Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 180 reacties

Cyanogen heeft ambities om een versie van Android te ontwikkelen die volledig losstaand van Google kan opereren. Alhoewel de Android-broncode opensource is, hebben de meeste fabrikanten ondersteuning van Google nodig om een volledig OS te kunnen bouwen.

Cyanogen logoKirt McMaster, die bij Cyanogen werkt als ceo, maakte de plannen bekend tijdens een evenement dat is georganiseerd door The Information. Volgens hem zijn Android en iOS niets meer dan verkapte manier van Google en Apple om hun diensten op te dringen. De topman stelt dat er op kernelniveau meer openheid nodig is. McMaster noemde Google Now als voorbeeld: de spraak- en informatiedienst van Google is stevig geïntegreerd in het Android-besturingssysteem, op een manier die voor externe ontwikkelaars niet mogelijk is.

Daarom wil zijn bedrijf een 'Google-loze' versie van Android ontwikkelen die op elk niveau open is. Door op 'lager niveau' toegang te geven tot het mobiele besturingssysteem moet het voor fabrikanten gemakkelijker worden om zelf verder te bouwen op Android, zonder dat hierbij ondersteuning van Google nodig is. In drie tot vijf jaar wil Cyanogen zijn ambities verwezenlijken.

Cyanogen is al langer kritisch op Google. Het bedrijf maakt populaire custom Android-software, onder de naam CyanogenMod, die inmiddels ook standaard wordt meegeleverd op sommige toestellen zoals de OnePlus One. In de beginjaren van Cyanogen was er een juridisch conflict met Google omtrent het meeleveren van Google-apps op de CyanogenMod-roms.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (180)

Ik weet niet of Cyanogen doelt op dat Android in praktijk op Google/Linux draait, in plaats van op GNU/Linux zoals andere niet-Android distributies van Linux. Als Cyanogen dat klaar weet te krijgen, wordt GNU/Android een echt open systeem. Indien ze de Google utils vervangen door hun eigen propetiarie code wordt dat wel een klap in het gezicht van de open source community. Laten we dus hopen voor een GNU/Linux Android distributie.

Of ik zit er helemaal naast en ze doelen op de Google Services, maar dat is zeer onwaarschijnlijk, omdat een AOSP build op zich al Google-loos is en geen Google Services bevat. Dit is hoe bijna alle custom ROMs werken, de Google-apps moet men er zelf op flashen, zodat de ROM zelf min of meer bijna compleet geen closed source software bevat.

Wel heb je nog altijd de problemen met de binary blobs voor het aansturen van de modems en dergelijke, maar dat is bijna onmogelijk om geheel open sourced te krijgen. Er zijn enkele telefoons die dit kunnen, maar die zijn al erg oud (zie Replicant). Waarschijnlijk probeert Cyanogen elk spoor van Google-utils eruit te slopen voor hun eigen variant of een GNU-variant. Hopen is op het laatste. :9
Ik snap niet helemaal wat je met Google-utils bedoelt. Alles wat binnen AOSP valt is open source en daarom kan Google daarmee niet veel macht uitoefenen op de gebruikers (onwenselijke features kunnen door CM geforked en verwijderd worden).

Het Google deel van Android is toch voornamelijk Google Play Services en Google Services Framework, deze apps zijn proprietary (vallen dus ook niet binnen AOSP) en leveren handige APIs aan veel Android apps. Voor developers zijn deze APIs heel makkelijk om te gebruiken en Google stimuleert dit dan ook, denk aan locatie bepaling in de NS app, Maps functionaliteit en push notifications in bijv. WhatsApp. Hier komt de machtspositie van Google dan ook vandaan: als gebruikers geen Google Services geinstalleerd hebben kunnen ze 1. geen Google apps zoals de Play Store, Contacts Sync, YouTube etc. gebruiken en 2. missen ze de door Google Services geleverde functionaliteit.

Omdat het voor gebruikers veel nadelen heeft om geen Google Services te draaien wordt het installeren van Google Apps aangeraden als je CM gebruikt. Veel apps binnen CM zijn geforked van AOSP apps, maar Google verlaat steeds meer AOSP apps (zoals de browser, kalender, SMS app, launcher...) door ze te vervangen met een proprietary variant die Google Services gebruikt.

Ik denk dat CM nu nog een stap verder wil gaan en naast op AOSP apps verder te bouwen ook een vervanging van essentiele Google Services aan wil gaan bieden zodat een Android system dus goed 'zonder Google' gebruikt kan worden.

Xiaomi heeft trouwens ook al iets dergelijks gedaan door Google Play Services te vervangen met hun eigen Xiaomi Services, dit is welliswaar ook een proprietary app maar het is hun al wel gelukt om door het implementeren van push notifications, location services, een eigen store etc. een goed bruikbaar systeem te maken zonder de benodigdheid van Google Services.
Ik hoop echt dat dit is wat ze gaan doen. Maar hoe realistisch is het om te verwachten dat ze een goed werkende push-service kunnen opzetten die naadloos werkt met bestaande applicaties zoals Whatsapp? En om te verwachten dat ze een locatie-service opzetten met Wifi- en cell-locaties?
De push service lijkt me geen probleem, wat het moet doen en hoe het aangeroepen wordt staat wel gewoon haarfijn uitgelegd in de docs, CM hoeft voor deze input alleen een alternatieve implementatie te leveren.

Qua locatie zullen ze vooral op GPS af gaan, CM zal inderdaad niet zo snel op basis van Wifi signalen locatie bepalen en algoritmen schrijven om via de gyroscoop te weten te komen of je fietst en welke kant op, maar CM heeft natuurlijk ook minder baat bij het agressief dataminen hiervan.

Maps en dergelijken gaan ook uitdaging worden, misschien gaan ze met een bestaande partij in zee, ik zou het eigenlijk niet weten.
Gewoon geen maps applicatie standaard installeren, geen Google, geen Microsoft, niets. Laat de gebruiker kiezen :)
Op zich geen probleem, maar bijvoorbeeld 9292ov installeren werkt dan niet meer omdat er geen maps API is.
Dat lijkt me inderdaad het probleem.

Maar waarom geldt dat ook niet voor push-messages? Whatsapp is ingesteld op het ontvangen van push-berichten via Google's dienst: kun je dat zomaar vervangen door iets naders zonder Whatsapp zelf aan te passen?
Nou Xiaomi doet dit dus al, die levert vrolijk Xiaomi Service Framework mee met XMPushService en PushMessageHandler activiteiten. Deze service gebruikt Xiaomi's eigen servers (en Baidu wordt gebruikt voor location) en werkt gewoon goed samen met WhatsApp en dergelijken.

