'Leveringen smartwatches namen in afgelopen kwartaal toe met 47 procent'

Het aantal leveringen van smartwatches is in het afgelopen kwartaal met 47 procent gestegen ten opzichte van een jaar geleden. Dat schat analistenbureau Strategy Analytics. In totaal werden er 18,1 miljoen smartwatches geleverd in het tweede kwartaal van 2021.

Vooral de smartwatches van Apple zouden het goed doen, meldt Strategy Analytics. Dat bedrijf blijft de marktleider, met een marktaandeel van 52,5 procent. In totaal zouden er wereldwijd 9,5 miljoen Apple Watch-modellen geleverd zijn in het tweede kwartaal van 2021, waarbij de Series 6 het meest populaire model was. In het tweede kwartaal van 2020 leverde Apple nog 6,5 miljoen smartwatches.

Marktaandeel smartwatchfabrikanten (via Strategy Analytics)
Bedrijf Q2 2020 Q2 2021
Apple 52,8 procent 52,5 procent
Samsung 10,6 procent 11,0 procent
Garmin 9,8 procent 8,3 procent
Overig 26,8 procent 28,2 procent

Samsung blijft nummer twee op de smartwatchmarkt, met een marktaandeel van 11 procent. Dat bedrijf leverde het afgelopen kwartaal 2 miljoen geleverde wearables, een toename van 52 procent ten opzichte van een jaar geleden. Garmin zou in het afgelopen kwartaal 1,5 miljoen slimme horloges geleverd hebben, wat goed is voor een derde plek en een marktaandeel van 8,3 procent. Overige fabrikanten, waaronder Xiaomi en Oppo, zouden de overige 28,2 procent van de markt omvatten.

Strategy Analytics schrijft de stijging in smartwatchleveringen toe aan de aanhoudende vraag naar 'fitnessapparaten met gezondheidsfuncties'. Het is niet duidelijk in welke mate het herstel van de coronapandemie daarmee te maken heeft, maar het analistenbureau schrijft wel dat de groei van de smartwatchmarkt is 'teruggekeerd naar het niveau van voor de pandemie'.

Het analistenbureau schrijft verder dat de groei vermoedelijk de rest van het jaar blijft doorzetten, mede door de recente release van de Samsung Galaxy Watch 4 en de aanstaande Apple Watch Series 7. Chinese bedrijven als Xiaomi en Oppo zouden ook bijdragen aan deze groei, met meer betaalbare 4G-horloges.

Wereldwijde smartwatchleveringen per bedrijf (via Strategy Analytics)
Bedrijf Q2 2020 Q2 2021 Groei jaar-op-jaar
Apple 6,5 miljoen 9,5 miljoen 46 procent
Samsung 1,3 miljoen 2,0 miljoen 54 procent
Garmin 1,2 miljoen 1,5 miljoen 25 procent
Overig 3,3 miljoen 5,1 miljoen 55 procent
Totaal 12,3 miljoen 18,1 miljoen 47 procent

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

29-08-2021 • 11:16

107

Lees meer

Reacties (107)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben groot fan van smartwatches, maar ben wel van mening dat als je een smartwatch koopt, je bij Apple, Samsung of Garmin moet zijn.
Voor een totaalervaring bij Samsung of Apple en voor sport bij Garmin. De toegevoegde waarde van een smartwatch vind ik vooralin de naadloze integratie met je smartphone en de ‘health’ apps. Bij fitbit en andere merken vind ik de ervaring gewoon niet af, beetje 5,5 werk, terwijl dit bij de volwassen smartwatches van Apple en Samsung niet het geval is. Garmin vindik een klasse apart, aangezien daar de focus veel meer richting sporten gaat en zij ook veel meer bieden dan Samsung en Apple op dat gebied. Dus voor een sport-smartwatch moet je daar zijn.
Ik vind persoonlijk dat je beter een duurder segment smartwatch kan kopen of helemaal geen smartwatch, de <200€ smartwatches vind ik eerder zonde van je geld dan daadwerkelijk toegevoegde waarde bieden (mening).
Helemaal mee eens, heb mijn Apple Watch 6 na een klein jaar ‘proberen’ verkocht. Voor zwemmen, fietsen en hardlopen heeft Garmin veel meer te bieden dan de Apple Watch.

Met name de manier waarop Garmin via de Connect de data van activiteiten presenteert is velen malen overzichtelijker dan Apple dat doet. Bij Apple moet je op zoek naar je data in twee Apps (Health en Fitness), maar vind het een erg onsamenhangend geheel.

Garmin biedt zaken als hardloopdynamiek, Swolf (zwemefficiëntie) en diepgaande analyse van fitheid, trainingsbelasting, stress, energie, slaap, ademhaling enzovoort. Garmin gaat veel verder dan alleen een training vast leggen. Maar helpt ook in herstelfase door te meten of je genoeg hersteld en uitgerust bent. Als fanatieke sporter kan je eigenlijk niet om Garmin heen!

Enige wat ik “mis” van de Apple Watch is Apple Pay en het mooie display.
Ik kan de Garmin Venu 2 aanraden!
Mooi Oled scherm, en kan via NFC betalingen doen
Heb de Forerunner 745 gekocht, met name vanwege diverse geavanceerde hardloop zwem features. Eigenlijk wil ik er nog een Activity tracker bij bv de Venu Sq of de Vivosmart 5 als die eindelijk eens uit komt!
Wat is precies de toegevoegde waarde van health apps?

