×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fitbit heeft 23 miljoen dollar betaald voor overname Pebble

Door , 40 reacties

Fitbit heeft eind vorig jaar 23 miljoen dollar betaald voor de overname van Pebble. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de fabrikant. Ten tijde van de overname werd het overnamebedrag niet bekendgemaakt. Fitbit leverde vorig jaar 22,3 miljoen wearables.

Uit de kwartaalcijfers blijkt ook dat Fitbit een bedrag van 15 miljoen dollar heeft betaald voor de overname van smartwatchmaker Vector. Die transactie vond plaats in januari dit jaar. In de laatste drie maanden van 2016 leverde Fitbit 6,5 miljoen fitnesstrackers. Minder dan de 8,2 miljoen die een jaar eerder in dezelfde periode verkocht werden.

De kwartaalomzet kwam uit op 574 miljoen dollar, omgerekend zo'n 543 miljoen euro. Een jaar eerder was dat 711 miljoen dollar. Fitbit sloot het kwartaal af met een verlies van 164 miljoen dollar, in dezelfde periode vorig jaar werd nog 64 miljoen dollar winst gemaakt.

Over het hele jaar zag Fitbit zijn omzet wel groeien, met name in Europa, waar de omzet van 58 procent steeg. Bijna alle omzet van het bedrijf kwam uit verkopen van de Fitbit Charge 2, Alta, Fitbit Blaze en de Fitbit Flex 2.

Eerder maakte Fitbit bij de presentatie van de voorlopige kwartaalcijfers al bekend dat het bedrijf maatregelen neemt om de kosten te verlagen. Daarom worden er onder andere 110 werknemers ontslagen. Na de overnames van Pebble en Vector had Fitbit eind vorig jaar 1753 werknemers in dienst.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-02-2017 • 07:48

40 Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
Gezien de overnames van afgelopen jaren is dit ech kleingeld. Ja het bedrijf loopt verlies. Maar het heeft toch een behoorlijke omzet en toch een vrij gevestigde naam.
Had het eigenlijk wat hoger verwacht.
inderdaad!
A source close to the company told TechCrunch that watch maker Citizen was interested in purchasing Pebble for $740 million in 2015. This deal failed and before the launch of the Pebble 2 Intel made an offer for $70 million.
bron: https://techcrunch.com/2016/11/30/fitbit-pebble/

Edit: dit stond ook hier op Tweakers in dit bericht: nieuws: Gerucht: Pebble-horloges verdwijnen van de markt

[Reactie gewijzigd door Yukkie op 23 februari 2017 09:05]

In 2015 ging dan ook heel goed met Pebble. Mid 2016.... not so much.

Ze hebben zichzelf IMHO een beetje in de spreekwoordelijke voet geschoten door maar door te gaan met Kickstarter en de Pebble Time / Pebble Time Round waren niet zonder kritiek uitgebracht.

Daarnaast zag de smartwatch markt er in 2015 nog heel gezond uit. Maar het is een niche markt en het aanbod is vele malen groter dan de vraag. Net zoals bij tablets proberen smartphone fabrikanten het gevestigde smartphone model te gebruiken die gebaseerd is op een veel grotere vraag. Daarnaast hebben de smartwatch fabrikanten het bijkomende na- /voordeel dat ze de markt delen met zogehete fitness / activity trackers.

TLDR: Te veel partijen proberen hun plek te vestigen op een niche markt. De partijen met een kleinere buidel hebben het daarbij moeilijk om het hoofd boven water te houden.
Alsof de duivel er mee speelt. Sinds de overname heb ik ineens allerlei rare problemen met mijn Pebble Time. Totaal ongerelateerd natuurlijk, maar het is wel een teken dat er een vervanger moet worden aangeschaft. De vraag is alleen: wat in vredesnaam.....?

