Panasonic toont prototype van vr-bril met oledschermen en hdr-ondersteuning

Panasonic heeft tijdens de CES een vr-bril getoond die volgens het bedrijf als eerste ter wereld hdr ondersteunt. Het gaat om een prototype met oledschermen dat Panasonic naar eigen zeggen verder zal doorontwikkelen voor toekomstige commerciële 5g-toepassingen.

Panasonic denkt bijvoorbeeld aan vr-sportuitzendingen of virtuele reiservaringen als toepassingen waarvoor de bril kan worden ingezet. Het bedrijf zet de conceptbril af tegen 'conventionele vr-brillen', die volgens de fabrikant vrij groot zijn en via een hoofdband moeten worden bevestigd, wat niet altijd even comfortabel voor de drager zou zijn. De bril weegt ongeveer 150 gram, wat beduidend lichter is dan een gemiddelde vr-bril.

Volgens de Japanse fabrikant heeft de bril een hoogwaardig scherm dat gemaakt is in samenwerking met Kopin Corporation. Panasonic omschrijft het als een micro-oledpaneel dat vloeiende beelden moet opleveren zonder dat het screen-door-effect zou moeten optreden. Bij dit ongewenste effect zijn de lijnen tussen de pixels zichtbaar voor de gebruiker.

Panasonic vr-bril hdrPanasonic vr-bril hdr

Volgens de website UploadVR, die de bril even heeft kunnen uitproberen, was dat effect inderdaad afwezig tijdens het gebruik. De redacteur spreekt ook van een 'extreem hoge resolutie', al is niet duidelijk hoe hoog die precies is. Het gaat om een 60Hz-scherm waarbij enige ghosting bleek op te treden. De hdr-toevoeging is volgens The Verge vrij indrukwekkend, waarbij lichteffecten mooier weergegeven worden. De fabrikant maakte niet bekend wat de maximale helderheid van het scherm is.

Het gezichtsveld van de vr-bril is niet al te hoog en zit op ongeveer 70 graden, zo gaf Panasonic aan. Dat is lager dan de meeste huidige vr-brillen voor consumenten. Een aanwezige Panasonic-medewerker zei dat het uiteindelijk ook mogelijk is om een gezichtsveld van 100 graden te realiseren, door middel van grotere oledschermen dan de schermen die nu in de bril zitten.

Tijdens de demonstratie was de bril nog aangesloten op een krachtige pc, maar Panasonic zou van plan zijn om de bril ook te laten functioneren via een usb-c-aansluiting, in combinatie met een mobiele telefoon. Een lichter ontwerp van deze bril met usb-c-aansluiting was ook al aanwezig op de CES, al was deze nog niet te gebruiken. Volgens Panasonic liggen er ook meerdere ontwerpen klaar om 6DoF-tracking toe te voegen.

Door Joris Jansen

Redacteur

10-01-2020 • 11:38

60

Reacties (60)

60
59
47
3
0
11
Wijzig sortering
Ik vraag me altijd af bij dit soort nieuws waarom tweakers geen review doet van bv de index of waarom er geen coverage is/was over boneworks.

Is met al zijn gebreken nl wel een gamechanger ala halflife was voor normale gaming.

Dat zijn toch echt dingen die ik bij een techblog/nieuws site verwacht en als die ontbreken vraag ik me serieus af wat er mis gaat....
Ik mis bijvoorbeeld ook welke videokaart nou bv goed presteert in VR.
Tijdens reviews van GPU's zie ik dit nooit terugkomen maar ik zou wel graag willen upgraden.
Momenteel een GTX 970 4GB (3.5GB eigenlijk) en lees 8GB of meer toch wel gewenst is voor VR Gaming.
Zou fijn zijn als dit ook wordt meegenomen.
Ik had eerst ook een GTX 970 en dat werkte best aardig icm een Oculus Rift, als je van plan bent een VR bril aan te schaffen zou ik het eerst proberen met je huidige kaart voordat je honderden euro's in een nieuwe videokaart stopt :)