In mijn ogen zijn het puur gadgets en een hype met ongeveer 0 toegevoegde waarde behalve wat statistieken. Maar wat zijn die statistieken waard als je de nauwkeurigheid ziet en bovendien geen professionele sporter bent (of medische noodzaak hebt).

Ik zie hier onder het artikel de Samsung en Apple van €250 +, zelfs goede sportschoenen kosten minder, en dat heb je tenminste echt wat aan.
Ik had voor mijn operatie regelmatig boezemfibrilleren, en mijn Apple Watch had mij gewaarschuwd als deze weer optraden, het liet ook zien wanneer ze weer over waren en hoe groot de hartritmevariatie was. Dit had voor mij zeker toegevoegde waarde. Dat jij die toegevoegde waarde niet ziet, betekend niet dat die er niet is.
Geeft Apple niet net als de meeste andere watches bij het eerste gebruik netjes aan dat het geen medisch hulpmiddel is?

Alle onderzoeken/professionele reviews die ik lees geven duidelijk aan dat hoewel sommige bemerken/modellen misschien goed/nauwkeurig genoeg voor een indicatie zijn je er verder niet op kan/zou moeten vertrouwen.

Fijn dat het voor je heeft gewerkt, maar ik zou liever een echt goed getest/goedgekeurd apparaat daarvoor willen.
Kijk eens hier

hier

en hier

Dit zijn studies met heel erg veel mensen over een lange periode, die waren met aan ander apparaat niet mogelijk of astronomisch duur.
De beperkingen van de Apple Watch zijn mij, en mijn Cardioloog zeer goed bekend, maar het geeft data die een goede indicatie is, en die anders niet beschikbaar was. Als je niet merkt dat je boezemfibrilleren hebt (en dat merken veel mensen niet) is er een risico dat er bloedstolsels ontstaan en als die loslaten een bloedvat in je hersenen blokkeren.

[Reactie gewijzigd door Jan Onderwater op 22 juli 2024 21:31]

Thanks, maar een "wij van wc-eend" verhaal doe ik het niet voor, ik hoop dat je dat begrijpt.

Anyways, ik denk/hoop dat je dit met je dokter overlegd hebt, en als zij/hij in jouw specifieke situatie een smartwatch goed/nauwkeurig genoeg vindt, wie ben ik dan om dat tegen te spreken?

Ik blijf er wel bij dat het geen medisch apparaat is, maar een gadget.

Begrijp me niet verkeerd, gadgets kunnen leuk en soms zelfs nuttig zijn, en sommige mensen hebben daar veel geld over voor leuk, dat is een keuze. Maar in deze tijdens van hypes en fake nieuws/verwachtingen telt een gewaarschuwde consument voor 2.
medische studies afdoen als "wij van wc eend" is een sterk argument, ik vertrouw jouw oordeel natuurlijk nu dan ook meer dan dat van mijn cardioloog.
Sorry, maar ik mis dat je Apple verslag een echte medische studie is? Er staat namelijk geen enkele organisatie of doktor met naam en toenaam genoemd. Sterker nog:
Apple Heart Study
De Apple Heart Study (AHS) is een verkennend, pragmatisch onderzoek met één arm dat virtueel werd uitgevoerd
Let ff op de woorden pragmatisch en virtueel

Daarnaast maakt het grote logo op de voorkant al dat ik met zekerheid durf te stellen dat het niet onafhankelijk is - vandaar mijn wc eend opmerking.

Edit Ah, ok, nu heb je extra verslagen toegevoegd, thanks, die ga ik eens verder bekijken!

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 22 juli 2024 21:31]

Tja zo denk ik er eigenlijk ook bij.. maar dat kan je eigenlijk ook doortrekken naar het hele notificatie gedeelte... en eigenlijk ook naar het watch (klok) gedeelte... want wie heeft er nou nog een 2e klok nodig om de pols als je al een klok in je zak hebt zitten..

Een horloge kan je tenminste nog wat als sieraad zien.. een smart watch ? niet echt.. mij te generiek..

Plus je moet er ook nog voorzichtig mee zijn.. en dan elke dag/week/maand.. dat ding weer opladen..

Ik denk dat die stijging in verkoop ook komt van de corona... weer zoiets wat mensen willen hebben 'voor bij het afvallen van coronakilo's'.
Ik heb juist een wat "goedkopere" smartwatch gekocht die ik maar eens per 10 dagen hoef op te laden en waar ik helemaal niet voorzichtig mee ben of hoef te zijn. Na één jaar gebruik is er een minuscule kras op gekomen die je alleen ziet als het scherm uit is. Ik heb er mee in de zee gezwommen, zwembad, meerdere keren laten vallen.... Alles behalve voorzichtig ermee doen. Daar geef ik meer om dan volledige integratie met mijn telefoon (ik neem mijn telefoon ook mee tijdens het sporten, dus voor muziek of GPS heb ik de horloge niet nodig. De meest handige functies zijn het terugvinden van je telefoon (ik hoef eindelijk niet meer mijn vriendin in te schakelen om mijn mobiel te bellen) en om direct te zien wie mij belt zonder de telefoon uit mijn zak te halen. Voor al het andere gebruik ik toch mijn telefoon. Ik ga echt geen berichten/mail zitten typen/lezen op mijn horloge. Maar dat is misschien wel persoonlijke voorkeur.
Dat ligt aan de sport, hardloopschoenen vind je ruimschoots onder dat bedrag. 'public service' laarzen of bergsport is een ander verhaal ;-) die kunnen ver over de 250 € heen gaan..

