×

Super Smash Bros. for Wii U

De basis is goed

Door , 82 reacties

Extra spelvormen

De basis van de game is voor oudgedienden prettig vertrouwd. Er zijn veel vechters die terugkeren uit de voorgaande games, en gelukkig ook genoeg nieuwe. Het vechten gaat wat sneller dan in SSB Brawl en wat langzamer dan dan in SSB Melee, en die middenweg is prettig. De bediening is nog steeds eenvoudig, maar biedt toch prettig veel diepgang. Met vier man op de bank is het spelen nog net zo leuk als vroeger. De game bevat bovendien veel extra spelvormen, al zijn die niet allemaal even geslaagd. Vooral de Smash-toer is wat omslachtig en de geluksfactor is daarin wel erg hoog. Ook spelen met acht man is nieuw, maar nog niet helemaal uitgekristallisseerd. Deze optie mist een aantal goede maps. Tot slot zijn de Amiibo's nieuw, maar doordat je die niet zelf kunt besturen, voegen ze naar onze smaak weinig toe.

Super Smash Bros., Wii U

Prijs bij publicatie: € 49,99

Vanaf € 48,84

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Voor een serie die inmiddels vijftien jaar bestaat is Nintendo opvallend zuinig op Super Smash Bros. Na Super Smash Bros. Brawl - alweer uit 2008 - bleef het stil, tot eerder dit jaar Super Smash Bros. for Nintendo 3DS verscheen, als voorbode op een vergelijkbare game voor de Wii U. Die laatste versie kwam een paar weken geleden op de markt. De twee zijn vrijwel identiek, met als voornaamste verschil dat de versie voor de 3DS uiteraard in 3d te bewonderen is en de versie voor de Wii U wat extra spelvormen heeft. We nemen de laatste versie onder de loep.

Leentjebuur

In Super Smash Bros. veegt Nintendo weer ouderwets allerlei bekende spelpersonages op een hoop; personages die zijn geleend uit verschillende games van Nintendo zelf en uit games van sommige andere Japanse uitgevers. Denk bijvoorbeeld aan Mega Man van Capcom, Metal Gears Snake van Konami en Sonic the Hedgehog van Sega. Er zijn in totaal 49 speelbare vechters in de game opgenomen, waarvan er 15 nieuw zijn. Het grootste deel van het roster zal fans van Super Smash Bros. dus bekend voorkomen. De opvallendste nieuwe verschijning is ook een oudgediende; Pac-Man maakt zijn debuut naast de al genoemde Mega Man, Punch Out's Little Mac, Kid Icarus' Dark Pit en Palutena, Xeno's Shulk en Nintendo's eigen Bowser Jr.

De meeste vechters passen goed bij de serie, hoewel sommige keuzes opvallend zijn. Zo vinden we Kirby nog steeds een vreemde eend in de bijt, hoewel hij inmiddels wel een vaste waarde in de serie is. Het is echter vooral de vrouwelijke Wii Fit Trainer die uit de toon valt. Met name haar slanke en uitdrukkingsloze voorkomen past niet helemaal bij de strijd tussen de vele karakteristieke types die op het tableau terug te vinden zijn. Aan haar eigenschappen ligt het niet: ze staat haar vrouwtje tijdens de gevechten..

*