Maar het is wel zo dat modernere kaarten beter zullen presteren, met name op gebied van supersampling, hogere grafische instellingen en natuurlijk gewoon meer/stabielere FPS.
Ik heb momenteel al een lange tijd de eerste gen vive met nieuwere basestations en merk dat ik tegen het minimum aan zit.
Zowel CPU als GPU heb ik overclocked om het maximale eruit te halen.
Maar ik zit dus al een tijdje te oriënteren wat nou een goede upgrade zou zijn.
Lees veel goede verhalen over the GTX 1080Ti maar die zijn niet meer verkrijgbaar alleen 2de hands.
En daarom zou het zo fijn zijn om te weten hoe kaarten presteren in VR.
Ja mee eens, ik heb momenteel dus een GTX 1070 en die doet het best aardig maar als ik op den duur wil upgraden ben ik ook niet helemaal op de hoogte wat een goede keus zou zijn met oog op prijs/kwaliteit voor VR.
Ik heb momenteel al een lange tijd de eerste gen vive met nieuwere basestations
Dat kan niet. :) Base stations 2.0 zijn niet backward compatible met de originele Vive (base stations 1.0 daarentegen wel forward compatible met Vive Pro en Index). Hetzelfde geldt voor de originele Vive wands, die je niet met nieuwe base stations kunt gebruiken (uitzondering hierop zijn de blauwe wands die bij de Pro worden geleverd).
Maar ik zit dus al een tijdje te oriënteren wat nou een goede upgrade zou zijn.
Ik zou een 1080Ti niet meer overwegen. Je merkt nu dat Turing architectuur bepaalde technieken mogelijk maakt (zoals variable rate super sampling, zeg maar fixed foveated rendering), die oudere kaarten niet ondersteunen.
Er is een revisie geweest in basestation. De 1.0 heeft 2 varianten. Dat kan je zien aan de indeling van de rode lampjes.

https://images.app.goo.gl/uskZFjHmqtWBsTko8

[Reactie gewijzigd door Blubkens op 23 juli 2024 05:52]

Hoe kaarten presteren in VR hangt ook af van wat je in VR wilt gaan doen.
Wil je een simpel spelletje doen alleen, dan kan dat al prima met een redelijke kaart uit het middensegment.
Maar als je in VR wilt gaan racen met 20 andere auto's op de grid dan heb je echt toch 1 van de snelste kaarten nodig uit het high-end segment
Ik heb een GTX 1080 (geen ti), en kan prima in assetto corsa op de nordschleife online met 20 man racen.

Tegen de ai lukt dan maar tegen 4 of 5 auto’s, daarna geeft m’n cpu 100% load aan.

Beetje jammer weer.
Maar bij de start, als alle 20 auto's op de grid staan bij elkaar heeft zelfs je 1080 moeite om 90fps te halen ( nodig bij de rift ). wat verderop, als de auto's verspreid zijn is het beter te doen.

Met een goedkopere ( langzamere) kaart lukt dit je echt niet, maar is bijvoorbeeld prima rec room te spelen in VR
Is dit wel een VR-bril, of gewoon een 3D Head Mounted Display (HMD)? Ik zie op geen enkele manier in hoe ze, naast die kleine kokers waar al alle tech in moet voor de schermen, degelijke gyroscopen of andere spatial tracking devices in dat frame zouden gekregen hebben. Er is ook geen outside tracking, want geen zichtbare tracking dots. Dus ofwel heeft Panasonic dat probleem opgelost, wat veel groter nieuws zou zijn IMO, ofwel dient dit ding hoofdzakelijk om mee in de zetel te liggen en een film te kijken, of op het vliegtuig voor personal entertainment.
3dof dus geen roomscale volgens uploadvr.
Heel veel mensen dragen een bril, (6 op de 10) dan kan je niks met zo'n VR bril lijkt me.
Hangt helemaal van je sterkte af. Ik heb, om een voorbeeld te noemen, een bril met -3,5 aan beiden ogen. Als ik zo'n VR-bril op zou zetten, dan kan ik mijn bril af doen omdat ik tot 0,5 meter afstand prima kan zien. Dat is genoeg afstand voor een VR-bril waarbij de schermen max 15 centimeter van je ogen verwijdert zijn.
Dus je theorie gaat niet helemaal op. ;)
Heb je dit ook zelf een aantal keren getest in VR? Een gemiddelde VR headset heeft namelijk een focuspunt van ergens tussen de 0,8-1,3m zitten dus zie je niet alles haarscherp tot iets over 1 meter ga je ook niet alles helemaal scherp zien in een VR headset.

