Pebble bevestigt overname door Fitbit en stopt met maken smartwatches

Pebble heeft bevestigd dat het overgenomen wordt door Fitbit en stopt met het produceren van wearables. Het gevolg daarvan is dat de Pebble Time 2, Time Round en de Pebble core niet in productie zullen gaan. Kickstarter-backers krijgen hun geld terug.

Het bedrijf zegt door 'diverse omstandigheden' niet meer onafhankelijk te kunnen opereren en daardoor niet anders kan dan zichzelf te verkopen. Wearable-maker Fitbit koopt Pebble, op de hardwaretak van het bedrijf na. Alleen de softwareontwikkelaars en de aan software gerelateerde patenten worden overgenomen.

Pebble maakt het nieuws bekend op zijn website en in een bericht op Kickstarter. Er gingen sinds begin december al geruchten over de overname. De bedrijven zeggen niet welk bedrag er met de overname is gemoeid, maar volgens de geruchten zou het om 40 miljoen dollar gaan, omgerekend zo'n 37 miljoen euro.

Volgens Pebble blijft Fitbit de bestaande Pebble-wearables voorlopig ondersteunen. Wel zegt het bedrijf dat functionaliteit en de kwaliteit van de service in de loop van de tijd kan afnemen.

De productie van Pebble-hardware stopt in zijn geheel. Het gevolg daarvan is dat de Time 2, de Time Round en de Core niet in productie gaan. Kickstarter-backers die geld hebben toegezegd voor deze producten krijgen binnen vier tot acht weken hun geld terug. Daarvoor hoeven zij zelf geen actie te ondernemen. Pebble neemt geen bestellingen meer aan via de eigen webshop. Het bedrijf annuleert pre-orders voor de Pebble 2 die klanten nog niet hebben betaald of die niet zijn verstuurd.

Pebble heeft naar eigen zeggen in zijn bestaan twee miljoen wearables verscheept. Alle Pebble-producten werden aanvankelijk via succesvolle Kickstarter-campagnes op de markt gebracht. Dat gebeurde voor het eerst in 2012.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-12-2016 • 15:53

151

Submitter: Mavel 128

Reacties (151)

151
144
130
7
1
6
Wijzig sortering
Het meest zure is nog wel de volgende quote uit de email die ze net verstuurd hebben: 'One-to-one Pebble support is no longer available. Any Pebble currently out in the wild is no longer covered by or eligible for warranty exchange.' Volgens mij kan dat qua Europese consumentenwetgeving helemaal niet. Pebble wordt overgenomen door Fitbit, ze zijn niet failliet. Volgens mij neemt Fitbit dan ook alle plichten over die bij de overname horen zoals het bieden van garantie en reparatie van de geleverde producten. Ik heb net een maand de Pebble 2 in huis, als dat ding kapot gaat verwacht ik reparatie of garantie.

Van de 12 miljoen die ze met hun laatste kickstarter opgehaald hebben (https://www.kickstarter.c...-an-entirely-new-3g-ultra) is meer dan een miljoen gepledged voor de Pebble 2. Die zijn dus allemaal nu uitgeleverd zonder garantie of ondersteuning... De overige 11 miljoen gaat pas richting maart gerefunded worden. Dat is vier maanden na de leverdatum van de Pebble Time 2.. Die zou afgelopen maand namelijk al verstuurd worden naar de eerste backers.

[Reactie gewijzigd door engessa op 22 juli 2024 16:26]

Fitbit heeft onderdelen overgenomen. Maar niet de schulden die erbij horen, Pebble was blijkbaar in dermate grote problemen dat er niet veel meer te eisen over was. Dit was voor de banken/aandeelhouders/backers waarschijnlijk dan ook de (financieel) meest voordelige optie.

De assets zijn (waarschijnlijk) uit Pebble inc gekocht, wat overblijft is in het bedrijf van Pebble is de plicht om het product te leveren, en ondersteunen. En dat alles met een negatief vermogen. Dat is onmogelijk.

Raar systeem, wellicht zou het niet moeten kunnen, maar je ziet dit vaker gebeuren bij bedrijven die ik (erg) zwaar weer verkeren. De beste onderdelen worden verkocht en de schulden blijven achter in een (vrijwel) lege BV. Schuldeisers gaan er vaak mee akkoord omdat er zo nog (iets) van het geld binnen komt.

Al met al heeft Pebble nog uit het vuur kunnen trekken dat alle backers het geld nog terug krijgen, iets waar ik zelf de laatste dagen nog wel een beetje bang voor was.

[Reactie gewijzigd door RobertowNL op 22 juli 2024 16:26]

Het bedrijf achter Pebble is opgeheven, en een deel van het personeel en patenten wordt overgenomen. Aangezien ze niet het bedrijf zelf overnemen (en vooral wegblijven van de hardware tak) kan ik me voorstellen dat ze de garantieafhandeling ook niet over hoeven te nemen.
Het zou me niet verbazen als je daar als consument niets aan kan doen. Ook omdat je betaald hebt via een Kickstarter waarbij je akkoord gaat met risico's (hoewel je zoiets niet verwacht).

Ik denk dus dat het mag, maar of het netjes is...
Anoniem: 112442 @Heedless7 december 2016 16:25
Het bedrijf achter Pebble is opgeheven, en een deel van het personeel en patenten wordt overgenomen. Aangezien ze niet het bedrijf zelf overnemen (en vooral wegblijven van de hardware tak) kan ik me voorstellen dat ze de garantieafhandeling ook niet over hoeven te nemen.
Het zou me niet verbazen als je daar als consument niets aan kan doen. Ook omdat je betaald hebt via een Kickstarter waarbij je akkoord gaat met risico's (hoewel je zoiets niet verwacht).

Ik denk dus dat het mag, maar of het netjes is...
Ik denk dat het aan ligt wie de eigenaar van de merknaam Pebble is. Deze is denk ik ook de gene die de garantie e.d. moet afhandelen.

Zo'n devices, ben ik bang, hoef je niet lang buiten de garantie te ondersteunen c.q. repareren.
Ik zou het graag anders zien.
De merknaam Pebble houdt straks op met bestaan. Dus niemand is er de"eigenaar" van. Simpel: van een kale kip kan je niet plukken ;)
Anoniem: 112442 @907107 december 2016 21:10
De merknaam Pebble houdt straks op met bestaan. Dus niemand is er de"eigenaar" van. Simpel: van een kale kip kan je niet plukken ;)
Als je een bedrijf beëindigd zonder faillissement dan zul j nog steeds je wettelijke verplichtingen na moeten komen.
Het zou "leuk" zijn als het anders zou zijn.

