Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties
Submitter: Martinspire

Microsoft zou werken aan een virtual reality-bril voor de Xbox One. Ontwikkelaars achter de console zouden het apparaat inmiddels aan het testen zijn. Over enkele maanden, in juni, presenteert Microsoft naar verluidt de bril aan het grote publiek.

MicrosoftDat meldt VRfocus vrijdag op basis van anonieme ontwikkelaars. De site ontving naar eigen zeggen informatie die erop duidt dat Microsoft al is begonnen met de software voor de vr-bril. Meer details over het apparaat ontbreken tot dusver. Het is ook nog niet bekend welke games ermee zijn te bespelen.

Helemaal onverwacht komt het gerucht overigens niet. Het is namelijk al langer bekend dat Microsoft interesse heeft in de markt voor vr-brillen. Eerder dit jaar dook het gerucht op dat de Amerikaanse technologiegigant interesse toonde in het Japanse Fove. Microsoft zou geld hebben geïnvesteerd in de Oculus Rift-concurrent.

Behalve Microsoft werken er momenteel meer bedrijven hard aan een vr-bril. Het gaat onder meer om Oculus, Samsung en Google. In bepaalde gevallen gaat het om een bril met display, terwijl in andere gevallen een telefoon als scherm fungeert en dus in het apparaat moet worden geschoven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Heeft er vast mee te maken dat ze niet zo gek lang geleden de rechten hebben opgekocht van Osterhout Design Group die onder andere brillen maken voor het Amerikaanse leger.

Als Microsoft daadwerkelijk deze techniek naar de consument brengt zijn ze gelijk tientallen jaren verder dan Google glass op dit moment is.Echt super vet wat zo'n bril allemaal kan.

[Reactie gewijzigd door vali op 19 december 2014 23:19]

Bedankt voor de link. Die bril haalt vele minpunten van de huidige oplossingen weg.
Mijn grootste vraag is eigenlijk dan vooral accuduur. Hopelijk geeft het een net zo mooie balans als met de Band.
Maar dat is toch meer een Augmented Reality ding dan een VR-bril? Of zie ik dat verkeerd? Want Google Glass is in feite ook Augmented Reality en niet VR (het is een beeld over je eigen blikveld ipv een digitaal blikveld.
Behalve dat de humor van deze meneer een beetje flauw is, heeft hij niet eens een werkend concept om te laten zien.

Als je een paar van de echte technische ontwikkelingen en beperkingen van VR wil weten moet je deze anderhalf uur durende keynote van John Carmack eens bekijken.
Eigenlijk niet geheel onverwacht. Ik moet overigens nog maar zien wie deze strijd gaat winnen, want volgens mij staat of valt dit met de kwaliteit van de schermen (om duizeligheid etc te voorkomen) en ondersteuning in games.
Naar mijn bescheiden mening kunnen ze (MS en Sony) dit soort grapjes beter houden voor een next gen console die de games met een overschot van power op een normale display kunnen tonen.
Als je zo dicht bij je game zit, ga je elke hickup direct merken, elke frame dip die je mogelijk op een big screen niet direct door hebt ..
En dan komt er nog bij dat ze het dubbele aantal beeldjes zullen moeten gaan renderen. (of de resolutie fors verlagen). Aangezien veel games nu al op 30FPS lopen denk ik niet dat veel spellen er geschikt voor gaan zijn. 15 FPS per oog is echt te traag.
Dit is mijn grootste zorg met de bril voor de console games draaien daar net aan 30 fps en minder dan 60 fps zal echt een slechte ervaring zijn met z'n bril.
Heel cool, maar ik vrees dat de xbox one noch de ps4 genoeg rekenkracht hebben om een vr bril aan te sturen. Gewoon het normale beeld erin duwen kan natuurlijk, maar met een vr bril wil je toch het liefst kunnen rondkijken, in iedere geval een beetje.
Rondkijken met VR vergt toch niet meer rekenkracht? Het is meer de hoeveelheid pixels toch?
Gezien full-hd bij veel spellen al niet te halen is met 60fps op de nieuwe consoles denk ik niet dat een vr-bril echt heel mooi gaat worden. Het zichtveld op een tv is immers niet zo heel groot(deels aan te passen met de FoV in spellen). Met een VR-bril is het het beste wanneer je ook een behoorlijk grotere kijkhoek hebt zonder je hoofd te bewegen. Dat betekent meer pixels, dat betekent meer rekenkracht en dat is wat de nieuwe consoles niet zo veel hebben.

