Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analist: verkopen van wearables zijn afgelopen kwartaal aanzienlijk toegenomen

In het afgelopen kwartaal zijn er wereldwijd aanzienlijk meer smartwatches verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar; het gaat om een toename van 67 procent tot ongeveer 10 miljoen verscheepte slimme horloges wereldwijd.

Dat stelt marktanalist Strategy Analytics op basis van een onderzoek dat het heeft uitgevoerd op de markt voor smartwatches. In het afgelopen kwartaal verscheepten fabrikanten ongeveer 10 miljoen smartwatches, terwijl dat in dezelfde periode vorig jaar nog 6 miljoen was, aldus de schattingen van Strategy Analytics. De fabrikanten zelf hebben hun precieze verkoopcijfers niet publiekelijk vrijgegeven. Ook heeft de analist alleen de verkopen van smartwatches geteld, en niet van andere wearables zoals fitnesstrackers en slimme armbandjes. Daardoor komt bijvoorbeeld Xiaomi niet in de lijst voor.

De onbetwiste marktleider is Apple, die onlangs nog de vierde generatie van zijn Watch uitbracht. In het afgelopen kwartaal werden er in totaal 4,5 miljoen stuks van de Apple Watch verkocht. Op nummer twee staat Fitbit, met ongeveer 1,5 miljoen verkochte wearables. Met name de Versa zou goed verkopen. Op de derde plaats staat Samsung, met 1,1 miljoen verkochte wearables, waarbij vooral de Galaxy Watch het goed doet. Die zorgt voor bijna een verdubbeling van de verkopen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Waar de meeste fabrikanten een grote groei laten zien in de verkopen, heeft Garmin het moeilijker. Die leverde het afgelopen kwartaal 0,8 miljoen stuks, en dat is iets meer dan de 0,6 miljoen van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Overige fabrikanten leverden 2,1 miljoen stuks in totaal, en dat is aanzienlijk meer dan de 1,2 miljoen van vorig jaar.

Global Smartwatch Shipments (Millions of Units)

Q3 '17

Q3 '18

Apple

3.6

4.5

Fitbit

0.0

1.5

Samsung

0.6

1.1

Garmin

0.6

0.8

Others

1.2

2.1

Total

6.0

10.0

Bron: Strategy Analytics

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

03-11-2018 • 11:04

135 Linkedin Google+

Reacties (135)

Wijzig sortering
De reden dat Apple met afstand de grootste is heeft te maken met het feit dat er, in tegenstelling tot praktisch elke android smartwatch, een visie achter het product zit en je met elke generatie gewoon een mooi modern stuk hardware krijgt waarbij de SoC, etc. wel van een hoog niveau zijn.

Dit kun je absoluut niet zeggen van alle smartwatches die WearOS gebruiken. Dit is een SoC die jaren geleden (bij zijn aankondiging) al verouderd was. Vervolgens weet Google ook niet echt wat ze met WearOS aan moeten vangen.
Toch wordt de Galaxy watch op veel sites als betere beoordeeld.
Ik zie juist dat de Apple Watch beter wordt beoordeeld, een simpele horloge naam + review geeft mij bij Samsung allemaal rond de 4/5 terwijl Apple 4,5/5 pakt. Beide doen het zeker goed, maar reviewers zijn blijkbaar positiever over die van Apple.

Tevens iets anders, maar wel echt hilarisch. Op de site van Samsung zelf staat in het voorbeeld dat de accu op 23% zit, maar nog maar 2 uur te gaan heeft. Lekker slim adverteren zo. :P
Hilarisch. Directe link voor wie niet zoeken wilt: klik

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 4 november 2018 12:05]

Beter of niet: ze concurreren in ieder geval nog dankzij een eigen SoC en WearOS niet gebruiken werkt ook niet in hun nadeel.
Ik snap de haat tov WearOS niet zo. Het is by no means perfect maar de horloges worden harder gehinderd door de matige hardware en chipset dan door het OS.

Moest de launcher te vervangen zijn zoals op Android, was WearOS praktisch perfect voor mijn smartwatch-eisen. Het ecosysteem is er, het werkt vlot mits je de haperingen negeert (en ja dat is weer de schuld van Qualcomm, niet van het os)
Persoonlijk vind ik het pushen van ronde interfaces al genoeg om wat er verder ook op zit eigenlijk verwaarloosbaar te maken. Dat is gewoon geen goede UX. Digitale horloges waren altijd al vierkant, rond is alleen optimaal voor analoge tijdsaanduiding en dan nog.
Tja. Ik heb zelf een ronde watch (de Huawei Watch 1) en heb daar net speciaal voor gekozen. Smaken verschillen. De UX is prima met swipes links rechts onder en boven, je moet er gewoon niet te veel van verwachten. Het blijft een horloge.
Dat is niet zo gek. De meeste reviewsites zijn techsites zoals deze en daar winnen producten met meer features altijd. En dat terwijl gewone gebruikers kijken of het product doet wat ze willen dat het doet. iPods werden ook altijd als minder beoordeeld t.o.v. mediaspelers die veel meer konden. En toch kochten de meeste mensen een iPod omdat die precies deed wat gebruikers wilden. Er zit een enorme kloof tussen techies en de rest van de wereld. Ik merk het op mijn werk ook. Als je de developers en engineers de vrije hand zou geven wordt ieder product volgestopt met dingen die ooit wellicht nog eens handig kunnen zijn. Gelukkig zijn er anderen die in de gaten houden of hetgeen door de klant is besteld binnen budget wordt gemaakt.
Ik voel me als techneut op mijn tenen getrapt :-(
Iedere site komt met hetzelfde probleem voor Samsung. Het eigen brakke Tizen OS met veel te weinig apps.
“Samsung has struggled to gain app support for its watches, many popular apps are missing from the platform.” Tja, en dan houdt het snel op...
Ondanks dat probleem scoort hij nog steeds heel erg goed.of zelfs beter.
Sorry, maar bij een gebrek aan apps houdt het voor mij écht op. Grootste voordeel van de Samsung is de accuduur, maar ja, als je watch minder kan gaat hij ook langer mee. En de twee dagen accu bij de Watch 4 zijn prima voor mij.
Een smart watch mag je vandaag echt niet afrekenen op het gebrek aan apps. Ik heb een Apple Watch en die zal dus hoogstwaarschijnlijk het meeste apps hebben van alle smartwatches. Ik zal je vertellen dat er bijna geen third party apps zijn die ik de moeite vind om op mijn Apple Watch te zetten.

