Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Microsoft zou met Cyanogen hebben onderhandeld over een investering, maar de twee zouden niet tot een overeenkomst zijn gekomen. Wel zou Microsoft nog steeds interesse hebben in het meeleveren van zijn software bij het op Android gebaseerde CyanogenMod.

Cyanogen logoDat meldt persbureau Bloomberg op basis van zijn bronnen. Het is onduidelijk waar de gesprekken precies op vast zijn gelopen. Ondanks het afblazen van de investering zou Microsoft nog wel interesse hebben in een commerciële deal met Cyanogen. Een dergelijke overeenkomst kan ervoor zorgen dat Microsoft-apps worden meegeleverd op CyanogenMod-installaties.

Ondertussen krijgt Cyanogen wel investeringen van andere bedrijven. Daarmee werd een bedrag van ongeveer 110 miljoen dollar opgehaald, aldus Bloomberg. Omgerekend is dat ongeveer 105 miljoen euro. Met de investeringen wil Cyanogen waarschijnlijk zorgen voor een groter marktaandeel op de markt voor Android-software.

The Wall Street Journal bracht eerder de geruchten naar buiten dat Microsoft zou overwegen om te investeren in Cyanogen. Een eventuele investering zou opvallend zijn omdat Microsoft met Windows Phone een concurrent voor Android aanbiedt. Het bedrijf kijkt echter al langer naar Android: eerder bleek dat er een deal is gesloten met Samsung voor het meeleveren van Microsoft-software op de Galaxy-smartphones.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Heb Cyanogen nooit zo fijn gevonden, of stabiel... maar dat is misschien vloeken in de kerk hier. Speelt bij het besluit van Microsoft mogelijk mee dat de maker van Cyanogen een stuk goodwill is verloren in de community?

[Reactie gewijzigd door drvinnie op 14 maart 2015 11:22]

Cyanogen zie ik altijd een beetje als een eigen huis bouwen in vergelijking met een huis kopen. Je kan ieder klein detail aanpassen zoals je het zelf exact wilt hebben, met veel meer mogelijkheden.

Met een huis binnen een budget/grote van de grond, en met een mobiel binnen de hardware limieten. Als je echter niet weet hoe je goed een fundering aan moet leggen, of geen verstand hebt van pijpleidingen, of niet weet hoe je een verdiepings vloer stevig maakt, dan loop je toch tegen een flink probleem aan in het dagelijks probleem van de woning. Zo ook als je geen verstand hebt van een driver, radio app, camera gebeuren, of kernels flashen, dan word Cyanogenmod ook een instabiele zooi.

Daarom dat mensen op een telefoon fabrikant vertrouwen voor hun dagelijkse gebruik rom, en op een architect om hun huis te ontwerpen. Ze leveren er dingen voor in, maar hebben als voordeel dat ze er van uit kunnen gaan dat het gewoon werkt zonder er jaren in te hoeven verdiepen om het zelf te doen.

Daarom ben ik ook blij dat Microsoft hier van af ziet, net zoals Google een tijdje terug. Het blijft nog steeds een optie voor mensen die er verstand van hebben en het maximale uit hun telefoon willen halen, maar gelukkig blijft de standaard optie er ook voor mensen die er minder verstand van hebben. Ik zie mijn moeder namelijk niet snel kernels leren flashen om een telefoon werkend te krijgen, en die zal dat ook genoegen nemen met minder opties en.of prestaties.
Cyanogen is meer te vergelijken met naar Ikea gaan en denken dat je opeens timmerman bent geworden ;) Om dat je wat instructies kan volgen kan je nog niet opeens zelf dingen bedenken of bouwen.

Zie het meer als het inrichten van een studentenkamer met Ikea-meubels, dan komt je vergelijking een stuk meer in de buurt.
Niet helemaal. Je kunt zelf je CM rom bakken. Hier is de documentatie gewoon over vrijgegeven. Er is daarnaast een vrij simpele installer voor "vrije" telefoons. T zit er een beetje tussenin.
Ik had het niet over wat kan, ik had het over wat de meeste mensen als 'vrijheid' bestempelen terwijl ze eigenlijk niks meer doen dan kant-en-klare pakketjes van andere bouwen.
Om dat je wat instructies kan volgen kan je nog niet opeens zelf dingen bedenken of bouwen.
Ikea biedt echter ook basis plankjes en deurtjes waarmee je als een soort lego kit wel degelijk je eigen meubels kunt bedenken, binnen de grenzen van wat de basis elementen toestaan natuurlijk.

