Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analistenbureau: leveringen smartphones dalen flink door gebrek aan 'wow'-factor

Het aantal geleverde smartphones in de laatste maanden van 2017 daalde met negen procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016, zo heeft analistenbureau Strategy Analytics berekend. De daling is te wijten aan China, waar veel minder mensen smartphones kochten.

Veel mensen in China stelden de aankoop van een smartphone uit, omdat ze langer met hun toestel willen doen en omdat er geen modellen met 'wow'-factor zijn, claimt Strategy Analytics. De daling komt vooral voor rekening van fabrikanten buiten de top vijf; in de categorie Anderen daalde het aantal leveringen volgens het analistenbureau met 22 procent.

Strategy schat dat de leveringen van Samsung-smartphones daalden met 4 procent, terwijl die van Apple met 1,2 en die van Huawei met 8,6 procent omlaag gingen. Xiaomi was de enige fabrikant in de top vijf die meer toestellen leverde; de stijging bedroeg maar liefst 86 procent.

Over het hele jaar gezien liet de smartphonemarkt nog wel een kleine groei zien. In totaal schat Strategy dat fabrikanten in een jaar tijd meer dan anderhalf miljard smartphones leveren.

Door

Redacteur mobile

161 Linkedin Google+

Reacties (161)

Wijzig sortering
Ik heb zelf het beeld dat bepaalde innovaties zelfs remmen in de aankoop van een nieuw toestel. Zo zijn er nog maar amper 'kleine' toestellen met een scherm van 5" te krijgen. Ik ken genoeg mensen die 5" al erg groot vinden en bewust hun toestel aanhouden omdat de nieuwe alternatieven altijd groter zijn. Ook 18:9 moet je maar liggen, zo heb ik een Redmi 5 gehad en ik had het gevoel een chocoladereep in mijn hand te hebben en het toestel kantelde steeds voorover als ik het met 1 hand wilde bedienen.

Dus op zoek naar een klein toestel zonder 18:9 verhouding voor een fatsoenlijke prijs. Niet te vinden waardoor ik automatisch geen nieuwe telefoon koop.
Zo zijn er nog maar amper 'kleine' toestellen met een scherm van 5" te krijgen. Ik ken genoeg mensen die 5" al erg groot vinden en bewust hun toestel aanhouden omdat de nieuwe alternatieven altijd groter zijn.
Dit heb ik nooit begrepen inderdaad, al die gigantische telefoons.
Mijn S7 is in de hand van mijn vriendin meer een phablet, en zit met haar iPhone SE te wachten tot er iets vergelijkbaars nieuws uit komt met een soortgelijke formfactor want ze blieft al die grote dingen gewoon niet.

Die resolutie race vind ik nog zo'n dingetje. Die pixeldichtheid is voor zo'n VR bril wellicht tof maar als ik op mijn S7 switch tussen Full HD en Quad hd zie ik amper verschil en vraag me af wat ze aan batterij hadden gewonnen als ze er gewoon een full-hd scherm in gedaan hadden.

Edit: Ik heb hem zelfs op HD (720p) gezet zie ik nu.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 2 februari 2018 08:48]

Ik ook. 720p. Ik kan het verschil amper zien. :)
Ik denk de meesten en vervolgens betaal je wel voor een duur scherm met mega resolutie. Blijkbaar verkoopt het beter en gebruikt zo goed als niemand het in de praktijk. Sterker nog, Samsung zet standaard de resolutie lager om de batterij te sparen.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 2 februari 2018 10:42]

Ik vermoed dat de hogere resolutie minder bij draagt aan de kosten dan het feit dat OLED gebruikt wordt bij de high end Samsung toestellen (en dat heeft zeker meerwaarde). Ik vind het gebruik van OLED het grootste verschil. Voordeel is wel dat een stuk dotje niet zo op zal vallen.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 2 februari 2018 14:46]

Klopt. Het IS een mooi scherm. Oled is echt mooi. 720p Is voldoende, Oled is een must.
Ik vind het verschil mager in de praktijk ja. Al heb ik dat ook gedaan omdat ik geregeld een game open heb staan. Volgens mij scheelt het nog wel wat als er maar 50 procent van de pixels gerendered hoeft te worden.
Ik ben vanaf de lumia 920 naar de Moto G5 plus gegaan. Ondanks dat ik op de 920 de pixels al niet meer kon onderscheiden, is de hogere pixel dichtheid wel aangenaam. Vooral tekst ziet er net wat strakker uit.

Scherm is amper groter, alles kan net weer wat kleiner en ik heb nu ook een heel stuk meer screen real estate.

[Reactie gewijzigd door batjes op 2 februari 2018 12:51]

Als je niet aan IOS verkocht bent: Xperia xz1 compact is 400 euro bij de Duitsers :)
Ik probeer Apple al een tijdje weg te propageren maar ze is grafisch ontwerper doet dat dus op macs en heeft al iPhones sinds dag 1...
Geen beginnen aan. :)

Die phone heb ik inderdaad als optie gegeven. Evenals Samsung A3 range. Geen sigaar. :(

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 2 februari 2018 10:04]

Waarom zou je dat weg willen propageren? Als zij een iPhone wilt is dat meestal een persoonlijke keuze. Andersom natuurlijk ook.