Fitbit heeft geen fatsoenlijk apparaat en het lijkt er niet op dat er een echt Pebble alternatief gaat komen. Niet bij Fitbit, maar ook niet op een andere plek. Pebble was/is niet perfect, maar toch komt de concurrentie niet eens in de buurt.
Mijn Pebble Time doet het gelukkig nog prima ook al merk ik dat de accuduur wat begint af te nemen... maar een alternatief zie ik ook niet echt. Ik wil geen smartwatch die elke nacht aan de lader moet. Ik vind het bijvoorbeeld ideaal om een alarm app op je smartwatch te hebben die alleen trilt zodat mijn vrouw niet wakker wordt van mijn wekker. Tegen de tijd dat die vervangen moet worden hoop ik dat Fitbit zelf een alternatief heeft...
Ik help het hopen, maar het nieuws is op dit moment niet goed.

http://www.forbes.com/sit...-smartwatch/#7d997e8929db
According to one Pebble source, Fitbit wants a smartwatch to rival the app-heavy Apple Watch. "It wasn't 'hey, we really like what you're doing, we want to build a better watch with our expertise',” he said, talking about the acquisition talks. It was more 'no, we just want an SDK'. We were asking why are they buying us? Their answers: SDKs and apps and developers."
Zie willen vooral een Apple alternatief: https://www.wareable.com/...t-smartwatch-details-2017

Ik denk dat ze de plank daarmee mis slaan en vergeten wat de unieke features van Pebble waren en die deze watch zo populair maakten. Ik maak er iig nog steeds met plezier gebruik van.
Fitbit Charge en Charge 2 hebben beide de eigenschappen die je noemt in je post.
Maar is natuurlijk op elk ander aspect totaal onvergelijkbaar met een Pebble Time. Heeft nog niet 10% van de functionaliteit.
Verdomme zeg, dat merk kende ik nog helemaal niet. Zeker de Spartan ziet er goed uit. Ik gebruik mijn Pebble vooral in combinatie met de Ventoo-app voor fietsen en de Spartan lijkt daar redelijk goed op aan te sluiten.

Ik ga er eens beter naar kijken, al zijn ze wel achterlijk duur. Hoe zit het met accuduur bij deze apparaten? Mijn Pebble Time komt tegenwoordig nog maar tot 2 dagen en dat is één van mijn grootste ergernissen.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 23 februari 2017 08:35]

Garmin, Suunto en Polar (vaak ook in deze specifieke volgorde qua waardering en review ratings) staan qua features en durability nu eenmaal een trapje hoger dan bijv. Fitbit en ook waar eerder Pebble gestaan heeft. Daar betaal je inderdaad wel wat meer voor.

Qua accuduur bij dit soort apparaten is het variabel per merk en per gebruiksvorm. Voor een smartwatch met continue heart rate monitoring lever je doorgaans wel iets qua accuduur in. Maar de grootste killer voor accuduur is het aanzetten van GPS.

Met GPS enabled, een beetje afhankelijk van horloge en de GPS setting, denk 10 ~ 24 uur. Zonder GPS aan, denk circa 5 ~ 14 dagen, wederom afhankelijk van het horloge type.

Fitbits zijn dan ook meer eenvoudige activity trackers. Persoonlijk gebruik ik de one daarin nog altijd, gezien dit geen wrist wearable is en ik het dan ook met mijn werk altijd kan gebruiken. En het horloge voor daarbuiten, waarbij ik overigens met smart wacht om te upgraden naar de Garmin Fenix 5 :).
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Het punt is dat de Pebble Time enorm compleet is, maar nergens echt heel goed in is. Voor mijn dagelijkse gebruik is het echter prima en goed genoeg.

Elk alternatief is in sommige dingen heel goed, waar andere dingen die de Time kan gewoon volledig ontbreken. De Polar M600 bijvoorbeeld is een prachtig apparaat, maar de accuduur is de absolute bottleneck. De TomTom Adventurer is als sportwatch voorzien van alles wat een mens maar wil, maar heeft geen smartwatch-functionaliteit (ontvangen van berichten van je telefoon). De Suunto's zijn geniaal qua functionaliteit, maar kunnen weer geen muziek bedienen op je telefoon. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Juist het feit dat de Pebble Time alles een beetje kon (tegen een leuke prijs) was zo aantrekkelijk, met de aanvulling dat hij in sommige dingen inmiddels echt volwassen aan het worden was.
Ticwatch 2 lijkt me nog wel een redelijk alternatief voor een Pebble. Heeft ook ongeveer alles in 1 voor een redelijke prijs. Alleen ga je hem wel elke dag in de lader moeten steken.