Maar als je bedenkt dat lego (de oude tenminste) ook maar een paar basis steentjes zijn en wat mensen daar allemaal mee kunnen maken.

Hier een voorbeeltje van allemaal televisie kastjes die mensen in elkaar gefreubeld hebben met Ikea basis materiaal: http://changementdedecora...og.com/album-2069158.html
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar wel dat de grooste massa die zichzelf vrij waant meestal nog gewoon net zo afhankelijk is als voor dat product xyz er was. Dat gaat voor telefoons net zo goed op :)

Er is natuurlijk ook wel een gradatie in te vinden, want iemand die kan programmeren kan dan misschien weer niet met de hardware werken om dat er te weinig informatie beschikbaar is. En iemand die wel weer met de hardware kan werken kan dan misschien weer niet programmeren om dat dat niet z'n veld is. Maar als je iemand bent die (om het even grof te zeggen) "helemaal niks kan", en slechts lijstjes van internet uitvoert, dan is er weinig 'vrij' te noemen. Ik weet dat mensen Android graag als vrij bestempelen, maar echt vrij ben je natuurijk niet als je nog steeds niks kan :p
Ik snap wat je probeert te zeggen maar, dit gaat niet helemaal op voor cyanogen.
Cyanogen heeft tegenwoordig een normale installer. Download installer --> telefoon aan pc koppelen --> op Run duwen en klaar. Dus dit is een van de meest laagdrempelige roms atm.
Dat kan dus alleen met devices die officieel hun bootloader kunnen unlocken zonder S/N nummers in te voeren op websites(zoals bij Huawei) etc of hun device te hacken

Dat zijn er niet veel. (Edit:) Al denk ik dat Cyanogen voor veel telefoons zelf automatisch de telefoon unlocken als er geen risico aan zit(zoals het uitlezen van gegevens op telefoons voor unlocken)

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 14 maart 2015 15:44]

Cyanogenmod kan je juist goed vergelijken met een architect een huis laten ontwerpen. Cyanogenmod doet alles naar jouw wensen, maar je hoeft je geen zorgen te maken of je huis in elkaar stort.
Dit wordt trouwens getypt vanaf een Cyanogenmod toestel. ;)
De bouwkwaliteit is de bepalende factor niet alleen het design van het huis ;)
Ik zou het niet vreemde vinden.

Cyanogen stelt zich steeds vijandiger en arroganter op. Waar ze begonnen als strakke versie, leveren ze nu steeds meer apps mee. Het nieuwe cyanogen mail is hier een voorbeeld van.

Ook de move van Cyanogen met betreft India en Oneplus was niet tof te noemen. Tel daarbij op de onenigheid tussen enkele devs (onder meer van Focal) en Cyanogen en je ziet waar het fout gaat.

Ze hebben trouwens nu alweer een nieuw logo aangekondigd. Strak en zakelijk, en al het leuke moet vooral weg.
Krijg je de keuze om het te installeren in het begin? Zo niet is dat vrij ironisch. Veel mensen installeren cyanogenmod om van bloatware af te komen en dan begint Cyanogen er zelf ook aan 8)7
Het gaat hier om de commerciele 'Cyanogen' variant, deze wordt meegeleverd op de OnePlus One etc.

CyanogenMod is nog steeds volledig open source en zal dus geen Microsoft Apps krijgen meegeleverd. (Als deze deal doorgaat)
Het is dat cyanogen wat " tť " commercieel wordt. Begrijp mij niet verkeerd... Het is hele goede ontwikkeling, maar in mijn ogen wordt het allemaal een beetje te commercieel waardoor ze de visie uit het oog verliezen. Voorheen voordat ze groot werden waren ze allemaal goed opdreef naar versie naar versie. Nu zie je dat ze grote partijen belangstelling hebben (eerder in de nieuws voorgekomen).