Ik probeer juist mn moeder naar iPhone te laten gaan (mn pa is al gelukt :+ ), omdat ze nu een moto G 2e gen heeft, en een pixel is te duur / groot. Die moto kan bijna nix meer, staat al vol met maar een par kleine apps geinstalleerd. Overgaan naar bijv. Samsung gaat ook gedoe geven, en een iPhone heb ik toevallig nog liggen (anders ook te duur natuurlijk).

Mn zusje heeft een Samsung A5 gekocht gister, onder de 300 en ook prima telefoon, maar waarschijnlijk te groot voor je vriendin dan, ik weet even niet hoe groot die is.
Zijn vriendin is 1 58 cm en weegt 61 kg.
Oké goed om te weten. Hoeveel glazen alcohol drinkt ze per dag? Zit met de rijrichting mee of er tegenin in het openbaar vervoer? Wat is haar voorkeur merk benzinestation?
Dat zou ik allemaal niet weten. Ik vond het al bijzonder dat Qlusivenl over de grootte van andermans vriendin begon.
Gewoon de 5de gen moto G aansmeren. Voor 200-250 euro is dat toch goed genoeg?
Waarom zou je dat weg willen propageren? Als zij een iPhone wilt is dat meestal een persoonlijke keuze. Andersom natuurlijk ook.
Het was natuurlijk een grapje, al geloof ik oprecht dat je een zeer soorgelijke ervaring kan krijgen zonder de "apple belasting" te betalen in de vorm van zo'n veel te duur toestel.
Ik zie oprecht de appeal niet * van die iPhone die ze heeft ten opzichte van mijn Galaxy.

(* niet meer, vroeger toen android nog niet zo polished was was dat allicht een ander verhaal)
Security en long term updates.
Moet dat toestel nog wel een beetje draaien... meeste toestellen zijn na 2/3 jaar wel een beetje uitgeklapt en daar vormt een Apple device echt geen uitzondering op.
Op 720p merk ik vaak dat je geen individuele pixels kan onderscheiden, maar dat het totaalplaatje een beetje wazig lijkt. Ik heb een tijdje geëxperimenteerd met de resoluties en kwam erachter dat 1440p vrijwel niets uitmaakte voor de batterij, dus hier altijd QHD :)
Er is een marginale wazigheid idd. En er zijn tests op YouTube die hetzelfde testen door het scherm gewoon aan te laten op verschillende resoluties met een timer er naast. Maar dat vind ik nogal kort door de bocht. Dat een resolutie bij een min of meer statisch beeld niet zo veel doet geloof ik direct maar hoe verhoudt zich dat bijvoorbeeld in een game. Neem even een game zoals Pokémon waar continu een nieuw complex beeld gerendered moet worden.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 2 februari 2018 15:58]

Bij het lezen van kleine letters kan het verschil tussen 720 en 1080 toch wel significant zijn, op een scherm van rond de 5". Voor als je b.v. een PDF hebt die geen tekst-reflow heeft. Of een webpagina. Die kun je dan zover uitzoomen dat je de hele breedte van de pagina in beeld hebt; met 720 kun je dan echt de letters niet meer goed onderscheiden, maar met 1080 wel. 1440 heb ik geen ervaring mee.
Juist, en vergeet de 3.5mm plug niet. Het voelt echt als een achteruitgang om een toestel te kopen waar ik m'n koptelefoon niet meer mee aan kan sluiten.
Zelf ervaar ik ook dat de kwaliteit van de toestellen een reden is, mijn eerste 4 Android toestellen werden na anderhalf jaar vervelend traag, waardoor ik maar een nieuwe kocht. Mijn huidige telefoon doet na anderhalf jaar nog precies wat ik ervan verwacht. En gezien de killerfeature uitblijft, waarom zou ik een nieuwe kopen?

Wat mij tevens opvalt is dat fabrikanten nauwelijks nog experimenten: 7 jaar terug (2011) hadden we nog smartphones met ingebouwde beamers, 3D schermen en uitschuifbare toetsenborden. Allemaal geen groot succes, maar het was er wel.

HTC Evo 3D, uit 2011: https://www.gsmarena.com/htc_evo_3d-3901.php
Samsung Beam, uit 2010: pricewatch: Samsung i8520 Zwart
HTC Desire Z, 2010, pricewatch: HTC Desire Z Grijs

[Reactie gewijzigd door kipppertje op 2 februari 2018 09:19]

De Desire Z, dat was toch wel zo'n verschrikkelijk fijn toestel! Daarvoor ook de HTC Touch Pro 2 gehad. Heerlijk!
Die HTC Desire Z was echter een top toestel. Als die opnieuw uit zou komen maar dan met high end specs zou ik direct mijn Oneplus 5 dumpen en dat ding kopen!
Absoluut waar!
Mijn vrouw heeft niet veel met smartphones, maar ze blijft haar Lunia 520 houden omdat die overal netjes in past. Heb nog een 735 liggen die ze mag gebruiken. Wil ze niet: te groot.
En ik vind mijn Honor 9 eigenlijk ook te groot.
Dochter heeft ook een 2dehands iPhone 6 gekocht omdat die nog net past.
Waar past die dan zoal in?
Het telefoon vakje in haar handtas.
En in haar hand.
Haha, idd, ik ken mensen die hun iPhoneSE koesteren en hopen dat die nog heel heel lang mee gaat. Ik hoef nu ook geen nieuwe telefoon want ik wil per se de vingerafdruk scanner aan de voorkant en een gat voor m'n koptelefoon, ik hoef geen ultra kleine bezels (ik heb nu een hoesje waardoor ik met mijn huidige bezels al lastig menu's van de zijkant het scherm in swipe).

