Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties
Submitter: Stoepie1

Verscheidene grote bedrijven hebben volgens geruchten interesse in CyanogenMod, één van de populairste custom rom's voor Android. Maker Cyanogen zou naar verluidt in de belangstelling staan van Microsoft, Samsung, Yahoo en Amazon.

Dat stelt The Information, die doorgaans goed geïnformeerd is. Cyanogen is een recentelijk opgericht bedrijf met als belangrijkste product de custom Android-versie CyanogenMod. De alternatieve Android-installatie kent een grote schare gebruikers en wordt inmiddels ook standaard meegeleverd op een aantal smartphones. Het lijkt erop dat de snelle ontwikkeling van Cyanogen voor interesse heeft gezorgd bij grote technologiebedrijven: volgens The Information zouden onder andere Microsoft, Samsung, Amazon en Yahoo interesse hebben in een overname.

Het is nog onduidelijk hoe concreet een mogelijke overname is. Er lijkt door geen van de geïnteresseerde bedrijven al een bod te zijn uitgebracht. Volgens The Information wordt Cyanogen door de bedrijven 'gemonitord'.

De interesse van Microsoft is opvallend, omdat het zelf met Windows Phone een concurrerend besturingssysteem op de markt heeft. Mogelijk wil Microsoft met een eigen Android-versie een aantal alternatieve toestellen kunnen bieden, maar het bedrijf liet vorige maand juist weten te stoppen met de Android-smartphones die door de overgenomen telefoontak van Nokia zijn uitgebracht.

CyanogenMod is gebaseerd op de Android-versies die Google uitbrengt, maar kenmerkt zich door de vele aanpassingsmogelijkheden die zijn ingebouwd. De alternatieve Android-versie wordt onder andere meegeleverd op de OnePlus One.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

Waarom beginnen die bedrijven geen eigen costum ROM? Ze kunnen CM toch forken en hun eigen zooi toevoegen? Of is het alleen de naamsbekendheid?
"developers developers developers". Er zijn gewoon te weinig developers die een bepaald soort werk kunnen doen. Vaak zie je door overnames niet eens dat het om het product gaat, maar om de mensen. (Wat overigens een grote gok is ook dat ze gaan blijven).
Naamsbekendheid heeft sowieso een grote waarde. Je kan wel zelf een fork gaan maken maar dan sta je als groot bedrijf wel mooi voor aap wanneer je zelf een fork op de markt zet. Daarom vrees ik ergens ook voor de toekomst van deze roms indien een bedrijf als MS, Samsung of Amazon het gaat overnemen. Dan is de kans groot dat cyanogen alleen nog op toestellen van die fabrikanten zal uitkomen.
Het lijkt wel of nu meer dan ooit kleine (innovatieve) bedrijven in een vroegstadium worden opgekocht.

Misschien dat het me voorheen niet zo opviel, of dat het minder in het nieuws was, maar ik denk desalniettemin dat het toch misschien wel zorgelijk is.
De kans dat er zo nieuwe marktleiders bij komen is relatief klein, wat voor ons uiteindelijk ook een slechte zaak is.
Aan de andere kant richten veel innovatieve bedrijven daar tegenwoordig hun bedrijfsstrategie op. Met geleend geld snel groeien en een groot marktaandeel verwerven in een nieuwe markt, om vervolgens met alle schulden overgenomen te worden door een grote jongen. Zie instagram, Whatsapp, etc. Deze bedrijven hebben echt niet het doel om een goedlopend bedrijf voor de langere termijn op te starten, maar willen vooral snel cashen. Dergelijke bedrijven zijn vaak herkenbaar aan een wat onduidelijk verdienmodel.

Heel af en toe komt er een echt 'disruptive' bedrijf langs die de markt op zijn grondvesten laat schudden. Vijftien jaar geleden waren dat bijvoorbeeld Google en Amazon. Tien jaar geleden Facebook. Op dit moment is dat Tesla.

