Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

Resolution Games, een studio die zich richt op het ontwikkelen van vr-mobilegames, heeft 6 miljoen dollar aan investeringen binnengehaald van onder andere Google. De directeur van Resolution games, Tommy Palm, was voorheen directeur van Candy Crush-uitbater King.

Resolution-directeur Tommy Palm stelt tegenover Re/code dat de grootste uitdaging erin zit om het grote publiek aan virtual reality te krijgen, en dat daar nu hun missie ligt. De eerste game van de studio, Solitaire Jester, is volgens re/code slechts 4000 keer gedownload. Desalniettemin gaat het bedrijf door met de ontwikkeling van mobile games die vr toepassen in herkenbare contexten. Zo is de volgende game van Resolution een visspelletje. Candy Crush voor Android heeft tussen de 100 en de 500 miljoen installaties, volgens de Play Store.

De investeerders hebben er ogenschijnlijk vertrouwen in dat Tommy Palm soortgelijke cijfers kan halen met de vr-games van Resolution Games. Op het moment ontwikkelt de studio alleen voor de Samsung Gear VR, maar andere platformen zijn in de toekomst niet uitgesloten. Palm vindt de Gear VR op het moment het best geschikt voor de mainstream. De Samsung Gear VR 'Innovators Edition' is nu al verkrijgbaar, en de mainstream-versie voor de gemiddelde consument moet later dit jaar in de schappen liggen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Ontwikkeling hiervan is zeker goed, maar de vraag is dan ook hoeveel mensen hebben nu de mogelijkheid om VR-games te kunnen spelen? Denk dat er weinig mensen zijn die dit hebben.
Er zijn tegenwoordig genoeg goedkope alternatieven waar je je telefoon insteekt. Tweakers heeft er niet al te lang geleden nog een item over geschreven en gefilmd, met VR-brillen van 20 tot 69 euro.

video: Virtual Reality voor een prikkie - Vijf brillen tussen 20 en 69 euro getest

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 26 augustus 2015 10:43]

Ik denk dat je mensen eerder afschrikt met die goedkope bagger dan dat je er een groter publiek mee ontsluit. Een stukkie karton met een 700 kostende smartphone is verre van hetzelfde als een Oculus Rift en dat zijn in principe nog dev kits, als straks de consumenten versies uit zijn is de strijd imho helemaal gestreden...

De reden dat er nog weinig mensen zijn die ermee 'spelen' is omdat het aantal goede VR games minimaal is en ze voornamelijk in het simulatie segment zitten (Elite: Dangerous, Euro Truck 2, etc.). Als je niet in dat segment zit, dan zal je ook weinig mensen tegenkomen die het hebben.

Verder zitten niet alle kosten in de VR 'bril', maar ook in de controls, want met een VR bril op gaat besturing met toetsenbord en muis erg lastig. Een goede flightstick met 'speedstick' en pendalen kan je heel wat geld kosten. Verder heb je ook een behoorlijk snelle videokaart nodig. Dit is over het algemeen niet voor de casual spelers qua kosten.
Het gaat hier dan ook om Mobile VR gaming en niet VR gaming in het algemeen. Voor Mobile VR gaming zijn dit soort goedkope constructies juist een lage drempel voor mensen om het toch te kopen.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 26 augustus 2015 14:47]

Kijk ook eens deze topic op tweakers: Google Cardboard - VR op je smartphone

Goedkopere alternatieven voor smartphones ;) en ze werken uitstekend.
Ik gebruik al een jaar zo'n bril met klitterband echt ideaal.

En steeds meer apps op google die voorbij komen voor VR.


Playstore VR-games: https://play.google.com/store/search?q=vr%20games&hl=en
De mogelijkheid is er zeker, ik doelde enkel meer op hoeveel mensen daadwerkelijk er van in bezit zijn. Ik ken bijvoorbeeld niemand die VR-games speelt. Er wordt in het artikel het volgende vermeld:

De investeerders hebben er ogenschijnlijk vertrouwen in dat Tommy Palm soortgelijke cijfers kan halen met de vr-games van Resolution Games

Doelend op Candy Crush er boven, zelf heb ik hier geen vertrouwen in als ik naar de mensen om mij heen kijk.
Ik heb er geen vertrouwen in, de markt daarvoor is nu nog te klein. Ze zullen een belangrijke rol kunnen spelen bij de groei van VR, maar ik betwijfel of ze het overleven. Snel genoeg zal een ander het stokje overnemen.
Het is de truuk om er bij te zijn op het goede moment. Ik vrees dat de VR in notime de zombie mobile horde zal overnemen: over 5 jaar loopt half .nl met een bril op zijn kanes rond, suffe spelletjes en gameshows te doen. Goede ontwikkeling voor de sociale cohesie /s
Kip en ei natuurlijk. Zonder content geen VR devices en andersom. Iemand moet gewoon de eerste zijn.
Ik heb nog steeds een heel hard hoofd in VR. Afgesloten van je omgeving is geen ideale manier van gamen. Niks om je heen zien of horen gebeuren werkt erg claustrofobisch. Een paar minuten is nog wel te doen, maar een speelsessie van een paar uur met een zware bril op je hoofd houden de meeste mensen gewoon niet vol. Ja er zijn mensen die in het donker met headset survival-horror spelen om er zo veel mogelijk in op te gaan, maar daar haal je niet 100-500 miljoen gebruikers vandaan (zoals de investeerders zo te lezen verwachten). De gewone doorsnee Candy Crush speler in de trein of bus? Zie je dat soort mensen zich echt helemaal afsluiten van de omgeving voor de "spelervaring"?

