Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 135 reacties
Submitter: luuj

Cyanogen, het bedrijf achter de custom rom CyanogenMod, heeft een mogelijke overname door Google afgewezen. De zoekgigant toonde interesse. Cyanogen heeft inmiddels een deal met een derde fabrikant om zijn custom rom mee te leveren met een toestel.

CyanogenGoogles Android-topman Sundar Pichai zou gesproken hebben met de top van Cyanogen, het Amerikaanse bedrijf dat de custom rom ontwikkelt, maar de topmensen van Cyanogen hebben een overname resoluut van de hand gewezen, stelt de betaalde techsite The Information, die doorgaans beschikt over juiste informatie.

De zoekgigant is niet de eerste die interesse zou tonen in een overname van het nog jonge bedrijf, dat vorig jaar is opgericht. Ook Samsung, Amazon en Microsoft zouden interesse hebben getoond. Cyanogen is een aantrekkelijke overnamekandidaat, omdat de medewerkers de technische kennis hebben om snel nieuwe features in telefoonsoftware te plaatsen. Bovendien is CyanogenMod op weg om na Android en iOS het populairste mobiele platform te worden; daarvoor moet het nog wel onder meer Windows Phone voorbij.

Cyanogen heeft na Oppo en OnePlus een deal met een derde fabrikant gesloten om CyanogenMod voor te installeren op een toestel. Het is het Indiase Micromax, een fabrikant die onlangs met Google samenwerkte voor een van de drie eerste Android One-toestellen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (135)

"Bovendien is CyanogenMod op weg om na Android en iOS het op twee na populairste mobiele platform te worden"

:? maar cyanogen is toch Android? En geen OS op zich?
Ubuntu, kubuntu,... worden ook als afzonderlijke os' n gezien. Hoewel ze dezelfde basis hebben. Dus niet zo abnormaal om cyanogenmod als een apart os te beschouwen
Dan moeten ze het niet naast Android zetten maar naast Google Android, beide hebben AOSP als basis...

Het is niks meer dan Android (AOSP) met wat extra files, hoe kan je dan spreken van een ander OS...

Anyway dan is Samsung's, HTC's, LG's en Sony's Android natuurlijk ook allemaal een eigen OS. Je kan niet alleen CM apart pakken dan is de rest ook gewoon een apart OS en staat Samsung met hun Android bovenaan, waardoor CM sowieso al ruim buiten de Top 3 beland, misschien wel buiten de top 10...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 oktober 2014 09:10]

"Bovendien is CyanogenMod op weg om na Android en iOS het populairste mobiele platform te worden"

"Het zijn wel afzonderlijke OSen, Linux is enkel de kernel, alles wat er eromheen zit maakt het een OS. "

"Anyway dan is Samsung's, HTC's, LG's en Sony's Android natuurlijk ook allemaal een eigen OS. Je kan niet alleen CM apart pakken dan is de rest ook gewoon een apart OS en staat Samsung met hun Android bovenaan, waardoor CM sowieso al ruim buiten de Top 3 beland, misschien wel buiten de top 10... "

Juist!! Cyanogenmod is een Android schil, dus of samen met Android rekenen, of inderdaad Samsung Touchwix, HTC Sense etc ook allemaal los rekenen..
Niet helemaal. Ik vind de term 'platform' eigenlijk nog het beste passen. Ook bij roms van Samsung en bijvoorbeeld LG.

Een schil zou omschreven kunnen worden als zoiets als xposed icm een launcher. De roms van de fabrikanten gaat toch echt een stuk dieper.
Het is niks meer dan Android (AOSP) met wat extra files, hoe kan je dan spreken van een ander OS...
De afkorting zegt het al hŤ, Another Open Source Project ;)

[Reactie gewijzigd door purrple op 3 oktober 2014 09:32]

De A staat voor Android, niet voor Another: bron

Ik denk inderdaad dat alle varianten op Android een eigen OS zijn. Naast CM heb je namelijk ook nog MIUI, wat vooral op de toestellen van Xiaomi het standaard-OS is. Hetzelfde geldt voor Touchwiz, Sense en al die anderen. Ook al zijn ze ontwikkeld als zijnde een schil bovenop Android, het zijn op zich zelf staande OS'en met hun eigen functionaliteit.

Ergens is het wel slim dat ze de overname hebben afgewezen. Waarschijnlijk zou CyanogenMod CyanogenMod niet meer zijn als Google het voor het zeggen zou krijgen, afhankelijk van het wel of niet vertrekken van CM-medewerkers.
Misschien moeten we dat ook wel zo bekijken. Want elk heeft ongetwijfeld andere prestaties, zelfs op dezelfde hardware.
Cyanogenmod staat op heel veel (ietwat) oudere devices geÔnstalleerd om die anders geen update zouden krijgen.

