Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

De Wii U-versie van Super Smash Bros. bevat onder meer een stage creator. Uit een door webwinkel Amazon geplaatste beschrijving van het spel blijkt dat de Wii U-versie over een aantal extra features beschikt ten opzichte van de eerder verschenen handheldversie.

Hoewel Nintendo de informatie nog niet heeft bevestigd lijkt de productpagina van Amazon weinig aan onduidelijkheid over te laten. Uit de productbeschrijving op de website blijkt onder meer dat de Wii U-versie van Super Smash Bros. een stage creator zal bevatten. Gamers zouden met behulp van de Wii U-Gamepad zelf eigen stages kunnen maken waarin vervolgens gevechten uitgevochten kunnen worden. Super Smash Bros. voor Wii U verschijnt op 5 december. De handheldversie voor de Nintendo 3DS verscheen op 3 oktober, maar die versie beschikt niet over een stage creator.

De stage creator is niet het enige verschil tussen de 3DS-versie en de Wii U-versie. Zo maakt Amazon melding van speciale challenges die gemaakt zijn door Master Hand en Crazy Hand, en zou het Wii U-spel een nieuwe bordspelmodus bevatten. Al eerder was bekend dat gamers op de Wii U gebruik kunnen maken van Nintendo's Amiibo-figuurtjes om personages in het spel te trainen en te verbeteren.

Het is niet de eerste keer dat nieuwe informatie over een game naar buiten komt via Amazon. De site verklapte eerder al informatie over onder meer Metal Gear Rising: Revengeance en de pc-versie van Grand Theft Auto V. Ook plaatste de webwinkel Family Guy: Back to the Multiverse online voor het spel was aangekondigd door Activision.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Enigszins off-topic:

Als fervent Melee speler vind ik Smash Bros 4 toch wel erg tegenvallen. De reden daarvan is met name dat je veel minder aanvalsmogelijkheden hebt dan in Melee (je kan bijv. niet snel aanvallen achter elkaar doen door een hoge landing lag en als je een tegenstander raakt, dan blijft die niet lang genoeg in een 'stun' waardoor je dus ook moeilijk/geen combo's kan doen).

Daardoor krijg je een heel defensief spel dat frustrerend is zodra je met een speler te maken krijgt die in een hoekje gaat staan, op je gaat schieten en/of dingen gaat gooien en zodra je dichtbij komt shield(grabt), lukraak smasht of wegrolt. Daar komt nog eens bij dat het rollen beter (want: sneller) lijkt te zijn dan in voorgaande spellen, waardoor je dus vrij makkelijk van een aanvaller kan ontsnappen.

Kortom: de balans tussen attack en defense lijkt enigszins zoek te zijn, waardoor het spel - naar mijn mening - teveel uitnodigt tot een defensieve speelstijl. Sommige mensen vinden dat leuk, maar ik wil gewoon een filnke brawl (no pun intended) hebben, waarbij je op het puntje van je stoel zit.

PS ik heb dus niet zo zeer een probleem met de afwezigheid van advanced techniques zoals wavedashing, dash dancing en l-cancelling. Het gaat mij echt om de balans tussen attack / defense. Daarbij ben ik wel van mening dat advanced technieken meer mogelijkheden zouden bieden voor aanvallend spel....

[Reactie gewijzigd door LuMMeL86 op 20 oktober 2014 14:29]

Nintendo maakt zijn eigen apparaten en wil graag dat je de games die zij maken daarop speelt. De 3ds en de Wii U hebben beiden een virtual console. Dit houdt in dat je klassiekers voor een klein bedrag op deze apparaten kan spelen,

Degenen die het hardst schreeuwen dat nintendo zijn klassiekers moet uitbrengen voor android en ios, zijn vaak ook degenen die al jaren geen nintendo games meer hebben gespeeld. Waarom zou je gokken op deze doelgroep, die de afgelopen jaren geen blijk heeft gegeven van enige interesse en als dat er al is het vaak de opmerking is dat nintendo maar eens wat nieuws moet verzinnen, gaan bedienen met waarschijnlijk niet lekker werkende touch besturing, waardoor ze nog meer ammunitie krijgen?