[Reactie gewijzigd door Jaahp op 26 januari 2015 09:36]

O okee, als die dienst van Xiamo al met Whatsapp werkt, dat is heel mooi! Heeft Whatsapp daar aanpassingen voor moeten doen, of kan het werkelijk overal de push-dienst van Google automatisch vervangen?
Daarin is WhatsApp alleen een voorbeeld, ze hebben een drop-in replacement gemaakt.
Betekent dat dat het automatisch werkt met elk programma dat ook werkt met Googles push-dienst, zonder dat die programma's daarvoor iets hoeven aan te passen?
OK heel goed! Dan is een Google-loos Android misschien over niet al te lange tijd mogelijk, als Mozilla o.i.d. vervangende diensten weet op te zetten. Ik heb eens meegewerkt met hun locatiedienst, maar die lijkt nog niet echt van de grond te komen.
Google maps api is niet de enige Maps API. Je kunt ook bijvoorbeeld ook Openstreetmap of Openlayers gebruiken
Klopt, alleen zul je dan een Google Maps interface naar een alternatieve API moeten bouwen en dit is vrij complex. Dat komt vooral doordat Google Maps niet met bestaande standaarden voor het ontsluiten van geografische data werkt.
Denk je echt dat de gebruikers alles willen kiezen? Er heerst nog steeds een 'ding kopen en gebruiken zoals het is tot dat ie stuk is' mentaliteit onder 99% van de gebruikers... Keuze is meestal op basis van prijs en populariteit en een snufje geloof in een merk of product door eerder ervaringen.
Is er iets mis met die mentaliteit?
Ja best wel. Het maakt je tot een makkelijke prooi voor de marketing machine. Je consumeert het product tot zij vinden dat je wat nieuws moet kopen.
met die mentaliteit blijven zij dan de regie houden omdat jij jou product niet kan/wil tweaken op de veranderende markt. En zo verander je in een melkkoe/ leg kip (choose your pick)
Die mentaliteit krijg je er alleen niet uit. Ook niet met goede bedoelingen en gezond verstand en zeker niet binnen 'slechts' 1 of 2 generaties. Dit zit gewoon in de mens. De mens is een groepsdier, een meeloper. Een sociaal dier die het belangrijk vind om leuk/cool/*vul in* gevonden wil worden. Marketing speelt slechts op deze eigenschap in. Dit is overigens een belangrijke eigenschap, deze eigenschap zorgt er voor dat we samen kunnen leven.
Ik vind dat er niks mis is met de verwachting dat een apparaat uit de doos gewoon moet doen wat je ervan verwacht: bellen, sms'en,, e-mailen... Het gros van de gebruikers zit echt niet te wachten op al die keuzes. De keuze van het toestel zelf is al lastig genoeg ;)

Een Google-loze versie van Android klinkt als een technische uitdaging. Ik vraag me af of Google verplicht kan worden om mee te werken als het technisch onmogelijk blijkt te zijn doordat allerlei Google-tools essentieel blijken te zijn voor de werking van andere apps, zoals hierboven omschreven voor Whatsapp. Microsoft moest destijds ook een browserkeuzescherm inbouwen... Het marktaandeel van Google onder de mobiele OS'en is ook aardig groot.
Lees dit uiterst goede artikel anders eens. Het legt goed uit hoe Google langzaamaan AOSP in abondanware veranderd ten faveure van de proprietary en gesloten Google Play Services:

http://arstechnica.com/ga...e-by-any-means-necessary/
Ik ken de kritiek, ik snap het en ik ben het ermee eens. Maar het is niet volledig kommer en kwel, een goed voorbeeld is het Webview debacle dat de laatste dagen in het nieuws was, dat wordt hiermee voorkomen. Daarnaast zie je hier in de reacties altijd een hoop mensen klagen dat Android een zootje is, ook dat wordt hiermee aangepakt.
Er is alsnog geen reden waarom de broncode daarvoor closed-source zou moeten zijn. Dat heeft vrijwel geen relatie met het feit dat de Apps nu via de play store up-to-date gehouden worden. Apps op de play store kunnen nog steeds open-source zijn, maar Google koos ervoor dat niet te doen.
AOSP Roms zijn ook als je geen Google apps installeert gewoon afhankelijk van Google. Voor de locatie bijvoorbeeld. En veel apps (uit de play store) kunnen helemaal niet op die Roms werken omdat Google apis van AOSP naar Google play services heeft verschoven. Ik zou dus verwachten dat ze hier alternatieven voor willen bieden
Dan moeten ze ook een andere kernel gebruiken, Google zit in de Kernel group en ontwikkelt dus mee aan de Linux kernel ;)
maar niet onder beperkende licenties....
En welke "beperkende licenties" zouden dat moeten zijn dan? Nu is het roepen zonder bron..
Klopt, maar dat is ongeveer net zo gefundeerd als jouw uitspraak dat er een andere kernel gebruikt moet worden.

Maar even logisch geredeneerd, ik vermoed dat er niet tig kernels worden ontwikkeld per android versie, en dat de kernel onderdeel is van de basis van android, waar google nog niet zijn merk in heeft gehakt. (maar dat laatste is een aanname)
Ik reageerde op ikt, die het over Google/Linux en GNU/Linux had i.c.m. de licenties en restricties van Android. Waarom mijn reactie nu "los" staat, geen idee. Bug in het reactie systeem misschien.

En je aanname is deels correct. BIj elke major build van Android word de laatste "stable" Linux kernel gepakt, worden er door Google aanpassingen aan gedaan om alle HW werkend te krijgen (kernelmodules) en word op basis daarvan de volgende Android versie opgebouwd.

Google zit al een flinke tijd in de Linux kernel group, en heeft al aardig wat code gecommit, dus je laatste zin klopt niet.
Ok, eerste punt..ala....

Google zit al een flinke tijd in de Linux kernel group, en heeft al aardig wat code gecommit, dus je laatste zin klopt niet.

En volgens mij is al deze code die op kernel niveau wordt toegevoegd onderdeel van "het Basis Android" . Dus het gedeelte wat open, of semi open source is"

Sterker nog, ik verwacht dat er in de ontwikkel omgeving van android er tegengas gegeven wordt op de google ontwikkelaars van android, om de link van de kernel naar "preferred" specs/api's/etc van google er door te krijgen...

In de basis is heel android nog opensource, er zijn echter maar heel weinig fabrikanten die zonder Google zut, hun telefoon uitleveren, omdat dit vaak hun selling point is..

BTW.. weer gebaseerd op zondagavond aan names.
En volgens mij is al deze code die op kernel niveau wordt toegevoegd onderdeel van "het Basis Android" . Dus het gedeelte wat open, of semi open source is"
Klopt, de kernel is redelijk "basaal". Zonder werkt je OS niet namelijk ;)
Sterker nog, ik verwacht dat er in de ontwikkel omgeving van android er tegengas gegeven wordt op de google ontwikkelaars van android, om de link van de kernel naar "preferred" specs/api's/etc van google er door te krijgen...
Welke link? Het zal de kernel een rotzorg zijn wat je erbovenop draait. Vanuit de Linux group komt er 0,0 tegengas, het is immers niet hun probleem, want ander project (AOSP, Android groep).

Google schrijft wel mee aan de Linux kernel in het algemeen om ervoor te zorgen dat het werkt op verschillende Google producten, zoals Android maar ook ChromeOS en Google servers.
Als je ooit de mogelijkheid hebt om door de kernelsource te wandelen moet je in "make menuconfig" maar eens zoeken naar GOOGLE (als je in het menu zit, een "/" ingeven gevolgd door je zoekterm). Kun je zien wat Google bijdraagt aan de mainstream Linux kernel.

Edit: Als ik op mijn Gentoo testmachine het volgende uitvoer:
$ grep -ri "google" /usr/src/linux | wc -l
krijg ik dit terug:
595
Dat wil dus zeggen dat het woord "google" 595 keer voorkomt in de broncode van de mainline Linux kernel.