In dat opzicht is het allemaal niets nieuws ;)
Klopt. Dat zie je in elke markt waar een paar spelers de dienst uitmaken: concentratieverhoging. Het is al iets van 20-30 jaar aan de gang, maar ivm internationalisering worden het er steeds minder; waar je voorheen per land een paar grote spelers had, heb je er nu per werelddeel (of zelfs wereldwijd) nog maar een paar.. (Corus, energiebedrijven, telefoniebedrijven, postbedrijven, transportbedrijven, supermarkten, levensmiddelenconcerns, farmaceuten, etc. etc. etc. etc..) Maar overheden doen niets, want die kijken alleen maar naar de "concurrentie" in hun eigen stukje grondgebied, en negeren grensoverstijgende oligopolisering volledig.
Wat valt er eigenlijk over te nemen? Het is toch gratis en opensource?
De huidige versie is inderdaad open-source maar dat wil niet zeggen dat cyanogenmod er geen rechten toe heeft. Het zal dan niet de eerste keer worden dat voormalig open source software naar closed source gaat in latere versies. Tuurlijk moeten ze zich nog houden aan de open source licenties van het onderiggende AOSP maar ze kunnen er best wel geslote software bovenop zetten.
Het moment dat dat gebeurt zijn ze het deel van de userbase kwijt die dat belangrijk vindt en waarschijnlijk een concurrerende fork rijker, waar een groot deel van de huidige Cyanogen medewerkers in zitten gok ik. Niets is onmogelijk, maar oss sluiten is niet zo eenvoudig als vaak wordt gesuggereerd. Je loopt altijd een levensgroot risico dat je investering verdampt als een alikruik in een supernova.
Als 1 van deze partijen ze inderdaad over gaan nemen, dan zie ik de interesse van de groep gebruikers die custom roms installeert sterk afnemen. Lijkt me dat deze organisaties dit ook wel inzien. Wat zou dan precies de motivatie zijn voor de overname?
Als ze kunnen bewijzen dat ze even sterk bezig blijven gaan er wel nieuwe klanten komen. Niet iedereen heeft al van custom rom's gehoord. Dus hierdoor krijgen ze meer naambekendheid. En ik kan me voorstellen dat er veel mensen niet graag met hun telefoon 'prutsen'. Maar als een groot bedrijf alla Microsoft of Amazon zegt dat het veilig is, zal het wel veilig zijn. Dus krijgen ze vandaar meer klanten en een groter marktaandeel in die grote business
je denkt toch niet dat ms tegen jan lul gaat zeggen dat S-OFF, custom recovery en een custom rom 'veilig' is he???

als ms of yahoo of wie dan ook er al iets mee gaat doen dan is het op nieuwe toestellen, zoals one+ etc. die paar hobyisten die het nu costom draaien is alleen maar leuk om (in het begin) een userbase op te bouwen...
Ik weet het niet. Wat je toch vaak ziet bij dergelijke overnames is dat een deel van de mensen die daar zeker in het begin vrijwillig werkte er weg gaan en zelf beginnen.

Voor samsung zou het mogelijk een geniale zet zijn de CM worden vaak als beter gezien. Wanneer CM dus direct toegang krijgt tot de hardware modulles en drivers van Samsung krijgt samsung erg mooie Android phones.
Samsung maakt best goede hardware, maar van Touchwiz word ik niet blij. Een goed werkende CM11 erop zou een goede zet zijn.

Helaas is CM11 op de S3 niet flawless: de camera is instabiel omdat Samsung niet de benodigde gegevens wil aanleveren.

Deze eenvoudige burger neemt wraak door een volgende telefoon van een ander merk te nemen.
De markt voor mensen die géén ROM instaleren is vele malen groter dan de mensen die wel een ROM instaleren. Het is dus ook niet om die doelgroep te bereiken want die is vrij oninteressant én die mensen zijn zo weer weg bij een ander nieuwe ROM..

