×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Onderzoek: Xiaomi is marktleider wearables

Door , 83 reacties

In het afgelopen kwartaal groeide Xiaomi uit tot marktleider op het gebied van wearables. Dankzij groei in de verkoop van goedkope fitnessbandjes wist de fabrikant een marktaandeel van 17 procent te halen volgens onderzoek.

Met zijn marktaandeel is Xiaomi in de afgelopen drie maanden Fitbit en Apple gepasseerd. Volgens onderzoeksbureau Strategy Analytics leverde Xiaomi 3,7 miljoen wearables, een stijging van 23 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De Mi Band van Xiaomi zou erg populair zijn in China.

Fitbit leverde 3,4 miljoen wearables, voor een marktaandeel van 16 procent, waar dat een jaar geleden nog 29 procent was. Apple zou volgens het onderzoek 2,8 miljoen Apple Watches hebben verkocht in het afgelopen kwartaal, een groei van 56 procent tegenover vorig jaar. Apple richt zich op de high-end markt en maakt meer marge op zijn wearables.

Wegens de sterke positie van Apple op de high-end markt en de komst van goedkope Chinese wearables zoals die van Xiaomi, verwacht Strategy Analytics dat Fitbit het nog moeilijker gaat krijgen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-08-2017 • 18:53

83 Linkedin Google+

Reacties (83)

Wijzig sortering
Wat me interessanter lijkt: marktaandeel naar omzet en marge. Marktaandeel bereiken door de markt te bestormen met goedkope wearables waar (bijna) niets aan verdiend lijkt te worden, geeft een vertekend beeld van de markt als geheel. Vermoed dan ook dat dan de verhoudingen (net als bij mobiele telefoons) geheel anders liggen. Heeft iemand bronnen om dit te onderbouwen? Ik ben wel benieuwd, gezien Apple de cijfers van deze productcategorie behoorlijk geheim houdt 😊
Reken maar uit, xiaomi verkoopt een mi band 2 voor 35 euri tegenover een apple watch met ongeveer 400 euro als minimumprijs. Kwa omzet zal apple heer en meester zijn in de wearables. Maar ik vind het wat raar dat fitnessbandjes en smartwatches onder dezelfde noemer wearables wordt gegooid. Die twee categorien mikken op verschillende doelgroepen en zijn zo anders in mogelijkheden.
In den beginne had je gelijk, Apple heeft zijn apple watch anders in de markt gezet dan Xiaomi de mi bandjes. Maar met de lancering van de apple watch 2 is de apple watch ook een fitness product geworden. De focus is bij apple toen behoorlijk om gegaan.
Statement van merijn86 blijft. Aantallen, omzet en winst van Apple zal zich hetzelfde gedragen als bij de smartphones: Niet de hoogste aantallen, wel de hoogste omzet en zeker de grootste winst.
Exclusiviteit verkopen is praktisch gratis. Ik blijf me eraan irriteren dat het werkt.
Exclusiviteit
De installed base van iOS is ongeveer 1 miljard. Google Android tegen de 2,5 miljard. (Ja, verhouding is anders dan de getallen die je altijd hoort over marktaandeel).
Klinkt toch niet als 'exclusief'...
ios is exclusief voorbehouden aan mensen die honderden euros voor een mobieltje belaten. tot android kun je goedkoper toegang krijgen.
Jammer dat de Apple Watch Als fitnessproduct erg onnauwkeurig is. Het feit dat ze fitness features toevoegen maakt het nog niet specifiek gericht op die doelgroep.

Er zijn wel apparaten die de 2 redelijk combineren (oa tomtom). Maar toch zie je vaak dat ze maar in 1 aspect excelleren. Of het is een uitbreiding van je smartphone met goede integratie (smartwatch) of het is gericht op fitness en health (wearable).