Reken dus maar dat je bij alle fabrikanten een deel van hun OS aantal mag aftrekken en gedeeltelijk bij Cyanogen bijtellen (en bij een aantal andere roms)
Ubuntu, kubuntu,... worden ook als afzonderlijke os' n gezien. Hoewel ze dezelfde basis hebben. Dus niet zo abnormaal om cyanogenmod als een apart os te beschouwen
Door wie worden deze als afzonderlijke OSen gezien? Het is sowieso geen apart OS het is Linux, het is IMO zelfs geen aparte Distro.

Voor de meeste mensen is het gewoon Ubuntu. Bij Distros zoals openSUSE maakt KDE, Gnome, LXDE etc deel uit van de orginele Distro.
Dat Ubuntu daar een aparate repo van maakt is hun keuze, maar dat maakt het geen aparte Distro.
Ubuntu, openSUSE, Fedora, RHEL, SLES, Centos etc zijn allemaal Linux, maar het zijn aparte Distro's.
Het zijn wel afzonderlijke OSen, Linux is enkel de kernel, alles wat er eromheen zit maakt het een OS.
Het zijn wel afzonderlijke OSen, Linux is enkel de kernel, alles wat er eromheen zit maakt het een OS.
Met de Linux Kernel is het begonnen., met GCC en Bash. Maar alle Linux Distro's zijn allemaal afgeleid van de Linux Kernel met GNU tools. Eigenlijk GNU/Linux verkort Linux.

Zie ook Community development dat Linux momenteel meer dan alleen de kernel is.

Als het alleen een kernel zou zijn zouden binaries van andere Distro's niet zonder meer op een andere Distro lopen. Steam en steamspellen lopen ook gewoon op bijvoorbeeld openSUSE terwijl ze voor Debian/Ubuntu ontwikkeld zijn.

Momenteel is er ook iets zoals de Linux Standard Base.
Offtopic: Dus OSX (unix) is ook een distro?

Ik denk dat CM geen eigen OS is, maar een zeer uitgebreide en aangepaste Android versie, met eigen build nummers, eigen kernels en eigen apps.

Het lijkt eigenlijk erg op zoiets als Touchwiz of MIUI.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 3 oktober 2014 12:42]

Nahjah en daar begint het dan weer met de wazige lijn;

Touchwiz is een "Slap-on" ding, waarbij Stock android met een diep-aangepaste kernel en een launcher + wat fonts / incoontjes wordt aangepast.

MIUI is ondertussen een losse kernel en zou bijna helemaal zonder stock android onderdelen werken, maar nog wel een aantal API's gebruiken.
CM is wat betreft veel onderdelen eigenlijk nog heel close met Android.
Ik zou het eerder een Ubuntu / Kubuntu noemen, maar het is nog dichter bij dan dan, want ze gebruiken niet eens een andere UI. (Trebuchet is een soort + versie van wat google al maakt)

Ik zou zeggen dat CM een "stock distro" is, waar MIUI en OSX zo veel afwijken dat het wel eigen OSsen zijn. Touchwiz daarin tegen is amper een eigen distro te noemen, zeker gezien je in ťťn sessie de TW launcher ťn kernel van het toestel kan halen en je dan gewoon een werkende (welliswaar licht kreupele) Android versie hebt lopen.
Miui is anders gewoon gebasseerd op CM. CM komt van AOSP en dat komt uiteindelijk allemaal neer op Android. Ik snap je punt daarom niet helemaal.

Alle versies draaien eigen kernels (ja, ook Touchwiz), gebruiken een eigen interface en worden ontwikkeld (op dit moment) icm hardware.
versies draaien eigen kernels (ja, ook Touchwiz), gebruiken een eigen interface en worden ontwikkeld (op dit moment) icm hardware.
Je bedoeld waarschijnlijk zelf gecompileerde of mogelijk kernels met minimale aanpassingen. Het blijft een Linux Kernel.
En je punt is?

Zoals ik aangeef komt het uiteindelijk gewoon van AOSP build(s). Net zoals CM. Ook MIUI en eigenlijk alle andere varianten. Dat ze flink of minder flink aangepast zijn is irrelevant.
En je punt is?
Mijn punt is eigen Kernel. Voor mensen zonder Linux en/of Open Source kennis kan dit verwarrend zijn. Binnen de closed OSen is een eigen kernel meestal een compleet andere door hun zelf ontwikkelde kernel.

