Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

BlackBerry heeft bekendgemaakt dat het in samenwerking met Boeing werkt aan een smartphone die de mogelijkheid heeft om zichzelf te vernietigen. Het zelfvernietigingsmechanisme kan onder andere in werking worden gezet als iemand pogingen doet om op het toestel in te breken.

John Chen, die bij BlackBerry de leiding heeft als ceo, maakte tijdens een conference call naar aanleiding van de recent gepubliceerde kwartaalcijfers bekend met Boeing aan een smartphone te werken. Dat meldt onder andere persbureau Reuters. Het meest opvallende is dat dit toestel de mogelijkheid krijgt om zichzelf te vernietigen. Dat moet ervoor zorgen dat er geen gegevens van de smartphone gestolen kunnen worden: zodra het systeem detecteert dat er met de beveiliging wordt geknoeid kan het zelfvernietigingsmechanisme in werking worden gezet.

Tijdens de aankondiging gaf BlackBerry weinig details over de smartphone en de samenwerking met Boeing. Daardoor is nog veel onbekend over hoe het zelfvernietigingsmechanisme precies zal functioneren. Wel is duidelijk dat er twee simkaartslots worden ingebouwd en er worden verscheidene biometrische sensoren ingebouwd om de veiligheid te verhogen. Onduidelijk is wanneer het toestel uit zal komen en tegen welke prijs.

De kwartaalcijfers lieten zien dat BlackBerry weer minder smartphones heeft verkocht. Het aantal daalde naar 1,9 miljoen stuks, terwijl er dat een jaar geleden nog 4,3 miljoen stuks waren. Er werd een verlies van omgerekend ongeveer 120 miljoen euro geleden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Waarom heeft Blackberry hier de hulp van Boeing bij nodig?

Ze zijn volgens mij al jaren aan het bewijzen dat ze heel goed in hun eentje in staat zijn om hun product te vernietigen....

Wat ik trouwens wel jammer blijf vinden. In mijn optiek was BB zeker een speler die qua hard- en software iets anders dan anderen te bieden had. Vervolgens overvallen door het succes op de consumentenmarkt, waar ze niet goed mee omgegaan zijn. En daarna is de teloorgang niet meer omkeerbaar gebleken.

Aan hun initiŽle producten heeft het niet gelegen, wel aan managementbeslissingen, spijtig.
Boeing zoekt juist hulp bij BlackBerry omdat ze zelf al twee met android aan het knoeien zijn, dit is wat Samsung ook doet met KNOX. Namelijk laten draaien op BES 12 zometeen.
Misschien is boeing wel de geldschieter? Als ik zo lees hoeveel verlies ze gemaakt hebben...
Omdat het gaat om een Android telefoon...
Da's ook handig, komt er een update uit, blijkt die buggy te zijn... boem weg telefoon!
Nee van mij hoeft deze functie niet zo. Daarnaast de meeste telefoons zijn op afstand te wipen. En ook nog: wanneer ze met een pistool bij je staan druk je de pincode ofzo toch wel in zelf, dus als ze echt de data op die telefoon willen hebben....

Maar goed, ik ben dan ook niet de doelgroep! Maar lijkt me wel vervelend, heb je net je wachtwoord gewijzigd, toets je per ongeluk een paar keer de oude in (blackout), normaal zou je de puk-code nog kunnen pakken, maar nu is de telefoon onbruikbaar.

En hoe zit het met de garantie?
Natuurlijk zijn er altijd wel manieren, maar mocht je als OvJ bv. je telefoon verliezen en die wordt 'toevallig' door een misdaadjournalist gevonden, dan kan die iig niet op z'n gemak onbeperkt proberen de gegevens te verkrijgen. Ik noem maar een zijstraat. Zo zijn er natuurlijk vele bedrijven/overheidsdiensten die hun gegevens niet 'per ongeluk' op straat willen hebben. Denk ook aan patenten, of gegevens over projecten in de ontwikkelingsfase etc. etc.
Dat kan echter voorkomen worden door het toestel uit te zetten of op een andere manier te zorgen dat er geen contact met een netwerk gemaakt wordt.
De enige manier om echt zeker te weten dat de data niet gebruikt kan worden, is het geheugen fysiek beschadigen.