Dat is ook meteen de verklaring waarom de Apple Watch zo goed verkoopt. Apple heeft zeer goed nagedacht over hoe mensen een smart watch kunnen gebruiken en WatchOS is dan ook een heel compleet OS. Alles wat je nodig hebt zit er standaard op. Het is voor third party ontwikkelaars dan ook moeilijk om iets innovatiefs te verzinnen voor een smart watch. Je zit als ontwikkelaar dan ook met de beperking dat je iets moet ontwerpen dat op een piepklein schermpje moet gebeuren. Niet beledigend bedoelt naar ontwikkelaars maar dat vert heel wat meer kennis dan een mooie UI te kunnen ontwerpen.
Ja goed maar hoe is dat bij Tizen of WearOS anders dan? Daar is de basisfunctionaliteit ook meer dan voldoende.

Kan je een concreet voorbeeld geven waaruit blijkt dat de Apple watch wel beschikt over een "compleet is" in vergelijking met haar concurrenten?
Hier zijn er een paar (niet alle voorbeelden zijn van toepassing op beide maar grotendeels wel) waar WearOS en/of Tizen te kort schieten:
- Healthkit
- Glances
- Apple Pay
- unlock notebooks
- Walkie Talkie
- workout tracking
- Siri (yup, Samsung en Google kunnen echt nog wat leren van Siri op de Apple Watch)
- Raise to speak
- maps
- force touch

Het gaat dus ook niet over het feit of een feature aanwezig is maar eerder over de implementatie die beter is.
Apple pay wil ik niet, ik vertrouw ze mijn gegevens niet toe.
Waarom mijn notebook ontgrendelen met een horloge. Te gevaarlijk als je met overheden te maken hebt.
Iedereen is tegemwoordig paranoia over de geziondheid blijkbaar.
Maps op een schermpje van 2.5cm? Really?

Ik begrijp die hype niet, volgens mij weer een goed marketingverhaal.
Apple Pay is nu net het betrouwbaarste als het op je gegevens aankomt. En ik vraag me dan ook echt af wat jij voor smartphone gebruikt als je zo bezorgd bent om je gegevens want net Apple is de enige die je gegevens niet wil.

Om je notebook te ontgrendelen moet je Apple Watch ontgrendeld zijn. Vanaf je Apple Watch niet meer in contact is met je huid wordt je Apple Watch vergrendeld. En om je notebook te ontgrendelen moet je echt aan je Notebook zitten.

De Apple Watch heeft al wat mensen hun leven gered.

Inderdaad maps op een 2,5cm scherm en echt handig want je ziet de map natuurlijk niet. Het zijn pijltjes die je de richting aangeven. Handig op de fiets dus.

[Reactie gewijzigd door monojack op 4 november 2018 13:52]

Walkie talkie app.

Uitdagingen wandelen met vrienden.

Vrienden volgen via maps.
Die uitdagingen heeft Samsung ook met S Health.. Garmin heeft Garmin Connect daarvoor, en zo heeft elk platform weer wat anders. Als je een Apple Watch hebt heeft iedereen in elk geval HealthKit.
Voor jou kan dat opgaan, maar daar zegt ie toch ook niks over?

Daarnaast is Tizen verre van brak (op de smartwatch dan iig) :)
Eens even kijken. Apple verkoopt 900.000 meer watches in vergelijking met vorig jaar, Samsung 500.000.
Daarnaast verkoopt Apple 410% (!) meer watches meer dan Samsung. Iets zegt mij dat Apple succesvoller is hiermee :D
Dat succes zal nog groter worden met de recente introductie van de Watch 4, voor mij het eerste Apple horloge, met echt een fantastisch scherm en geweldige health functies zoals een ECG.
Tizen OS beter dan Watch iOS? 8)7 Die laten we maar even zitten :)

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 3 november 2018 16:33]

En wat ga je dan echt mee doen? De hele dag je hartslag zitten kijken?
Wat ik er echt mee doe is veel minder mijn telefoon gebruiken :)
Het gaat niet alleen om aantallen.

Bij Apple is een dalende trend ingezet en dat zal ze zorgen baren. Hun overmacht wordt kleiner en kleiner en dat is begrijpelijk. De Galaxy Watch wordt op veel sites als betere beoordeeld en Tizen OS als beter dan IOS voor de appel watch.

