Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung rondt overname Harman voor bijna 7,5 miljard euro af

Door , 91 reacties

Samsung heeft de overname van audiobedrijf Harman afgerond. Die overname werd in november van 2016 aangekondigd, maar toen was het nog wachten op goedkeuring van de Harman-aandeelhouders en marktwaakhonden.

Harman logoDe 7,5 miljard euro die Samsung voor Harman neerlegt, is het grootste bedrag dat het Zuid-Koreaanse bedrijf tot nu toe heeft betaald bij een overname. Aandelen van Harman zullen vanaf maandag niet meer op de beurs verschijnen, maar het bedrijf zal nog wel blijven functioneren als een onafhankelijke dochteronderneming van Samsung.

Samsungs interesse in Harman en Harman-audiomerken als JBL en Harman Kardon komt van een verlangen om een rol te spelen in de industrie voor auto-entertainment. Samsung stelde in november dat bijna twee derde van de omzet van Harman uit de auto-industrie komt, wat het bedrijf een 'strategische prioriteit' maakt. Niet alleen Harmans producten moeten helpen bij het veroveren van die markt, maar de contacten die het bedrijf heeft ook. Daarnaast kunnen Harman-audioproducten verwerkt worden in smartphones, virtualrealityproducten en wearables.

Reacties (91)

Wijzig sortering
Ik hoop alleen niet dat er goedkope rommel in telefoons etc. gestopt wordt en gelabeld wordt als 'Harman inside'. Daarmee is het eind van de geloofwaardigheid van het merk in zicht. Zelfde voor JBL alhoewel JBL zich ook wel eens aan de onderkant van de markt begeeft.
Harman is al jaren niet meer geloofwaardig, Harman Kardon werd ook al snel "Harman Karton" gedoopt met al die goedkope MDF troep die ze verkopen.
Karton, grappig bedacht, maar nog nooit van gehoord. Ook niet van mensen uit de audio-industrie. Ook Google weet geen enkele hit te vinden. Dit merk staat nog steeds bekend om zijn zeer goede natuurgetrouwe geluidsproductie. Vandaar ook het recordbedrag van 7,5 miljard euro.
"Dit merk staat nog steeds bekend om zijn zeer goede natuurgetrouwe geluidsproductie. " Uhm nee, in de audio hoek (NL) staan ze bekend als huis,tuin en keuken merkje. (HK zelf, Mark Levinson, AKG en Revel staan bekend als prima merken).

[Reactie gewijzigd door ReRichard op 13 maart 2017 10:08]

Wat bedoel je met mdf troep? De boxen gebouwd uit mdf? Speakerland verkoopt al decennia zelfbouwset luidspreker boxen gebouwd uit mdf. Als je goede diktes neemt dan zitten aan mdf hele gunstige eigenschappen. Het is maatvast, goede af te werken en vervormt niet of nauwelijks fysiek.
HK was tot 1996 een erg mooi versterker merk. Degelijk en mooi ontworpen. Dat vergelijkbaar was met Nad en Rotel.
Daarna ging het erg snel bergafwaarts. In hun surround versterkers zat Sherwood...

[Reactie gewijzigd door Remoteworks op 12 maart 2017 10:49]

Naja, de bluettooh headphones welke ze maakte kon niemand aan tippen in 2012 :D Dat was echt een vet ding!

En MDF ? Jij houdt zeker van spaanplaat of ten alle tijden berken multiplex ?
Zoals het artikel al aangeeft is de interesse van Samsung voor Harman vooral het onderdeel Automotive dat navigatie/entertainment systemen en software ontwikkelt voor veel automerken (oa BMW, VAG en Mercedes).

Het labelen van het merk Harman Kardon op speakers, telefoons en auto(uitvoeringen) is alleen maar leuke bijverdienste?
Je gaat toch sowieso niet meer op merk(model) af? Dat doe ik al jaren niet meer 8)7
Helaas kun je mensen makkelijk beÔnvloeden zonder enige vorm van bewijs. :) Kan een voordeel zijn als je dit weet, en een nadeel als je dit niet weet.
In sommige gevallen zit er zelfs tussen zelfde MERK + TYPE + BOUWMAAND een verschil.

Iemand weleens van een "maandagochtend auto" gehoord?