[Reactie gewijzigd door gwie op 21 december 2014 17:10]

Mwah ik denk dat je de simkaart er gewoon uit kan halen hoor. Denk dat het eerder gaat om de beveiliging van de telefoon zelf en daar is geen PUK voor. PUK is alleen voor het veranderen van je SIM pincode
Fysieke toetsenborden met touch mogelijkheden, systeemnavigatie met bewegingen, multi-platform support voor apps en zelfvernietigende telefoons... je kan in ieder geval niet zeggen dat er weinig geinnoveerd wordt bij BlackBerry.

Maar zie hier niet hier het nut niet helemaal van in als je al encryptie hebt.

Edit: helaas lijkt het er (weer) op dat van het tweakers.net bericht hierboven weinig klopt.
Als je crackberry.com of n4bb leest,

Dan blijkt dat dit nieuwsbericht niet een nieuwe BlackBerry betreft maar dat het gaat om een al aangekondigd toestel van Boeing zelf: nieuws: Boeing komt met beveiligde smartphone die data vernietigt na openmaken die gebruik gaat maken van bes12 ipv het lekke knox.

Dat laatste is logisch, want veel defensies stellen eisen aan hun veiligheid die bes wel levert en knox niet.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 22 december 2014 08:23]

Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe sterk dit mechanisme gaat worden.

Vind het wel grappig: vliegtuigmaatschappij die aan een telefoonbom werkt :)
Wat veel mensen niet weten is dat Boeing ook een van de grootste wapenfabrikanten ter wereld is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Defensie-industrie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeing
Ik denk echt niet dat de telefoon zichzelf opblaast. O-)
tjah als dat wel zo zou zijn , dan heb ik alltijd het grapige beeld in me hoofd van

Hoor je me Nu ? nee er is storing WAT ? BOEM!
Lijkt me voor blackberry handig. Blijven ze met voorraden zitten, hup druk op de knop en weg oude voorraad. ;-)
Ik denk dat ze bedoelen zelfvernietiging op software niveau niet een echte bom LOL!
true, ik verwacht het eerlijk gezegt ook niet, maar de titel impliceert het wel. De complete telefoon kan zichzelf vernietigen, met een defecte geheugen chip is het toestel nog niet vernietigd imo.

Van mij mag er gewoon een bom in geplaatst worden (mag je er wel niet meer mee vliegen maja) maar dan is de dief tenminste zijn handje(s) kwijt na het stelen.
ik verwacht het eerlijk gezegt ook niet, maar de titel impliceert het wel
Volgens mij impliceert de titel niet dat hij zichzelf opblaast. Als je gevoelige documenten wilt vernietigen denk je toch ook niet direct aan opblazen? De bandjes van Mission Impossible blazen zichzelf toch ook niet op?
Van mij mag er gewoon een bom in geplaatst worden (mag je er wel niet meer mee vliegen maja) maar dan is de dief tenminste zijn handje(s) kwijt na het stelen.
En als je neefje van drie er per ongeluk mee aan de haal is gegaan? Of de dief slechts probeert z'n familie te onderhouden? Niet zo kortzichtig met fysiek geweld omgaan :)
Ik probeer mijn gezin ook te onderhouden, daarvoor ga ik werken ;)

Lijkt me dat er gewoon een mechanisme inzit dat het flash-geheugen vernietigt, om de data te beschermen moet het ganse toestel niet kapot.
Ik vermoed dat de technologie die in de Blackberry uit dit concept van Boeing komt:
nieuws: Boeing komt met beveiligde smartphone die data vernietigt na openmaken

Het is verstandig van Boeing dat als ze deze selfdestruct technologie willen verkopen, dat ze ook in zee gaan met het bedrijf dat qua mobiele apparaten de hoogste standaard heeft in de markt, en tevens het enige bedrijf is dat goedgekeurd is voor Boeings partners als het witte Huis of het Pentagon.
Boeing ruilt dus Android in voor Blackberry.

Dat zouden meer mensen moeten doen. :+
Als de dief zijn familie wilt ondersteunen... Gaat die maar niet pikken
> Of de dief slechts probeert z'n familie te onderhouden?