Als deze overname gebeurt zal het gewoon geinstalleerd zijn op nieuwe telefoons en op die manier bij de gbruikers terecht komen. Daar kunnen de bedrijven dan weer hun diensten aan slijten.
Ik vond CM in de tijd van ICS eigenlijk totaal oninteressant. Gewoon AOSP met wat extra nutteloze opties. Is dat inmiddels veranderd?
Zeker weten. Met Cyanogenmod heb ik op mijn Galaxy S2
  • de laatste Android versie (momenteel 4.4.4, Samsung is bij 4.1.2 blijven hangen)
  • geen overbodige Samsung ballast. Alle eigen Samsung apps (die ik nooit gebruikte) zitten er niet meer op.
  • een veel kleinere te downloaden ROM. Bij Samsung moest ik steeds rond de 700 MB downloaden, nu bij CM nog maar 200 MB + 80 MB voor de Google apps.
  • standaard root toegang. Scheelt toch elke keer na installatie weer een hoop gepruts en gezoek
  • geen Titanium backup meer nodig om de Samsung apps te freezen
  • de mogelijkheid om per app de rechten (lokatietoegang, wakker maken van telefoon, uitvoeren bij opstarten etc) in te stellen
  • etc
Kortom, een aanrader!
Hmm weinig verschil dus met aosp, jij vergelijkt met de stock Samsung ROM...

Anyway ik zit met een custom rom gebasseerd op de samsung rom ook op de laatste versie;
Heb geen overbodige Samsung ballast maar wel de Samsung apps die ik wel wil;
Moet 1gb downloaden maar ik heb geen datalimiet op mijn pc dus who cares;
Heb ook root toegang standaard in deze custom rom;
Hoef ook niks te freezen gezien ik bij de installatie de gewenste en ongewenste apps kan kiezen;
Kan per app de rechten aan passen;
Etc.

Ik heb dus nog geen voordelen gezien, ja het is mogelijk wat sneller maar ik vond CM altijd erg incompleet en was dus wel veel tijd kwijt aan het zoeken van apps die die gaten opvullen...

Vergelijk je het met een stock ROM ia er wel een groot verschil, maar met andere custom roms eigenlijk helemaal niet veel...
Er zijn twee "soorten" custom roms. Roms als omni/CM die zich zoveel mogelijk richten op uniformiteit en het neerzetten van een schone, toekomstgerichte codebase.
Daar tegenover heb je de rom makers die facetten bij elkaar zoeken (soms maken) om een device specifieke rom te creëren die zoveel mogelijk aansluit bij hun wensen. De focus verschilt enorm.

Het grote verschil met stock based custom roms zit hem vaak in kernel development en het doel van de rom. Roms gebaseerd op de stock firmware doen meestal niets met de kernel, het zijn vaak relatief simpele aanpassingen bovenop de aanpassingen van de fabrikant. Dezelfde kernel bugs blijven bestaan en bij updates van android worden er vaak obscure "hacks" gebruikt om maar te werken. Dit leidt vaak tot raar gedrag en performance issues. Komt er een update van de stock rom, dan is de kans groot dat de maker opnieuw kan beginnen.

Dit zie je bijv. bij CM en OMNI rom niet, daar wordt de kernel en het android framework ontwikkeld vanuit de source. Er worden zo min mogelijk proprietary blobs gebruikt om toekomstige android versies te ondersteunen, bugs te fixen en het belangrijkste: hardware specifieke code hergebruiken over gelijksoortige devices. Zo heeft CM voor mij bugs in bluetooth 4 en AD2P opgelost, maanden voordat de fabrikant met een update kwam.

Hierdoor wordt CM vaak gebruikt in andere roms. AOKP, Paranoid en MIUI hebben bijv. een groot deel van hun succes te danken aan werk van CM. Dat is naar mijn inziens ook het mooie aan deze community.

Jij geeft aan dat je een ROM wilt die bij jou persoonlijk past, dat is niet het doel van CM. CM wil zo dicht mogelijk bij AOSP blijven en nuttige features brengen, geen apps die toevallig handig zijn voor een bepaalde doelgroep. CM wil zoveel mogelijk devices kunnen ondersteunen en meerwaarde bieden aan alle gebruikers. (al is deze statement dubieus geworden met de komst van het bedrijf Cyanogen).
Deze opzet maakt het mogelijk dat er iemand een custom rom uitbrengt die wel bij jou past en mee kan met de toekomst. Zelfs de fabrikant kan een oplossing gebruiken die CM heeft ontwikkeld.

