Google brengt ontwikkeltool Android Studio uit

Google heeft versie 1.0 van zijn ontwikkeltool Android Studio uitgebracht. Het programma voor Windows, OS X en Linux is gericht op het maken van apps voor Android op een makkelijkere manier dan met huidige tools mogelijk is.

De eerste final van Android Studio volgt ongeveer anderhalf jaar na de eerste release. Ten opzichte van andere ontwikkelaarstools biedt deze developeromgeving voor Android-applicaties onder andere live previews, ook op meerdere schermformaten en voor meerdere Android-versies. Daarnaast kunnen ontwikkelaars makkelijk apk's maken met verschillende functies voor diverse soorten apparaten op basis van hetzelfde project. Android Studio is een ide gebaseerd op IntelliJ Idea.

Met Android Studio is het mogelijk apps te maken voor Android-smartphones en -tablets, maar ook voor horloges op basis van Android Wear, voor Android Auto en voor de slimme bril Google Glass. Android Studio is uitgekomen voor Windows Vista en hoger, OS X 10.8.5 en hoger en Linux-distro's met een Gnome- of KDE-desktop.

Android Studio 1.0

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

09-12-2014 • 07:37

74

Submitter: djiwie

Reacties (74)

74
72
64
2
0
1
Wijzig sortering
Bijzonder dat nergens in het artikel even een link naar Android Studio wordt gegeven. Bij deze https://developer.android.com/sdk/index.html

Download link ->
Windows
https://dl.google.com/dl/...io-bundle-135.1629389.exe
Mac
https://dl.google.com/dl/...tudio-ide-135.1629389.dmg
Linux
https://dl.google.com/dl/...ide-135.1629389-linux.zip

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 23 juli 2024 01:04]

Het lijkt wel een "policy" van tweakers om geen links naar buiten te willen maken/geven, of gewoon pure luiheid.
Nieuwsmedia geven niet graag niet-gesponsorde links, omdat het risico bestaat dat men op de link klikt en van de site verdwijnt ipv andere artikels te lezen.
Ook handig dat iedereen met Windosws werkt he :+
Is Android Studio nog beetje makkelijk te leren dan?
Ik als non-programmeur wil ook wel eens een appje maken voor de gein maar met Eclipse kwam ik nooit ver :(
Als het Android-boek van Big Nerd Ranch net zo goed is als hun iOS-boek zal je er een eind mee moeten komen. Zoals de heren voor mij al zeiden is een IDE maar een uit de kluiten gewassen tekstverwerker en zal je eerst de taal en de uitdrukkingen moeten beheersen ;)
Ik heb dat boek en vind het geweldig! Goede uitleg, duidelijke voorbeelden.
Het blijf gewoon een ontwikkelomgeving, je moet nog steeds zelf je app bouwen.
Wat Richh hierboven zegt klopt, je moet gewoon Java programmeren tegen de Android API.
Echter: leren programmeren valt ten zeerste aan te raden, en Android Studio is een mooie omgeving om in te beginnen, al zal je jezelf eerst wat Java basis concepten eigen moeten maken.
Nielsjuhz, wat jij zoekt, is App Inventor van MIT: http://appinventor.mit.edu

"App Inventor for Android is an open-source web application originally provided by Google, and now maintained by the Massachusetts Institute of Technology (MIT).
It allows newcomers to computer programming to create software applications for the Android operating system (OS)." Bron: Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/App_Inventor_for_Android)
Nu kreeg ik stille hoop maar blijkt het dat appinventor alleen onder Firefox, chrome en safari werkt en dus niet onder IE.