Ha fuck hem poten af van mijn spullen. Poten eraf nog beter.
Boeing is geen vliegtuigmaatschappij, maar een defensiebedrijf wat toevallig ook "Commercial aircraft" bouwt. De B52 Stratofortress is bijvoorbeeld een heel bekend militair toestel van Boeing. In dat licht is het niet zo heel gek dat ze ook dit soort toepassingen bedenken. :)

[Reactie gewijzigd door Spacecowboy op 20 december 2014 12:27]

Je kan je telefoon al zichzelf langzaam laten vernietigen met een custom kernel, dat heb ik al eens ervaren. :/

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 20 december 2014 19:34]

Boeing is meer dan een vliegtuigmaatschappij; het bezit namelijk technologie ivm raketten en vechtvliegtuigen. Ze hebben daar een enorme kennis van zaken als het gaat om vernietiging.
Boeing doet wel meer dan alleen vliegtuigen voor passagiers
Encryptie is kraakbaar. Als je kostte wat kost iets wilt kraken kun je daar heel wat resources tegenover zetten. Fysiek kapot (bv door overvoltage door je chips te razen) maakt het terughalen van data nog een heel stuk moeilijker.
Oh dat is een "harde schijf omsmelten" gevalletje?
Fysiek kapot (bv door overvoltage door je chips te razen) maakt het terughalen van data nog een heel stuk moeilijker.
Fysiek kapot als in aansturing voor een auto- of bermbom ook. En wanneer dan ook nog eens de data vernietigd is door deze vinding...
Boeing is al bijna 1.5 jaar bezig met een eigen smartphone op android en nu Samsung KNOX ook al laat zijn Android toestellen laat beveiligen met BES 12, gaat ook BOEING samenwerken met BlackBerry op inderdaad BES 12.

Het is alleen niet duidelijk of BOEING verder wil met Android of ook gebruik gaat maken van BlackBerry 10. Het laatste zou slim zijn ivm secusmart en de toekomstige uitbreiding volgend jaar met virtual sim.

Het gebruik van BlackBerry ondersteunt ook android apps dus in combinatie met Balance kunnen gebruikers prive hun eigen Blackberry/Android apps installeren.

edit: Het artikel kan best wel zonder de laatste 3 regels.

[Reactie gewijzigd door nlb op 20 december 2014 17:34]

Heeft Android 5.0 niet nu al een mogelijkheid om je bestanden software-matig te encrypten met een locksreen-beveiliging? Ik weet niet hoe zwaar hij encrypted zal zijn, maar het zal wel makkelijk kraakbaar zijn. Als je zware encrypties erop zet dan gaat je telefoon tergend traag worden(I/O).
Dat is grappig genoeg niet iets dat zo hoeft te zijn.
Op m'n ge-encrypte passport starten zware grafische games sneller op dan op de htc one m8 4.4, ondanks dezelfde cpu.
Je kan ook bepaalde bestande encrypten in een container, weet niet of android 5.0 dit standard doet maar er zijn wel apps lijkt me die dat kunnen in de android store. In de BlackBerry Store staan ze ook wel.
Het gaat om de data/media/(Partitie die symlinked is met /sdcard/ voor telefoons zonder microSD) partitie die dan ge-encrypt wordt

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 21 december 2014 23:37]

Kan wel een goede manier zijn om de verkoopcijfers op te drijven. BB huurt iemand in die inbreekt op uw telefoon .... bam vernietigd en ... gewoon een nieuwe kopen.

Als dat geen goede is servies dan weet ik het ook niet meer. :)
Ze zouden beter een GSM uitvinden die de GSM van de inbreker kan vernietigen ... veel leuker. ;)

[Reactie gewijzigd door onkeltje op 21 december 2014 09:56]

Alleen heeft het weinig invloed op het marktaandeel van BB dan ;)
Nee want dan is de naam van veiligheid bij BB weg 8)7
Stel je weet even je eigen pincode niet meer? gebeurt vaak zat, want je bent meestal eenmalig een keer die pincode nodig en daarna voor een hele lange periode niet weer. En dan? in de oude situatie krijg je soms na zoveel tijd weer een kans of je voert je puk code in. nu is het na 3x "boem"

[Reactie gewijzigd door pizzafried op 20 december 2014 09:17]

