Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Razer heeft de eerste games die beschikbaar zijn voor de OSVR Hacker Development Kit bekendgemaakt. De eerste virtual-realitygames voor het platform zijn Team Fortress 2, Half-Life 2, Elite: Dangerous, Live for Speed en Spermination.

Bijna alle games zijn SteamVR-spellen die ook te spelen zullen zijn op de Oculus Rift en de Vive van HTC. Team Fortress 2 is een populaire multiplayer-shooter van Valve; Half-Life 2 is een first-person-shooter van hetzelfde bedrijf. Elite: Dangerous is een simulatiegame die zich afspeelt in de ruimte en Spermination is een actie- en racegame. De enige niet-SteamVR-game is Live for Speed. Deze racesimulatiegame is gratis te downloaden op de eigen website en claimt voornamelijk zeer realistisch te zijn. Al deze games zijn nu te spelen met de virtual-realitybril van onder andere Razer en Leap Motion.

OSVR is een open platform voor virtual reality, waarmee bedrijven zoals Razer tot een open standaard willen komen voor de sector. De OSVR Hacker Development Kit bestaat voornamelijk uit een head-mounted display, die bedoeld is voor de ontwikkeling van games en waarmee ook games gespeeld kunnen worden. De bril heeft twee oledschermen van 5,5", elk met een resolutie van 1080x1920 pixels. Volgens Razer wordt er weergegeven in 60fps en heeft het scherm een pixeldichtheid van 401ppi. De bril is zo ontwikkeld dat onderdelen verwisseld kunnen worden, afhankelijk van wat een ontwikkelaar of gebruiker noodzakelijk vindt.

Versie 1.3 van de set is verkrijgbaar voor 349,99 euro, maar in het kader van de opensourceontwikkeling zijn de 3d-bestanden ook te downloaden om thuis een set te maken. De exacte systeemeisen zijn niet bekend. Razer herhaalt alleen dat de bril is ontwikkeld om een goede balans tussen kwaliteit en systeemeisen te bereiken, waarmee hij geschikt is voor gebruik met een midrange-game-pc of beter.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

je moet het beleven, maar wanneer ik deze beelden vergelijk met die van occulus en viva, valt me op dat het persectief tussen die twee beelden minder 'schuin' is als bij deze van Razor;

het beeld (kijkhoek) per oog, is aanzienlijk meer 'in perspectief' / 'schuiner' dan bij de andere VR brillen; of lijkt dat maar zo?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 1 maart 2016 15:30]

dat kan aan het soort lens liggen, dus dat zegt niks over de uiteindelijke ervaring, toch?
we kunnen dat nu ook niet goed beoordelen; maar het verschil in beeld tussen linker/rechter oog, is aanzienlijk groter dan bij de concurrenten.

ik vraag me af of dit merkbaar is; is het 3d effect nu groter? vanwege het contrast; dat je hersenen meer gegevens hebben om te verwerken?
werkt dat misselijkheid in de hand?

heb aardig wat vr beelden gezien, en dan zijn die verschillen toch kleiner tussen de ogen (wat is dit toch lastig uitleggen :+)
we kunnen dat nu ook niet goed beoordelen
Ik denk dat je hiermee antwoord geeft op je eigen vraag. VR is van die maten dat beoordelen op basis van een "2d" 170 graden beeld eigenlijk gewoon niet representatief is. Ik denk dat ook dat we VR demo's gaan terugzien in de winkels, want je kan simpelweg niet beslissen wat beter is zonder de echte VR functies te zien.
Hahaha idd, zien is snappen denk ik.
Als leek op dit gebied: Is dit nou een goede koop voor iemand die af en toe eens een achtbaan wilt pakken? Of kan ik dan beter even doorsparen?
PPI is ook niet zo hoog, dus het hordeur effect is veel groter dan bijv bij de GearVR volgens mij.
Doorsparen? Voor die prijs kan je zeker een paar dagen sixflags pakken.. :*)
Door sparen en afwachten tot dat je de Rift, Vive en andere brillen kunt testen.
Voor vele bestaande games is het totaal kansloos en weggegooide tijd om hier perse een VR ervaring van te willen maken. Simpele handelingen als bukken of springen zijn zo intensief. Dan moet je echt veel dieper gaan qua optimalisatie, en dan ben je er al gauw in genoodzaakt om een aparte speciale VR versie van de game uit te brengen.
Oftewel, ze ondersteunen gewoon OpenVR SDK games die niet gebruik maken van room-scale. :)

De VR support in TF2 en HL2 zijn meer experimentele dingetjes. Niet echt wat ik consumer-ready VR games zou noemen. Vooral TF2 is niet bepaald een comfortabele VR game.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 1 maart 2016 16:32]

Versie 1.3 van de set is verkrijgbaar voor 349,99 euro
Kijk, dit is nou een leuk prijsje voor een VR bril. Beter dan de +700 EUR prijzen van de Rift en Vive. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 maart 2016 15:23]

ja heh heh, een google cardboard is 10 euro, dat is ook een leuk prijsje voor een VR bril. De bril van Razor is niet te vergelijken met de Vive en Rfit als consumenten brillen. De DK2 van oculus was qua specs volgens mij zelfs al beter dan de Razor hacker edition (die heeft niet eens headtracking dacht ik)
Je kan ook scheel kijken, dat is gratis! Beter dan de 10 euro van een google cardboard :+ 8)7
Resolutie is stukken lager in de DK2, iets dat echt extreem belangrijk is.
DK2 had 1x een 1080x1920 scherm in landscape. De razer heeft 2x een 1080x1920 in portetstand. Al had de DK2 75hz.
De razer heeft helemaal niet 2x 1080x1920, dat is gewoon kull, de OSVR 1.3 zit gewoon 1 5.5" oled schermpje in, maar kan wel 120hz aan..
Default for v1.3
IR Faceplate providing positional information with 360 degree tracking for responsive, multi directional input.

Comes with an IR Camera operating at 100hz.
Dit is dan ook een development kit en dus meer te vergelijken met de ODK2 welke ook rond dit bedrag was. het lijkt me logisch dat een final versie redelijk wat duurder is, vooral gezien de huidig gebruikte display(s), 60 Hz is gewoon niet genoeg voor VR.
Deze display (het is er maar 1) kan 120hz aan, maar er wordt op 60hz getarget, en dan dus mogelijk met een verdubbeling naar de 120hz (hetzelfde als de PlaystationVR doet).
Maar wel met 30 dagen garantie.
De bril heeft twee oledschermen van 5,5", elk met een resolutie van 1080x1920 pixels.
Nou tweakers, gaan we weer onzin verkopen zonder een beetje te controleren? De OSVR wordt geleverd met één 5.5" fullHD OLED schermpje... Maar wel met 120hz support..
Denk dat dit dezelfde schermpjes zijn als bij de PlaystationVR gebruikt zullen gaan worden..
Als zo'n schermpje 120hz aan kan, is het dan een optie om met een paar spiegeltje of speciale lenzen het beeldscherm te gebruiken voor beide ogen? Dit zou dan via polarisatie filters of LCD shutters gefilterd kunnen worden zodat je 60hz per oog krijgt.
huh? het scherm wordt nu gebruikt voor beide ogen.
Ik bedoel uiteraard een full HD resolutie voor beide ogen. Vergelijk het met hoe 3D TV's werken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True