Tuurlijk willen fabrikanten graag vertellen dat hij product alles kan. Maar tot nu toe zijn ze vaak slechts in 1 onderdeel echt goed. Persoonlijk zou ik de 2 dan ook liever apart benoemd zien. Dat maakt de data veel interessanter.
Ik denk dat ondertussen de conclusie wel getrokken is: smartwatches zijn een niche met zeer beperkte houdbaarheid en legio problemen (zoals updatebeleid en batterijduur), en fitnesstrackers zijn al jaren succesvol onder een redelijk stabiele groep, en daar zitten groeimogelijkheden in, én ze hebben geen last van de problemen die een smartwatch wel houdt, omdat het iets is dat je een (korte) periode achter elkaar gebruikt.

Smartwatch wilde iets nieuws zijn in de zoektocht naar het volgende saleskanon, de use cases kwamen daarna. Fitnesstrackers zijn gewoon nu een stuk toffer geworden dan voorheen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 augustus 2017 13:31]

En welke markt? india en china zijn goed voor 2,5 miljard mensen en VS en de EUR zijn maar 800 miljoen mensen. Xiaomi is eigenlijk in de Eu niet officieel te koop. Apple is al sinds 2016 met de iphone niet meer de grootste in china.
Denk dat het marktaandeel in het westen van apple groter is. En dan door de grote bevolking in azie een marktaandeel wereldwijd gezien altijd wel hoger uit komt bij de fabrikanten die daar populair zijn.
Xiaomi komt in thuisland China niet eens voor in de top 5 qua mobiele telefoon verkopen. Apple is daar altijd tot recent de grootste geweest achter Samsung.
Volgens deze site
http://mashable.com/2017/...-smartphone/#Lmb4mutGF5qN
is het :
1. Oppo
2. Huawii
3. Vivo
4. Apple
5. Xiaomi
Wat bedoel je met officieel niet te koop?
De mi band 2 is gewoon veel beschikbaar in Nederland?
De bands zijn inderdaad wel te koop als ik het zo zie. Zelf heb ik een Mi3 gekocht al jaren geleden alleen niet in een winkel maar geimporteerd. Op die manier kan je alles wel krijgen. Om 3g te laten werken moest ik handmatig instellingen doen, en ik kan natuurlijk niet naar een winkel als er iets mee is. Met officeel bedoel ik dus dat Xiaomi europa nog niet al markt zag.

Na nog wat googlen , heel recentelijk:
"In Europe the company starts in Poland, Lithuania, Latvia, Estonia, Ukraine, Belarus, Russia, Hungary, Czech Republic, Slovakia and Greece.'"
zie:
http://en.miui.com/thread-693374-1-1.html
Ja dat is wel vaker als het aankomt op tech. Zo wordt Android ook altijd een op een met iOS vergeleken terwijl de verhoudingen in het high end segment (waar apple zich op richt en succesvol blijkt) juist heel anders liggen.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 4 augustus 2017 10:56]

Heb je concrete cijfers waaruit dit blijkt?

Je stelt namelijk dat iOS het in het highend sigment het beter doet dan Android.
Dus laat maar zien.

Qua omzet-winstverhouding zou je wel eens gelijk kunnen hebben, maar qua geleverde apparaten trek ik het in twijfel.

Ik kan me zo maar voorstellen dat highend android toestellen meer verkocht zijn dan de iOS-telefoons.
Alleen zal android verdeeld zijn over verschillende fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door jqv op 3 augustus 2017 21:44]

Je stelt namelijk dat iOS het in het highend sigment het beter doet dan Android.
Dus laat maar zien.
Nee hoor dat zeg ik niet.
terwijl de verhoudingen in het high end segment (waar apple zich op richt en succesvol blijkt) juist heel anders liggen.
Dan snap ik het ook niet ;-) Ik lees namelijk nogsteeds hetzelfde uit je opmerking als @jqv doet.
Er komt een tijd dat je niet meer voor dingen gaat betalen.

Je auto je TV zijn gewoon kosteloos. Echter het gebruik niet.

Dus installed based bepaald wie er gaan overleven en wie niet.

