli 2014 15:14]

En dat ligt niet aan de Chinezen! Te hoge belasting hier, te hoge lonen, te korte werktijden.
Hoeven van mij niet specifiek Chinezen te zijn, maar iedereen met _niet_ Facebook achter zich en opensource werkt, juich ik toe.
Op termijn moeten we toch naar een Chinees sociaal model toe als we relevant willen blijven op wereldschaal.

Laat de lonen dalen, dan gaan de prijzen vanzelf omlaag. Vervang sociale woningen door gemeenschappelijke dorms en/of tentenkampen. Vergeet niet, in China verdienen de armen misschien $1/dag, maar daarmee kunnen ze wel overleven en een dak boven het hoofd hebben, terwijl in het Westen de armoedegrens om onbegrijpelijke redenen ettelijke honderden euro's per maand is.
niks meer dan terecht.

Dat ze doorverkocht worden is iets wat overal gebeurt, maar als het zulke grootschalige properties aanneemt is dit inderdaad de enige juiste methode.
"Ontwikkelaars kunnen de kits niet in handen krijgen. Dus verkopen we ze niet meer"

??
Laat het dan eerst door ontwikkelen en dan in de massa productie gooien. :)
Het heeft weinig nut om met massa productie te beginnen als developer waar deze dev-kits voor bedoeld zijn nog geen content hebben gemaakt.

Zou jij een playstation kopen als er nog geen spellen voor op de markt zijn en enkel twee demo's te downloaden zijn?
Dat is waar, ik vraag me alleen af waarom je zo iets zou verkopen als developer :?
Je hebt een mooie kans om iets moois te ontwikkelen en er veel geld mee te verdienen en dan verkoop je het voor een paar honderd euro/dollar....
Het zijn vaak ook geen legitieme developers die die dingen direct doorverkopen; Vaak zijn het gewoon particulieren die zich inschrijven als indie developer, alleen maar om een aantal van die dev-kits met een hoop winst door te kunnen verpatsen.

Terecht dat daartegen wordt opgetreden.
Beetje slecht van Oculus, werk dan met vertrouwde connecties... ;)
Dus indie developers kunnen nog geen games voor de oculus maken totdat deze op de markt is? Dat is ook niet wat je wil.
Indie-developers kunnen toch prima vertrouwde partijen zijn? :?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 5 juli 2014 16:21]

Als ik nu een BRILjant idee heb voor een toepassing die ik met een paar vrienden wil gaan maken en daar een DK2 voor nodig heb, dan zal ik die dus moeten bestellen. Punt is alleen dat ik nog niet eerder games heb gereleased oid en ook geen vertrouwde partij ben zoals jij dat noemt. Dan kan ik deze kit dan dus niet kopen.

Met een dergelijke houding loop je een hoop developpers mis en dat is precies datgene wat je niet wil bereiken met dit soort acties. Je wil juist voorkomen dat developers onevenredig veel moeten betalen bij dure tussenhandelaars zoals nu het geval blijkt te zijn. Werken met vertrouwde partijen zorgt er alleen voor dat je als starter geen kans hebt.
Als ik nu een BRILjant idee heb voor een toepassing die ik met een paar vrienden wil gaan maken en daar een DK2 voor nodig heb, dan zal ik die dus moeten bestellen. Punt is alleen dat ik nog niet eerder games heb gereleased oid en ook geen vertrouwde partij ben zoals jij dat noemt. Dan kan ik deze kit dan dus niet kopen.
Het is extreem onwaarschijnlijk dat als jij compleet vanuit het niets komt dat je dan een succesvolle toepassing gaat maken.

Vertrouwde partij kan je op een heleboel manieren definieren (Je zou bijv grote fora kunnen pakken en daarmee bepalen of iemand vertrouwd is, of je ontwikkelfora volgen of... of ... Maar de kans dat iemand compleet vanuit het niets komt en een succesvolle toepassing creert is vrij klein. Dus is het alleen maar de vraag hoe definieer je "vertrouwde"...
Hoezo zou dat onwaarschijnlijk zijn? Iemand die juist niet bekende titels gaat uitmelken, maar met iets vernieuwends komt of juist iets wat massaal aanslaat, kan bij iedereen gebeuren. Kijk naar Flappy Bird, ging helemaal nergens meer over die bedragen, maar wel door iemand die uit z'n luie stoel ineens iets maakt.
Dat zeg ik niet, ik zeg hou controle er op dat de kits alleen bij developers terecht komen en/of maak er een beveiliging voor ;)
Hoe zou je dat dan doen? Als je alleen verkoopt aan erkende studio's sluit je nog steeds de indie developers uit.