waar ligt dat nou aan dat het niet onder IE wekt? Is dat vanwege de SDK, of laksheid van 1 van de 2 partijen? Wilde op de laptop beetje gaan stoeien met een app builder zonder mezelf te hoeven verdiepen in programmeren (meerder malen geprobeerd, maar dat is voor mij blijkbaar dus niet weggelegd :-( ) maar heb geen behoefte om hier meerdere browsers te gaan installeren. ssd van 64 gb zit al veel te rap vol :P
Als je net begint heb je denk ik geen merkbaar verschil in Android Studio en Eclipse. De taal is hetzelfde gebleven, dus als je in Eclipse geen code op papier kreeg gaat dat hier ook niet lukken. Ik vind het zelf vooral fijner doordat de UI designer wat beter leek dan die van Eclipse en het gebruik van Gradle voor libraries is een grote plus, maar als je net begint maakt het haast niks uit. Niet gelijk in het diepe proberen te duiken en zorgen dat je alles geleidelijkaan leert, dan kom je er vanzelf.
Ik vond Android Studio 0.5 al makkelijker dan Eclipse.
Het moeilijke aan een appje lijkt me meer dat je ontwerp zich aan de regels van het platform moet houden. Het eerste probleem dat je bij Android zal tegenkomen is de Activity lifecycle.
Mooi! Google doet flink z'n best om Android toegangkelijk te houden voor ontwikkelaars. Daar mag Apple een voorbeeld aan nemen.

Eenmalig bedrag van 50 dollar ofzo om in de play store te kunnen (tegenover jaarlijks ongeveeer het dubbele), en betere tools.

Ooit moest je nog zelf de SDK in Eclipse hangen (en dat was een geklooi zeg, zeker als onervaren persoontje), nu geven ze al jaren een download van Eclipse waarin dit al geintegreerd is. De zelf ontwikkelde studio lijkt me nog een verbetering, binnenkort maar eens testen.
huh ? Volgens mij volgt Google nu eindelijk pas Apple.
De dev support voor iOS is stukken beter - of hoef je tegenwoordig geen blue gene meer te hebben om die android emulator te draaien ?
Nope. Vroeger gebruikten ze nog een ARM image die met iets Qemu-achtigs werd geëmuleerd, waardoor de systeembelasting erg hoog lag. Tegenwoordig hebben ze echter ook x86 images in de repository en is er ondersteuning voor HAXM, waardoor de performance doorgaans een heel stuk beter ligt.

Neemt niet weg dat ik alsnog liever een toestel aan mijn laptop hang wanneer ik aan het debuggen ben.
Helaas loop ik er vaak tegen aan dat mijn AMD-processor onder Windows niet ondersteund wordt door HAXM. Niet alleen doet de acceleration het er niet mee, de hele image wil niet starten! En de QEMU-ARM-images zijn zo snel als je zou verwachten, dus daar kun je bijna niet in werken. Zonder je telefoon aan je PC te hangen is een app debuggen bijna niet te doen als je geen HAXM-ondersteuning hebt.

Wat ik heb gedaan om een beetje snel Android te kunnen virtualiseren is AndroidX86 in VirtualBox installeren. Het vereist helaas het tweaken van een GRUB-bestandje om de resolutie telefoonachtig te maken, maar het draait vele malen vloeiender dan de Android emulator ooit heeft gedaan! Dit zou ik als tip geven voor ervaren computergebruikers die willen werken met Android, omdat het op praktisch iedere PC snel werkt.
Ik heb in 2010 $25 betaald..ik denk dat het dat nog steeds is.... :)
Het is zeker goedkoper dan ontwikkelen voor iOS, maar om nou te zeggen dat Apple weer een voorbeeld aan Google moet nemen...

De wereld hangt niet van goedkopigheid in elkaar. De lage prijzen bij Google zijn ontstaan doordat ze in het begin developers wouden aantrekken en zich vervolgens bedachten dat die kwaad zouden worden als de prijzen omhooggeschroefd zouden worden. Ik verwacht dat de licenties over de jaren heen wel langzaamaan steeds duurder zullen worden.

En wat versta je onder betere tools? De kwaliteit van een IDE kan je niet meten aan het aantal ingebakken functies, maar aan de implementatie ervan, en daarin vind ik Xcode beter naar voren komen dan AS. Zo heeft Xcode een fatsoenlijke visuele designer (niet eentje waar je de GUI in code schrijft) en een tot nu toe fijner werkende code editor.

Dat AS op meerdere platforms draait vind ik alleen maar te verwachten van Google, maar dat Xcode alleen op OS X draait is óók te verwachten... Apple heeft zijn eigen wereldje gebouwd, en het is logisch dat ze zich daar op focussen, toch?