Ik zie mijn watch meer als een uitdaging om ook tijdens mijn kantoor job mijn 'doelen' te halen. Zo wandel ik ook gewoon een uurtje per dag - echt sportscholen doen ik niet meer, sinds het A) niet meer kon je gedwongen was buiten of thuis een alternatief te zoeken. Plus bespaart me op die manier toch aan aardige smak aan lidmaatschapskosten.

Makers van sporthorloges merken denk ik wel dat de 'magische' grens van 400 euro wel de max is wat menig mens aan een smartwatch uitgeeft. Als je ziet hoe vaak de SE voor 250-270€ verkrijgbaar is geweest bijv dan snap ik wel dat dit flink in de lift gegaan is mbt aantallen voor Apple. In de praktijk zie je ook dat Apple gebruikers veelal - mobiel, tablet en watch hebben - de liefhebber voegt daar ook nog pc/laptop aan toe en dat werkt in Apple Ecosysteem gewoon goed. Samsung doet een poging met DEX, Windows heeft de mobiele markt verlaten... maar hoopt volgens mij nog op een terugkeer.

Ieder merk wil zijn deeltje van ons 'gebruik' meekrijgen.
Voor mij is de health app een goede manier voor mijn gewicht bij te houden en hoe mijn conditie is. Mijn smartwatch en slimme weegschaal vullen deze informatie automatisch zonder dat ik manueel iets moet ingeven.
Wat maakt een Samsung superieur ten opzichte van bijvoorbeeld een Huawei watch GT2? De batterijduur van laatstgenoemde is vele malen beter dan van Samsung, welke elke dag opgeladen moet worden. De GT2 hoeft eens in de 2 weken opgeladen te worden. En beschikt ook over een prima health app.
Heb de GT2 een klein maandje gebruikt en inderdaad die batterij duur is echt heerlijk. Health app is ook prima maar niet meer dan dat. Maar eerlijk gezegd heb je daarmee eigenlijk al bijna alles genoemd wat die watch goed maakt. Hij was mij gewoon niet 'smart' genoeg, de integratie van een Apple Watch in iOS of nu met de Galaxy Watch 4 (of WearOS watches) in Android is gewoon ongeëvenaard. De ervaring van de Huawei watches is mij iets te beperkt.
Maar ik ben juist benieuwd naar wat het verschil dan maakt. Ik zag laatst de aankondiging voor de nieuwe Samsung watch maar knapte erg af op de batterijduur. Dus ik ben erg benieuwd wat daar dan tegenover staat wat het het toch waard maakt.

Ikzelf mis bijvoorbeeld bediening van Spotify erg op de GT2.
Ikzelf ben juist niet op zoek naar een totaalervaring. Ik heb een Polar M430. Die vind ik handig voor sporten, voor dat ik de eerste paar woorden van een Whatsapp of sms kan lezen en om te zien dat ik word gebeld. Dat is handig, terwijl het horloge niet de hele dag mijn aandacht vraagt. Dat laatste is waar ik bang voor ben bij bijvoorbeeld een smartwatch van Apple. Ik vind dat ik al te vaak naar m'n telefoon kijk, maar die kan ik tenminste wegleggen. Een horloge heb je de hele dag om.
Inderdaad ik heb al jaren een Garmin Fenix maar al die notificatie meuk zet ik standaard uit. Dus ook als ik gebeld wordt bijv. Scheelt ook nog eens een hoop batterij.

Overigens zet ik alle bliepjes en trillingen op m'n telefoon ook uit, ik zie bij Whatsapp bijv enkel dat groene telefoon icoontje linksboven maar dan moet ik echt al zelf gaan kijken. Al die notificaties heel de dag word ik echt gek van.
Eens. Goedkoop is volgens mij idd ook duurkoop net als in veel andere gevallen.
Wellicht is het ook belangrijk om van tevoren goed te bedenken wat je van zo’n apparaat verwacht om later geen spijt van je dure aankoop te krijgen.
Ik denk inderdaad dat je wensenlijst veel belangrijker is dan de prijs. Soms kan een simpele Fitbit al voldoen aan je eisen, ook al is het niet echt een Smart watch. Voor mij zijn de eisen batterijduur, (sport)activiteit monitoren en slaapritme, dan zijn de "dure" Apple en Samsung horloges niet de beste keuze.
Als ik de recensies vanuit een echte onderzoek een beetje bekijk van merken is FitBit bijvoorbeeld veel betrouwbaarder qua nauwkeurigheid dan andere merken. Al zijn sommigen van jouw lijst ook goed daar aan tegen. Maar ik heb bijvoorbeeld een Samsung telefoon, maar van de recensies kan ik de Samsung smartwatches en fitness trackers maar links laten liggen.
Vooral omdat slaap registratie voor mij belangrijker is. En al kan natuurlijk een fitnesstracker niet zo goed zijn als een echte EEG apparaat, het verbaasd mij hoe goed FitBit is daar in. Zelfs met z'n goedkoopste model.