[Reactie gewijzigd door sfranken op 25 januari 2015 19:45]

ik vraag mij af hoe goed cyanogenmod werkt op verschillende devices
android is dan wel opensource maar drivers en andere dingen dan weer niet
dus word er rondom binary blobs geknutseld?

behalve "rooten" en rotzooi van mijn telefoons af halen wilde ik ze wel altijd zo origineel mogelijk houden; maar misschien er toch maar eens naar kijken
had gisteren nog een discussie met iemand over wat voor een ziekelijke maten en vormen het aan neemt tegenwoordig dat "big info gathering" en "targeted advertising"

aan de andere kant hoef je dan minder rotzooi te ontvangen waar je sowieso niets aan vind
maar ik ontvang het liefst gewoon GEEN reclame... heb ook gewoon een nee-nee sticker op mijn brievenbus
en vrienden mogen mij leren kennen, geen bedrijf die mij alleen wilt kennen om mij uit te buiten
ook al verpakken ze het achter schijnbaar mooie functies

"goeie dag mijnheer, ik bel u namens X omdat u naar onze schattingen volgende maand 25 euro over houd... even kijken... ja... 90% kans, zie ik hier, dat we u kunnen overhalen een deel van dit bedrag te doneren aan X voor kansarme mensen...
ja echt mijnheer, statistieken liegen niet, ha ha, toch? goed..
nee nee het gaat snel hoor, we hoeven uw gegevens niet op te schrijven, die hebben wij al, fijne dag nog"
voel me afentoe ook bijna kansarm :p

[Reactie gewijzigd door 500749 op 25 januari 2015 11:39]

Momenteel gaat het zo ja: in de repositories van iedere custom ROM hebben ze de instellingen voor een specifiek toestel in een map staan, samen met 'extract-files.sh'. De blobs die fungeren als drivers worden zo van het toestel zelf afgeplukt, of je moet ze downloaden van een andere plaats (Google biedt de binary blobs voor Nexus-toestellen zelf aan) en ze via daar inladen. Daarom was het bijvoorbeeld ook moeilijk om Android 4.0 perfect werkend te krijgen op de HTC Desire: de binary blobs die we hadden van HTC waren verouderd, dus het ging pas goed toen er vanuit Qualcomm een nieuwe blob voor de GPU werd gereleased die wél werkte met ICS. Zo was je dus vaak afhankelijk van de producent om een nieuwe versie werkend te krijgen.

Tegenwoordig speelt dat veel minder, omdat er aan de kernelkant niet heel veel veranderd hoefde te worden sinds Android 4.1, dus Lollipop werkte op een Nexus 7 ook wel met de binary blobs van 4.1 (minus rotatie, maar verder werkte alles prima).

Wel is er een project dat helemaal blob-free wil zijn: Replicant. Ik geloof dat ze nog op Android 4.2 zitten en maar een paar toestellen ondersteunen (en ook daar is hardwareversnelling niet perfect), maar het idee is er: http://www.replicant.us/screenshots.php
Ik ben het wel eens met deze opmerking over Google/Android en Apple/iOS. Maar ik vind het geen oplossing om andere fabrikanten dan maar dezelfde diepe integratie te geven met personal trackware a la Now (het voorbeeld dat wordt genoemd). Ik heb daarom meer vertrouwen in Jolla en Sailfish om los te komen van dat soort praktijken.
Cyanogenmod is een ROM die zeer gefocust is op privacy, zij zouden dan ook nooit toestemming verlenen om nieuwe tracking software toe te voegen.
Zeg nooit nooit. En een visie nu kan over een maand weer gewijzigd zijn. Ook Cyanogenmod is de commerciele kant op aan het gaan (OnePlus One). Vaak starten initiatieven uit nobel of idealistisch oogpunt, maar vervolgens zie je veelal dat dat uitgangspunt ondergeschikt raakt. En uiteindelijk draait het dan vrijwel altijd om winst. Enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Precies ! Bij Whatsapp beloofden ze ook dat er nooit advertenties zouden worden geïntegreerd, maar na de overname van Facebook zit dat er toch aan te komen. Dus inderdaad; zeg nooit "nooit"...
Cyanogenmod is een ROM die zeer gefocust is op privacy, zij zouden dan ook nooit toestemming verlenen om nieuwe tracking software toe te voegen.
Ook niet met een smoking gun van de CIA\FBI\NSA op hun hoofd?

Laten we eerlijk zijn dit is niet een wereld waar volgens de regels worden gespeeld. Ongelukjes gebeuren nu eenmaal. Kijk maar eens naar Snowden & assange en de invloed van de US.

wat zou jij doen als jij de baas was en dat ineens je hele familie door dit soort zaken wordt bedreigd.. lastig lastig lastig.

[Reactie gewijzigd door a.prinsen op 25 januari 2015 11:29]

De grootste zorgen die ik heb bij CyanogenMod is dat ze straks een keer overgenomen gaan worden door een commerciële instelling. Er waren geruchten dat o.a. Microsoft interesse zou hebben in een overname - wat mij betreft een heuse nachtmerrie.

nieuws: Microsoft, Samsung en Amazon zouden interesse hebben in overname Cyanogen

Zodra een commercieel bedrijf met CM aan de haal gaat zul je zien dat zaken als privacy naar de achtergrond verdwijnen ten kosten van tracking en gerichte advertenties. Adverteerders zijn het beste te vergelijken met herpes; je komt er gewoon niet van af.

Dit geldt niet alleen bij online-advertenties, maar ook bij de troep die ze in je brievenbus steken. Ik heb een NEE-NEE sticker op de deur geplakt, maar de troep van de Postcode Loterij komt gewoon binnen. Die vuile honden gebruiken het truukje "aan de bewoners van <straatnaam + huisnummer> op de enveloppe waardoor het geadresseerd reclamedrukwerk wordt en zo'n sticker geen enkele zin heeft. Wat mij betreft mag je dergelijk tuig tegen de muur zetten; daar kan de wereld enkel beter van worden.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 25 januari 2015 14:41]

Zodra een commercieel bedrijf met CM aan de haal gaat zul je zien dat zaken als privacy naar de achtergrond verdwijnen ten kosten van tracking en gerichte advertenties. Adverteerders zijn het beste te vergelijken met herpes; je komt er gewoon niet van af.
Je bedoelt zoals Google met Android doet?
Precies. Dat is ook een reden waarom ik graag CyanogenMod gebruik. Standaard zit er vrijwel geen Google-software bij en heb ik veel meer controle over de rechten van apps. Ik heb vervolgens de "pico" versie van Google Apps geinstalleerd, waar enkel de Play Store in zit.

Android is voor mij een tijdelijke oplossing; zodra ik de mogelijkheid krijg ga ik over op Ubuntu Touch.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 26 januari 2015 12:31]

Het blijkt dus dat er standard best nog wat code van Google Now inzit. Ik prijs het voornemen van CyanogenMod om Android volledig Google-vrij te maken dus.
Maar ik snap jouw terughoudendheid ook, hoe lang duurt het voordat CyanogenMod overgenomen wordt door een partij die het roer weer volledig omgooit?
Net als bij Whatsapp. Het is iedere keer hetzelfde gesodemieter; zodra er een plezierig stukje software wordt ontwikkeld dat door velen wordt gebruikt zullen er (veelal grote) commerciële bedrijven op de loer liggen die interesse hebben in een overname. Zodra deze overname is voltooid pakt het in de regel onplezierig uit voor de gebruikers van die software.

Daarom zijn we ook steeds bezig om naar alternatieven voor software te zoeken omdat het product in kwestie vroeg of laat wordt verpest door hebberige softwarecorporaties die hun gebruikers in het product veranderen.