Uiteindelijk is het denk ik vooral een kwestie van voorkeur en de IDE's waar je in het verleden mee gewerkt hebt. Als je uit de Visual Studio (C#, VB.NET etc.) hoek komt, dan vind je Xcode waarschijnlijk fijner terwijl C(++)/Java mensen waarschijnlijk meer voorkeur geven aan AS.
Betere tools? Xcode is een prima SDK, die al vanaf het begin beschikbaar is voor iOS developers. Daarnaast heeft Apple zelfs een nieuwe, gemakkelijkere taal ontwikkeld: Swift. Speciaal voor app-bouwers. En 50 of 99 dollar maakt voor een serieuze ontwikkelaar weinig uit. Trouwens iedereen weet dat als je echt geld wilt verdienen, je apps voor de App Store moet bouwen.

[Reactie gewijzigd door Vocte op 23 juli 2024 01:04]

Anoniem: 382150 9 december 2014 08:08
Is dit zoiets als Xcode voor OSX maar dan voor Android?
Ja, maar Xcode en AS hebben beide hun eigen kwaliteiten. Zo kan ik zelf niet wennen aan de visuele designer van AS (die ik pas na lang zoeken kon vinden) en het idee dat je de GUI moet schrijven.. De code editor van Xcode vind ik ook tien keer beter dan die van AS: de autocompletion werkt beter en geeft meer gerichte resultaten en is duidelijk langer aan gewerkt. Aan de andere kant is er meer ingebakken in AS en is het compatibel met standaard GIT ipv een Apple implementatie van GIT (waar een OS X Server voor nodig is).
Anoniem: 382150 @biteMark9 december 2014 09:42
Hmmz eens gaan proberen vanmiddag. Klinkt wel interessant. Werk al jaartje met xcode en mezelf nog nooit in android dev verdiept
Pro tips: veel tutorials volgen en niet gelijk opgeven! Android Studio voelt een beetje als een blok hout als je Xcode gewend bent (andersom waarschijnlijk ook btw :)).
Anoniem: 382150 @biteMark9 december 2014 10:31
Hmmmz ja ga vanmiddag eens kijken. Al had ik in t begin veel Moeite om objective c te leren mag ik als ik dit leuk vind ook nog android taal gaan leren...
Haha ja kan ik me voorstellen, Objective C is ook een aparte taal! Gelukkig lijkt Swift al een stuk meer op bekendere talen zoals C#! Android apps worden in Java geschreven, wat ook een op C gelijkende syntaxis heeft :)
Ja alleen dan ook met cocoapods equivalent ingebakken en nog wat andere hippe features
Ben ooit dapper begonnen aan 0.1 en snel weer terug naar Eclipse...was me te buggy voor dagelijks gebruik (en logisch natuurlijk).
Op 0.5 of zo ben ik weer ingestapt en sindsdien Eclipse aan de kant geschoven...
Ondanks de bugjes hier en daar, een heerlijke studio om in te werken :)
precies dezelfde ervaring !
Nu in ieder geval al een jaartje exclusief met AS bezig, en bevalt heel erg !
Binnenkort komt wordt ook de Android Testing Support Library toegevoegd en dan is het al helemaal volwaardig :D

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 23 juli 2024 01:04]

oef, dat klinkt vet! Daar weet ik nog niets van...eens gaan Googlen...
Hoe lager de drempel voor unit testen...hoe eerder ik het doe :p
Als het goed is is het voor unit-testen (junit) maar ook systeem/UI-tests, oftewel integratie met Espresso (die trouwens bij Google zelf als test-tool wordt gebruikt!)....
Ik heb het tijdens een presentatie bij droidcon NL meegekregen, kan daar geen link over vinden dus dan maar the next best thing :
http://blogmobile.itude.c...upport-library-announced/
Ik was in Eclipse begonnen als probeersel, maar sinds RC1 (3 weken terug) werk ik met Android Studio. Gezien ik op mijn werk ook gebruik maak van IntelliJ pakketten is dit dus echt een uitkomst. Ik wil niet meer terug :)
Rond 0.5 werd het stabiel genoeg voor mij om n beetje in te werken.

Maar een ding blijft opvallen: de LogCat in Eclipse is vele malen beter. Ik heb soms rare uitput in AS. Het was een keer zo erg dat ik het project maar naar eclipse heb geport, en viola: logcat gaf een duidelijkere, uitgebreide error aan!