Daarbij heb je zoals gebruikelijk bij Apple nul keuze. Het is OF iets van Apple of niets.
Als Android/Samsung gebruiker verdrink je haast in keuzes. Gedwongen winkelnering is Apple eigen en Android/Samsung vreemd. Daarom heeft Android ook 88% van de smartphone markt en is Apple maar een kleine speler met 12%.
Ik vind 12% toch nog een best aantal voor een bedrijf dat haar eigen os heeft i.p.v een android slaafje te zijn.
Ja er zijn ook sites en gebruikers die met droge ogen kunnen beweren dat Windows 10 Mobile écht beter is..... moet je óók niet teveel waarde aan hechten.
Nonsens. Wat betreft de Apple Watch is echte concurrentie zo goed als afwezig. Apple zet de toon. Zeker nu met de unieke Watch 4 (of ken je een ander horloge met een ECG?)
Het marktaandeel van Apple is in de brede context van wearables juist fors toegenomen (zie grafiek, we noemen dat ook wel een stijgende trend, en sorry maar Samsung haalt de top 5 niet):

https://investorplace.com...ahead-of-series-4-launch/

En aantallen doen er inderdaad niet toe, eens! Zeker niet aan de onderkant van de markt, die wordt vervuild door goedkope Android rommel.

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 3 november 2018 17:19]

Apple is gegroeid van 13% marktaandeel naar een 17% marktaandeel met wearables, lees het gedegen marktonderzoek.
Als patient kan een ECG je leven redden, net als de valdetectie.

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 3 november 2018 17:24]

Huh, sinds wanneer gaat je gezondheid nergens over 8)7 ?

Dit is slechts het begin van de enorme mogelijkheden op health gebied die straks in smartphones en wearables gebouwd worden. Zoals eerder vandaag op tweakers de Stanford studie met behulp van de mogelijkheden van een Apple watch.
Laat gaan, anders trekt hij notabene nog de Apple fanboy kaart, terwijl hij toch zelf echt duidelijk een faboy is van Samsung . Hij interpreteert echt alle getallen zoals hij het wil zien, en past een soort fuzzy Logic toe, en draait en draait. ...

Geen nut met hem
Niemand zit op een hartprobleem te wachten maar het kan je elk moment overkomen, dan is het wel handig dat je daar een early warning voor hebt. Vergelijk het met het motorlampje in een auto, daar zit ook "niemand op te wachten" maar het is wel handig dat het er is.
Ja lollig kijk je op je horloge en dan zie je dat het tijd is om dood te gaan. Blij!! :P
“nooit” 8)7 8)7 8)7
O en Stanford University zit overigens wel te wachten op de ECG functie :)

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 3 november 2018 18:13]

Ook wordt de Apple watch op veel sites als beter beoordeeld.
Wie moet ik nu geloven jij of de anderen die het tegendeel beweren? Beide zijn goed, scoren hoog en de keuze is persoonlijk punt uit! Dat kinderachtige fanboy gezeik de hele tijd...

[Reactie gewijzigd door choi99 op 4 november 2018 21:43]

Dit is een SoC die jaren geleden (bij zijn aankondiging) al verouderd was.
Waarom zou er in een horloge een supermoderne, snelle soc moeten zitten? De enige vereiste is dat dat ding zuinig is.
Niemand koopt een smart watch omdat die dingen elke dag aan de lader moeten.
Ik heb hier een Gen 1 Apple Watch, en gebruik hem eigenlijk niet omdat het ding gewoon te traag is. Notificaties gaat nog wel, maar bijvoorbeeld Uber heeft er ook een app voor, nou, tegen de tijd dat de app geladen is heb je al 4 taxi's voorbij zien rijden. Een snelle soc is zeker wel fijner.

Wat ik eigenlijk ook wel mis is 4G ofzo, dat ik mijn telefoon thuis kan laten in sommige gevallen. De Apple Watch 4 heeft dat wel, maar wordt vooralsnog niet in Nederland ondersteund.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 3 november 2018 13:03]

Verouderd betekent niet alleen niet snel, maar ook noet zuinig.

Nieuwe socs kunnen veel zuiniger en sneller zijn. Of dezelfde snelheid en nog meer zuinig.

Dus een verouderde SOC is niet persé te langzaam, maar ook niet zuinig genoeg.
Verouderde soc betekent ook minder zuinig.
Mee eens. Las laatst nog een artikel dat Google niet goed weet wat ze met hun Wear OS moeten. Mede door de slechte SOC's zou daarom ook geen Pixel Watch zijn aangekondigd afgelopen conferentie.
Maar zolang Google niets met hun WearOS doet, is Qualcomm ook niet gemotiveerd ook maar iets aan de ontwikkeling voor een echte opvolger te doen. De 3100 is niet anders dan een iets zuinigere 2100, die verder nog net zo traag is.

En het meest trieste van alles is dat er vervolgens nog doodleuk smartwatches uitkomen met de 2100... |:(
Aan wearOS word in ieder geval meer gewerkt dan aan een WearOS compatiblele SOC. Qualcomm gebruikt oude ontwerpen in zijn nieuwe SOC en andere fabrikanten doen niets...

Als ze nu eens samen zouden werken... 1+1= 3
Ik denk dat minstens zo'n grote reden is dat Apple een enorme afzetmarkt en naamsbekendheid heeft en er heel veel mensen producten van Apple kopen omdat het Apple is.
Echter is de afzetmarkt van Android groter en heeft een bedrijf zoals Samsung ook naamsbekendheid, dus die argumenten zijn niet heel sterk.
Ik denk dat de loyaliteit bij mensen met Apple producten vele malen hoger ligt dan bij andere fabrikanten. Kijk alleen maar bij de rijen mensen voor Apple stores als er een nieuw product gelanceerd word. Ik zie die hype niet of veel minder bij andere merken van telefoons e.d.

