Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

De laatste uitgave van de Unreal Engine komt met een preview-versie van de al eerder aangekondigde VR Editor. Met behulp van de editor is het mogelijk omgevingen te bouwen ín virtual reality met behulp van motion controllers.

Met de controllers kan een ontwikkelaar actoren en objecten in de vr-wereld plaatsen en verplaatsen. Logischerwijs kan hij daarmee ook de gebruikersinterface van de editor bereiken binnen de vr-wereld. De functie is makkelijk te gebruiken door 'Enable VR Editing' in de 'Experimental'-sectie van de editorvoorkeuren aan te zetten, schrijft Epic. Om de functie te gebruiken is momenteel nog een HTC Vive nodig, of een Oculus met de nog in ontwikkeling zijnde Oculus Touch-controllers.

Epic toonde de editor al begin februari, maar toen het vr-gedeelte nog niet volledig functioneel. In de editor kan een gebruiker bijvoorbeeld een pallet in zijn ene hand te houden om met de andere hand de voorwerpen en dergelijke 'aan te brengen' in de vr-wereld. Door met beide handen de wereld 'vast te grijpen' kan hij de schaal van de omgeving wijzigen, waardoor het makkelijker is om kleine details te bewerken.

De VR Editor is volgens Epic binnen alle projecten te gebruiken. Ondanks dat de editor nu voldoende volwassen lijkt om als preview in de Unreal Engine 4.12 terecht te komen, waarschuwt Epic wel dat het nog een experimentele toevoeging is. Uiteraard worden ontwikkelaars aangespoord om feedback te geven via een van de verschillende fora of via de GitHuB VR Editor-branch.

De begin februari vrijgegeven video

Naast de Vive en de Rift ondersteunt 4.12 ook Googles Daydream-platform voor high-endtelefoons. De engine ondersteunt het platform volledig, inclusief de motion controller. Ontwikkelen voor Daydream betekent ook ontwikkelen voor Cardboard. Dat betekent dat functies die Daydream nodig hebben automatisch uitgeschakeld worden op Android-apparaten. Als laatste vr-initiatief ondersteunt de engine ook osvr, het opensource virtual- en augmented-realityplatform.

Een andere opmerkelijke nieuwe toevoeging is Sequencer. Dat is een een niet-lineaire video-editor met 3d-animatiemogelijkheden. Een voorbeeld van een niet-lineaire editor is bijvoorbeeld Final Cut Pro of Adobe Premiere.

Het totale aantal wijzigingen is groot en is terug te vinden in de release notes.

Unreal Engine 4 platformsUnreal Engine 4 platform-sdk's

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Iets in VR bouwen voelt best wel intuďtief en is leuk (Fantastic Contraptions en Minecraft).
Ik kan me heel goed voorstellen dat het een hele goede tool voor gamemakers kan zijn. Dit is vooral handig bij het bouwen van games voor VR omdat je als maker direct de ervaring krijgt hoe je die zal krijgen tijdens het spelen.
Alleen jammer dat ze nog zo duur zijn anders had ik er wel mee aan de slag gegaan. Nu wacht ik het nog even af.

Voor de rest dit is gewoon vet.
Het is altijd al zo geweest dat de grote bedrijven met teveel budget ermee aan de gang kunnen. Als moet ik zeggen dat de prijs om hiermee te beginnen voor een iets wat goed draaiende indie nog wel te doen moet kunnen zijn.
Leuk, dit deed ik al in DukeNukem 3D al met de BUILD 3d editor. Dit was natuurlijk alleen geen VR
Ok, dan lijkt het er op dat UE het eerder krijgt dan Unity.
Op zich best een cool idee, al vraag ik me af hoe productief het is. Je moet immers al alle assets af hebben, wil je ze kunnen plaatsen. En volgens mij kun je niet de assets zelf maken in deze editor.