[Reactie gewijzigd door aygul12345 op 14 maart 2015 11:34]

Het is helaas iets dat veel 'gratis' software overkomt.
Op een gegeven moment, ben je zo groot, dat het commercieel wel heel verleidelijk wordt iets daarmee te doen. En dan maak je een keuze die vaak niet in het belang is van de gebruikers. Veel kun je ook niet kiezen:

Tegen betaling standaard apps leveren van derden, meestal BigCorp die graag wat overhebben voor hun marktpositie.
Of
Het injecteren van reclame, een markt waar per gemiddelde Nederlandse gebruiker jaarlijks maximaal ~§177,70 euro mee te verdienen valt.

Waarom onder de android brouwers weinig OS-bouwers kiezen voor het betaald maken van hun OS (door een light en een pro versie aanbieden) snap ik eigenlijk niet. Ik zou er als gebruiker best wat geld over hebben voor een goed reclamevrij OS.
Het is helaas iets dat veel 'gratis' software overkomt.
Nu gaat het hier om een Open Source project. Dat is niet hetzelfde als gratis. Dat je er niet voor hoeft te betalen is een bijzaak bijna... Als ze het te gek maken met de reclame komt er vanzelf iemand die een fork maakt en die reclames eruit stript...

Edit: even de spelling correctie moeten corrigeren. Vork is geen fork... 8)7

[Reactie gewijzigd door Delgul op 14 maart 2015 16:20]

"Als ze het te gek maken met reclames en dataverzameling dan komt er vanzelf iemand die een vork maakt.."
In weze is Cyanogenmod dat tegenover de gewoon verkrijgbare Android toch?
Ik zie al de verschillende roms meer als Android distributies, net als Linux distributies. Het is een Linux kernel + Android + pakket selectie en wat voorgedefinieerde styling.
Ik zou er als gebruiker best wat geld over hebben voor een goed reclamevrij OS.
Kijk eens naar Jolla en Sailfish OS. Jolla heeft beloofd om nooit gebruikersdata te verkopen.
In mei komt er hier eentje binnen, en gaat de trage en data-hongerige n7'12 van des werelds grootste adverteerder de deur uit.

Nog fundamenteler dat er niet verkocht wordt, is dat er niet eens verzameld wordt. Wat dat betreft zit ik prima bij BlackBerry die stabiliteit gebruiksgemak en privacy combineerd. & dat doet zonder integratie van Google of Microsoft nodig te hebben.
Ik vind reclame wel storend, zeker bij het gebruik van een telefoon. Volgens mij ben ik niet de enige die liever met minder reclame in de wereld zou leven. Ik zie dat jij zelfs 15 of 50 euro betaald om er alleen op deze website vanaf te komen.

Wat dat betreft biedt CM ook mede door z'n Root functionaliteit mogelijkheden om van reclames af te komen.
en ik zie dat jij zelf gratis werkt..
en brood groeit uit een boom..whose kidding als dat ook mogelijk was, was de Nederlands regering erbij om uit die boom belasting te laten betalen.
Iemand die niet leeft van reclame werkt niet meteen gratis. Je kunt ook gewoon ouderwets geld vragen voor je product of, iets moderner, voor premium features.
Maar als er premium features komen gaan mensen weer klagen dat het standaard OS zo uitgekleed is om vervolgens te kijken of die premium features niet ergens "gratis" te downloaden zijn....
en ik zie dat jij zelf gratis werkt..
en brood groeit uit een boom..whose kidding als dat ook mogelijk was, was de Nederlands regering erbij om uit die boom belasting te laten betalen.
Gratis werk ik inderdaad niet, maar als mijn werkgever iets wil invoeren wat tegen mijn zin is, zal ik er met de OR toch wel zeker iets aan doen.

Brood groeit niet uit een boom, maar komt uit graanverwerking.
Dus je zal met wat meer moeite gewoon zelf je voorzieningen kunnen regelen.
Alleen wil "de moderne" mens OOK internet en luxe erbij ...
en ik zie dat jij zelf gratis werkt..
en brood groeit uit een boom..whose kidding als dat ook mogelijk was, was de Nederlands regering erbij om uit die boom belasting te laten betalen.
Ikzelf werk niet gratis en krijg een prima salaris betaald,dit doordat klanten eerlijk betalen voor het hoogwaardige (reclameloze) product dat ik ze lever.