Hartslag is bij anderen ook even goed. Maar als stappentellers belangrijk zijn, dan zijn gelukkig de meesten wel goed.
Het onderzoek zal best een goede richtlijn zijn doch ik vind ~50% marktaandeel voor apple hallucinant. Het tech bedrijf waarvoor ik werkte die ongeveer 140mensen in dienst heeft, hadden er misschien 5 een apple watch. De meesten een ander merk, veelal garmin en fitbit.
Hetzelfde merk in voor het bedrijf waar ik nu voor werk, en in mijn omgeving kan ik ze ook op één hand tellen.
Mogelijks is hier een groot geografisch verschil aanwezig. Ik kan me niet voorstellen dat mensen in India veelal met een apple smartwatch rondlopen, in de US daarentegen zal het meer de norm zijn.

Ik merk ook bij mezelf sinds ik die stappenteller heb in de smartwatch ik daar toch best op let, alsook de notificaties zijn heel handig. Persoonlijk vind ik het een goede ontwikkeling, zeker dat sinds corona ik regelmatig ook ga wandelen om eens buiten te zijn en van wat ik kan zien, ben ik niet de enige.
Heb dezelfde ervaring, ik zit in het onderwijs. Meer niet-apple watches dan wel. Met name de sportieve mensen hebben Fitbit, Garmin, Samsung. De managers lopen met een Apple, want die zitten de hele dag mooi te wezen ;-). Overigens speelt volgens mij het brand image hier ook weer een sterke rol.

Ik denk dat in deze cijfers wel degelijk een regio effect zit. In de VS heeft ongeveer 50% een iphone, terwijl dat in Europa volgens mij de 20% niet haalt. Dat bepaalt in sterke mate de keuzevrijheid voor een smartwatch.

Ik ben een liefhebber van echte horloges. Voor mij is de tijd en de looks van het horloge belangrijker dan al die digitale koppelingen en notificaties. En voor looks hoef je wat mij betreft niet bij de Apple watch te zijn, wat een afzichtelijk ding. Dat doen de andere merken m.i. meestal beter.
Europa zit op 30%, waar nederland zelfs op 38% iOS market share zit. (klik)

Het verschilt per regio inderdaad heel veel, maar ook sociale cirkels verschilt het enorm. Ik werk zelf als IT'er bij een financeel bedrijf, en daar heeft bijna iedereen zowel een iPhone als Apple watch. Ook sales-mensen die prive een Android hebben, worden aangestuurd om een iPhone via het bedrijf te krijgen, waarbij het voor mij als IT'er minder uit maakt.

Op mijn opleiding (Informatica) hadden weinig mensen een Apple watch, en nog minder een smartwatch van een ander merk. In mijn vrienden groep (mensen over het hele land, verschillende beroepen en interesses) zie ik ook vaker Apple watches dan iets anders. Veel mensen die al in het Apple-ecosysteem zitten nemen ook de watch erbij, waar dat aan de andere kant (android etc) toch wat langzamer gaat.

Ik heb zelf een Amazfit smartwatch, en toch pak ik mijn klassieke horloge veel vaker :9
Ik werk in een team van 35 man (zorg), daarvan heeft meer dan de helft een Apple Watch.
Haha, mooi wezen met een smart watch… juist. 😂 Dan heb je gewoon een echt klokkie om je pols.
Je hebt toch een aantal mooie hybride oplossingen. Hier een gelukkige eigenaar van de withings scanwatch.
Ik zal er eens naar kijken!
Haha, mooi wezen met een smart watch… juist. 😂 Dan heb je gewoon een echt klokkie om je pols.
Ik weet nooit of ik geamuseerd of geschokt moet zijn als mensen beweren dat een oled-scherm om je pols mooier is dan een passief lcd-scherm. Smaken verschillen blijkbaar.
Hier ook een liefhebber van echte horloges.
Ik hoef niet zo nodig 24/7 meldingen binnen krijgen, daarvoor heb ik een smartphone.
Ik zie ze vanzelf wel.
En elke keer er weer om denken dat dat ding op de lader moet.
En dan nog steeds afvragen waar die dwangneuroses vandaan komen.....
Withings heeft enkele horloges met sensors en een klein scherm die er verder gewoon analoog uitzien. Wat mij betreft de perfecte combo.
Ik ben een liefhebber van echte horloges. Voor mij is de tijd en de looks van het horloge belangrijker dan al die digitale koppelingen en notificaties. En voor looks hoef je wat mij betreft niet bij de Apple watch te zijn, wat een afzichtelijk ding. Dat doen de andere merken m.i. meestal beter.
Ook dit is weer zo subjectief. Ik wil niemand beledigen maar voor stijladvies moet je niet op een site vol ITers zitten. Kijk je naar mensen die hun job mode en stijl is dan ga je al snel merken dat als ze een horloge dragen dat bijna altijd een Apple Watch is.

Mijn mening over Android watches is dan weer dat ze allemaal op een klassieke horloge proberen te lijken en daardoor heel fake ogen en dus smaakloos zijn.