Een kale kip? De eigenaar van Pebble heeft er $40.000.000,- voor gekregen.

Dat zou het zelfde zijn als, ik beëindig mijn KvK inschrijving en hoef mijn rekeningen niet meer te betalen. Of mijn wettelijke garantie verplichtingen meer na te komen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 112442 op 22 juli 2024 16:26]

Er is 40 miljoen betaald, maar die gaat den ik niet naar de eigenaar. Een deel daarvan gaat die kickstarters terugbetalen. En er zullen wel schulden zijn. Bij failliet gaan is dat gebruikelijk ;-)
Er is 40 miljoen betaald, maar die gaat den ik niet naar de eigenaar. Een deel daarvan gaat die kickstarters terugbetalen. En er zullen wel schulden zijn.
Geld terug aan de kickstarters $1.200.000,-
Dat is nog lang geen $40.000.000,- en $38.000.000,- schuld lijkt me zeer sterk.
Bij failliet gaan is dat gebruikelijk ;-)
Daar waar staat hier ergens Bankruptcy.
Bankruptcy in the United States

Je kan in geen enkel land failliet gaan zonder een faillissementsaanvraag.

In dit geval is dat in de VS Chapter 7.
For businesses
When a troubled business is unable to pay its creditors, it may file (or be forced by its creditors to file) for bankruptcy in a federal court under Chapter 7. A Chapter 7 filing means that the business ceases operations unless those operations are continued by the Chapter 7 Trustee. A Chapter 7 trustee is appointed almost immediately, with broad powers to examine the business's financial affairs.
Vanwege deze regel.
A Chapter 7 trustee is appointed almost immediately, with broad powers to examine the business's financial affairs.
Zou het faillissement niet toegewezen mogen worden.

In Nederland zou dit faillissementsfraude heten.

Dat is deze vorm:
In ruim 71% van deze faillissementen kwam verwijtbare benadeling voor zoals vervreemding van vermogen vlak voor het officiële faillissement

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 112442 op 22 juli 2024 16:26]

Ze zijn technisch gewoon failliet gegaan (http://www.proofofclaims.com/PebbleTech/documents/) , waarna Fitbit delen van de boedel heeft overgekocht, volgens mij kan je dan onder alle garantie uitkomen.
Dat riekt naar faillisementsfroude, maar in de USA mag dat waarschijnlijk op deze manier gewoon.
Wel makkelijk om onder alle verantwoordelijkheden uit te komen en de hardware (die niet te verkopen is want ready-made producten die je niet wil ondersteunen) te liquideren. Ik ga niet wachten op de refund en speed de verzekeringskaart wel uit, want bij faillissement verwacht ik niet dat Fitbit de kosten van de terugbetaling gaat dekken.
Is dat zo? Heb je daar een bron van, want ik lees er tegenstrijdige dingen over (of nouja, voornamelijk dat je bij een faillissement geen garantie hebt tenzij het samen met de inboedel is overgenomen).
Anoniem: 382732 @engessa7 december 2016 16:12
Zijn die dingen via een Europese leverancier geleverd? Als het van buiten de EU komt geldt de EU regelgeving niet.
Nee, ze zijn rechtstreeks verstuurd vanuit Pebble. Fitbit zit echter wel in Dublin. Het zal juridisch dus allemaal wel kunnen wat ze nu flikken. Qua PR is dit sowieso een enorm slechte zet, ook voor Fitbit.
Fitbit had qua bouwkwaliteit al slechte PR en trekt zich daar weinig van aan. Ik weet niet wat ik ervan moet denken: Aan de ene kant baal ik dat ik mijn Time 2, wat mijn eerste smartwatch moest worden, niet ga ontvangen. Aan de andere kant zou ik daar geen support of garantie op krijgen, dus of ik er lang van had kunnen genieten is maar de vraag. Ik krijg mijn geld terug (in maart ofzo), dat dan weer wel :)

Maar de vraag is nu: waar ga ik dan voor?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 juli 2024 16:26]

Well, over de bouwkwaliteit van Pebble hoeven we ook niet erg positief te zijn. Ik heb zojuist mijn Pebble Steel weer eens open gemaakt om voor de zoveelste keer dat screen tearing probleem te fixen. Mooi horloge, hoor. Maar zijn geld nooit waard geweest! Ik heb inmiddels twee keer een nieuwe gekregen ter vervanging; beide met exact hetzelfde probleem.

Ze hebben inmiddels duizenden Pebbles wereldwijd moeten vervangen vanwege dat probleem. Dat zal ook niet geholpen hebben bij de financiële gezondheid van de organisatie.
Ik zie niet hoe dit voor Fitbit slechte PR levert. Ik verwacht persoonlijk dat het terugbetalen van de backers alleen mogelijk is doordat Fitbit bereid was enkele interessante onderdelen over te nemen.
Wanneer je binnen de EU een toestel koopt dan heb je automatisch 2 jaar garantie. Deze garantie word niet geregeld met de fabrikant maar wel met de verkoper.
Maar hoe zit het als je het rechtstreeks bij een bedrijf in de VS koopt die technisch gezien ook nog eens failliet of opgeheven is?

Als je het b.v. via Coolblue of Mediamarkt gekocht hebt, zal het allemaal juridisch gezien nog wel goed gaan, maar voor de backers geldt dat stukje zekerheid zeer waarschijnlijk niet.
Europees consumenten recht van 2 jaar garantie geldt voor aankopen gedaan bij Europese verkopers. Voor garantie is je eerste aanspreekpunt ook de verkoper en niet de fabrikant.
Dat wil in het geval van pebble dus zeggen dat als je hem direct van pebble gekocht het (onafhankelijk van of het een kickstarter is of niet) je kan fluiten naar je europees consumenten recht.

Ik had een pebble time steel van de kickstarter. Erg blij mee. Hij was zogenaamd tot 30m waterdicht. Na iets meer dan een jaar eens mee gaan zwemmen... Dat was einde oefening. En pebble? "Sorry meneer, U kunt wel 25% korting krijgen op een bestelling uit onze webshop". Een nieuwe koste toen ±200$. En weer maar 1 jaar garantie vanuit pebble. I
k dacht nee, dat doe ik slimmer, ik koop hem via een nederlandse winkel! Heb ik mooi 2 jaar garantie! Toen ook nog een mooie actie op iBood: 100€. Ik was spekkoper.

