Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Het Formula Student Team van de TU Delft heeft vrijdag zijn nieuwe elektrische raceauto getoond aan het publiek op de Markt in Delft. De auto van slechts 160kg heeft 177pk en gaat in 2,3 seconden van stilstand naar 100km/u.

Daarmee hoopt het team van 65 studenten ook dit jaar de eerste plaats binnen te slepen op het officieuze wereldkampioenschap, de Formula Student Germany op het Hockenheim-circuit midden augustus. Afgelopen jaar won het team de Duitse race. Voor het zover is, doet het team mee aan de Formula Student United Kingdom op het Silverstone-circuit midden juli. Er zijn ook andere Nederlandse teams die zich met de sport bezighouden, zoals URE uit Eindhoven en HARD uit Groningen. Een Belgisch team dat al enkele jaren meedraait, is Formula Electric Belgium.

Teammanager Bas aan de Stegge zegt over de auto tegen Tweakers: "De aandrijving is het meest unieke aan de auto. Net als in de voorgaande jaren hebben we de hele aandrijflijn in de wielen geplaatst. Maar dit jaar hebben we nog eens heel kritisch naar het ontwerp gekeken en al het overbodige materiaal weggehaald. Dat heeft erin geresulteerd dat de motoren 'off centre' van het wiel zitten. Zo'n manier waarbij het centrum van het wiel helemaal vrij van materiaal is, is nog nooit eerder gebruikt binnen automotive."

"Wat de auto ook heeft is een helemaal zelf ontwikkeld aandrijfsysteem. Ook de elektronica is zelf ontwikkeld, tot aan de bedrading en de pcb's toe. Ook de ecu, oftewel electronic computing unit, meet constant de snelheid van elk wiel. Daarmee kunnen we elk wiel individueel aansturen en kunnen we bijvoorbeeld het binnenste wiel langzamer laten draaien dan de buitenste in een bocht. De informatie daarover stuurt de auto via een telemetry-systeem naar de jongens en meisjes aan de kant."

De Delftenaren doen dit jaar voor het eerst mee aan het Formula Student Spain-kampioenschap op het Circuit de Catalunya in Spanje. Voor het team is dat een grote uitdaging omdat ze daar te maken krijgen met extreme zomerhitte en dat is lastig testen. Het team weet bijvoorbeeld niet zeker of de accu dan wel voldoende gekoeld wordt.

Formula Student Team Delft met 'DUT16'-raceautoFormula Student Team Delft met 'DUT16'-raceautoFormula Student Team Delft met 'DUT16'-raceautodelft auto 2016delft auto 2016

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Altijd tof dit, ben benieuwd hoe ze het doen, en hoop dat Tweakers ze een beetje actiever volgt dit jaar (vaak lezen we hier alleen over de uitslagen, terwijl ik denk dat bijv een interview met een paar personen die hier aan mee hebben gewerkt, verspreid over aankomende 2-3 maanden, heel interessant zou zijn)
Ben zelf van de concurrent uit Eindhoven, en lijkt mij in ieder geval leuk om mee te werken met wat uitgebreider verslag ja!

Als je ons gedurende het jaar en races meer wilt volgen kun je je natuurlijk altijd inschrijven op nieuwsbrief/social media kanalen van fs team delft/university racing Eindhoven/hanze racing division/formula cruisers/HAN formula student team.

EDIT: Er zijn tegenwoordig nog meer teams uit Nederland, wel zo eerlijk om die ook even te noemen.

[Reactie gewijzigd door borstie op 3 juni 2016 17:57]

Jullie zijn toch stiekem wel een beetje 'collegas' van elkaar, zolang een nederlands team wint is er geen verlies? of hebben jullie wel echt een soort strijd met elkaar? :)

Hoe dan ook, top, Tweakers, spring hierop! maak een leuke serie waar jullie een dag op de universiteit mee lopen, en dag van testen, en 1 of meerdere dagen van de feitelijke races/challenges. (En dan liefst natuurlijk de beide teams van de beide universiteiten)

Tweakers; Als er meer nodig is om dit tot stand te laten komen, praat eens met de betreffende universiteiten, wie weet helpen ze jullie de kosten laag te houden door bijv mee te kunnen reizen etc (er is immers voor hun ook baat bij zo'n serie, meer toekomstige studenten)
Ja zeker, op de baan zijn we concurrenten, maar naast de baan zijn het vooral collega's/vrienden!
Ik zit voor minor in Denemarken en de SDU Vikings zijn jullie nog steeds dankbaar dat jullie de pullrods tijdens een event hebben aangepast.
Nice! Ik heb zelf in 2010 mijn minor bij de SDU Vikings gedaan! :D
Hmmm dat gaan we rechtzetten! Al kan ik op mijn telefoon geen fluit op de officiŽle site van de evenementen.