Net als de prijzen die worden betaald voor de producten, Apple kan gewoon zeggen dat ze een 1000+ dollar telefoon gaan verkopen en het verkoopt alsnog. Als Samsung of een ander dat had gedaan dan waren de verkopen hoogst waarschijnlijk tegen gevallen.

Nee, ik heb geen exacte cijfers en bronnen, maar het is toch redelijk duidelijk. Een groot deel van de Apple schare moet gewoon alles van Apple moet hebben zodra het wordt gelanceerd. Het heeft gewoon een veel hogere status waarde.
Mwah de rijen bij Apple vallen de laatste 2 jaar ook wel mee hoor
Dit willen ze zelf niet, je kan gewoon reserveren en afhalen...
Precies als je een iwatch koopt MOET je een iphone hebben. Je bent dus veroordeeld tot het apple-kamp. Daarom is voor de iwatch een relatief grote afzetmarkt
? De afzetmarkt van de Apple watch is net beperkt door het feit dat de watch pas echt interessant is als je ook een iphone hebt. Android watches heeft een veel groter potentieel.

De reden waarom de Watch relatief populair is, is door omdat het simpelweg de beste smartwatch is die zich nog kan onderscheiden van de duizenden activity trackers.

Met high-end hardware, honderden vervangbare bandjes, goed OS, high-end soc, krasvrij glas, siri, wireless charging etc en een ruim aanbod aan A grade apps.
honderden vervangbare bandjes? Voor mijn Gear S3 zijn er tienduizenden bandjes. Ik kan elk bandje dat voor normale horloges wordt gemaakt ook gebruiken voor mijn Gear S3.

Goed OS, Tizen OS voor de smartwatch is gewoon beter. High end Soc, dat is die in de S3 ook. Siri is veruit de meest waardeloze assistent op de markt. Wireless Charging? Had mijn Gear S2 al twee jaar geleden.

Gebruiksvriendelijkheid is een drama bij de apple watch. De geniale draairing op de S3 werkt oneindig veel beter en is veel meer intuitief.
Tinzen OS is net veel meningen bedeelt. Iedereen klaacht steen en been dat de voice dictation niet goed werkt, dat de apps store te beperkt is en geen high-ends apps heeft enz, notification handling onhandig etc.

Ook is de horloge een stuk groter en zwaarder, je moet al de juiste pols hebben en al zeker geen vrouw zijn want echt unisex is die horloge niet. Maar als van sturdy steel design houd en Android hebt is de S3 wss het beste wat je kan kopen.
De Galaxy watch heeft een schitterende versie voor vrouwen die een stuk kleiner is dan de versie voor mannen.

https://o.aolcdn.com/imag...154c648afa1753ec6de06c57e
Leuk, wist ik niet :)

Tijdens het kitesurfen ben ik mijn fitbit verloren, die ligt dus ergens in zee en ben opzoek naar een vervanger.

Blijkbaar zou Garmin een kite app hebben in zijn app-store. Ik ga nog wat opzoekwerk doen welke watch nu het best mij me past. Ik zit echt op de e-sim te wachten, dan zou ik mijn telefoon wat vaker thuis kunnen laten maar zover ik weet is geen telecomoperator daar met bezig.
Klopt, in Europa is E-sim in de ijskast gezet in het voordeel van de providers, die zitten niet te wachten op E-sim.
Apple is een merk wat het goed doet onder early adopters en mensen met geld. Zodoende hebben producten als AirPods en Watch ook makkelijker een afzetmarkt dan bijvoorbeeld als het zelfde product gemaakt zou zijn door Philips. Maar de Apple Watch heeft een goed OS, is heel snel en heeft de beste AppStore. Dat rammelt gewoon bij de concurrenten.
Lekker gaan ranten op smartphones terwijl het hier duidelijk over smartwatches gaat, zelfs gewoon nog herhaald in mijn post. Ongetwijfeld heeft de goed gevulde Play Store nog een cursusje begrijpend lezen?
Weet je nog een 4-5 jaar geleden, toen ons vertelt werd dat iedereen een smartwatch zou dragen naast de smartphone? Nou niet echt eh. 10 miljoen per kwartaal tegenover 360 miljoen smartphones. En dat is met een 6% daling in smartphones, en een 67% stijging van wearables.

Ik zie persoonlijk het praktisch nut van een wearable ook niet. Mijn vriendin had een fitbit, hield ze stappen bij. Leuk, maar je kan beter goed gaan sporten, ipv denken dat je zo sportief bent omdat je 10k stappen hebt gezet, toch? En nu is het ding kapot, en ze heeft ook echt geen behoefte naar een nieuwe. Je mist er ook niks aan.
Klopt, niet iedereen zal een smarwatch gaan dragen. Maar je zegt het eigenlijk zelf al: 6% daling in smartphones, 67% stijging in smartwatches. Dat is natuurlijk wel een trend.
Twee datapoints (vorig jaar en dit jaar) is geen trend te noemen als je 't mij vraagt. Laat het eerst maar eens aanhouden. En 67% is snel bereikt als je begint vanaf weinig. In absolute aantallen klinkt het een stuk minder sexy.
Maar het artikel zegt niets over de daling/stijging van de omzet. Het aantal artikelen is gestegen maar de gemiddelde prijs is ook gedaald. Het kan best zijn dat de behoefte naar smart watches nog steeds laag is, maar ze nu simpelweg meer als gadget worden verkocht.
Die 67% stijging betekent of dat er een gigantische stijging is, of dat er gewoon pas een piepkleine markt was.