In dit geval is de code base van de Android Linux kernel gebruikt, met mogelijk kleine code aanpassingen.
En bij MIUI niet dan ofzo?? Nogmaals, MIUI komt gewoon van CM vandaan.
Offtopic: Dus OSX (ook unix) is ook een distro?
Kun je dit a.u.b. onderbouwen?

Ter informatie Linux is geen Unix. Linux heeft wat goede zaken van Unix geleend. Het is een Unix Like OS.

Binnen Unix heb je sowieso geen distros. HP-UX, AIX, Solaris etc zijn geen distros. Dit zijn Unix varianten afgeleid/evolueert van de originele AT&T Bell Labs Unix.
Wat ik bedoel is dat de basis van de distro's niets anders is dan een kloon van UNIX, oftwel Linux.

Een beetje vergezocht, geef ik toe, maar uiteindelijk is de basis (vrijwel) hetzelfde. Waar trek je de grens...
Wat ik bedoel is dat de basis van de distro's niets anders is dan een kloon van UNIX, oftwel Linux.
Sorry maar deze opmerking slaat nergens op.
Linux is geen Unix het is een Unix Like.
Unix is veel ouder dan Linux.
Daardoor is een afgeleide van Unix nog zeker geen Linux.

Je moet de opmerking dat iets dat een Unix clone is ook een Linux clone is eens verkondigen in de *BSD developers/gebruikers groep. "*BSD is een Linux Clone".

Dan zul je wind behoorlijk van voren krijgen.
Linux Is Not UniX, verder is dat ook op BSD gebaseerd en niet op Linux dus je argument slaat als een tang op een varken.
Linux Is Not UniX, verder is dat ook op BSD gebaseerd en niet op Linux dus je argument slaat als een tang op een varken.
Off Topic:
En toch krijgt de post een +1.
Dit is niet bedoeld als kritiek aan het adres van @exmatproton hij post tenminste nog waardoor mensen er op kunnen reageren. Niet iedereen kan alles weten, ik weet ook wel verkeerde aannames gepost daar is niets mis mee. Zo leer je ook iets.

Maar dit is kritiek aan mensen die wat liggen te moderen zonder van toeten of blazen af te weten.
Modereer a.u.b. als je ergens verstand van hebt.
Ik hoop sowieso dat het tweakers moderatie systeem op de schop gaat. Laten ze eens beginnen met een lijst van inlog namen die wat gemod hebben.
Dan kan door gebruikers gezien worden wie bijvoorbeeld sensuur mod (meningen die waar zijn maar niet gezien willen worden, die dan weg gemod worden).

Ik zal wel weg gemod worden want de modders zonder/met weinig verstand van zaken zullen deze opmerking niet leuk vinden. Hopelijk zijn er meer modders die mijn mening delen waardoor deze post blijft staan.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 3 oktober 2014 11:49]

Ik zeg anders nergens dat UNIX Linux is, of andersom. Ik haal enkel aan dat Linux een "UNIX kloon" is. Dat gezegd hebbende; mijn punt had niets te maken met "hetzelfde zijn". Maar eerder met wat is wat en wanneer vooral. Het lijkt op dit moment vooral een kwestie van wat je als basis ziet.

Zo gebruik ik OSX als voorbeeld omdat de basis van Linux gewoonweg een kloon is van UNIX. En in die zin, hoewel niet hetzelfde, is het een afgeleide.

Wederom, OSX is geen Linux. Net zo min als Cyanogenmod een OS is.
Maar de basis en daarmee ook relatieve compatibiliteit is een dragende factor bij deze OS-en/ROM's etc...

Offtopic: jouw opmerking is prima en heb deze dan ook +1 gemod. Maar ik voel me niet aangesproken.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 3 oktober 2014 20:29]

Windows word al vanaf de eerste versie een OS genoemd.
Terwijl het indertijd eerder een Shell / gui was voor DOS.
Dus, 1, 2, 3, 95,98, 98SE,ME

De NT lijn is wel te rechtvaardigen als een OS, en niet een SHELL.
Ik ben het met je eens. Maar inmiddels zijn we aanbeland bij een enorme hoeveelheid forks met dezelfde basis. Ik weet niet of je nu Cyanogenmod een OS kan noemen. Ik zeg van niet. Maar het heeft ook vooral te maken met hoe je ernaar kijkt.

