Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Samsung heeft een bril voor virtual reality-toepassingen aangekondigd. De Gear VR werkt in combinatie met de Galaxy Note 4 en is samen met Oculus, de ontwikkelaar van de Rift-vr-bril, gemaakt. De Gear VR komt eind dit jaar in Nederland voor 199 euro.

Anders dan de Oculus Rift is de Gear VR geen vr-bril met eigen scherm, maar maakt deze gebruik van het scherm van de Note 4. Die smartphone, en ook alleen de Note 4, kan in de bril geklikt worden, waarna de weergave via het 5,7"-scherm met amoled-paneel en resolutie van 1440x2560 pixels verloopt. Daarmee is de resolutie hoger dan de Oculus Rift Development Kit 2, die een full-hd-resolutie heeft. Wel krijgt een nieuwe versie van de bril waarschijnlijk dezelfde resolutie als de Note 4. De tweede devkit van de Oculus Rift-virtual reality-bril bevat al het paneel van een Galaxy Note 3.

De bediening van de vr-accessoire verloopt via een klein, vierkant touchpad aan de zijkant van de bril, waar ook een back-knop en de volumeregeling zit. Daarnaast is er ondersteuning voor stembediening via de S Voice-app. De verbinding met de Note 4 verloopt via micro-usb. De afmetingen bedragen 198x116x90mm en de bril biedt een blikveld van 96 graden. Daarnaast beschikt de accessoire over een accelerator, gyrometer en een nabijheidssensor.

Volgens John Carmack, technische topman van Oculus, was er sprake van nauwe technische samenwerking tussen Samsung en Oculus voor de ontwikkeling van de Gear VR Innovator’s Edition. Samsung zegt dat de bril comfortabel zit 'dankzij gebruik van zachte, flexibele en lichtgewicht materialen'. Ook spreekt de fabrikant van een 'een uitgebreid contentaanbod van films, games, 360graden-video’s en educatieve content', waaronder een animatie van DreamWorks, IMAX-documentaireclips, een 360graden-video van Cirque du Soleil en muziekclips van Vevo. Het Koreaanse bedrijf levert de content mee op micro-sdkaart.

Samsung introduceert de Gear VR eind dit jaar in de Benelux voor 199 euro. Daarnaast komt de fabrikant met een bundeling met de Game Pad-controller, voor een bedrag van 249 euro.

Samsung Gear VRSamsung Gear VRSamsung Gear VR

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Hm ik denk niet dat de Gear VR een goede VR experience kan geven. Ik heb zelf een DK2 en de enige keren dat er sprake is van een heel goede ervaring is als er een rock-steady 75fps met low persistence word gehaald en de graphics van de VR ervaring enorm goed zijn. Als 1 van deze 2 niet okay is valt het hele verhaal uit elkaar en zit je binnen 10 minuten met hoofdpijn opgescheept.

Ik zie dan ook hooguit een toepassing voor extreem simpele games en misschien iets van een gallery foto viewer. De GPU/CPU van een telefoon zijn gewoon niet krachtig genoeg om een engine te draaien die realistisch ogende content op 1440p, 75 fps kan tonen.

Ik hoop niet dat ondanks de goede bedoelingen en het waarschijnlijk fantastische programmeerwerk van Carmack, mensen de ervaring van mobiele VR gelijktrekken met VR die geproduceerd word op een dikke game PC.
Mits er een camera opening in de behuizing zit kan er ook prima gebruik gemaakt worden van AR.
Bijvoorbeeld: De telefoon hoeft enkel de kogels en robots/aliens te renderen die jij in je daadwerkelijke huiskamer ziet vliegen wat prima kan op de beschikbare kracht van deze GPU.