En ja, er zijn goedkopere alternatieven voor een VR-bril, maar de "echte" brillen kosten bijna zoveel als een gameconsole. Dat is een erg grote investering voor de casual-gamer, om naast de console en spellen ook nog enorm veel uit te geven aan een VR bril. Neem de Morpheus van Sony. Die gaat honderden euros kosten. Dus heb je een PS4 + Morpheus + 1 spel, zit je al gauw richting 700 euro of meer te denken.

Hololens lijkt me daarom een veel logischere evolutie, want je wordt niet beperkt in hoe je momenteel games speelt. Je ervaring wordt uitgebreid, versterkt. Maar je kan nog steeds zien wat er om je heen gebeurd en zal je dus niet het apelazerus schrikken als je vriend(in) ineens je arm aanraakt om wat te vragen

[Reactie gewijzigd door anargeek op 26 augustus 2015 14:10]

Ik denk dat het je vies gaat tegenvallen hoe dit soort dingen gaan doorbreken. Sowieso gaat een enorme groep gamers dit soort dingen omarmen. Gamers weten altijd andere gamers jaloers te maken en zodoende gaat in die markt een consumenten-oculus wel doorbreken. Voor de mensen die in de trein zitten is het inderdaad iets lastiger voor te stellen, maar zeggen dat het niet gaat gebeuren zou ik niet doen.
Ik merk juist dat heel veel gamers dezelfde twijfels hebben. Juist de mensen die uren achtereen gamen zullen het meest last krijgen. Eventjes op de beursvloer een bril uitproberen is leuk, maar een hele avond op de bank is toch echt anders.
Daarbij is ook zeker nog niet duidelijk welke spellen geschikt of ongeschikt zijn voor VR. Een 1v1 fighter bijvoorbeeld zal weinig baat hebben bij VR (of Street Fighter 6 first person?). Zo ook een 80+ uur durende RPG.

Het is een leuke ontwikkeling, maar wat betreft de manier waarop wij gamen is niet heel veel veranderd de laatste 25+ jaar: controller in de hand, voor de TV.
Kinect heeft geprobeerd de controller weg te halen en is geflopt. Sterker, alleen al het woord "motioncontrols" doet rillingen over de rug lopen. De 3D functionaliteit van de 3DS is een leuke gimmick, maar de meeste mensen spelen zonder. Elke gimmick maakt alleen maar duidelijker: mensen willen gamen zittend op de bank voor de tv. Geen fratsen, gewoon zitten en spelen.

Het enige argument voor VR wat ik de hele tijd hoor is "het gaat zeker een ding worden hoor, geloof mij maar!", maar wat is nou het argument om mensen echt te overtuigen? Dat ene punt, dat ene argument, dat alle nadelen teniet doet?

[Reactie gewijzigd door anargeek op 26 augustus 2015 16:57]

Maar Candy Crush heeft toch in de honderden miljoenen winst gemaakt de afgelopen jaren? Waarom moet hij dan geld ophalen om een nieuwe VR game op te starten? Er is toch geld zat?
Andere studio. Dit is Resolution Games, CC is van King
KING/Resolution Games maken op zich wel leuke en mooi grafische casual games, zij het niet erg origineel op z'n zachtst gezegd. Maar ben benieuwd waar ontwikkelaars mee gaan komen op vr-gebied. De apps/games voor de Google Cardboard zijn er ook miniem. De grotere ontwikkelaars kunnen alles in een stroomversnelling zetten.
Tommy Palm is nooit directeur van King geweest...?
Veel mensen zijn erg sceptisch, maar m.i. onterecht.
Ik heb geen consoles en zal er op dit moment ook zeker niet een kopen.
Maar ik speel wel spelletjes op mijn iPad (Kindom Rush ... paar honderd uur?) gewoon even onderweg of als ik thuis zit.

Ik ga zeker voorlopig ook geen 200.- of meer voor een VR bril uitgeven, maar een Google Cardbord op mijn neus om even een casual game te spelen lijkt me toch wel erg leuk "voor een keertje".

Aan de andere kant van het spectrum,: ik denk dat bij een goed werkende set-up (resolutie, framesnelheid, optische beeldkwaliteit, volgen van hoofdbewegingen, mogelijkheid tot interactie buiten toetsenbord/muis/touchscreen) echt alle first-person shooters, WoW en hele rissen van dat soort spellen veel "echter" worden, ik denk dat mensen ervoor in de rij staan: hoeveel mensen hebben geen 3D TV ondanks het bedroevend aantal verkrijgbare films ervoor of 5.1/7.1 systemen om het geluid van alle kanten te laten komen. Het gaat dus nog wel even duren voord e kinderziektes eruit zijn, maar mocht ik echt overtuigt raken van het geheel, dan kan die 700 console + VR bril er ook zomaar komen....
CC is zelf niet eens origineel, maar is gewoon overgenomen van oudere bestaande spel. En toch lijkt King beweren (hij dus) dat CC geheel zelf bedacht is, terwijl het bijna identiek is aan oudere spel, op verschil in iconen na.

Bestaande spellen idee inpikken stem ik natuurlijk niet voor, dus ik gun hen geen succes toe omdat hij idee heeft ingepikt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True