Jij hebt het nu over gameboygames, er wordt ook vaak geroepen dat nintendo zijn triple a titels maar voor 5 euro in de appstore moet zetten. Als mooi voorbeeld heb ik dan pokemon. Deze game is in de eerste zes maanden van zijn bestaan voor de 3ds zo'n 12 miljoen keer verkocht voor gemiddeld 40 euro. Dit houdt in dat een triple a titel dus minimaal 100 miljoen keer moet worden gedownload voor dezelfde omzet (en daarvan gaat nog 30 procent naar apple, of google).

Waarom vraagt niemand zich dit ooit af bij de sony met haar psp en vita? Die toch schandalig slechter verkochten dan hun nintendo tegenhangers.

En sony heeft ook al ooit zoiets geprobeerd.
http://tweakers.net/nieuw...or-android-telefoons.html
Je hebt helemaal gelijk. Echter het is een feit dat Nintendo marktaandeel verliest door iOS en Android. Veel casual gamers gebruiken momenteel allemaal hun telefoon om af en toe een spelletje te spelen.

Dus mijn stelling is: kan Nintendo zijn marktaandeel verbreden door games uit te brengen voor Android en iOS?"
Ik ben van mening dat Nintendo alle capiciteiten in huis heeft om een zeer verslavende game uit te brengen voor deze platforms, zeg een Pokemon achtige game. Echter wil een bedrijf als Nintendo dat wel? Stel dat het gigantisch faalt? Dan gaat het imago van Nintendo nog meer omlaag. Echter stel dat het een gigantisch succes wordt, dan kan dit ook extra voordelen bieden voor de verkoop van andere titels op de Wii U (als het goed wordt geďntegreerd uiteraard).
Je hebt helemaal gelijk. Echter het is een feit dat Nintendo marktaandeel verliest door iOS en Android. Veel casual gamers gebruiken momenteel allemaal hun telefoon om af en toe een spelletje te spelen.
De 3DS is inmiddels zo'n 45 miljoen keer verkocht. Niet onaardig voor een handheld en al helemaal niet in deze tijd van economische malaise. Voor wat betreft mobiel gamen voor Nintendo dus geen enkele reden om het roer om te gooien.

De Wii U verliest aandeel ten opzichte van wat de Wii deed maar dat heeft niets met Android en iOS te maken.

Wellicht dat ze eens wat simpele spelletjes zullen uitbrengen voor iOS/Android maar de echte games zullen ze blijven ontwikkelen voor Nintendo hardware. Ik zou ook niet anders willen.
Het is gewoon heel knap wat Nintendo doet qua 3DS verkopen als je kijkt hoeveel smartphones en tablets er in omloop zijn.

Als ze de software voor IOS en android uit gaan brengen, juist dan verkopen ze geen hardware meer waardoor ze uiteindelijk dus ook minder games gaan verkopen.
Tsja, gameboy games misschien ondertussen rendabel, maar (3)DS games is toch iets anders. En zelfs gameboy games... ik moet er niet aan denken om dat met een touchscreen te spelen. Die discussie wordt vaak gevoerd uiteraard, maar de snelheid/precisie/instinctiviteit van een controller gaat toch gigantisch boven hetgeen een touchscreen mogelijk KAN aanbieden. Er zijn zat emulatoren om dit mee te proberen. Een "menu driven" game als Pokémon kan het nog misschien mee, maar een actie-achtige game á la Metroid of Mario, of zelfs: zelda... nope... to the nopecopter in nopeville.
Ik zie wat je noemt toch als de perfecte reden voor Nintendo mooie smartphone accessoires te maken ;). Maxcim's idee is zo slecht nog niet..zolang je het maar niet gelijk afschiet. Of Nintendo is druk bezig met innovatie en uitrol op dit gebied, of ze zijn gewoon te koppig. En dat laatste geldt naar mijn idee.
Worden de gameboy games niet uitgegeven in zo'n nintendo store op de Wii(U) dit gebeurde wel met oudere snes games als ik me niet vergis.