Voordeel van AR is dat je minder snel duizelig wordt/hoofdpijn krijgt en dat je minder snel tegen dingen aanloopt/er over struikelt (zo stond ik op mijn kat toen ik mijn rift van de week op had :P ).
Dat is waar. Ware het niet dat als er maar 1 camera gebruik word de AR niet stereografisch is en dus 'plat' oogt. Ook heb ik sterk mijn twijfels bij de headtracking sensor. In de rift zit een heel speciale sensor die 1200x per seconde de stand van het hoofd meet waarna de software zelfs een predictie van je hoofdbewegingen doet in samenhang met de beeldverversingsdelay zodat het beeld synchroon lijkt door voorspelling. Ik hoop dat de Note 4 ook zo een dergelijke sensor heeft en eenzelfde delay predictie anders kan de delay zomaar oplopen tot 100ms. Onder de 20ms is het hoofdpijn vrij.
Dat is waar maar ook hier zijn wel trucjes mee uit te halen zodat het wat "dieper" oogt.
En ik verwacht niet dat de Note een sensor van deze kwaliteit zelf heeft (ze zitten er immers wel in), de HMD waar je de note in zet zal deze waarschijnlijk bevatten.

En misschien dat je door je note op je pc aan te sluiten het ook als een "gewone" rift kunt gebruiken waarbij je pc het zware rekenwerk doet en het beeld naar de note doorgeeft.
Al zal ook hier de delay weer een probleem vormen dan natuurlijk.
de pc gebruik je die sensor zit dus in de vr-bril hier... Heb zelf ook de dk2, maar heb zelf zelfs nooit last gehad met de forte vfx-1 op voor langere tijd..
hier een hands on van engadget, er zijn wat plus en minpunten, maar ze zijn best positief.
Dus kun je net zo goed een google cardbox gebruiken..
Ook dure combo dan een oculus..
Had echt een complete oplossing verwacht zoals de rift..

http://www.engadget.com/2014/09/03/samsung-virtual-reality/
foto in dat artikel.
beetje een duikbril waar je phone in plugt.

[Reactie gewijzigd door Qualixo op 3 september 2014 15:35]

Ik heb thuis een Cardboard (weliswaar een kloon) en met dat ding kan je echt geen uren op je hoofd zitten. Als je wat handig bent kan je wel iets gelijkaardigs bouwen wat comfortabeler zit tegen je gezicht dan karton voor een 4e van de prijs van deze Gear VR, dat is een feit. Op de Google+ community page van Cardboard zijn er al heel wat eigen designs voorbijgekomen.

Dit lijkt me wel iets leuk als je sowieso een Note4 koopt, maar dan nog kost het je 1000 voor het geheel ... beetje overdreven imo. Koop een Chinese phone met dezelfde resolutie voor de helft van de prijs en knutsel een comfortabele Cardboard in elkaar en je komt er ook :*).

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 3 september 2014 16:13]

Leuk maar die hardware Is niet krachtig genoeg.
Helaas Is de Note 4 overdreven duur. Ze hadden er goed aan gedaan de Note 3 ook te ondersteunen.
Verschil is dat de Oculus een PC nodig heeft en deze VR set niet...

[Reactie gewijzigd door Carino op 3 september 2014 15:41]

Dan nog komt de 249 euro erg dichtbij een Rift DK2. De telefoon is ook niet goedkoop Ik durf bijna te stellen dat je voor de totaal prijs van de Gear-VR met telefoon en controller net zo goed een Oculus DK2 en een medium game pc kunt kopen haha!
De note 4 gebruikt je ook voor andere zaken dan alleen in de VR bril. Dan kan bij de Rift DK2 niet.
Maar een midrange gamepc gebruik je ook voor andere zaken. Een midrange gamepc heb je meer aan dan een Note 4 denk ik :/
Denk ik niet. Tegenwoordig kan je bijna alles met een telefoon. Je kan ze als je ze dockt ook al werkplek gebruiken met muis en toetsenbord en een groot extern scherm. Al het huis tuin en keuken computer gebruik kun je op een moderne smartphone doen heb je geen pc of laptop meer voor nodig.

Je hebt alleen zo iets als persoonlijke voorkeur. Daarnaast kun je geen Windows games spelen. Maar je hebt wel genoeg andere games.

Als hardcore gamen je doel Is heb je meer aan een pc. Maar de meeste mensen kunnen denk ik beter zonder pc dan zonder hun smartphone.
Dat kun je wel niet denken, maar het is toch echt zo. Het is misschien minder mobiel dan een telefoon, maar de applicaties voor de Oculus zijn zeker niet alleen beperkt tot gaming. Ik zou mezelf dit ook kunnen zien gebruiken voor programmeren en voor verschillende tekstverwerkers, browsers, etc, etc heeft het ook mogelijke toepassingen.