XKCD: Fastest growing
Daar heb je precies een goede reden voor een smartwatch, voor iedereen die wel eens een rondje hardloopt of fietst en dat bij wil houden heeft een smartwatch meerwaarde (of een andere 'meetbare' sport doet). De stappenteller en/of sleeptracker krijg je er gratis bij (doe ik niet zoveel mee) en de notificaties en incoming calls zijn best praktisch (mijn telefoon staat altijd op stil) maar ook geen must have.

Bovendien heb ik weer de tijd om m'n pols sinds ik weer een horloge draag, ook beter dan je telefoon checken
Als je een goede smart watch hebt dan zal je snappen waarom er een stijging van 67% is en de smartphone aan een daling bezig is. Een goede smart watch gaat er voor zorgen dat je je smartphone minder gebruikt.

Een voorbeeld. Vroeger hoorde ik dat mijn telefoon een melding gaf dus er is een berichtje. Snel je telefoon uit je zak halen en antwoorden en nu je dat ding toch in je handen hebt snel ook even al de andere notificaties nakijken en wat gebeurt er op Twitter of op andere social media en je was vertrokken.
Vandaag voel ik op mijn pols dat er een bericht binnenkomt, niemand rondom mij wordt er alert op gemaakt dat ik een bericht binnen krijg door een irriterend notificatiegeluid of het oh zo bekende geluid van een trillende telefoon. Ik bekijk het bericht op mijn pols en ik ben geïnformeerd en klaar. Het gaat hem bij een smartwatch dan ook vooral om details die je digitale leven verbeteren.

Het enige nadeel dat ik ondervind aan mijn Apple watch is dat ik mijn iPhone regelmatig moet pingen omdat ik niet meer weet waar ik heb hem heb laten liggen omdat ik die veel minder gebruik. Het belang van een smartphone verdwijnt waardoor mensen minder snel geneigd gaan worden een nieuwe smartphone te kopen.

[Reactie gewijzigd door monojack op 3 november 2018 12:38]

Vrouw werd vermoord door stiefvader, haar smartwatch gaf de exacte tijd aan wanneer haar hart stopte,
buren hebben de auto van de stiefvader op die tijd voor de woning van de vrouw zien staan ! ontkennen was zinloos voor de man ! ergo moordenaars neem de smartwatch mee !
Fitness trackers zijn gemiddeld aanzienlijk goedkoper dan Smart watches, terwijl ze wel steeds meer dezelfde functies krijgen. Door ze weg te laten uit het marktonderzoek kan je de trend missen dat er een verschuiving optreedt tussen deze productcategorieën.
Klopt, ik denk ook niet dat je kunt zeggen dat bedrijven als Garmin het slechter doen (zoals het artikel doet) zonder de fitnessverkopen mee te nemen.

Ik heb een Garmin fitness tracker, was minder dan 200 euro, ziet eruit als een normaal rond horloge en doet ook gewoon notificaties, berichten lezen, het weer tonen en je agenda laten zien.
Ik merk inderdaad ook dat vooral Garmin behoorlijk wordt genegeerd bij Tweakers, terwijl die sporthorloges eigenlijk net zo slim zijn als andere smartwatches. Je kan er in Nederland bijv. ook al mee betalen: https://www.nu.nl/gadgets...ch-pinnen-in-winkels.html

[Reactie gewijzigd door mr.rundvlees op 3 november 2018 12:53]

Voor mij is de reden om een Garmin te kiezen dat ik maar om de twee weken hoef op te laden. Daar lever je wat functionaliteit voor in, maar het voordeel dat je nuet op het accuniveau van het horloge hoeft te leggen weegt daar voor mij ruimschoots tegen op.
Als fitness trackers dezelfde functies hebben zijn het geen fitness trackers maar smartwaches en zitten ze dus wel in het marktonderzoek.

En ik denk dat het bij fitness trackers gewoon niet bij te houden is. Ik kreeg een fitness tracker bij een fitness toestel. Ik heb dat ding gewoon direct in de vuilbak gesmeten. Veel fitness trackers komen gewoon gratis bij van alles dus is het moeilijk bij te houden hoe populair ze zijn.

[Reactie gewijzigd door monojack op 3 november 2018 14:50]

Mijn Garmin Fenix 5 was anders 500 euro en koop je de 5 plus sapphire dan ben je rond de 1000 kwijt, dus ook die heb je in iedere prijsklasse en inderdaad ze kunnen bijna alles wat de rest ook kan alleen zet ik in mijn geval alles uit, heerlijk 2 weken met een accu, always on display en niet constant gestoord worden door notificaties.

Maar ik gebruik hem dan ook enkel voor ultraruns, ik denk dat de doelgroep van Garmin wel anders is, iemand die niet sport zal niet snel een Fenix ofzo kopen
Wat maakt dat de Fenix duurder is dan bijvoorbeeld Apple watch?
Vooral het materiaal denk ik, Fenix moet natuurlijk wel tegen een stootje kunnen en in vrijwel alle omstandigheden van woestijn tot noordpool kunnen functioneren, daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan vast.