Als jij je pincode eenmalig invoert en daarna een hele tijd niet, dan ben je niet de doelgroep van deze telefoon. Immers jij geeft er dan al niets om dat iemand je telefoon pakt en je berichten gaat lezen (bij wijze van spreken) want je lockt je telefoon immers niet.
pincode van sim en pincode van het toestel zijn twee verschillende dingen lijkt mij. als je het toestel uitzet wordt ook om de pin van je sim gevraagt. DIE type jij niet de hele tijd in en heb je zeker niet het zelfde als de code die je invoert voor het lockscreen ;)
Bij BlackBerry's kun je 10x proberen je pin in te voeren.
En ik denk dat het activeren van selfdestruct optioneel is.
Het lijkt me dat als je zo'n toestel aanschaft je of zorgt dat je de code niet vergeet, of deze self-destruct feature uitzet. (Ik ben in elk geval nog nooit mijn pincode vergeten.)
Bij iPhones kun je ook instellen dat je 5 kansen krijgt waarna het toestel volledig gewist wordt. Ik vraag me af wat hier onveilig aan is, de data is al geencrypt dus met alleen de geheugenchip kun je ook niets.

Overigens kan ik uit ervaring zeggen dat dit soort features echt fantastisch zijn als je kleine kinderen hebt...
Het kan veel gemakkelijker. Maak het volgende model gewoon erg dun en groot en stop 'em in je broekzak. Dan is 'ie ook meteen kapot. Ze kunnen wat leren van Apple. ;)
Vraag me af waarom Blackberry zich niet meer richt op de landen waar ze nog wel redelijk populair zijn (South East Asia). ipv dit soort projecten. Volgens mij valt daar veel meer me te behalen.
Ze richten zich ook op onder andere AziŽ. De eerste telefoon die werd geproduceerd onder Foxconn, de z3, werd gelanceerd in IndonesiŽ en kort daarna in andere Aziatische landen. Nu is de classic verkrijgbaar in Singapore.
Omdat Blackberry veel klanten had uit overheid en bedrijfsleven, die nog wel om privacy (moeten) geven. Ik neem aan dat ze graag die klanten willen terug hebben door innovatie op beveiliging.
South East Asia? Dat is de regio Vietnam/Laos/Thailand/Maleisie/Cambodja/Indonesie, etc. En dus niet China/Korea/Japan. hoezo specifiek ZO Azie?
Ik weet niet precies waarom hij ZO Azie noemt maar kan me er wel iets bij voorstellen. De cultuur daar is compleet anders als in China\Korea\Japan.

In indonesiŽ bijvoorbeeld is BBM super populair, komt omdat men paar jaar terug goedkoepre internet bundels had voor blackberries (en de meeste dus een blackberry hadden). En blackberry zal er niet voor niets voor kiezen om sommige van hun toestellen als eerste in ZO AsiŽ uit te brengen (oa. de Z3 en classic).

Maar de laatste tijd (iig in indenesie) krijgen de chinaphones ook een steeds groter aandeel, BBM is er nu immers ook voor Android. Vraag me dan ook echt af of de populariteit van Blackberry zelf nog wel zo groot is daar.
Omdat encryptie te kraken is.
Als je toestel met gevoelige info verloren is, wil je die info kunnen verwijderen.
Er zou dan ook een mechanisme in moeten zitten die de geheugen chips fysiek vernietigd als de telefoon wordt geopend of na drie keer foutief uitlezen...
Anders wordt er gewoon een image gemaakt van het geheugen en kunnen ze alsnog bij de data.
Maar goed, nu moet je als hacker dus het vernietigingsmechanisme kraken. Dat lijkt mij uiteindelijk niet echt een essentieel verschil. Het lijkt me vooral lastig omdat er vast een situatie te bedenken is waarin dit toestel zich ongewenst vernietigd.
Belangrijke data bewaar je nooit op 1 plek. Het is voor sommige bedrijven minder erg om zo nu en dan een nieuwe telefoon voor een medewerker te kopen, dan het risico te lopen dat de data in verkeerde handen valt.

Het vernietigingsmechanisme zal waarschijnlijk in werking gesteld worden als de hacker te veel ongeldige pogingen doet, waardoor brute forcing uitgesloten is. Daarbij kan je het mechanisme waarschijnlijk ook op afstand activeren en wordt het automatisch geactiveerd als de telefoon te lang geen bereik heeft.