Dat jij meer affiniteit hebt met een dergelijke rom dan CM is dan ook niet zo gek, het past gewoon beter bij jouw wensen. Ik wil de laatste android versie, dat de hardware van mijn toestel optimaal werkt en bugs z.s.m. opgelost worden. Bijv. CM biedt dit, een stock based custom rom maker kan dit niet bieden zonder concessies te doen of naar CM te kijken. Overigens bedoel ik met stock based custom rom dat het gebaseerd is op de rom van de fabrikant, de begrippen lopen hier wat vervelend door elkaar :)

Het is jammer dat de fanbase dit vaak niet inziet. CM, Omni etc stellen andere in staat om te innoveren op OS gebied. Deze snel te verspreiden over een brede range aan devices met zo min mogelijk vendor specifieke restricties. Ik durf te stellen dat ook in jouw samsung based rom facetten van CM verwerkt zijn.

Edit: jezus, wall of text :o

[Reactie gewijzigd door Snuffert op 31 augustus 2014 16:07]

Er zijn mensen in de fanbase die dat wel inzien, maar toch vrezen voor een overname van CyanogenMod, omdat ik vrees dat dit wel eens onder het motto kan zijn van "If you can't beat them buy them".
Ik ben er minder bang voor, omdat het project dan forked en (bijvoorbeeld) als MagentogenMod gewoon kan door leven.
Ik geloof niet dat het net zo succesvol zal blijven als dat gebeurd, het kan ook eerst een terugval geven. Omni-rom is hier ook een voorbeeld van, dit is opgezet door een group devs waarvan een groot deel CM verliet toen Cynogen Inc. werd opgericht. Er zitten bij beide groepen echt hele goede devvers, wegvallen van CM binnen de opensource community zou waarschijnlijk verdere versplintering van zeer sterke groepen betekenen.

Daarnaast werd CM de laatste jaren ook degelijk gemanaged, het core team stond dan wel bekend als botte klootzakken maar ze hebben het wel goed voor elkaar. Terwijl heel de community inspraak wilt hebben. Dergelijk grote projecten managen is een hele klus.

Aan de andere kant zijn er ook bedrijfsvormen te bedenken waarbij het huidige format ongeveer in de huidige vorm kan blijven bestaan. Cyanogen Inc. heeft al proprietary software uitgebracht op eigen toestellen. In canonical achtige constructies en vertrouwen tussen de community en het bedrijf kunnen ook hele goede dingen ontstaan. Het hoeft niet negatief te zijn allemaal, het blijft speculatie.
Succes is voor mij ook geen vereiste. Ik hoop alleen op een goed open source product. Er zijn genoeg gebruikers voor wie dat laatste geen overweging is, dus versplintering ga je denk ik niet voorkomen.

En er is natuurlijk een kans dat bij een drastische koerswijziging van Cyanogen er steeds meer ontwikkelaars over gaan naar Omni-rom. Het hoeft geen nieuwe fork te zijn.

Maar zoals ook jij aangeeft, het is allemaal heel speculatief. Voorlopig is het gewoon een prima project.
Dat is toch nou juist het voordeel van Cyanogenmod? Dat je de latest near stock op een telefoon kan zetten waarvoor de fabrikant allang al geen updates meer voor uitgeeft?
de vraag is of dat zo blijft als samsung de romontwikkeling over neemt... ik ga er iig maar niet van uit
Toen ik nog een android telefoon had is me dat ook wel eens opgevallen. Een hoop roms zijn op 1 bron gebaseerd maar hebben wel hun eigen fanbase. Als je dan naar de verschillen vraagt is het standaard antwoord, 'nou, heel erg veel', maar concreter dan dat wordt het niet.
Het maakt ook nogal wat verschil bij RAM-gebruik. Mijn Oppo Find 7 werd met Android 4.3 geleverd. Gemiddeld werd ongeveer 2,5 GB van de 3 GB gebruikt. Nu ik CyanogenMod (Android 4.4.4) heb geïnstalleerd gebruik ik slechts 1,2 GB. Je merkt ook gewoon dat alles stukken vlotter werkt. De scores in AnTuTu liggen ook hoger vanwege beter geoptimaliseerde drivers en API's.
Heb ook een s2, mijn grootste reden om over te stappen op cyanogenmod was dat ik van die nutteloze samsung-apps af wilde. Daarbij raakte de apps-partitie van m'n telefoon vol met logbestanden die kennelijk nooit worden verwijderd, en om ze handmatig te verwijderen was root nodig. (1300 MB aan rommel op een partitie van 2 GB. Dat scheelt nogal).