Zo noem ik MIUI ook geen geen OS, maar daar is inmiddels zoveel aan gewijzigd......ik kan me voorstellen dat mensen dat zien als een OS.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 3 oktober 2014 18:52]

Android highly customable zonder Bloatware is in een zin de mod
Argument van de binaries klopt niet DOS binaries lopen op FreeDOS, Windows en OS/2. Binaries van een OS kunnen dus op meerdere OS'en draaien.
Android is ook een Linux distro ;)
En Android is toch uiteindelijk ook Unix?
Nee, on eens. Het zijn linux distro's. Zo zal het ook gaan gebeuren met android roms denk ik. Gewoon android distro's.
CyanogenMod is een open source besturingssysteem voor smartphones en tablets, gebaseerd op het populaire besturingssysteem van Google, Android. Het is ontwikkeld als een vrij te gebruiken open source software en is gebaseerd op de officiŽle uitgebrachte versies van Google's Android.

;)
Het is niet gebaseerd op de Google's Android.versie (want daarvoor moet je een contract bij Google afsluiten), maar op de AOSP versie van Android.

Ben persoonlijk blij dat ze niet in zee gaan met Google. Deze ontwikkelaars zijn een van de laatste die niet in greep zijn van Google en niet verplichten met hun ROMS de 20 apps mee te leveren bij hun android toestellen.

Gebruikers zijn dit ook steeds meer beu en gaan tegenwoordelijk meer opzoek naar smartphones waar je alle rechten bij hebt.
En toch installeer ik Google Apps elke keer mee. Ik meen me te herinneren dat de Play Store niet standaard in CM zit en dat je het daarom moest mee installeren.
Dit klopt maar dat betekent niet dat je gelijk al die andere Apps van Google moet installeren. Het is juist fijn dat je zelf kan kiezen wat je wel of niet op je device wilt.
Er zijn verschillende packs in omloop toch? In dat geval kan je inderdaad zelf kiezen, volgens mij heeft het kleinste pack alleen de Play Store, GMail en wat Google onderdelen die nodig zijn. Verder geen idee eigenlijk.

Al met al een grote verbetering tegenover de zooi die zich Touchwiz noemt. En het ziet er nog beter uit ook :)
AOSP is ook van Google dus in die zien kun je ook bij AOSP spreken over Google's Android. Daarbij zijn alle roms (CyanogenMod, Miui TouchWiz, enz, enz.) gemodificeerde AOSP's.

In iedergeval is Android een OS die gebruik maakt van een Linux kernel, en naar mijn idee, is elke afgeleide van dit "Android OS" gewoon hetzelfde danwel gemodificeerde OS.
Google heeft Android inderdaad overkocht, maar heeft gelukkig hun gesloten versie en open versie van elkaar gescheiden gehouden.

Fabrikanten die de playstore willen meeleveren met bij hun devices moeten een contract aangaan met Google. Hierin staan meerdere eisen zoals het meeleveren van x aantal apps en dat ze geen AOSP versie mogen uitbrengen. Dit is ook de reden waarom Sony uiteindelijkgeen AOSPversie levert. Google verbiedt dit gewoon.

Beetje bij beetje duwt Google de AOSP versie uit de markt te drukken en de volledige controle over Android te krijgen. Ik vind het dus niet raar dat de EU (eindelijk) een stokje hiervoor wilt steken en eist dat Google data tussen hun diensten niet meer mag uitwisselen.

Het installeren van de playstore is iets anders dan gebruik maken van een Android phone met Google diensten (die ieder niet te deinstalleren zijn).

[Reactie gewijzigd door vali op 3 oktober 2014 10:53]

CyanogenMod word ook op de oneplus one gezet, en er zit ook Android 4.4.4 Kitkat erop.
Bij mij staat CyanogenMod op de Oppo Find 7. Vond het sowieso raar dat een toestel uit Q2 2014 van § 450 nog met het (in softwaretermen) antieke Android 4.3 Jelly Bean werd geleverd. Oppo gaf zelf aan dat de Kitkat-upgrade in Q3 of Q4 van dit jaar uit zou komen - zeg maar rond de release van Android L, waardoor ze weer ruim een jaar achter liggen op softwaregebied.