Ik heb zelf een sterkte van circa -2/-2,5 en ik kan op zich een paar minuten zonder bril in een VR headset overleven maar ik zie de dingen niet haarscherp en krijg daardoor ook op den duur gewoon hoofdpijn.Ik dacht eerst ook van mooi dat die schermen zo dicht op je neus zitten dan heb ik me bril niet nodig maar kwam van de koude kermis thuis :P
Dit klopt inderdaad.

Enkele jaren geleden werden de brillen vaak met 3 soorten lenzen geleverd om brildragers zo tegemoet te komen. Je kon ze dan verwisselen. Niet ideaal. Tegenwoordig zie je dat niet meer. Vermoedelijk omdat ze nu meestal de duurdere specifieke fresnel geslepen lenzen gebruiken en de kosten binnen de perken willen houden.

Hopelijk gaan de Near-Eye Light Field displays ooit echt goed werken. Dat zou een volledig natuurlijke manier van beeld moeten zijn en super compact. Werkt zonder lenzen zoals in de huidige brillen. Hier hoor ik al jaren niets meer over helaas.

2013 Near-Eye Light Field displays door nVidia researcher Douglas Lanman (werkt nu voor Oculus) : https://youtu.be/vNQ2NfbYjIc

2017 Hele interessante uitleg van Edward Tang (Avegant) over de toekomst van XR dmv Light Field tech: https://youtu.be/4-TIqgqAfrY

[Reactie gewijzigd door Shaflic op 23 juli 2024 05:52]

Met de Oculus Quest krijg je geen verschillende lenzen maar wel een opzetstuk waardoor de band dat tegen je voorhoofd drukt verder van de lenzen komt te staan.
Ik heb zelf een Oculus Rift en mijn sterkte is -0,75 voor beiden ogen.

Hoewel ik ook wel af kan zonder m'n bril op kies ik er toch voor om m'n bril op te zetten wanneer ik iets in VR doe.. Ik merk wel degelijk verschil in scherpte en rust voor mijn ogen (kwa moeite doen om scherp te zien).
Bovendien telt het type lens ook mee. Bij een standaard Vive zonder Gear VR mod(dus mét fresnel lenzen) kan ik gerust mijn bril afzetten. Ik dacht daardoor het screendoor-effect te verminderen, maar het scheelt echt heel weinig(je ziet dus nog steeds vrij scherp). Ná de Gear VR mod(waarbij je er dus normaal geslepen lenzen in zet) zie je wat je zou verwachten, namelijk erg onscherp.

Overigens heeft de Vive bij de bevestiging van de headstrap 2 uitschuifbare cirkels waarmee je de HMD verder naar voren kan zetten. In de verste stand is er meer dan genoeg ruimte om je bril gewoon op te houden. Nadeel is wel dat het gezichtsveld dan wat smaller wordt.
Als je bijziend bent, heb je nog steeds lenzen of een bril nodig. Bij een verrekijker kan je zonder lenzen/bril kijken omdat je daarbij toch moet scherpstellen en zo kan compenseren. Bij een VR-headset kan je niets compenseren.
bv. met -4 kan je scherp zien tot op 1/4m, maar door de lenzen in de VR-headset lijken de schermen veel verder te zitten dan die 25cm en ga je dus niet scherper kunnen zien dan in de realiteit.
Als je een VR-headset met lenzen op maat zou kunnen bestellen, is het mogelijk zonder contactlenzen/bril.
Hangt helemaal van je sterkte af. Ik heb, om een voorbeeld te noemen, een bril met -3,5 aan beiden ogen. Als ik zo'n VR-bril op zou zetten, dan kan ik mijn bril af doen omdat ik tot 0,5 meter afstand prima kan zien. Dat is genoeg afstand voor een VR-bril waarbij de schermen max 15 centimeter van je ogen verwijdert zijn.
Dus je theorie gaat niet helemaal op. ;)
Ik zie niks van zo dichtbij.
Het is ook eerder 2cm dan 15. Bij 15cm heb je een beest van een VR bril.