Je krijgt dan ook versplintering in de softwaresector. Zo gebruiken mensen allemaal een andere messenger. De ene heeft Whatsapp, de andere Facebook en weer iemand anders Telegram, Line of Skype. Om gestoord van te worden. Je moet je toestel helemaal volproppen met talloze energie- en dataslurpende apps om met anderen in contact te blijven. Dan heb ik het nog niet eens over alle userdata die de bedrijven achter deze apps van je verzamelen en doorverkopen aan adverteerders.

Er zou wetgeving moeten komen om dit soort praktijken aan banden te leggen ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 26 januari 2015 13:56]

Ook niet met een smoking gun van de CIA\FBI\NSA op hun hoofd?
Nee, dan zeker niet meer.... Als er al rook uit dat geweer komt is de kogel al door het hoofd gegaan......
als je geluk hebt geven ze je nog een waarschuwingsschot..
Als de kernel open is, hoeft Cyanogenmod helemaal geen toestemming te geven. Als een fabrikant dat wilt toevoegen, kan hij dat. Anderzijds verwacht ik wel dat een gebruiker die app ook kan verwijderen.
Cyanogenmod is een ROM die zeer gefocust is op privacy, zij zouden dan ook nooit toestemming verlenen om nieuwe tracking software toe te voegen.
De opmerking gaat niet over het huidige CM, maar over de mogelijkheid die fabrikanten moeten hebben om zeer diep in het OS te kunnen priegelen. Op het niveau waar Google dus Now heeft geïintegreerd kan bijv. Samsung een eigen variant van personal datamining inbouwen.
Lopen Jolla en Sailfish niet hetzelfde risico wat dat betreft? Zeker als ze net zo populair worden in gebruik als Android.
Ik denk dat dit goed nieuws is voor de fabrikanten die nu volledig los kunnen opereren van Google, maar ik vermoed dat Google hier op een of andere manier gaat proberen een stokje ervoor te steken.
Wat gebeurt er wanneer een fabrikant de Play Store wil installeren voor de gebruiker, wordt er dan meteen meer geinstalleerd, zoals andere apps. Google had toch een lijst met verplichte apps die de gebruiker niet kon verwijderen van het toestel, ik kan me voorstellen dat Google die apps alsnog gaat verplichten wanneer een fabrikant de Play Store er voor de gebruik op wil zetten.

Als ik nu Samsung was zou ik hierboven op duiken en Cyanogen steunen in plaats van Tizen, meteen een groot app aanbod en minder afhankelijkheid van Google, twee vliegen in één klap.
Dat grote app aanbod staat dus in de Google Play Store. Die zou dan dus niet meegeleverd worden. Moet je gebruik maken van losse apk bestanden of alternatieve stores. Natuurlijk wel mogelijk maar absoluut minder groot en minder makkelijk toegankelijk.
Opzich heeft (zeker) Samsung voldoende verkoop aantallen om een eigen store aantrekkelijk te maken. Als dat slechts het indienen van een apk nodig heeft is dat slechts administratief een extra handeling vanuit de ontwikkelaar.
Het feit dat er over Sailfish nog geen 'lekken' naar buiten zijn gebracht wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Persoonsgegevens etc zijn big business ook onze Finse vrienden zijn commercieel en niet ongevoelig hiervoor.

De kans dat er achter Sailfish géén machtige overheidsdienst zin (hoewel Rusland dichtbij is..) wil niet zeggen dat er géén data wordt verzameld..
Het feit dat er over Sailfish nog geen 'lekken' naar buiten zijn gebracht wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Persoonsgegevens etc zijn big business ook onze Finse vrienden zijn commercieel en niet ongevoelig hiervoor.

De kans dat er achter Sailfish géén machtige overheidsdienst zin (hoewel Rusland dichtbij is..) wil niet zeggen dat er géén data wordt verzameld..
In hun Privacy Policy pagina stelt Jolla: "We are not in the business of monetizing your personal data" en dat ze overheden niet zomaar toegang tot data willen verschaffen. So far, so good.

Privacy is altijd een kwestie van vertrouwen. Bij Jolla heb ik dat nog wel, bij al die Amerikaanse platforms niet. Google, iOS en WP hebben allemaal een steeds diepere data mining functie. Ze hebben ook allemaal een advertentieplatform en ze liggen alledrie aan de leiband van de NSA.
Die opmerking zie ik net anders:
- Google gebruikt Android inderdaad om de services van Google te promoten/ op te dringen. De diensten leveren Google geld op.
- Apple gebruikt echter haar diensten om mensen te binden aan het platform. De hardware levert geld op.

Bij zowel Apple als Google wordt er ook geld verdient aan de diensten danwel licentie/hardware, maar 90/95% van hun inkomen komt toch echt uit hun specialisatie (hardware of dienst).
Ik wordt niet meteen enthousiast, niets mis met Google diensten en wat Google met Android allemaal in werking heeft gezet. CM plukte daar ook de vruchten van en nu het een bedrijf is en dus commercieel willen ze er vanaf. Niet direct een goede ook ontwikkeling lijkt me.
De laatste tijd is Google wel wat aan het overdrijven met steeds meer apps die er standaard opstaan. Voor mij een reden ook eens bij Windows te gaan kijken met W10 op komst.
Die apps kan je gewoon uitschakelen, geen root voor nodig.
helaas niet. sinds de update van 5.0.2 is google camera geforceerd aanwezig op mijn nexus 7 hetzelfde met foto's in plaats van gallerij deze 2 EISEN dat google+ actief is om te mogen worden gebruikt.

en als ik ergens een schurft hekel aan heb is het iets wat werkt verklooien met rotzooi die niet nodig is.
sinds gister dus heb ik gewoon een losse gallerij kitkat moeten gebruiken om google+ uit te kunnen houden en de camera gewoon te kunnen gebruiken.

dit is een doorn in het oog van heel veel gebruikers.
Ik kan dus ook zonder mijn privacy op te geven ineens ook niet meer bij mij foto's.
Heel eng. De foto's die op m'n nexus staan zijn toch gemaakt door mij, en dusvan mij..
Waarom moet ik om ze te zien, verplicht toestemming geven aan een ander om ze door hen te laten gebruiken?

Voor mij adverteren wordt echt niet zoveel beter als je m'n foto's mag scannen.
Nu haal je echt dingen door de war.
Het aanstaan van Google+ / Photos betekent helemaal niet ´verplicht toestemming geven aan een ander om ze door hen te laten gebruiken´.
Dat hier neerzetten is ook pure misleiding (tenzij je dat zelf ook echt gelooft).
Tenzij je Google+ Auto Backup aanhebt, blijven de foto´s op jouw apparaat en ben jij toch echt de enige die ze kan inzien.
Er werd ergens gezegd dat Google Photos zou worden gescheiden van Google+, dus dit komt waarschijnlijk vanzelf weer goed.
De reden dat het nu nog niet lukt is omdat Photos ingebouwd zit in de Google+ app, waardoor het uitzetten van de Google+ app zowel je Camera app als de Galerij verkloot.
Was jij ook niet die gene die in een discussie over google services, en hoe het de privacy aantast voor de 'volgende' versie van Google aankondigde dat APP OPS weer terugkwam in 4.4?

calvinturbo in 'nieuws: Beveiligingsupdate laat Android gedrag apps continu monitoren'\
Over dat laatste(app ops), dat komt eraan in een nieuwe Android versie
Volgens geruchten zou er inderdaad App Ops komen in 5.0, helaas is dit toch niet het geval.
Alleen de link was verdwenen, maar de activity bestaat gewoon nog. In de play store vind je apps die het kunnen activeren.
Voor het uitzetten van apps is er inderdaad geen root vereist, maar alsnog verwijder ik nutteloze apps liever dan dat ze onnodig ruimte innemen wat anders door nuttige app(licatie)s kon worden gebruikt.