Maar ik zit dalijk met een ungesupporte smartwatch die misschien wel na de eerst volgende update van IOS helemaal niet meer werkt omdat de app nooit meer geupdate wordt... of mijn 2 jaar garantie bij de nederlandse verkoper daar ook voor gaat gelden?
Die twee jaar is helemaal niet wettelijk geregeld, er is een richtlijn/richtsnoer.
In Nederland heb je 6 maanden wettelijke garantie en daarna heb je natuurlijk het conformiteitsbeginsel.
2 jaar is redelijk standaard maar het is niet verplicht (net zoals dat er nog steeds mensen zijn die denken dat fabrikanten wettelijk verplicht zijn nog 10 jaar na einde productie onderdelen te leveren).
Die 2 jaar is zeker wel wettelijk geregeld:
"In de EU heeft u altijd minimaal twee jaar garantie op uw aankopen, zonder dat u daarvoor extra hoeft te betalen.
Deze garantie van 2 jaar is het wettelijk minimum. Mogelijk geniet u op grond van de regels land extra bescherming. Hoe het ook zij, een afwijking van de EU-voorschriften moet altijd in het voordeel van de consument uitvallen."

http://europa.eu/youreuro...tees-returns/index_nl.htm
Ja en nee.... In nederland heb je garantie over de periode die rederlijkerwijze te verwachten is van het produkt. dit is het conformiteitsbeginsel. Het kan dus betekenen dat je bijvoorbeeld op een stofzuiger na bijvoorbeeld 4 jaar nog een garantieclaim kan neerleggen bij de verkoper, omdat het redelijkerwijs te verwachten is dat deze bij normaal gebruik over deze periode zou moeten functioneren. Men legt dit uit als een afwijking van de EU-voorschriften die in het voordeel van de consument valt, en dus geldig.
Wat het nare is aan de nederlandse situatie is dat de bewijslast al na 6 maanden overgaat van de verkoper naar de consument. Jij zal dus moeten gaan bewijzen dat de oorzaak van het defect niet jou schuld is, wat in de praktijk vaak vrij kostbaar en ingewikkeld is.
In het voorbeeld van de stofzuiger zou de verkoper bijvoorbeeld kunnen zeggen: "tja, je hebt hem vast te veel gebruikt, en daarvoor is ie niet ontworpen.. Had je maar de professionele versie moeten kopen. Bewijs maar dat dat niet zo is." Vervolgens is je enige optie het inhuren van een deskundige, en een gang naar de rechtbank.
Ligt er compleet aan hoe je dit juridisch structureert. Aangezien Fitbit de hardware-divisie niet overneemt zullen waarschijnlijk enkel de genoemde onderdelen verkocht worden, waarna de rest wordt ontbonden.
EDIT: RobertowNL heeft een betere beschrijving van wat ik probeerde te zeggen.

[Reactie gewijzigd door 92458-37017-EB op 22 juli 2024 16:26]

Heel, heel zuur allemaal maar ik ga toch kijken of ik de pebble 2 kan bemachtigen. Draai nu sinds 2 dagen gadgetbridge {om mee te testen) en dat werkt echt prima. Pebble zal dus nog flink lang blijven draaien voor het (mijn) hoofddoel en dat is notificaties en tijd. In ieder geval totdat er een waardige opvolger komt.
Anoniem: 167912 @engessa7 december 2016 19:20
Pebble wordt overgenomen door Fitbit, ze zijn niet failliet. Volgens mij neemt Fitbit dan ook alle plichten over die bij de overname horen zoals het bieden van garantie en reparatie van de geleverde producten.
nee dat klopt niet: fitbit neemt onderdelen van pebble over, niet de hardware tak waar jouw pebble wel onder valt. Pebble blijft gewoon verantwoordelijk voor zijn eigen producten.
Anoniem: 112442 @engessa7 december 2016 16:11
Van de 12 miljoen die ze met hun laatste kickstarter opgehaald hebben (https://www.kickstarter.c...-an-entirely-new-3g-ultra) is meer dan een miljoen gepledged voor de Pebble 2. Die zijn dus allemaal nu uitgeleverd zonder garantie of ondersteuning... De overige 11 miljoen gaat pas richting maart gerefunded worden. Dat is vier maanden na de leverdatum van de Pebble Time 2.. Die zou afgelopen maand namelijk al verstuurd worden naar de eerste backers.
Er staat in het artikel dat de Pebble 2 niet in productie gaat en de mensen hun geld terug krijgen.
De productie van Pebble-hardware stopt in zijn geheel. Het gevolg daarvan is dat de Time 2, de Time Round en de Core niet in productie gaan. Kickstarter-backers die geld hebben toegezegd voor deze producten krijgen binnen vier tot acht weken hun geld terug. Daarvoor hoeven zij zelf geen actie te ondernemen. Pebble neemt geen bestellingen meer aan via de eigen webshop. Het bedrijf annuleert pre-orders voor de Pebble 2 die klanten nog niet hebben betaald of die niet zijn verstuurd.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 112442 op 22 juli 2024 16:26]

Er is een Pebble 2 (plastic) en een Pebble Time 2 (metaal). De plastic versie is de afgelopen maanden verstuurd aan alle ~ 3000 backers. Voor de metalen versie zou vorige maand gestart worden met levering maar die is dus nu gecanceld. Daarnaast is de Pebble 2 ook al uitgeleverd aan retailers in de USA aangezien die productie nu op gang zou (moeten?) zijn.
Anoniem: 112442 @engessa7 december 2016 16:18
Er is een Pebble 2 (plastic) en een Pebble Time 2 (metaal). De plastic versie is de afgelopen maanden verstuurd aan alle ~ 3000 backers. Voor de metalen versie zou vorige maand gestart worden met levering maar die is dus nu gecanceld. Daarnaast is de Pebble 2 ook al uitgeleverd aan retailers in de USA aangezien die productie nu op gang zou (moeten?) zijn.
OK duidelijk.