Wat ik me afvraag in hoeverre dit kruiwagentje voor Samsung gaat werken.

Als ze lopende contracten hebben met Apple zal daar gerust exclusiviteit garanties in staan, dus wel de speakers maar niet de overige diensten/producten etc...

Bovendien had naar mijn mening Samsung beter veel sexier kunnen worden zodat autofabrikanten hun producten zouden willen hebben.

Zelf vind ik dat een auto platform neutraal moet zijn en blijven.

Dus een domme touchscreen oplossing die kan communiceren met elke reguliere telefoon dan een systeem waarbij je van upgrades en functies afhankelijk bent van je autofabrikant en diens leverancier.

Dat is veel modulair en na 10 jaar heb je niet het gezeur dat iets niet kan /werkt. (b.v. bepaalde codec die niet werkt of geen kaartupdates etc...).

Je krijgt dat "Car Entertainment System" apps waarbij verschillende ontwikkelaars om de gunst van de autogebruiker kunnen vechten.

Bovendien als je een auto gaat lenen/huren zul je je eigen GUI, voorkeur etc... meteen hebben.

Bluetooth die fullHD kan streamen is dan wel een vereiste.
Ja, dat klinkt allemaal ideaal en leuk, maar is natuurlijk weinig commercieel.
Heb je helemaal gelijk in. De meesten hier laten zich leiden door onzinargumenten. Ze beseffen niet dat hu gehoor in vele gevallen, bepaalde frequenties bijna niet waarneemt.
We zullen zien wat Samsung met deze overname doet.
Misschien HK speakers in nieuwe telefoons, of koptelefoons?
Geluid zal misschien wel beter zijn dan die Beats rommel!
Het is niet dat HK nou zo'n topmerk is ofzo dus verwacht er niet zoveel van eerlijk gezegd.
Harman is een zogenaamd "house of brands".

daaronder zitten merken als infinity of JBL, van wie de topmodellen wel degelijke top zijn, maar ook absolute topmerken zoals Revel en Mark Levinson, of in de koptelefoonindustrie AKG.

Met deze overname koopt Samsung niet een product of een distributienetwerk, voor 7,5 miljard kunnen ze beter hun eigen netwerk uitbreiden. Wat ze wel kopen is een groep van al gauw 30 merken waarvan er een stuk of 10 erg gerenommeerd zijn.

Intellectual property, waarvan een merk een onderdeel is, is al gauw 50-80% van de waarde van een bedrijf, zeker bij een extreem inerte markt als de hifi industrie, waar iedereen naar de oude gerenommeerde merken kijkt.

Met deze overname heeft Samsung niet alleen toegang tot die inerte markt, ze bezitten naar mijn schatting opeens tegen de helft van die volledige markt.

Een bijkomend voordeel is dat ze deze merken overal kunnen gebruiken. TV's hebben altijd flutgeluid, Als de onwetende koper opeens een TV met Harman Sound ziet, kan dat hem over de streep trekken voor de keuzes. Hetzelfde met telefoons, portable speakers, etc. Je hebt allemaal opkomende telefoons met HIFI geluid. Met deze overname kan Samsung opeens de knowhow in de Harman groep gebruiken om competitief te worden, en het vervolgens aan te prijzen met een goed merk.

Al met al, genoeg redenen dat deze overname wel degelijk zinvol is. Dan hebben we het nog niet over toekomstige ontwikkelingen van IoT of virtual reality, waar ongetwijfeld ook een marktkans is.

Ik hoop dat dit een beetje een perspectief biedt :-)
Op dit moment verkoop ik mijn infinity set met harman versterker :Y) :Y)
Zijn je buren vast ook weer blij :O
Ach ik gebruik ze eigenlijk al een tijd niet. En heb ze nooit harder gezet dan 30 procent.
Ach we zitten in een tijd dat we voor alles teveel betalen. Infinty heeft wel een superieur geluidskwaliteit hoor..
Vroeger wel toen ze nog geen deel uitmaakte van Harman.

Wil je de echte infinity speakers zien moet je zoeken op de infinity Kappa 9 series bijvoorbeeld. DŠt is superieure geluidskwaliteit. Wat jij hebt een een leuk ontworpen setje wat best leuk geluid geeft. Maar erg ver van superieur.

