Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Submitter: nst6ldr

Oppo heeft via sociaal netwerk Weibo gehint op de release van een eigen vr-bril. Op de foto bij de post is te zien hoe een vrouw een vr-headset met Oppo-logo op haar hoofd heeft. De vr-headset komt vermoedelijk tegelijkertijd met de N3-smartphone met roteerbare camera.

De post op Weibo laat naast de foto een tekst zien met de strekking dat er een nieuw product aankomt en dat mensen geen prijzen kunnen winnen door te raden wat het is. De Chinese fabrikant heeft voor volgende week een evenement op stapel staan om zijn N3-smartphone voor te stellen, waardoor het voor de hand ligt dat de fabrikant de vr-headset ook op die dag zal aankondigen. Bovendien zegt webwinkel Ibuygou op Facebook de headset al te hebben.

De vr-headset op de afbeelding is zwart met groene accenten, maar verdere details zijn nog onbekend. Vermoedelijk past de Oppo N3-smartphone erin. Deze smartphone zou een lcd hebben met een resolutie van 2560x1440 pixels en een diagonaal van 5,9". De Android-smartphone met Snapdragon 805-soc heeft een roteerbare camera, iets dat Oppo zelf bijna bevestigde op een render. In tegenstelling tot de eerdere N1 draait de camera automatisch. Het gaat om een 1/2.3"-sensor met een maximale resolutie van 16 megapixels.

Het evenement van Oppo vind plaats op woensdag 29 oktober. De Chinese fabrikant bracht eerder dit jaar de Find 7 en 7a-smartphones uit. Met het uitbrengen van de vr-bril is Oppo bij lange na niet de eerste: onder meer Oculus, Google en Samsung zijn bezig met vr-brillen.

VR-headset OppoVR-headset OppoVR-headset Oppo

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

De hype begint serieuze vormen aan te nemen. Ik moet nog zien wat de praktische waarde van met name de geodkope producten zal zijn. Als eerder gemeld is het voorkomen van 'motion sickness' een serieuze uitdaging. Oculus is niet voor niets al jaren bezig. Ook Sony heeft al flink wat effort gestoken in dit aspect voor Project Morpheus. Ik heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in deze projecten (inclusief de Gear VR) dan in de me too producten, die nu met bosjes worden aangekondigd.
"Virtual reality's biggest enemy is bad virtual reality" - Palmer Luckey
Leuk dat er wat meer fabrikanten instappen in de markt van de VR-brillen, zorgt ervoor dat ze wat betaalbaarder zullen worden..

Ik vraag me alleen nog steeds af hoe comfortabel het nu is om zo'n unit op je hoofd te hebben een paar uur achter elkaar, een koptelefoon begint al te irriteren na een paar uur...
denk meer dat het een kwestie van gewenning is.

toen ik nog een jong vervent gamertje was had ik in vakanties meer dan 10 uur per dag een koptelefoon op. Voel je ook niks meer van na even.

Inderdaad goed om te zien dat er concurentie komt voor de andere VR fabrikanten. Net wat je zegt. Zal de prijzen wat laten zakken hoop ik
Ik had een duizelig gevoel na de +/- 2 minuten met de Occulus Rift... Dus veel gewennig is er volgens mij nog niet aan.

Volgens mij moet de latency eerst verlaagd worden, want zodra je de Occulus af zet, wordt het duizelig tijdens het wandelen... (Ik had er wel meer last van dan een vriend)
Dat is ook allemaal gewenning. Het is een unieke manier van input aan de hersenen, die ze nog nooit eerder hebben meegemaakt. Dat duurt even om aan te wennen.
Nee, niet helemaal waar. Aan echt te hoge latency wen je nooit.

Wat NicoJuicy zegt vind ik heel herkenbaar... Maar wat mij opvalt bij de DK2 is dat sommige demos (met name de 'Demo Scene' bij de configuration utility) echt heel goed zijn, terwijl andere veel slechter zijn. De Demo Scene houd ik makkelijk langere tijd vol, maar hoe slechter de latency in de demo, hoe eerder ik er moeite mee krijg.