Zo'n verdienmodel mag wat mij betreft ook mogelijk worden gemaakt voor rom-bakkers.
Hoeveel zou jij willen betalen voor een OS?
Mij is zoiets 10 tot 30% van de totaalprijs waard, afhankelijk van de kwaliteit van de software en de functionaliteit van het apparaat.
daar ben ik het mee eens, reclame is niet boeiend, zeker niet op een site als tweakers maar op je gsm is dat toch wel wat lastiger, je hebt daar te maken met minimale ruimte en maximale banners, en bovendien zijn de bedragen voor het verweideren vaak ook later, eerder 1 tot 10 euro voor zolang als je die app gebruikt / jouw versie blijft werken op je volgende telefoons.... das wel wat anders dan 15 euro per jaar... daar koop je gemiddeld 3 apps voor.
Nee, ik betaal dat (§15) omdat ik Tweakers steun. Niet omdat ik reclame zo erg vind.
ik ook, maar moest wel lachen om de tweaker die wel wilde betalen maar de reclames niet kwijt wilde :). Als je dagelijks de berichten hier leest, dan vind ik die 1.25 euro per maand wel te overzien. Wel leuk, heb net een nieuwe crappy pc gekocht, ging reageren op deze site en kreeg een licht teleurgestelde banner "jij gebruikt een addblocker en dat vinden wij niet lief". Blijkbaar stond de addblocker al standaard ingesteld.
Nouja, ik vind het wel fijn dat er nu geen reclame meer is, ik zal ook niet zeggen dat ik het heerlijk vind om naar ads te kijken :P maar het is niet de primaire reden. Dat is om Tweakers te steunen en inderdaad omdat 1,25 niet zoveel is.

Vandaar ook die reactie: ik vind het geneuzel om reclame, en dat er wel 177 euro aan ons verdiend wordt, helemaal niet zo erg. Het is maar een spotje... Dat overleven we wel. Ze mogen best aan mij verdienen, dat vind ik niet zo erg, sterker nog ik ben blij dat ze nog ergens aan kunnen verdienen.
Cm is afhankelijk van vrijgegeven drivers. Als je die niet hebt draait t niet zo lekker. Op mijn oneplus zit t standaard en dat draait als een trein (een Franse, geen Nederlandse)
Ben het met je eens. Revolution HD doet het een stuk beter. Beperkt zich ook tot handvol devices.
maar die bouwen niets zelf de strippen alleen roms van anderen bouwen ook geen eigen launcher bijv maar jatten die van htc (of dat deden ze vroeger)...
Wie weet wilt microsoft wel cortana meeleveren. Dit lijkt me op zich best een goed idee als het beter werkt dan google now.
Dat zou best kunnen natuurlijk, al zou ik dat wel ietswat tegenstrijdig vinden met wat Cyanogen tot op heden doet. Zo leveren ze standaard geen Google-apps mee omdat de ROM daarvoor gekeurd zou moeten worden door Google. Dit is iets wat ook een hoop mensen fijn vinden aan Cyanogen: geen Google. Het zou m.i. zonde zijn om dan alsnog software van een andere partij (Microsoft) op te nemen in de standaardsoftware in de ROM.

Dit nieuws zal wel jammer zijn voor Cyanogen, al lees ik zo dat dus toch aardig wat investeringen hebben gekregen. Ik ben benieuwd hoe groot ze zullen worden. Tot nu toe ben ik er altijd erg te spreken over geweest.
Het zou pas jammer zijn als die apps van Microsoft niet te verwijderen zijn zoals de meegeleverde Google apps. Zolang je als gebruiker die vrijheid hebt is er niets aan de hand. Wellicht dat de deal daarop ook stukgelopen is. Cyanogen wil onafhankelijk ontwikkelen van welke partij dan ook en dat valt zeer te prijzen.
Meegeleverde apps zijn bijna altijd system apps. Zolang je root hebt wat vaak het geval is bij Cyanogen kun je het gewoon verwijderen.
je bedoelt zoals hier gezegd?
nieuws: Gerucht: spraakassistent Cortana komt ook naar Android en iOS