[Reactie gewijzigd door badsemtex op 23 februari 2017 10:49]

En heeft geen enkele fietsspecifieke app of functie.
Ik heb de ambit 3 peak daar doe ik met twee uur sporten per dag een week mee. Daarvoor een ander gehad die mijn vader na 8 jaar nog steeds gebruikt. Ik heb een duikhorloge van suunto die al 12 jaar mee gaat. Duur is dan relatief zeker als je goede support in acht neemt.
Ik zit zo snel even te kijken en de Ambit3 is qua prijs nog best redelijk te doen. Rond de ¤ 300,- heb je een Peak Black en die biedt eigenlijk alles wat ik zoek, behalve muziekbediening wat wel echt een groot gemis is. Enige minpuntje is dat hij echt foeilelijk is.

De Spartan vind ik daarentegen prachtig. Alleen is die dan wel echt heel erg duur. Ik zoek een horloge niet alleen voor sporten, maar om altijd te dragen. Ik vrees dat ik dan bij de Spartan uit ga komen. En die is me echt (veel) te duur.
Suunto maakt al jaren high-end sport- en GPS-horloges, dus ze hebben redelijk wat ervaring, bovendien zijn ze meer op outdoor, sport en duiken gefocussed, wat de bouwkwaliteit ten goede komt. Ze zitten mede daardoor inderdaad in een totaal andere prijsklasse als Pebble.

Wat mij betreft mag een horloge best wat kosten, als het dan ook enigszins lang mee gaat, en daar zit een beetje het probleem: een smartwatch / sport-horloge is iets anders als een enigszins deftig analoog horloge als je naar verwachte levensduur kijkt.
Je zit vooral met de accu natuurlijk. Met mijn gebruik zal ik zo'n ¤ 600/700,- kostende Spartan vrijwel dagelijks moeten opladen. Dan is over 2 jaar de meeste jus wel uit de accu.

Een horloge mag daarbij natuurlijk best wat kosten, maar als ik 600 euro uitgeef dan moet hij ook wel echt alles kunnen wat mijn Pebble Time ook kan (en meer). Het ontbreken van muziekbediening vind ik dan echt wel een ENORME misser.
Waar staat het dat je de SSU elke dag moet opladen?

Mijn Ambit 1 en Ambit 3sport doen het eeg lang op een acculafing waarvan de Ambit 1 alles overstijgt qua accuduur (nog steeds na 3 jaar)
De Spartan is wel een heel andere type watch, met hoger resolutie kleurendisplay. Daarbij is de ultra die jij noemt ook voorzien van een grotere accu dan de Spartan Sport.

Maar goed, volgens de fabrieksopgave zou de Sport 10 dagen met zijn accu doen als je hem alleen als horloge gebruikt. Als je hem dan dus intensief gebruikt (en elke dag één tot twee uur sport, waar om de dag met GPS), dan is mijn conclusie dat hij toch om de paar dagen aan de lader zal moeten. Temeer daar opgaves van de fabrikant altijd overdreven zijn.

Misschien zie ik het dan wat somber in, maar ik weet inmiddels hoe die dingen werken met accu's en wat er beloofd wordt.
Suunto doet aardig geloofwaardig over zn specificaties.
Maar ik zou wachten met aanschaffen van de Spartan tot de volgende software/firmware update.

Ja scherm is anders klopt, en feit. Het is ook zo dat de hardware weer verder geoptimaliseerd is. Het enige waar veel verschil in zat tussen de ambit 1 en de ambit 3 was bluetooth, en die zuigt aardig de A3 leeg tov de A1

Grote voordeel van Suunto, ze komen continue met firmware/software updates waarin ook telkens nieuwe functionaliteiten zitten. Dat is iets waar de grote speler Garmin echt iets van kan leren.
Ik vind het nog mee vallen met de a3 in zuinige modus haal ik twee weken fietsen a4-5 uur. En de saphire die ik heb is best nog stylist. Hoezo is opladen zo'n punt je moet er een dag / je activiteit mee af kunnen ronden voor mij is dat max 250 km fietsen / 9 uur en dat rec ie makkelijk met trapfrequensie meter.
De A3 gaat ook best lang mee das zeker, tis net hoe je GPS gebruikt/instelt.
De A1 gaat zeker een keer zolang als de A3 mee op een acculading, die vergeet ik echt af en toe op te laden ook al staat de A1 op 15% durf ik hm nog steeds mee te nemen voor het sporten, bij de A3 is dat wel anders die gaat dan uit halverweg de run... maar goed dan ben ik al hardlopend ook alweer 1,5uur onderweg :)
*GPS setting op 1s*
Ik ben erg benieuwd naar de Misfit Vapor. Goede recensies op de CES en (redelijke) ondersteuning voor Windows Phone (het is maar wat je belangrijk vindt :) )
Ziet er best ok uit, al mist deze wel een heleboel zaken die ik voor mijn smartwatch essentieel acht. Bij mij doet hij namelijk ook dienst als fietscomputer en daar heeft deze de ondersteuning niet voor. Daarbij hebben ze een eigen OS ontwikkeld, zonder dat er echt ingezet lijkt te worden op een grote community van app-bouwers. Oftewel, what you see is what you get.