Maar ja smaken verschillen van mens tot mens
De managers lopen met een Apple, want die zitten de hele dag mooi te wezen ;-)

Voor mij is de tijd en de looks van het horloge belangrijker dan al die digitale koppelingen en notificaties.
Dus jij bent nog net een graadje erger dan die managers met alleen iets willen om mooi te wezen? :)
[...]
Dus jij bent nog net een graadje erger dan die managers met alleen iets willen om mooi te wezen? :)
Nee, want ik hoef er niet mee te koop te lopen. De meeste mensen herkennen een mooi kwaliteitshorloge niet eens.
Wellicht dat het ook aan de criteria van smartwatch ligt? Zo heb je ook de sportbandjes die alleen maar als stappenteller, klokje en wellicht voor notificaties dienst doen. Telt dat ook mee als smartwatch of niet? Moet het 3th party apps kunnen draaien? Moet het een touchscreen hebben? GPS? Etc. Smartwatch / "iets voor om de pols" kan best breed zijn. Zo heeft Fossil ook nog die Hybrid horloges, een analoog horloge met een display erachter waarop je alleen notificaties en ik meen "health" informatie kunt zien. Als "watch" niet smart (want ouderwetse fysieke wijzerplaat) maar wel verbonden met telefoon voor beperkte smart functionaliteit. Maar je kunt dus niet apps er op draaien, je muziek bedienen (of zelfs afspelen op het horloge) etc.

Zelf gebruik ik in ieder geval nog steeds "naar volle tevredenheid" mijn Pebble Time Steel. Ik kan de tijd er op aflezen, ik ontvang notificaties er op, en er zit een stappenteller op. En het mooiste van allemaal: hij gaat nog steeds om en nabij een week mee op een volle acculading. En dat laatste is iets wat de huidige smartwatches nog steeds niet doen.
Zelfde vragen hier. En vraag me ook af; hoe veel mensen kunnen een Apple watch onderscheiden van bijv. een Amazfit?
Veelal zie ik juist Apple wat de klok slaat waaronder ook smartwatch, als men nou eenmaal een Apple telefoon heeft dan willen ze vaak niet van een ander merk nog een smartwatch, dan is gelijk alles Apple.
Dit is wat Apple wil, vendor lock in.
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @mr_evil0829 augustus 2021 13:50
Combi iPhone met Samsung smartwatch zie ik ook hoor
Uit je eigen ervaring mag je niet puren. Je let op wat je kent. Ik zie overal Apple watches. Ik zie echt zelfden een andere smart watch dan de Apple Watch in mijn omgeving.

En waarom zou je in India niet veel Apple Watches vinden? Ik denk dat je ook daar meer Apple Watches zal vinden dan andere smart watches want wie zich daar een smartwatch kan veroorloven zit toch sowieso in de hogere kaste. Mensen die zich amper een smartphone kunnen veroorloven gaan zich echt niet bezig houden met stappen tellen. Stappen tellen kan je omdat je die luxe hebt. ;)

[Reactie gewijzigd door monojack op 22 juli 2024 21:31]

Nou stappentellers had je al in 1990 en die kostten toen 3 euro ofzo. Geen echte luxe dus. Het is ook niet het slimme deel van een smartwatch..
Verder zie ik zelf ook weinig Apple watches in mijn omgeving. Vooral Fitbit eigenlijk. Ik denk dan ook Apple vooral in de VS zijn watches slijt. Het percentage mensen in India dat zich een smartwatch kan veroorloven is minimaal.
Verder zie ik zelf ook weinig Apple watches in mijn omgeving. Vooral Fitbit eigenlijk. I
Terug naar het onderwerp denk jij
  • dat het slecht onderzoek is
  • dat jij selectief opmerkt welk merk smartwatch mensen dragen, of
  • dat jou omgeving niet representatief is?
Ik kan hier uitgebreid gaan opsommen waar ik welk horloge heb gezien, maar ik maak mezelf niet de illusie dat dat relevant is als anderen daar iets meer dan oppervlakkig onderzoek naar gedaan hebben.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 juli 2024 21:31]

Ik denk dat het onderzoek wel zal kloppen, maar het is een schatting. Ik geloof ook dat mijn waarneming klopt, maar dat, zoals ik schreef Apple zijn watches vooral slijt in de VS.
Waarom reageer je overigens op mijn post, terwijl mijn voorganger monojack meldt vrijwel enkel Apple watches te zien in zijn omgeving.
Waarom reageer je overigens op mijn post, terwijl mijn voorganger monojack meldt vrijwel enkel Apple watches te zien in zijn omgeving.
Omdat @monojack zijn persoonlijke perceptie met ons deelt om te illustreren hoe irrelevant dat is. Daarna heeft het in mijn ogen weinig zin als iedere individuele Tweakers precies gaat vertellen wat zijn of haar verkleurde wereldbeeld ons vertelt. Ik kan bijvoorbeeld gaan vertellen dat ik nooit Apple watches zie, maar ik weet heel goed dat dat komt omdat ik mensen graag in hun waarde laat, en dat vind ik erg lastig als iemand een minuscule iPad om zijn arm geknoopt heeft met iets dat ik niet anders kan omschrijven dan een reepje maliënkolder, dus knijp ik expres een oogje dicht :P
Ik bedoelde dat stappen tellen een luxe is die je kan hebben hier in het westen omdat je niet heel de dag naar voedsel hoeft te zoeken.
Precies dit, ik heb zelf een galaxy watch maar de meeste mensen hebben toch echt een Apple Watch. Verder zie je veel activity trackers, die zullen buiten deze groep vallen.
Apple is de grootste horlogefabrikant ter wereld op het moment…
Dat is het eigenlijk al lang. Ik denk dat het amper een jaar heeft geduurd voor Apple met de Apple Watch de grootste horlogefabrikant werd. Maar ik denk dat dat meer zegt over hoeveel mensen nog een horloge droegen toen de Apple Watch werd gelanceerd.
Dat ligt niet geografisch, maar waarschijnlijk aan je omgeving, bij een IT bedrijf zie je veel meer diversiteit in merken, bij andere bedrijven meer mensen met een iPhone.