[Reactie gewijzigd door lampstoelkast op 14 maart 2015 11:21]

Cyanogenmod is een van de fijnste android distributies, het heeft veel meer privacy instellingen dan de Google distributies die je vind op bij bijna alle telefoons in westerse winkels. En draait super soepel op de meeste telefoons.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 14 maart 2015 11:32]

Die privacy intellingen zijn op het moment niks meer waard. Alles loopt via Google Play Services, wat op zichzelf ťťn permissie is. Als je die dichtzet, werkt bijna geen enkele app meer. Als je hem open laat staan, kunnen de apps bijna alles opvragen: locatie, ....

[Reactie gewijzigd door Opperpanter2 op 14 maart 2015 11:13]

Als je zelf CM flashed wordt het geleverd zonder gApps dan is aan jou zelf de keuze of je ze wel of niet wilt gebruiken zoals Playstore, Google services, etc.
Ja je hebt de "keuze" maar wat is Android nou zonder play-store. Echt een keuze vind ik het niet. Ook snap ik de weerstand tegen de play services wel, de permissies worden er onduidelijk door. Maar zonder play is de android arvaring wel heel erg beperkt. Dan zou ik persoonlijk eerder uitwijken naar bijvoorbeeld WP dan een google-loze CM draaien.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 14 maart 2015 12:10]

Op WP heb je voor zover ik gezien heb aanzienlijk minder opties om apps buiten de store om te installeren dan bij android (en om maar niet te spreken over het ontbreken van de mogelijkheid microsoft's services te verwijderen van WP).

Dus dat kan je niet echt vergelijken aangezien er geen CM variant is van WP.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 14 maart 2015 12:25]

Dat is dan ook niet nodig. MS komt met een update op WP waar je op apps niveau kan instellen wat een app wel en niet mag opvragen van je toestel. Een vergelijkbaar systeem als BlackBerry hanteert.
ligt er aan hoe jij je telefoon gebruikt, als jij graag facebook en candy crush er op wilt zetten ga je het wel missen. F-Droid als appstore volstaat voor mij prima.

Ook zijn er veel gebruikte apps die hun apps buiten de play store aanbieden :

https://www.spotify.com/nl/download/other/ (manual download)
http://www.whatsapp.com/android/


Dus onzin dat je zonder de playstore een onbruikbare android telefoon hebt!
Ik heb anders bij alle google apps (inclusief play services) de locatie, netwerklokatie ,microfoon en camera geblokkeerd. En alles werkt nog gewoon ;)
Ja zolang je Google play services niet blokkeert werkt het.
Maar hoe blokkeer jij de lokatie voor Google play services zelf? Bij mij kan dat niet, lijkt er op dat Google play services buiten het permissie systeem omgaat.
Ik heb play services z'n permissies ook geblokkeerd en alles werkt hier nog gewoon ;)
Hoe heb je dat gedaan. Bij mij staat hij niet in de lijst.

Edit: staat wel in de lijst. Maar als lokatie dichter voor play services, geldt het meteen voor alle apps die daar gebruik van maken. Sommige apps mogen best de lokatie weten. Met always ask krijg je dan tientallen popups.

[Reactie gewijzigd door Opperpanter2 op 14 maart 2015 16:51]

Mijn ervaring is dat bijna alle apps, incl enkelen van Google zoals GoogleMaps, Gmail, Waze werken prima zonder Google Play Services.

Vervelend is wel, dat je af en toe bij Apps, van bijvoorbeeld AlbertHein, de play-service pop-up moet wegdrukken. Sommige spelletjes hebben wel de Google Services echt nodig voor bijvoorbeeld het downloaden, van de lib-files, maar daarvan zijn ook vaak alternatieve versies beschikbaar via bijv. de Amazon-store die net zo goed werken.