Dan neem ik aan dat deze onder dit verhaal vallen.
Volgens Pebble blijft Fitbit de bestaande Pebble-wearables voorlopig ondersteunen. Wel zegt het bedrijf dat functionaliteit en de kwaliteit van de service in de loop van de tijd kan afnemen.
Pebble heeft een eigen appstore met watchfaces en apps. Wat ik begrijp blijft dat voorlopig nog wel draaien: 'Active Pebble watches will work normally for now. Functionality or service quality may be reduced down the road. We don’t expect to release regular software updates or new Pebble features. Our new mission will focus on bringing Pebble’s unique wearables expertise to future Fitbit products. We’re also working to reduce Pebble's reliance on cloud services, letting all Pebble models stay active long into the future.'

Maar echt hoopvol vind ik deze reactie niet..
Misschien krijg je wel een fitbit in de plaats.
Anoniem: 301518 7 december 2016 16:00
Ik vind dit best laf van pebble richting de klant.
Door de klant groot geworden, hun vertrouwen gekregen en dan
gelijk in de uitverkoop gaan, en alles stoppen. Ik vind het een waardeloze aktie.
Je beseft dat Pebble in het verleden biedingen van Citizen (2015: $740M) en Intel (2016: $70M) heeft afgewezen? Als het ze om cashen ging, hadden ze al eerder verkocht. Dat was in 2015 zo'n 4M per medewerker!
In hun statement staat dat ze geldproblemen hadden. Dan kun je een investering proberen te krijgen, doorgaan en failliet gaan of je laten overnemen. Die eerste twee waren denk ik geen optie. De investering die ze kregen via kickstarter was de helft van het geld wat ze uiteindelijk nodig hadden.

[Reactie gewijzigd door Bartske op 22 juli 2024 16:26]

Anoniem: 457607 @Bartske7 december 2016 20:51
Wat naar mijn mening een verwijtbare situatie is. Er is een organisatie opgetuigd daar die de verdiencapaciteit ver overstijgd.
Tsja, wat wil je in de smartwatchmarkt. Een markt die een paar jaar geleden enorme potentie had, en die potentie niet waar heeft kunnen maken. Denk dat die gasten er echt alleen niet voor het geld zaten.
Ik denk dat je Pebble weinig kan verwijten. Smartwatches hadden de komende jaren een groeiende markt moeten worden, maar in plaats daarvan zijn de verkopen gekelderd en hebben andere fabrikanten al aangekondigd geen nieuwe modellen meer te maken. Er is door alle partijen enorm veel geïnvesteerd in wat the next big thing had moeten woren, maar uiteindelijk is het nooit van de grond gekomen. De killer app bleef uit, batterijduur bleef een obstakel en ook Apple kan een markt niet meer op sleeptouw nemen.

Wat Pebble deed was enorm knap voor een beginnend tech bedrijf. Ze waren er vroeg bij, kwamen met een origineel product, wisten zich duidelijk te onderscheiden van de rest en wisten een trouwe achterban op te bouwen. Ik heb nog nooit een nieuw product gezien waar vanaf dag één zoveel grote fabrikanten meededen om er een succes van te maken en dat de markt na een paar jaar al dood is zal vast niet in de verwachting hebben gelegen. Dat is simpelweg pech hebben en dan kan je niet veel meer dan de laatste restjes en kennis verkopen. 40 miljoen is zelfs nog peanuts als je kijkt naar wat het bedrijf waard had kunnen worden als ze één van de grote spelers waren en de markt van de grond was gekomen.
De smartwatch is hét voorbeeld van een product waar geen markt voor is.
Fabrikanten gingen uit van de hype-factor, en het eventueel beschikbaar komen van dé app(s) die de mensen tot aankoop doen overgaan.
Het ding ziet er nog altijd minder 'hip' uit dan een écht horloge. De batterijduur is matig, en als klap op de vuurpijl kun je bijna niets met het ding zonder connectie met een smartphone.
Ik heb geen moment het nut van zo'n ding ingezien, en het verbaast mij dan ook niet dat smartwatches geen succes zijn geworden.
Het ding ziet er nog altijd minder 'hip' uit dan een écht horloge. De batterijduur is matig, en als klap op de vuurpijl kun je bijna niets met het ding zonder connectie met een smartphone.
Mwah. Daarom gooien ze het ook op sporten. De Core zou gewoon een vervanging voor je telefoon zijn inclusief warning beacon, Spotify, en GPS. Verder is de batterijduur van een Pebble 2 ~7 dagen. Ook is 'hip' nogal betrekkelijk als je hem gebruikt voor te sporten. Heck, ik kan op mijn Pebble navigatie gebruiken tijdens het fietsen. En dat terwijl de batterij zo lang meegaat.
Als backer voel ik me flink genaaid. Ik krijg mijn geld terug, terwijl ik een uitmuntende smartwatch had willen hebben. Daarnaast ben ik oprecht ontzet voor de mensen die al een Pebble 2 hadden: hun garantie is gewoon in een klap weg.

De vriendelijke toon van het bericht voelt meer als een mes in de rug dan een warm afscheid.
In Europa kan een bedrijf toch niet zomaar afstand nemen van de garantieverplichtingen?
In Europa is garantie geregeld tussen koper en verkoper (wanneer de verkoper zich binnen de EU bevind). Niet tussen koper en fabrikant. Fabrieksgarantie is dus leuk en handig, maar niet de enige garantie die je hebt.
In mijn geval was de verkoper ook de fabrikant en leverde die rechtstreeks naar mijn adres in EU. Wat geldt er dan?
Waar komt de fabrikant vandaan? De VS? Mooi, dan heb je pech. Als jij een product in het buitenland koopt (online of niet) geldt dan altijd de wet van het land waar je het product koopt.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 22 juli 2024 16:26]