[Reactie gewijzigd door teek2 op 2 februari 2018 08:38]

Je kunt toch nog gewoon een nieuwe kopen als de vorige versleten/kapot is? Het is niet dat ze uit de handel zijn. Hoogstens voelt het voor velen vreemd dezelfde telefoon nog eens te kopen.

Maar als het werkt, werkt het.
Check! De enige opties hier (want ik wil nog wel een beetje fatsoenlijke foto's kunnen schieten) zijn de iPhone SE en een Sony Compact, maar beiden zijn gewoon duur.
Ikzelf ga nog niet over naar een nieuw toestel omdat, als ik een toestel ga kopen, het een audio jack moet hebben en het moet uitbreidbaar zijn met een externe sd-card en als het scherm dan zo groot mogelijk moet zijn (wat nu de trend is met randloze schermen), dan moet het ook goed randloos zijn.

Ik wil niet een scherm waarvan een stukje niet bruikbaar is want daar zit een camera en andere sensors (looking at you apple).

En die 18:9 is ook niks voor mij want dan heb je weer zwarte balken aan de zijkant wat ik visueel storend vindt.

Oh, en de vingerafdrukscanner moet onderin de telefoon zitten en niet op een rare plek op de achterkant.

Dus nog even een generatie of 1 a 2 wachten.
Ligt er natuurlijk aan wat je een fatsoenlijke prijs vind, alleen de xz1 compact sluit wel aan bij jou wensen?
Ik noem een groot scherm geen innovatie. Begrijp mij niet verkeerd; ik ben echt heel erg blij dat Samsung de trend heeft gezet met grotere schermen. Zelf wil ik absoluut niet onder de 5".

Ik denk niet dat grote schermen het gebrek aan innovatie remmen maar juist aantonen.
Apple was jarenlang alleen verkrijgbaar is kleine formaten. iPhone kopers maakten steevast andere merken belachelijk omdat je een rugzak nodig hebt voor de grotere formaten.
Maar nadat je Apple steeds duidelijker zag worstelen met innovatie zijn ze overstag gegaan en grotere schermen gaan verkopen.

Innovatie is tegenwoordig meer van hetzelfde. Dat noem ik geen innovatie.
Meer pixel, meer inch, meer snelheid. Dat alles is maar nuttig en innovatief tot op zekere hoogte.
Xperia XZ1 Compact...
Kijk, dat heb ik dus ook dat probleem met 18:9 beeldverhoudingen, te smal en chocoladereep. 1 bedrijf doet 18:9 en de rest volgt, lijken net schapen. Ik zou zelf graag minstens een 6.5" telefoon en 16:10 en dat is vast nergens te krijgen/zoeken? Nu 2 jaar en 2 maanden mijn Huawei P8 Max en dat is al nogal want mijn BB9900 en Samsung S4 hebben dat nooit lang gehaald.

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 2 februari 2018 12:46]

Vorig jaar een nieuwe telefoon gekocht en wilde perse kleiner dan 5" en de keuze was beperkter dan ik ooit heb ervaren inderdaad. Ik haat 5 inch of groter. :P
Er zijn zo veel mensen die zeggen inderdaad het scherm ze te groot is,
Maar veel mensen proberen de nog niet eens een groter scherm,
En die mensen die het wel doen er wel aan wennen en uit eindelijk het wel fijn vinden.
Dus ik vindt dit wel een goed argument, maar dan moet ik erbij zeggen dat veel mensen nog niet eens groter proberen.
Ik toch niet.
Had hiervoor een Lunia 735 4,7": ging net in 1 hand vond ik.
Heb nu een Honor 9 5,15": leuk, maar net te groot. Kan ik niet met 1 hand bedienen, krijg ik niet in mijn sport broek, vind ik groot in mijn broekzak.
Neen, grotere telefoons zijn echt niet mijn ding.
Ik heb er niets op tegen dat anderen een grote telefoon willen hebben, maar geef mij ook nog wat keuze aub.
Xiaomi Redmi 4X voldoet m.i. aan je eisen.
Die heb ik ook in gebruik :)
Het klopt naar mijn mening inderdaad dat qua echte innovatie de laatste tijd weinig vooruitgang geboekt wordt. Grotere schermen, hogere resolutie, smallere toestellen, langere batterijduur, noem maar op. Allemaal wel mooi en wel maar dat geeft inderdaad niet onmiddellijk dat wow-effect dat ik vroeger had bij smartphones.
Is het ook niet absurd voor een product om altijd een wow-factor te hebben? Magnetrons zijn bijvoorbeeld ook niet constant vernieuwd met meer functies, en gaan zomaar 5-10 jaar mee; op een bepaald moment mag praktisch nut volgens mij de boventoon gaan voeren boven nieuwe gimmicks en gadgets.