Wat dat betreft kun je best Cyanogenmod draaien zonder Google Play-services.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 14 maart 2015 11:22]

Als je bv AppOps gebruikt en daar de locatie permissie weghaalt van een app, kan deze dat niet vragen aan Google Play services, die api staat dan dicht voor die app. Je hoeft dus niet perse Google Play Services dingen te verbieden. Daarnaast werken die services zonder locatie prima, dat staat bij mij per definitie toch uit.
Sowieso kan je bij de Google instellingen alle geschiedenis wissen, van locatie tot youtube tot search. Of je neemt een Google for Business abo, word je ook niet gedatamined
Zo werkt het bij mij niet.
Als ik location van Facebook dichter, vraagt hij hem gewoon op via play services. Zelfde voor c:geo. Etc.
Ik ben niet echt bekend met de cyanogen firmwares, maar ik dacht dat cyanogen een soort van kale android firmware leverde. Zou het meeleveren van microsoft apps niet tegen die gedachte in gaan?
Het is de populairste alternatieve android versie.
Er zitten juist extra functies op zoals uitgebreide VPN-support, flac ondersteuning en extra instellingen. Ook krijg je frequenter updates dan op 'gewone' androids.
Functies en tweaks wist ik, maar volgens mij was een gedachtegang toch ook om geen bergen apps mee te leveren, alleen de standaard android/google apps? Of heb ik dit fout? :)
Bij Cyanogenmod wordt het minimale meegeleverd. Ook geen play store. Ik weet niet of gebruikers Microsoft apps standaard geÔnstalleerd willen hebben. Een optie in de setup zou wel kunnen in mijn ogen.
Kijk dat bedoel ik. Het standaard meeleveren van de microsft apps zou dan tegen de ideologie van cyanogenmod gaan. Dus dan is het ook wel logisch dat de partijen er niet uit zijn gekomen. Een optie in de setup zoals jij zegt zou dan misschien kunnen, maar daar ga je denk ik geen 100 miljoen voor betalen. :)
Misschien wel. Als de optie standaard aan staat.. Veel mensen houden toch alles op de standaard instellingen.
Less is more als het gaat over Google Play Services de roms van Cyanogenmod.

De hele Google suite is inmiddels gegroeit naar meer dan 15 apps die ze standaard meenemen. Waarvan gebruikers soms de helft of bijna alles niet nodig hebben.
Ook draaien bepaalde services in de suite permanent op de achtergrond.

Wat Cyanogenmod wel toevoegd, zijn de dingen die Google er uit laat, extra mogelijkheden om je privacy te beschermen, geavanceerde verbindingsmogelijkheden, maar ook mogelijkheden om rechten van apps te beperken.

Maar, als je wilt kun je als gebruiker wel de hele Google suite installeren, daarbij geldt je krijgt alles of niets. Als je de playstore wilt, moet je ook commerciŽle Apps als de boekenwinkel, de muziekwinkel en play services installeren, en moet je ze individueel verwijderen of uitschakelen.

Je krijgt dus het minimale van derde partijen meegeleverd, tegelijk zitten er in de user interface van het os en de instellingen zelf, wel extra opties.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 14 maart 2015 12:16]

Maar je hebt toch wel rootrechten, dus kan je altijd weer bepaalde google apps verwijderen.
Ik gebruik geen cyanogenmod, maar heb mijn firmware wel geroot, juist om alle troep en onnodige google apps te verwijderen.
maar helaas blijven de services gewoon draaien...
Dat is niet waar, gapps kan ook modulair opgebouwd zijn tot echt heel minimaal aan toe.

Zie bijvoorbeeld in deze link http://forum.xda-develope...e-pa-google-apps-t2943900
Je kan idd de nano gapps installeren, waarmee je alleen play services en play store krijgt.
Ook draaien bepaalde services in de suite permanent op de achtergrond.
Kun je gewoon bevriezen met Titanium Backup en sommige zelfs gewoon met standaard 'Application Settings' zonder root.
Zo heb ik Youtube en Maps uitgezet. Met Dolphin of Opera Browser (wel in Desktop mode) heb je meer mogelijkheden.
In den beginne leverde Cyanogen Google Play gewoon mee in de ROM, totdat Google duidelijk maakte dat dat niet mocht.

