Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Formula Electric Belgium, het studententeam van KU Leuven en hogeschool Thomas More, heeft het ontwerp van de Umicore Nova onthuld. Met de elektrische racewagen doen de studenten mee aan de Formula Student-competitie.

De Umicore Nova weegt 200kg, accelereert in 2,6 seconden naar 100km/u en heeft een topsnelheid van 118km/u. De elektrische motoren zijn goed voor maximaal 1270Nm aan koppel. Het Formula Electric Belgium-team heeft de Umicore Nova in de voorbije vier maanden ontworpen. De komende maanden worden besteed aan de daadwerkelijke assemblage van de raceauto. De studenten maken het chassis, de tandwielkast en het accupakket zelf.

Bij het ontwerpen van de accu richtten de studenten zich op een zo hoog mogelijke energiedichtheid en een zo laag mogelijk gewicht. De accu bestaat uit negen modules, goed voor een totale capaciteit van 6,6kWh. Dit moet precies voldoende zijn om de duurrace van 22km uit te rijden. De accu heeft een behuizing van koolstofvezel.

Vorig jaar deed het team mee met de op twee wielen aangedreven Umicore Isaac. De nieuwe Umicore Nova heeft vierwielaandrijving en omdat de elektromotoren in de wielen zijn geplaatst, kan het chassis smaller gemaakt worden wat resulteert in een gewichtsbesparing. Net als bij de Umicore Isaac wordt torque vectoring toegepast. Daarmee kunnen de vier motoren onafhankelijk van elkaar aangestuurd worden en dat moet resulteren in optimale grip.

Het aerodynamische ontwerp is toegespitst op het maken van een zo licht mogelijke auto, met zoveel mogelijk neerwaartse druk. Volgens de studenten is het nieuwe model efficiënter dan het model van vorig jaar. Het ontwerp van de onderkant van de auto is goed voor dertig procent van de totale down force.

Tegen de zomer moet de Umicore Nova gereed zijn. Het studententeam doet mee aan de internationale Formula Student-competitie, waar vanuit Nederland ook teams van de TU Delft en de TU/e aan meedoen. De Umicore Nova zal voor het eerst racen op 1 juli in de Ethias Arena in het Belgische Hasselt. Daarna volgen competities in Nederland en Spanje.

Umicore Nova

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

1270Nm, is dat gemeten aan de motoren of aan de wielen? Zo'n verwarring wordt namelijk wel vaker gemaakt. Zeker wanneer er een vergelijking met een verbrandingsmotor wordt gemaakt. Het zou me namelijk dit verbazen, moest dit na een verzet van 2 of 3 zijn :) .
Desalniettemin een knap karretje, het was allemaal net iets minder indrukwekkend toen wij nog aan de bak moesten :X .
Welk verzet? Motor = Wiel = Motor ;)
De studenten maken het chassis, de tandwielkast en het accupakket zelf.
Dit wijst niet op de tandheugel voor de stuurinrichting, maar op die van de motoren, me dunkt.
Dit kan dan wel een vaste overbrenging zijn, het is een overbrenging.
Vaak worden hiervoor kleine, hoogtoerige e-motoren voor gebruikt. Een planetair tandwielstelsel geeft je bijvoorbeeld een zeer compact resultaat voor een grote overbrenging.

Een andere tip is de lage topsnelheid: de overbrenging is geoptimaliseerd voor een zo hoog mogelijk koppel bij lagere snelheden. De motoren zelf zitten wsl >10.000RPM bij >110KMPH.
Herken je aan de typische zoem-zoem van zo'n karren.
200 kilo?! Wow dat vind ik een prestatie hoor. Inclusief motoren, accu's, banden etc.
Hoewel de render vanaf een lastige hoek is gemaakt lijkt mij dit een belachelijk klein karretje. Gezien de hoogte van de hoofdsteun moeten de benen van de coureur bijna tegen het puntje van de neus aankomen.
En met dat gewicht en formaat dan gewoon even 1270nm aan koppel, dat is pakweg 200-300 minder dan een Veyron.

[Reactie gewijzigd door Dograver op 22 februari 2017 23:20]

200kg is super zwaar man, die van Delft weegt 160.
160kg is nog steeds zwaar wanneer je bedenkt dat sommige Formula 1 autos niet zo heel lang geleden maar 450kg waren zonder ballast en vloeistoffen. En dat was met verplichte motoren van minimaal 95kg ipv motoren gemaakt van unobtainium.

Die dingen van Delft en Umicore zijn veredelde skelters :P
Een moderne formule 1 auto heeft een dry weight van zo'n 650 kilo. De oude lichtere autos hebben significant minder aerodynamica en impact structures dan deze machines en de moderne f1 autos dus die vergelijking gaat niet op.