Ik zou wel graag willen zien dat smartphones door fabrikanten meer gezien worden als linux-computers (want dat zijn het), en minder als dichtgetimmerde consumentenelektronica. Als alle aandacht voor cyanogenmod een teken is dat dat het geval is, juich ik het hartelijk toe.
Dat jij die extra opties niet nuttig vond zegt niet dat iedereen ze nutteloos vind. Ik heb zelf ook een tijdje CM gebruikt in de ICS tijd en vond die opties bijv. wel handig en zo velen met mij op o.a. XDA Developers.
Ik mag het hopen van niet!

Als de overname wordt gedaan kan ik bijna garanderen dat veel users daar vanaf stappen.
Dit zie je wltijd tijdelijk na een overname. Vaak gaat een deel van de klanten weg dit kan zijn bijv. Een rommellige overgang, verandering van voorwaarden of tal van andere redenen. Alleen bij een succesvolle ofname is eigenlijk altijd te zien dat het product wordt geintegreed wat ik best zie gebeuren om windows phones kwaliteit te verbeteren. Of dat de userbase weer terug komt immers is het een goed product
CyanogenMod wordt voor zover ik weet alleen op Android toestellen gedraaid,
Wat zou precies Microsoft hier in willen zien? Modifcatie op de Windows phone toestellen?
Wat Microsoft zou willen?

Speculatie 1: Microsoft koopt cyanogenMod en past de user-interface zo aan dat die steeds meer op windows phone gaat lijken, zodat de overstap naar een echte windows phone makkelijker/meer voor de hand ligt.

Speculatie 2: OS-makers verdienen niets met mobieltjes. Hardware makers verdienen (op samsung en apple na) niet zo gek veel met mobieltjes, maar waar het echte geld mee verdient wordt zijn diensten en advertenties. Microsoft wil met de nieuwe ceo weg van de software en meer naar de diensten. Met windows phone lukt dat niet zo, dus ze willen een ander OS waar standaard hun diensten in zitten.
En waarom niet gewoon verder gaan met de Nokia X lijn dan? Waarom al dat werk weggegooien en nu een heel bedrijf gaan overnemen om het opnieuw te doen?
Ik denk dat elbo helemaal gelijk heeft met speculatie twee. CM wordt op standaard toestellen gezet, maar dat is nog het minst interessant voor MS. Ze hebben meer baat bij de "verkoop" van CM aan telefoon fabrikanten zoals Oppo N1 en de OnePlusOne. Deze "verkoop" (preload van CM) zou mogelijk gebundeld kunnen worden met de diensten van MS (ipv Google). Die diensten levering levert MS geld op.

De Nokia X lijn is gewoon een mobieltjes lijn. Het was ooit opgezet om de allergoedkoopste smartphones te maken om volume te creëren in de fabrieken. Deze lijn is niet meer nodig om WP geen licentie kosten meer heeft en omdat WP eigenlijk beter functioneert op low-end hardware dan Android. Dus nu MS Nokia mobile heeft ingelijfd lijkt er geen bestaansrecht meer voor de Nokia X lijn te zijn.

En "een heel bedrijf overnemen" lijkt me ook beetje gechargeerd. Er werken volgens mij iets van 50-100 mensen bij Cyanogen Inc, dat is niet een echt bijzonder groot bedrijf.
CyanogenMod is open-source en valt onder de GPLv2 licentie. Die mag je niet zomaar aan anderen gaan verkopen. De kernel is van het Linux-type dat ook onder die licentie valt.

Het zou lekker worden als jij het open besturingssysteem opkoopt dat concurrenten gebruiken en ze het vervolgens onder licentie aan jou terug wil verkopen. Dat is hetzelfde principe dat je een gevonden beurs aan de rechtmatige eigenaar wilt terug verkopen. Dan ben je gewoon een klootzak.