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 20 december 2014 20:19]

In een VR-bril is het een stuk mooier als de FoV(field of view) ook veel hoger is dan op een tv, het liefst zo groot als de maximale kijkhoek van je ogen zelf. Dit betekent meer pixels(als je je beeld scherp wilt houden) en dat kost meer rekenkracht, en dat hebben die nieuwe consoles niet al te veel.
Het probleem is dat een xbox one en playstation 4 geen 2K aankunnen op 75hz (oculus heeft 2* 960 x 1080 @75hz)
de consoles draaien gewoon full HD en als je 2 blokken van 960X1080 naast elkaar legt krijgt je gewoon 1920X1080
Het lijkt me logischer om twee full HD schermpjes te hebben. 1 voor elk oog. En aangezien 1 full HD scherm vaak al te veel gevraagd is op 60hz voor zowel de X1 als de PS4 gaat dit deze generatie dus niet goed uitgewerkt worden op de consoles.
Zoals ik hier boven al aangaf, de consoles hebben geen probleem met fullhd@60fps, het probleem ligt em in wat je allemaal op het scherm wilt tonen op die resolutie/framerate....
De nieuwe console hebben een heel groot probleem met 60 fps full hd bijna geen 1 console game is 60 fps.
Nee, ze hebben geen probleem met fullhd 60fps, zelfs de oude ps3/xbox360 hebben geen moeite hiermee, het probleem zit em in dat ze gewoon teveel willen tonen, tja, en als je teveel toont, ja DAN gaat het moeite hebben....
Goed ze hebben geen problemen als ze de games er gewoon uit willen laten zien als 5 jaar terug maar dat lijkt mij niet de bedoeling als je z'n bril op hebt. Maar goed dat heb je als je middelmatige laptop hardware stopt in een console.
Er is niets mis mee om een VR-game er uit te laten zien als een game van 5 jaar geleden als daarmee een vele hogere resolutie/framerate mee behaalt kan worden.. Immers draait het om de immersie en niet om de graphics zelf.. alleen echte graphicshoeren staren zich blind op dat soort dingen...
Zelf de xbox 360 heeft genoeg rekenkracht om een vr-bril aan te sturen.
Je moet alleen inleveren op andere dingen zoals polycount en texture resolutie.
So, dus 1 van de bekendste bedrijven die al echt een fatsoenlijk werkend prototype heeft getoond wordt maar mooi even vergeten om te vermelden, heel HEEL erg slecht van tweakers om Sony met hun Morpheus te vergeten..
Heel slecht van jou dat je eerdere berichten niet gelezen hebt op tweakers, het heeft bijna een jaar terug al op tweakers gestaan. Echter Sony vind het leuk om zaken aan te kondigen zodat de ps4 beter verkoopt en laten vervolgens al heel lang niks meer horen.
nieuws: Sony kondigt vr-headset Project Morpheus voor de PlayStation 4 aan

ook daar zul je lezen dat MS al langer bezig is met zo'n project.

Echter Ms houd het stil totdat ze een goed product hebben (zie kinect etc)

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 20 december 2014 08:44]

Sony heeft anders al wel brillen uitgebracht, maar is Morpheus dus specifiek om mee te gamen (en waarschijnlijk ook iets uitgebreider dan wat ze nu hebben). Maar je hebt gelijk, ze kondigen games en hardware veel te ver van tevoren aan waardoor het lijkt alsof ze een groot portfolio hebben, maar achteraf valt dat ook wel mee. Veel games van de vorige E3 hebben nu niet eens een release-datum :X
Nee, JUIST omdat tweakers dit in het verleden al over geschreven heeft is het een behoorlijke misser, en JUIST omdat die bril van Sony de directe concurrent is van die van Microsoft.. Genoeg tweakers die het niet weten van Sony...
Ach, ze lopen allemaal achter de Virtual Boy aan.. :p
Ik ben het wel met je eens, ik vond het ook meteen vreemd dat Sony niet in het lijstje voorkwam. Voor Oculus waren zij toch wel de enige serieuze concurrent op dit moment..