Ik heb nog nooit gehoord van iemand die Marathon des Sables of UTMB liep met een Apple watch al zullen ze er misschien vast zijn ;)
Ik koop pas zo'n smartwatch als er 4g support is door de providers. Dan pas zie ik de meerwaarde. Het lijkt mij ideaal om met festivals etc mijn telefoon thuis te laten.
Dat is er toch al? Mijn huawei watch 2 heeft een simkaart om los te functioneren naast mijn telefoon.
esim zou het beste zijn. Maar zowel de fabrikanten als de providers doen er te weinig aan. In Duitsland heeft Vodafone al 2 jaar support voor smartwatches met eSim. Andere landen ook.
Alleen in Nederland lijkt het niet van de grond te willen komen.
Prachtig maar het kan dus wel al prima itt wat je eerder beweerde ;)

Alsof die ene keer een sim in je smartwatch stoppen nou echt de drempel is...
De providers hier willen dat niet omdat ze bang zijn dat mensen dan massaal naar het buitenland gaan voor E-sim abbo's. E-sim betekend dat je overal en gemakkelijk kunt switchen van provider...Ja, daar zitten ze hier in Nederland op te wachten... ;) :P
Inderdaad, ik ben toch al weer afgestapt van het alles fotograferen en filmen. Lekker telefoon thuis laten en concentreren op het moment in plaats van Instagrammomenten.
Ik merk bij mezelf dat ik de smartwatch niet helemaal snap. We hebben jaren lang toegewerkt om van kleine telefoonschermpjes naar steeds grotere te gaan. Want oh, oh, oh de massa (dus niet iedereen) moest en zou zo nodig grote schermen hebben. Vervolgens zitten we nu grotendeels standaard met smartphones tussen de 5 en 6+ inch. Gaan we vervolgens weer zitten priegelen op een klein smartwatch schermpje. Ondertussen krijgen de smartwatches op hun beurt ook weer steeds grotere schermen, zie de nieuwe Apple Watch, want ja, zo'n klein schermpje is toch wel héél klein.

Ik ben het spoor bijster. :)

[Reactie gewijzigd door n-evo op 3 november 2018 11:58]

Ja je snapt het duidelijk niet. Het is niet de bedoeling dat je ligt te priegelen op een klein smartwatch schermpje. Een smart watch dient niet om content te consumeren. Een smartwatch is handig om taken die je regelmatig uitvoert te vereenvoudigen. Een smart watch is beter vergelijkbaar met bijvoorbeeld een smart speaker dan met een smartphone. Als ik op mijn smartwatch kijk zie ik naast hoe laat het is ook dat het binnen 2 uur gaat regenen, er zoveel file op de weg naar huis is en ik straks de vuilzakken moet buitenzetten. Komt er een berichtje binnen zie ik direct of het te moeite is om te antwoorden. Wil ik de lichten aansteken dan zeg ik dat gewoon tegen mijn horloge. Mijn notebook herkent mijn smartwatch en ik hoef die dus niet meer te ontgrendelen.

En ja je hebt gelijk als je zegt dat je dat allemaal niet nodig hebt. WC papier heb je in principe ook niet nodig maar het is wel handig ;)
Na jouw reactie ben ik het ook niet meer gaan snappen. Letterlijk alles wat je als voorbeeld aanhaalt kan met hetzelfde gemak op een smartphone. Gewoon een kwestie van de juiste widgets instellen op je lock screen (iOS) of home screen (Android). Is een eenmalig dingetje.
Tja je snapt het duidelijk nog niet!

Je kan als je naar de WC gaat je kont ook gewoon met je handen proper maken. ;)

[Reactie gewijzigd door monojack op 4 november 2018 15:01]

Misschien ligt dat aan je uitleg. Aparte obsessie met wc-bezoek heb je trouwens. ;)
Ik vrees ervoor want je kan ook op de websites van de fabrikanten de uitleg vinden.
Niet zo moeilijk toch? Of je nou 4, 5 of 6 inch vasthoudt in je hand maakt niet zoveel uit, de eerste smart telefoons kwamen voort uit telefoonschermen van 3 tot 4 inch en aanbod en vraag vinden elkaar in 2018 rond de 6 inch. Je pols heeft echter een beperking, een 3 inch scherm om je pols gaat niet echt werken, maar functionaliteit beschikbaar om je pols wel (zie post hierboven over sport toepassing bijv.). Mijn horloge heeft een rond display van 1,34 inch, groter hoef/wil ik niet om esthetische redenen. Maar m'n telefoon niet mee hoeven met fietsen/lopen is rete handig.
Wearables... tja als je ze allemaal op 1 hoop gooit verdampt het aandeel Apple Watch vanzelf wel. Maar laten we eerlijk zijn de simpelste tracker is ook een wearable en een eenvoudige fitbit valt ook in deze categorie; beide zijn echter geen smartwatches en hebben bij lange na niet de featureset die een smartwatch te bieden heeft. Lijkt mij logisch dat de doemanalisten hier eens onderscheid in gaan aanbrengen. Deze percentages zeggen werkelijk niets.
Ook Xiaomi staat er niet bij, maargoed een 1000 euro iWatch vergelijken met een 20 euro tracker niet compleet eerlijk
Je kunt alleen op het gebied van marktaandee een Miband niet vergelijken met een smartwatch. Simpelweg verschillende product categoriën; de een een fitness tracker, de ander een smartwatch met fitnesstracking geïntegreerd.
Ik heb een dubbel gevoel bij die dingen.
Bij sommige bedrijven mag ik deze niet eens om, omdat men bang is voor spionage of opnames.
Als ik bij de gemeente met een gesprek zeg, dat ik een opname apparaat bij me heb, krijgt men al de rillingen :P want ik wil graag bewijs hebben, als men mij onderuit haalt/leugens verteld of zelfs van kastje naar de muur sturen :P
Wat een vreemde conclusie dat Garmin het moeilijk heeft. Op basis van de cijfers uit het artikel is de groei van Apple 25% en die van Garmin 33,3%. Dan zou ik zeggen dat Garmin het prima doet.