Laten we niet vergeten dat het hier vooral gaat om het voordeel voor aandeelhouders: mensen zo gek houden om elke 1-2 jaar een nieuw toestel te halen. Voor consumenten vind ik het juist erg positief dat een telefoon van een paar jaar oud, of eentje uit het midden- of zelfs ondersegment, tegenwoordig voor velen prima kan volstaan. Met nog wat langere software-ondersteuning en vervangbare batterijen zou de levensduur nog langer kunnen. Dat vind ik persoonlijk een beter streven dan constante wow-factor.

Natuurlijk, als er een echt wezenlijke verbetering te realiseren is dan ben ik daar niet tegen. Maar vernieuwen om het vernieuwen, en het alsmaar verhogen van inmiddels bijna arbitraire specificaties, dient vooral voor het aanzetten tot overmatig consumptiegedrag.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 2 februari 2018 16:30]

Een magnetron vervang je omdat deze stuk is of omdat ze niet meer goed schoon te krijgen is. Vooral combi-magnetrons hebben daar een handje van omdat het grill element in de weg zit om het 'plafond' goed schoon te krijgen. Defecten en hygiëne zijn heel rationele beslissingen om zo'n apparaat te vervangen.
Alles kan je schoonmaken........het is meer laks en lui om te poetsen.
Ik gebruik thuis nog dagelijks een magnetron uit het begin van de jaren '90 (ik schat 1990 of 1991)!
Is één keer, na een jaar of 3 defect geweest, sindsdien blijft hij maar gaan...
Jij noemt het slechte innovatie maar ik vind het wel heel fijn (jij misschien ook), ik heb een OnePlus3, gekocht mid 2016. Maar ik vind het gewoon nog een heerlijke foon. Hiervoor had ik vaak na 2 jaar het gevoel dat de foon traag werd, dat de camera slecht was vergeleken met de concurrentie. Dat heb ik nu helemaal nog niet na 1.5 jaar. Ik zie mezelf hier nog wel minstens 2 jaar mee doen. Sterker nog, ik zie nu zelfs helemaal nog geen reden om een nieuwe telefoon te kopen aan de horizon, dat heb ik nog nooit echt zo ervaren. Misschien kies ik er zelfs wel voor straks om ipv een nieuwe foon een nieuwe batterij te kopen, door de 6GB ram weet ik dat ik nog wel even vooruit kan. Ik denk dat mensen met een Samsung dat nu trouwens ook wel zo ervaren hoor. Alleen zou het kunnen dat mijn OP3 wat sneller blijft door de kale Android (of in mijn geval LineageOS.) Wat ook flink helpt met een langzaam slechter wordende batterij is dat je tegenwoordig je smartphone in 20 minuten weer voor een halve dag kan bijladen.

@ hieronder: Idd, geld ook voor miin MBP uit lente 2011, ssd erin, meer ram en hij is als nieuw. Het nieuwe model kan niet eens meer open dus eveneens alleen maar achteruitgang (op het scherm na, imho natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door teek2 op 2 februari 2018 09:43]

Precies, zoals je in pentium 2 tijd elke 2 jaar eigenlijk een nieuwe pc wilde, is voor mij nu ook die drang weg. Ik heb een i5 van de 4e generatie, nu al zo'n 4 jaar en ik zou niet weten waarom up te graden. Zelfde geldt of gaat steeds meer gelden voor telefoons.
Sterker nog; ik heb twee laptops met een mobiele i3 en i5 uit de 2e generatie die rap genoeg zijn voor de taken die ik er mee uitvoer. Wel met 8GB RAM en SSD's, maar die upgrades waren zinvoller en vele malen goedkoper dan nieuwe laptops aanschaffen.
Maar heb ik al die nieuwe innovaties wel nodig?
Ik heb me vorig jaar een nieuwe smartphone aangekocht, en voordat ik tot aankoop overging, heb ik in de pricewatch toestellen aan het vergelijken geweest.
Zaken die voor mij belangrijk waren : een lange batterijduur, bluetooth (ivm connectie met de wagen), maximum grootte (geen phablet), 4g en 5GHz verbinding, liefst uitbreidbaar geheugen, en dan natuurlijk wat je van een smartphone kan/mag verwachten qua functionaliteit zoals bellen, sms'en, mail en beetje surfen. Weinig toeters en bellen bij mij dus.
Het "nieuwe" dat ik momenteel wel kan appreciëren is de vingerafdrukscanner, dit had mijn vorig toestel niet.
Het design van de Samsung S8 vind ik wel echt een wow factor hebben, echt een prachtig apparaat waarmee Samsung (naar mijn mening) Apple ook op design gebied voorbij is. Maar op het gebied van functionele ontwikkeling staat het idd behoorlijk stil.
Sommige ontwerpdingen staan me zelfs tegen
Wat moet ik met gebogen schermranden?
Sneller kapot, duur te vervangen, je kan ook niet meer makkelijk je batterij vervangen, toestel wordt er duur van en t lijkt.me alleen maar onhandiger beeld.
De S8 is inderdaad ongeveer de mooiste telefoon van alle androids. Dat apple gebruikers de X met de kin en dropveter mooier vinden komt omdat ze denken dat apple status uitstraalt.
Nee, dat komt omdat smaak persoonlijk is.
Dat is zeker zo. Maar hoe vaak lees je in het Apple geruchtenhoekje niet dat mensen direct roepen dat ze dat toestel moeten hebben? Dat is puur kuddegedrag omdat de 'gelekte' informatie extreem summier is.
Ik heb nog nooit mensen voor een winkel zien bivakkeren om de nieuwste Android telefoon aan te kunnen schaffen. Zo'n pathologische drang om maar één van de eersten te kunnen zijn met een nieuwe iPhone ... Ik heb het nooit begrepen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 2 februari 2018 15:40]