Toen maakten ze nog echte speakers waar het laag niet een beetje gesimuleerd werd uit een aparte doos die de naam SUBwoofer niet mag hebben.

Concessieloze speakers die niet ontworpen werden met in het achterhoofd wat de vrouw wilde zien maar hoe ze kwaliteit konden leveren. Form follows function ipv andersom.

[Reactie gewijzigd door Flagg op 12 maart 2017 22:53]

Iets met zo'n prijs aanbieden en dan geen typenummertje etc erbij vermelden....
Ja sorry. Ik zal het morgen even aanpassen. Ik heb nu de gegevens niet bij de hand..maar je hebt wel gelijk.

edit: advertentie is aangepast met volledige specificaties

[Reactie gewijzigd door Abdel1412 op 14 maart 2017 14:18]

Wie boeit dat tegenwoordig wat een audio topmerk is? 1% effectieve betere kwaliteit kost een meervoud van duizenden euros. Maw een ibood Yamaha / HK / Marantz setje wat zo nu en dan voorbijkomt is voor 98% top genoeg. Inderdaad ik heb van de week actieve Dynaudio's gehoord, een setje van 3.5K in euros gewoon stereo klonk beter, maar wie heeft dat er nog voor over tegenwoordig? Ik koop het wel een keer 2de hands want die pro-audio sets zijn al 50% afgeschreven als je ermee uit de winkel stapt.
Ik heb, weliswaar ook grotendeels tweedehands, wel een topset gekocht. En ja, het schrijft snel af, maar je moet het ook kopen om van te genieten, niet als belegging. Voor gordijnen, vloerbedekking of een bankstel geldt precies hetzelfde.
Probeer je nieuwe keuken 2e hands eens te slijten. ;)
Nou nou, dat is nogal een uitspraak. HK kan zich in de home audio wereld prima meten met de andere "topmerken"!
In mijn Infiniti zat ook een volledige HK-installatie. Doet niets onder voor Bose etc!

[Reactie gewijzigd door Bubbaman op 12 maart 2017 10:07]

Nee boss is high-end? Het is gewoon een lagere middenklasse en daar is niks mis mee. 10-15 geleden hadden ze een leuke versterkerlijn met die hoogglans zwarte voorkant en blauwe knop en daar teren ze nog steeds op. Je ziet het totaal niet meer en al helemaal niet meer in de hogere klasse. Heb overigens ook HK in mijn auto maar de opvolger wordt tegenwoordig uitgerust met Burmeister.
Onder Harman zitten o.a. top high-end hifi merken zoals B&W, Mark Levinson, JBL Synthesis, AKG en Revel
Sinds wanneer zit B&W bij Harman?
Als je het over topmerken hebt, zelfs als je het tussen quotjes zet, en dan met Bose gaan gooien, dan wekt dat nou niet echt een indruk dat je weet wat de topmerken zijn :'( . Harman Kardon kan zich meten met de bovenkant van de reguliere consumentenmarkt en soms zelfs daar nog boven. Maar echte topmerken zijn de merken waar audiofielen spontane kwijlneigingen van krijgen IMHO.

In het artikel staat toch zeer duidelijk dat het Samsung vooral te doen is om de auto-entertainment. In hoeverre Samsung dan ook Harman gaat gebruiken om dat te gebruiken in hun eigen spul zal een kwestie tijd lijken. Logischer is het dat Samsung met deze overname ook met auto entertainment zal gaan komen of wellicht zelfs een ingang krijgt naar de in-car apparatuur.
'Herman Karton' heeft uit het verleden inderdaad nog een vrij aardige reputatie. De bouwkwaliteit was de laatste jaren echter slechter of toch zeker niet beter dan die van Samsung die middelmatig is. Zo'n "nogal een uitspraak" vind ik dat dus niet. Bose is een verhaal apart, maar laat ik zeggen dat je "topmerken" geheel terecht tussen aanhalingstekens plaatst, dus je hebt zelf al door dat het nou niet zo'n topmerk (zonder aanhalingstekens zoals Malt007 schreef) is.