En als je het enkel verkoopt aan geregistreerde bedrijven speel je dit soort handel alleen maar meer in de hand.
Juist. Dat is een beetje zoiets als werk zoeken als verkoper en bij elke etalage teruglezen dat ze mensen zoeken 'met ervaring'.

Hoe komen die nieuwe verkopers dan aan werk?

Oculus Rift is één grote kip-ei soap en dat weten ze maar al te goed. Ze moeten wel dit soort risico's nemen om meters te maken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 juli 2014 16:16]

meeste indie games zijn nu niet direct van een niveau waar je mee kan uitpakken bij een product-launch
Wie zegt dat het developers zijn?
Het zijn Chinezen... wat er gebeurt is dit:
Ze schroeven het ding uit elkaar, reverse-engineren alles.
Vervangen alle onderdelen met onderdelen van chineze makelarij, zetten er een chineze naam op en voila China heeft een VR bril om in de massaproductie te zetten. :+

(Ik weet dat dit heel negatief klinkt jegens China maar het is gewoon waar)
Omdat het geen developers zijn die ze kopen... maar gewoon mensen die het een handige manier vinden om een stevig centje te verdienen.
Er zijn plenty leuke demo's en mod. Een hele levendige community. Je kunt er nu al maanden plezier aan beleven. Ik zou hem best willen hebben, ookal zijn er nog geen officiële grote releases voor.
Heeft niet iedereen dat gedaan die een Launch PS4 kocht? Er waren alleen maar Last-Gen games te spelen en 1 techdemo (KillZone)
Killzone een tech demo? Een van de mooiste en coolste shooters van de afgelopen jaar met een prachtig filmisch verhaal. Alleen dat was al de aankoop van de PS4 waard voor mij.
PS4 en XBO hadden nu niet bepaald 'grote launch' lijst, maar daar was al vooraf 100% zekerheid dat veel gaat volgen, daar zit het grote verschil.

Klinkt allemaal mooi, plugin voor dat, ondersteuning in dat, einde van de rit is het maar de vraag of het daadwerkelijk 'massa' zal worden (Sony is natuurlijk ook al begonnen, neem aan dat er nog wel meer VR-bril fabrikanten bezig zijn).
To be fair, zo was het op de releasedatum van de PS3 wel :')
Oculus levert deze devkits uit in de hoop dat ontwikkelaars er content voor gaan ontwikkelen.
Geen content, geen Oculus Rift.

Als de Chinezen echter dit ding opkopen en vervolgens voor veel meer geld proberen door te verkopen aan echte ontwikkelaars, bestaat de kans dat een hoop ontwikkelaars zeggen 'ja doei! Laat maar zitten'.
Maar hoezo is het dan geen discriminatie?

Nederlandse winkels mogen toch ook geen chinezen weren omdat zij melkpoeder inkopen :S. Ik zie niet in hoe dit anders is. Lijkt hier dat het corporate belang zwaarder weegt dan het klantenbelang en hoewel facebook natuurlijk 'Muricaans is dat natuurlijk normaal. Echter als ze dit nu voor Europeanen hadden bepaald dan waren sancties vanuit de EU toch wel op zijn plaats.
Maar je mag WEL aan alle klanten een maximum aantal van te kopen produkten opleggen.

Dat dit dan alleen chinezen treft deert niet.
Maar volgens mij heeft de leverancier bepaald dat ze aan ontwikkelaars willen verkopen/leveren. Het weren van niet-ontwikkelaars is dan toch volstrekt legitiem?

Wat die chinezen en melkpoeder betreft - daar lag het probleem erin dat die zoveel melkpoeder kochten in o.a. NL (en doorverkochten naar China) dat er hier tekorten dreigden c.q. ontstonden.

Situaties zijn mijns inziens niet direct vergelijkbaar, al zijn er parallellen.
Melkpoeder is bij elke drogist te koop, die 3d-bril wordt door de fabrikant zelf geleverd. Je mag als fabrikant/leverancier in beginsel zelf bepalen met wie je zaken doet c.q. eisen stellen aan de kopende partij.