Voorlopig lijkt de vuistregel: Hoe leuker/uitgebreider de demo, des te slechter de latency. De leukste demos zijn aangepaste spellen, maar hierbij is de latency vaak echt heel slecht. Dit komt door 2 dingen:
  • Gewone spellen streven in de regel niet naar een constante 75fps, maar naar mooie graphics waarbij FPS boven de 20 moet blijven
  • Gewone spellen maken vermoedelijk nog geen gebruik van Time Warping, wat echt een wereld van verschil maakt.
Wat betreft de hardware op je hoofd hebben... De Oculus Rift DK2 voelt een beetje aan als een zware duikbril op je hoofd hebben... Wat ik op zich wel treffend vind aangezien je je echt 'onderdompelt' in de virtuele wereld. Je krijgt een beetje een afdruk op je gezicht van waar de bril heeft gezeten maar ik vind het persoonlijk goed vol te houden. Mits de latency goed is kan ik het wel een uur of wat volhouden denk ik. Vaak zijn er echter praktische redenen om hem eerder uit te zetten... zin in een sigaret bijvoorbeeld. In de VR kun je echt weinig doen wat betreft roken, koffie drinken... Łberhaupt zien wie er in huis is etc.. :+

Wat betreft deze bril en ook andere die we nu zien die 'even snel' een bril uitbrengen... Ik geloof er helemaal niet in. De hardware is namelijk veel minder het probleem dan de software.

Die DK2 teken ik in principe zo voor wat de hardware betreft, maar de software is vaak nog om te huilen. Even snel de game camera verdubbelen en laten aansturen door de headset... Daar kom je er echt niet mee. Voor VR moet er vanalles aangepast worden. De latency, framerate, maar ook dingen als hoe de menus werken, cutscenes (zijn verschrikkelijk in VR) en sowieso de controls.

Met Oculus Rift wordt er een soort standaard neergezet. Vergelijk dit met de consoles. Developers weten op welk doel ze zich moeten richten. Met John Carmack als CTO hebben ze ook een techneut pur-sang binnen gehaald die echt *alles* van 3D software/rendering afweet en die er voor zorgt dat de games goed (kunnen) worden. John heeft speciaal voor Oculus allerlei nieuwe technieken uitgevonden/uit het stof gehaald (zoals Time Warping) die vervolgens in de SDK voor iedereen beschikbaar worden... Bij Oculus zit het dus (op termijn) met de software wel goed. Kijk maar eens naar de keynote speech van John Carmack en je ziet hoeveel die man er vanaf weet en hoe gericht hij bezig is VR te verbeteren. Dat gaat niet vanzelf.

Maar hoe gaat dat met dit bedrijf? Gaan die software developers ondersteunen? Komt er een soort standaard SDK? Ik vermoed van niet. Zeker aangezien er nog een smartphone in geschoven moet worden. En dus kun je belabberde software gaan verwachten. En als de software r*k is dan kan de hardware nog zo mooi zijn, je eindigt toch met een r*k ervaring. Ik ben bang dat dit een gadget wordt die zometeen bij de meeste kopers in de kast ligt te verstoffen omdat er geen goede software voor is.
Natuurlijk moet je er wel bij zeggen welke versie van de OR je had gebruikt. Bij de DK1 hadden heel veel mensen er last van, bij hun nieuwe crescent bay hoor je dan weer vooral veel verhalen van mensen die er anders wel last van hadden die geen problemen hadden met de nieuwe versie.
Maar dan moet de software dit allemaal wel goed ondersteuenen en dat valt vaak nog vies tegen. Zelfs 'DK2-enabled' demos hebben vaak teveel latency omdat ze gewoon niet goed genoeg getuned.
Ik vermoed de laatste, het was het team achter Rift op Cebit 2014 te Hannover... Lijkt me onlogisch dat ze een vorige versie gebruiken.
Duizeling na 2 minuten is niet goed, dit kan te maken hebben met je IDP profiel of een verkeerde demo/game (de boel moet vloeiend lopen anders word het niets).
Duizeling gebeurde na de demo, wanneer we de Occulus Rift dus niet meer aanhadden... (gewenning aan het Real Life dus :P)
Was het allemaal wel goed ingesteld? Dan doel ik op de lensafstand, en in software de neklengte/tussen-oog-afstand etc etc etc? Of heb je hem (zoals 9/10 mensen) gewoon opgedaan en gekeken?
Er is een begeleider die de bril opzet en het is gericht aan bezoekers van een expo..... Ik veronderstel dat 0% van de bezoekers de bril zal controleren op lensafstand en dergelijke.
Snap ik, maar dan is het niet zo raar dat er ongemak kan optreden.
Ik heb de Oculus Rift nu net iets meer dan een week en de belangrijkste uitdaging voor VR lijkt mij nog altijd om het beeld echt perfect jouw hoofdbewegingen te laten volgen en precies het juiste perspectief weer te geven.

