Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

Tijdens zijn I/O-keynote heeft Google aangekondigd dat zijn Cloud Messaging-platform ook werkt met Apples iOS-platform. Verder komt er een 1.3-versie van Android Studio met ondersteuning voor C++ en C, en het nieuwe Polymer moet webapps laten lijken op native apps.

Cloud Messaging wordt volgens Google momenteel gebruikt door meer dan 600.000 Android-apps, maar met ondersteuning voor iOS hoopt het internetbedrijf dat crossplatform-ontwikkelaars het platform zo sneller gaan gebruiken. Browser-ondersteuning werd al eerder geïntegreerd.

Ook nieuw in Cloud Messaging is topics. Daarbij kunnen ontwikkelaars aan eindgebruikers in een app vragen in welk type notificatie hij is geïnteresseerd. Zo moet de kans vergroot worden dat gebruikers alleen notificaties krijgt voor relevante onderwerpen.

Google heeft ook Android Studio 1.3 aangekondigd. Deze integrated development environment krijgt ondersteuning voor C en C++ waarbij gebruik wordt gemaakt van Googles Native Development Kit die eerder in Eclipse toegankelijk was. Hoewel de meeste Android-software in Java wordt geschreven, kan C en C++ snellere code opleveren.

Tijdens de I/O-bijeenkomst werd ook Polymer officieel aangekondigd. Deze bibliotheek maakt het mogelijk om webapplicaties meer te laten kijken op native apps. Zo komen elementen als menu's en toolbars beschikbaar.

Ontwikkelaars kunnen binnenkort ook aan de slag met Cloud Test Lab. Dit cloudplatform laat een developer een Android-applicatie uploaden en deze te testen op meer dan twintig veelgebruikte Android-apparaten. De ontwikkelaar krijgt foutmeldingen, crash-reports en screenshots retour. In de toekomst moet de dienst deels betaald worden, maar veel details gaf Google nog niet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Tijdens de I/O-bijeenkomst werd ook Polymer officieel aangekondigd. Deze bibliotheek maakt het mogelijk om webapplicaties meer te laten kijken op native apps. Zo komen elementen als menu's en toolbars beschikbaar.
Ik heb dat deel van de Keynote even gemist, maar:
  • Polymer is al tijden beschikbaar en Polymer 1.0 is waarschijnlijk net gereleased. Het grootste (en zo ongeveer enigste) verschil als eindgebruiker (developer van webapps) is snelheid. Als developer van web components is er wel één en ander aan de API veranderd.
  • Polymer heeft al vanaf het begin menu's en toolbar's gehad.
  • Het zijn Polymer Paper elements die er voor zorgen dat web apps er als native uit gaan zien. Polymer an sich is niks meer of minder dan een library waar je web components (custom tags) in kunt schrijven.
Maar goed, Polymer is sowieso een aanrader als je overweegt om een serieuze webapp te maken... al blijft de performance niet al te geweldig. Met de vorige versie moest ik beslissen om m'n eigen custom components te maken om de performance goed te krijgen, maar de nieuwe versie is sowieso een stuk beter.

---

Ik schreef origineel dat snelheid het grootste verschil was voor 'eindgebruikers', dat baseerde ik op Polymer 0.9 wat de alpha/beta van Polymer 1.0 was. Naar nu blijkt hebben ze ook nog een hele nieuwe serie kant en klare componenten online staan.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 28 mei 2015 22:32]

Ik vind het nog steeds alleen een aanrader als je een webapp wilt maken met Android-look&feel. Anders verwar je er alleen gebruikers mee.
Naja, Material Design is anders ook gewoon voor de desktop en zoals ik al aangaf, Polymer is een library voor web components, het blijft aan jezelf om te kiezen hoeveel Paper elements je in je app stopt. Persoonlijk ben ik extreem te spreken over Material Design in het algemeen, maar het blijft alleen een style guide die je al dan niet kunt beslissen te volgen. En voor de rest bied Polymer 1) een heerlijke serie core-components en 2) een redelijk fijne manier om je applicatie ordenen in web components (als je dat wilt, je kunt gewoon ook alleen externe web components includen).