Verder staat het concept mij ook tegen dat steeds meer apps je ongewild door de strot worden geduwd. Samsung is heer en meester op dit gebied (zie de Play Store gebruikersreviews bij veel van hun bijgeleverde apps), maar Google volgt ze hierin op.

Het uitzetten van apps wordt gewoon een vervelende bezigheid als je regelmatig een stock firmware naar je telefoon flashed (want het is mij nogsteeds niet duidelijk of het rooten van je toestel ten koste gaat van de fabrieksgarantie).

Het bovenstaande heeft me doen besluiten om voor een toestel te gaan waarbij rooten geen (nadelige) gevolgen heeft voor de garantie en bloatware een begrip is dat tot het verleden behoord.

[Reactie gewijzigd door born4trance op 25 januari 2015 19:21]

Precies, want windows 10 is opensource en microsoft levert nauwelijks standaard applicaties mee..
Dat misschien niet, maar je een app verwijderen is wel veel simpeler (of bij aangepaste installatie de-selecteren). Daarnaast heb ik bij Microsoft het gevoel dat zij beter met mijn privacy omgaan dan Google. Het verdienmodel is ook compleet anders.
Het was sarcastisch van blouwekip. Windows Phone levert ook een aantal apps mee. Xbox live, here maps, etc! Maar ikzelf gebruik Window Phone omdat ik het verdien model ook beter vertrouw!
Maar deze apps staan los van elkaar en kunnen individueel verwijderd worden net als alle andere apps die je zelf installeert. Ze zijn niet van elkaar afhankelijk en het systeem is niet van de apps afhankelijk.

En ik moet zeggen dat ik de Here apps behoorlijk indrukwekkend vind kwa kwaliteit. Maar dat betekent inderdaad niet dat het alsnog jammer is dat het er standaard op staat: het zou een keuze moeten zijn wanneer je de telefoon voor het eerst start.
Idem op de BlackBerry. Daar kun je bijna alle apps,tot de sms-app aan toe gewoon verwijderen. Zo zou het moeten. Maar als marktleider kun je je schijnbaar meer permitteren, veel gebruikers slikken het.
En anderen doen heel veel moeite met costum roms, rooten etc om daarom heen te werken op google-android.
Dat opensource boeit me niet, maak ik geen gebruik van. Waar het mij om gaat is dat er steeds meer diensten van google op mijn Nexus gezet worden waar ik helemaal niets mee doe en die ook niet verwijderd kunnen worden. Google+ en Google Play hoef ik niet maar ik kan het niet verwijderen en het neemt dus gewoon ruimte in. Er wordt mij steeds meer opgedrongen.
De enige essential Google app is Maps.
Al die andere Google meuk mogen ze houden.
Overbodige apps was al tijden aanwezig op de Samsung inclusief gimmicks en dan ook nog een android met steeds meer malware en Hacks dat ook Samsung niet weet hoe ze het meer moet beveiligen , daarom ook de samenwerking met BlackBerry.

Het is daarom ook dat ik naar BlackBerry 10 ben overgestapt welke het beste van alle platformen heeft afgekeken en een compleet nieuwe OS hebben en windows vindt ik zekers een beste tweede maar is qua gebruik wat minder naar mijn eigen mening. BlackBerry 10 lijkt meer op ios,android en met zijn active frames weer op windows.
Er is ook denk ik niet direct mis met diensten van grote partijen. (Google / MS / Apple) alleen het feit dat dit wordt opgedrongen. Wat je denk ik vergeet is dat door de sterke integratie van producten je dus een breeder profiel krijgt van je gebruiker. Dit weer tot gevolg dat het "tegen" je kan worden gebruikt door advertenties, aanbeveling voor andere producten en suggesties. Jou zoekterm, in combi met locatie, in combi met product, in combi met..etc. ben je helemaal niet anoniem en bepaal je helemaal niets zelf meer in je leven, je wordt namelijk geleefd door de techniek en de manier waarop producten jou kunnen sturen.
Het wordt niet opgedrongen. Het zit ingebouwd. Een kaal OS zonder de standaarddiensten die het gros van de gebruikers verwachten wordt niet gauw succesvol of zorgt voor ontevreden gebruikers. Stel je eens voor dat een doorsnee gebruiker een nieuw Android koopt, en hij/zij moet eerst alle basis apps gaan installeren (ook nog eens zonder de Play Store). Die haken echt af hoor.

Het is een beetje hetzelfde als dat je een TV zou kopen en vervolgens kan je nog geen TV kijken want je moet eerst de tuner applicatie ergens vandaan halen en installeren.
Daar zijn wel oplossingen voor. Denk eens aan de browserkeuze in Windows. Microsoft moest een scherm maken met verschillende browsers als keuze, waarbij zelfs de volgorde (van links naar rechts) random was.
Niet dat er op zich iets mis is met Google diensten. Er is wel iets mis met de 'lock-in' die gecreëerd wordt en waar Android een belangrijke rol in speelt. Daarom vind ik het juist wel een gezonde ontwikkeling.
Klinkt goed.
En als je dan ook wél updates krijgt, is het de beste toekomst voor Android, zonder Google.
Inderdaad als die meegeleverder google meuk zoals now daar zit ik echt niet op te wachten.
Wat ik me wel afvraag is hoe het zit met de appstore, (of zijn hier alternatieven voor)
Vergeet niet dat je zonder die google "meuk" ook geen playstore geen google maps, earth, chrome, youtube, google+, docs, gmail, drive, hangouts enz enz hebt voor veel mensen handige apps waarbijna iedereen wel een paar gebruikt. Dat is een van de grote redenen waarom windows phone niet groot word (waarschijnlijk nooit zal worden) want je hebt geen google apps. Daarom betwijfel ik het of cyanogenmod het gaat lukken als het zon groot bedrijf met bulten geld als Microsoft al niet lukt...
De playstore is inderdaad belangrijk. Ook al zijn er meerdere alternatieve stores zit daar toch niet alles in. Echter kunnen ook grote fabrikanten he Google gedoe beu zijn. Zodra 1 of 2 fabrikanten overstappen naar de opensource android worden de andere appstores heel snel gevuld; er hoeft namelijk niks meer ontwikkeld te worden.
Maps zijn voldoende alternatieven voor. Earth, chrome, g+, docs, drive zie ik nou niet echt veel mensen op hun telefoon gebruiken.
Voor youtube zijn voldoende alternatieven zoals de website of ze bouwen zelf een native/html5 app.
Gmail kun je ook prima lezen met elk andere mail app.
Dan blijft alleen hangouts echt over, maar ook daar is whatsapp veel populairder.
Maar de vraag is weten mensen dat? En gaan mensen dat gebruiken? Nee de meeste mensen blijven bij hun vertrouwde apps en bij hun vertrouwde os. Niet iedereen die altijd gmail heeft gebruikt weet dat je ook met andere apps die mail kan lezen zo is het ook voor de andere apps veel mensen die nietzoveel verstand van computers/telefoons hebben weten dat en kijken niet verder dan hun neus lang is. Plus het feit dat die google apps wel echt makkelijk en handig werken. Neenee ik zie het niet snel populair worden
Mensen weten het niet maar fabrikanten als Samsung kunnen consumenten wel een zetje geven en daar is Google bang voor.
Mensen die het niet weten merken het ook niet als de fabrikant vanaf het begin een andere mail app etc.. op zet. Dan denken ze gewoon dat het bij de nieuwe telefoon hoort.
Je moet ze inderdaad niet vragen om zelf een andere mail app te installeren, dan snappen ze er niks meer van.
Chrome, Gmail en Google maps waren naast de Playstore de apps die ik veel gebruikte op mijn Android toestel. De rest vrijwel niet terwijl die wel worden opgedrongen.