Als je app ziet zoals Notify & fitness for Mi band dan weet je wat je met een simpele fitness bandje nog keer kunt doen.
Behalve dat ik je toekomstbeeld niet deel, klopt het ook nog eens niet. Het doet er namelijk niet toe of je eenmalig betaalt of in kleine stapjes, het gaat om de uiteindelijke winst. Als Apple per maand op een gebruiker 4x zo veel winst maakt als de rest (omdat gebruikers bereid zijn meer te betalen door bepaalde meerwaarde) hebben ze ook maar 1/4de van het aantal gebruikers nodig om dezelfde winst te draaien.
Totdat iemand anders een product in de markt zet wat die meerwaarde ook heeft en er concurrentie komt in de smartphone-voor-rijke-digibeten markt :+
Weleens van schaalvoordeel gehoord?

Als jij telefoons kunt weggeven omdat je meer zult verdienen aan het gebruik er van vaag je juist een partij als Apple weg.

De enige vertraging is gewenning en gebruik van itunes en icloud.

Maar voor hoelang.. binnen een aantal jaren zal betaalde userbase afgenomen zijn dat content leveranciers het niet meer aantrekkelijk zijn en concurrenten import/overzet functies (tegen betaling) van data en muziek collectie.

Huidige business model 3 tot 4 keer mee vragen als retail/advies prijs tov werkelijke kosten is niet te handhaven.

350 euro aan kosten voor high end toestel weggeven is in theorie nu al mogelijk.
Huidige business model 3 tot 4 keer mee vragen als retail/advies prijs tov werkelijke kosten is niet te handhaven.
De kwartaalcijfers waren zojuist weer binnen, waar destilleer je deze waarheid uit? Of is een apparaat voor jou niet meer dan een hoopje losse onderdelen?
350 euro aan kosten voor high end toestel weggeven is in theorie nu al mogelijk.
Stuur me een PM'etje als je telefoons klaar zijn.
Wat denk je dat je nu allemaal al gebruikt zonder dat je het hebt gekocht? Of eigenaar van bent.

Kijk maar eens in je meter kast en in de muren van je huis.

Je telefoon die je nu in je "bezit" denkt te hebben, is iets waar je over b.v. 10 jaar niets meer aan hebt, dus feitelijk ben je niet de eigenaar van je telefoon maar huur je gebruiksrecht.....

ps: uit kwartaal cijfers kun je niet halen wat percentage van winst is t.o.v. omzet.
Multinationals en zeker een Apple doen een "Double Irish met een Dutch Sandwich".

Los hiervan zal elke DGA je kunnen vertellen dat je winst zo laag mogelijk wil houden ivm vennootschapsbelasting.

zie ook: http://de-aanslag.nl/them...h-met-een-dutch-sandwich/

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 5 augustus 2017 00:56]

Natuurlijk ken ik schaalvoordeel. En nog steeds is dat niet relevant voor je opmerking. Dat schaalvoordeel verandert niet wanneer je telefoons nou gratis krijgt of moet kopen. Als niemand meer iPhones koopt is dat ook weg. De userbase is in beide gevallen net zo groot, alleen komt het geld op een andere manier binnen.

Je opmerking over meer vragen voor high-end is gewoonweg incorrect. Het gebeurd nu al met bijna iedere high-end telefoon (er zijn androids die meer kosten dan iPhones) en toch worden ze verkocht. Klanten betalen wel voor kwaliteit. Blijkbaar vind jij de meerwaarde van een iPhone de prijs niet waard, maar velen zij het daar niet mee eens, wat uit de verkoopcijfers blijkt. En die waardering verandert niet als je m gratis krijgt.
Er komt een tijd
Daar hebben we NU niets aan.
Heb zelf een Mi Band 2 en die bevalt me erg goed. Accu gaat lang mee en stappen lijken nauwkeurig te worden geregistreerd. Hartslag meter is manueel te starten en kan met een app van derden ingesteld worden op een timer, dit heb ik alleen nooit goed werkend gekregen. Misschien met m'n nieuwe telefoon wel maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
ik heb zelf de Mi Band 1 Second Edition, werkt prima.