De lenzen zorgen ervoor dat je dit scherp ziet.
2 cm ook niet hoor... Daar beginnen de lenzen pas ongeveer, anders zou je er al snel met je wimpers tegenaan zitten (laat staan als je probeert een bril op te houden onder de VR bril).
Je hebt gelijk. Bij de Rift S is het zo'n 5 - 6 centimeter. Mijn punt was meer dat vrijwel niemand scherp ziet van zo dichtbij. Daar zijn de lenzen voor.
Dat kan.
Maar als je goed leest ging ik inhoudelijk in op je reactie, omdat deze niet representatief was. (misschien wel voor jou, maar dus niet voor alle mensen die een bril dragen, zoals jij benoemde)
Het komt inderdaad voor dat sommige mensen (wellicht jij) blind zijn.
Die zullen helaas vooralsnog niks aan deze brillen hebben,
In de verre toekomst met input direct op de zenuwen of hersenen, zou dit misschien verholpen kunnen worden. Maar dan praten we zeker weten over generatie 3...of 4 ...op z'n minst
Ik ben niet blind, ik heb - glazen maar kan van heel dichtbij ook niet goed zien. Ik denk dat ik voor dichtbij + glas moet hebben. multifocale bril dus. Maar mensen met + glazen is het ook moeilijk.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 23 juli 2024 05:52]

Hey, ik heb niet veel verstand hoe een slangen_oog werkt, dus als jij t zegt, geloof ik je
Dit is ook een concept. ik neem aan dat ze dat argument zeker meenemen in de retail versie. De Oculus Quest levert bijvoorbeeld een plastic spacer mee voor de bril
Hangt er natuurlijk maar vanaf hoe goed je zonder bril ziet. Ik heb een bril en kan prima met een VR headset uit de voeten de zonder.

Ik denk dat van die 6 op de 10 er een vrij groot deel is dat zonder bril ook nog genoeg ziet. Niet iedereen is blind zonder bril.
Bij FPV modelvliegen hadden we ook van die compacte videobrilletjes, daar zaten altijd een setje voorzetlenzen bij. Niet ideaal maar werkbaar voor brildragers. Ik zou het wel mooi vinden om zo'n compact (en waarschijnlijk licht) brilletje te willen gebruiken ipv de Vive die toch wel erg zwaar begint te worden na 2 uur Vr'ren :)
Ik hoop dat de FOV nog wordt aangepast naar minstens 100 graden, want eerlijk gezegd vind ik dat wel het minimum.
Je kan lenzen op sterkte bestellen voor VR Headsets.
https://vr-lens-lab.com/
Ikzelf moet normaal ook een bril dragen omdat ik anders bijna niets kan lezen op mijn 27 inch PC monitor. Tevens kan ik normaal ook geen tijdschriften etc lezen zonder bril. Echter met de Oculus Quest en Rift S die ik gekocht heb kan ik zonder bril alles zonder problemen lezen. Ikzelf heb voor de Quest ook Virtual Desktop gekocht, waarmee ik via de Quest met mijn desktop PC kan werken zonder een leesbril te gebruiken.
Dan lijkt hier een kantelpunt bereikt te zijn.
Geen screendoor, oneindig contrast (oled). Deze eisen stel ik persoonlijk aan de opvolger van mijn huidige vr bril.
Het gezichtsveld van 70 graden is, in vergelijking met de concurrentie, anders een flinke stap terug. Bij 100 graden klagen mensen al dat ze teveel door een ski-bril aan het kijken zijn. Dat effect word met 70 graden natuurlijk alleen maar erger...
Met 100 graden perfect voor ski-simulaties dus :P
En voor welke simulaties 70 graden? Vogelspotter? Scherpschutter?
Misschien perfect voor Vader Immortal ;)
70graden VR-bril-draag simulaties.