Samsung is inderdaad een oculus gemaakt voor de galaxy note 4, in samenwerking met oculus als ik me niet vergis.
Ze geven drie namen van bedrijven die er ook mee bezig zijn. Dat zijn er al drie die je kan zien als stukje extra service.
Ja, google met een kartonnen variant die je nauwelijks serieus kan nemen behavle dat het voor de gein is en Samsung die een variant heeft waarvan de techniek praktisch compleet van Oculus af komt. Dus de enige serieuse spelers zijn oculus, sony en nu microsoft.
hehe, iemand die het begrijpt, 2 niet echt serieuze bedrijven erbij vermelden, maar niet xe belangrijkste, overigens is de samsung variant ook nog eens voornamelijk ontwikkeld in samenwerking met oculus....
Moet bij iedere nieuwe smartphone die geintroduceert wordt dan volgens jou ook alle bestaande smartphones vermeld worden? Gaat me nog al een artikel worden. 8)7 Snap je punt dus niet met andere woorden

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 20 december 2014 01:56]

aangezien Oculus vermoedlijk een PC only ding wordt en Sony bezig is om voor de PS4 te ontwikkelen heeft hij wel een punt
de Sony en MS implementatie zijn namelijk directe concurrenten
ik ben bv zeer benieuwd aan welke prijs MS de bril in de markt gaat zetten
Als er dan bedrijven genoemd moeten worden, dan benoem je op zijn minst de serieuze bedrijven en niet die iets minder serieus hebben, en dan mag zeker in dit verhaal niet Sony gemist worden, zeker omdat die vr-bril de directe concurrent is van die van Microsoft...
Ik heb nog nooit een VR bril op mijn hoofd gehad maar als ik alle verhalen hoor lijkt het me fantastisch om bijvoorbeeld een spel als Far Cry met zo'n VR bril te spelen!
Tja en dat is nu net het punt van de huidige generatie VR: Een FPS zal nog niet echt lekker werken ermee, omdat je lichaam dan in war raakt (het ziet je lopen, maar ondertussen zit je op een stoel). Hier word je schijnbaar erg misselijk en duizelig (gebrek aan evenwicht) van. Daarentegen werken spellen als vlieg- en race games wel weer heel goed, want daarbij verwacht je lichaam dat je inderdaad zit, en klopt dat dus met het beeld dat het ziet.

Zolang ze nog geen echt goede oplossing weten te verzinnen waarmee de beweging van je lichaam afgevangen kan worden zonder dat je als een dwaas door je kamer rent en tegen van alles aanstoot, zal het spelen van een FPS nog een beetje matig werken en voor een hoop mensen onbereikbaar blijven door motion sickness.

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 19 december 2014 23:03]

En gelijk heb je. Bij spellen zoals Far Cry heb ik bijvoorbeeld al heel snel last van motion sickness. Ik krijg dan echt een hevige pijn in mijn (voor)hoofd. Op dat moment lijkt het alsof mijn kop wil exploderen. Ik kan me niet voorstellen dat ik dit soort spellen kan spelen met een VR-bril. Dat trek ik echt niet. Dan vraag ik me inderdaad echt af wat ze hier aan gaan doen. Het verschilt ook natuurlijk.. De ene gamer heeft er meer last van dan de ander. Sommige zijn er zelf immuun voor. Die hebben nooit last van motion sickness. Dan is zo'n bril natuurlijk wel ideaal.

Overigens is het wel opvallend dat Microsoft hier nu pas mee komt voor de Xbox One. Op zich wel een slimme zet. Want hiermee kunnen ze ook concurreren met andere fabrikanten, o.a. Sony. Zij hebben namelijk ook een VR-bril ontworpen voor de PS4:

video: Sony Project Morpheus
'Nu pas mee komt'

Ik heb van Sony nog niets in de winkel gezien of een datum gehoord.
En Microsoft is op dit moment erg goed in hardware verborgen houden.
Kijk naar Apple... De watch is aangekondigd maar nog nergens te koop. Microsoft doet vanuit het niets een aankondiging en een maand later ligt hij in de winkel.

Overigens gaan de geruchten al enkele jaren rond
De Sony HMZ-T2 (waarop Morpheus waarschijnlijk voortbouwt) is volgens Pricewatch te koop bij 4launch, al kun je over dit toestel discussiėren of deze als VR bril telt (geen motion sensor, slechts twee kleine HD-displays voor de ogen). Ik heb diens voorganger (HMZ-T1) eens mogen testen met een PS3 en Motorstorm Apocalypse. Ik moet zeggen: het geeft wel een fenomenaal inlevingsgevoel.
Maar die werkt niet met de PS4 en daar ging het volgens mij om. Voor de PC hebben ze al langer VR-brillen, maar is het grote gebrek de ondersteunende games of media.