oftewel het opnieuw uitbrengen van games van nintendo gebeurd wel, maar alleen via hun eigen platform. Daar zal wel een bedrijfsanalytische grondslag achter zitten, of ze zijn zoals Juantinto zegt gewoon koppig :)
Nintendo zit op een grote berg geld, ze kunnen makkelijk even uitzingen om te kijken hoe de internationale markt t.o.v. de japanse markt het doet, en zelfs dan nog jaren niks doen.
Wil je geen Nintendo, prima, koop je geen Nintendo.
Wil je wel hun games op de nieuwste (Nintendo) apparatuur, dan koop je hun laatste gadget wel.
In Japan verkopen hun hand-helds namelijk gewoon wel goed. Komt binnenkort voor de 3DS een nieuwe Pokémon uit, als ze dat voor de iStore of Google Play Store willen gaan licensen en controleren komt daar een boel know-how bij, de fans kopen het toch wel...
Ze hoeven niet te verkopen aan andere systemen waar ze geen controle over hebben, waarom zou je het doen dan?

[Reactie gewijzigd door Handamundo op 21 oktober 2014 02:13]

Omdat je dan geen Nintendo hardware koopt. Ze willen dat je hun hardware koopt om hun games op te spelen.


Helaas zorgt deze houding er dus voor dat inmiddels heel veel mensen bijv. Pokemon op hun smartphone spelen via een willekeurige gameboy emulator. Allemaal potentiele klanten die Nintendo niet bedient. omdat er gewoon geen alternatief is, behalve dan eeen oude Game Boy of DS te kopen.
De oude Pokémon games zijn idd. goed speelbaar op emulators, waarvan 99% van de mensen ze speelt niet de originele rom hebben!
Er is apparatuur beschikbaar om een legale ROM-dump te maken, maar ik denk dat daar in Nederland bijna niemand gebruik van maakt.
Ik heb me zelf in het verleden ook wel schuldig gemaakt aan het illegaal spelen van ROM's op mijn DS Lite, maar ik heb ook een aantal games daadwerkelijk gekocht.
Het staat mij alsnog vrij om met zo'n 'kaartje' home-brew te draaien en dergelijke, maar de technologie erachter is al weer zo oud .... Why bother?
Tegenwoordig krijg je een Android-phone met een pak melk, en correct me if I am wrong, maar de beveiliging op de huidige generatie DS is nog niet gebroken.
De batterij-duur, en het gevoel van onderweg gamen met een 3DS in een land waar wel elke game verkrijgbaar is in de winkel voor een redelijke prijs, is toch anders dan hier in Nederland.
Je kan bij Intertoys of dergelijke waarschijnlijk nogsteeds Nintendogs kopen voor 20 Euro.
Hun markt-model werkt hier gewoon niet.
legale ROM-dump
Er is niet zoiets als een legale ROM-dump in Nederland. Zelfs een backup maken van een game is verboden, en al helemaal als je het voor emuleren gaat gebruiken (e.g. niet de originele bedoeling). Games spelen met een emulator is dus altijd illegaal.
Je koopt een product, je kan er mee doen wat je wil, toch?
Tot op zekere hoogte.
Je kan een PSX emulator downloaden.
Totaal onbruikbaar zonder de gecopyrighte BIOS.
Als je dus een PSX CD kopiëert (jouw eigendom, puur voor back-up, om gebruiksschade te voorkomen: niks mis mee!
Ga je die gebruiken op een ander systeem dan dat waar daadwerkelijk voor bedoeld is: KWEETNIET. Ik zou zeggen, niet de daadwerkelijke bedoeling, maar als je zelf dat spel gekocht hebt?

Op het moment dat je er ook daadwerkelijk wat mee gaat doen wat economische schade zou kunnen toebrengen, zoals verspreiding (was vroeger al zo'n mooie leader op VHS-tapes) vind ik een ander verhaal.