Ik mag toch hopen dat daar een stokje voor wordt gestoken.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 31 augustus 2014 20:29]

Verkoop mag uiteraard niet en dat heb ik nooit zo proberen te zeggen. Een service leveren/verkopen waarbij je CM port naar een nieuwe telefoon mag wel en dat is wat Cyanogen inc doet. Op het moment dat je die port doet kan je natuurlijk ook proberen services voor diensten als mail/search/etc. er bij te "verkopen", welke dat zijn....... Tsja als MS het bedrijf zou kopen dan weet je welke richting het op gaat.
Nokia is uit de top 10 van best verkopende smartphones gekelderd. Cm claimde eind 2013 10 miljoen gebruikers te hebben. Plus dat je met CM zowel Samsung, HTC, LG , Sony en de rest aan gebruikers bereikt. Met Nokia X gaat dat je nooit lukken.
Volgens mij staat er nota bene in het artikel waarom Microsoft mogelijk geinteresseerd is. Het is niet ondenkbaar dat Microsoft, die onlangs Nokia's telefoon divisie heeft overgenomen, met het inlijven van Cyanogen een nieuwe markt wil aanboren om daarmee het marktaandeel te vergroten door zowel Windows Phone als goed ontwikkelde Android toestellen op de markt te zetten.
Goed ontwikkelde Android toestellen ondermijnen net hun eigen Windows Phone, dus dat lijkt mij niet echt het geval te worden. Zo hadden ze voorheen ook Android op de traagste toestellen toch? Waar Windows Phone net meer geschikt voor is want het draait daar beter op dan Android... Het rook toen al naar Android een slechte naam geven en Windows Phone er beter doen uitzien.

Als speculatie 1 van elbo hier wat onder correct is dan zou dit wel nog een goede zet kunnen zijn voor Microsoft zonder Android zwart te maken.

[Reactie gewijzigd door Nha op 31 augustus 2014 16:04]

Ik ga dan inderdaad voor een andere ROM. Het was een bewuste keus om niks meer van Microsoft of Samsung in huis te hebben. Dan moet het niet zo zijn dat de CyanogenMod straks in handen komt van een van die bedrijven. Amazon is ook geen haar beter.

Het wordt een rommeltje als open-source projecten door miljardencorporaties worden opgekocht om concurrentie te beperken. Ik kan enkel hopen dat Ubuntu vaart zet met hun eigen OS; dan ben ik ook direct van Android af.
wat een onzin, vaak genoeg dat tegenwoordig het overgenomen bedrijf gewoon in hun doen en laten ongemoeid blijven.. Voordeel van een overname kan juist ook extra vooruitgang betekenen, een goed voorbeeld op dit moment is bv Oculus-VR...
Nu Oculus-VR is overgenomen door Facebook vind ik het geen interessant project meer en richt me meer op alternatieven. Het zijn juist de grote bedrijven die het in de regel verpesten voor de fanatiekelingen die voor alternatieve (non-Microsoft) producten zijn. Microsoft heeft sowieso al overal een dikke vinger in de pap; dat vind ik kwalijk genoeg.

Het mag dan misschien zo zijn dat het overgenomen bedrijf initieel in hun doen en laten ongemoeid gelaten worden, maar je kunt op je klompen aanvoelen dat dit tijdelijk is totdat het "moederbedrijf" een verdienmodel heeft bedacht. Je ziet het maar al te vaak dat diensten in eerste instantie gratis zijn totdat er een grote groep gebruikers is ontstaan en er vervolgens geld aan verdiend moet worden. Kijk maar naar Whatsapp.

CyanogenMod is een open-source project dat in mijn optiek niks te zoeken heeft bij dergelijke miljardencorporaties. Zoals ik al eerder aangaf zal ik dan op zoek gaan naar een alternatief omdat ik niks met Microsoft te maken wil hebben. Die zijn al decennia lang dominant op de desktopmarkt, dus wens ik niet dat ze het voor de mobiele gebruikers ook gaan verpesten. Als ik hun producten zo geweldig had gevonden had ik wel een Lumia met Windows Phone gekocht ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 31 augustus 2014 20:11]

Ik vind het bijzonder kinderachtig als mensen bij een overname zo doen, zonder dat ze weten of het überhaupt effect gAat hebben. Whatsapp en oculus zijn volgens mij NIETS veranderd sinds de overnames.
Ze zijn NOG niets veranderd. Als je van plan bent om niks te veranderen, waarom zou je zo'n bedrijf / dienst dan over willen nemen ?
Omdat je de kennis wil gebruiken die er is? Omdat je dingen kan gaan aanbieden via het platform?