Dit vond ik eerst raar omdat ik dacht dat het enkel de output van de device uitlas. Maar dat blijkt dus niet helemaal waar te zijn.
Ik heb ook vaak ruzie met Logcat...vaak open ik de command line en doe daar een adb logcat ...
Mooie ontwikkeling.

Vooral de nieuwe gradle gebaseerd build systeem werkt super fijn. Die gebruik ik al vanaf het moment dat die uitkwam.
Dat is juist het enige waar ik als C# developer geen snars van snap. Allemaal vage errors enzo :/
Ja het probleem met xamarin vind ik echter de toch wel forse licentiekosten, zeker als individu. Daarom vind ik AS juist een mooi alternatief!
http://xamarin.com/starter
Starter Edition is our free tier, which allows anyone to get a taste of mobile development in C# by writing small apps which can be deployed to devices and published to app stores.
als je forms nodig hebt of de grotere apps dan kost het je 300 dollar per jaar als individu. maar apps publishen in de apple app store is ook 99 dollar per jaar.

Maar zakelijk gezien heb je gelijk, het is niet goedkoop.
https://store.xamarin.com/ 999 dollar per jaar

[Reactie gewijzigd door capsoft op 23 juli 2024 01:04]

Probleem met die licentie is dat je geen gebruik kan maken van Xamarin.Forms en je apps maar een bepaalde grootte mogen hebben. Andere dingen zoals Visual Studio integratie en dergelijke zijn leuk voor de wat verder gevorderde developers en je kan prima zonder, maar het weglaten van Xamarin.Forms en de maximale app grootte (die voor zover ik kan vinden nergens duidelijk word gespecificeerd) vind ik toch behoorlijke beperkingen.
Xamarin.Forms is leuk maar niet noodzakelijk. Zonder Xamarin.Forms is nog steeds 90% van je code shared ipv 99% met Forms.
Die maximale grootte is volgens mij onlangs opgehoogd van 1MB naar 2MB als ik me niet vergis.
Klopt duidelijk niet het 128K, duidelijk veel te weinig, maar volgens mij gaat het dan alleen om de binary en niet alle resources.
Free Xamarin Starter Edition for Visual Studio Users (...)
We are also doubling the size limit on apps that can be created with Xamarin Starter Edition, so that you can build even more capable apps for free. This will be available in the coming weeks.
bron

Daarbij kun je als startup een korting van 20% krijgen, zie https://store.xamarin.com/ halverwege de pagina.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 23 juli 2024 01:04]

Dat ligt aan de eisen van je opdrachtgever. Ik moest voor een project waar we via school aan gekomen waren, een cross platform app maken met 100% shared codebase. Dat schijnt dus mogelijk te zijn met Xamarin (hoewel er wellicht uitzonderingen zijn), maar daarvoor mocht even keurig netjes een licentie á $478,40 voor slechts één developer, één jaar(!!) en twee platforms (iOS en Android) worden gelapt - en dat bedrag was al na aftrek van een studentenkorting.

Absurde kosten als je het mij vraagt: licenties bij Apple en Google voor iOS en Android app development en distributie kosten maar $150 bij elkaar opgeteld per jaar, en dan zijn de ontwikkeltools zelfs gratis!

Natuurlijk heb je die licenties óók nodig bij Xamarin, dus een start-up met 4 developers die apps wil ontwikkelen voor iOS en Android is al minimaal ((4 * (2 * ($25 * 12))) - 20%) + $150 = $2070 PER JAAR kwijt aan alleen al licenties!
Ik ben het helemaal met je eens, de prijzen zijn echt bizar hoog.
Voor een kleine developer als ik is het ook niet te doen.
En dan ben je er nog niet, want ik wil ook voor Windows Phone developen, dus nog een platform.

Voor Windows Phone is de ontwikkellicentie gratis en van Visual Studio bestaat de gratis Express editie of met een gratis BizSpark account (er is ook een variant voor studenten) heb je Visual Studio 2013 Ultimate voor helemaal niets.

Ik heb dus ook geen Mac, maar om een app te publiceren voor iOS MOET je een Mac hebben van Apple dus dat zijn ook nog eens extra kosten. Vind ik ook echt belachelijk.
Windows Phone apps kan je ook maken in Xamarin, maar als je dezelfde code wil delen over iOS, Android en Windows Phone mag je nog eens $300/jaar/developer aftikken.