Ik denk dat Harman in Samsung prima een moederbedrijf in vergelijkbare klasse (luxe budgetspul) gevonden heeft. Mogelijk kunnen ze elkaar zo nog wat aanvullen en door synergie zichzelf ontstijgen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 13 maart 2017 05:55]

Bose is dan ook echt high quality 😂
Topmerken zijn marantz en dat soort spul. Bose is gewoon merk dat tussen de media markt merken thuis hoort.
Mediamarkt verkoopt ook Marantz hoor.
Maar wat tegenwoordig nog een 'top merk' is doet er eigenlijk niet zo toe.
Het punt is dat als je een car-audio systeem van een bepaald merk hebt je er enigszins een bepaalde kwaliteit van verwacht en bij de duurdere systemen min of meer van uit kunt gaan dat er wat onderzoek is gedaan naar plaatsing, geluidsbeeld en frequentiebereik ten opzichte van klakkeloos in een auto geduwde, merkloze speakertjes en headunit zoals je dat in de meeste auto's krijgt.
Uit ervaring weet ik dat het vervangen van de standaard rommel door een goedkoop setje van eender welk merk dan ook al een groot verschil kan maken.
De meeste Marantz modellen zijn ook rotzooi. Pas bij de hogere lijn wordt het leuk.
Nou rotzooi is een overdreven statement. De goedkopere lijn is gewoon commodity spul of mainstream maar idd geen high-end. In dit opzicht is Marantz geen topmerk maar hebben ze wel een high-end lijn.
Klopt, de PM14S1 en hoger zijn wel leuk. Maar bijvoorbeeld zoiets als de PM5005 is gewoon goedkope bagger, met specificaties die ze zeker niet na kunnen maken. Ding verbruikt 110 Watt en lever 2x55 Watt @ 4 ohm. Uh..nee...dus, een klasse AB versterker is bij lange na niet 100% efficiŽnt.

Niet dat het een versterker is waar je dat soort speakers aan wilt hangen.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 12 maart 2017 21:44]

Kan aan mij liggen hoor maar 2x55=110 ... Dus wat wil je daar nou mee zeggen dan?
Dat dat helemaal niet kan. Een versterker heeft geen 100% rendement dus de afgegeven 2x55W is in werkelijkheid een piekvermogen (met een beetje geluk 'music power' met een beetje pech 'pmpo').
Mwah. Het is meer dat je verhaal onsamenhangend is. Het komt meer over als een paar losse beweringen. Mijn opmerking sloeg overigens ook nergens op want je kan inderdaad geen 100% rendement hebben :P

Overigens denk ik dat die 110W een tikfout is ofzo. Op de amerikaanse website staat namelijk 350W. Alhoewel dat me dan weer lichtelijk aan de hoge kant lijkt.
Volgens mij wordt in veel commodity spul Class D gebruikt. Het rendement is veel hoger dan de ouderwetse AB klassen.