Zo'n pathologische drang om maar één van de eersten te kunnen zijn met een nieuwe iPhone ...
Maar dat is het ook, het zit tussen de oren. Even, kortstondig het middelpunt zijn met de nieuwe iPhone of welk merk dan ook. Die kick. Moet je natuurlijk wel mensen hebben om 'm aan te kunnen tonen en dan ook nog mensen die het interesseert.
Tot op zekere hoogte. Bij iphone x vs S8 is het heel duidelijk wie de winnaar is. Het is een beetje als een toyota vs aston martin. Niks mis met een toyota maar echt mooi zijn ze niet.
Toyota was iphone :)
Met de motor van aston martin dan.
En die aston martin met een motor van toyota. :) :) :)
Zoals eerder gezegd, smaak is persoonlijk.
Het klopt naar mijn mening inderdaad dat qua echte innovatie de laatste tijd weinig vooruitgang geboekt wordt. Grotere schermen, hogere resolutie, smallere toestellen, langere batterijduur, noem maar op. Allemaal wel mooi en wel maar dat geeft inderdaad niet onmiddellijk dat wow-effect dat ik vroeger had bij smartphones.
Met "echte innovatie" bedoel je "zichtbare innovatie". er is innovatie genoeg, maar als gebruiker merk je het niet of nauwelijks.
Mischien in aantallen, maar de echte groei zit in “dure” innovatieve smartphones. Kijk maar naar de iPhone X. Het middensegment (Android) heeft het lastig want daar is een race to the bottom gaande; minder omzet per telefoontje en een Red Sea van concurrerende chinese prijsvechters. Premium is waar de groei nog zit.
geloof ik niet. Apple meld in de cijfers van gisteren ook dalende aantallen. Xiaomi stijgt juist met 86% en dat is degene met budgettelefoons van zeer hoge kwaliteit. Daar zit de groei. Erg goede telefoons hoeven niet veel meer te kosten
Dalende aantallen was voornamelijk omdat deze earnings periode 1 week korter was dan de vorige, indien we een week extra tellen (Apple verkoopt miljoenen per week), dan komen we hoger uit. Simple math, staat ook vermeld in het earnings rapport.
Aaaah, dus in verband met die ene week minder heeft Apple de productie van de iPhone X moeten halveren? Dat verklaart een hoop.
Verklaart een hoop? Wat is jouw bron dan? Een paar vage berichten van beursanalisten? Die zeker niet belangeloos zijn tov de prijs van de aandelen?
Prachtig: eerst shorten en cashen en vervolgens op het lage punt voordat de resultaten bekend worden gemaakt, weer kopen.
Als je de guidance bekijkt van q2, dan zie je weer een stijging van zo een 15% tov q2 vorig jaar. En apple haalt altijd de bovenkant van zijn eigeb guidance, dus....
Laat je niet in de luren leggen door analisten/clickbait, etc.
Correct, had mensen hier ook al voor gewaarschuwd, deze "analysten" hun enige doel is de prijs lager krijgen in de vorm vak market manipulation. Gebeurd elk jaar en toch blijven mensen ervoor vallen. Denk dat sommigen gewoon hopen dat deze "analysten" gelijk hebben.
Het vertragen van het productieritme na de launch van een iPhone is volkomen normaal en een jaarlijks wederkerend fenomeen.
Per week gerekend heeft Apple wel degelijk meer telefoons verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. In een dalende markt (-9% is gerapporteerd - dat is niet helemaal meer door de week minder te verklaren) is dat een duidelijke vooruitgang. In een dalende markt met dalende prijzen is dit nog opmerkelijker en een teken dat Apple de high end markt voorlopig verder blijft domineren.
Het kwartaal dat Apple rapporteerde gisteren heeft een week minder dan vorig jaar. Dus als je het per week van het kwartaal bekijkt, rapporteerde Apple een groei in aantallen. Bovendien rapporteerde Apple een groei van de gemiddelde verkoopprijs.
Er is wel degelijk een race to the bottom gaande - de groei van een budgetmerk als Xiaomi bewijst dat, maar Apple gaat daar niet in mee en gaat voor groei in het premium segment.
Als de iphone x daadwerkelijk innovatief was zónder in te leveren op de eindkwaliteit/gebruikerservaring, hadden de verkoopcijfers (voor apple haar doen) nooit zo bedroevend slecht geweest.
Slecht? Met een week minder in het kwartaal en 5 weken minder verkoop van de x?
Het is maar net hoe je de gegevens interpreteert.
Maar wel met een telefoon meer te koop. De cijfers slaan toch op de totale iPhone verkoop, en werden niet opgesplitst per model? Het enige dat Apple liet weten was dat de X de bestverkochte iPhone was, tov de andere modellen.