Door al deze maatregelen te nemen heeft een hacker veel minder tijd om de beveiliging te kraken.

[Reactie gewijzigd door gwie op 20 december 2014 10:11]

En wat nou als je het mechanisme wil testen of het werkt? :+

Ben benieuwd hoe dit er uit komt te zien. Wordt het een brick? Kan de telefoont toch nog een melding vertonen op het scherm in 30 verschillende talen dat het voorbij is? Is het gevaarlijk in je broekzak?
En wat nou als je het mechanisme wil testen of het werkt? :+
Bij veel dingen hoef je niet te testen of het werkt. En als het inderdaad werkt ben je de gegevens kwijt. Nou en ?

Je test toch ook niet regelmatig de airbags in een auto ? Of het remmechanisme van een personenlift.
Ik zie hierboven dat iedereen veel mensen denken dat er gelijk 'boem' gebeurd. Net als in de film, maar je kan natuurlijk ook gewoon wat chips op het systeemboard kortsluiten zodat ze verwijderd worden of wat dan ook. (ben geen electricien, maar eeproms of fpgas kunnen op die manier onbruikbaar gemaakt worden, flashgeheugen is ook wel leeg te maken electrisch)

Verder ben ik nieuwsgierig naar wat ze onder 'hackpoging' verstaan. Is dit remote via 4G inbreken op 't systeem of lokaal gaan staan schroeven, etc? Als deze techniek ook remote gaat werken dan voorzie ik vrij snel een 'ping of death' verschijnen die connectie maakt en dan vervolgens wat instructies verstuurd die het mechanisme in werking zet. Duur geintje..

Lijkt een beetje op de 'oude' ++at0 exploit op telefoon modems: Je had vroeger ISP's die via telefoon tikken-vrij internet aanboden. Probleem was echter dat de lijnen altijd bezet waren. Wat je deed: bel in bij een andere ISP. Verstuur een ++at0 commando naar de IP range van de 'gratis' provider. Disconnect en bel vrolijk in kosten vrij.

Natuurlijk wel wat anders dan een telefoon die niet meer werkt, maar daar moest ik even aan denken.

[Reactie gewijzigd door enterz op 20 december 2014 09:52]

ben geen electricien, maar eeproms of fpgas kunnen op die manier onbruikbaar gemaakt worden
Een elektricien weet hier ongeveer net zo veel van als een bakker of een groenteboer.

Verder maak je een goed punt. Het zal waarschijnlijk niet zo zijn dat de telefoon vernietigd wordt zoals de briefjes die James Bond krijgt.

[Reactie gewijzigd door gwie op 20 december 2014 10:08]

-overbodig-

[Reactie gewijzigd door rvangestel op 21 december 2014 12:18]

Ik denk dat je te veel films hebt gekeken. Een te hoge stroom door het geheugen sturen of de geheugenchip op een aantal plaatsen breken zal voldoende zijn om nooit meer data te kunnen achterhalen. Op afstand wipen is leuk, maar de telefoon uitzetten en vervolgens het geheugen verwijderen en uitlezen wordt daar niet mee voorkomen.

De briefjes van James Bond en inspector gadget zeiden wel echt boem of vlogen in de fik. De kans dat je bij deze telefoon iets merkt van het vernietigingsmechanisme schat ik op nihil.
Hopelijk is de beveiliging tegen de zelfvernietiging ook in orde. Moet er niet aan denken dat iemand van afstand mijn telefoon fysiek kan slopen, of dat je zelf per ongeluk hiervoor zorgt.
Krijgen we dan ontploffende / rokende broekzakken/damestasjes met, brandwonden etc. voor de eigenaar ? Of wordt / kan, als de verkoopcijfers opgekrikt moeten worden, er ook door Blackberry een signaal uitgestuurd zodat er duizenden toestellen in de wereld onklaar gemaakt worden in de hoop dat de eigenaar opnieuw een nieuwe BB koopt ..... dit alles onder het mom van dat iemand probeerde in te breken op het toestel? Of is dit een te zwart senario ?
Of is dit een te zwart senario ?
Neen. Een te zwart scenario is de Boeing die neerstortte omdat een BB zichzelf vernietigde .