Of zie ik iets over het hoofd :?
De reden dat Apple beduidend meer Smartwatches heeft verkocht zou kunnen zijn omdat de doelgroep van Apple sneller geneigd is om nieuwe gadgets te kopen? Dat later andere merken weer meer gaan verkopen?

Of is dit een verkeerde conclusie? Hoe komt het dat Apple meer verkoopt als andere merken. Dat vraag ik mezelf af.
Ik denk vooral omdat de smartwatch van Apple echt iets toevoegd. Waarbij de Android smartwatches vaak de “complete smartphone ervaring” te poorten naar een horloge in combinatie met de eeuwige trage snapdragon soc, waarbij het allemaal net niet lekker werkt. Is de smartwatch van Apple echt ondersteunend aan je iPhone, met betere hardware en beter uitgewerkte health functionaliteiten. Vooral dat laatste is een steeds groter wordende doelgroep, oudere, healtypeople en sporters.

En uiteraard de ondersteuning. Een horloge koop je vaak voor een langere periode (wordt meer als een sieraad gezien). Apple bied langere ondersteuning voor hun smartwatches. Pas sinds dit jaar is de ondersteuning van de 0 series uit begin 2015 gestopt. De concurrenten van 2015 zijn ondertussen al zo goed als onbruikbaar.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 3 november 2018 11:18]

Alsnog belachelijk dat je een horloge koopt in 2015 en nu al niet meer wordt ondersteund. Kan weer op de vuilnishoop. Wegwerpmaatschappij. Ben blij dat sporthorloges het langer uithouden.
Op de vuilnishoop?
Ding werkt nog prima hoor. Dat er geen nieuwe functionaliteiten meer aan toegevoegd worden wilt niet zeggen dat ie opeens stopt met werken.
Ondersteunen gaat niet alleen over nieuwe functionaliteiten. Dat er nieuwe functionaliteiten bij kunnen komen is een leuke bijkomstigheid van software, maar wat is een connected geautomatiseerd werk waard als het niet meer onderhouden kan worden of zelfs softwarematige of servicebelemmerende gebreken heeft die nooit meer verholpen worden? Iets doet het nog, dus niet zeuren, lijkt meer van toepassing op de houding van fabrikanten en verkopers. Dat lijkt me geen gezond uitgangspunt voor verkoop van relatief dure producten.
Dat kan je dan ook over een smartphone zeggen en die zijn duurder dan smartwatches.
"De concurrenten van 2015 zijn ondertussen al zo goed als onbruikbaar."
Kun je deze wijsheid ook onderbouwen? Ik heb stiekem het idee van niet. Het is in ieder geval geen verhaal uit eigen ervaring maar meer een verhaal van negatieve reviews of fora o.i.d.

Mijn Gear S2 (uit 2015 dus) doet het namelijk nog prima, gaat nog netjes twee volle dagen mee met de batterij en werkt nog net zo snel als dag 1. Vult mijn telefoon prima aan met notificaties, health apps, Spotify bediening, navigatie en messaging.
Kun je dat laatste onderbouwen? Want mijn "oude" huawei watch classic deze week nog de laatste update gehad en loopt mooi soepel en kan veel.
Ik ben niet bepaald de eerste met een reactie op
… De concurrenten van 2015 zijn ondertussen al zo goed als onbruikbaar.
, maar kan toch niet laten om te vermelden dat ik mijn originele Samsung Galaxy Gear (sm-v700, uit 2013 ...) nog steeds nagenoeg dagelijks gebruik.
Tot voor kort dagelijks, maar tegenwoordig wissel ik hem regelmatig af met een Asus Zenwatch 2 met WearOS.

Samsungs eigen Tizen bevalt mij beter dan WearOS, maar wellicht vanwege gewenning al die jaren.

Eerlijk gezegd wel vorig jaar de accu vervangen vanwege niet meer capaciteit voor een volledige dag, maar was onder de ¤ 20 (incl. nieuwe afdichtring) klaar en was uitstekend zelf uit te voeren. Eerlijk gezegd voor mij een bijna zo belangrijk punt als langdurige technische ondersteuning.

Dagelijks laden heb ik nooit als een bezwaar gezien. Gebeurde vroeger gewoon 's nachts: bij afdoen voor douchen aan de lader, volgende ochtend bij opstaan weer omdoen. Sinds de nieuwe accu laad ik bewuster even kort 's ochtends tussen opstaan en vertrek tot 80-85% om accu slijtage te minimaliseren, al vrij snel een routine geworden.

Natuurlijk bekijk ik elke keer de reviews van nieuwe generaties smartwatches en ze zien er regelmatig aantrekkelijk genoeg uit om over te stappen.
Maar dan rationeel kijkend wil ik daarvoor niet die ¤ 200 tot ¤ 300+ uitgeven (zelfde geldt voor nieuwe generaties telefoons, mijn Note 4 mist eigenlijk alleen waterdichtheid, maar kan daarom wel de accu zelf vervangen en de smartwatch dekt veel water/stof situaties af).