Dus het URE team uit Eindhoven, het HARD team uit Groningen en doen er ook nog teams BelgiŽ me? (Kan dat dus niet vinden op de site)

Zal het op de ťťn of andere manier even toevoegen!
Vanuit BelgiŽ is het enige team dat ik ken Formula Electric Belgium. Wat Nederland betreft doen FS team Delft en URE al jaren mee, de andere teams zitten nog redelijk in opstartfase en zijn nog niet (vaak) op races geweest, wellicht dat je ze daarom wat moeilijk kunt vinden. Het Belgische team is wel ook al meerdere jaren van de partij.

Er is overigens ook nog een project gestart in Limburg, wat de status daarvan is momenteel weet ik niet.

p.s. Die edit was gericht naar mijn eigen post, niet als kritiek op het door jouw geschreven artikel (had zelf in eerste instantie alleen URE genoemd) ;)
Ha ha! Np. Maar eh. Ik krijg mail van Storm, van Stella Lux, maar nog niet van jullie ;) misschien iemand van pr even mij op een lijst laten zetten
/Slowchat
Daar zal ik eens achteraan gaan dan!
Zoals borstie al aangaf: de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen heeft (dit jaar voor het eerst) ook een auto. Hij rijdt al bijna en ze hebben voor komende zomer in Duitsland ook een plek op de inschrijflijst weten te bemachtigen, net als de teams uit Eindhoven, Leuven en Delft. Al rijden die laatste drie in de elektrische klasse, en HAN in de IC klasse.

Dit zijn lijsten met alle teams die ooit in Duitsland hebben meegedaan (mocht je je afvragen of er verder nog Belgen of Nederlanders tussen zitten):
Combustion
Electric

En hier staan links naar de registratielijsten van 2016:
https://www.formulastudent.de/teams/
Wat een rare wielophanging/rem is dat. Ik zie de caliper binnenstebuiten staan zonder naaf. Of is dat aluminium ding aan de buitenkant waar het wiel aan vast gaat zitten? Dan heb je dus een lager met een enorme wrijving.

@hieronder: als je kleine wrijving hebt door goede lagers maar een grote afstand tot het centrum van de rotatie heb je toch een groot moment. Immers moment = kracht maal arm. Daarmo hebben racefietsen zulke enorme wielen en extreem dunne asjes.

[Reactie gewijzigd door boner op 4 juni 2016 09:55]

Dat aluminium ding (wheel hub) is inderdaad waar de velg aan verbonden wordt. Waarom dit enorme wrijving zou veroorzaken zie ik niet. De krachten op de lager zijn sowieso erg groot, iets meer roterende massa maakt het verschil niet.
In de wielhub zit een vertanding waar twee kleine wieltjes tegenaan staan. Deze staan daarop weer op een klein wieltje dat direct op de motor zit. Het systeem is verder gelagerd, dus veel weerstand levert dit niet op, en om ruimte efficient te gebruiken is de caliper simpelweg omgeklapt
Vind de remmerij wel erg indrukwekkend , had graag meer details noggezien op foto .
Meer informatie hierover kun je hier vinden.
Mooi hoor. Huphup elektrische auto's! Wat zou de actie-radius zijn? Met gewicht van 160kg zullen er niet veel accu's in zitten

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 3 juni 2016 16:43]