Het is niet voor niets dat fabrikanten experimenteren met alternatieve besturingssoftware, het creëren van onderscheidend vermogen voor bijvoorbeeld een Samsung of LG zou dan makkelijker te realiseren zijn.
Vergeet niet dat je zonder die google "meuk" ook geen playstore geen google maps, earth, chrome, youtube, google+, docs, gmail, drive, hangouts enz enz hebt
Waarom? Het zou gewoon zo moeten zijn dat google die applicaties niet voorinstalleert, maar wél ter download aanbiedt. Dát is het hele probleem. Als ik here maps wil gebruiken in plaats van google maps, moet dat gewoon kunnen. Maar als ik chrome wel een fijne browser vind zou ik die ook gewoon moeten kunnen downloaden. Het gaat er om dat je keuze hebt, niet niet dat Google (of Microsoft, zoals bij de aankomende Windows 10) hun meuk (die, inderdaad af en toe best goed is) opdringt. Dáár walg ik van. We worden behandeld als kleine kinderen die zelf geen keuze mogen maken.
Dat niet voorinstalleren is alleen interessant voor mensen die er echt in zijn geïnteresseerd. De doorsnee gebruiker vindt dat helemaal niks. Die wil meteen iets kunnen doen met z'n nieuwe smartphone. Het overgrote deel van de gebruikers zal vervolgens toch kiezen voor de Google apps dus waarom niet voorinstalleren?
Nou dingen als dat je google+ moet hebben om van je camera gebruik te kunnen maken dat irriteerd ook 'gewone' mensen (die obviously helemaal geen google+ willen) ook echt wel hoor...
Het overgrote deel van de gebruikers zal vervolgens toch kiezen voor de Google apps dus waarom niet voorinstalleren?
Zal ik dat omdraaien? Als Google er zo van overtuigd is dan hun apps/services zoveel beter zijn dan die van de concurentie dan zouden ze ze toch helemaal niet hoeven te installeren? Mensen downloaden/gebruiken ze dan toch wel. Zelfde als met de koppeling van Youtube aan Google+. Ja bijna iedereen heeft wel een Youtube account, dus gebruiken ze dat om hun Google+ (wat niemand hebben wil) te pushen. Maar mensen zijn daar echt wel geïrriteerd van hoor.

[Reactie gewijzigd door Shadow op 25 januari 2015 20:36]

In tegenstelling tot op BlackBerry OS. Is het alles of niets.
Je moet, als je de playstore wilt alle g-ware, accepteren.

Liefhebbers van google's android, zullen je erop wijzen dat je veel van die g-apps ook kan 'uitschakelen'. Google connaisseurs weten beter, want weten dat google in 5.0.2 ook die mogelijkheid voor enkele apps zoals je nieuwe afbeeldingen of camera app niet kan 'uitschakelen'.

Google Android is als een vuik, in elk volgende versie wordt het moeilijker om het te gebruiken zonder product te worden van google's verzamel versies.
Ik ben blij dat cyanogen, daar een sterk alternatief tegenover gaat zetten. Met wel de lusten, maar niet de lasten.
Voor de playstore zijn genoeg andere mogelijkheden zoals je hierboven kan zien. Ook voor de items die je daarna opnoemt zoals gmail zijn tig andere opties net als maps,docs,chrome enz..
Vergeet niet dat je zonder die google "meuk" ook geen playstore geen google maps, earth, chrome, youtube, google+, docs, gmail, drive, hangouts enz enz hebt voor veel mensen handige apps waarbijna iedereen wel een paar gebruikt.
Dergelijke apps zijn wel aanwezig op Windows Phone. Google Maps/Earth is vervangen met de Nokia navigatie suite. Docs is op WP gewoon MS Office met eventuele integratie naar Office 365. Google Drive is dan uiteraard vervangen door One Drive. Youtube is ook een app voor, alhoewel die gewoon de website opent. Maar je hebt wel Youtube. Chrome is dan Internet Explorer (mobiele versie). Een Gmail account kan je ook prima instellen op je WP toestel. Daar is niets bijzonders voor nodig.

Dus stuk voor stuk zijn de functionaliteiten aanwezig. En wie gebruikt Google+? :+ Facebook is zo'n beetje de de facto standaard. En die is ook aanwezig op Windows Phone.

Ik denk eerder dat onbekend onbemind maakt. Ik ben sinds kort overgestapt van Android naar WP en ik moet zeggen dat ik tevreden ben. Ik heb nu een budget toestel, maar het presteert netjes. Android op budget telefoons is altijd maar afwachten of dat lekker soepel draait. Vaak wordt het compleet plat geslagen door alle meuk en skins die fabrikanten erop zetten.
Wat ik me wel afvraag is hoe het zit met de appstore, (of zijn hier alternatieven voor)
Hier zijn idd alternatieven voor. Zo heb je de Amazon App Store en de Yandex.Store.

Ik persoonlijk heb ook wel oren naar een (écht) open source en Google-loos OS. Ik ben het uploaden van mijn leven naar de Google servers nogal zat en vind het bovendien kwalijk hoe Google Android steeds minder open source maakt: http://arstechnica.com/ga...e-by-any-means-necessary/
Hier zijn alternatieven voor zoals FDroid. Dat is een soort Play Store met enkel open source software.
Er zitten best een aantal goede apps in https://f-droid.org/

Daarnaast heb je ook bv. http://apps.opera.com
Daarnaast heb je ook bv. http://apps.opera.com
Daarin staat In agreement with Microsoft, Opera Mobile Store is replacing Nokia Store.

oftewel of je nu de ene boef of de andere hebt. Geen echte open source dus.
Sideloaden? Vaak kun je naar de website van een app bouwer en de APK downloaden.
Off-topic: Die updates gaan dan nog steeds niet komen, simpelweg omdat telefoon fabrikanten willen dat jij om de zoveel jaar een nieuwe koopt.

EDIT: Ik heb het hier niet over Cyanogenmod, die blijven mooi lang updaten.

[Reactie gewijzigd door Azerion op 25 januari 2015 11:05]

Jawel, Cyanogen was een hobbyproject met als een van de doelen zoveel mogelijk toestellen te blijven voorzien van updates. Als de fabrikant er geen zin meer in heeft om nieuwe versies van Android te compatible te maken met oude hardware kun je met Cyanogen vaak wel verder.
Soort van customer care die de fabrikant vaak overslaat omdat er toch niets meer te verdienen is aan mensen die het product al gekocht hebben.
Ook bij Cyanogen is het natuurlijk erg afhankelijk van de hobbyisten, kwa updates. Ik heb een aantal oudere telefoons overgezet, maar de versies variëren van cm7 tot 11. In het algemeen zijn de topmodellen van Samsung goed voorzien, de minder courante modellen al minder.

Op een prehistorische SonyEricson (!) arc kom ik niet verder dan 7, voor de galaxy S3 heb ik wel vertrouwen. Het is bijna iets om bij aankoop al rekening mee te houden.
Misschien dat dit een leuke verassing is. ;) https://legacyxperia.github.io/
Dat zeker! Die ga ik vanmiddag nog eens uitproberen!