Hoe zit het met Mi Band 3 ? veel rumors maar eigenlijk niets van Xiaomi..
Xiaomi heeft onder de naam van (of in samenwerking met, is maar net hoe je het ziet) Amazfit een tijdje geleden de Pace smartwatch uitgebracht. Zie https://tweakers.net/pric...it-pace-zwart-(rood).html.
De Amazfit is een sport horloge, de Miband is een fitness tracker.

En ik heb een Mi Band 2 voor 16 euro gekocht, de Amazfit kost ongeveer 100 euro.
Dat is dus niet echt een Mi Band 3.

Ik denk dat de Mi Band 3 dichter bij de Gear Fit zal komen te liggen qua features.
Ik gebruik hem zelf ook. Het mooie is ook dat ze hem mooi betaalbaar hebben gehouden. (+-25 euro) Hij doet niet enorm veel, maar wat hij doet, doet ie goed.
Vind het maar een beperkt apparaat, mja wat wil je ook voor die prijs. Ligt ook een beetje aan je verwachtingen denk ik. Ik dacht datvik ermee kon hardlopen zonder mobiel, dat kan je dus vergeten
Om hard te lopen zonder mobiel heb je ook geen MiBand nodig hoor. Gewoon schoenen, broek en shirt aan en lópen! :)
Zelfs kleding is niet nodig om te gaan hardlopen :+

Maar de Xioami band 2 is wel een beperkte fitness tracker. De getelde stappen is meer een indicatie en de afstand klopt voor geen meter (tenminste in mijn geval). Gelukkig had ik ook geen top verwachtingen van een 20 euro device, voor die prijs is het gewoon een leuke gadget. Ik gebruik hem zelf voornamelijk om notificaties door te geven.
De Mi Band 2 is erg goedkoop, simpel, goed design en toegankelijk. Doet het goed. Alleen soms bij (oudere?) mensen waar de aders niet goed te zien zijn, lijkt hartslag meten niet altijd makkelijk te gaan.

Weet iemand wanneer de Mi Band 3 komt? Ben wel benieuwd.
Vreemd.. met die van mij kan ‘t wel. Hij registreerd gewoonweg alles zonder telefoon erbij.
Om de gegevens naar je mobiel te syncen zal je hem weer even moeten koppelen met bluetooth!
Ook gps...? Wat is "alles"?
Tuurlijk geen GPS want dat ondersteund de Mi band 2 niet. Dan heb je het verkeerde product gekozen. Maar qua metingen kan “alles” dus gewoon zonder mobiel.

Hartslag, stappen & bv wekkerfuncties.
Voor je fitness data hoeft je phone niet gekoppeld te zijn, hij slaat een flinke tijd aan data op zonder te syncen.
Voor notificaties etc moet je telefoon uiteraard wel in de buurt zijn.
Dan heb je je volgens mij nog geen nanoseconde ingelezen. Een autonome GPS-band voor een lousy 12 euro (ja dat zijn de prijzen waar hij met even zoeken steevast voor te vinden is) is ook niet realistisch.
Je kan prima hardlopen zonder telefoon, zoals ook door CIS beschreven wordt.