Ik heb behoorlijk wat "back-up's" gemaakt van CD's die ik daadwerkelijk in bezit heb, door ze in FLAC te downloaden.
Toegegeven het uploaden is dan illegaal, maar denk je maar in dat ik dat heb uitgeschakeld.
Het downloaden van een ROM is volgens mij wel illegaal, ondanks dat ze bit voor bit identiek zijn, maar mits je de apparatuur hebt, is het volgens mij legaal om een dump ervan te maken. Er kan in ieder geval geen verschil gevonden worden tussen de gedownloade kopie vs. de kopie die je zelf gemaakt hebt.
Dat het niet de bedoeling is om op grote schaal gedumpte ROMS te verspreiden moge duidelijk zijn.

Persoonlijk pirate ik al jaren niet meer, ik heb Steam.
Ik zie Nintendo eerder zelf een "gameboy met belfunctie" uitbrengen dan dat ze hun games op Touch Screen only devices gaan uitbrengen. Dat speelt simpelweg voor geen meter, althans niet het type en kwaliteit spellen dat Nintendo uitbrengt voor de 3DS.

On Topic: Ben benieuwd of dit een modus a la Mario Party is, dat kan weleens heel vet worden. Stage creator is volgens mij al eens eerder gedaan voor Smash, zo'n groot succes was dat niet.
De top van Nintendo zou dit ook willen voor finianciele steun in de rug. Maar de baas van Nintendo houd zich vast bij zijn principe dat nintendo spellen alleen op nintendo consoles uitkomen. Je kan hem hiervoor gek verklaren of juist prijzen ;).
De echte reden is natuurlijk dat ze zelf hardware uitbrengen en het ze niet uitmaakt waar de consument hun games op wilt spelen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 21 oktober 2014 11:29]

dat weet eigenlijk niemand, het zal ook veel rechtzaken voorkomen als ze er zelf 1 maken.
waarin je alle games kan aanschaffen (ongeacht locatie 'pal')

en van die stage editor, dit was er al in de orignele smash bros voor de wii, dus het was zeer waarschijnlijk dat dit ook voor de Wii U werd geinplementeerd
De originele Super Smash Bros. kwam uit op de Nintendo 64. Daarna kwam Melee voor de GameCube en pas bij Brawl op de Wii zat er een stage creator bij.
Maar je hebt gelijk, nadat dit op de Wii was toegevoegd zou het raar zijn als dit op de Wii U niet meer zou kunnen.
In die op de WiiU zit ook geen story mode meer in, dus het had gekunt
Mwah, vond die stage creator nou niet zo'n geweldige toevoeging dat ik verbaasd was geweest als ze het er niet in hadden gestopt.
Omdat spelletjes op de smartphone doorgaans kort gehyped worden en na de initiële piek voor geen meter meer verkopen.
Nintendo wil graag dat hun spellen hun "waarde" op de lange termijn blijven behouden om ze zo maximaal te kunnen uitmelken. Daarom houden ze ze op hun eigen platforms en zo blijven zelfs hun oude spellen erg gewild, zelfs nu nog.
Nintendo zou wel gek zijn om hun eigen ecosysteem te dumpen en hun spellen op mobile devices uit te brengen.
De huidige spelletjes voor smartphones zijn dan ook niet van het kaliber wat nintendo verkoopt. Dus zeggen dat ze niet meer verkopen na een initiele piek zegt meer over de spellen zelf denk ik dan het platform.
Emulators hebben de overhand dan denk ik gezien die gratis zijn vergeleken met 4.99
Die discussie is al vaker opgewaaid hier op tweakers community. Nintendo wilt geen games erop zetten i.v.m. dat alles op hun eigen consoles gespeeld moet worden. Als ze dat doen dan zal de console verkoop nog erger gaan dalen.