Mijn moeder zei altijd "niet huilen voor je geslagen wordt"
Die kennis kunnen ze ook zelf opdoen. CyanogenMod is open-source. Zolang Microsoft de software gratis aanbiedt en de GPL-licentie meelevert is er niks aan de hand. Daar hoeven ze CM niet voor over te nemen.
U bent onbekend met de term "aquihire"?
Ja, maar dat vind ik in dit geval kwalijk. Open-source moet gescheiden blijven van grote corporaties. Dat Novell destijds een overeenkomst met Microsoft sloot om Linux-gebruikers niet te vervolgen vanwege het vermeend schenden van Microsoft-patenten (die ze nooit openbaar hebben gemaakt) was toch wel een van de grootste fouten ooit.

Vandaar dat ik zo'n afkeer van Microsoft heb. Zij beweren altijd en overal gelijk te hebben, proberen de open-source gemeenschap dwars te zitten maar geven geen enkele bewijzen zodra ze daarom gevraagd worden.
Precies wat jij zegt...

Ze hebben het NOG niet aan veranderd, maar dat gaan ze wel doen, omdat het geld wat ermee is gekocht moet op een manier terug verdiend worden.
Omdat het op zichzelf al winstgevend kan gaan worden?
Zover ik het me kan herinneren is winst maken niet een van de principes waarop open-source is gebaseerd. Vandaar dat Microsoft (en al die andere megacorporaties) met hun tengels van CyanogenMod en andere Linux-gebaseerde software moeten blijven.

Het is al triest genoeg dat MS geen fatsoenlijk desktop-OS kan maken waar iedereen wat aan heeft. Verpest het dan alsjeblieft ook niet voor open-source gebruikers.
Ik heb het zelfde met de oculus bril, nu het door fb is over gekocht vind ik het geen interessant onderwerp meer.
Maarja, tot nu toe is er nog helemaal niets, zelfs in de DK2 handleiding/software is er nog niets te vinden van de facebook overname. Ook heeft het juist tot nu toe alleen maar geleid tot een vooruitgang omdat Oculus nu ineens extra geld heeft, waardoor bv de consumentenversie die gaat komen al minimaal versie 2 of 3 zou zijn als ze niet waren overgenomen..

Juist door overname van een groot bedrijf zal het mogelijk eerder geaccepteerd worden door een grote groep mensen. Eigenlijk ken ik geen open-source project dat echt groot/succesvol is zonder dat er enige connectie is met een groot bedrijf, ik denk dat die projecten op 1 hand te tellen zijn..

En vergis je niet, ook genoeg 'opensource' projecten die zelf uiteindelijk nadat het succesvol is gewoon geld zijn gaan vragen voor opvolgers...
Het verschil is dat Oculus Rift een consumentenproduct moet gaan worden. Dat je zoiets niet voor niks krijgt is nogal wiedes.

Met open-source software is het een heel ander verhaal. De insteek hiervan is dat het een vrij te gebruiken softwarepakket is waar normaliter niet voor betaald hoeft te worden. Dat moet ook zo blijven.

Zodra Microsoft zich hiermee gaat bemoeien (meer dan ze bereids doen) is het einde zoek. Dan ontkom je helemaal nergens meer aan de hebberige klauwen van MS. Ik ben nu blij dat ik software kan gebruiken die niet afhankelijk is van een dergelijke corporatie.

Ik snap Microsoft op zich wel hoor. Ze merken dat Windows 8(.1) niet bijster populair was en dat grote Linux-distro's zoals Ubuntu ook niet stil zitten. Op mobiel vlak wil het bij MS maar niet lukken; constant rond de 3% marktaandeel in 3 jaar tijd. Ze staan praktisch stil. Logisch dat ze dan toch op de een of andere manier met Android aan de gang willen. Aangezien hun eigen Android-Nokia's niet bepaald populair waren proberen ze de technologie en kennis elders in te kopen.