Aaangezien ik geen zin heb om op dat getreuzel te wachten heb ik dus CM 11 geÔnstalleerd.
Vind ik ook, als je CyanogenMod als een OS ziet, dan moet je ook de Samsung 'skin' als eigen OS zien bijna, en die is dan gelijk OS nummer 1, want een hele snelle search zegt dat 60% van Android op een Samsung draait.
En hoeveel van die Samsung gebruikers hebben een customROM erop staan? Ik heb 2 samsungs (telefoon en tablet)en beide draaien ze een customROM (geen samsung ROM)

[Reactie gewijzigd door idef1x op 3 oktober 2014 09:02]

Al is het 10% dan slaat het nog geen deuk in een pakje boter wat de stats betreft...
Ik denk dat je gelijk hebt. Punt is meer, dat Aikon een kromme vergelijking maakt, want hij vergelijkt een hardware platform met een software platform. Mijn s4 bijvoorbeeld is een Samsung, maar draait alvast CM11 op ;)
Dat is inderdaad zo de verkoopcijfers van Android versies zegt niet 1:1 wat over de gebruikte versies.
Op zich is de vergelijking niet helemaal fout. Hoe groot is het percentage mensen dat daardwerkelijk een custom firmware op hun telefoon gooit?
Klopt CyanogenMod is een custom rom van Android. Net zoals Samsung hun eigen rom heeft voor Samsung toestellen.

Het platform van Cyanogen staat echter bekend als een van de meest updatende en recente custom roms die voor elke Android telefoon (uitzondering daargelaten) geinstalleerd kan worden.

Wel meen ik gelezen te hebben dat Cyanogen al een tijd op nummer 3 staat, uit dit artikel blijkt dat ze Windows Phone nog voorbij moeten. Ik zoek de bron nog even :)
Maar als je op die manier rekent is TouchWiz van Samsung nummer 1, iOS of de Huawei skin nummer 2 en 3, etc. Stock Android is dan maar een kleintje... Je kunt natuurlijk niet alle Android bij elkaar gooien en alleen Cyanogen apart tellen.

Cyanogen draait natuurlijk op toestellen van verschillende merken, dus is ook niet helemaal goed te tracken.

Belangrijker nog vind ik dat het niet echt een apart platform is. We hebben het dus over verschillende grootheden.
Ik denk dat het duidelijk is dat er verwezen wordt naar google's android, met dingen als Google Now in de interface, en waarbij een steeds groter aantal apps van google voorgeÔnstalleerd geleverd wordt.
In de basis wel maar dan zwaar verbouwd en heeft veel meer features dan standaard Android.

Het zou jammer zijn als bv Google het overneemt want dan valt er een alternatief voor een standaard voor geÔnstalleerde Android weg. Cyanogen mod werkte de keren dat ik het gebruikt heb er goed.
"Bovendien is CyanogenMod op weg om na Android en iOS het op twee na populairste mobiele platform te worden"

:? maar cyanogen is toch Android? En geen OS op zich?
IMO is het geen apart OS. Het is IMO een customisered versie van Android. Niet anders dat een Customised Android variant van HTC, LG, Samsung etc.

Het voordeel van CyanogenMod is dat ze het op Tweakers en personen die controle willen hebben gericht is.
platform staat er, niet OS
Je zou kunnen zeggen dat het apparte distros zijn, omdat ze Android best hevig aanpakken. Stomme is wel, dat ze na iedere grote release van Android onmiddelijk branchen en dat Google daarmee eigenlijk iets koopt wat ze zelf hebben gemaakt, maar dan een gestripte/gemodificeerde variant.
Tsja, en android is linux is research unix, evenals OS X dan bsd is wat ook research unix is :)
Linux is geen Unix

1- ze hebben nooit de Unix licentie gekocht/betaald
2- Linux is een kloon, de code is niet gebaseerd op Unix.
Linux is een Unix-achtige, meer een kloon, maar het heeft tegenwoordig ook veel features die traditionele UNIX kernels zoals BSD niet hebben. OS X is wel een officiŽle UNIX, Apple heeft geld betaald om het te laten keuren. Maar OS X heeft ook niet helemaal een traditionele kernel, want het is gebaseerd op de XNU hybride kernel wat neerkomt op Mach microkernel + IOKit + BSD kerneldelen
Tsja, en android is linux is research unix, evenals OS X dan bsd is wat ook research unix is :)
Leuke term Reseach Unix, maar slaat natuurlijk nergens op.

Er bestaat sowieso maar een Research Unix.

BSD is een volwaardige Unix variant ontwikkeld door University of California, Berkeley.