Even een idee van wat de grotere componenten wegen ter info:
Monocoque: 16-20kg
Accus: 45 kg
Wielen: 3kg (8") tot zo'n 5kg (13”) met carbon velgen per stuk
Motoren: enkele kilos per stuk

De monocoque schaalt prima naar f1 formaat en ik verwacht enkel dat de vleugels en accus slecht(er) schalen. De schaling is van ~1400mm naar een 1800mm breedte en waarschijnlijk iets meer in lengte omdat deze autos ontworpen zijn voor kleinere bochten (en dus relatief korter zijn). Dus die 650 kilo is prima te halen op dat grotere formaat als je met 160-200kg begint en ik denk dat je de kunde van de studenten grof onderschat.
De schaalwet zegt juist dan gewicht in principe in verhouding staat tot de inhoud (m3) en niet in verhouding staat tot lengte of breedte of oppervlak: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schaalwet. In principe is een schaalmodel dus veel lichter te maken dan een voertuig op 100% schaal. In de F1 zijn de budgetten echter wel veel hoger dus kunnen ze de beste en lichtste materialen gebruiken.
Ja en 1100Nm minder...
Los van het gewicht vind ik het verschil in koppel wel opzienbarend.

In de link die je geeft staat dat die van de TUDelft 112Nm heeft terwijl die van de KU Leuven volgens het nieuwsbericht hier op tweakers 1270Nm heeft.

Is dit een typefout of heeft die van de KU Leuven echt zů veel meer koppel?
Koppel zegt niets als je niet weet wat voor toerental de motor draait. Toerental x koppel is vermogen.
Kan best zijn dat de Leuvense motor een factor 10 minder toeren draait en dus ongeveer evenveel vermogen levert.
Misschien hierom " De nieuwe Umicore Nova heeft vierwielaandrijving en omdat de elektromotoren in de wielen zijn geplaatst"
motoren in de wielen is enorm slecht voor de afgeveerd/onafgeveerd gewicht verhouding. https://en.wikipedia.org/wiki/Unsprung_mass Een autobouwer streeft er altijd naar om de wielen en ophanging zo licht mogelijk te maken. als de wielen te zwaar zijn gaat de hele auto omhoog bij een hobbel in de weg en heb je veel meer kracht (les zwaardere veren) nodig om de wielen weer op tijd op de grond te drukken na de hobbel.

Daarom hebben race auto's ook heel grote wielen van heel licht materiaal (caron en ichtmetaal zijn lichter dan rubber) en weinig band. En natuurlijk omdat rubber minder vormvast is dan metaal en je daardoor een betere voorspelbaarheid hebt over de vorm van het totaal.

[Reactie gewijzigd door boner op 23 februari 2017 07:51]

Klopt, voor het rijcomfort en de wegligging zijn normaal geproken beter als de wielen zo licht mogelijk zijn en het grote deel van de massa in het geveerde deel van de auto zit.

Echter zijn motoren in de wiel toch de toekomst, het maakt een electrische auto aanzienlijk, efficienter, geeft ruimte om betere traction control te implementeren en heeft nog tal van andere voordelen. Alle auto-technologie bedrijven (bv: Bosch, Siemens, Michellin, etc) zijn dan ook allemaal al jaren druk bezig om motor-in-wheel oplossingen te ontwerpen en maken.

Veel van de problemen die ontstaan door een slechte unsprung mass verhouding kunnen overigens opgelost worden door actieve ophanging/vering die electrisch aangestuurd wordt.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 februari 2017 13:04]

Klopt, maar in de FSAE competitie weegt dit niet op tegen het gemak van de motoren in de naaf plaatsen, hierdoor reduceer je namelijk de aanwezige speling/hoekverdraaiing van de as significant, wat een grote rol speelt aangezien deze auto's voornamelijk elektrisch remmen. Ook rijden deze auto's op vrij vlakke tracks, waardoor er mee te leven is om ze in de wielen te plaatsen. Ook moet je bij dit soort motoren niet denken aan een blok van 30 kg/wiel, bij Eindhoven weegt de hele onafgeveerde massa per hoek van de auto zon 12/13 kg met een nieuwe band :P (dus met motoren en tandwielkast etc)
motoren in de wielen is enorm slecht voor de afgeveerd/onafgeveerd gewicht verhouding
Klopt maar wacht even, er hebben mensen onderzoek gedaan of deze slechte verhouding veel impact heeft.