Oh en in India hebben ze denk ik gewoon helemaal geen watch.

[Reactie gewijzigd door JDx op 22 juli 2024 21:31]

Vergis je niet in de VS. Marktaandeel Apple is zeer groot, Ik vermoed dat daar ook flink wat Apple watches worden verkocht.
Ik zie om me heen juist ongelooflijk veel Apple watches, zelfs misschien wel meer dan de helft. Ligt er maar net aan volgens mij of je een paar actieve Apple promoters in je kringetje hebt of niet.
Ergens begrijp ik iets niet. Misschien zie ik het verkeerd ...

Bijna de hele wereld (85% of zo dacht ik) gebruikt software van Microsoft op z'n computer. Van die andere 15% heeft bijna iedereen een iOS-computer. Zouden dan in verhouding zoveel mensen met Apple veel vaker een smartwatch van Apple kopen dan de rest van de wereld een watch van android? De grap is toch ook dat je tegenwoordig al je devices softwarematig kunt koppelen?

Moet ik die cijfers zo interpreteren?
Als ik in mijn omgeving kijk ken ik maar een paar mensen met Apple apperatuur, maar die hebben dan wel weer meteen VEEL apperatuur van Apple.

Veruit de meeste mensen die ik ken bezitten geen Apple apperatuur. Een enkeling (vooral oudere) alleen een iPad van Apple.

Dus het lijkt er voor mij wel op dat mensen die Apple kopen dan ook gelijk veel van het merk aanschaffen.
Dat klopt mensen zijn nogal merk gebonden als ze eenmaal iets hebben van merk x omdat men ook denkt dat de integratie beter is.
In het geval van Apple is dat zeker waar, en al helemaal wat smartwatches betreft omdat die nogal aan een smartphone gebonden zijn. Een Samsung horloge werkt wel degelijk met een iPhone samen, maar de integratie zal nooit zo goed zijn.
Die integratie is ook beter. Een Apple Watch werkt beter samen iOS dan met Android. Een Samsung watch werkt beter met Android dan met iOS. Maar dat is toch ook niet heel gek?
Maar daarom snap ik niet dat Apple de meeste smartwatches verkoop. Android heeft een groter marktaandeel bij smartphones, dus een smartwatch met WearOS is dan toch een logischere keuze?
Ik denk dat als je naar modale inkomens en hoger kijkt, Apple juist een hoger marktaandeel heeft. Smartwatches zijn een luxe product.
Ik denk dat je hier beter kan kijken naar besturingssysteem van smartphones i.p.v. computers/laptops gezien een smartwatch vooral i.c.m. een smartphone gebruikt wordt en niet met een laptop/computer.

Daar is de markt wat anders verdeeld, na verhouding zijn er dan nog steeds meer iOS gebruikers die een smartwatch kopen dan Android gebruikers. Maar misschien heeft de gemiddelde persoon met een iPhone net iets meer te besteden?
Ik heb een Mi Band 6. Ongelooflijk wat je krijgt voor dat geld.

Kan geen apps draaien, maar ben benieuwd hoe de markt eruit ziet als die mee genomen worden. Want heel veel functionaliteit is vergelijkbaar.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 22 juli 2024 21:31]

Niet helemaal vergelijkbaar maar je komt wel een heel eind 🙂 en dat was juist ook de reden dat ik er ook een heb 😃

Van een samsung afgestapt die blijkbaar toch niet zo waterdicht bleek een goedkoper alternatief gezicht en de mi band eigenlijk alles wat je nodig hebt.


Het verwijt is soms dat die niet accuraat, echter als ijkpunt werkt het prima en als je dat ook in je achterhoofd houd kom je een heel eind. En hij geeft ook nog eens de tijd aan waardoor je minder vaak een smoes hebt je telefoon te pakken 😄
Ik heb hetzelfde met de Amazfit Bip. Heel veel voor weinig en na een jaar of 3 nog steeds 50+ dagen op een acculading (met hartslagmeting alleen als ik slaap en ik gebruik de ingebouwde gps maar zeer sporadisch). Ik heb 'm vooral om 1. berichten te kunnen lezen (ga ik mijn telefoon erbij pakken of niet?) en 2. te zien wanneer/door wie ik gebeld word.