Als er al iets geweest iets als Edu/Research Unix (buiten bovengenoemde) zou dat MINIX kunnen zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 3 oktober 2014 11:16]

wat? ze zijn gemaakt door compleet andere ontwikkelaars, draaien andere kernels, andere userspace.... waar heb je het over? ;)
Cyanogenmod is gewoon AOSP android getweakd met wat extra opties.
Wat het CM project zo bijzonder maakt is hun gigantische backwards compatibility ondersteuning voor legacy hardware. De lijst van ondersteunde apparaten is indrukwekkend.
Zelfs de oude GalaxyS is bij hun updatebaar naar Android 4.4.4 wat op zich al een bijzondere prestatie is gezien de magere hoeveelheid RAM. Talent hebben ze dus zeker.

MS was al in ze geintresseerd en nu Google dus ook.
MS is in ze geintresseerd omdat CM makkelijk AOSP Android kan aanpassen en optimaliseren voor nieuwe hardware, ze hebben een flinke knowhow. CM (zowiezo AOSP) zou ook een uitstekende springplank kunnen zijn voor evt. opzetten en onderhouden van een eigen fork.

Google's motieven zijn niet zo helder.
Misschien willen ze een betere ondersteuning van Legacy hardware en CM opkopen is een eenvoudige manier om dat te bereiken. Een andere invalshoek is dat Google CM wil opkopen om te voorkomen dat ze in handen van MS/Amazon vallen. Google wil misschien niet dat de concurrentie Android gaat lopen forken (met CM als basis) waardoor ze tzt minder grip krijgen op het Android eco systeem met als netto resultaat minder inkomsten via gapps. Aquisitie is dan een logische stap.

Het ene sluit het ander niet uit, uiteraard.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 3 oktober 2014 13:10]

"Bovendien is CyanogenMod op weg om na Android en iOS het op twee na populairste mobiele platform te worden"...

Cianogen is toch gewoon een android variant. Niet heel anders dan hoe HTC of Samsung een eigen variant op android maakt. En dat tellen we ook niet als eigen os.

Misschien omdat de app store niet meegeleverd (werd).

Verder lijkt me het sterk dat een top een bod van google afwijst. Die zijn meestal niet zuinig, ze moeten wel sterk in hun schoenen staan en verwachten binnen korte tijd nog meer waard te worden.
Of gewoon principes hebben.

Google gaat steeds meer de verkeerde kant op met Android, Cyanogen wordt juist steeds volwassener.
Wat bedoel je met Google die de verkeerde kant op gaat met Android?
Ik denk dat Jeroenneman zaken bedoelt als full screen advertenties.

De hele google suite van applicaties.

Het is gewoon niet fijn als een bedrijf bepaald wat jij op je telefoon moet hebben.

Ik prefereer CM en nodig google dan op eigen termen uit.
Exact wat ik bedoelde

Google forceert dingen zoals Newstand, Books en Play Movies.

Ook die nieuwe ad opties zie ik niet echt zitten.
- Full screen recalme mogelijk maken
- 22 in plaats van 9 verplichte apps
- dwingende interface voor Google car.

Kortom, steeds minder vrijheid voor de fabrikant van de hardware, om zich te onderscheiden.
Juist slim om af te wijzen. Ze zijn aan snel aan het groeien, dus worden ze snel meer waard. Of ze hebben principes (ja, dat bestaat ook nog). En willen hun eigen ding doen en niet verdwijnen in een gigant.
Waarom lijkt het je sterk dat een bod door google afgewezen is? Er kunnen andere redenen zijn dan louter geld, zijn de voorwaarden wel ok waarover het bod gaat om maar een simpele aan te halen.
Daarnaast is niet alles te koop, en dat is voor een "klein" bedrijf als Cyanogen wellicht een andere visie en strategie dan die Google heeft. Je kunt als bedrijf (zeker als je goed weet hoe je er financieel voor staat) bij je eigen visie blijven zonder dat er een Winstpakker-manager de "zaak" runnen bij een overname.
Ik zou CM ook graag willen gebruiken, maar helaas ben ik best wel een leek op gebied van Android. Het installeren gaat me nog goed af, maar ik kan nergens vinden hoe ik de grid voor iconen kan veranderen. Op een Note II is dat zo uit mijn hoofd 4x5, tegenover 5x5 die je krijgt bij de standaard rom. De iconen zien er naar mijn gevoel dan ook onnatuurlijk groot uit. Ik hoop dat ze dat in de toekomst wat makkelijker maken om te veranderen (als dat al mogelijk zou zijn).
Het verkleinen van iconen kan alleen door de dpi waarde te manipuleren in je build.prop (waarvoor je root nodig hebt). Het veranderen van de hoeveelheid rijen en kolommen in je launcher kan met de meeste launchers uit de market; Apex en Nova om er maar een paar te noemen.