Missende functionaliteit tov nieuwere generaties ?
Niet veel:
  • Hartritme meten voor fitness ? Enige moment dat ik dat nodig zou hebben, bij cardio op de apparaten bij mijn fitnesscentrum, die doen dat gewoon zelf.
  • Navigatie ? Ja, ongeveer 2 keer per jaar, als ik naar een onbekende locatie moet fietsen en tijdens fietsen telefoon gebruiken niet echt handig is (en dus tegenwoordig 2e watch met WearOS van Asus, afgeprijsd gekocht voor ¤ 60..., wel met navigatie-app).
  • Bellen zonder telefoon ? Heb al jaren een "dumphone" watch in bezit. Nooit nuttig geweest. Miste altijd de overige communicatiemogelijkheden (email en eerst SMS, tegenwoordig WhatsApp) om de telefoon thuis te laten. Uitgezonderd wellicht een paar uurtjes zeilen een paar keer per jaar.
  • Meerdaagse accucapaciteit ? Niet verkeerd om te hebben, maar zoals genoemd is laden zonder probleem in de dagelijkse routine mee te nemen. In al die jaren keer of 3 vergeten, maar dan simpelweg onderweg naar werk in de auto opgeladen.
Als ik nog een killertoepassing over het hoofd zie, schroom niet me erop te wijzen :)

Tegelijkertijd heeft deze Galaxy Gear 1e generatie met een camera een vrij unieke functionaliteit, die mij soms goed van pas komt, bijv. bij zeilen of op het strand (situaties met stof/zand en water/vocht en als je geen ruime zakken voor telefoon/camera in je kleding hebt).

[Reactie gewijzigd door marcv11 op 4 november 2018 04:46]

Apple heeft een grote schare fans die de Apple producten gewoon per definitie veel beter vinden dan andere merken. Wat prestaties is dat (in verhouding tot de prijzen) niet altijd terecht, maar voor de duur van de ondersteuning en het design meestal wel.
Mede hierdoor is Apple een hype merk geworden. Niet alleen alle tech-journalisten houden Apple goed in de gaten, maar ook veel gewone journalisten. Dit maakt weer dat de producten van Apple in veel artikelen worden beschreven. Zolang Apple geen echt slechte producten uitbrengt is dat goede extra reclame en houdt het de hype in stand.
Apple heeft met de combinatie van slechts een beperkt aantal producten en het eigen OS ook een sterke troef in handen. Zowel bij de ontwikkeling van nieuwe toestellen als bij een nieuwe iOS versie hoeft het maar een beperkt aantal hardware combinaties te ondersteunen. Dat maakt dat het iOS op alle Apple producten gewoon optimaal kan draaien. Daarnaast is het ook gemakkelijker om oudere producten langer te ondersteunen.
Juist die hype rondom nieuw producten is goed voor de verkoop. Wat betreft de smartwatch was Apple ook wel de eerste die een bruikbare variant op de markt zette. Dat geeft natuurlijk wel een voorsprong.
"Wat betreft de smartwatch was Apple ook wel de eerste die een bruikbare variant op de markt zette"

Hell no.
Natuurlijk was er al een pebble (en nog een paar), maar ik vind de smartwatch van Apple wel de eerste smartwatch die het "nerd" stadium ontgroeid was en een voor iedereen bruikbare interface met veel (handige) mogelijkheden had. Het is daarom zeker de eerste smartwatch voor het grote publiek geweest.
Nu ga je de goede kant op. JIJ VIND ja. Er zijn een legio aan smartwatches in de breedste zin van het woord uitgebracht voor het ook nog maar een idee was bij Apple. O.a. Sony, Pebble, LG en Samsung hadden voor de release van Apple zn dingetje, al diverse modellen op de markt gebracht zoals de LiveView, Smartwatch en Smartwatch 2 van Sony/Sony Ericsson. Samsung met de Galaxy Gear, Gear Live, Gear S. LG met de G Watch. De Moto-360. Take a pick. Lekker makkelijk van Apple. Ipv innovatief zijn, zijn ze tegenwoordig een beetje balletje afwachters. Kijken wat er gebeurt en daar op door gaan ipv een trend zetten.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 3 november 2018 19:54]

Ik denk dat het wel een factor is die mee kan spelen. Aan de andere kant heeft Apple ook de mensen die geen Android willen omdat ze de technologie niet snappen (kort door de bocht, hoor)

Toch denk ik dat het nauwelijks meespeelt. De overgrote meerderheid van mensen met een Fitbit die ik tegen kom zijn geen nerds of geeks. Agenten, zorgverleners, gepensioneerden, allemaal doelgroepen die niet per se van de gadgets zijn, en die ik toch regelmatig met een Fitbit zie lopen
Als je de technologie niet snapt is er iets mis met de technologie, niet met de gebruikers. Ik neem aan dat Android toestellen net zoals iOS toestellen zonder handleiding worden geleverd wat dus betekend dat ze intuïtief moeten werken zonder dat de gebruiker de technologie moet "snappen".
Ik wilde je niet aanvallen. Ik zei al dat dit kort door de bocht was ;-)
Mis, ken een persoon die dacht dat je kon internetten via gps. Een iphone gebruiker. Maar dat zal ook wel voorkomen bij android.
Ook nog iets is dat veel mensen niet het verschil weten tussen 3g/4g en wifi! Heb dat aan meerdere moeten uitleggen.
En bijv samsung toestellen hebben gewoon een handleiding. Bij installatie heb je de keus om die te bekijken.
Omdat er ook een heel pak meer android toestellen zijn verkocht dan iOS toestellen? Makkelijke conclusie...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.