Anyways, veelbelovend, maar niet voor de gewone gamedev.
Via de reguliere editor moet je de assets ook klaar hebben voor je ze plaatst..
Dan kun je beter niks zeggen denk ik ....

Ik vind dat ze dit wel heel gelikt gedaan hebben. Ik vraag mij alleen af hoe de ervaring is als je dit moet aanleren. De controllers lijken mij zeer gevoelig als je hiermee freeform moet rondsturen en rondlopen.
Buiten dat vond ik de nieuwe editor sowieso al erg goed en zeer gebruiksvriendelijk. Nu lijkt de hele ervaring ook nog veel groter te worden!!!

Het zou fantastisch zijn om eerst een skelet te ontwerpen, bare walls enzo. En dan vervolgens met de aankleding en puntjes op de I er zelf doorheen te kunnen lopen in VR.
Mooie tool! Hoop dat dit stimulerend werkt voor game ontwikkelaars zodat zij nog meer met VR kunnen doen.
Ik heb zelf geen VR gebruikt en ik weet niet of het komt door de video oid. Ik word al misselijk naar het kijken van de beelden omdat alles letterlijk beweegt als hij om zich heen kijkt, voelt heel onnatuurlijk aan maar dit is niet het geval met een VR bril neem ik aan?
Ik heb met de Vive gespeelt. Als ik op de monitor keek wat de ander zag, lijkt het heel nerveus allemaal. Maar als je zelf de bril op hebt, is het heel anders. Nu lijkt het vreemd omdat het niet jouw bewegingen zijn. Als jij de bewegingen maakt met de bril op, volledig afgesloten van de echte wereld, is het heel anders. Dan is het wel natuurlijk. Want jij kijkt dan daarnaar, dan ergens anders naar, de ander weet niet wat jij wilt gaan doen dus die ziet alle bewegingen onverwacht.

Neem maar gewoon eens een 1st person video op met een action cam op een helm. Is ook niet prettig, omdat het de bewegingen zijn van een ander.
Het ziet er supervet uit en ik kan me voorstellen dat er momenten zijn om zo te willen werken. Qua productiviteit denk ik dat er voorlopig nog niets sneller is dan toetsenbord, muis, tekentablet, tekenscherm. En onder aan de streep zijn uren altijd een drukkende factoor op de kostenpost.
Ziet er wel leuk uit maar dan moet je natuurlijk die vr bril hebben.
En die zijn niet goedkoop.
Ik heb zelf ook ut 4 draaien nog altijd in de alpha stadium, onlangs nog grote updates gehad van een paar gb.
Het spel is nog lang niet af, ze moeten nu nog doorgaan met de textures.
De engine loopt goed zoals we altijd gewent zijn van epic games.
Je kunt zelf mods maken of de editor zelf downloaden, en maps maken zoveel als je wilt.
Dit is iets voor de geeks onder ons,ikzelf heb er nooit kaas van gegeten.
Hoelang het duurt voordat de game klaar is weet niemand, ze zijn al een aantal jaren bezig.
En laat de maps over aan de community, ook de textures en de skins.
Sommige maps zijn nog niet klaar en ziet er echt lelijk uit zonder textures.
Al met al een goede game wist niet dat je door middel van een vr bril de wereld kan maken.
Volgens mij moet je een dikke videokaart hebben voor dit te kunnen draaien. :)
Leuke apparatuur, maar ik wacht er nog liever even mee. Voor developers van software en spellen is het natuurlijk fantastisch. Ik denk dat ik nog even een jaartje of twee wacht, daarna ga ik weer kijken naar de prijzen van VR.

p.s. Je mag best zinnen achter elkaar plaatsen, het leest namelijk erg raar, alsof het een telegram is.
Unreal is niet direct UT4. Staat er redelijk los van. Unreal wordt ook door veel ontwikkelaars gebruikt als engine voor hun eigen game. Het is dus niet een wereld (map-)editor voor UT als game.
Heel tof, maar die gast die constant roept dat de UI net een iPad is is wel erg overduidelijk Apple fanboy, leid beetje af van het feitelijke filmpje (en maakt weer eens pijnlijk duidelijk hoe simpel sommige mensen denken)