Anders PeepingTom-simulator XXX
Een eitje koken op 70 graden.
Dat gezichtsveld is inderdaad te beperkt. Maar het zijn de positieve punten die ik waardeer om verder te investeren in mijn VR setup. Er wordt ook vermeld dat dit geen 6DoF bril is. Meer een proof of concept. Dus deze bril zoalstie is, is geen optie.
Deze bril is 4 stapjes vooruit en 2 terug. Als ze de FOV terug kunnen krijgen op 115 ofzo dan heb je alweer een bril die een heel stuk beter is dan wat er nu op de markt beschikbaar is.
VR zit in het tijdperk smartphone 2008 ofzo.
Een VR bril lijkt me een uitgelezen kandidaat voor gebogen OLED schermen, dus dat zou ook nog wel leuk zijn. Dan nog een flink hogere refreshrate (en kijkhoek inderdaad) en dan komen we een heel eind.
De eerste VR brillen van deze laatste VR generatie (afgelopen 7 jaar) hadden ook regelmatig OLED schermen. In de laatste lichting (vorig jaar) zijn de meesten zelfs terug gegaan naar (low persistence) LCD omwille van de hogere refreshrate en wellicht andere redenen die ik niet ken.

Je zou inderdaad denken dat OLED perfect is voor VR brillen. Zeer lage persistentie, erg dun, licht, contrast etc. Helaas vielen die brillen met OLED me ontzettend tegen. Fletser dan IPS monitoren. Is er iemand die dat kan verklaren?

Ik heb wel eens begrepen dat ze OLEDs in VR brillen bewust nooit helemaal uit schakelden voor zwart om zo veel sneller te kunnen opschakelen als er weer kleur getoond werd op die pixels en dus hogere refresh / motion-to-photon te behouden. Wel ten koste van contrast dus.
En DAT is nu waar we net zo aan op het wachten zijn, Samsung heeft namelijk een patent neergelegd van een VR-bril met een gebogen scherm erin.. Ook zeiden ze afgelopen juni dat ze over enkele maanden wat zouden laten horen van nieuwe VR/AR producten... Helaas hebben we tot op heden nog niets gehoord. Jammer is ook dat in Nederland nooit de Odyssey(+) officieel te koop was (alleen grijze import).
Samsung heeft de Odyssey+ die ook OLED heeft en geen screendoor.
Ik werd erg enthousiast bij mijn eerste blik op deze bril. Qua vormgeving inderdaad een kantelpunt bereikt. Ik zeg al jaren dat mensen zich niet blind moeten staren op die grote lompe brillen van nu. Uiteindelijk gaan we hier naartoe.

Nou is de kijkhoek en refresh wel beduidend minder. Als je er grotere schermen in gaat zetten zoals ze aangeven, dan wordt hij natuurlijk weer groter. Hopelijk gaat dat niet al te veel schelen.