Als het goed is 22 km, want dat is dacht ik de langste race.
De langste afstand die we moeten rijden is inderdaad 22 km. Actieradius is nogal afhankelijk van het circuit, aangezien we veel energie terugwinnen met regeneratief remmen. Op een circuit als Zandvoort zou het op vol vermogen al een stuk eerder klaar zijn (hebben we als team uit Eindhoven ervaring mee toen we er ooit eens filmdag hebben gehad)
Dat begrijp ik niet. Ik neem aan dat je op hockenheim ook op vol vermogen rijdt, dat is altijd sneller dan minder vermogen, ook al moet je dan meer accu's meenemen. Vervolgens is hockenheim een circuit met meer bochten. Dan zou mijn conclusie zijn dat je op zandvoort langer met je accu's doet dan op hockenheim. Energie terugwinnen bij remmen zal alleen de nadelen van bochten verkleinen, echter bochten blijven een nadeel voor energieverbruik?
Het verschil zit hem erin dat we wel op Hockenheim rijden, maar niet op het formule 1 circuit. Zoals je hier kunt zien gebruiken we enkel de eerste bocht en een stuk van de paddock. Aangezien we op het circuit van Zandvoort met onze topsnelheid van 130 km/h amper hoeven te remmen en dus gedurende de ronde erg weinig energie terugwinnen gaat je actieradius omlaag.
Okee, het parcours is me nu duidelijk.
Wat betreft het remmen: hier maak je nog dezelfde fout. Wat je niet terug wint, hoef je er ook niet in te stoppen dus dat maakt geen verschil.
Continu (gemiddeld) hogere snelheid, dus continu veel rol en wind weerstand
Zoals elders al door insiders verteld is, was de auto ontworpen voor lage snelheid (accu, motors, spoilers, afmetingen). Het heeft niets te maken met het circuit, wel met het specifieke parcours op het hockenheim-circuit.
Ik kan mij voorstellen dat op een circuit met veel bochten de topsnelheid lager zal liggen en minder lang zal worden aangehouden. Dit verbeterd de efficiŽntie van de auto natuurlijk al enorm.
Als daarnaast de energie die normaliter met het remmen verloren gaat voor een groot deel terug gewonnen kan worden met regeneratief remmen, dan wordt de grootste factor van energieverlies in bochten al weggenomen.

Ik weet niet of er nog meer factoren meespelen, maar onderaan de streep komt men dan blijkbaar energiepositief uit ten opzichte van een rechter circuit.
Hmm, dat had ik niet gedacht. Op een FSAE wedstrijd circuit is je gemiddelde snelheid denk ik veel lager vanwege de vele scherpe bochten maar dan verlies je toch juist veel energie in de bochten? Blijkbaar verlies je dus meer energie in flauwe hogesnelheidsbochten t.o.v. scherpe middensnelheidsbochten (edit:) per kilometer. Klopt dat?
Ik ben geen werktuigbouwkundige..
Groetjes van de BMS URE08(+09) en motor controller URE10 electronica ontwerper ;)

[Reactie gewijzigd door Zumpelvelder op 3 juni 2016 20:59]

Volgens mij klopt het wat je zegt ja, aangezien we in flauwe hogesnelheidsbochten niet/weinig van het 'gas' hoeven en dus veel energie blijven verbruiken. Bij een scherpe bocht moet je eerst aanremmen (waarmee je dus energie terugwint), en dan zonder gas door de bocht (laag verbruik).
Ik ben ook maar een simpele technisch bedrijfskundige dus pin me er niet op vast haha.
Wat is de accucapaciteit in kwh? Ik gok een kleine 8kWh

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 3 juni 2016 23:59]

Wij rijden met een accupakket van 7,0kWh. Uit de design presentatie van DUT haal ik dat zij 7,4 kWh bij zich hebben.
Ik verwacht niet heel groot, het is immers echt bedoeld als raceauto, die ieder rondje weer langs de pitstraat zoeft, dus als de battery(-en) bijna leeg is (/zijn) rij je de pitstraat in en schuiven ze er een nieuwe accu in? dat lijkt mij igg een logische gang van zaken, want dan kan je met weinig batterijen (en dus gewicht) toch zon hele race rijden
Wissellen duurt eigenlijk al te lang. In de Formula E wissellen ze gewoon van wagen halverwege de race.
Dan heb je wel weer twee auto's nodig. En men kan een snelwisselsysteem maken. Zo'n ding uit zien te komen, en in een andere stappen is vaak niet erg snel aangezien het nogal een krap ding zal zijn.
Het kampioenschap bestaat vooral uit proeven zoals acceleratie en behendigheid. Dus geen groepsrace van tientallen rondjes. Verder speelt ook de zakelijke kant een rol in de puntentelling
De langste race is een endurance van 22km, die wordt op ťťn accu gereden
Mooi hoor! Maar is die achtervleugel niet buitenproportioneel?
Die "kart" weegt 160kg, heeft 177pk direct beschikbaar d.m.v. elektromotoren zonder turbo-lag of piek-performance van specifiek toerental, en kan van 0 tot 100 in 2,3 seconden. Ik gok dat zonder erg fine-tuning van aerodynamica dat dat ding gewoon letterlijk een willekeurige richting opstijgt zodra je het pedaaltje aantikt