Het staat nu nog in de kinderschoenen, maar met de seconde komen er nieuwe vernieuwende dingen bij.

"Maar de meeste mensen kunnen denk ik beter zonder pc dan zonder hun smartphone."
Dat is allemaal leuk en aardig, maar zonder PC kun je toch echt bijna niets als bedrijf. De smartphone is tot op heden nog steeds een leuke, functionele gadget en ik zie daar in de nabije toekomst nog geen verschil in komen.
Ben ik niet met je eens. Als ik kijk wat ik de afgelopen jaren op mijn werkplek heb moeten doen kan bijna alles op een telefoon werken. Dingen zoals outlook enz kunnen daar ook maar je hebt dan iets andere software nodig (open office of zo). Inloggen op servers (linux,unix of windows) kan ook prima.

Sommige software zal nog wat uitgebreid moeten worden maar je komt denk ik al een heel eind.
Dingen die momenteel nog wel lastig zijn zijn dingen als Java en Flash.

En bij sommig bedrijven hebben ze Bring your own device. Daar moet je dan naar een virtuele werkplek verbinden. Dit is ook iets wat vanaf zo'n telefoon of Tablet prima werkt. Dus als je dan een extern scherm + toetsenbord en muis aansluit kun je hier prima mee werken.

Het staat nu nog in de kinderschoenen. Maar het zou mij niets verbazen als de laptops er voor zakelijk gebruik in de toekomst uit gaan, en we voor alles onze telefoons gebruiken en die docken.
Dat is alleen als je de note 4 wilt gebruiken voor andere zaken, er zullen waarschijnlijk een hoop mensen al een andere telefoon hebben en die niet willen vervangen voor een note 4.
Je moet het dan ook zien als accessoires van een product wat je toch wel zou kopen (de Note 4), en dan is het nog niet spotgoedkoop maar wel degelijk goedkoper en als ik de presentatie moet geloven een beter product dan de Oculus Rift zelf (zowiezo qua resolutie), die gebruikt namelijk een Note 3 scherm, en dat ga je zo groot uitgerekt voor je neus echt wel merken...
Verschil is ook dat de Note 4 (*kuch* 799 euro) al het rekenwerk doet en het scherm levert, dat zit niet inbegrepen bij de prijs van die duikbril van 199 euro...
Hij zal vast wel lenzen hebben die zijn geslepen door elven bij maanlicht.

[Reactie gewijzigd door SuperflipNL op 3 september 2014 15:53]

Hardop gelachen! Maar je hebt gelijk.. 200,- voor een apparaat met vrijwel geen elektronica..
Ja dit is eigenlijk een dure versie van Google Cardbox.
Dus de ogen krijgen hetzelfde beeld voorgeschoteld? Ik had eigenlijk verwacht dat er een dual display in zou komen zodat we echte 3D zouden kunnen zien. Het is toch de bedoeling dat we met de VR-bril helemaal opgaan? Dat kan toch alleen met echte 3D?
Nee elk oog krijgt 1 helft van het scherm toebedeeld.
Ok, dus de resolutie moet je nog door twee delen. Snel naar 4K dan maar.
Dit is best een interessante ontwikkeling. Ik denk dat het voor sommige mensen handig is om hun telefoon zo te kunnen gebruiken. Persoonlijk heb ik liever zoiets als de Rift met een ingebouwd scherm, maar meer keuze is altijd een goede zaak.

Ik vraag me af of deze compatible is met de Rift SDK.
Uhm... De Oculus Rift is eigenlijk precies dit:
http://www.engadget.com/2...s-rift-dev-kit-2-samsung/

Staat ook in het artikel:
"De tweede devkit van de Oculus Rift-virtual reality-bril bevat al het paneel van een Galaxy Note 3."