** On Topic **

Ik vindt het een heel erg goed idee, heb deze game al 4 maanden in de pre-order staan.
Ik hoop wel dat ze heel erg lang de multiplayer laten draaien. Had laatst de ouwe Wii Smash gekocht en kon niet online, waarvoor ik het wel deed (tegenvallertje).
Omdat dat niet hoort. Nintendo is Nintendo en dus Exclusive. Nintendo maakt nog wel een comeback ze hoeven hun schatten niet te verkopen aan die *** tablets. Het moet onderant afgelopen zijn met dat gezeik dat Nintendo hun games moeten uitbrengen voor IOS en Android. Wil je Mario spelen, prima dan koop je een DS of een WiiU. Niet zeiken. Punt.
Omdat dat even snel cashen is, maar daarna de waarde van al je merken omlaag gaat en je dus nooit meer 60 euro kunt vragen voor je console games. Is dat nou echt zo moeilijk om te begrijpen? Natuurlijk lijkt dat sommige mensen leuk om goedkoop ook Nintendo te kunnen spelen, maar verstandig is het absoluut niet.
Dat zou zeker een erg mooie toevoeging zijn. De Wii U krijgt er weer een exclusieve topper bij. Deze week komt Bayonetta 2 ook uit en die heeft oa bij EDGE een 10 gekregen.

Het aantal gamers met een Wii U mag dan beperkt zijn, aan toppers niets te klagen.
Eens. Ik heb zelf geen Wii U, maar er is intussen wel een lading aan goede games. En vrijwel allemaal exclusives. Even het lijstje 'alltime-best WiiU' bekijken op GameRankings:(http://www.gamerankings.c...=0&sort=0&letter=&search=) Super Mario 3D World, The Windwaker HD, Bayonetta 2, Mario Kart 8, Pikmin 3, New Super Mario Bros, Donkey Kong, New Super Luigi, Deus Ex. Het lijstje is lang genoeg om een gamer blij te maken. Nieuwe Zelda is ergens op komst, dat is misschien uiteindelijk wel de systemseller voor mij.

Nieuwe SSB. Eindelijk. Ik vond Brawl niet zo heel tof, Melee blijft op 1 staan bij mij. Kan niet wachten om weer op de bank met een paar mensen de hele avond SSB te spelen, daar is die game voor gemaakt. Stagebuilder is leuk, maar ik ga er geen tijd in stoppen, in Brawl ook niet gedaan.
Kan dmv tekenen op de Gamepad eenvoudig gemaakt worden natuurlijk waardoor je zo een stage in elkaar geflanst hebt.

Dan is het wel leuk natuurlijk om eventuele oude stages van de vorige delen na te bouwen etc.
Eens, de Wii U is 1 jaar na de verschijning van de PS4 en XBONE nog steeds de beste console qua gaming, en de nabije toekomst doet vermoeden dat ze alleen maar uitlopen. Het lijkt alsof de 3rd party developers moeite hebben met het produceren van kwalitatief goede games voor PS4 en XBONE. Dat zou ook kunnen verklaren waarom zelfs fervent Nintendo supporters zoals Ubisoft de Wii U links laten liggen; alle effort naar de games voor het grote publiek, want blijkbaar is het hard nodig.

Ik kan me ook geen tijd in videogaming herinneren dat het kwaliteitsverschil zo groot was tussen 1st party en 3rd party games. Zal dit een nieuwe trend in de industrie worden?
Laatste tijd wint mijn Wii U het ook weer van m'n PS4 qua speeluren.

Ik denk dat wanneer Smash Bros er is dat de verhouding 90/10 % wordt ;-)

Over Geweldige games niet te klagen, zeker als je indie games en virtual console games tof vindt.

Ik mis wel echt N64 titels die je Gamepad only zou kunnen spelen.
Jezus wat vet. Kan me nauwelijks herinneren dat ik zo hyped ben geweest voor een game als voor deze. De 3DS demo speelt zo heerlijk vergeleken met Brawl op de Wii.
Super Smash Bros. Melee is en blijft de allerbeste smash game ooit. Brawl is een ramp. En de 3DS Smash voelt meer aan als Brawl dan het aanvoelt als Melee.