Ben verder wel benieuwd hoeveel dit nou gebruikt gaat worden, het idee is goed hoor, maar je hebt er eigenlijk niet super veel aan, als je als een soort reus in je level staat kun volgens mij je niet goed genoeg inschatten hoe bepaalde routes etc gaan werken voor een groepje (al dan niet op elkaar schietend) normaal formaat spelers

[Reactie gewijzigd door olivierh op 3 juni 2016 17:44]

Hoezo Apple fanboy? Zelfs mensen die een Samsung tablet hebben noemen het een iPad. Dit is voor veel mensen een synoniem voor tablet. Ik stoor me er ook wel eens aan. Iemand met zo'n 50 euro Archos tablet een iPad noemen.
En ondertussen roept de helft van de bezoekers hier dat VR niks wordt |:( 8)7
Het probleem is dat die helft niet de potentie in kunnen (of willen) zien. Over vijf tot tien jaar zie je VR en AR overal en geen helmen zoals Rinzwind zegt, maar super lichte brilletjes. Check bijvoorbeeld: Nvidia near-eye light field display . Zo zou ik er nog tien kunnen noemen.

Uiteindelijk zullen beide technieken integreren in één licht device. Zie smartphones 10 jaar geleden vergeleken met nu. VR/AR is het nieuwe en laatste platform. Verder dan dit kun je visueel niet gaan. De techniek en apparaatjes kunnen alleen maar beter en lichter worden.
Voor veel soorten games zal VR inderdaad geen waarde hebben, zoals GTA en FPS <~ want je moet ook non-vr ondersteunen en dan verliest de VR gamer elke keer weer.

Je kan voor VR eigenlijk alleen maar games maken voor VR, qua markt totaal nog niet interessant voor de komende 2 jaar (je koopt voor 1000 euro nog steeds geen compleet VR systeem dat minimaal 60fps aankan in elke game)
Heel veel mensen noemen een tablet een iPad hoor dus dat niet zo vreemd. Maxi-cosi is ook zo'n begrip. Of kleenex..

Ontopic: dit is echt heel gaaf. Ik denk dat over een paar jaar bijna alle 3D werelden zo gebouwd zullen worden..of in ieder geval gefunetuned..
post-it notes, somehow worden die 'geeltjes' genoemt, maar ik houd 't lekker bij post-it notes.
Tokkie is ook zo'n synoniem die ingeburgerd is voor 'aso'. Scheve vergelijking, maar komt op hetzelfde neer. Vaak wordt een merk gebruikt als synoniem. Waterijs je met meerdere kleuren; raket. Of een variant van Calippo. Of Magnum ijsjes. Als je een goedkoop merk hebt, en het lijkt erop, wordt het altijd een Magnum genoemd.
Vreselijk off-topic verder, maar; 'to Xerox' => Kopiëren, 'spa rood' => water met toegevoegd koolzuurgas, 'iPhone' (in lijn met iPad in dit filmpje) is voor minder technisch onderlegde mensen al gauw iedere smartphone met een touchscreen (want met een toetsenbord is het al gauw een 'blackberry'). Tja, zo kun je nog wel even doorgaan.

(richting) ontopic: Maar maakt het echt uit? Volgens mij is het punt dat de legacy UI nu maar even als paneel dat gelijkenissen vertoont met hoe je in real life een tablet zou gebruiken wel over gekomen toch?

Ik denk dat een goede ervaring bouwen begint met de goede tools, en met deze tools hoop ik dat er veel prachtige experiences beschikbaar zullen komen de komende tijd! En de brede ondersteuning van platforms spreekt mij heel erg aan.
Doe mij maar een glaasje spa ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True