Goed dat Oculus hier ook sterk de nadruk op gelegd heeft, en ze zijn al een heel eind gekomen met de headtracking in de DK2. Alleen heb ik de indruk dat nog enkele laatste stappen gezet moeten worden om de tracking en het perspectief echt perfect te krijgen (voor verschillende mensen met elk een eigen vorm van het hoofd en positie van de ogen). Ook ik voel regelmatig nog een "disconnect" tussen wat er wordt weergegeven op de Rift en wat er in de realiteit zou te zien zijn.

De meerwaarde van de producten van Oculus zit hem in de ontwikkeling van de software rond de headset denk ik. Daarom heb ik ook mijn twijfels bij dit soort producten van fabrikanten die pas laat (en vermoedelijk alleen met hardware) op de kar springen. Ik verwacht wel Oculus op zijn minst bepaalde functies zal afschermen, zodat de concurrentie niet zomaar een ander toestel op basis van de Oculus drivers kan laten werken.

Anderzijds zou Oculus ook de hardware zeer voordelig willen aanbieden, waardoor het misschien sowieso moeilijk wordt voor concurrenten om evenveel "bang for bucks" te kunnen leveren. Het prototype op de foto ziet er in ieder geval nog niet erg comfortabel uit...
Eigenlijk jammer, goedkope opties zoals deze en die Samsung vr bril zullen alleeen op de smartphone werken wat betekent slechte graphics en inferieure VR experiences tegenover bv Project Morpheus en Oculus die ondersteund worden door veel krachtigere hardware.

Als mensen hun eerste VR ervaring met zo'n smartphone beleven zal het snel gedaan zijn met de mainstream adoptie van serieuze VR.

[Reactie gewijzigd door segascope op 20 oktober 2014 18:04]

Beste Segascope dit is pure bullshit,oftwel klinklare onzin, je weet echt niet waar je over praat, ik heb ze gezien en getest op de CES beurs het zijn prima producten die stuk voor stuk met de kleine competitie meer dan goed mee kunnen, de grafische prestaties zijn uitstekend! Helaas is Nederland en eigenlijk heel Europa niet echt interessant voor hun, zij richten zich voormamelijk op AziŽ en Amerika. Al zijn al hun producten zijn overigens gewoon in Londen te koop bij de Europese vestiging voor zeer competitieve prijzen.

[Reactie gewijzigd door michael37 op 21 oktober 2014 23:07]

Oppo is niet de eerste de beste, in Europa klein maar in AziŽ de nr.2, ook de Killers Oppo5 en de nu nieuwe Find 7 en de Find 7 plus waar Mijnheer Tweakers gewoon prijzen van bekend zijn, even op Internet kijken. Alle producten inclusief de geweldige OnePlus ONE die ook van Oppo mensen is kost 299 in de 64 gb uitvoering, de Oppo Find 5 is er nog maar heel even voor 349 euro en de Find 7 is 399 en de Plus 499 ook dit zijn fantastische gsm's met super prijs kwaliteitsverhouding. Alles is te koop in Londen voor de gewone europrijzen, geen uplift ook geen vervoerskosten. Ik heb ze allemaal getest en zijn stuk voor stuk goede producten voor zeer lage prijzen met goede garantievoorwaarden.

[Reactie gewijzigd door michael37 op 21 oktober 2014 23:10]

Gezien hoeveel problemen Occulus Rift met hun 'worldclass dreamteam' van techneuten heeft met duizeligheid bij de testers na het opzetten van zo'n bril, wat voor kennis heeft Oppo waarmee ze diezelfde problemen oplossen? Of mogen ze meeliften op de kennis van OR?
Ook als ze niet "mogen" meeliften op de kennis van Oculus, hebben ze al, net als andere concurrenten al een paar jaar de kat uit de boom kunnen kijken tijdens de grotendeels publieke testfase van de Rift. Dus ze kunnen al een redelijk beeld hebben van wat werkt en wat niet, en dat scheelt een hoop. Want niet alle innovatie is af te schermen met patenten.
Sterker nog, Oculus heeft alles vrijgegeven van de DK1 - het is niet heel gek dat er een flood aan produkten komt, maar desalniettemin word het geen Rift-ervaring, al was het alleen al vanwege het gebrek aan positionele headtracking
Ik zie hier al een probleem voor brildragers 8-)
Ik neem aan dat je gewoon de dioptrie kan instelllen. Net als bij een camera of verrekijker.
Ik heb een Google Cardboard oplossing geprobeerd. Een Chinese plastic variant waarvan je de lenzen enigszins kunt verplaatsen naar links en rechts. Het werkt toch niet zo goed als ik hoopte en had echt een kijkdoos gevoel waar ik duidelijk zag dat ik door een bril keek. Dit kwam natuurlijk omdat het een el-cheapo bril betreft. Ik werd tevens een beetje misselijk na 15-20min gebruik, volgens mij is dat best een obstakel voor langdurig gebruik.