Precies! Dit is dan ook de reden dat winkeliers er slim aan doen nu hun voorraad terug te sturen en niet meer te verkopen. Je kunt als winkelier namelijk ook geen garantie meer bieden.
Dit klopt niet helemaal:
  • Nu terug sturen kan riskant zijn, afhankelijk van contractuele voorwaarden omtrent levering, routeren en betalingen. Als er al betaald is voor het waar, maar het wordt teruggestuurd en je hebt je geld niet terug voordat het faillissement is aangevraagd wordt ben je zeer waarschijnlijk in de aap gelogeerd.
  • De winkelier is verplicht garantie te leveren. De klant heeft een koopovereenkomst met de winkelier en heeft geen doen met de fabrikant.
Wel als je investeerder bent. Je koopt namelijk geen product via kickstarter... Schijnt...
Je bent geen investeerder via Kickstarter, want je krijgt geen percentage van de winst uitgekeerd. Met het steunen van een Kickstarter koop je wel degelijk een product/dienst.
Een beetje spijkers op laag water zoeken, maar een investeerder krijgt ook lang niet altijd een deel van de winst uitgekeerd. Je krijgt een aandeel in het bedrijf, mogelijk zeggenschap, en soms dus dividend, maar lang niet altijd.
Nee op Kickstarter niet, maar Pebble verkocht ook via hun website.
Fitbit koopt een (groot) deel van Pebbles bezittingen, wat rest is een lege huls met alleen maar verplichtingen. De garantieverplichtingen vallen binnen die huls, waar dus geen geld is om deze te honoreren.
Waarbij ik mij dus de vraag stel, hoe zit dat wettelijk binnen Europa? Want via hun site verkocht men ook in de EU.
Als jij een product koopt bij bedrijf X en bedrijf X gaat 3 maanden later failliet heb je pech. In principe is hier hetzelfde aan de hand. Fitbit koopt delen van Pebble, maar niet de volledige BV. De BV die overblijft, waar jij garantie zou mogen claimen, gaat gewoon failliet.
Er wordt namelijk nergens over een faillissement gepraat..
Faillissement van de resterende onderdelen is een logische vervolgstap.
Precies. Er zal ook niet in het nieuws komen dat Pebble failliet is. Waarschijnlijk gaat Elbbep bv ofzo failliet.
Nogmaals: Als Pebble failliet gaat is de partij waarmee jij een koopovereenkomst weg. Het feit dat Fitbit bepaalde patenten en medewerkers overneemt dwingt niet tot het overnemen van de garantieverplichting.
Ja dan is het dus Jammer maar helaas. Zo zit er wel meer risico in het leven.

Procederen tegen een bedrijf wat niet meer bestaat is nou een maal niet mogelijk. Ook niet met de europesche wetgeving in je hand.
Nee, maar dat heeft alleen betrekking op garantie(lees defect). Updates etc komen er niet meer.
Als het defect is wordt het gerepareerd of je krijgt het aankoopbedrag terug
Ik heb het toch ook over garantie? Wat nu dus als je in Europa dit product gekocht hebt en het is binnen de garantie stuk?
Dan heb je twee opties:

1. de leverancier kan hem (laten?) repareren, wat erg onwaarschijnlijk is gezien een smartwatch nauwelijks te repareren is.
2. de leverancier geeft je je geld terug (of biedt een alternatief product).

Hoe dan ook: dat is, als je hem in de EU hebt gekocht, niet jouw probleem. Maar goed, zie je recht maar te halen :Z
Waarschijnlijk gaat Pebble niet verder als losstaand bedrijf. De partij die een garantieverplichting had zal dus simpelweg niet meer bestaan.
Je neemt als investeerder bewust een risico. Snap niet waarom je je genaaid voelt, je krijgt zelfs je geld terug terwijl het project spaak loopt!
Je koopt geen product je investeerd. Dat klopt, toch voelt wel zo en daardoor komt dan ook het gevoel genaaid te zijn als je uiteindelijk een digitale middelvinger krijgt. Fitbit had de overname ook kunnen doen zonder het annuleren van alle smartwatches. Als Pebble het sowieso niet had kunnen leveren, met of zonder overname, dan zijn ze de boel met dit bericht aan het belazeren.
Gelukkig heeft 'gevoel' heel weinig te maken met rechtsgeldigheid. Je bent door helemaal niemand genaaid: je hebt geld geïnvesteerd in een project via Kickstarter, wat niet hetzelfde is als een koopovereenkomst sluiten.
Pebble kan " door 'diverse omstandigheden' niet meer onafhankelijk ... opereren" en dus niet langer aan zijn verplichtingen voldoen.
Fitbit annuleert helemaal niets, Fitbit koopt alleen enkele onderdelen van Pebble. Er is geen sprake van een fusie of een overname, waarbij dergelijke verplichtingen wel meegenomen zouden kunnen worden.

Er wordt helemaal niemand belazerd, je hebt gewoon zowel de kleine lettertjes als het artikel slecht gelezen.
Je hebt gelijk hoor...met het wetboek van strafrecht onder de arm.

Maar je kunt er ook iets menselijker naar kijken. Een belofte is niet ingelost. Maandenlang vrijwel geen communicatie. Bij de announcement zetten ze op hun eigen site gewoon de comments dicht. Geen garantie voor bestaande gebruikers en de service kan na verloop afnemen.

Alles bij elkaar opgeteld kan ik met het gevoel van genaaid wel voorstellen.
Er is hier geen sprake van strafrecht, maar van publiek recht. Twee compleet verschillende dingen.

Ben jij niet degene die verkeerd naar de situatie kijkt? Ik ga er van uit dat men bij Pebble haar best gedaan heeft om de situatie netjes af te ronden. Het terugbetalen van de Kickstarter is daar, naar mijn mening, een duidelijk teken van: bij een faillissement had men ook gewoon het licht uit kunnen doen en de toko voor lief kunnen laten. Vergeet je niet dat een redelijk aantal mensen nu zonder werk zit? Dan vind ik al met al de paniek over garantie op een luxe product hier wat oververtegenwoordigd.
Het een sluit het ander niet uit. Ook wanneer Pebble hun best heeft gedaan, zitten mensen zonder produkt (maar wel geld terug...over een paar maanden pas), of ze hebben er al een en de garantie vervald, of diensten/features worden na verloop van tijd verminderd en/of uitgezet.

En dit alles wordt verpakt in een stevig stukje corporate propaganda na een lange stilte.

Kortom, ik denk dat beide partijen zich genaaid voelen, zowel (ex) medewerkers als klanten.
Ik voel me wel degelijk belazerd. Heb sinds een aantal maanden een Time round, die nu niet of nauwelijks meer wordt ondersteund. Alle mooie verkooppraatjes van pebble ten spijt.
Anoniem: 112442 @Simkin7 december 2016 16:39
Je neemt als investeerder bewust een risico. Snap niet waarom je je genaaid voelt, je krijgt zelfs je geld terug terwijl het project spaak loopt!
Het is inderdaad een soort investering.
Met een gecalculeerd klein risico, dat wil kickstarter door hun regels ook zo te houden. Helaas blijkt het vaak niet zo te werken, omdat er IMO oplichters op de loer liggen.

Wat nu met dit kickstarter project gebeurd vind ik alles behalve netjes.