Maar het verandert op zicht niets aan het feit dat voor elk toestel afzonderlijk een software-versie gemaakt moet worden, waardoor er bij populaire toestellen meer (of eerder) kans is op updates.
foutje

[Reactie gewijzigd door Dunky555 op 25 januari 2015 21:36]

Voor de S3 zou ik geen CM11 installeren. Mijn ervaring over 6mnd zijn niet goed te noemen iig.
BT heeft het nooit gedaan, vervormd en gekraak in het geluid (niet te verstaan). Laatste 2 maanden kon mijn zaklamp app de flitsmodule vaak niet vinden. Ook de camera begon vaak te weigeren en iedere keer opnieuw opstarten om het weer aan de praat te krijgen. Op het laatst deed de Appstore het ook niet meer en sinds 3 weken draai ik Archidroid. Terug naar 4.3 en wat minder handige dingen, maar draait wel super moet ik zeggen. Het is de originele ROM maar gestript en aangepast. Je kan desgewenst de Samsung Apps los installeren.
Misschien dat je CM10 kan proberen, maar Samsung geeft de gegevens van hun SOC niet vrij zodat het moeilijk is om er een ROM voor te ontwikkelen.

Ik hou er bij mijn volgende aankoop zeker rekening mee!

[Reactie gewijzigd door Dunky555 op 25 januari 2015 21:36]

In dat geval zou je op zoek moeten gaan naar een telefoonfabrikant die minimaal 2 jaar software support geeft zoals Apple en Xiaomi. Je zou ook voor je aankoop kunnen kijken of je telefoonfabrikant, rooten ondersteund en of je terecht kunt bij bedrijven zoals Cyanogen voor je updates.

bronnen voor mijn mening:
Apple release historie, daarbij zie je dat de telefoons 4 jaar softwareondersteuning hebben gehad:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_iOS
Roadmap voor o.a. de Mi2 die momenteel 2,5 jaar oud is en ik zelf 2 jaar in bezit heb:
http://en.miui.com/thread-72427-1-1.html
Laatste update van de Mi1 kwam 3 jaar na de release, namelijk op 5 december 2014:
http://en.miui.com/download-1.html
Ik snap je reactie niet, het artikel gaat toch over Cyanogenmod?
Nee het gaat hier over het bedrijf Cyanogen, zij produceren Cyanogenmod, echter op het moment dat zij een nieuwe android vormen zonder Google praat je niet meer over Cyanogenmod maar over android en het is dan vrij aan fabrikanten als Samsung/HTC/Sony om hier mee te doen wat ze willen zoals nu ook het geval is(behalve dat google er 100% aan vast zit)
Drie tot vijf jaar is nog een hele poos. Er zal nog veel veranderen in die tijd. Ik hoop dat ik dan een telefoon met Ubuntu heb.
En ik een telefoon met volledige Microsoft versie. Geen gezeik met jailbreak, rooten of beperkingen op het gebied van software. Hoop dat tegen die tijd smartphones op monitors kunnen worden aangesloten zodat de smartphone de desktop+laptop kan vervangen. Kan, want voor gaming blijf ik uiteraard een mooie desktop PC houden 8-)
Ubuntu heeft ook meuk helaas. Zeg dan Linux Mint.
Mint heeft dezelfde meuk en is niet bezig met een mobiele tak. Ik snap niet waarom mensen zo onnodig haten op Ubuntu. Serieus, wat levert het nu (14.10 en hoger) mee wat zo "vreselijk" is?
Het trekt me niet. Ik wens geen advertenties te zien als ik er niet om vraag.
Ah, dit debacle. Kwestie van "wel de klok horen maar niet weten waar de klepel hangt". Ja, in 12.04 was dit een issue maar daarna is er keurig een optie bijgekomen in de settings van Ubuntu om dit uit te schakelen.

En als het je ECHT niet bevalt kun je altijd nog iets als fixubuntu gebruiken. Een keer uitvoeren, daarna klaar.

Semi-gerelateerd: wat hebben mensen toch met een open source product? Het moet METEEN aan alle eisen voldoen, anders is het niet goed, terwijl bij een Windows installatie mensen uren bezig zijn met tweaken en programma's installeren en bloatware verwijderen. Beetje scheve vergelijking zo, vind je ook niet?
Nah, ik gebruik liever Mint dan. En bij Windows doe ik dat wat jij opnoemt absoluut niet.
Dus jij installeert liever een heel ander OS dan een vinkje zetten in de instellingen? 8)7 Nja, goed, moet je zelf weten.

En dat laatste deel van mijn reactie was ook niet specifiek voor jou ;-) Of je het wel of niet doet zal me een zorg zijn, het is een trend die ik zie.
Ja dat doe ik idd liever. Het hele vinkje en de noodzaak daarvan zegt voor mij wat over de visie van de mensen achter het OS. Als er geen vinkjes nodig zijn dan vind ik hun visie (van Mint dus) beter is dus zal zich dat wel uiten in de rest van het systeem.
Dat is wel een beetje kort door de bocht omdat Canonical een keer besloot "goh, laten we eens kijken of we geld kunnen verdienen aan het product wat we gratis beschikbaar maken voor iedereen" zijn ze meteen voor altijd de pineut? Dat is korzichtig, niet?

Je weet trouwens ook dat Ubuntu en Mint in "de rest van het systeem" identiek zijn he? Het enige verschil tussen Ubuntu en Mint is de branding, de GUI en het feit dat je bij Mint *nog steeds* niet kan upgraden van versie naar versie, zoals bij elke andere zichzelf respecterende Linux distro wel kan.
Goede vraag. Volgens mij enkel een snelkoppeling naar Amazon, die makkelijk te verwijderen is. Ik ben het ook niet helemaal eens met bepaalde software die standaard wordt meegeleverd, maar die is erg makkelijk om te ruilen voor iets anders. Wel moeten we onthouden dat dit enkel voor het desktop-OS geldt.

"Panzy" hierboven zegt dat Ubuntu meuk heeft, maar aangezien Ubuntu Touch voorlopig nog niet klaar is kan hij / zij daar niks zinnigs over zeggen. Linux Mint is een fork van Ubuntu, die (zover ik weet) geen plannen hebben voor een eigen mobiele distro.
Ik ben bang dat het inmiddels te laat is. De markt is nu inmiddels verdeeld, gebruikers willen nu voornamelijk Apple iOS en Google Android. Alle andere besturingssystemen krijgen nauwelijks nog voet aan wal, kijk bijvoorbeeld naar Windows Phone. Als Microsoft het al niet voor elkaar krijgt met al hun resources, dan zal Cyanogen het helaas ook niet gaan lukken. Mogelijk als een niche product maar zeker niet met een groot marktaandeel.