Ik ben overigens Sterografisch-blind. Ik zie 3D films in de bioscoop als een gewone 2D film. De extra diepte, zwevende ondertitels zijn mij volledig onbekend. Ik zie het zelden als er wat op mij afkomt, maar de algemene ervaring is gewoon dat ik de meerwaardige-diepte niet waar kan nemen. Ik ben bang dat ik hier ook hinder van ondervind met een VR bril. Ik zie wellicht niet de volledige diepte die anderen wel waarnemen, maar dat moet ik even afwachten tot de Rift uitkomt.
Dat is knap vervelend. Er is een developer die dit ook had (geen diepte zien) - die heeft software ontwikkeld waarmee je kunt trainen (in geval van lui oog) en hij ziet nu wel 3d.
Ik vind de diepte-ervaring van de Rift ook niet erg uitgesproken (eerder "gewoon" realistisch), dus volgens mij mis je niet zoveel als je het 3D effect niet kan zien. Overigens kan je in de Rift wel veel beter inschatten waar objecten zich bevinden omdat hun positie verandert bij hoofdbewegingen (motion parallax).
Ik denk dat het met de Rift inderdaad een geheel andere ervaring is. Daar zitten zoveel softwareoptimalisaties in die de concurrentie niet heeft dat een echte vergelijking niet opgaat :) Ik ben nog steeds hoopvol!
Zo te zien kan je de lensjes niet verstellen, dus dat betekend dat het niet voor iedereen geschikt is. Bij andere brillen zag je weleens dat je ze van links of naar rechts kon verstellen.
Lenzen dus.
Ik hoop wel dat er een algemene standaard ofzo voor die dingen komt. Dat ontwikkelaars niet per bril een aparte versie hoeven ontwikkelen.
Ik heb zaterdag de VR-bril van Samsung op gehad. Ziet er mooi uit, zat bij mij prima, alleen het beeld was matig (erg grove pixels). Heb niet verder gekeken dan de 3D-filmpjes met danseressen, helikoptervlucht enz., mogelijk dat er meer uit te halen valt en zit de beperking in de opname.
Kan me niet voorstellen dat deze houders voor smartphone's meer een dan leuke gimmick zijn. Het enige waar ik verwachtingen van heb is de Oculus Rift. Met al hun geld en techneuten zijn ze al een paar jaar bezig een fatsoenlijk werkend product op de markt te krijgen. Als het echt zo simpel was als een smartphone in een houder stoppen dan had ik de CV al op de markt verwacht.
Hier begint de fragmentatie. Er is ook geen echte VR api nog en qua grote spelers doen nu alleen Oculus en Sony er wat mee. Nu allemaal brillen met een slot voor een smartphone. Terwijl smartphoens niet de rekenkracht voor echte VR games hebben en geen link naar andere apparaten toe.
Blijkbaar zien alle fabrikanten wat wij (nog) niet zien.
Waarom zou je anders nu ineens massaal een opmars in VR gaan beginnen... er zijn vast wel gave applicances hiervoor dan denk ik...
Om proberen iets mee te rijgen van de hype. Kijk maar naar 3D wat uiteindelijk op niks uitliep.
Maar als zij net zo goed als wij weten dat dit niets anders dan gimmicks zijn, levert het natuurlijk gewoon niets anders dan een slechte naam en onnodig hoge kosten.. in de huidige economie (tuurlijk ik kan wel een aantal nutteloze voorbeelden noemen) is dit toch gewoon geld bloeden... tijd en energie die je beter in wat anders had kunnen steken. Kijk sony kan het wel lijden... facebook zeker. maar de kleinere spelers kunnen zich deze grapjes op de grote schaal natuurlijk niet permiteren .

Vandaar dat ik ook denk dat er misschien toch wel iets nuttigs te halen valt?
Bijna alle smartphone hebben bluetooth, wifi en usb. Genoeg om mee aan de computer te koppelen.
Een universele API is wel iets waar aan gewerkt moet worden, anders krijg je 'Game x, now supports Oculus Rift' en 'Game y, now supports Oppo VR', waar het eigenlijk zou moeten zijn 'Virtual Reality support'.
Met vreselijk veel latency. OR en Sony zijn hard bezig de latency zo minimaal mogelijk te houden. Die gaan dat niet via bluetooth doen en standaard USB.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True