Melee is gewoon zo veel verder ontwikkeld, er worden constant nieuwe technieken ontdekt en de skillcap is enorm hoog. Daarbij speelt het veel sneller en 'snappier' dan Brawl/3DS. Ik heb al flink wat gezien van de Smash WiiU, en ik denk dat het beter wordt dan Brawl, maar slechter dan Melee.
Gisteren is air dodge cancelling ondekt. Wie weet wat er morgen wordt gevonden. Geef de game(s) even de kans!
Dat klopt, maar die techniek is kan alleen maar toegepast worden binnen 4 frames. Daarbij kunnen niet alle characters airdodge-cancellen. Ik geef toe, het is wel gaaf, maar het feit dat je niet kunt L-cancellen of wavedashen is wel echt heel irritant.
Dit is het begin. Wavedashing was ook niet meteen gevonden, en allerhande andere technieken (waveshine, short hop laser op Falco) waren ook niet meteen bekend. Hoe meer interessante technieken, cancels en zo voort worden gevonden hoe beter, maar geef het spel wel even de tijd.

Daarnaast kan dit alles anders zijn op de Wii U versie.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar de "stock melee" is vele malen sneller (lees: fast-pace) dan de 'stock 3DS (WiiU)" versie.

Maar ik ben zeker benieuwd wat voor technieken er komen! Laat Jason Zimmerman (M2K) er maar een paar maanden op los, en de nieuwe technieken, en exploits (Wobbling pls no) zijn er!
Wellicht dat het met Pro- of Gamecube controller toch een stuk snappier speelt.
ik ben bang dat het een kwestie van maanden is voordat ze er een patch overheen gooien...
Ik voel me ook als een kind voor Kerst :D heb zelfs dit weekend de 3DS Smash Bros Edition gekocht (ook voor de remakes natuurlijk).
Och der is ook altijd een discussie over Melee VS Brawl VS Super Smash WiiU/3DS. Probeer er aan te wennen, de developers kunnen niet iedereen tevreden houden, moest eerst ook hard wennen aan Brawl en nu vind ik het een topper, hetzelfde met de 3DS versie.

Ontopic: Ik ben toch blij dat ze wat meer doen met de Wii U versie, vind de 3DS versie hier en daar een beetje te kort komen kwa functies, gamemodes en muziek maar dat wordt allemaal mooi in de Wii U versie gegooit. Kan niet wachten! :Y)
Ze kunnen toch juist heel makkelijk rekening houden met iedereen?

Simpelweg custom rules die je kan enabelen indien gewenst. Bijvoorbeeld:

- landing lag -100 tot +100%
- hitstun -100 tot +100%
- wavedashing enable/disable
- dash dancing enable/disable

Ik zie het probleem niet....
WOOHOO!
Smash bros is één van mijn favoriete games van Nintendo, ik heb controllers het loodje laten leggen op de N64 en ik heb de casings van gamecube controllers ook flink tot het uiterste gedrukt dacht ik zo ;) De Wii is redelijk safe geweest en daar heb ik geen tvtjes mee gesloopt :P

Mijn Wii U krijgt uiteraard binnenkort een Smash Bros om in te slikken .
Dat je nu je lvl's kan customizen belooft een ongekend genot te gaan worden.
Mijn dag is helemaal goed! :D
Een level editor is leuk, maar ik lees ook dat de er figuurtjes nodig zijn om je karakter te levelen? Klinkt als de Skylanders/Infinity marketing truc waar ik niet echt een fan van ben.

Vraag: Zonder figuurtjes heb je dus (neem ik aan) een mindere ervaring aangezien je minder sterk bent? Of zijn de figuurtjes puur voor singleplayer doeleinden?

Niet dat het vreselijk belangrijk is aangezien het voor mij een huiskamer versus game is, maar figuurtjes als powerup klinkt alsof het online zou verpesten qua ' level playing field'.

[Reactie gewijzigd door Yellow op 20 oktober 2014 15:54]

Figuurtjes zijn een extra. Belangrijkste functie zal waarschijnlijk zijn dat je je aangepaste karakters kan meenemen naar een ander, maar dat wil niet zeggen dat je zonder figuurtjes geen karakters kan aanpassen.

Al is Smash natuurlijk bij uitstek een (offline) multi player game en zullen aangepaste karakters daar waarschijnlijk helemaal een beperkte rol gaan spelen. De ijzersterke balans is juist een van de pluspunten.
De Amiibo bestuur je niet zelf maar kan je gebruiken om tegen te spelen of ze in je te team te plaatsen voor (lokale) multiplayer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True