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 28 mei 2015 21:14]

Klopt, maar als je al zoveel gaat inruilen, blijft er weinig meer van de basis over. Dan ben je overgeleverd aan wat anderen maken (want Google doet dat zelf niet) Dan liever AngularJS met desnoods een styling-framework. Ben je volgens mij net zo snel klaar.
Angular.js is inderdaad het beste alternatief, maar om de één of andere reden heb ik het altijd als veel te restrictief ervaren. Daar waar ik met Polymer gewoon het gevoel had dat ze normaal web development hadden uitgebreid voelt Angular.js mij meer aan als een totaal aparte programmeer taal/stijl. Niet dat ik niet ook met Angular.js heb gewerkt, maar toch :P . Hoe dan ook, blijven twee top libraries allebei. En voor wie het niet door heeft: Allebei libraries van Google waar ze geen cent aan verdienen (wat extra positiviteit mag wel vandaag).

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 28 mei 2015 21:20]

Het is vooral de structuur die het hem doet denk ik. Uiteindelijk kun je er net zo gek mee doen als Polymer, maar de opzet zelf is wel wat wennen. Ik vond het zelf overigens wel meevallen als je wat PHP frameworks gewend bent, zeker het MVC model.

Maar vooral door de scheiding tussen Logica en View vind ik zelf erg fijn om mee te werken. De community is ook vele malen groter en ondertussen wordt het al door veel bedrijven opgepakt.

Ik vraag me alleen af wat er gaat gebeuren als Angular 2.x een beetje doorontwikkeld is. Daar heb ik zelf weer minder mee en ik denk dat velen nog zullen blijven hangen in 1.x (niet in de laatste plaats vanwege IE9 ondersteuning)
Polymer is later ontwikkeld dan Angular.js en is bedoeld om de toekomstige html standaard te vormen/maken/demonstreren.
Angular.js is meer voor de huidige browsers.
Dus die gebruikt meer bestaande technieken om hetzelfde te doen.
Naja, Polymer.js en Angular.js zijn echt wel allebei bedoeld om nu vandaag de dag te gebruiken. Wel klopt het dat Polymer (officieel) alleen evergreen browsers support en Angular.js ook nog IE9 en IE10 (soort van) support. Orgineel kreeg polymer wel inderdaad veel aandag vanwege hun web components polyfill, maar die is tegenwoordig volledig losgetrokken.
Google probeert te doen wat Microsoft ook aan het doen is crossplatform gaan met als verschil dat Google weigert iets voor Windows (Phone) te doen waar Microsoft alle platformen ondersteunt.
Dus dat is niet crossplatform. Toch?
Niet volledig inderdaad
Code in C of C++ levert een snellere uitvoer op, maar is niet sneller te schrijven dan Java.
Hoeft niet..

Java wordt elke keer dat het gedraait snel gecompileerd. Waardoor het machine specifieke hardware beter tot z,n recht komt. C++ doet dat minder goed.

C++ is meer cross platform (werkt bijv ook op ios). En kan sneller zijn met betrekking tot graphics.

De gemmidelde app wordt niet sneller door c++.
Maar je schrijft de code maar 1x en het wordt bij een succesvol spelletje 1000en keren uitgevoerd. Dan kan de snelheidswinst wel relevant worden.
Google I/O is vandaag, dat is het dev event van Google, dus inderdaad, het is vandaag Google nieuwsdag en de keynote is net een half uur geleden ofzo afgelopen. Hoe dan ook, Google is een stuk meer dan alleen een advertentie bedrijf. Hoe je het ook went of keert, zo iets als Polymer bijvoorbeeld gaat hun never nooit advertentie inkomsten opleveren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True