Dat je een Mac moet hebben voor het publiceren van iOS apps vind ik zelfs nog wel begrijpelijk. Apple heeft met OS X en iOS een heel eigen wereldje geschapen, dus ik kan me er vanuit hun oogpunt wel iets van voorstellen dat zij een Mac opdringen als iOS ontwikkelmachine (hoewel ik het vanuit ons oogpunt wel weer jammer vind :))
Ik gebruik zelf RemObjects Elements hiervoor. Kan je apps maken in dezelfde taal en voor iOS of Android e.d. Werkt fantastisch!
Apps publishen is 99$ per jaar voor zoveel apps je wil. Iemand die professioneel apps bouwt zal er wel meerdere online hebben in een jaar tijd, dus die kosten vallen echt goed mee.
dat klopt, alleen is het wel de duurste store. en als je 99 dollar per jaar niet veel vind kun je ook overwegen om 300 uit te geven aan xamarin zodat je xamarin forms hebt.
Je hebt niet veel aan een starter licentie vanwege de size-limit van een aantal kb.
Ben maar niet bang...dat heb ik als ik iets in een C# project moet doen ;)
Geef het wat tijd want Gradle is echt de moeite!

Een ongelooflijk flexibel build systeem en heel gemakkelijk met je CI server te integreren.

Echt een openbaring als je van ANT komt, of ja zelf Maven.

Een grotere adoptie voor niet Java based software projecten (bv iOS dev) zou ik wel kunnen appreciëren.
Wacht even, betekent die laatste zin dat het pakket niet compatible is met de Standaard Ubuntu (met unity)?
Nee hoor, werkt gewoon.
Werkt prima hoor...dat zou wel heel maf zijn als dat niet zou werken :p
Omdat Android Studio IntelliJ IDEA als basis heeft, kun je dan ook wel voor andere platforms dan Android met de IDE ontwikkelen? Of heeft Google dat eruit gesloopt?
Erm... Wil jij websites gaan maken in Android Studio dan? :+
Nou, Als je voor meerdere platforms wilt ontwikkelen en ieder platform z'n eigen IDE ervoor heeft, dan loopt je SSD lekker snel vol. :|

Persoonlijk ben ik voor IDE's waarmee in meerdere talen en voor meerdere platforms kan worden geschreven dan ~3 keer hetzelfde alleen dan net een ander platform.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 23 juli 2024 01:04]

Daarom dat je meestal ook nog een extra HDD hebt naast je SSD :P
Nee, maar als je wil gaan ontwikkelen voor verschillende platforms dan is, zoals de naam al zegt, Android Studio waarschijnlijk niet waar je naar op zoek bent. Daar zijn Netbeans en Eclipse beter voor geschikt.
Ik werk sinds een maandje met AS, ik merk dat de integratie met Google play services beter gaat dan in Eclipse. Wat ik wel een nadeel vind, is dat AS nog langzamer is dan Eclipse. En Eclipse staat al niet bekend om z'n snelheid. Op een beetje systeem merk je daar natuurlijk niet zoveel van, maar op een goedkopere laptop waarmee ik in de trein werk, merk je echt dat het niet vooruit te branden is. Maar goed, anders dan dat ben ik zeer tevreden over AS.
Er zijn genoeg mogelijkheden om IntelliJ IDEA-gebaseerde editors sneller te maken voor de Java VM-opties te tweaken of door een nieuwere versie van Java te gebruiken. Op OS X met Java 8 en deze VM settings is het iig erg snel zodra mijn (Ruby-)projecten zijn ingeladen :)
Gaan de ervaren Android programmeurs dit ook gebruiken of is het echt voor beginners? Kan je bijvoorbeeld wat controls (knoppen, labels, ...) slepen naar een schermformulier, hier en daar wat instellingen veranderen, en klaar is kees. Of kan je ook echte code kloppen?
Dit is net als Visual Studio, XCode, etc gewoon de IDE voor Android die Google nu waarschijnlijk gaat adviseren boven Eclipse...

Je moet gewoon code kloppen ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.