Daarmee is het verre van een Pebble TIme alternatief, maar meer een Applewatch-on-a-budget.
yep ik had exact hetzelfde. Na meerdere malen reconnecten en zowel de telefoon als Pebble Time herstarten werkt ie weer zoals je zou verwachten.
Ik zit exact in hetzelfde schuitje als jou. Ik zoek ook nog steeds een horloge die er niet overduidelijk uit ziet als sporthorloge en niet te bulky is (die suunto spartan lijkt me behoorlijk bulky, namelijk).

De perfecte smartwatch bestaat op dit moment voor mij niet maar wat ze hadden belooft met de Pebble Time 2 kwam daar zo heel erg dicht bij in de buurt dat ik een traantje heb moeten weg plinken toen de nieuwsberichten de wereld over gingen =(.
Het is ook een beetje een niche markt, zeker nu de één na de andere fabrikant eigenlijk tot de conclusie komt dat er met pure smartwatches niets te winnen valt.

Het rare is ook dat mijn wensen eigenlijk niet zo bijzonder zijn. Ik ben geen rare jongen, wat dat betreft. Ik sport veel, en wissel dan af tussen fietsen en fitnessen (krachttraining). Mijn smartwatch moet dan ook aan een paar dingen voldoen op het gebied van sport en verder gewoon het verlengstuk van mijn telefoon zijn:
  • Bedienen van muziek op mijn telefoon
  • Ontvangen notificaties van mijn telefoon (die ik per app aan of uit moet kunnen zetten)
  • De mogelijkheid om te fungeren als fietscomputer (koppeling hartslagmeter/cadansmeter) en fietsnavigatie
  • Integratie met Strava
  • Inzien trainingsschema krachttraining en afvinken wat ik heb gedaan, eventueel aanpassen gewicht en reps
  • Accuduur van minimaal 3 dagen met bovenstaande gebruik
Volgens mij vraag ik niet veel. En volgens mij vraag ik ook niet iets anders als wat veel sportfanatieke geeks vragen, al zal het merendeel ook hardloopfuncties willen. Owja, het liefst moet ik hem ook bij een net pak aankunnen, hij moet dus niet keihard gillen dat hij een HIPSPORTHORLOGE is. Daar zit ik niet op te wachten.
Men verward een Smartwatch nog al eens met een Sportwatch krijg ik het idee.

Pebble was een Smartwatch waarbij de focus steeds meer op health kwam te liggen.
Daar baalde ik van eerst van maar later werd ik van de Time 2 wel blij.
Waar ik niet op zat te wachten was een duur sportwatch.

Koop je nu welk een "smartwatch" dan zit je eigenlijk meteen aan een duurder sportwatch vast.

Dat de nadruk op health komt te liggen vindt ik prima, graag zelfs.

Op het niet meer functioneren van Pebble ben ik niet blijven wachten en heb nu een Garmin Vivoactive.
Doet veel wat de Pebble doet, sommige dingen wat minder.
Gebruik een 3-tal watchfaces gedurende de week, heb er een HR meter bij dus draag hem ook tijdens het sporten.
Ben er blij mee, maar hoop stiekem op een wat meer "horloge"-achtige oplossing van FitBit.
Zowel in de smartwatches als in de sportwatches heb je goedkope en dure varianten. Een Polar M400 is absoluut een Sportwatch, maar helemaal niet duur, vergelijkbaar met Pebble Time achtige prijzen.
Mee eens.

Maar de Pebble had vooral battery life, leuke watchfaces en veel handige apps.
Makkelijk te wisselen bandjes, iig. de PTS. Ik wisselde naar gelang mijn stemming cq. gelegenheid.
Niet veel anderen hebben dat.

Verder hou ik niet van een rond horloge en vele anderen zijn rond, bulky en hebben de looks van 12 in een dozijn.