Als ik aan een kickstarter project meedoe, dan doe ik dat om de persoon/organisatie te helpen en met een grote kans 90+ % dat het product uiteindelijk geleverd wordt.

Dan kijk nog steeds kritisch of het haalbaar is en of de persoon betrouwbaar overkomt.
Gelikt prototypes en filmpjes werken bij mijn vaak averechts.
[...]

Wat nu met dit kickstarter project gebeurd vind ik alles behalve netjes.
Serieus? Ik vind het juist erg netjes. De Kickstarter-initiatiefnemer gaat failliet en je krijgt als investeerder toch je geld terug? Ik vind het juist erg netjes. Alleen erg lullig voor de Pebble 2 backers, want die krijgen een toestel met weinig support. Als Time 2-backer krijg ik in ieder geval mijn geld terug en dat is precies waarop ik hoopte :) Ik hoef die hele Time 2 niet meer :Y)
[...]


Serieus? Ik vind het juist erg netjes. De Kickstarter-initiatiefnemer gaat failliet en je krijgt als investeerder toch je geld terug? Ik vind het juist erg netjes. Alleen erg lullig voor de Pebble 2 backers, want die krijgen een toestel met weinig support. Als Time 2-backer krijg ik in ieder geval mijn geld terug en dat is precies waarop ik hoopte :) Ik hoef die hele Time 2 niet meer :Y)
Pebble is helemaal niet failliet gegaan. Ze zijn overgenomen voor $40.000.000,-

Daarom vind ik het niet netjes, het bedrijf heeft via kickstarter aangegeven een device te bouwen.
Dan zou een backer ook zijn geld op ieder moment moeten kunnen terug eisen.
Ik zeg niet dat ze failliet zijn gegaan. Goed lezen: ze gaan failliet. Let maar op: Fitbit koopt alleen de onderdelen die ze interessant vinden en Pebble laat dit gebeuren omdat ze geen enkele keuze hebben. De rest wordt gewoon failliet verklaard.
Ik zeg niet dat ze failliet zijn gegaan. Goed lezen: ze gaan failliet. Let maar op: Fitbit koopt alleen de onderdelen die ze interessant vinden en Pebble laat dit gebeuren omdat ze geen enkele keuze hebben. De rest wordt gewoon failliet verklaard.
Ik weet niet welke rechtvorm Pebble Technology Corp. heeft.
Maar $ 40.000.000,- innen en dan je verplichtingen niet nakomen.
Lijkt me juridisch geen sterke positie.

Gismodo is er, IMO terecht, pissed over de gang van zaken bij Pebble Technology Corp.
Pebble Is Dead, and Its Customers Are Completely Screwed

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 112442 op 22 juli 2024 16:26]

[...]


Ik weet niet welke rechtvorm Pebble Technology Corp. heeft.
Maar $ 40.000.000,- innen en dan je verplichtingen niet nakomen.
Lijkt me juridisch geen sterke positie.
Hoezo? We hebben het hier over Kickstarter, waar consumenten kunnen investeren in startups en blijkbaar ook in gevestigde bedrijven als Pebble. Investeren is altijd een risico, hoe klein het ook lijkt. Ik ben daarom blij dat ik m'n geld terug krijg, maar besef ook goed dat dat alleen gebeurt doordat Pebble dat voor me heeft afgedwongen en waarschijnlijk omdat Fitbit de slechte PR van duizenden gedupeerde Pebble-gebruikers niet kan gebruiken. Het had ook heel anders kunnen aflopen: Pebble failliet en geen overname, dus mijn geld weg en geen PT2.
[...]


Hoezo? We hebben het hier over Kickstarter, waar consumenten kunnen investeren in startups en blijkbaar ook in gevestigde bedrijven als Pebble. Investeren is altijd een risico, hoe klein het ook lijkt. Ik ben daarom blij dat ik m'n geld terug krijg, maar besef ook goed dat dat alleen gebeurt doordat Pebble dat voor me heeft afgedwongen en waarschijnlijk omdat Fitbit de slechte PR van duizenden gedupeerde Pebble-gebruikers niet kan gebruiken. Het had ook heel anders kunnen aflopen: Pebble failliet en geen overname, dus mijn geld weg en geen PT2.
Als het bedrijf nu nog $40.000.000,- waard is was het niet zo snel failliet gegaan.

Laat ik het zo zeggen als ik aan deze kickstarter meegedaan zo hebben zou ik niet blij zijn geweest met deze oplossing.
[...]


Als het bedrijf nu nog $40.000.000,- waard is was het niet zo snel failliet gegaan.
Als ze die 40M hadden, waren ze inderdaad niet failliet gegaan :)
Toch had ik het idee dat Pebble Kickstarter meer gebruikte als marketingplatform. Sowieso, als je als bedrijf na een ontzettend succesvolle campagne (de eerste Pebble) voor de opvolger wéér een campagne nodig hebt, dan doe je toch echt iets mis. Zelf zou ik dan al achter de oren gaan krabben, ondanks dat het mooie apparaatjes zijn. Maar voor zover ik weet was Kickstarter in 't geval van Pebble meer een pre-order campagne dan een tradtionele Kickstarter-campagne.
Genaaid? Je krijgt je geld terug dus ik begrijp je niet zo goed....

En er staat nergens dat je als Pebble bezitter geen garantie meer hebt. Sterker nog: garantie is bij wet verplicht. Dus je hebt echt nog wel garantie, en er zullen bij de fabrikant nog wel units op voorraad blijven. En anders krijg je in het geval van een onherstelbaar toestel de dagwaarde terug. Of een andere wettelijke regeling.
En garantie moet sowieso door de verkoper worden geregeld. Hoe die dat regelt met Fitbit is niet het probleem van de consument.
En als fitbit alleen delen van het bedrijf koopt dan is de consument weer niet het probleem van Fitbit :)
Anoniem: 112442 @Donstil7 december 2016 19:56
En als fitbit alleen delen van het bedrijf koopt dan is de consument weer niet het probleem van Fitbit :)
De gene die de eigenaar van de Pebble naam is zal de garantie moeten afhandelen, mogelijk dat dat overhevelt is aan Fitbit.
Waarom moet dat? Dat staat toch helemaal nergens?

Als Nederlandse bedrijven failliet gaan zit daar ook geregeld geen garantie afhandelingen bij terwijl de naam wel wordt overgenomen. Volgens mij onlangs nog het geval bij de Dixons.
Anoniem: 112442 @Donstil7 december 2016 20:09
Waarom moet dat? Dat staat toch helemaal nergens?