Grootste voordeel van dit ding: het transflexive lcd scherm. Ik hoef geen oled, deze is afleesbaar met een minimaal beetje omgevingslicht dus de backlight is 99.x% van de tijd uit.
Ben geen Fanboy van een dergelijk merk of wat dan ook. Maar moet wel zeggen dat dus dusver de Apple Watch( series 6 in mijn geval) toch wel het beste gebruiksgemak heeft t.o.v. andere watches die ik heb gehad. OK, hij is dan ook verreweg het minst goedkoop, dat wel. De integratie met de telefoon is gewoon echt erg goed.
Wel jammer van het vaak moeten oppladen, maar dat hoeft gelukkig niet zo lang te duren.
Je noemt eigenlijk al best wel wat negatieve punten op. Duur, Apple only, gesloten systeem, vaak opladen. Helemaal niet zo een goede smartwatch als je het mij vraagt.
Duur valt wel mee, Samsung zit bijvoorbeeld rond hetzelfde prijspunt. En de integratie met iOS is juist waarom het zo goed werkt
Duur valt wel mee, Samsung zit bijvoorbeeld rond hetzelfde prijspunt.
Dat maakt het niet duurder of goedkoper dan dat het is. ;)
In jouw ogen zijn dat misschien minpunten maar voor anderen zijn die punten vaak wel positie, behalve het opladen.
Het gesloten Apple Only systeem zorgt voor een fantastische integratie, iets wat moeilijker te behalen is met andere merken. Voor mijn Apple Watch heb ik een jaar een FitBit gehad en de synchronisatie was verschrikkelijk.
Hoe het met andere smartwatches zit weet ik niet.
En of het duur is is ook voor iedereen anders, het hangt af van hoeveel de meerwaarde voor jou is en of je veel functie's gebruikt.
Ik zie nergens de volgende negatieve punten staan van Nicap: “Apple only”, “gesloten systeem”? Blijft er slechts twee negatieve punten open “duur” ( voor zover je duur hieronder wil scharen) en “vaak opladen” voor Nicap?

Wat wil je nu precies bereiken met deze post?

[Reactie gewijzigd door Fiscalist op 22 juli 2024 21:31]

Heeft iemand iets gezegd over het feit dat ik iets wil 'bereiken' met mijn post? Wat 'bereik' jij met jouw post, misschien een herevaluatie over woordgebruik 😂?

Apple en een gesloten systeem gaan hand in hand. Vind dat ten opzichte van andere wearable besturingssystemen wel zeker een negatief aspect. Voor zover ik op internet een prijsvergelijking heb gedaan is de Apple watch6 inderdaad de 'duurste', dan heeft het weliswaar een uitzonderlijk goed besturingssysteem en erg mooi schermpje maar moet het inleveren op batterijduur en prijs.
Apple is daar niet de enige in hoor; de nieuwste Samsung watch doet het ineens ook niet meer icm een iPhone waar eerdere versies nog wel werkten.
Dat zijn best subjectieve punten. Dat is ook de discussie steeds weer tussen ios en android wat betreft gesloten systeem. Daar kom je toch niet uit. Apple is van mening dat het gesloten systeem meerwaarde bied aan de gebruikerservaring. Een heel groot deel lijkt het daar mee eens. En een groot deel niet. Jammer dan. Het heeft dus voordelen en nadelen.

En vanwege de gebruikerservaring met apps ed is de accu gewoon sneller leeg. Is ook niet echt een nadeel, want het kan nu even niet anders.
Naja minst goedkoop. Mijn Fenix is een stuk duurder denk ik.
Ik snap mensen met een smart watch niet zo goed. Ja, voor het sporten, daar zie ik het nut wel van in. Maar een normaal (eventueel merk) klokkie om je pols is toch zoveel mooier om naar te kijken dan een smartwatch in het dagelijks leven?
Voor mij is dit een ander verhaal ik vind een dummy horloge verleden tijd en een smartwatch van deze tijd mij zal je ook nooit meer zien met een dood normale horloge.

En merk doet er al helemaal niet toe.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 21:31]

Ik denk dat ik mezelf best een “horloge man” mag noemen. En waarom ik het “eventueel meek” tussen haakjes heb gezet is omdat er echt wel kwaliteit verschil zit tussen een Casio en een high end horloge. Als het budget het toe laat en je kan genieten van de details die in zo’n horloge zitten, dan kijk je automatisch naar een merk klok.
Hoe zie je dat kwaliteitsverschil zoal? Mijn klassieke quartz-horloge van amper 100 euro doet het minstens zo goed als een rolex, blijft lekker doortikken. Het is niet alsof de tijd veel onnauwkeuriger is oid. De rest lijkt mij enkel uiterlijk vertoon/status

[Reactie gewijzigd door saren op 22 juli 2024 21:31]

Je noemt kwaliteit, maar je heb het in je comment uitsluitend over prestatie, hoe goed de tijd wordt bij gehouden. Een Rolex (of een ander hogere klasse horloge merk) heeft een veel fijnere afwerking, betere materialen, meer oog voor detail. Precisie in niet alleen het mechanisme maar ook zoiets als de tolerantie tussen de schakels van de band.

Dat kun je uiterlijk vertoon noemen, omdat het dingen zijn die je ziet/voelt maar die niet direct bijdragen aan de prestatie van het product, maar dat valt ook gewoon onder kwaliteit. Het zelfde geld bijvoorbeeld voor een aluminium/glass smartphone versus eentje van vooral plastic. Of een aluminium laptop, of mechanische toetsenborden versus een 30 euro dell membrane. Dat zijn spullen met een betere kwaliteit. Echter zegt dat niet altijd wat over de prestaties. Sterker nog een plastic smartphone is lichter, minder snel te beschadigen, kan beter omgaan met radio frequenties, maar toch zijn alle premium telefoons van glas en metalen. Is dat alleen maar vertoon/ status? Een Dacia brengt mij net zo goed van A naar B als een Audi, is het bezit van een Audi over een Dacia dan puur uiterlijk vertoon/status?
Kopen mensen die producten om tegen andere te kunnen zeggen dat hun product beter is? Ik denk het niet, ik zelf zeker niet. Mensen kopen omdat het wat toevoegt aan de beleving. Het fijner is in gebruik, beter aanvoelt.