De Vivocative die ik nu heb bied veel van een Pebble, battery life, heeft apps en een aantal goede watchfaces. Hij is niet rond en nu ik een 2 kleurig bandje heb waarbij de watchface matched ben ik er blij.
Ik dacht dat het unieke aan Pebble was dat ze met e-paper werken, dat je gemakkelijk zelf apps kon ontwikkelen voor op je Pebble (zalige feature!) en dat ze zeer open-source/community vriendelijk waren.

Inspelen op "health" is toch de focus die FitBit had en niet Pebble?
Yep, daar heb je gelijk in.

Maar zo kijken niet alle mensen naar een smartwatch, ik dus ook niet.

De PTS speelde wel degelijk in op Health, zeker na de laatste OS updates waarbij de Timeline "verdween". Daar kwamen ze gauw van teug toen bleek dat zeer veel Pebblers er niet van gediend waren dat de Health de Timeline bleek te vervangen.
Hieruit kun je opmaken dat men de Pebble had omdat het, meer dan alles, een horloge was.
Dus Fitbit draait zelf vierkant en gaat dan ook nog eens verlieslatende ondernemingen overnemen terwijl ze zelf met een enorm verlies te kampen hebben. Interessante keuze...
Welke smartwatch is op dit moment niet verlieslijdend? Als ik de prijzen zo vergelijk is moeilijk voor te stellen dat het Apple geld kost. Maar uiteindelijk smartwatches de horloges allemaal matig.
Ik vraag me af hoe ze dit gefinancierd hebben. Een goed draaiende MKB onderneming in Nederland krijgt al nauwelijks een cent extra van de banken omdat die niet in staat zijn toekomstperspectief te zien ...
de banken omdat die niet in staat zijn toekomstperspectief te zien ...
Banken rekenen heel simpel. De rente is laag, de opbrengst van de lening dus ook. Het risico om het uit te lenen aan een onderneming is daarbij in vergelijk relatief hoog dus doen we liever niets. Banken zijn vrij in het nemen van hun zakelijke beslissingen natuurlijk, en ik heb natuurlijk ook eigenlijk liever niet dat ze risicovolle dingen gaan doen met mijn spaargeld, maar een serieuze economische bijdrage leveren de banken op dit moment ook niet meer.
Die overname heeft me zo boos gemaakt.

Omdat ik heel tevreden was van mijn eerste Pebble had ik vorige jaar vol enthousiasme ingetekend op de Pebble Core. Een unieke device die precies inspeelde op mijn behoeftes. Tot nu toe heb ik dit concept nergens anders gezien. *

En dan was de overname er, direct gevolgd door een mailtje dat de Core niet meer ontwikkeld wordt. :'( :'(

Zo hatelijk wanneer die bedrijven die tenminste nog nieuwe concepten durven uittesten, overgenomen worden door partijen die geen risico's meer wil pakken. Eind-station van de vernieuwing.

* een mini-device die je op je kleren prikt, met mp3 speler, ingebouwde gps en hartslag meter, en zonder dat je nog een extra gsm moet meesleuren
Mijn Pebble steel werkt gelukkig nog perfect!

Was helemaal vergeten dat hij eigenlijk best "oud" is en dat ik er eigenlijk vanuit moet gaan dat hij binnenkort stuk zal gaan. Dat is tenminste mijn consumenten vertrouwen in apparaten. Mijn Nexus 5 uit 2013 is al eens vervangen geweest onder garantie en ik had ze tegelijk aangeschaft. Een horloge hoeft ook helemaal geen snelle cpu te hebben. Wat de Pebble steel kan is nog steeds perfect! Ik heb hoef geen foto's te zien op een klein klein display. Pure tekst en lange batterij duur is prima.

De accu gaat nog steeds 5 - 7 dagen mee.
Gebruik hem al wel sinds een jaar met de Samsung S6 omdat de Nexus 5 kapot terug kwam van de reparatie die onder garantie uitgevoerd werd en ik niet nog eens 3 weken wou wachten.

Als hij kapot gaat pak ik mijn domme horloge wel weer die ligt al sinds 2013 in de kast en de batterij is nog niet leeg (dat heeft ook zijn voordelen)
Zou de Pebble ook blijven werken zoals hij nu werkt.
Er zijn nog Pebbles te koop zou het verstandig zijn alsnog een nieuwe te kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*