Zoals al aangegeven zijn er al meer brillen met OLED (heb er zelf ook 2) en het valt mij bij alle brillen heel erg tegen hoe de beeldkwaliteit is. Altijd veel fletser en contrastlozer dan een monitor. Zelfs die brillen met OLED. Ik hoop dat de toevoeging van HDR in dit geval geen gimmick is zoals in veel (goedkope) monitoren en TV's tegenwoordig maar werkelijk betere beeldkwaliteit gaan opleveren.
Persoonlijk vind ik het een interessant apparaat. Ik heb zelf een Oculus Quest en hoewel hij voor gaming zeer indrukwekkend werkt zijn de Youtube en Netflix apps dingen die ik tot nu toe eens geprobeerd heb en daarna niet meer heb aangeraakt. Dit komt puur (in mijn geval) omdat ik niet comfortabel kan zitten met de headset op. Het enige wat ik zou veranderen zijn de geïntegreerde earphones. Een headphone jack aan de zijkant zou veel mensen gelukkiger maken.
De quest heeft een headphone jack aan de zijkant..
Of bedoelde je deze panasonic? Die lijkt namelijk al juist met headphones te komen..

Ik gebruik mijn Quest overigens ook alleen i.c.m. Steam. De standalone apps vind ik niet reuze interessant maar No Mans Sky of Arizona Sunshine via Steam werken prima!
Ik bedoelde de panasonic.

Ik ben geen hardcore gamer. Ik kan prima genieten van bijvoorbeeld beat saber en super hot. Ik ben juist erg blij dat het zonder enige kabels kan.
Ik speel No Mans' Sky en Fallout 4 ook op mijn Quest. 3 uur lang zonder problemen. Zonder extra addons voor draagcomfort. Momenteel meestal zonder oplaadkabel aangesloten, en dan 2 uur of zo wachten totdat de accu weer vol is. Ik ga nog wel een extra accu erbij kopen voor achterop de headstrap. Ik heb ook een Rift S gehad, maar die heb ik teruggestuurd, want de kabel vind ik niet zo geweldig bij gamen.
Het ziet er op het eerste gezicht interessant uit, maar het roept toch wat vragen op. De kijkhoek is erg klein en zelfs met 100 graden nog lager dan de meeste brillen. Tevens is 60hz ook vrij laag vergeleken met de 90hz die ik nu heb, en liever wil je nog hoger lijkt mij.

De enige plus punten hier zijn HDR en het gewicht. Een na deel is dan wel weer dat het allemaal voor zit en er geen hoofdband is om het te verdelen. Misschien is het genoeg.
Tijdens de demonstratie was de bril nog aangesloten op een krachtige pc, maar Panasonic zou van plan zijn om de bril ook te laten functioneren via een usb-c-aansluiting,
Hoe is die aansluiting dan nu? Ik zie in geen enkele foto een kabel, maar er staat nergens dat die draadloos is (en dat betwijfel ik ook gezien het kleine design). Ook USB-C via VirtualLink?

Lijkt mij inderdaad meer voor korte (demo) sessies geschikt dan daadwerkelijk intensief gebruik.
kijkhoek hier is maar 70 graden
Klopt, maar:
Een aanwezige Panasonic-medewerker zei dat het uiteindelijk ook mogelijk is om een gezichtsveld van 100 graden te realiseren
Dat is nog steeds minder dan de 110 die redelijk standaard was en de +-130 van de Valve Index.
De bril ziet er heel mooi uit, maar is het duikbril-gehalte (het idee dat je ergens doorheen kijkt) niet erg hoog bij gebruik van deze bril?
Dat hangt natuurlijk af van de kijkhoek, en die is met 70 graden niet echt super. Voor de rest is het natuurlijk niet heel anders dan een gewone VR bril met lenzen.
Doet me denken aan de bril van blade in de game Sin.

https://steamcommunity.co...s/filedetails/?id=9880539

[Reactie gewijzigd door Flooperke op 23 juli 2024 05:52]

Dit apparaat lijkt mij met een gewicht van 150 gram zonder hoofdband ontzettend zwaar op de neus vallen. De gemiddelde bril weegt tussen de 25-50 gram en laat al afdrukken achter. De oppervlakte waarmee het op de neus rust lijkt me gebaseerd op de foto's ook niet bijzonder groot, daarnaast reikt een grotere rust oppervlakte voorbij de neusbrug en kan een groot gewicht zelfs de neusgaten naar binnen drukken. Al met al ben ik erg sceptisch over de comfort.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.