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 3 juni 2016 17:00]

True, maar zonder snelheid geen downforce, right?
Ja, dat is dus de voornaamste reden dat ze zo groot zijn. Deze wagens hebben een topsnelheid van +-130 km/h, om dan toch voldoende downforce te kunnen genereren zijn grotere vleugels nodig.
Met 177 pk zou zo'n autootje toch een top ruim over de 230 km/u moeten kunnen? Wat is daarvan de reden, de overbrenging of bijvoorbeeld de weerstand van die gigantische achtervleugel?
Gearing waarschijnlijk. Omdat je circuit rijdt is het handiger om snel op te kunnen trekken dan een hoge topsnelheid te halen.
De wagen moet een aantal test volbrengen. Het circuit, wat 1 van de wedstrijden is, is vrij bochtig. Hierdoor is max snelheid zeer zelden boven de 70km/h. Bij lage snelheden is meer vleugel nodig om genoeg downforce te creŽren.
De gemiddelde snelheid ligt idd laag, rond de 65 km/h. De topsnelheden op de track zijn wel ruim hoger dan 70, maar niet dusdanig dat het nog extra voordeel oplevert om sneller dan 130km/h te kunnen rijden, omdat de rechte stukken zo kort zijn.
Dan liever het extra koppel en de compactere gearboxes die het gevolg zijn van een kleinere eindoverbrenging.

edit: excuus, het was al laat. De eindoverbrenging moet natuurlijk juist groter zijn voor meer koppel. Wat wel de goede kant op werkt (meer voorwaartse kracht, minder topsnelheid) is het feit dat de bandendiameter zo klein is. Het levert bovendien een compactere, lichtere oplossing op.

[Reactie gewijzigd door GK407 op 4 juni 2016 17:16]

Motoren zitten toch in de naaf, er is dan toch geen eindoverbrenging en al helemaal geen gearbox?
De motoren zitten inderdaad in het wiel. Het is echter geen direct drive. De motoren draaien maximaal 20.000 rpm, dus er zit een overbrenging van 10.8 naar de wielen toe. Zie ook het filmpje waar hierboven al naar gelinkt werd.
Zo'n oplossing kun je prima een single speed gearbox noemen. We associŽren dat woord misschien primair met wat er in auto's ligt, en waar normaal meerdere versnellingen in zitten, maar het betekent natuurlijk gewoon tandwielkast.

[Reactie gewijzigd door GK407 op 4 juni 2016 13:24]

In een normale race (bijv. F1) op een circuit is de top ook van belang. Bijvoorbeeld om in te lopen op andere auto's en in te halen op het rechte stuk.
Kenmerkend voor electromotoren, is het "instantaan vermogen". Oftewel: Je beschikt altijd over het maximale vermogen en je hebt dus geen versnellingsbak nodig. Dat is de reden dat electrische wagens veel sneller acceleren dan wagens met verbrandingsmotor. Zo'n electrische wagen als de DUT '16 heeft ťťn vaste versnelling, en ik begreep dat de motor max. 20.000 toeren/minuut maakt. De verhouding was zo gekozen, dat 20.000 toeren overeenkomst met 130 km/h. Blijkbaar hard zat :)
Dat zouen wel hele kleine bandjes zijn : 20.000 toeren per minuut is 1.2 miljoen toeren per uur; 130 kilometer per uur is 130.000 meter per uur, dus 1 bandomtrek is 130000/1200000 is 11 centimeter en de diameter is dan ongeveer 3 centimeter !

Er zit een 1:11 overbrenging in, en de banden hebben dus een diameter van ongeveer 35 centimeter.

[Reactie gewijzigd door MSalters op 5 juni 2016 23:45]

Dit zit hem inderdaad in de overbrenging. De banen die we moeten rijden zijn nogal bochtig en smal, waardoor we ons vooral richten op acceleratie tov topsnelheid. (Zie hier en hier)

[Reactie gewijzigd door borstie op 3 juni 2016 18:11]

Kijk eens naar de neus van de auto! Met de software zit het dus wel goed ;-).