Verder zijn dat ook niet echt producten bedoelt voor de consument en dat zijn Morpheus, Oculus en deze bril dus wel. Maar wat dat betreft was Samsung nog net wat eerder en is er van Oculus en Morpheus nog geen releasedate

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 20 december 2014 12:12]

Bij me rijschool hebben ze zo virtuele auto. Minste de auto is echt alleen hij rijd niet maar met 3 giga beeldschermen word de verkeer en wegen geprojecteerd. Dus soort game eigelijk. Mij rijschoolhouder waarschuwde dat je er misselijk kan van worden. Ik heb 4 uur gereden en heb nergens last van gehad. Ik heb persoonlijk nog nooit zo bril op gehad. maar krijg nooit hoofd pijn van uren naar scherm kijken.
Dus ben benieuwd ik denk zelf dat ik er immuum voor ben.

[Reactie gewijzigd door TerrorDanny94 op 20 december 2014 01:48]

De ene gamer heeft er meer last van dan de ander. Sommige zijn er zelf immuun voor. Die hebben nooit last van motion sickness
Ik denk dat er in verhouding niet veel mensen zijn die motion Sickness krijgen van een FPS, zelf nog nooit last van gehad

Met een VR bril op wordt die groep een stuk groter, echter heeft Oculus hier al op wat gevonden dacht ik ooit ergens gelezen te hebben
Ik denk dat het deels een kwestie van wennen is (vooral ook omdat je tegen je gevoel aan het inbotsen bent), maar dat het voor legio andere games wel gewoon prima kan werken.
En anderen hebben er weer geen last van. Dat je niet alle games met een VR-bril kunt spelen is niet erg, zolang er maar wat toffe games zijn waar dat wel mee kan.
Zelf zie ik meer iets in OR supportende spellen waar je zit en iets bestuurd.
? Dit is geen 'feit' hoor.

(gevoelige) Mensen kunnen idd onwel worden, maar dat is individueel en niet altijd zo. Hoewel je een FPS speelt, ervaart je lichaam niet dat je aan het rennen/schieten bent. Beelden alleen zijn niet genoeg. Of wordt je ook onwel/misselijk als je aan het (dag)dromen bent? Nee tuurlijk niet. Hetzelfde als een film kijken. Je lichaam interpreteert beelden niet meteen als iets wat ervaren wordt, hoewel sommige individuelen wel last krijgen. Dezelfde mensen ervaren wellicht hetzelfde als ze in een auto/trein/boot zitten (motion sickness) neem ik aan.

Verder vind ik dit niet geheel 'nieuw nieuws'. Ik dacht dat we al wisten dan zowel Microsoft als Sony (waarom staat die niet in de lijst?) werken aan een VR bril. Ik denk wel dat VR + Kinect een mooie toekomst heeft. Dat lijkt mij wel iets revolutionairs, waar veel potentie in zit.
Ben momenteel bezig met het ontwikkelen van een demo voor de oculus dk2. Wat ik hieruit weet is dat vr nooit top zal werken op de ps4 of xbone. Als je een goeie vr ervaring wil moet je minimaal op 1080p met 75fps renderen. Helaas voor de ps4 en xbone maar dit halen ze nooit met de huidige games. Wellicht speciaal voor vr ontwikkelde games die zeer uitgekleed en simpel uitzien om die 75fps halen.
Is 1080p met 60 frames niet genoeg?

Je moet de latency van de gyroscoop ook zo laag mogelijk houden, en het aantal drawcalls die je over de gpu laat gaan. Wij hebben goede resultaten met 1080p en 60 frames VR.

[Reactie gewijzigd door S2S op 20 december 2014 12:22]

Het is geen probleem, alleen zul je je moeten beperken op de polycount.... Heb zelf ook de dk2,maar het is dus echt afhankelijk van wat je wilt laten zien. Een battlefield 4 op ultra moet je niet verwachten, hell die draait nog niet eens op 60fps op 1680x1050 op mijn gtx760.. Dus DAT soort graphics moet je ook niet gaan verwachten....
gta 5 met vr-bril dat lijkt me echt tof :D
Forza 5 + 1080p VR Bril?
Graag!!
Echt supertof! vooral met racegames heb je echt het gevoel van snelheid,
Ik kan in ieder geval niet wachten! O+
Het zou mij niet verbazen. Ik gok dat VR echt leuk word, voor een beperkt publiek. Deze generatie consoles/pc's zie ik dit niet naar de "casual" gamer komen. Maar er word wel veel gepraat over VR, hoe cool het is!

Elke show waar oculus of morpheus is staan er rijtjes aan mensen die het willen proberen en die praten daar ook weer over. En misschien dat het over 5-6 jaar wel mainstream word, dan kun je beter nu beginnen.

Microsoft wil concureren en dan zullen ze met de technologie mee moeten, in dit geval VR.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True