Maar niets is voor eeuwig, ben benieuwd wat er over een jaar of 10 op de markt is. Dan zullen er vast weer nieuwe mogelijkheden en bedreigingen zijn...
Het kan er over 5 jaar heel anders uit zien. Meer dan 60% van de verkochte smartphones is nu voordeliger dan 400 euro.
Heb gisteren voor 109 euro een Lumia 535 gekocht om te kijken of Windows Phone wat voor me is en ik sta er verbaast over dat het zo soepel draait en je hebt voor dat geld een 5" met quadcore en over een half jaar heb je Windows 10 er op staan. Dergelijke toestellen kan Android niet bieden. Als MS zijn marketingafdeling op orde krijgt kan het er zomaar anders uit gaan zien met de marktverhoudingen. Ik ben niet verbaast als iOS, Android en MS over 5 jaar redelijk dicht bij elkaar liggen.
microsoft heeft hun "marketingafdeling" op orde
installeer de windows 10 preview image maar eens
daar word je niet vrolijk van als je stil staat bij hoeveel mogelijkheden ze hebben "om je te leren kennen"
google heeft op dit moment met android een groot deel van de mobiele markt, ja
maar microsoft loopt ook steeds sneller met steeds grotere stappen

ze spelen echt wel mee en wat nog niet is gaat heel snel komen

[Reactie gewijzigd door 500749 op 25 januari 2015 11:58]

Zelf heb ik om mee te spelen een Nokia Lumia 635. Os loopt soepel. Maar helemaal niet of nauwelijks soepeler dan Android op o.a. mijn budget Moto G 4G/Lte. Apps starten ook niet sneller, vaak eerder langzamer. Het ergste is echter nog steeds Windows Store. Niet absoluut (uiteraard) maar relatief is het aantal waardeloze slechte kloon- en opvul-apps veel hoger en van nog triestere kwaliteit dan kloonvullers op Android en iOS (heb ook nauwelijks nog gebruikte iPad Mini 2 en iPhone 5s). En tenslotte zijn naar mijn mening de allerbeste Windows apps in de meeste gevallen niet beter dan middelmatige Android of iOS apps.
Zeg dat maar tegen symbian, alle grote inclusief Sony Ericsson, moto, siemens en natuurlijk nokia gebruikte dit besturingssysteem. Ik sta nog steeds perplex hoe het mogelijk is geweest dat een systeem zo uitgebreid (er komen nog steeds apps op de markt dat ik denk die had ik ook op symbian) binnen een 5 jaar verdwenen is.
Fijn! Ik zit zelf niet te wachten op een boel nieuwe Google-diensten (Books, Movies, Newsstand, etc.), maar die zijn niet te verwijderen.
Ook fijn voor fabrikanten, dat ze beter hun eigen Android-versie kunnen bouwen zonder de afhankelijkheid van Google.
Eerste wat ik doe custom Rom erop en al die overbodige zooi verwijderen.
Je kunt die apps misschien niet compleet van je toestel verwijderen (zonder te rooten) maar je kunt ze tegenwoordig wel uitschakelen waardoor ze niet meer op de achtergrond draaien of in je appdrawer staan.

Als je Cyanogenmod op je telefoon zet dan moet je zelfs GApps los installeren en dan kun je, afhankelijk van de versie die je kiest, meer of minder Google applicaties installeren. Wat mij direct opvalt is hoe onbruikbaar een kale Cyanogenmod installatie is zonder de Play Store, Youtube, Gmail, Maps en andere apps. Zonder deze basis applicaties vind ik mijn toestel een stuk minder handig en ik vraag mij dus ook af hoe Cyanogenmod denkt goede alternatieven te kunnen bieden zonder dat de ROM een niche wordt.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 25 januari 2015 13:01]

Thanks, wist ik nog niet. Voor anderen met Galaxy S3: Settings -> App manager -> All
Ik denk dat het voor de tweakers onder ons best interessant kan worden. Android wordt als maar minder open source. Ik hoop echt dat Cyanogenmod hier iets met doet.

Maar of het succes maakt op de markt heb ik mijn twijfels over. Als ze het gaan verkopen onder de naam Android. Zullen vele zich afvragen waar de Play Store naar toe is. Of waar juist Google Now naar toe is. Ik weet het, veel mensen interesseren het echt niets dat al hun gegevens naar Google gaan (ze weten het vaak ook niet). Terwijl voor hun Google Now echt een toegevoegde waarde heeft...
En als ze het verkopen als Cyanogenmod zullen vele niet weten dat dit ook maar iets te maken heeft met Android...

Het zal dus echt afhangen of zo een goede store kunnen integreren.

Ach ja het blijve fijna custom roms. Dus het is fijn nieuws dat je binnenkort zelf kunt kiezen om de Google meuk te hebben of niet op je Cyanogenmod Phone.
Even een puntje: Cyanogenmod != Cyanogen. Die eerste is de "full open source" custom ROM waar het allemaal mee begonnen is, dat laatste is een commercieel bedrijf wat de codebase van CM gebruikt om eigen ROMS te maken, zie de OnePlus One. Daar draait Cyanogen op, niet Cyanogenmod.

Het enige verschil zover ik kan zien is de camera applicatie en wat andere kleine details zoals wat settings, maar ik heb geen cyanogenmod gedraaid op mijn OPO
Er draait Cyanogenmod op de OnePlus One, niet Cyanogen..
Zo heet de ROM ja, maar het is niet puur CyanogenMod. De build voor de OnePlus is anders dan reguliere CM. Dat bedoelde ik te zeggen.
Het is zo goed als puur Cyanogenmod, alleen hij is inderdaad aangepast voor de OnePlus One, hence why het ook CM11/12s is. De echte grote veranderingen zijn de camera app, double tap to wake en de voorgeïnstalleerd Google-apps. Minimaal verschil. ;)
Ik denk dat dat het in de toekomst helemaal niet meer mogelijk is om
Je toestel te flashen.
Nu is het nog steeds niet mogelijk om Samsung knox terug te zetten van 0.1 naar 0.0.
De boot loader is zo goed als dicht.
En met alle sensors die er nu in je mobiel zitten.
Is het bijna niet te doen om een AOSP ROM te maken waar bij alles nog een beetje werkt.
Des te meer reden dat er eens wettelijk actie gaat komen.
Computerfabrikanten mogen je ook niet insluiten bij hun bloatware verzie van Windows als je een PC koopt. Het is mij volstrekt onduidelijk warom dat op de moderne telefoons en tablets wel acceptabel is.
Computerfabrikanten mogen je ook niet insluiten bij hun bloatware verzie van Windows als je een PC koopt. Het is mij volstrekt onduidelijk warom dat op de moderne telefoons en tablets wel acceptabel is.
Er is voor zover ik weet slechts in Duitsland rudimentairy wetgeving over software die bij hardware komt. Maar er is nergens een wetgeving over bloatware. En zeker niet alleen op het PC platform.

Leg uit dus!
Wat wil je dat ik uitleg?
Er zou een optie moeten worden geboden bij de installatie welke side apps je wilt installeren boven op het OS. Of gewoon een uitgeklede versie van Android/Cyanogen aanbieden.
En andere rom/aanbieder/modder zal natuurlijk altijd zijn eigen sousje eroverheen gooien.
Maar een clean uitgeklede versie die gewoon lekker snel draait zonder bloatware etc, dat zou mooi zijn. Kun je zelf kiezen wat je er wel en niet op wilt hebben.
Google heeft niet voor niets het OS android overgekocht :)
Om juist om verschillende toestellen het uit te brengen.

CynoganMOD is een community based OS (ROM) is totaal niet te vergelijken met Google.
Dan zou CM het allemaal moeten betalen net zoals HTC / LG / SONY en noem zo maar op aan Google wil je hun ROM erop hebben, en aangezien het een ROM is wat wordt gemaakt door freelancers schiet je er niks mee op...
Ik ben in ieder geval in m'n nopjes met m'n OnePlus One zónder die zieke (lees: geforceerde/opgedrongen) bloatware. Dankzij de no-nonsense root- en instellingsmogelijkheden ben je (m/w)eer baas over je toestel.

[Reactie gewijzigd door born4trance op 25 januari 2015 22:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True