Gaaf project, en het zou geweldig zijn alsde kennis die dit project met zich meebrengt, over een paar jaar wordt toegepast in consumenten auto's.
Maar als ik de tests van vorig jaar kan herinneren, echt endurance racen is het niet echt. Kan dat ding uberhaubt 1 rondje op een echt circuit rond?
Ligt eraan op hoeveel vermogen je rijdt natuurlijk. Als we op vol vermogen rijden is het na 1,5/2 rondes op een wel klaar. Dit komt omdat we de wagen speciaal voor de formula student competitie ontwerpen, waar meer op een soort kartbaan gereden wordt.
Ah duidelijk :) Maakt de topsnelheid dan ook nog uit of is het hoofzakelijk focus voor acceleratie en grip (gezien de Pikes peak vleugel :P)? Want als je dat ding wegzet tegen de SRT01, dan zijn het best zieke cijfers (dacht kleine 900kilo vs die 160kg - neem aan kaal?), maar de SRT01 kan aardig tijdje blijven rijden, al doet die 3sec naar de 100 (ok, dat zie je nooit in de races).
Ik weet niet precies wat je met kaal bedoelt, maar hij weegt 160kg exclusief coureur ja. Voor de rest is alles wel meegenomen in dat gewicht (accu, vleugelpakket, etc).
Zoals ik ergens hierboven al heb geschreven ligt de focus bij ons inderdaad veel meer op acceleratie en grip.
Inderdaad focus ligt vooral op de acceleratie, vandaar ook zo'n laag gewicht. Een veel hogere topsnelheid zal je dan ook niet halen geloof ik door de grootte van de banen.
Qua formaat en snelheid lijkt dit meer op een kart dan een raceauto.
Ik zit niet vaak in een kart die in 2,3 seconden naar de 100 trekt.
Een kart is natuurlijk ook een race-auto. Alleen dan een relatief kleine.
Nog even met bananen smijten en je hebt Mario Kart inderdaad.
Alleen dan wel vrijwel op gelijke snelheid als F1 ;)
Versnelling, niet snelheid. Het typische aan deze autos is dat ze zeer snel optrekken en zeer behendig zijn. Dat zie je ook terug in de proeven die ze moeten doen. De topsnelheid van deze wagens komt echter niet in de buurt van een F1. Niet dat dat de prestatie minder knap maakt.
Het wordt tijd voor autonome, elektrische karts :)
Bij de race in Duitsland bestaat dit jaar de conceptcompetitie "formula driverless", dus over een paar jaar word je waarschijnlijk op je wenken bediend :P
Formule E krijgt als het goed is Roborace als support class. Denk dat dat ook wel aandacht gaat trekken
Technisch gezien is het niet relevant maar ik zou toch een andere naam verzinnen voor een dergelijk apparaat. De engelse termen "dud" en "butt" liggen nogal in de buurt dus als er ook maar ergens een schoonheidsfoutje inzit dan kan je er op wachten dat de naam ietsjes anders wordt.

Dergelijke publicatie kan zomaar funest zijn voor de verdere ontwikkeling danwel commerciŽle levensloop van dit voertuig.
Ik snap je punt, maar DUT is domweg de afkorting voor Delft University of Technology, daar doet men weinig aan. Overigens verplicht niemand het team om die afkorting te gebruiken, maar het is toch mooi om te laten zien wie je vertegenwoordigt.

Verder hoef je je geen zorgen te maken over de commerciŽle levensloop, dit is puur een jaarlijkse studentencompetitie om mensen naast hun technische studie praktijkervaring op te laten doen met ontwerpen en projectmanagement. Er hoeft niets verkocht te worden.
Het gaat al 16 jaar goed (steeds beter zelfs) met deze naam, al ligt het idd niet briljant in de oren :)

Volgend jaar wordt er weer een nieuwe auto gebouwd, die zal DUT17 heten.

[Reactie gewijzigd door GK407 op 4 juni 2016 03:10]

Ik zag pas per ongeluk een stukje Formule E... En dan mis ik toch het geluid van 'echte' racewagens. Het s bij zo'n race echt vreemd stil.