Het compleet plat slaan van een product tot de essentiële functie is erg kort door de bocht. Je gaat daarmee compleet voorbij aan de beleving van een product. Er spelen meer dingen mee dan technische specificaties en de prestaties van een product. Alleen zijn die factoren een stuk minder tastbaar. Luxe horloges zijn een groot deel gevoel, historie, mechanisch vakmanschap. Zoals @CarJunkyXL dat noemde, genieten van de details.
Sommigen zullen inderdaad een Audi vs Dacia volledig overbodig vinden, en gebruiken een auto als tool van A naar B. Die vinden alles luxer dan een Starlet al overbodig. Ik heb dat dus met horloge's. Ze hebben voor mij slechts 1 functie, en dat is de tijd weergeven.

Ik begrijp dat anderen er anders over denken, net zoals dat velen het niet eens zullen zijn met CarJunkyXL's opmerking over dat hij buiten sporten het nut niet ziet in smartwatches voor dagelijks gebruik.

[Reactie gewijzigd door saren op 22 juli 2024 21:31]

Ik hou van fijnmechanica, maar vindt een horloge werkelijk nooit mooi als accessoire. Van heel dichtbij leuk, maar bij iemand om een pols meestal erg lelijk.

Daarbij ook gewoon niet praktisch om een duur apparaat om je pols te hebben. Voor paar tientjes een prima fitness tracker.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 22 juli 2024 21:31]

Dat geloof ik wel dan heb je er natuurlijk ook meer oog voor.

Ik heb dat daar in tegen juist niet ik had altijd goedkope horloges waar ik heel blij mee was de extra details voor horloges, heb ik ook niet.

Maar ik weet wel dat ik super blij ben met een smartwatch, en dat deze bepaalde dingen voor mij een stuk gemakkelijker maakt in het leven en tijdens me werk en daarom zal ik ook nooit meer een traditionele horloge willen.

Enige, wat ik liever zie is een product zonder de gegraveerde merk er op.
Als je dan toch iets om je pols doet, kan het net zo goed de notificaties van je telefoon weergeven toch?

Juist qua sport snap ik het niet, wat maakt het nu uit of je 4.4 of 5 kilometer gerend hebt, of hoe hoog je hartslag is? Medisch gezien zijn ze sowieso niet betrouwbaar genoeg, en we hebben het niet over professionele/topsporters hier.

Leuk als gadget als je er van houdt, maar om er nou honderden euro's aan uit te geven? Ga dan direct voor echt professionele kwaliteit. Zodat je in ieder geval de cijfers ook echt kunt vertrouwen IPV dat de afwijkingen tot 20% hebben.
Strategy Analytics schrijft de stijging in smartwatchleveringen toe aan de aanhoudende vraag naar 'fitnessapparaten met gezondheidsfuncties'.
Een bewering doen kan iedereen. De vraag is waarop ze dit baseren. In plaats van daar duidelijkheid in te geven lijkt het kennelijk belangrijker te speculeren, over een mogelijke oorzaak van een mogelijke aanleiding.
Heb mijn Apple watch 6 na 7 maanden weer verkocht en mijn Garmin weer in gebruik.
Belangrijkste reden de Garmin geeft meer informatie over de sporten en de batterij gaat veel en veel langer mee en de app van Garmin is veel overzichtelijker en meer info en ze hebben ook een website waar je weer nog meer kan zien. Tja, ik ben dan ook meer een sporter die alles wil weten. Voor mij nooit meer een Apple watch.
Als je alles wil weten, waarom dan een gadget wat onbetrouwbare info geeft?

Beetje onderzoek heeft me geleerd dat cijfers 5-20(!)% afwijken. Zeker als je dan ook nog de slaapanalyse erbij pakt zit je helemaal in de wereld van pseudo wetenschap, puur grafiekjes op basis van een algoritme wat geschreven is om data zo aannemelijk mogelijk te laten lijken IPV dat het echte waar heeft.
Niet alleen grafiekjes, ook het plannen van trainingen en instellen van tempo’s etc. Voor het slapen koop ik sowieso geen smartwatch of wat dan ook. En ik moet zeggen met een hartslagband werkt het allemaal best precies.
Is het een domme vraag om te proberen te begrijpen wat onder een “smartwatch” valt? Hier in huis liggen 5 Garmin toestellen (voor 4 personen, mijn vrouw heeft er 2), die hebben wel wat “smart functies” maar zijn in de eerste plaats gewoon sporthorloges. Die smart-functies zijn gewoon een bijkomstigheid die ik ook helemaal niet zou missen.

En hoewel er zeker overlap is (er is niets fout met gaan rennen met een Apple Watch of consorten), gaat het toch om een heel divers publiek (van fanatieke sport-data-verzamelaars zoals ikzelf tot fashionistas die er één hebben voor de “status” - en dat zonder waardeoordeel, sommige smart watches zien er best mooi uit).
Ik heb er een tijdje een aantal geprobeerd maar ik zie er geen toegevoegde waarde in.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.