Dus met een model meer (de X) hebben ze toch nog minder iPhones verkocht tgo vorig jaar?

Zo rooskleurig zie ik dat niet hoor, behalve dan voor de groei van de gemiddelde verkoopprijs, want de X is hun duurste model.
Voor iphone gebruikers is de X wel degelijk innovatief /break from the norm. Maar inderdaad voor de rest van de mensen niet echt. Iphone sales zijn inderdaad niet wat apple verwacht had vandaar de halvering van productie.

Ieder nadeel heeft zijn voordeel: hooray!! ram prijzen gaan nog sneller dalen: toename productie en afname vraag. (en misschien dat AMD dat wel iets aan consumenten kan leveren.... ;) )

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 2 februari 2018 10:47]

Zelf denk ik dat we de reden van die slechte verkopen van die iPhone X niet eens bij het apparaat zelf moeten zoeken. De aanwezigheid van de iPhone 8 en iPhone 8 Plus geeft de gebruikers een gelegenheid om een afweging te maken. Het is natuurlijk een speculatie, maar stel dat Apple alleen die X had uitgebracht en de 8 en 8 Plus als model had nagelaten. Dan hadden de verkoop aantallen waarschijnlijk hoger gelegen. Andersom gezegt, het zou naïef zijn om te verwachten dat door de komst van de X ineens allemaal nieuwe klanten door Apple zouden zijn gewonnen.

Het is denk ik eerlijker om het totaal aan verkopen per generatie apparaten te bekijken. Kijk in dit geval naar de verkoop ontwikkeling van iPhone 7xx en vergelijk die met die van iPhone 8xx.
Ik kan je daarin volgen; ik heb zelf het idee dat door de beschikbaarheid van de iPhone 8 en omdat de iPhone X toch niet zo heel vernieuwend/veel toevoegend was (voor de consument) dat ze dat niet over de streep heeft kunnen trekken om voor een X te gaan. Zéker als je prijs meeweegt lijkt de 8 mij een veel interessanter toestel; wat de x meer biedt voor de meerprijs is voor sommige kopers mogelijk "niet genoeg".
Het komt doordat de x echt te duur is. Zeker TOV de S8. Zelfs Apple adepten vinden 1200 euro voor een telefoon te veel.
De s8 is vooral zo concurrerend omdat hij al vlot goedkoper gemaakt is. Ik denk dt dat ook met tegenvallende vraag te maken had. Samsung zakt ook harder dan apple zo te lezen.
En nb, zelf heb ik 10 keer liever een samsung.
Dit is toch elk jaar zo? Samsung zakt gewoon snel in prijs. Volgens mij ook vooral anchoring wat ze doen.
geloof dat we wel een beetje het plafond hebben bereikt qua snelheid en mogelijkheden van een smartphone (vanaf 2015/2016)

Waar je wellicht zo rond 2012/2013/12014 veel verschillen zag in snelheid/mogelijkheden/camera kwaliteit, ben ik van mening dat als je een redelijke telefoon hebt zo rond ¤500/600 vanaf het jaar 2016 met zo'n toestel meer dan prima uit de voeten kan komende jaren.

Geloof dat mensen ook maar een fractie van de mogelijkheden van een smartphone gebruiken. Zo lang je kan webbrowsen, mailen, beetje het (wereldwijde) nieuws kan volgen, de diverse social media gebruiken en ''leuke fotootjes kan maken'' voor oa deze social media, merendeel van de consumenten meer dan tevreden zijn.

[Reactie gewijzigd door Geert1976 op 2 februari 2018 08:20]

Dus back to basic - bellen en sms'en ?
MIjn zegen heb je...

Mijn ideale telefoon zou zijn - bellen, sms/app, fatsoenlijke foto kunnen maken (hoeft geen hasselblad kwaliteit te zijn), (g-)agenda en (g-)mail en vooral zonder bloatware... en een fysiek toetsenboard als het kan. Het scherm hoeft van mijn mij ook geen full hd te zijn. En een standby tijd van een week, maar die telefoon bestaat volgens mij niet. Wellicht dat een van deze in de buurt komt?. Ik mis stiekem mn samsung d900 :+
Klinkt als een Windows telefoon :P

Afgelopen week bij rebuy.nl een Lumia 550 besteld voor mijn moeder, omdat haar Nokia Lumia 520 het begeven had.

Heb zelf prive ook een Lumia 550 en wat mij betreft nog steed een verademing vergeleken met de Samsung A3 die ik onlangs via mijn werk heb gekregen. De hardware van de A3 is niets mis mee (heel erg goed zelfs), maar Android zelf is toch echt wel een dingetje. Ik snap echt niet dat 80% van de mensheid daar genoegen mee neemt...