Even so, the efficiency of a practical Class-D amplifier can be better than 90 percent, which is significantly better than a Class-AB design (78.5 percent at best and typically closer to 50 percent).
Vrij zeker dat Marantz dat zelfs niet in de budgetlijn gebruikt. Misschien bij surround versterking...
nee geloof ik ook niet maar wellicht wel mosfets in de eindtrap.
Hier een geweldig filmpje over het verschil tussen AB en Class D
Eens. Bose is niet meer hetzelfde sinds de jaren 70 en 80.
Toen was het ook niet goed. We wisten alleen niet beter.
Audio technologie is nog steeds een jonge wetenschap. Akoestiek bij optredens is al heel erg oud natuurlijk, maar het afspelen van een stereo signaal in een woonkamer is dat zeker niet, en ook speakertechniek is eigenlijk nog erg jong. Quantummechanica is feitelijk ouder.
Bijna niets doet onder voor Bose.
In de TV kast staat een HK AVR500 en na 15 jaar trouwe dienst speelt hij nog steeds. Deze receiver powered moeiteloos mijn 4 JBL zuilen, center speaker (sub staat uit, niet nodig met LX7 speakers) en geluid is echt heerlijk, ook de stereo weergave. Wat mij mij betreft echt 'top'.
Persoonlijk vind ik dat Samsung al hele goede oorspeakers heeft. Ik gebruik zelf liever de oordopjes van Samsung (vd s6 van vriendin) dan van Apple in mijn iPhone.
Sorry, maar omdat het beter is dan Apple is het niet meteen goed. Gebruik maar eens een paar Sennheiser oordopjes van 30 euro zoals de Cx300II dan weet je wat een goed geluid is. En echt top kost nog meer maar dat hoor je met de meeste telefoons niet meer zonder een DAC/versterker als AudioQuest Dragonfly. Hier valt voor Samsung nog wel winst te halen, want de audiokwaliteit via de normale uitgang van mijn S7 is hooguit redelijk te noemen.
De CX300II zou ik niet al voorbeeld gebruiken. Die dikken de lage tonen nogal aan. Dat kan je fijn vinden, maar goed is het niet.
Ja, klopt wel, maar in vergelijking met.... Echt goed wordt het als je naar meer audiofiele merken gaat als AKG of Hifiman, naar die kosten ook vaak aanzienlijk meer.
Dit was een aankoop die ruim 3x zo duur is als het merk opel dat net door peugeot is overgenomen.
Als ik het in dat perspectief bekijk vind ik die 7,5 miljard wel heel duur betaald.....nog los van kwaliteit etc.
Opel heeft sinds 1999 ongeveer 20 miljard euro verlies geleden. Verder een markt met lage marges en veel concurrentie. Harman heeft inderdaad maar ongeveer de helft van de omzet, maar is winstgevend, merken met bekendheid en veel ingangen in de autoindustrie.
Dank voor dit inzicht!
Spijtige zaak. Ben grote fan van JBL. Heb zelf de PRX700 reeks thuis staan. Maar ik ben bang dat de kwaliteit alleen maar omlaag zal gaan. Dit is voor Samsung maar een bij onderneming dus zoveel mogelijk winst met zo weinig mogelijk research.
En zo worden alle bedrijven overgenomen door een multinational :s Binnenkort zijn er nog maar een paar grote bedrijven en als u de kwaliteit niet aanstaat, pech want er is geen alternatief :)
Ben lang HK fan geweest, maar uiteindelijk toch maar opgegeven.

Het is op zich geen slechte strategie. Een duur topmerk creeŽren en het dan na een tijd goedkoper maken om flink aan de massa, die denkt dat ze het neusje van de zalm kopen, te verdienen.

Als je genoeg merken in je portfolio hebt en af en toe een nieuwe bijmaakt (of oude een ogenschijnlijk nieuw en exclusief leven inblaast) kun je dat spelletje oneindig doorspelen en je marktaandeel maximaliseren.

In de smartphone business zou zoiets niet lukken denk ik, kijk maar hoe snel men een HTC of Nokia vergeet, maar in de AV wereld loopt alles wat langzamer en kan het prima.
Ik heb nog een oude 5.1 set van HK uit 2001 incl. HK versterker. Het geluid is immens. Maat van mij kocht toen hij bij mij langs was geweest meteen een nieuwe set in de winkel en was zeer teleurgesteld. Zijn geluid klinkt inderdaad heel erg vreemd. Je merkt het pas als je films gaat kijken. Heel jammer aan de ene kant en aan de andere kant niet want de oude set werkt nog perfect 😀
Gelukkig werkt het niet zo. Er blijven altijd nieuwe merkjes komen die voor kwaliteit gaan.

Ik heb weinig vertrouwen in Samsung als conglomeraat maar nu met de rechtzaak in Korea kan het best zijn dat de merkjes als JBL juist hun ding kunnen blijven doen. Als ze gewoon aan de winst bijdragen hoeft er weinig aan de hand te zijn. Staat hun winst onder druk dan zouden ze ook stuk gaan als ze zelfstandig zouden zijn geweest.
En je kunt alleen de oorspronkelijke eigenaren de schuld geven van de 1e verkoop. Die hadden hun merk beter moeten beschermen, nu is het gewoon handel.
Je beseft blijkbaar niet dat H K een conglomeraat is van allerlei merken.
Dat betreft o.a.:etc

Met andere woorden, ze zitten werkelijk in alle markten, variŽrend van budget (met goede prijs/kwaliteit, zie o.a. AKG dat in alle prijscategorieŽn meedoet) tot upper high end kwaliteit (Mark Levinson). Daar is de kwalificatie "slecht" volstrekt niet aan de orde.