Het apparaat laat de basis netjes zien, de rest vind je in de app.
Hier ook één samen met mn RN4X en de Miband tools een goede combo, de constante hartslagoptie (en die om de 2 min) en melding verduidelijking werken prima bij mij. Voor de tijd gebruik ik mijn Seiko Presage SSA305J1 toch liever.
Ik gebruik notify & fitnes voor miband en werkt probleemloos. Ik heb de betalende versie maar normaal moet je alles ook in de gratis versie kunnen gebruiken.
Met Mi Band Tools (Android) werkt dat perfect. Die houdt continu je hartslag bij. Geeft overzichten van de laatste 2 uur (zeer gedetailleerd), vandaag (per uur gemiddeld), de afgelopen dagen, deze week en deze maand. Plus dat je de metingen zelfs per stuk kunt bekijken.
Is sowieso een must, deze app. Maakt dat je veel meer kunt doen met de band dan met de standaard app.
En net zoals met de smartphone, tablet en pc markt pakt Apple waarschijnlijk 90% vd winst. Marktaandeel is leuk, maar als je er niets aan verdiend is het op lange termijn niet rendabel...
Zo zie je ook dat veel van de bedrijven die voor volume gaan later proberen de prijs op te schroeven wat maar soms werkt (One plus). Het is echter wel een goede strategie om je product bekend te krijgen en van de tientallen Aziatische telefoon fabrikanten is deze en Huawei degene die we kennen.
Dat is ook de manier hie Samsung in de markt is geraakt. In tijden dat Nokia heer en meester was kwa verkoop aantallen zag je Samsung als fabrikant van goedkope toestellen. Gaande weg hebben ze zich op gewerkt tot 1 van de markt leiders. Dat anderen dit nu opnieuw proberen is niet meer als normaal.
En uiteindelijk levert het ze 13% vd winst op waar Apple 83% pakt: http://www.androidauthori...ng-profits-q1-2017-777468

Het is zeker een strategie, maar wel een die alleen slaagt bij de echt grote spelers en bij smartphones alleen bij Samsung geslaagd is. De rest krijgen wat kruimels of draaien verlies.

Wat dit overigens vooral aantoont is dat mensen best bereid zijn extra te betalen voor kwalitatieve producten (Samsung haalt hun winst ook alleen uit de high-end modellen). Het verbaast mij dan ook dat mensen hier voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten als bv OPO de prijzen verhoogt...
Dat komt ook omdat Samsung compleet niet op winst inzet. Ze zetten in op omzet en marktaandeel, zonder verlies te draaien, waarbij ze zoveel mogelijk mensen over proberen te halen early adopter te spelen en hun R&D kosten te betalen door een duur topmodel te kopen.

Apple heeft als doel de hoogste winstmarge te realiseren. Hoe kleiner hun marktaandeel, hoe exclusiever het product, hoe meer men ervoor wil betalen. Ze hoeven niet veel te innoveren, ze blijven nog wel 10-20 jaar drijven op de innovatie die tijdens de laatste incarnatie van apple-jezus heeft plaatsgevonden. Nu is het een kwestie van het goede image behouden.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 4 augustus 2017 13:14]

Het probleem wat ik eigenlijk ervaar is dat bijna geen enkele sport app op de telefoon (strava/runkeeper/etc..) werkt met xiaomi producten.
De Xiaomi Amazfit Smart Watch lijkt mij erg aantrekkelijk als vervanger van de Mi Band, zelf heb ik momenteel de volgende producten van Xiaomi in gebruik en ben ik erg tevreden:
  • Xiaomi Redmi Note 3 Pro (LineageOS)
  • Xiaomi Mi Band 1
  • Xiaomi Bluetooth Portable Speaker
  • Xiaomi Bluetooth Earphone
Echter samenwerking met andere software zoals bovenstaand genoemd vind ik wel een erg gemis en hoop dat dit in de toekomst nog gaat veranderen.
Bij mij werkt Runtastic WEL Fantastic op Miui(Xiaomi.eu op Note3Pro,Note4Pro,MI5,Mi Max) :*)
Ja dat wel maar niet samen met de Xiaomi Mi Band of de Xiaomi Amazfit.
Mocht dit wel zo zijn dan hoor ik dat graag uiteraard.
Op mijn telefoon werkt de Mi Band 2 prima samen met Runtastic. Hiervoor gebruik ik wel een 'tussen' app: Mi Heart rate continuous monitoring.

Weet iemand of er een IOS versie/alternatief is voor "notify & fitnes"?
Offtopic:
Ik ben benieuwd waarom je LineageOS gebruikt i.p.v Xiaomi.eu rom. Zie het regelmatig langskomen maar ben benieuwd naar de voordelen ten opzichte van Xiaomi.eu.