[Reactie gewijzigd door boxit op 2 februari 2018 08:57]

Dit dus. Ik vervloek de s6 van mijn werk... Android is werkelijk het enige mobiele os die je moet babysitten om vlot te houden. Continue apps sluiten om de accu wat langer mee te laten gaan. Stand-by tijd van werkelijk 1,2 werkdag waardoor ik altijd de telefoon in de lader mort hebben. En ook nog eens out of The box afgeladen met apps die ik niet wil en niet kan verwijderen zoals Evernote en hanco Office
Mijn moeder van 70+ heeft ruim 4 jaar met haar Nokia Lumia 520 gedaan en daar heb ik werkelijk nooit één keer naar om hoeven kijken (wat beteft het Windows OS).

Mijn dochter is laatst overgestapt van een Lumia op een Samsung J5 (i.v.m. de apps :'( ). In de 2 maanden met Android heb ik al meer moeten bijspringen om problemen op te lossen dan in de twee jaar daarvoor met de Lumia...

Alleen al het feit dat er anti-malware software, virusscanners en cleaners beschikbaar zijn voor Android is toch al veelzeggend...
"Alleen al het feit dat er anti-malware software, virusscanners en cleaners beschikbaar zijn voor Android is toch al veelzeggend"

Om eerlijk te zijn zegt dit vooral iets over het martkaandeel van WP, het is gewoon niet de moeite waard om er een virus voor te schrijven.

* heuveltje die is overgegaan van een WP naar And. maar dit nog steeds een achteruitgang vind.
Ironisch; en het sluit de mogelijkheid ook niet volledig uit, tegelijkertijd zorgt het wel voor een gebrek aan beschermingsproducten.
Ik heb twee lumia's gehad. Alleen maar problemen mee gehad. Fysiek kapot, meerdere keren vervangen, dit nog los van het feit dat apps gewoon niet werkten of beschikbaar waren.
Een E72 zoals nokia ooit had...?
Lijkt me ideaal...
Yup. Das was eigenlijk een prima toestel, of de Bold 9000 van bberry. De bold heb ik ruim 5 jaar gebruikt.. Erg fijn.
haha nou wel ietsjes meer dan jouw genoemde 'basic' ;-)

Die Nokia die je aanhaalt in je link, precies! dat is meer dan een prima telefoon met goede software updates/ondersteuning
Niks mis met de Samsung D900. :) Ik krijg steeds meer de neiging om weer helemaal naar de basis te gaan. Terug naar een simpele Nokia van een paar tientjes, en een tab voor alleen de administratieve dingen (agenda, e-mail, etc.). Niet alleen worden telefoons meer en meer een "ratrace" door het gebrek aan vernieuwing en de steeds duurdere prijzen, ik ben er een beetje op uitgekeken.

Maar eind deze maand verwacht ik dat ook de nieuwe Blackberry wordt aangekondigd, en daar gaat mijn hartje dan ook weer sneller van kloppen. Als het een BlackBerry Classic met Android is ren ik vandaag nog naar de winkel om een tentje op te zetten en daar te wachten. Oh, marketing.

[Reactie gewijzigd door BouncingBalls op 2 februari 2018 09:07]

Ik hoor vaker dat mensen een dumbphone willen ivm de standby tijd.
Maar dumbphones gaan lang standby omdat die (o.a.) geen wifi/data hebben.
Je kan ook een smartphone nemen, en de wifi/data uit zetten. Dan heb je ook lange standby.
Het verschilt wel flink per toestel; ik dacht dat de LG G2 en Xperia Z3 meer dan n maand haalden, de Moto X1 iets van 5 dagen (nieuwere weet ik niet).

Ikzelf heb laatst een Galaxy S4 Mini gekocht, die ik vooral als dumbphone gebruik. Slechts ¤70 zgan, <110g, en 61mm breed, dus niet zo gek veel meer als een echte domme.
Maar in geval van "nood" kan ik dan toch nog gebruik maken van smart functies, wat wel n paar keer per jaar erg handig is (zoals laatst pechhulp via site/app en mail en maps, buienradar, schiphol vluchtgegevens, contacten syncen etc).
En elke 10 dagen de 3 jaar oude accu opladen.

Geef je werkelijk niks om die smart functies, ok, maar ze zijn soms wel handig dus dit is ook een optie. Gewoon uitlaten die meuk.
Niet helemaal. Ik heb een Samsung J7 2016 en dat is een 5.5 oledscherm wat gewoon niet zo idioot veel pixels krijgt, quad HD enzo zie je toch niet snel op een half bierviltformaat.