[Reactie gewijzigd door bonyuri op 3 september 2014 15:39]

Niet helemaal. Het Oled scherm in de Rift is overgeklokt van 60herz naar 75 en er is een low persistence firmware toegevoegd zodat er geen motionblur meer tussen de beeldverversingen optreed.
Dat hij hetzelfde scherm heeft, heeft niet zo veel te maken met compatibiliteit met de SDK... dat is software gerelateerd.
Klopt hoor, het ging mij meer om de eerste regel:
Dit is best een interessante ontwikkeling. Ik denk dat het voor sommige mensen handig is om hun telefoon zo te kunnen gebruiken. Persoonlijk heb ik liever zoiets als de Rift met een ingebouwd scherm, maar meer keuze is altijd een goede zaak.
Er is dus eigenlijk geen voordeel met een ingebouwd scherm, omdat de schermen eigenlijk "identiek" zijn (op het punt na wat @Shademaster aangeeft, dat wist ik niet)
ok dan snap ik wat je bedoelt :)

die low persistance maakt trouwens wel veel uit vind ik, in de minecraft versie voor de OR (https://share.oculusvr.com/app/minecrift) kun je die persistance ook uit zetten en dan zie je het verschil, veel blur! Dus goede zet van Oculus om daarvoor te kiezen.
Leuk idee op zich, maar 199 voor een apparaat waar maar nauwelijks elektronica inzit? Dat moet goedkoper kunnen toch? Zeker gezien het waarschijnlijk vrij beperkte nut; ingewikkelde 3D-omgevingen kan die telefoon vast niet weergeven met een resolutie van 1440x2560, gezien de nieuwste generatie consoles dat bij lange na al niet halen.
Zonder elektronica is het inderdaad een pittig prijsje.
Helemaal als je bedenkt dat je zowat hetzelfde 'effect' kunt maken met een 23 kostende cardboard set.

Ik wacht dan liever voor de Rift en leg dan wel honderd euro extra neer voor de volledige ervaring (waar je wl diepte meting hebt, wat je met Gear VR niet hebt)
ik heb net geprobeerd om mijn S5, 5 cm voor mn ogen te houden. doet nog steeds pijn en ik kan onmogelijk scherp stellen op tekst.
misschien heb ik nooit in de gaten gehad dat ik een bril nodig heb, maar over het algemeen nooit problemen gehad met mijn ogen..

Ik kan me dus niet voorstellen dat zo'n telefoonscherm prettig is zo dichtbij. Of is het scherm van de Note 4 significant anders dan de s5? (alleen ietsje groter, meer niet... toch?)
Er zitten lenzen in die dat effect wegnemen.

Ik heb zelf een Durovis Dive om mee te spelen. Dat is hetzelfde idee, maar dan veel goedkoper en "werkt" met alle phones. Nadeel van de Dive is dat een phone gewoon niet goed genoeg is voor goede VR; je moet dus niet verwachten dat je langer dan 10 minuten met zo'n ding op je hoofd wilt zitten. Ik ben benieuwd of de Note 4 ook low persistence beelden kan uitsturen, dat zou al een boel schelen.
Ben je gebonden aan de kracht en mogelijkheden van die Note 4 of kan je er wel gewoon een PC op aansluiten die enigszins latencyvrij iets op dat scherm plaatst? In het geval van het eerste vind ik dit een waardeloos product. Het blikveld is ook te smal, dat heeft de Oculus DK2 al bewezen.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 3 september 2014 19:22]

onzin zeg, blikveld is helemaal niet te smal.. Pfff je verwacht er gewoon teveel van...
De eerste Oculus Rift DK had 110 graden en dat verschil is te goed zichtbaar om te kunnen negeren vind ik...
Vraag me af wat het gewicht is van dit ding, zo op de foto lijkt het me nogal wat. Voor de rest vind ik dit een prachtige ontwikkeling.

Lijkt hier wel wat op,
http://www.pu.nl/artikele...-alle-details-op-een-rij/

het gewicht van de headset is dus ongeveer 380 gram.

Edit: spelvoutjes.

[Reactie gewijzigd door Bunzz op 3 september 2014 15:43]

Aan de ene kant erg gaaf om te zien als VR enthousiast, maar aan de andere kant ben ik wel bang voor slechte ervaringen die mensen kunnen hebben en er een afkeer/negatief beeld kan ontstaan van VR. Hopelijk gaat dat niet gebeuren en kunnen techniek, software en aanbod van films goed doorgroeien de komende jaren.
op de zijkant staat powered by oculus,

is deze dan ook compatible met alle oculus software???

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True