Als Nederlandse bedrijven failliet gaan zit daar ook geregeld geen garantie afhandelingen bij terwijl de naam wel wordt overgenomen. Volgens mij onlangs nog het geval bij de Dixons.
Dat is na een echt faillissement en doorstart.
Pebble Technology Corporation is niet failliet.
IMO zouden ze dat bedrijf na de verkoop actie voor $40.000.000,- niet failliet mogen verklaren.
De ontvanger heeft voldoende geld om de garantie support af te handelen.
En er staat nergens dat je als Pebble bezitter geen garantie meer hebt.
Dit staat letterlijk in de Kickstarter update:
One-to-one Pebble support is no longer available. Any Pebble currently out in the wild is no longer covered by or eligible for warranty exchange.
Dus mjah, formeel heb je nog wel garantie, maar je apparaat vervangen bij een defect is er niet meer bij. Als je hem niet bij Pebble hebt gekocht zul je waarschijnlijk je geld terug krijgen of een alternatief product aangeboden krijgen, maar of je van dat laatste gelukkig wordt, is maar de vraag natuurlijk. Een echt Pebble-alternatief is er niet. Maar wat nu als jouw leverancier, Pebble, niet meer bestaat? Waar denk je je garantie dan te claimen?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 juli 2024 16:26]

"En er staat nergens dat je als Pebble bezitter geen garantie meer hebt"

Niet?

"Pebble functionality or service quality may be reduced in the future."
"Warranty support is no longer available for Pebble watches."
Same here, maar eigenlijk ben ik er wel blij mee dat ik nog een refund krijg en niet net al een model geleverd had. Dan had ik geen refund gekregen en over een half jaar met een nutteloos ding gezeten zonder appstore noch support.
Ik had nog een helpdesk ticket open staan, maar krijg inderdaad de volgende response:

As of December 6, 2016, Pebble is no longer operating as an independent entity and has shut down regular operations. We are no longer manufacturing, promoting, or selling any new devices or products, and one-to-one support is no longer available via email or other channels.

Please see below to find out what this means for you, and please visit www.blog.getpebble.com/2016/12/07/fitbit/ for the details on the change in operations.

Kickstarter backers whose reward(s) have not shipped (Time 2, Core, Time Round and Pebble 2 pledges which were never finalized) will automatically be refunded their pledges, plus any shipping, taxes, or duties paid for the unshipped units. Please visit help.pebble.com for more detais on the refunds.

Pre-orders for Pebble 2 and Time 2 won’t be fulfilled. Since no payment was collected for pre-orders, they will simply be canceled. You may have seen a hold on your account after placing the order, but this was a temporary authorization that was then released.

Pebble watches in the wild will continue to work, but are no longer covered by or eligible for warranty exchange. Users looking for more detail, or to troubleshoot their Pebbles can still visit our Help Portal and community resources:
zelfs hun blog is nu al offline. Doen ze wel lekker snel daar :'(
"Wel zegt het bedrijf dat functionaliteit en de kwaliteit van de service in de loop van de tijd kan afnemen."

ok, vanaf vandaag koopt niemand meer een Pebble. Wat een statement.
ok, vanaf vandaag koopt niemand meer een Pebble. Wat een statement.
Gaat niet; wordt ook niet meer geproduceerd. Grote kans dat ook pre-orders via Pebble en Amazon nooit geleverd zullen worden en de reeds geproduceerde modellen niet meer in de winkels komen. Hup: prullenbak werk (of onderdelen hergebruiken door Fitbit).
Anoniem: 382732 @adje1237 december 2016 16:08
Grote kans dat die terug gaan. Je wilt toch niet met onverkoopbare zooi blijven zitten als retailer, vooral niet als je ziet wat de reden is.
Daar hebben ze korting voor uitgevonden. Of zijn we HP al vergeten met zijn Slate en Pre³
Dit zijn oudere modellen. Heeft niks met de stop van de productie van Pebble te maken en haar overname. Enige zou zijn dat dit te maken heeft met ondersteuning, maar weet niet of Fitbit hier van wakker zou liggen of niet.

Daarnaast stopt de ondersteuning van deze oudere modellen sowieso eerder dan de nieuwste generatie.
Zie wel dat ze er nauwelijks op voorraad hebben. Bol.com heeft geen voorraad, Coolblue minder dan 25. Wordt niet weggegooid, maar wellicht terug gestuurd of korting op gegeven. Geraken ze wel kwijt.
Dat klopt, want er wordt vanaf vandaag geen Pebble meer verkocht...
Ja. Alle winkels gooien hun voorraad weg.
Eindelijk iemand die eerlijk is! Altijd komt er die kul dat een partij wordt over genomen maar ze niets aan de service zullen veranderen. Een jaar later blijkt dat toch compleet anders.

Pebble is gewoon eerlijk richting de eindgebruiker. Dat kan ik alleen maar waarderen als Pebble klant/gebruiker.
lol net nog een Pebble 2 HR op de kop getikt.. zal wel loslopen denk ik..
Ga Pebbles echt missen..

Android en Appel kunnen er wat van leren
Nee, van alle geweldigheid in zo'n goedkoop apparaatje. Doen wat het moet doen.
Wat onwijs jammer !
En nu maar de vraag hoelang de Pebble app ondersteund gaat worden, want deze quote maakt me nou niet echt optimistisch :
"Volgens Pebble blijft Fitbit de bestaande Pebble-wearables voorlopig ondersteunen. Wel zegt het bedrijf dat functionaliteit en de kwaliteit van de service in de loop van de tijd kan afnemen."

Vooralsnog ziet het er niet rooskleurig uit voor al mijn mede pebble eigenaren.