Lotus engineering zegt hierover:
Whilst it is true to say that the vehicle dynamic performance was degraded by the increase in unsprung mass, the degree to which this was noticeable was small and could be said to have moved the overall dynamic performance of the test vehicle from class leading to mid class. Further more, the understanding gained from this study has led Lotus to believe that the small performance deficit could be largely recovered through design changes to suspension compliance bushings, top mounts, PAS characteristics and damping, all part of a typical new vehicle tuning program.

Add the powerful benefits of active torque control and Lotus’s finding make a strong argument for the vehicle dynamics benefits of hub motors as an EV drivetrain.


Rapport van Lotus voor Protean.
Artikel in meer normale mensen taal met zelfde bron.
formule 1 auto's hebben 13" velgen en enorme rubberen wangen. Dus jouw verhaal gaat niet op. Grote velgen hebben te maken met het kunnen plaatsen van grote remschijven.
Dat heeft de Delftse auto ook.
Je rijd niet alleen rechtdoor he ;)
Als ze net zo snel hun 360 graden draaien als de kleinere wielen, rijd je wel een grotere afstand per omwenteling. Dus in theorie... :+
Delft en Leuven rijden op dezelfde velgmaat (10 inch), alleen rijden ze met een veeel kleinere wanghoogte. De banden van delft zijn net als die van Eindhoven samen ontwikkeld met Apollo-Vredestein, waardoor ze vrijheid hebben in de ontwerpen. Delft heeft hierbij gekozen voor een hele lage wanghoogte, zodat het gewicht inderdaad omlaag gaat.
maar wel tien keer minder torque ;-)
Dan pak je ook wel een hele lichte auto:P Als je in de FSAE competitie een auto onder de 200 kg weet te bouwen weet je al vrij goed waar je mee bezig bent. Alle topteams zitten op of onder dit gewicht. Afgelopen seizoen heeft Kalhsruhe met een auto van 190 kg Delft naar huis gereden op de competitie in Duitsland.
Klopt het is ook een relatief kleine wagen. Kijk maar naar de DUT16 van de TU Delft
http://blog.hellermanntyt...3_718x446px-1-500x311.jpg
Lijkt meer een kart dan een race auto :D
Valt wel mee. De Fomula Electric auto van TU/e (in samenwerking met Fontys en HAN) van vorig jaar was 180kg, had 1200nm koppel met een 0-100 van 2,3 seconden. Overigens rijdt TU/e al sinds 2015 rond met vierwiel aandrijving.
ik was op de voorstelling. Best wel interessant :)
Heeft er iemand meer info over het event wat doorgaat in de Ethias Arena?
Het leek me wel leuk om te gaan kijken maar ik kan geen verdere info vinden via google?
Op de kalenderpagina van de Ethias Arena zelf staat ook niets vermeld.
Een paar bananen erachter en de Rainbow Road op met dat ding!
Voor mijn gevoel is 118 km/u niet erg hoog voor een autootje dat binnen 3 seconden 100 km/u haalt.
Ik had eerdere 181 km/u verwacht.
Wie kan mij dat uitleggen?
De circuits van de Formula Student competitie zijn klein, hebben veel bochten en weinig rechte stukken. Het loont dus om snel te accelereren. Dat werpt een aantal designkeuzes in de hand. Zo zie je de beste teams nu allemaal elektromotoren gebruiken, bij voorkeur 4 in wheel motoren, hebben ze een vaste planetaire overbrenging en hebben ze zo klein mogelijke wielen en is uiteraard het gewicht zo laag mogelijk.
Dat allemaal om de sprinttijd te maximaliseren. De sprinttijd werkt namelijk in meerdere onderdelen positief (sprint, 1 ronde, endurance). Lage gewicht en torque vectoring doet het erg goed in het laatste dynamische event de skidtest.
lijkt me wel leuk zo'n karretje, makkkelijk als het druk is op de weg :P
lekker manouvreerbaar hjahaha
Lijkt meer op een gokart met een veredelde body-kit.
Ik voel me als Nederlander best verbonden met onze zuiderburen.
Ik ben best trots op zo'n presatie... Al hebben de Nederlanders voor mij net een streepje voor, zekr in de wedstrijd ;)
Wat een nuttige bijdrage... Ik vind het best een prestatie. BelgiŽ is een klein land, met veel minder leerlingen dan bvb NL. Dat ze nu deze wagen voorstellen (die, toegegeven, minder is dan de Nederlandse wagen) zal ervoor zorgen dat ze erg veel bijleren en in de toekomst mss kunnen concurreren met bvb NL.

De wagen van NL is 40kg lichter, 0,3s sneller in de 0-100km/u, enz. dus echt waar, chappeau voor NL, en waarschijnlijk zal de Belgische wagen niet in de buurt komen van jullie, maar zelfs dan nog vind ik het schitterend van KULeuven dat ze zelf een wagen gaan maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*