[Reactie gewijzigd door LoermansA op 3 oktober 2014 09:28]

Installeer een andere laucher, bv Nova, daar kan je dit soort dingen instellen
Nova launcher betaald of gratis laat je veel van dit soort zaken regelen.

Voor mij is het uitzetten van animaties echt geweldig.
Cyanogenmod heeft de betere ROM. En het is dat bijvoorbeeld Samsung niet mee wil werken aan de bugfix in de camerasoftware, anders was er helemaal geen reden geweest om niet vanaf dag 1 CM op je nieuwe telefoon te draaien. Meer opties en meer snelheid; wat wil je nog meer.

Persoonlijk begrijp ik niet waarom een prima hardwarefabrikant als Samsung zonodig zijn inferieure Touchwiz-stempel op Android moet zetten. De hardware van Samsung verkoopt zichzelf, met hun premium onbuigbare kunststof. Touchwiz daarentegen is een argument om geen Samsung te kopen.
NIet volledig mee eens. Dingen als multi window zijn toch wel verrekte handig. Maar als er een CyanogenMod uitkwam met goede Wacom-ondersteuning, S View Window, multi window en smart stay, dan zou ik daar wel serieus naar gaan kijken.
Dat inderdaad. Touchwiz is een beetje jammer. Het gros van de mensen met een Samsung weet niet eens dat ze het hebben, maar het kan de indruk van Android wel verslechteren.
Ik vind het mooi dat het nog steeds kan.
Hobbyisten op "zolder" die wat moois en goeds maken en uitgroeien tot een bedrijf dat iedereen wil hebben.
Het is altijd jammer dat er van dat romantische zoldertje weinig van over zal blijven op het moment dat ze met miljarden gaan smijten in financierings ronden.
Die miljarden (kuch) maken het anders wel mogelijk dat de producten overal ter wereld verkrijgbaar zijn... :)
Waar ik op doel is dat er van het product wat je oorspronkelijk zo "mooi" vond, weinig over zal blijven omdat financiele belangen belangrijker zullen worden dan het product.
Dat is helaas wel waar: ieder voordeel hep ze nadeel... :-)
Wat mooi en klein begint, wordt inderdaad vaak door de commercie vernaggeld.
Maar ja, zo is tweakers.net ook begonnen. Uiteindelijk zul je een keuze moeten maken. Geld verdienen, of vrijwillig door blijven gaan.
Geef ze eens ongelijk. Maar ik vind het ook jammer. Toch zou ik ook die miljarden aannemen. Kan je in alle financiele rust je volgende zolderproject opstarten.
Soms kan de keuze om niet voor het geld te gaan meerdere redenen hebben natuurlijk.

Sommigen zien het al hun kindje en zijn bang dat de roots van het idee/product weggaat als het verkocht wordt. Ik kan me voorstellen dat het je pijn doet als je kindje/product, waar je veel tijd en energie hebt ingestoken totaal afwijkt van wat jij in gedachten had of wordt verwaarloosd . Het kan natuurlijk zijn dat bij de gesprekken het niet helemaal klikte qua ideeŽn voor de toekomst en dat dan die angst naar voren komt.

Aan de andere kant is de mens van nature vaak ook hebzuchtig en is genoeg niet genoeg. Op basis daarvan doen ze geen verkoop en denken ze nog meer winst te kunnen maken. Is natuurlijk altijd een gok.
Cynogen"mod"

Modificatie van de originele android OS dus.
Yup, CM is als je het mij vraagt niet de "bevrijding" oid. Dat is enkel schijn, het is technisch gezien nog steeds een overbodig laag bovenop een aangepaste Linux die alleen om commerciele redenen wordt gehandhaaf/geforceerd. Pas als we onze eigen kernels en software vrij op zogenaamde Android-hardware (sorry voor dit smerige woord) kunnen draaien krijgen we de controle over deze hardware weer terug.
Ehrm, cm is een fork van aosp en dus gewoon open source. Je hoeft geen 'vieze' commerciele gapps erbij te installeren als je dat niet wilt. Genoeg non commerciŽle stores als alternatief voor de play store.
Dat geldt dan alleen voor een fictieve computer. De meeste smartphone-modellen vallen in de categorie Android-hardware, wat betekent dat je verplicht Android (of een afgeleide) + apps nodig hebt om er iets mee te kunnen doen. Mijn punt is dat CM daar niets aan verandert. Ze varen mee op het succes van Android dat alleen maar bestaat omdat alle andere mogelijkheden van de hardware vernietigd zijn. Een ecosysteem gaat iets verder dan een OS. Het heeft dwingende eigenschappen en ontneemt de gebruiker de echte controle over zijn systeem. Zonder deze strategie van Google en hardwarefabrikanten samen draaiden we waarschijnlijk gewoon native, volledig open en uiterst veilig Linux en waren zowel ecosystemen als app-stores overbodig geweest.