Vooral de automotive markt wordt steeds interessanter, omdat daar in toenemende mate het volume van de markt zit. En Harman Kardon heeft ťťn van de grootste patentportfolio's in de audio markt in handen. Dat geeft ook meteen een stuk meer vrijheid bij het design van audio componenten.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 12 maart 2017 13:38]

Als het gaat om in-car audio verwacht ik eigenlijk binnenkort van Samsung hun 1e zelfrijdende auto. De auto industrie gaat de komende 15 jaar flink op de schop en nu zo'n enorm bedrag betalen met als hoofd gedachte 'auto' is alleen relevant als ze daar ook wat mee willen.
Stel je voor dat je met je bedrijf als doelstelling hebt om het meest populaire frisdrankmerk te worden. Je hebt daarvoor bedrag X begroot. Je voornaamste concurrent is Coca Cola, wat je voor bedrag Z kan kopen. Als je binnen 10 jaar Y=Z-X kan verdienen, en daarmee kun je je raad van aandeelhouders/commissarissen overtuigen lijkt me dat scenario een veel kleiner afbreukrisico dan een markt ontwikkelen.
Mijn logica zegt:

Koop concurrentie op zodat Samsung later minder last ervan heeft. Gebruik alle opgekochte patenten en verwerk deze in Samsung line-up. Scheelt weer een hoop research of rechtzaken met mogelijk gestolen/geschonden patenten.

Sommige bedrijven kleden andere opgekochte bedrijven helemaal uit en verkopen dit in onderdelen met resterende patenten waar geen belang bij is.

Ik kan niet voorspellen wat de plannen zijn van Samsung.

Een multinational als Samsung kan zeker wel eigen lijn oprichten. Maar op lange termijn gaat het allemaal om 1 ding:
Geld en nog meer geld

[Reactie gewijzigd door aliberto op 12 maart 2017 10:41]

Tja, de verschaling slaat toe. Het gaat maar door. Zolang niemand ingrijpt, blijft dit gebeuren. Steeds minder bedrijven, opgeslokt door de grote vissen. Grote vissen, te groot om om te laten vallen en die worden dan ook met hand en tand bijgestaan mocht het mis dreigen te gaan.

Gister nog bij Mediamarkt, wat schetst mijn verbazing? Ze hebben alleen nog maar Sandisk Usb sticks. Alle andere merken? Bestaan niet volgens Mediamarkt. Merkwaardig, zeker voor zo'n elektronica reus, waar je juist mťťr keus zou verwachten.

Hoe kan dit nou gebeuren, in een beoogd systeem van "vrije mark" en concurrentie? Of is het allemaal een wassen neus, een hoax?

[Reactie gewijzigd door Madrox op 12 maart 2017 10:29]

Hebben ze geeneens Lexar of Kingston meer? Dat is echt hťťl raar, een heel slechte zaak!
Dit gebeurt voor meer producten. Mediamarkt voert voor zo'n grote zaak een zeer selectief merkenbeleid. Erg jammer omdat vrijwel alle concurrentie inmiddels failliet is.
Ach, je ziet wat er met Saturn is gebeurt. MM heeft een iets langere adem, maar komt ook wel goed.
Grappig dat je dat zegt, Saturn en Mediamarkt waren(zijn?) van dezelfde eigenaar.
Zijn nog steeds. In Nederland zijn ze alleen gestopt met saturn, omdat het schijnbaar niet praktisch genoeg was om de schijn van concurrentie te wekken.
Hopelijk heeft dit geen gevolgen voor de AKG afdeling. Ik vond het al jammer dat AKG was overgenomen door het steeds commercieler geworden Harman, maar Samsung kan daar nog een schepje bovenop doen.
Telt die voor heel Harman of delen van?

Een aantal pro-audio merken als Soundcraft, Martin, BSS, DBX en Lexicon zitten ook onder Harman. Kan nogal gevolgen hebben als Samsung zich daarmee gaat bemoeien...
De jbl bluetooth speakers (charge) geven en mooi geluid voor zover dat mogelijk is uit zo'n klein ding. En nee het is niet te vergelijken met wat er thuis staat.
Snap de kritiek hier niet zo... Het merk opzich is misschien niet de top, maar ze maken prima apparatuur met prima geluid. Niets mis mee, van goede kwaliteit en met goede garantie.

Ik hoop dan ook dat Samsung Harman/Kardon en alle submerken niet gaat verzieken, of enkel de naam al verziekt door het overal op te gaan voeren (dus ook op prulletjes).