Feitelijk laat Microsoft zien dat ze zelf maar heel er weinig kunnen. De vorige XBox-consoles werden onder licentie ontwikkeld en gebouwd en waren erg populair. Nu proberen ze het zelf met de XBox One en tot nog toe is het een groot fiasco voor de Nederlandse gamer. MS krijgt enkel dingen geregeld zodra ze externe bedrijven opkopen. In mijn ogen zijn het ongelooflijk grote prutsers...
Gaf Samsung in de S2 tijd niet gratis toestellen aan developers op xda?

Helaas wilden ze dan weer geen drivers vrijgeven...
Dat probleem was er ook met de Galaxy S3; daarom hadden zo'n beetje alle custom-ROM's problemen met de camera. Voor mij was dat de reden om het toestel te verkopen aangezien er geen Kitkat update voor dat toestel uit kwam.
Ik kan je vermelden dat de camera nu met slimkat 4.4.4 redelijk goed zijn best doet!
Bij mij crasht de camera nog regelmatig met cm11 Android 4.4.4. Heel jammer dit; voor de rest ben ik uiterst tevreden met cm11.
Ik snap persoonlijk niet wat er slecht zou zijn als Microsoft Cyanogen(MOD) overneemt. Liever hen dan Samsung met hun ontzettend goede Software optimalisaties (waarschuwing: Sarcasme over level 9000 :+ )

De WP van Microsoft staat, zoals ik dat zie, ook als een huis en word steeds beter. Ik vind het jammer dat er zo over word gedacht.. Wie weet word daardoor Cyanogen(MOD) alleen maar beter.. Al snap ik dat er straks een angst bestaat dat Android zoals we die nu kennen van Google straks ook veranderd..
Het is alsof Shell, BP en Texaco graag Tesla willen overnemen.
Inderdaad.
Jammer gaat weer een mooi en interessant product naar een van de grote bedrijven ..... En Samsung als enige niet-Amerikaan daarnaast is ook al een log bedrijf geworden, al zie ik Cyanogen nog het liefste daar naar toe gaan.
Redenen om CyanogenMod op te kopen :

Samsung : Faalt met TouchWiz en Tizen wil ook niet echt op gang komen. Gaf winstwaarschuwing af vanwege minder succesvolle Galaxy S4 en S5.

Amazon : Faalt met eigen "3D" smartphone en wil toch voet aan de grond krijgen in smartphone-land.

Microsoft : Faalt met Windows Phone en wil toch van het succes van Android mee snoepen. Na 3 jaar werken schommelt het marktaandeel nog steeds rond de 3%.

Yahoo : Faalt in zo'n beetje alles waarmee ze zijn begonnen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 31 augustus 2014 11:18]

Je Microsoft argumentatie klopt niet. Microsoft snoept, zonder er iets voor te hoeven doen, al flink mee van het succes van Android. Dat doen ze via de patentovereenkomsten die ze links en rechts afdwingen.

Aankopen om dood te laten bloeden lijkt me ook extreem onwaarschijnlijk. Volgens mij is er geen manier om in die situatie een fork te voorkomen. Dus dat zou naar mijn mening 'geld over de balk smijten' zijn.

Het argument dat Microsoft meer op services wil inzetten zou meer hout snijden, ware het niet dat je daar Cyanogen niet voor hoeft te kopen. Het zou hooguit een goed beginpunt zijn, maar dat hadden ze al op de Nokia X. Als ze die niet hadden opgedoekt, dan had ik nog aan kunnen nemen dat ze Cyanogen daar aan toe zouden voegen.

Samsung lijkt me, om de redenen die jij ook aangeeft de meest logische optie. Al maak ik me dan wel zorgen. Samsung is prima in staat om ook van Cyanogen een zooitje te maken.

Blijft over Amazon. Daar weet ik te weinig van om goed te beoordelen. Amazon staat, net als Cyanogen, buiten de OHA. Amazon heeft een app store. Iets wat Cyanogen standaard niet heeft. Wat dat betreft zijn het misschien wel logische partners.

Yahoo valt hoop ik af, om de redenen die jij ook opgeeft.

edit: typos

[Reactie gewijzigd door 125509 op 31 augustus 2014 12:30]

Zelfde reden waarom amdriod meer waard is dan windows phones os the userbase of eigenlijk de life time custumer value is het meest waarde volle

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True