[edit]

En de quote uit de officiële e mail maakt het eigenlijk alleen nog maar erger :
"Active Pebble watches will work normally for now. Functionality or service quality may be reduced down the road. We don’t expect to release regular software updates or new Pebble features. "

[Reactie gewijzigd door cyclone op 22 juli 2024 16:26]

Anoniem: 28557 @cyclone7 december 2016 16:00
Het enige juiste wat ze kunnen doen is het hele Pebble OS open source maken, zodat de community er tenminste nog support op kan geven...
Dat zie ik niet gebeuren om eerlijk te zijn. Volgens mij is Pebble OS juist een van de dingen waarom ze overgenomen zijn door Fitbit. Het gaat ze niet om de productie van hardware, dus dan blijft de software (=Pebble OS) alleen nog over).
Volgens mij is dat juist het 'gevaar' en worden ze preventief overgenomen. Computers kunnen open veel te veel , ook die van smartwatches. Zo kan de hele ecosystemen-markt gesloopt worden omdat die eigenlijk alleen maar beperken en een kunstmatige submarkt van high-level software + reclame nastreven. Allemaal overbodig als een ding van een aantal tientjes voor de gebruiker gewoon alles kan wat de hardware kan, en dan ook nog uiterst veilig en pro-privacy.

[Reactie gewijzigd door blorf op 22 juli 2024 16:26]

Da's maar net hoe lang "in de loop van de tijd" zal zijn. Menig smartphone wordt ook maar een jaar, anderhalf ondersteund. Wellicht dat Fitbit wat moois met PebbleOS gaat doen en het daarmee toch nog ondersteund wordt. Lijkt me ook dat Fitbit nog niet helemaal 100% wat ze met Pebble gaan doen in de (nabije) toekomst.

Afwachten. En huilen, heel veel huilen.
Huilen inderdaad, laat de pebble nu net de enige smartwatch zijn die ikzelf nog zou overwegen om te dragen. Het leek mij ook best wel wat succes te hebben. De eigenaars hebben voor de veilige optie gekozen, lijkt mij (of hadden gewoon zin in iets anders).

Nu ja, de kans was sowieso klein dat ik ooit één van mijn mechanische horloges links zou laten liggen voor een smartwatch. Een hele hoop radertjes met een paar veren die vrij nauwkeurig de tijd bijhouden, vind ik een stuk leuker dan een printplaatje met een schermpje. Maar dat is uiteraard mijn mening...
De eigenaars hebben voor de veilige optie gekozen, lijkt mij (of hadden gewoon zin in iets anders).
Bedrijf zat zwaar in de schulden, 27m USD.

De CEO gaat bij YC werken.

Het bedrijf waar Pebble ooit begon via een seed fund:
The Pebble Smartwatch was designed based on a concept by Eric Migicovsky describing a watch that could display messages from a smartphone and select Android devices. Migicovsky successfully took his idea through the Y Combinator business incubator program, and unusually for a startup company at Y Combinator, Migicovsky's business actually generated revenue during the program
Aldus Wikipedia.
Een refund ... Ik geloof het pas als de dikke dame zingt!
Jammer hoor! Ik had me erg verkneukeld bij de gedachte aan een fijne pebble time 2! ik vind het super fijne horloges en had gehoopt van die dikke bezel af te zijn. Ik weet zo 1,2,3 geen alternatieven voor IOS... Suggesties welkom!
Het artikel hier heeft het nog over een refund binnen 4 tot 8 weken, wat normaal is voor Kickstarter refunds.
Maar het bericht van Pebble zelf heeft het over een refund in maart 2017, wat nogal dubieus klinkt aangezien refunds gewoon een optie binnen kickstarter zijn. Ik heb er dus geen 100% vertrouwen in dat er daadwerkelijk refunds gaan komen.

Aanvullend is het ook vreemd dat pabble hardware kennelijk een andere BV was die nu failliet is, maar dat het kickstarter project niet onder een aparte BV stond.
In principe zou je met de inkomsten van je kickstarter pledges ook je kickstarter product kunnen maken, dus het faillisement van het moederbedrijf zou hier los van moeten staan omdat het project op zichzelf al gefinanceerd was tot aan de levering. Dit doet dan weer vermoeden dat Pebbel geld van kickstarter heeft gebruikt voor andere doeleinden dan het maken en leveren van hun nieuwe smartwatch.
Het word nog vreemder, op de pebble support page hebben ze het over 7 tot 10 dagen


Er zijn mensen die in de comments van het kickstarter project een reactie van kickstarter zelf hebben geplaatst, die reacties zouden dit bevestigen

[Reactie gewijzigd door Riuujin op 22 juli 2024 16:26]

Anoniem: 414214 7 december 2016 16:38
Heb nog net de Pebble 2 binnen via kickstarter en super ding.
En nu straks ook zeldzaam gezien de kickstarter versie alleen uitgeleverd is?
Dus ik ben blij dat ik er nog eentje heb kunnen krijgen.
En verder, over een jaar of twee komt er weer wat nieuws en dan kan deze mooi bij de verzameling 😁
Ik heb mijn Pebble2 hr ongeveer 3 weken geleden binnengekregen via Amazon omdat preorder te lang duurde en pebble al was gaan uitleveren naar de grote retailers.. Bovendien was ie $10,- goedkoper bij Amazon..
De Pebble2 devices die nu in het wild rondlopen zijn dus niet alleen vanuit kickstarter geleverd.
Anoniem: 414214 @I-V-O7 december 2016 22:55
Oo ja had daarover wel iets gelezen dat backers later kregen vanwege kerst leveringen aan grote retailers maar ik wist niet dat die al uitgeleverd waren.
Maar idd ik dacht ook als backer hem goedkoper te krijgen maar heb uiteindelijk met invoer enz bijna 140 betaald.
Nou ja er staat wel ks3 op de achterkant....... _/-\o_

Ach en zo heb ik ook nog een ouya black edition gewoon omdat dat ook een ondergewaardeerde machine is 😊

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 414214 op 22 juli 2024 16:26]

Anoniem: 278437 7 december 2016 16:15
Pebble core zag er zo goed en uniek uit! Ik hoop dat fitbit hier iets mee doet op korte termijn... :'(
Ik ook, maar vrees het ergste.
Op één of andere manier heeft Pebble me nooit kunnen bekoren met hun smartwatches. De foto die hierboven getoond wordt nodigt me niet uit om zoiets te kopen. Het lijkt wel speelgoed en persoonlijk zou ik het belachelijk vinden om met zo'n "speelgoed" aan mijn pols te lopen. Mijn voorkeur is altijd uitgegaan naar degelijke smartwatches (moto 360 2nd gen). Ook de mogelijkheden zijn te beperkt in vergelijking met mijn huidige.
Dat "speelgoed" is exact wat vele mensen wouden: Een smartwatch met e-paperscherm dat je niet iedere dag aan de lader moet hangen, met enkel nuttige functionaliteit, dus zonder speelzooi die het ding onnodig duurder maakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.