Het ogenschijnlijk kale karakter van Cyanogen komt vooral voort uit dat verbod en het feit dat de developers zich vooral met de Android code zelf bezig houden en niet zozeer met extra apps.
Ik wacht nog steeds op Cyanogenmod 12s
Goed nieuws. Microsoft moet zich bezig houden met haar eigen OS i.p.v. zich bij concurrenten in te kopen om zo een vinger in de pap te krijgen. Eerst die controversiŽle overeenkomst met Novell (zogenaamd om Linux gebruikers te beschermen tegen rechtszaken) en nu dit gedoe met CyanogenMod...
Ik hou niet van de weg die CM kiest. Ze maken niet bepaald vrienden.
Slim van ze.

OOIT waren ze een goed initiatief met matige uitvoering maar tegenwoordig zit er net zo veel als niet meet troep in hun roms dan een fabrieks rom.
en dat voor een product waar gewoon altijd wel iets niet helemaal lekker werkt vind ik toch geen wenselijk product.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 14 maart 2015 16:37]

Als Oneplus Ons eigenaar wens ik Cyanogen Inc. hel ende verdoemenis na de streek die ze in India hebben uitgehaald, dus wat dat betreft juig ik dit toe. Cortana geÔntegreerd in een Android ROM lijkt me dan wel weer awesome, maar ik betwijfel of dat erg soepel zou werken. De kans dat het soepeler werkt dan Google Now lijkt me iig erg groot ;P Tenminste, als het goed geÔntegreerd is. Wat IMO het grootste probleem is met G. Now is dat het alle commando's probeert te interpreteren als zoekopdracht. Als ik bevoordeeld "Okay Google, next song" zeg, gaat ie dat dus googlen in plaats van een next song commando doorgeven.
Blijf het bizar vinden dat een custom firmware zoveel geld ophaalt.

Het is (vergeleken met wat er vandaag de dag rondzwerft over XDA) niet eens bijzonder goeie firmware, ze lopen gewoon te cashen op naams bekendheid, en waarom eigenlijk, er is momenteel namelijk niemand bekend die Cyanogen officieel gaat gebruiken, en ze hebben zelf hun kansen verspeeld bij OnePlus.

Het was ooit, een paar jaar geleden, goeie firmware, ondertussen is het gehypte rommel.
Ik heb nu een LUMIA930 , maar wil absoluut weer terug naar ''Android''
Juist omdat ik niet kan wennen aan de Microsoft toch feeling en apps.

En de apps die het zelfde zijn zoals whatsapp / viber / en nog een paar van die apps, zijn zeker tig keer beter op een Android qua functionaliteit dan bij Microsoft telefoons! Ik dacht ik probeer LUMIA930 maar helaas, toch maar een nieuwe zoeken!!!

Dus liever niet Microsoft!!!

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 14 maart 2015 13:07]

Welke device heb je nu dan op het oog?

De 930 is opzich een best fijn toestel.
Wat mis je dan precies in WhatsApp en Viber?

Ik zou een L930 juist boven elk ander toestel verkiezen. Smaken verschillen.
Volgens mij hebben ze dezelfde functionaliteit
Grappig ik ben juist compleet android moe aan het worden door alle onverklaarbare accu drain en het koppelen en dus forceren van processen die ik helemaal niet nodig heb zoals services voor gps wearables tracking en joost mag weten wat de andere tig services zijn.

Ik zat er aan te denken om over te stappen naar windows Phone omdat ik van apple jeuk krijg en google me gewoon teveel bagger inbakt ipv een kaal OS te leveren.
Het enigste dat me tegen houd is de app store van android vs die van windows.

Ik hoop echt van harte dat android weer kaal word en al deze onzin niet meer mee draait.
dus echt een soort van kale kernel waarop je alles met apps kan installeren zodat je geen onnodige meuk heb draaien.
of gewoon alle processen los koppelen en als ik dan gps en bluetooth uit zet deze services na een reboot ook niet meer tevoorschijn komen.
en het belangrijkste als ik war uit zet dat het zich niet doodleuk weer opnieuw opstart.
dat is namelijk nog wel het meest frustrerend aan android.