Die gaat dus lekker wel 2 dagen mee. Kom vaak thuis na een dag werk met 80% batterij.
Het kan dus wel.
Voor mij geldt hetzelfde wat eisen betreft. Op dit moment voldoet mijn lumia 950 nog prima, op de batterijtijd na dan.
In het begin wilde ik inderdaad een goede telefoon met nieuwe features / veel ram en snelle CPU om spelletjes te kunnen spelen. Tegenwoordig als ik even snel wat kan opzoeken op internet en even een fototje kan maken is het wel goed. misschien omdat ik wat ouder ben en niet meer veel tijd heb om spelletjes te spelen :P
Die tijd moet je maken! Je bent nooit te oud om spelletjes te spelen ;)
Ik speel op de PC of iPad - maar niet meer op de telefoon :)
Gisteren Civ VI voor het eerst op de PC.......tijd vliegt voorbij lol
"ben ik van mening dat als je een redelijke telefoon hebt zo rond ¤500/600 "
Dat kan en mag je wel vinden maar voor sommige mensen is dat heel veel / te veel geld.
En voor anderen is 'redelijk' niet goed genoeg.
Ik neem aan dat je het in je laatste lange zin vooral over je eigen behoeften mbt je smartphone hebt.
Persoonlijk denk ik niet dat alleen de wow factor ontbreekt. Mensen zijn ook vaak nog tevreden met wat ze hebben. Wat ik vaak ook gewoon erg vervelend vind is dat je een nieuwe telefoon vaak met een rib uit je lijf moet betalen of dat je een lening erop nahoud. Beiden gewoon niet ideaal in het hele verkoopplaatje.
"Mensen zijn ook vaak nog tevreden met wat ze hebben."
En dat komt deels door het ontbreken van de wowfactor bij nieuwe toestellen. Vroeger slaagden fabrikanten er in om je na korte tijd al het gevoel te geven dat je niet meer mee bent; er is iets beter op de markt. Dat is nu niet meer. De ruimte voor innovatie is klein geworden.
Ja zo kun je het ook stellen inderdaad :) je hebt helemaal gelijk!
Precies. Deze vorm van mobiele telefoons is wel ongeveer uitontwikkeld. Marginale verbetering. Ietsje beter. Geen reden om elk jaar een nieuwe te kopen. Maar pas na een jaar of 3.
Geen wowfactor in 2017?

Ik vond 2017 juist een hele interessante jaar voor smartphones. Dunnere bezels, idioot goede camera’s, AR toepassingen, betere schermen en 18:9. Ik denk dat eerder dat de mensen die een smartphone kunnen kopen al voorzien zijn. Ik denk dat de groep mensen die eerst een smartphone te duur vonden steeds kleiner wordt en dat mensen langer met een smartphone doen omdat ze op dit moment allemaal snel genoeg zijn zelfs de telefoons vanaf ¤150 euro zijn prima te gebruiken. Dus er is geen reden tot upgraden.

[Reactie gewijzigd door BlacKstaR- op 2 februari 2018 08:31]

Smartphone met goede camera is toch niet van 2017... Zijn er al jaren..

https://m.youtube.com/wat...re=youtu.be&v=452Cc5vJ4Ps

[Reactie gewijzigd door BlaBla1973 op 2 februari 2018 09:32]

Op BT5 na is er in 2017 niets gelanceerd wat een nieuwe telefoon zou verantwoorden of rechtvaardigen. Beetje morrelen in de marge links en rechts, maar geen wervend verhaal met echt nieuwe features.
Als uw telefoon niet echt kapot is, of traag als siroop, is er bitter weinig reden om te vervangen...
Die 'wow'-factor duurt hooguit één week, daarna is het allemaal alweer gewoon. ;)
Denk dat xiaomi groeit omdat mensen beginnen te beseffen dat je al die kracht niet nodig hebt en je voor minder geld een prima uitziende en presterende telefoon kunt hebben. Eigenlijk heb je alleen een high end telefoon nodig voor spellen die grafisch van hoog niveau zijn. Maar ik vraag me af of iemand die op een telefoon gamed nou echt ultra graphics verwacht..
Ik heb hier ook een Xiaomi, en ik heb juist wel graag een krachige telefoon, maar ook die bieden ze voor veel minder aan dan de Samsungs/Apples in Nederland. 6GB RAM, 128GB opslag, en een S835 maar dan voor 400-500 euro (zelf 416 betaald). Het helpt ook dat ik miui fijn vind werken, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik heb een week geleden de Mi A1 gekocht. Aluminium behuizing, 64 GB geheugen, dual sim (of extra micro SD), USB C, snell vingerafdruk scanner, prima prestaties en onderdeel van het Google One project (dus stock Android EN snelle updates).
Dat alles voor 269 euro. De 32 GB versie kostte 239 euro. Dus niet die belachelijke meerprijzen die Samsung en Apple vragen.
Mijn idee is dat mensen nu zien dat de Chinese fabrikanten niet of nauwelijks meer onderdoen voor de "grote jongens". Waar vroeger de bouwkwaliteit en prestaties nog al eens wat te wensen over lieten, is dat nu niet meer het geval. Als je dan ook nog eens minder dan de helft betaald, dan is de keuze snel gemaakt.
269 he? Dan was ik toch voor de htc u ultra van 303 euro gegaan. Sneller, betere camera en beter scherm: https://www.gsmarena.com/...Phone1=8776&idPhone2=8519
- Geen stock Android en onderdeel van het Google One project (updatebeleid is matig)
- Te groot (scherm)
- Matige accuduur
- Geen 3.5 mm jack (al is dit geen deal breaker voor mij)

Ik zeg niet dat de HTC een slechte telefoon is, maar het is niet voor mij. Een QHD scherm en betere specs zijn minder belangrijk dan accuduur en ondersteuning als je geen games speelt of videos kijkt.

Los daarvan kost deze toch weer 10% extra. Ik ben ervan overtuigd dat je voor iets meer dan de HTC weer een "beter" toestel hebt. Op die manier blijf je bezig; je moet ergens een grens trekken.
Accuduur en scherm zijn ongeveer hetzelfde. 87 uur vs 81 uur en 5.5 vs 5.7inch.