[Reactie gewijzigd door blorf op 4 oktober 2014 14:23]

Ubuntu touch of andere Linux distro? Of zelfs wp als je zou willen.
Idd, is een mooi toekomst ideaal.
CM is een van de fijnste roms voor een heleboel android apparaten. En is vooral zo mooi en goed, omdat ze onafhankelijk zijn. Ze dienen niet het 'doel' van een telefoonfabrikant om een eigen verkoop-kanaal op te zetten, ze dienen niet het doel van een adverteerder, om zoveel mogelijk advertenties te kunnen personaliseren.

Het zijn roms voor en door gebruikers. Dus het is goed dat het niet in handen komt van de 'reuzen' die nu op de markt dingen introduceren die niet altijd gericht zijn op het gemak van de gebruiker.
Ik vraag me of dat nog wel zo is, op het moment dat je professionaliseert en een bedrijf opzet moet er gewoon geld verdiend worden. (wat natuurlijk op zichzelf geen schande is).
Vaak hangt het dan toch af van het verdienmodel, en daar ben ik nog niet helemaal achter.
Want als bv Oppo met CM in zee gaat en daar veel voor betalen, hoe lang duurt het dan nog voordat Oppo bepaalde dingen gaat eisen om een meerwaarde te creeŽren tov de gratis te downloaden versie?
Als je zo goedkoop mogelijke high-end telefoons wilt verkopen, lijkt mij een relatief 'goedkoop' software, dat supersoepel draait, de voorkeur hebben boven het geld verspelen aan je eigen portaal.

CM biedt, dat os, voor relatief lage kosten. Dus als jij daardoor beter kan concurreren op prijs tegenover concurrenten die hogere kosten hebben aan de ontwikkeling van hun rom, win je al daarmee.
Ik heb CM anders gewoon gratis van hun website gedownload.
Bovendien is CyanogenMod op weg om na Android en iOS het populairste mobiele platform te worden;
Dat is een beetje rare zin. Net zoals je zou zeggen "Windows 10 wordt nu na Windows en OSX het populairste desktop-platform". CyanogenMod is Android, net zoals Windows 10 ook Windows is. CyanogenMod kan dus ook nooit Android voorbij streven in gebruikersaantallen.
dat kan opzich wel.

net zoals er meer windows 7 gebruikers kunnen zijn dan windows 8 gebruikers kan cyanogen meer gebruikers hebben dan android.
Maar CyanogenMod is Android. Om die vergelijking te laten kloppen zou je moeten zeggend at er meer Windows 7-gebruikers zijn dan Windows-gebruikers, of bijvoorbeeld meer iOS8-gebruikers dan iOS-gebruikers. Maar dat slaat natuurlijk nergens op.
ik zit net te denken, en inderdaad klopt hij niet helemaal.

maar cm word niet door google ontwikkeld. dus het is geen android maar gebaseerd op android, ik denk dat daar het verschil zit.

(ik wou de vergelijking maken dan osx ook een eigen os genoemd word, maar van linux gejat is. maar ik ben bang dat we dan een complete rel krijgen over of het wel of niet zo is, en dat alle apple fans steve jobs de hemel in komen prijzen 8)7 )
Of gewoon neutrale opmerkingen dat het niet zo is. OSX is meer een broer of een neef van Linux dan dat het ervan is afgeleid. Ze hebben gemeenschappelijke voorouders. Als je zegt dat OSX van Unix gejat is, wordt het wel weer een ander verhaal.
Draai hier naar tevredenheid een custom ROM van cyanogen. Heerlijk bijna geen verplichte apps erin. Had hiervoor origineel software 4.1.2.van Samsung die erg traag was. Zit nu op 4.4.4. Op mijn s3.
en hoe is je battterijduur? Ik moet zeggen dat ik bij elke aosp rom wel een flinke batterijdrain merkte. Met mijn one x en nu note 3 haalde ik het einde van de dag niet, en nu (wel een custom rom, maar niet aosp) makkelijk anderhalve dag met flink gebruik. :)
Batterij gebruik is beter als met originele ROM. Maar ik gebruik ook juice defender. Scheelt veel. Doe anderhalve dag met de accu.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True