Uiteraard zal meespelen dat er meer vraag is dan aanbod, als ze er genoeg van die brillen zouden zijn dan zou het geen punt zijn geweest naar ik aanneem.
Ze blokkeren china dus niet alleen chinezen. Als een amerikaan in chian zou wonen huisje boompje beesje etc zou die er dus ook geen geleverd krijgen. Dus is het gewoon hetzelfde als een tablet bijvoorbeeld niet uitbrengen in een land. (Naar mijn mening in ieder geval)
Nee, het verschil is dat een tablet uitbrengen betekent dat-ie in de winkels komt te liggen. Voor online verkoopkanalen boeit het geen kont of een apkket naar China, Afghanistan, de US, Nederland of Noord-Korea wordt verzonden. Het is niets meer dan een adressticker.

Dit betekent dat het niet alleen discriminatie is (want een Chinees kan er redelijkerwijs niets aan doen dat-ie daar woont), maar ook rascisme (want de meeste inwoners van China zijn Chinezen).
Chinees zijn is een ras? grappig, ik denk dat je je verward met ethnicity. een chinees is van het aziatische ras, niks meer en niks minder. Derhalve is het dus geen rascisme. aangezien de rest van azie het gewoon wel krijgt. Een groep is noodgedwongen even buiten spel gezet, dat maakt het nog geen rascisme, discriminatie, daar kan over gedebateerd worden.
Wat ben jij toch een ontzettend triest figuur. Ik ga er even vanuit dat jij je zwaar aangesproken voelt met dit artikel omdat jij waarschijnlijk zelf een afkomst hebt uit die richting.
Dat zwarte pieten en negerzoenen zogenaamd racistisch zijn, wordt zo bedacht door die zure appels in die specifieke rassen die zich zogenaamd gekwetst voelen omdat de hele wereld om hen draait, terwijl er geen enkele vorm van doelgerichte racisme is, en het enkel een naam is, en ook geen enkele Nederlander (in de door jouw opgehemelde situaties kies je bewust Nederlandse zaken) hier enige relatie legt met wat die andere mensen erbij zoeken.
Dat er naar bepaalde landen niet wordt geleverd, heeft niks met jouw ras of volk te maken, maar enkel met het stoppen van uitleveren naar een bepaald wereld deel, had bij wijze van ook Amerika kunnen zijn. Oh nee, dan pak je natuurlijk weer 30 andere rassen die het zien als 'racisme'. Jou volk zou trots op je moeten zijn, jij bent juist zo'n type die van die achterlijke statements voor elkaar weten te krijgen voor hun bekrompen volk die niet realisme en racisme uit elkaar kunnen houden. Triest.
Het is een dev kit met een specifiek doel. Als je weet dat in bepaalde regio's deze in verhouding vele malen vaker misbruikt wordt of niet voor dat doel wordt gebruikt, dan heb je daar als bedrijf geen enkel voordeel bij. En ga jij leveren aan landen waar je geen reet verdient?

Dat kun je discriminatie noemen maar dit is op talloze manieren in de huidige markt gewoon algemeen geaccepteerd handelen, volstrekt logisch en heeft dan ook niets met discriminatie te maken. Zo hebben we ook dingen als protectie en subsidie in het leven geroepen om onze eigen markten veilig te stellen - dat is dan zeker ook discriminatie van iedereen die daar niet mee bevoordeeld wordt, nietwaar? We sluiten daarmee immers ook mensen en bedrijven uit.

Je analogie van Tesla of Iphone gaat ook niet op. Een beter voorbeeld is de SteamBox giveaway die Steam niet al te lang geleden deed, waar alleen inwoners van de VS konden meedoen. Is dat ook discriminatie?! Natuurlijk niet. Gewoon een keuze.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 juli 2014 16:22]

Beetje onzinnige opmerking, ontwikkelaars kunnen direct bij Oculus zo'n ding kopen waarom zouden ze dan een tweedehands overpriced versie kopen van één of andere Chinees?
Misschien teveel vraag en te weinig aanbod, waardoor andere ontwikkelaars wel via de 2e hands markt moeten kopen? Geen idee wat het handelsplan van die doorverkopers is.
Ik denk dat de doorverkopers vooral aan enthousiastelingen met teveel geld verkopen en niet zozeer aan ontwikkelaars. Je kunt er toch al een hoop leuke dingen mee doen.
Het gaat erom dat ze voor ontwikkeling worden gebruikt. Anders komen er geen applicaties voor uit. Snap niet dat Oculus er niet gewoon een contract bij doet dat ze iets moeten maken binnen x jaar. Of een boeteclausule als ze vinden dat ze er niks mee lijken te doen.
Nu hopen dat sommige hun dev kit eerder krijgen ik wacht al zo lang!