Iets meer on topic:
Helaas zie je wel vaker dat in europa gebruikte apps/software niet allemaal even goed worden ondersteund door de chineze producten. Voornamelijk omdat ze zich eigenlijk ook niet zo zeer op onze markt richten. Xiaomi is dan wel langzaam aan het uitbreiden en daarom verbaasd me het eigenlijk wel dat ze runkeeper niet ondersteunen op hun Mi Band.
IK ben geen fan van de MIUI ROM. Heb wel in het verleden een jaar op de Xiaomi.eu ROM gedraait maar LineageOS is meer stock Android en krijgt mijn voorkeur.

[Reactie gewijzigd door ReTechNL op 4 augustus 2017 16:17]

Hmmm, misschien maar gewoon eens proberen en ervaren dan :)
Die verdienen dat gewoon.Ongekende prijs/kwaliteit in al hun producten _/-\o_
Dit is natuurlijk een categorisering van niets.

Je moet bandjes niet vergelijken met horloges.

Een cockring is ook een wearable, maar die valt toch echt in een ander segment.
Wat een complete waanzin dat de simpele bandjes van Xiaomi in 1 adem worden genoemd met zoiets als een Apple Watch, dit tot 1 category wordt gebombardeerd en vervolgens “marktleider” wearables is. Laat ze dit even rap opdelen in relevante subsegmenten als dedicated fitness trackers en smartwatches. Het lijkt de omgekeerde ondernemers succes award aflevering van rambam wel!
Marktleider heeft ook nog zoiets in zich als toonaangevendheid. Dat ben je simpelweg niet als je domme fitnesstrackers op de markt dumpt voor een flut prijs.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 4 augustus 2017 07:57]

Heb zelf de mi band 2 en ben daar heel tevreden over. Echter ben ik mij aan het orienteren op een smartwatch en ik zie toevallig dit voor bij komen van Amazfit (xiaomi) ziet er wel lekker strak uit
Xiaomi Huami Amazfit Bip BIT PACE. Over een paar weken komt hier een engelse update voor uit.
Ik mis mijn pebble nog dagelijks, maak eens een mooie vervanger.
Ik heb dit project gesteund. Met versie 1 & 2 hebben ze al erg mooie smartwatches neergezet dus het is allemaal best veel belovend.

Ticwatch S & E: A Truly Optimized Smartwatch, via @Kickstarter https://www.kickstarter.c...ruly-optimized-smartwatch
Dat is geen vervanger voor Pebble, want de accuduur is slechts 2 dagen. Bij Pebble was dat minimaal 7 dagen.
Ik ben uiteindelijk overgestapt naar de Amizfit Pace (financieel ondersteunt door Xiaomi). De accu gaat ongeveer 5 dagen mee, de smartwatch kan tegen een stootje + water, maar helaas zijn er geen apps beschikbaar en daarin mis ik hetgeen waarin het net geen goede vervanger is van een Pebble.
Ik had een Pebble 1 (was kickstarter Backer van het eerste uur) en een Pebble Steel.
Batterij was idd erg fijn maar 7 dagen haalde ik dan ook weer niet. Eerder 4 a 5.

Vind de batterij van de huidige horloges verder niet echt een probleem trouwens, het leek mij op voorhand ook een probleem toen ik de Pebble nog had maar nu ik een Gear S3 bezit valt het allemaal wel mee, 2 dagen is eigenlijk best prima. Ik laad hem tijdens het douchen altijd even bij en hij is zo nooit leeg.
Leuk ding om te zien. Leuke prijs.
Je weet alleen niets over de software, behalve dat het AndroidWear 2.0 is. Hoe is de app op je telefoon? Veel van dat soort software is nogal brak. En wordt alles ondersteund wat ik zoek? Sleeptracking, alarms, 24/7 hartratemonitoring, zinvolle statistische gegevens, liefst ook op de pc te raadplegen / exporteren, koppeling met RunTastic / RunKeeper, enz.
Omdat het android wear is weet je dat juist wel. Alle android wear apparaten werken het zelfde op het gebied van software en ondersteuning voor apps enz. Dat is juist een van de pluspunten.
Wanneer komt de miband3 eigenlijk?